31-01-2023 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
Th.J. Visser - CDA:
- 125 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 107 w/m
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners. - 19:35
Th.J. Visser - CDA:
- 107 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 284 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 218 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 175 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 216 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 120 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 16 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 211 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 187 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 185 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 215 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 215 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 147 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 255 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 147 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 154 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 166 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 196 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 506 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 201 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 216 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 154 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 44 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 179 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 178 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 539 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 28 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 93 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 2000 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 286 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 224 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 139 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 154 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 150 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 203 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 273 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 116 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 224 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 164 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 75 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 223 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 108 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 93 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 319 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 495 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 286 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 214 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 193 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 192 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 199 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 114 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 182 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 146 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 133 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 1001 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 200 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 157 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 93 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 211 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
E.J. Muller - CDA:
- 167 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 178 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 308 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 315 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 389 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 257 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 257 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 215 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 198 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 667 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 174 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 206 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 194 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 339 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 232 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 192 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 218 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 476 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 28 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker
C.P. Elenbaas - GroenLinks
B. Ogric - raadscommissielid
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel Vaststellen onderhandelingsresultaat Vlietvoorde Schakelstuk en Noorthey - december 2022 - 20:05
Raadsvergadering Leidschendam-Voorburg: Woningbouwplannen Schakelstuk en Noorthey onder de loep
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over een voorstel voor de ontwikkeling van de gebieden Schakelstuk en Noorthey. Het plan omvat de bouw van sociale en middeldure woningen, maar stuit op gemengde reacties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg stond het voorstel voor de ontwikkeling van de gebieden Schakelstuk en Noorthey centraal. De gemeente wil een overeenkomst goedkeuren voor de verkoop van grond aan Veurse Horsten BV, die de woningbouwplannen zal realiseren. Het plan omvat de toevoeging van 3 sociale en 2 middeldure woningen in het nabijgelegen Vlietvoorde, wat een verschuiving betekent van het oorspronkelijke programma.De heer Van Wijk van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) opende het debat met vragen over het aantal te bouwen woningen. "Ik wil voor de zekerheid weten dat we werkelijk praten over een toename van 10 woningen ten opzichte van het eerste plan van voor 2020," stelde hij. Van Wijk uitte ook zorgen over de mogelijke overlast van nabijgelegen sportvelden en een camping. "Er zijn in de bestaande situatie al klachten bekend van overlast," voegde hij toe.
De heer Van Duffelen van het CDA uitte zijn bezorgdheid over het loslaten van de afspraken rond sociale en middeldure woningbouw. "Het is jammer dat we bij de eerste de beste kans de afspraken overboord gooien," zei hij. Hij benadrukte het belang van het vasthouden aan de ambities die de gemeente heeft geformuleerd.
Ondanks de zorgen over de sociale en middeldure woningbouw, werd het plan positief beoordeeld door het Q-team Duivenvoordecorridor en zijn omwonenden betrokken bij de planvorming. De financiële gevolgen van het besluit zijn volgens de gemeente nagenoeg neutraal binnen de kaders van de grondexploitatie Vlietvoorde.
De wethouder, mevrouw Bremer, werd gevraagd om opheldering te geven over de zorgen van de raadsleden. Ze benadrukte dat de samenwerking met private grondeigenaren essentieel is voor een integraal plan en dat de gemeente de mededingingsruimte heeft geboden volgens het Didam-arrest.
Het debat toonde aan dat er nog veel vragen en zorgen leven onder de raadsleden, vooral met betrekking tot de sociale en middeldure woningbouw en de mogelijke overlast voor omwonenden. De raad zal in de komende weken verder moeten beslissen over de goedkeuring van de overeenkomst en de bijbehorende plannen.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de goedkeuring van een overeenkomst voor de ontwikkeling van de gebieden Schakelstuk en Noorthey in Leidschendam-Voorburg. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de overeenkomst en de toepassing van de Verordening sociale en middeldure woningbouw, waarbij het sociale en middeldure woningprogramma wordt verplaatst naar de grondexploitatie Vlietvoorde. Dit resulteert in een programmawijziging met de toevoeging van 3 sociale en 2 middeldure woningen in Vlietvoorde.
