13-09-2022 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
A.J.M. Hielkema - D66:
- 171 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 142 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 131 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 96 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 133 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 238 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 117 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 228 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 184 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 191 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 187 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 307 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 450 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 135 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 142 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 162 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 178 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 179 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 462 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 138 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 252 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 191 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 203 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 178 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 159 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 175 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 246 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 202 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 299 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 227 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 265 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 152 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 277 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 248 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 133 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 572 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 390 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 7 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 135 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel Vaststellen ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de Triadome locatie - 20:05
Groen licht voor Triadome: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg stemt in met nieuwbouwproject
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor de bouw van drie woongebouwen met in totaal 123 appartementen op de Triadome-locatie in Klein Plaspoelpolder. Het project, dat afwijkt van het huidige bestemmingsplan, belooft een bijdrage te leveren aan een groene en duurzame woongemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, uitvoerig besproken. Het plan omvat 37 sociale huurwoningen en voldoet aan de parkeernormen met 179 parkeerplaatsen, waaronder deelauto's. De kosten en risico's worden gedragen door ontwikkelaar Kingsbridge.De discussie opende met kritische vragen van de heer Ogische van de PvdA. Hij uitte zorgen over de sociale cohesie, aangezien alle sociale huurwoningen in een apart gebouw worden geplaatst. "Hoe sociaal is deze keuze?" vroeg hij zich af. Hij benadrukte het belang van gelijkwaardige voorzieningen voor alle bewoners, ongeacht hun woonsituatie. "Mensen hebben het recht op een volwaardige woning," stelde hij.
De heer Jorissen van D66 toonde zich tevreden met het behalen van de 30% sociale huurwoningen, maar vroeg zich af hoeveel middeldure woningen er in het plan zijn opgenomen. Ook benadrukte hij het belang van het behoud van groen: "Er mag geen groen worden aangetast."
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Beek, prees het plan als "mooi op een mooie plek" en was tevreden met de parkeervoorzieningen. Hij vroeg echter om meer duidelijkheid over de verhouding tussen groene daken en zonnepanelen.
De ChristenUnie en het CDA spraken hun steun uit voor het project, waarbij de heer Wilschut van de ChristenUnie vroeg naar de voortgang van gesprekken met woningcorporaties over de sociale huurwoningen. De wethouder verzekerde dat deze gesprekken constructief verlopen en dat de sociale huurwoningen voor 25 jaar gegarandeerd blijven.
Wethouder Van Eekelen benadrukte dat het project voldoet aan de gestelde eisen en dat er meer groen zal worden teruggeplaatst dan er nu is. "Het wordt een heel mooi groen project," verzekerde ze.
Na beantwoording van de vragen concludeerde de raad dat het voorstel als hamerstuk kan worden behandeld, wat betekent dat er geen verdere discussie nodig is. Het project kan nu verder worden uitgewerkt en gerealiseerd, met als doel een gevarieerd en duurzaam woningaanbod in Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van drie woongebouwen met in totaal 123 appartementen op de Triadome locatie in Klein Plaspoelpolder. Deze ontwikkeling is in strijd met het huidige bestemmingsplan en vereist daarom een projectafwijkingsbesluit. Het project draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente met een gevarieerd woningaanbod. Het plan omvat 37 sociale huurwoningen en voldoet aan de parkeernormen met 179 parkeerplaatsen, waaronder deelauto's. De kosten en risico's van de ontwikkeling worden gedragen door Kingsbridge, de ontwikkelaar. Na goedkeuring door de raad worden de ontwerpbesluiten gepubliceerd en ter inzage gelegd. Bij geen ingediende zienswijzen wordt de verklaring automatisch definitief en kan de omgevingsvergunning worden verleend. De communicatie over het project verloopt via de gemeentelijke kanalen en een klankbordgroep van betrokkenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen ontwerp vvgb voor de Triadome locatie". Het plan beoogt de bouw van drie woongebouwen met in totaal 123 appartementen, inclusief parkeervoorzieningen en bijbehorende infrastructuur, op de Triadome locatie in Klein Plaspoelpolder, Leidschendam. Het project omvat 37 sociale huurwoningen en voldoet aan de lokale parkeernormen. De ontwikkeling past binnen de bestaande Ontwikkelvisie en spelregelkaart voor het gebied. De raad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, noodzakelijk vanwege strijdigheid met het huidige bestemmingsplan. De kosten en risico's van de ontwikkeling worden gedragen door de ontwikkelaar, Kingsbridge.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van het project, de context, en de financiële afspraken. Echter, meer informatie over de impact op de lokale gemeenschap en milieuaspecten zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven, een noodzakelijke stap voor het projectafwijkingsbesluit. De raad kan ook besluiten om de besluitvorming over eventuele zienswijzen te delegeren aan het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het project in lijn is met de gemeentelijke doelen voor woningbouw en duurzaamheid. Er moet ook worden overwogen of de sociale huurcomponent en de parkeervoorzieningen voldoende zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar qua aantal woningen en parkeervoorzieningen, maar mist concrete tijdlijnen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeeft en of zij de besluitvorming over zienswijzen aan het college delegeert.