De overeenkomst omvat de verkoop van gemeentelijke grond aan Veurse Horsten BV, die de woningbouwplannen zal ontwikkelen. Een deel van de openbare ruimte wordt na realisatie teruggeleverd aan de gemeente. De plannen zijn positief beoordeeld door het Q-team Duivenvoordecorridor en omwonenden zijn geïnformeerd en betrokken bij de planvorming.
De financiële gevolgen van het besluit zijn nagenoeg neutraal binnen de kaders van de grondexploitatie Vlietvoorde. De gemeente heeft de mededingingsruimte geboden volgens het Didam-arrest en Veurse Horsten BV is als enige serieuze gegadigde geselecteerd voor de overeenkomst. Het bestemmingsplan wordt aangepast om de plannen mogelijk te maken, en de kosten worden gedekt uit de grondexploitatie.
-
891 Raadsvoorstel Onderhandelingsresultaat Schakelstuk en Noorthey december 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel 891 Onderhandelingsresultaat Schakelstuk en Noorthey". Het voorstel betreft de instemming van de gemeenteraad met een overeenkomst voor de ontwikkeling van de gebieden Schakelstuk en Noorthey. Het plan omvat de verkoop en ontwikkeling van gemeentelijke en private gronden, waarbij de focus ligt op het creëren van een kwalitatief hoogwaardig woongebied met behoud van groene ruimtes. Er wordt afgezien van het bouwen van sociale en middeldure woningen in deze gebieden, en deze worden toegevoegd aan een ander project, Vlietvoorde. De financiële aspecten zijn opgenomen in een geheime bijlage.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde beschrijvingen van de plannen, betrokken partijen, en de juridische en financiële aspecten. Echter, de financiële details zijn in een geheime bijlage opgenomen, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de overeenkomst en de wijzigingen in de grondexploitatie. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de plannen en het waarborgen dat deze in lijn zijn met de gemeentelijke beleidsdoelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van woningbouw versus groene ruimte, en de keuze om sociale en middeldure woningen elders te realiseren. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de druk op de woningmarkt en de behoefte aan betaalbare woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de geheimhouding van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde overeenkomst en de bijbehorende wijzigingen in de grondexploitatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden zijn geïnformeerd en dat er gesprekken zijn gevoerd met direct betrokkenen. Er is echter beperkte informatie over bredere participatie van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp, gezien de nadruk op groene ruimtes en landschappelijke kwaliteit. Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen worden niet gedetailleerd besproken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden als neutraal beschreven binnen de kaders van de grondexploitatie Vlietvoorde. De exacte financiële details zijn echter geheim, wat de beoordeling bemoeilijkt. Er is een risicoreservering opgenomen voor het geval sociale en middeldure woningen niet gerealiseerd kunnen worden.
In conclusie, het voorstel vraagt om een zorgvuldige afweging van belangen op het gebied van woningbouw, groene ruimte, en financiële transparantie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schakelstuk en Noorthey Vlietvoorde Veurse Horsten BV Duivenvoordecorridor Ruimtelijke Uitnodiging 2018 GAMMA Q-team Vlindertuin Carré Archeologische onderzoekenVerfijning van de zoekopdracht:
M. van Wijk - GBLV:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 226 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 249 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 68 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 263 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 226 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 80 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 364 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 183 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 210 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 419 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 193 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 181 w/m
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel Vaststellen voorbereidingskrediet herinrichting Veursestraatweg - 20:35
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een voorbereidingskrediet van € 250.000 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Veursestraatweg. Dit besluit is ingegeven door de ontwikkeling van nieuwe natuur en 555 woningen langs de weg, wat vraagt om verbeterde verkeersveiligheid en bereikbaarheid. De overdracht van de weg van de provincie naar de gemeente biedt de kans om de maximumsnelheid te verlagen van 80 km/h naar 50 km/h, wat positieve milieueffecten kan hebben. De herinrichting omvat verkeers- en milieuonderzoeken, en een nieuw wegontwerp, waarbij bewoners en belanghebbenden worden betrokken. De totale kosten voor de herinrichting worden geraamd op € 4.007.000, met een toekomstig kredietvoorstel aan de gemeenteraad in Q4-2023. Een participatieplan is opgesteld om de betrokkenheid van inwoners te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen voorbereidingskrediet herinrichting Veursestraatweg." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet van € 250.000 goed te keuren voor de herinrichting van de Veursestraatweg. Deze herinrichting is nodig vanwege de ontwikkeling van nieuwe woongebieden en natuur langs de weg, en om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren. De overdracht van de weg van de provincie naar de gemeente biedt de kans om de maximumsnelheid te verlagen, wat positieve milieueffecten kan hebben. Het voorstel omvat ook het uitvoeren van verkeers- en milieuonderzoeken en het betrekken van bewoners en belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de financiële implicaties, en de stappen die genomen moeten worden. Er is ook aandacht voor participatie en milieuaspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en de bijbehorende begrotingswijziging. Daarnaast zal de raad later moeten besluiten over het uiteindelijke ontwerp en de uitvoeringskredieten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, wat implicaties heeft voor de verkeersveiligheid, milieueffecten, en de ontwikkeling van de regio. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen kosten en baten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en doelen (verkeersveiligheid, milieueffecten). Het is tijdgebonden met een besluit in Q4-2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming kan een risico zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van € 250.000 goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het opstellen van een participatieplan. Bewoners en belanghebbenden worden betrokken bij de onderzoeken en het ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de verwachte positieve milieueffecten van de snelheidsverlaging en de integrale milieuonderzoeken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingskrediet van € 250.000, gedekt door de reserve Mobiliteit. Er is een toekomstig kredietvoorstel gepland voor de uitvoeringskosten. Als het ontwerp niet wordt goedgekeurd, worden de voorbereidingskosten ten laste van de algemene reserve gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Veursestraatweg Verkeersveiligheid Milieueffecten Ontwikkelgebieden Maximumsnelheid Participatieplan Verkeerskundig onderzoek M.e.r.-beoordeling Voorbereidingskrediet BewonersbetrokkenheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel Vaststellen aanbevelingen Rekenkamercommissie uit het rapport over Onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën - 21:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen, die voortkomen uit een onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën. Het onderzoek, uitgevoerd door Partners+Pröpper, concludeert dat deelnemers kritisch zijn over het participatieproces, twijfelend aan de invloed op besluitvorming en betrokkenheid. Er is onduidelijkheid over de verwerking van hun inbreng in de RES 1.0. Het participatietraject was beperkt tot lokale belanghebbenden, zonder evaluatie. De rekenkamercommissie adviseert zorgvuldiger en breder bemande participatietrajecten, inclusief buurgemeenten, en evaluaties met gedeelde resultaten. Het college erkent de aanbevelingen, maar wijst op een gebrek aan feitelijke onderbouwing voor kritiek op het participatieproces. De raad zal de aanbevelingen bespreken en besluiten welke overgenomen worden. Het besluit heeft geen financiële gevolgen.
-
3042 Raadsvoorstel rapport over Onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen naar aanleiding van Rapport Rekenkamercommissie over Onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie naar aanleiding van een onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën. De commissie concludeert dat het participatieproces kritisch wordt beoordeeld door deelnemers, met twijfels over de invloed op besluitvorming en betrokkenheid. Er is geen evaluatie van het participatietraject uitgevoerd. De aanbevelingen zijn gericht op zorgvuldiger uitvoering, betrokkenheid van buurgemeenten en evaluatie van toekomstige trajecten. De raad moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen. Het college heeft al aangegeven de aanbevelingen te willen gebruiken voor toekomstige trajecten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over hoe de aanbevelingen praktisch geïmplementeerd zullen worden. Er is ook een gebrek aan feitelijke onderbouwing voor sommige conclusies, zoals door het college opgemerkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of en welke aanbevelingen van de Rekenkamercommissie worden overgenomen. Dit vereist een debat en besluitvorming binnen de raad.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie volledig, gedeeltelijk of niet overneemt. Dit omvat keuzes over de mate van participatie en betrokkenheid van buurgemeenten in toekomstige energiestrategieën.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn ook inconsistenties, zoals het verschil in mening tussen de Rekenkamercommissie en het college over de zorgvuldigheid van het participatietraject.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten welke aanbevelingen van de Rekenkamercommissie worden overgenomen en hoe deze in toekomstige participatietrajecten worden geïntegreerd.