Participatie:
Het voorstel vermeldt betrokkenheid van een klankbordgroep bestaande uit bewoners en omwonenden, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel, maar het voorstel biedt weinig concrete details over duurzame bouwpraktijken of milieuvriendelijke maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële lasten en risico's van het project worden gedragen door de ontwikkelaar, Kingsbridge. De gemeente heeft afspraken gemaakt over kostenverhaal en planschade, waardoor de financiële impact op de gemeente beperkt lijkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Triadome locatie Klein Plaspoelpolder Ontwikkelvisie Spelregelkaart Sociale huurwoningen Kingsbridge Parkeergarage Deelauto’s Binnentuin PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
A.J.M. Hielkema - D66:
- 132 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 114 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 97 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 176 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 248 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 177 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 207 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 204 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 380 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 234 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 238 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 161 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 127 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 181 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 171 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 534 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 194 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 232 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 126 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 16 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 174 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 751 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 148 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 85 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 184 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 194 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 462 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 183 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 474 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 94 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 120 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 142 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 169 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 146 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 251 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 124 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 174 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 467 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 223 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 171 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 203 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 121 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 239 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- -
B. Ogric - raadscommissielid:
- 98 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 414 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 164 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 166 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 94 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 131 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 667 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 546 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 286 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 174 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 105 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 298 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 185 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 182 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 169 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 177 w/m
A.J.M. Hielkema - D66
00:16:28 - 00:25:52 - 00:27:08 - 00:28:45 - 00:29:34 - 00:30:20 - 00:33:41 - 00:33:58 - 00:34:26 - 00:35:05 - 00:35:34 - 00:36:10 - 00:36:29 - 00:36:52 - 00:37:15 - 00:37:53 - 00:39:49 - 00:41:05 - 00:41:09 - 00:41:51 - 00:42:54 - 00:43:08 - 00:43:50 - 00:43:58 - 00:44:04 - 00:44:09 - 00:44:40 - 00:44:47 - 00:46:35
E.R. van der Schaft - SP
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel Vervangen kademuur Oude Haven - 20:50
Kademuur Oude Haven: Veiligheid Voorop, Maar Vragen Blijven
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over een voorstel om € 860.000 te investeren in de vervanging van de kademuur in de Oude Haven. Hoewel de noodzaak van de investering werd erkend, riep het voorstel vragen op over het beheer van gemeentelijke infrastructuur.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de kademuur in de Oude Haven te vervangen uitvoerig besproken. De gemeente heeft de kosten geraamd op € 860.000, met een afschrijvingstermijn van 60 jaar. De kapitaallasten van € 20.000 per jaar worden vanaf 2024 in de meerjarenbegroting opgenomen. Het voorstel is bedoeld om de veiligheid en recreatiefunctie van de haven te waarborgen en draagt bij aan een economisch vitale gemeente.De heer Joris van D66 opende het debat met een duidelijke boodschap: "Als het gaat om de kademuur, dan kunnen we volgens mij niet anders dan instemmen. Want anders dan stort de boel in elkaar." Toch uitte hij zijn zorgen over onverwachte uitgaven en vroeg hij de wethouder om meer inzicht in het beheer van de kademuren. "Wat voor lijken zitten er mogelijk nog in de kast?" vroeg hij zich af.
De heer Van Wijk van GWOV sloot zich aan bij de zorgen van D66 en vroeg hoe lang de slechte staat van de kademuur al bekend was. De heer De Klerk van de VVD benadrukte het belang van de veiligheid en vroeg of de nieuwe kade zou worden ingericht met oog voor de uitstraling van de wijk.
De heer Wilschut van de ChristenUnie vond het voorstel onverwacht en vroeg zich af of de gemeente wel voldoende zicht heeft op de staat van haar infrastructuur. "Het lijkt alsof we nu zijn overvallen, en dat is ook maar niet de bedoeling," merkte hij op.
Wethouder Bijl gaf aan dat de slechte staat van de kademuur begin 2022 aan het licht kwam en dat er voor de meeste onderdelen van de openbare ruimte meerjarenkredieten zijn. "Voor nu is dit wat we in het vizier hebben. Dus ja, op wat we bekend hebben is geen lijk uit de kast," verzekerde hij de raad.
De discussie eindigde met de vraag of het voorstel als hamerstuk kon worden behandeld, wat betekent dat er geen verdere discussie in de raad nodig is. De meeste partijen, waaronder de PvdA en het CDA, stemden hiermee in. "Wat ons betreft no regret dat we deze kademuur vervangen," aldus de PvdA.
Met de toezegging van de wethouder om in de toekomst beter inzicht te bieden in de staat van de gemeentelijke infrastructuur, werd het voorstel als hamerstuk aangenomen. De vervanging van de kademuur in de Oude Haven kan nu van start gaan, met de belofte van een veiligere en aantrekkelijkere omgeving voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van een krediet van € 860.000 voor het vervangen van de kademuur in de Oude Haven, met een afschrijvingstermijn van 60 jaar. De gemeente Leidschendam-Voorburg is verantwoordelijk voor de kademuur en uit inspecties blijkt dat deze in slechte staat verkeert, waardoor vervanging noodzakelijk is om de veiligheid en recreatiefunctie te waarborgen. De kapitaalslasten van € 20.000 per jaar worden vanaf 2024 in de meerjarenbegroting verwerkt. Het voorstel draagt bij aan een economisch vitale gemeente door een veilige en goed bereikbare leefomgeving te creëren. De investering is inclusief een prijsindexatie en onvoorziene kosten, en de langere afschrijvingstermijn is gebaseerd op de verwachte levensduur van de nieuwe betonnen kademuur.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vervangen kademuur Oude Haven". Het raadsvoorstel vraagt om een krediet van €860.000 voor de vervanging van de kademuur in de Oude Haven, met een afschrijvingstermijn van 60 jaar. De kademuur verkeert in slechte staat en moet vervangen worden om de veiligheid en recreatiefunctie te waarborgen. De kapitaalslasten van €20.000 per jaar worden vanaf 2024 in de meerjarenbegroting verwerkt. De vervanging draagt bij aan een economisch vitale gemeente en een verkeersveilige omgeving.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat financiële details, de noodzaak van de vervanging, en de impact op de begroting. Echter, er ontbreekt informatie over eventuele alternatieven of participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het krediet en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het krediet willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de noodzaak voor veiligheid en recreatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de afschrijvingstermijn van 60 jaar wijkt af van de gebruikelijke 40 jaar, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €860.000 goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de lange levensduur van de nieuwe kademuur kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een investering van €860.000 en jaarlijkse kapitaalslasten van €20.000. De dekking komt uit de meerjarenbegroting vanaf 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kademuur Oude Haven Krediet Afschrijvingstermijn Veiligheid Inspecties Technisch ontwerp Kapitaalslasten Investering Levensduur Civieltechnische constructiesVerfijning van de zoekopdracht:
A.J.M. Hielkema - D66:
- 194 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 179 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 261 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 160 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 197 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 206 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 234 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 224 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 268 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 162 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 124 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 278 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 158 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 155 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 208 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 158 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 163 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 462 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 185 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 247 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 238 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 91 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 123 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 77 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 353 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 314 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 188 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 82 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 153 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 210 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 183 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 242 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 295 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 122 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 143 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 400 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks
S.R. Paltansing - PvdA
R. van Duffelen - CDA
G.D. Beek - VVD
Agendapunt 2.c Vaststellen Verordening interferentiegebieden bodemenergiesystemen en het Bodemenergieplan Leidschendam-Voorburg - 21:20
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg zet stap naar duurzame toekomst met nieuwe verordening
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een belangrijke stap gezet in de energietransitie door de Verordening interferentiegebieden bodemenergiesystemen 2022 goed te keuren. Deze verordening is bedoeld om de ordening en regulering van bodemenergiesystemen, zoals Warmte en Koude Opslag (WKO), te verbeteren in de gebieden Klein Plaspoelpolder en Overgoo.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de gemeenteraad werd duidelijk dat er brede steun is voor het voorstel. Mevrouw Bosch van D66 noemde het "een mooie volgende stap in de energietransitie" en prees de gemeente voor haar proactieve aanpak. Ze benadrukte echter ook het belang van duidelijke communicatie naar de inwoners: "Het mag wat ons betreft nog wel een tandje minder vakjargon en meer begrijpelijke taal zijn."De heer Steutel van Gemeentebelangen sloot zich hierbij aan en stelde vragen over de capaciteit van de bodemenergiesystemen: "Is de opbrengst in dat gebied voldoende om een hele wijk te voorzien van warmte?" Ook de heer Beek van de VVD uitte zijn zorgen over de toetsbaarheid van de regeling, maar gaf aan dat zijn fractie de regeling zou steunen na de verduidelijkingen van de wethouder.
Wethouder Belt benadrukte dat de verordening de gemeente in staat stelt om regie te voeren over de bodemenergiesystemen en zo te voorkomen dat systemen elkaar negatief beïnvloeden. "We pakken hier echt een rol in de energietransitie," aldus de wethouder. Hij verzekerde de raad dat de verordening is getoetst door externe partijen en dat er voldoende capaciteit in de bodem is om de geplande nieuwbouw van energie te voorzien.
De ChristenUnie vroeg naar de mogelijkheden voor een gemeentelijke website die informatie biedt over bodemenergiesystemen, vergelijkbaar met initiatieven in andere gemeenten. De wethouder gaf aan dat er plannen zijn om de communicatie te verbeteren en de inwoners beter te informeren.
Na een constructief debat besloot de raad unaniem dat het voorstel als hamerstuk kan worden aangenomen, wat betekent dat er geen verdere discussie nodig is in de volgende raadsvergadering. Hiermee zet Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap richting een duurzame toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Verordening interferentiegebieden bodemenergiesystemen 2022 vast te stellen. Deze verordening is bedoeld om de ordening en regulering van bodemenergiesystemen, zoals Warmte en Koude Opslag (WKO), in de gebieden Klein Plaspoelpolder en Overgoo te verbeteren. Dit is belangrijk vanwege de geplande grootschalige nieuwbouw in deze gebieden, waar veel gebruik zal worden gemaakt van deze systemen voor duurzame klimatisering. De verordening voorkomt dat systemen elkaar negatief beïnvloeden en bevordert een doelmatig gebruik van bodemenergie. Het college heeft intensief afgestemd met betrokken partijen, waardoor er geen inspraakreacties zijn binnengekomen tijdens de inzageperiode. Na vaststelling van de verordening zal het college het definitieve Bodemenergieplan voor deze gebieden vaststellen. De verordening maakt het mogelijk om nieuwe interferentiegebieden aan te wijzen en bestaande gebieden te wijzigen, in lijn met de energietransitie. De Omgevingsdienst Haaglanden zal de vergunningverlening en meldingen afhandelen, zonder extra kosten voor vergunningplichtige systemen binnen de interferentiegebieden.
-
2936 Raadsvoorstel vaststellen verordening interferentiegebieden bodemenergiesystemen en bodemenergieplan.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening interferentiegebieden bodemenergiesystemen gemeente Leidschendam-Voorburg 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening interferentiegebieden bodemenergiesystemen gemeente Leidschendam-Voorburg 2022". Het voorstel richt zich op het vaststellen van interferentiegebieden voor bodemenergiesystemen in de gemeente Leidschendam-Voorburg, specifiek in de gebieden Klein Plaspoelpolder en Overgoo. Het doel is om de ordening en regulering van bodemenergiesystemen te verbeteren, zodat deze systemen optimaal kunnen functioneren zonder elkaar negatief te beïnvloeden. Dit draagt bij aan de energietransitie en het gebruik van duurzame energiebronnen. Het voorstel is onderdeel van de Lokale Energie Strategie en sluit aan bij de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en goed onderbouwd. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en de context, evenals de betrokken partijen en de stappen die zijn genomen om tot dit voorstel te komen. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan wijzen op een goede afstemming vooraf.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het reguleren van bodemenergiesystemen binnen de gemeente en draagt bij aan de energietransitie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de aanwijzing van interferentiegebieden en de bijbehorende regulering van bodemenergiesystemen. Dit omvat het afwegen van de voordelen van duurzame energie tegen eventuele beperkingen voor ontwikkelaars en bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gebieden en systemen die het betreft. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de context van de energietransitie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de regels voor bodemenergiesystemen in de aangewezen gebieden worden geformaliseerd.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers geweest, maar er is wel intensieve afstemming met betrokken partijen geweest, wat mogelijk heeft bijgedragen aan het ontbreken van inspraakreacties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, aangezien het gebruik van bodemenergiesystemen bijdraagt aan een groene en duurzame energievoorziening.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra kosten voor de vergunningverlening van gesloten systemen binnen de interferentiegebieden, zoals aangegeven door de Omgevingsdienst Haaglanden. Dit suggereert dat de financiële impact beperkt is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemenergiesystemen Interferentiegebieden Klein Plaspoelpolder Overgoo Bodemenergieplan Energietransitie Warmte en Koude Opslag (WKO) Omgevingsdienst Haaglanden Vergunningplichtig Duurzame energieVerfijning van de zoekopdracht:
G.D. Beek - VVD:
- -
W.F. Steutel - GBLV:
- 207 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 142 w/m
C.A. Bos - D66:
- 148 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 159 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 177 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 196 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 149 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 213 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 147 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 248 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 148 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 165 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 313 w/m
C.A. Bos - D66:
- 160 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 103 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 193 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
G.D. Beek - VVD:
- 162 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 171 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- -
G.D. Beek - VVD:
- 133 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 231 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 164 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 147 w/m
C.A. Bos - D66:
- 165 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 293 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 264 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 135 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 133 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 801 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 189 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 185 w/m
Dolf Bruins - CDA:
- 223 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 273 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 253 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 210 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 209 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 148 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 501 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 188 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 169 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 282 w/m
Dolf Bruins - CDA
S.R. Paltansing - PvdA
N.A. van Weers - GroenLinks
R.M. de Klerk - VVD
Agendapunt 3.b Vaststellen bestemmingsplan Klaverblad 7 - 9 - 21:51
Boerderij Klaverblad 7 – 9 blijft behouden: Raad stemt in met nieuw bestemmingsplan
In een recent raadsvergadering in Leidschendam-Voorburg is het bestemmingsplan 'Klaverblad 7 – 9' zonder tegenstand aangenomen. Het plan, dat voorziet in het behoud van een historische boerderij en een nieuwe woonzorgbestemming, werd besproken zonder dat er zienswijzen waren ingediend.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering werd het voorstel om het bestemmingsplan 'Klaverblad 7 – 9' vast te stellen, zonder de noodzaak van een exploitatieplan, unaniem gesteund. Dit bestemmingsplan is een gevolg van gewijzigde plannen voor de Nieuwe Driemanspolder, waardoor de bestaande boerderij op deze locatie behouden kan blijven. Het plan maakt het mogelijk om een bestaande woning met een geïntegreerde tweede wooneenheid positief te bestemmen en de paardenbak te verkleinen.De vergadering begon met een vraag van raadslid Van der Schaft, die opheldering vroeg over de aard van de bestemmingswijziging. "Heb ik het goed begrepen dat het hier niet slechts om het terugdraaien van een weg bestemming gaat, maar dat er ook ander gebruik nu wordt toegestaan?" vroeg hij aan de wethouder.
Wethouder Van Ekris verduidelijkte dat de oorspronkelijke plannen voor de Nieuwe Driemanspolder, waarbij de boerderij zou wijken voor water, niet zijn doorgegaan. "Dit is dus een correctie van die bestemming," legde ze uit. Ze voegde eraan toe dat de locatie nu ook een woonzorgbestemming krijgt, naast de bestaande functie als paardenstoeterij.
Het voorstel werd zonder verdere discussie als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat het zonder stemming door de raad wordt goedgekeurd. De kosten voor het bestemmingsplan zijn gedekt door een anterieure overeenkomst met de eigenaar, waardoor er geen financiële gevolgen zijn voor de gemeente. Eventuele risico's zijn eveneens in deze overeenkomst vastgelegd.
Met de goedkeuring van dit bestemmingsplan zet de gemeente een stap richting een aantrekkelijke leefomgeving, waarbij historische elementen behouden blijven en nieuwe functies worden geïntegreerd. De vergadering werd afgesloten zonder verdere opmerkingen over de besluitenlijst van de Commissie Omgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'Klaverblad 7 – 9' in Leidschendam-Voorburg, zonder dat er een exploitatieplan nodig is. Dit bestemmingsplan is nodig omdat de oorspronkelijke plannen voor de Nieuwe Driemanspolder zijn gewijzigd, waardoor de bestaande boerderij op deze locatie behouden kan blijven. Het plan voorziet in het positief bestemmen van een bestaande woning met een geïntegreerde tweede wooneenheid en het verkleinen van een paardenbak. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend. Het voorstel draagt bij aan een aantrekkelijke leefomgeving en heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn gedekt door een anterieure overeenkomst met de eigenaar. Eventuele risico's zijn ook in deze overeenkomst vastgelegd. Het besluit is een noodzakelijke processtap volgens de Wet ruimtelijke ordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Bestemmingsplan Klaverblad 7-9
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Klaverblad 7-9 in Leidschendam. Het plan beoogt het positief bestemmen van een bestaande woning met een geïntegreerde tweede wooneenheid en het verkleinen van een paardenbak. Oorspronkelijk was de locatie bestemd voor een watergang, maar gewijzigde plannen maken dit overbodig. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn gedekt via een anterieure overeenkomst met de eigenaar. Het voorstel draagt bij aan een aantrekkelijke leefomgeving.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke juridische en procedurele stappen beschrijft die nodig zijn voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat de procedure vereenvoudigt.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting en een noodzakelijke processtap in de ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en juridische formaliteit betreft. De raad moet beslissen of zij instemt met het bestemmingsplan zoals voorgesteld.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een juridische formaliteit betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ‘Klaverblad 7 – 9’ vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Er is geen actieve participatie van het publiek geweest, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend tijdens de inzageperiode.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het draagt echter bij aan een aantrekkelijke leefomgeving, wat indirect een duurzaamheidsaspect kan zijn.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente. De kosten zijn gedekt via een anterieure overeenkomst met de eigenaar, en er is geen exploitatieplan nodig. Eventuele risico's zijn voor de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Klaverblad 7-9 Wet ruimtelijke ordening (Wro) Nieuwe Driemanspolder Positief bestemmen Woning Anterieure overeenkomst Zienswijzen Paardenbak Hoogheemraadschap van RijnlandVerfijning van de zoekopdracht:
E.R. van der Schaft - SP:
- 168 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 418 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 151 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 401 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 219 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 143 w/m