Participatie
Het voorstel erkent dat participatie tot nu toe beperkt was en doet aanbevelingen voor bredere en zorgvuldiger betrokkenheid, inclusief het betrekken van buurgemeenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op regionale energiestrategieën, die inherent duurzaamheidsdoelen nastreven.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, zoals vermeld in het document. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele toekomstige kosten voor verbeterde participatietrajecten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie Regionale energiestrategieën Rekenkamercommissie Aanbevelingen Onderzoek Inwoners Buurgemeenten Evaluatie Participatietraject College van burgemeester en wethoudersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel Vaststellen Bodemkwaliteitskaart met beleidsregels PFAS gemeente Leidschendam-Voorburg - 22:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Bodemkwaliteitskaart met beleidsregels voor PFAS vast te stellen. Dit besluit is genomen om te voorkomen dat voor elk ruimtelijk project afzonderlijk onderzoek naar PFAS in de bodem moet worden gedaan. Uit eerder onderzoek bleek dat de grond in de gemeente over het algemeen geen verhoogde PFAS-concentraties bevat. De ontwerp Bodemkwaliteitskaart heeft zes weken ter inzage gelegen, waarbij geen zienswijzen zijn ingediend. Het vaststellen van de kaart en de beleidsregels zorgt voor kostenbesparing bij grondverzet, aangezien er geen extra PFAS-onderzoek nodig is. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente en de betrokken partijen zijn geïnformeerd over het proces.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Bodemkwaliteitskaart met beleidsregels PFAS gemeente Leidschendam-Voorburg". Het voorstel beoogt de vaststelling van een bodemkwaliteitskaart met beleidsregels voor PFAS in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit is noodzakelijk omdat gemeenten worden geacht dergelijke kaarten en beleid op te stellen om te voorkomen dat voor elk ruimtelijk project afzonderlijk bodemonderzoek naar PFAS nodig is. De kaart toont aan dat de bodem in de gemeente over het algemeen geen verhoogde PFAS-concentraties bevat, wat kostenbesparingen oplevert voor zowel de gemeente als externe partijen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, achtergrond, en de gevolgen van het vaststellen van de bodemkwaliteitskaart duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de participatie en communicatie met belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de bodemkwaliteitskaart met beleidsregels voor PFAS.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet vaststellen van de bodemkwaliteitskaart en de beleidsregels voor PFAS. Dit kan invloed hebben op de wijze waarop de gemeente omgaat met bodemverontreiniging en de kosten die daarmee gepaard gaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van de kaart en de beleidsregels. Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke verwachtingen en de voordelen die het biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bodemkwaliteitskaart met beleidsregels PFAS vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpkaart en het besluit ter inzage hebben gelegen en dat er geen zienswijzen zijn binnengekomen. Er is communicatie geweest via verschillende kanalen, maar actieve participatie van inwoners lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op het beheer van bodemkwaliteit en het voorkomen van verontreiniging.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Het gebruik van de bodemkwaliteitskaart vermindert de noodzaak voor aanvullende bodemonderzoeken, wat kostenbesparingen oplevert voor zowel de gemeente als externe partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemkwaliteitskaart PFAS Beleidsregels Onderzoek Grondverzet Handelingskader Omgevingswet Toepassingswaarden Kostenbesparing Omgevingsdienst HaaglandenVerfijning van de zoekopdracht: