06-12-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 157 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 157 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 268 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 193 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 176 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 349 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 127 w/m
Agendapunt 1.c Vragenuur. - 20:10
E.R. van der Schaft - SP:
- 148 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 215 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 178 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 36 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 147 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 27 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 173 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 124 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 171 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 228 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 142 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 178 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 84 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 191 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 168 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 120 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 233 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 192 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 241 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 156 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 108 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 208 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 150 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 125 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 123 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 171 w/m
Agendapunt 2 HAMERSTUKKEN - 20:30
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 129 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 173 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 160 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 145 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 167 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 172 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- -
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Vaststellen aandachtspunten controle op de jaarrekening 2022. - 20:30
Raad Leidschendam-Voorburg Stelt Strikte Controlecriteria voor Jaarrekening 2022
In een recent raadsvergadering heeft de gemeente Leidschendam-Voorburg besloten om strikte criteria vast te stellen voor de controle van de jaarrekening 2022. Het besluit, dat vooral technische aspecten van de financiële controle betreft, werd zonder burgerparticipatie genomen.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van uitgangspunten voor de controle op de jaarrekening 2022 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De raad besluit dat de Enecogelden niet worden meegerekend bij het bepalen van de materialiteit, om te voorkomen dat de foutenmarges te hoog worden. De goedkeuringstoleranties zijn vastgesteld op basis van percentages van de totale lasten, waarbij fouten tot 1% geen gevolgen hebben voor een goedkeurende verklaring, terwijl fouten vanaf 3% leiden tot een afkeurende verklaring. Onzekerheden in de controle tot 3% hebben geen gevolgen, maar vanaf 10% onthoudt de accountant zich van een oordeel. Bijzondere aandachtspunten voor de controle zijn de energietoeslag, Oekraïnegelden en subsidies. Er is een rapporteringstolerantie vastgesteld op 10% van de goedkeuringstolerantie. De financiële gevolgen van het besluit worden binnen het bestaande budget bekeken, en er heeft geen burgerparticipatie plaatsgevonden bij dit technische onderwerp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel aandachtspunten controle op de jaarrekening 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van uitgangspunten voor de controle op de jaarrekening 2022 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op het uitsluiten van de Enecogelden bij het bepalen van de materialiteit en stelt goedkeuringstoleranties voor fouten en onzekerheden vast. Bijzondere aandachtspunten zijn de energietoeslag, Oekraïnegelden en subsidies. De raad moet beslissen over de voorgestelde toleranties en aandachtspunten, die de basis vormen voor de accountantscontrole. Er is geen burgerparticipatie geweest, en de financiële gevolgen worden binnen het bestaande budget onderzocht.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de technische aspecten van de controle op de jaarrekening. Het bevat duidelijke richtlijnen voor goedkeuringstoleranties en benoemt specifieke aandachtspunten. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de financiële dekking van eventuele extra werkzaamheden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol van besluitvormer over de uitgangspunten voor de controle op de jaarrekening. Zij moeten de voorgestelde toleranties en aandachtspunten goedkeuren, wat de basis vormt voor de accountantscontrole.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het uitsluiten van de Enecogelden bij het bepalen van de materialiteit en of zij de voorgestelde goedkeuringstoleranties en aandachtspunten willen overnemen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de goedkeuringstoleranties en aandachtspunten. Het is echter minder specifiek over de financiële dekking van extra controlewerkzaamheden, wat een mogelijke inconsistentie is.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde uitgangspunten voor de controle op de jaarrekening 2022 willen vaststellen.
Participatie
Er is geen burgerparticipatie geweest, omdat het onderwerp technisch van aard is en gebonden aan hogere regelgeving.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het bestaande budget voor accountantscontrole. Er is nog overleg nodig om te bepalen of extra werkzaamheden binnen dit budget passen. Het voorstel geeft geen gedetailleerde dekking voor eventuele extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2022 Materialiteit Enecogelden Goedkeuringstolerantie Onzekerheden Energietoeslag Oekraïnegelden Subsidies Rapporteringstolerantie AccountantVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Vaststellen programma van Eisen en Wensen aanbesteding accountantsdiensten. - 20:30
Gemeenteraad kiest voor kwaliteit bij selectie nieuwe accountant
De gemeenteraad heeft een belangrijk besluit genomen over de selectie van een nieuwe gemeentelijke accountant. Het huidige contract loopt af na de controle van de jaarrekening 2022, en de raad heeft nu een programma van eisen en gunningscriteria vastgesteld voor de verplichte Europese aanbesteding. Kwaliteit krijgt de voorkeur boven prijs, en een getrapte procedure moet zorgen voor een zorgvuldige selectie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de selectie van een nieuwe gemeentelijke accountant, aangezien het huidige contract na de controle van de jaarrekening 2022 afloopt. De raad moet een programma van eisen en gunningscriteria vaststellen voor de aanbesteding, die verplicht Europees moet zijn vanwege de contractwaarde. De begeleidingscommissie, voortkomend uit de commissie Rekening & Audit, heeft deze eisen en criteria uitgewerkt. Het voorstel legt de nadruk op kwaliteit boven prijs bij de selectie van de accountant. Er wordt een getrapte aanbestedingsprocedure voorgesteld, waarbij maximaal vijf accountantskantoren worden geselecteerd na een voorselectie en loting. De eisen omvatten onder andere de controle van de jaarrekening en adviesfuncties, terwijl de wensen betrekking hebben op de inrichting van werkrelaties en controleprocessen. De raad heeft de bevoegdheid om de begeleidingscommissie te mandateren voor de uitvoering van de selectie en voorbereiding van het contract. Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen en inwoners zijn niet betrokken bij dit interne gemeentelijke proces.
-
3019 Raadsvoorstel vaststellen programma van Eisen en Wensen aanbesteden accountantsdiensten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen programma van Eisen en Wensen aanbesteding accountantsdiensten". Het voorstel betreft de vaststelling van het programma van eisen en gunningscriteria voor de aanbesteding van accountantsdiensten, aangezien het huidige contract na de controle op de jaarrekening 2022 afloopt. De raad moet een nieuwe accountant selecteren voor een periode van vier jaar, waarvoor een openbare Europese aanbesteding vereist is. Het voorstel legt de nadruk op kwaliteitscriteria boven prijscriteria en stelt een getrapte aanbestedingsprocedure voor, inclusief een voorselectie en mogelijke loting bij meer dan vijf inschrijvingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de procedure, de eisen en wensen, en de rol van de begeleidingscommissie. Echter, specifieke financiële details ontbreken, aangezien de kosten in deze fase nog niet bekend zijn.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van het programma van eisen en wensen en het mandateren van de begeleidingscommissie om de selectieprocedure uit te voeren en het contract voor te bereiden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van kwaliteitscriteria boven prijscriteria en het mandateren van de begeleidingscommissie voor de selectieprocedure.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn nog onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het programma van eisen en gunningscriteria vast te stellen en de begeleidingscommissie te mandateren voor de selectieprocedure.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden, aangezien het een interne gemeentelijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet bekend, aangezien de kosten van de uiteindelijke gunning pas in een later stadium duidelijk worden. Er is geen informatie over hoe deze kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Accountantscontrole Programma van eisen Gunningscriteria Begeleidingscommissie Kwaliteitsaspect Europese aanbesteding Controleverordening Wegingsfactoren SelectiecriteriaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Vaststellen verordening inburgering 2022. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Verordening Inburgering 2022 en de wijziging van de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ vast te stellen. Dit besluit is genomen naar aanleiding van de nieuwe Wet inburgering die op 1 januari 2022 van kracht is gegaan. De verordening helpt het college om de nieuwe wettelijke taken doeltreffender uit te voeren zonder financiële gevolgen. Een belangrijk onderdeel is de verplichte ontzorging van inburgeringsplichtigen met een verblijfsvergunning asiel en bijstandsuitkering, waarbij de gemeente tijdelijk hun vaste lasten beheert om financiële zelfredzaamheid te bevorderen. De adviesraad Sociaal Domein heeft advies uitgebracht over de verordening, met nadruk op toegankelijkheid en transparantie. Hoewel het college enkele adviezen opvolgt, wijkt het af van het advies om de modelverordening van Divosa te gebruiken, omdat deze niet overeenkomt met het actuele juridische advies. Documenten die bij het raadsvoorstel horen, bevatten onder andere de conceptverordening en de adviezen van de adviesraad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Verordening Inburgering Leidschendam-Voorburg 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Inburgering Leidschendam-Voorburg 2022 en de wijziging van de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ. Deze verordeningen zijn nodig om de nieuwe Wet inburgering, die op 1 januari 2022 van kracht is gegaan, effectief uit te voeren. De verordening biedt duidelijkheid over handhaving en vermindert administratieve lasten. De wijziging van de afstemmingsverordening maakt het mogelijk om inburgeringsplichtigen te ontzorgen door hun basisbehoeften te regelen vanuit de bijstandsuitkering. Er zijn geen financiële gevolgen, en de uitvoering valt binnen de bestaande budgetten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de verordeningen. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van de adviesraad en de financiële aspecten.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde verordeningen vaststellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de uitvoering van de nieuwe Wet inburgering mogelijk te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde verordeningen willen vaststellen, rekening houdend met de adviezen van de adviesraad Sociaal Domein en de keuze om af te wijken van de modelverordening van Divosa.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen die het wil bereiken (effectieve uitvoering van de Wet inburgering). Het is haalbaar en relevant, gezien de wettelijke verplichtingen. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien de wet al van kracht is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening Inburgering Leidschendam-Voorburg 2022 en de wijziging van de Afstemmingsverordening vast te stellen.
Participatie
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via de adviesraad Sociaal Domein, die advies heeft uitgebracht over de verordeningen. Het college heeft enkele adviezen opgevolgd, maar niet het advies om de modelverordening van Divosa te volgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. De uitvoering valt binnen de budgetten die door het rijk beschikbaar zijn gesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Inburgering Wet inburgering Afstemmingsverordening Participatiewet Ontzorgen Beleidsregels Adviesraad Sociaal Domein Divosa Handhaving Financiële zelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Verlengen ondernemersfondsen Huygenskwartier en Leidschendam Centrum. - 20:30
Reclamebelasting Leidschendam-Voorburg: Een Stap naar Economische Vitaliteit
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor de voortzetting van de reclamebelasting, een cruciale stap voor de economische bloei van de winkelgebieden Leidschendam Centrum en Huygenskwartier. Het besluit volgt na een positieve evaluatie en draagvlakmeting, waarmee het ondernemersfonds een nieuwe impuls krijgt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de verordening Reclamebelasting 2023 vast te stellen en het concept-raadsbesluit goed te keuren. Dit besluit is nodig omdat de huidige periode van het ondernemersfonds in de winkelgebieden Leidschendam Centrum en Huygenskwartier afloopt op 1 januari 2023. Na een positieve evaluatie en draagvlakmeting kan het fonds worden voortgezet. Het ondernemersfonds draagt bij aan een economisch vitale gemeente en ondersteunt de beleidsdoelstellingen van de gemeente, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord en de detailhandelsvisie. De fondsen worden gefinancierd via een reclamebelasting gebaseerd op de WOZ-waarde van panden. De opbrengsten worden als subsidie uitgekeerd aan de ondernemersfondsen. De evaluatie toonde aan dat de fondsen essentieel zijn voor de vitaliteit van de winkelgebieden, hoewel de betrokkenheid van ondernemers een aandachtspunt blijft. De draagvlakmeting, onder toezicht van een notaris, was positief. De verwachte jaarlijkse opbrengst van de reclamebelasting is € 95.000 voor Huygenskwartier en € 53.000 voor Leidschendam Centrum, waarvan 5% wordt gebruikt voor inningskosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Continueren ondernemersfondsen Leidschendam Centrum en Huygenskwartier." Het voorstel beoogt de voortzetting van de ondernemersfondsen in de winkelgebieden Leidschendam Centrum en Huygenskwartier door middel van een reclamebelasting. Deze belasting is gebaseerd op de WOZ-waarde van panden en wordt gebruikt om de fondsen te financieren. De evaluatie en draagvlakmeting van de fondsen waren positief, wat de continuering ondersteunt. De fondsen zijn essentieel voor de economische vitaliteit van de gebieden en helpen bij het realiseren van gemeentelijke beleidsdoelstellingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van de huidige situatie, een draagvlakmeting, en financiële details over de reclamebelasting en de verwachte opbrengsten. Er zijn echter geen specifieke details over de exacte activiteiten die door de fondsen worden gefinancierd.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren door de verordening Reclamebelasting 2023 en het concept-raadsbesluit vast te stellen. Dit is nodig om de continuering van de ondernemersfondsen juridisch en financieel mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voortzetting van de ondernemersfondsen steunt, gezien de positieve evaluatie en draagvlakmeting. Dit omvat ook de keuze om de reclamebelasting als financieringsmiddel te blijven gebruiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële opbrengsten en belastinggrondslag. Echter, het mist specifieke tijdgebonden doelen voor de activiteiten die door de fondsen worden gefinancierd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening Reclamebelasting 2023 en het concept-raadsbesluit vast te stellen, waarmee de continuering van de ondernemersfondsen wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een draagvlakmeting is uitgevoerd onder toezicht van een notaris, wat wijst op enige mate van participatie van de betrokken ondernemers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de opbrengsten van de reclamebelasting, die naar verwachting € 95.000 per jaar voor Huygenskwartier en € 53.000 voor Leidschendam Centrum zullen bedragen. De kosten voor inning en perceptie zijn 5% van de opbrengst. Deze kosten worden in mindering gebracht op de subsidie aan de ondernemersfondsen. Het voorstel geeft aan dat deze kosten gedekt zijn door de opbrengsten van de belasting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondernemersfonds Reclamebelasting Winkelgebieden Draagvlakmeting Evaluatie Subsidie WOZ-waarde Convenanten Vitaliteit PerceptiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Vaststellen wijzigingen als gevolg van amendement 249 bij de programmabegroting 2023. - 20:30
Subsidieverhoging voor maatschappelijke instellingen: Raadsbesluit zorgt voor verhitte discussie
In een recent raadsbesluit is besloten om de budgetten voor maatschappelijke subsidies met 7% te verhogen. Dit besluit, dat voortvloeit uit amendement 249, heeft geleid tot een verhitte discussie binnen de gemeenteraad. Het doel van de verhoging is om maatschappelijke instellingen beter te compenseren voor de stijgende kosten.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft een brede interpretatie van amendement 249, waarbij alle budgetten voor maatschappelijke subsidies onder de "nadere regels subsidieverstrekking maatschappelijke subsidies 2019" met 7% worden verhoogd. Deze verhoging wordt structureel gedekt uit het exploitatiesaldo. Het amendement, aangenomen op 9 november, beoogt maatschappelijke instellingen beter te compenseren voor prijsontwikkelingen. Het college stelt voor om de verhoging toe te passen op alle relevante subsidiebudgetten, inclusief die voor cultuur, media en sport, waardoor de totale begroting met €450.604 stijgt. Dit vereist een extra budget van €252.546, te onttrekken uit de algemene reserve. Inwoners en belanghebbenden zijn niet direct betrokken bij dit besluitvormingsproces.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel / Amendement of Motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een wijziging van de begroting van baten en lasten van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het dienstjaar 2023. De wijziging omvat een totale toename van de lasten met €252.547, zonder dat er een toename van de baten is. De belangrijkste wijzigingen betreffen de programma's Veiligheid, Onderwijs, Sport, Cultuur en Recreatie, Sociaal Domein, en Volksgezondheid en Milieu. Er zijn geen mutaties in de reserves of voorzieningen, en er zijn geen investeringsuitgaven of -inkomsten vermeld.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de financiële wijzigingen die worden voorgesteld. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde toelichting op de redenen voor de wijzigingen in de verschillende programma's en hoe deze wijzigingen bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk goed te keuren of af te wijzen. De raad moet ervoor zorgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de strategische doelen van de gemeente en dat de financiële implicaties goed worden begrepen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde verschuivingen in de begroting de prioriteiten van de gemeente weerspiegelen. Dit omvat keuzes over de toewijzing van middelen aan veiligheid, onderwijs, en sociaal domein, en het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde lastenverhogingen zonder bijbehorende baten.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van gedetailleerde toelichting kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de begroting. Dit omvat het goedkeuren van de extra lasten zonder extra baten en het beoordelen van de impact op de gemeentelijke reserves.
Participatie:
Het voorstel bevat geen informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. De raad kan overwegen of de wijzigingen in de begroting bijdragen aan duurzame ontwikkeling binnen de gemeente.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een toename van de lasten met €252.547 zonder extra baten. Er is geen informatie over hoe deze extra lasten worden gedekt, wat een belangrijk punt van overweging is voor de raad. Het ontbreken van een dekking kan impliceren dat de gemeente reserves moet aanspreken of andere financiële maatregelen moet nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting Baten en lasten Dienstjaar 2023 Programma's Veiligheid Onderwijs Sport, cultuur en recreatie Sociaal domein Volksgezondheid en milieu ReservesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke subsidies Amendement 249 Indexverhoging Nadere regels subsidieverstrekking Exploitatiesaldo Begrotingswijziging Hoofdstuk 2 en 3 Structurele dekking Openbare vergadering CollegevoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gevolgen interpretatie amendement 249 programmabegroting 2023-2026". Het amendement 249, aangenomen op 9 november, beoogt een bredere toepassing van de indexering van 7% op alle maatschappelijke subsidies, niet alleen die onder het taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie. Dit betekent een verhoging van het totale subsidiebudget met €450.604, waarvan €252.546 extra nodig is. Het voorstel vraagt de raad om deze verhoging structureel te dekken uit het exploitatiesaldo en de begrotingswijziging vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de aanleiding, de financiële gevolgen en de noodzaak van een snelle besluitvorming. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact op verschillende instellingen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de interpretatie van amendement 249 en de bijbehorende financiële dekking. Dit omvat het goedkeuren van de bredere toepassing van de indexering en het vaststellen van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de bredere interpretatie van het amendement steunt, wat betekent dat meer instellingen gecompenseerd worden voor inflatie. Dit heeft financiële implicaties en kan invloed hebben op andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline voor besluitvorming. Het is echter minder meetbaar en realistisch zonder gedetailleerde informatie over de impact op individuele instellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de dekking uit de algemene reserve kan als een risico worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement breed te interpreteren, de verhoging structureel te dekken uit het exploitatiesaldo en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners of belanghebbenden in dit besluitvormingsproces, wat verklaard wordt door de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel leidt tot een verhoging van het subsidiebudget met €450.604, waarvan €252.546 extra nodig is. Dit bedrag wordt voorgesteld te dekken uit de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke subsidies Amendement 249 Indexering Begroting 2023-2026 Exploitatiesaldo Subsidietafels Taakveld Samenkracht en Burgerparticipatie Algemene reserve Prijsontwikkelingen Maatschappelijke instellingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Wijzigen tabel kostendekkendheid leges in de Paragraaf lokale heffingen van de begroting 2023-2026. - 20:30
Raadsbesluit Omgevingswet: Oude Tabel Blijft Nog Even
Vanwege het uitstel van de Omgevingswet heeft de gemeenteraad besloten om de kostendekkendheidstabel van de Wabo te blijven gebruiken. Dit besluit heeft geen financiële gevolgen en is niet geschikt voor participatie van inwoners.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het vervangen van de kostendekkendheidstabel van de leges Omgevingswet in de begroting 2023-2026 door de tabel van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Dit is noodzakelijk vanwege het uitstel van de Omgevingswet. De nieuwe tabel sluit aan bij de vastgestelde verordening en begroting, en er zijn geen financiële gevolgen van dit besluit. Het besluit is niet geschikt voor participatie van inwoners. Het voorstel is behandeld door wethouder Van Veller en opgesteld door R Kaan. Documenten die bij het voorstel horen zijn onder andere het concept raadsbesluit en de bijbehorende kostendekkendheidstabel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vervangen kostendekkendheidstabel Leges 2023 in de Paragraaf lokale heffingen van de Begroting 2023-2026". Het voorstel beoogt de kostendekkendheidstabel van de leges Omgevingswet in de begroting 2023-2026 te vervangen door de tabel van de Wabo. Dit is noodzakelijk vanwege het uitstel van de Omgevingswet. De nieuwe tabel moet aansluiten bij de reeds vastgestelde verordening en begroting, zonder financiële gevolgen. Participatie van inwoners is niet van toepassing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, noodzaak en gevolgen van de wijziging beschrijft. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de vervanging van de kostendekkendheidstabel in de begroting. Dit is een formele aanpassing die voortvloeit uit het uitstel van de Omgevingswet.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische aanpassing betreft die noodzakelijk is vanwege externe omstandigheden (uitstel van de Omgevingswet).
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de kostendekkendheidstabel van de Omgevingswet te vervangen door die van de Wabo in de begroting 2023-2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie van inwoners niet van toepassing is, gezien de technische aard van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve aanpassing betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Eventuele onvoorziene bijstellingen worden in de reguliere P&C-producten verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kostendekkendheidstabel Leges Omgevingswet Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Begroting 2023-2026 Legesverordening Paragraaf lokale heffingen Juridisch kader Financiële gevolgen Participatie inwonersVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 172 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- -
Agendapunt 2.j Raadsvoorstel: Burgerinitiatief Gravenwijk (verzoek wensen en bedenkingen college). - 20:30
Speeltuin in Gravenwijk: Bewonersinitiatief Krijgt Groen Licht
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een belangrijk burgerinitiatief ontvangen van het Bewonersplatform Gravenwijk. Het voorstel pleit voor de aanleg van een volwaardige speeltuin in de wijk Gravenwijk, ook bekend als Prinsenhof laag 3. Dit initiatief is een stap richting een meer betrokken en democratische gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een burgerinitiatief ontvangen van het Bewonersplatform Gravenwijk, dat pleit voor de aanleg van een volwaardige speeltuin voor kinderen in de wijk Gravenwijk, ook bekend als Prinsenhof laag 3. Het voorgestelde raadsbesluit houdt in dat het burgerinitiatief ontvankelijk wordt verklaard en dat het college wordt verzocht om zijn wensen en bedenkingen te geven over het initiatief. Dit is nodig om het initiatief goed te kunnen beoordelen. De commissie Omgeving kan vervolgens, op basis van de raadsbrief met de wensen en bedenkingen van het college, het burgerinitiatief bespreken, waarna de raad een definitief besluit kan nemen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een goed functionerende democratie.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel verzoek wensen en bedenkingen college op burgerinitiatief Gravin Catharinalaan.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een raadsvoorstel om het college te verzoeken zijn wensen en bedenkingen te geven op het burgerinitiatief voor een speeltuin aan de Gravin Catharinalaan in de wijk Gravenwijk, ook bekend als Prinsenhof laag 3. Het burgerinitiatief is ingediend door het Bewonersplatform Gravenwijk en heeft als doel een volwaardige speeltuin voor kinderen in de wijk te realiseren. Het voorstel draagt bij aan een goed functionerende democratie door burgerparticipatie te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het proces. Het bevat de nodige stappen voor de raad om het burgerinitiatief te beoordelen, inclusief het verzoek aan het college voor aanvullende informatie.
Rol van de raad:
De raad moet het burgerinitiatief ontvankelijk verklaren en het college verzoeken om zijn wensen en bedenkingen te geven. Vervolgens kan de raad, op basis van de informatie van het college, een besluit nemen over het burgerinitiatief.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het burgerinitiatief voldoende steun en relevantie heeft om verder te worden uitgewerkt. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioritering van middelen en aandacht voor burgerinitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Het is echter een procedureel voorstel dat gericht is op het verkrijgen van meer informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het burgerinitiatief ontvankelijk te verklaren en het college te verzoeken om zijn wensen en bedenkingen te geven.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie door het burgerinitiatief te behandelen en te beoordelen. Het geeft bewoners een stem in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn afhankelijk van de uiteindelijke plannen voor de speeltuin.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen financiële gevolgen, aangezien het zich richt op het verkrijgen van informatie. Eventuele financiële implicaties zouden in een later stadium moeten worden beoordeeld, afhankelijk van de uitkomst van het burgerinitiatief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerinitiatief Speeltuin Gravenwijk Prinsenhof Gravin Catharinalaan College Wensen en bedenkingen Democratie Commissie Omgeving RaadsbriefVerfijning van de zoekopdracht:
W.F. Steutel - GBLV:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
W.F. Steutel - GBLV:
- 218 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 199 w/m
Agendapunt 2.k Raadsvoorstel: Vaststellen afvalstoffenverordening 2023. - 20:30
Nieuwe Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg: Een Stap Vooruit in Duurzaam Afvalbeheer
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuw voorstel op tafel liggen om de Afvalstoffenverordening 2023 vast te stellen en de verordening uit 2016 in te trekken. Deze stap is bedoeld om in te spelen op recente ontwikkelingen in afvalbeleid en om de gemeente duurzamer te maken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een nieuw raadsbesluit om de Afvalstoffenverordening 2023 vast te stellen en de verordening uit 2016 in te trekken. Dit besluit is ingegeven door recente ontwikkelingen in afvalbeleid, zowel lokaal als nationaal. Belangrijke wijzigingen in de nieuwe verordening zijn de introductie van een vierde mini-container voor restafval, de mogelijkheid tot nascheiding van PMD, de invoering van de ja/ja-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk, en aanpassingen in verband met de Omgevingswet. De ontwerpverordening heeft ter inzage gelegen zonder dat er inspraakreacties zijn ontvangen. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen voor de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg 2023." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe afvalstoffenverordening voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, ter vervanging van de verordening uit 2016. De nieuwe verordening introduceert wijzigingen zoals de invoering van een vierde mini-container voor grondgebonden woningen, de mogelijkheid tot nascheiding van PMD, de invoering van de ja/ja-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk, en aanpassingen in verband met de Omgevingswet. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente en er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de terinzagelegging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, wijzigingen, en gevolgen van de nieuwe verordening duidelijk uiteenzet. Er is ook aandacht besteed aan de participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe afvalstoffenverordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken. Dit is een besluitvormende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van nieuwe afvalinzamelingsmethoden en de ja/ja-sticker, wat invloed kan hebben op milieubeleid en burgerparticipatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe afvalstoffenverordening vast te stellen en de oude in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverordening ter inzage heeft gelegen en dat belanghebbenden zijn geïnformeerd, maar er zijn geen inspraakreacties ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op afvalscheiding en vermindering van ongeadresseerd drukwerk.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenverordening 2023 Afvalinzameling Nieuwe afvalbeleid Nascheiding Ja/ja-sticker Omgevingswet Avalex Inspraakreacties Terinzagelegging Wethouder BeltVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 189 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Agendapunt 2.l Raadsvoorstel: Vaststellen verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023. - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stemt Unaniem in met Nieuwe Nadeelcompensatieregeling
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de nieuwe Verordening Nadeelcompensatie 2023. Deze regeling is noodzakelijk vanwege de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet, die nieuwe regels voor nadeelcompensatie introduceert.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd een amendement besproken dat door de fractie van GroenLinks was ingediend. Het amendement kreeg brede steun van verschillende fracties, ondanks enige kritiek op de motivering ervan. "Hoewel de motivering die bij het amendement zit niet terecht is, want mensen met beperkte financiële middelen zullen maar moeizaam in aanmerking komen voor dit, helpt het wel onze hardwerkende middenstanders om snel nadeelcompensatie in te dienen," verklaarde een raadslid.Het amendement werd zonder tegenstand aangenomen, nadat de voorzitter had geconstateerd dat er geen behoefte was vanuit het college om tegen het amendement te pleiten. "Ik mag aannemen dat iedereen het amendement steunt," concludeerde de voorzitter, waarna het amendement met algemene stemmen werd aangenomen.
De nieuwe verordening treedt in werking tegelijk met de Omgevingswet, die gepland staat voor 1 januari 2023. Mocht de wet later in werking treden, dan wordt de invoering van de verordening uitgesteld. De oude regeling voor planschade wordt ingetrokken zodra alle aanvragen volgens de oude wet zijn afgehandeld. Er zijn geen financiële gevolgen van dit besluit en er is geen inspraakprocedure geweest, omdat het een juridische regeling betreft.
Met de unanieme goedkeuring van de verordening zet de gemeenteraad een belangrijke stap in de voorbereiding op de Omgevingswet, die aanzienlijke veranderingen met zich meebrengt voor de manier waarop nadeelcompensatie wordt geregeld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Verordening Nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023 vast te stellen. Deze verordening is nodig vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die nieuwe regelingen voor nadeelcompensatie introduceert. Er zijn twee nieuwe wettelijke regelingen: nadeelcompensatie bij rechtmatig overheidsoptreden volgens de Algemene wet bestuursrecht en nadeelcompensatie bij omgevingsvergunningen of regels in een omgevingsplan. De verordening treedt in werking tegelijk met de Omgevingswet, gepland voor 1 januari 2023, maar kan worden uitgesteld als de wet later in werking treedt. De oude regeling voor planschade wordt ingetrokken zodra alle aanvragen volgens de oude wet zijn afgehandeld. Er zijn geen financiële gevolgen van dit besluit en er is geen inspraakprocedure geweest, omdat het een juridische regeling betreft.
-
2992 Raadsvoorstel Vaststellen Verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor nadeelcompensatie in de gemeente Leidschendam-Voorburg, die in werking treedt zodra de Omgevingswet van kracht wordt. Deze verordening vervangt de oude regeling voor planschade en zorgt ervoor dat verzoeken om nadeelcompensatie onder de nieuwe wetgeving kunnen worden behandeld. De verordening is noodzakelijk vanwege de invoering van nieuwe wettelijke regelingen voor nadeelcompensatie in de Algemene wet bestuursrecht en de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, de juridische context, en de gevolgen van de verordening duidelijk uiteenzet. Het biedt een overzicht van de veranderingen en de noodzaak van de nieuwe verordening.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de nieuwe regeling juridisch te verankeren binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de nieuwe verordening. De raad moet beslissen of zij de nieuwe wettelijke kaders voor nadeelcompensatie willen implementeren zoals voorgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het in werking treedt met de Omgevingswet. Het is meetbaar in de zin dat het een juridische basis biedt voor nadeelcompensatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest, aangezien het een juridische regeling betreft waarvoor inspraak niet vereist is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aspecten van nadeelcompensatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien er geen financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Nadeelcompensatie Algemene wet bestuursrecht (Awb) Omgevingsvergunning Omgevingsplan Wet ruimtelijke ordening (Wro) Planschade Verordening Inwerkingtreding InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
R. van Duffelen - CDA:
- 339 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 236 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 149 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 172 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 137 w/m
Agendapunt 2.l.1 Amendement GroenLinks GBLV CDA D66 verlagen heffingsbedrag ID 251
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement verlagen heffingsbedrag
Samenvatting: Het amendement stelt voor om het heffingsbedrag voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding te verlagen van €500 naar €300. Dit bedrag wordt terugbetaald als nadeelcompensatie wordt toegekend. Het voorstel komt voort uit zorgen dat de voorgestelde verhoging van de heffing een te hoge drempel vormt voor burgers, vooral voor degenen met beperkte financiële middelen. De indieners van het amendement menen dat het handhaven van de huidige heffing van €300 meer recht doet aan de toegankelijkheid voor alle burgers.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is duidelijk en specifiek in zijn voorstel om het heffingsbedrag te verlagen. Het biedt een duidelijke toelichting op de reden voor de voorgestelde wijziging. Echter, het amendement zou vollediger zijn als het ook de financiële impact van de verlaging op de gemeentelijke begroting zou bespreken.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen. De raad moet bepalen of de verlaging van het heffingsbedrag in lijn is met de gemeentelijke doelen en of het amendement de belangen van de burgers voldoende dient.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van het college en de VNG om de heffing te verhogen, of het amendement te steunen dat pleit voor het handhaven van de huidige heffing. Dit is een keuze tussen financiële overwegingen en toegankelijkheid voor burgers.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van het voorgestelde bedrag. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid, zoals de financiële gevolgen voor de gemeente. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel zelf.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee het heffingsbedrag verlaagt naar €300, of dat zij het oorspronkelijke voorstel van het college volgt en de heffing op €500 houdt.
Participatie
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar de toelichting impliceert dat er enige mate van overleg of feedback van verschillende fracties is geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op financiële toegankelijkheid en nadeelcompensatie.
Financiële gevolgen
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen van het verlagen van de heffing voor de gemeentelijke begroting. Er wordt ook niet aangegeven hoe eventuele financiële tekorten door de verlaging gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad in overweging moet nemen bij het besluitvormingsproces.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Heffingsbedrag Nadeelcompensatie Schadevergoeding VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Heffingsdrempel Financiële middelen College Fracties RichtlijnenVerfijning van de zoekopdracht:
G.D. Beek - VVD:
- 137 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 179 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 179 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 91 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 231 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 94 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 184 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 296 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 170 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 254 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 199 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 175 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 214 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 237 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 163 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 90 w/m
G.D. Beek - VVD
E.R. van der Schaft - SP
J. Streefkerk - PvdA
J.H.A. Voortman - VVD
Agendapunt 3.a.3 Motie VVD GBLV GroenLinks wachtlijsten zwemles ID 709
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Zwemles Wachtlijsten
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie besproken om de groeiende wachtlijsten voor zwemlessen aan te pakken. Deze wachtlijsten zijn tijdens de coronalockdowns aanzienlijk gegroeid. De motie, ingediend door leden van VVD, GBLV en GroenLinks, vraagt het college om voor 1 april 2023 met een actieplan te komen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de motie werd duidelijk dat de raad verdeeld is over de aanpak van de wachtlijsten. De heer Streefkerk benadrukte het belang van een bestemmingsreserve om structurele problemen in de samenleving aan te pakken. "Er is actief en snel beleid nodig voor de lange termijn," stelde hij. Hij gaf aan dat de motie in stemming gebracht zou worden, maar dat hij niet vasthield aan de deadline van 1 april.De heer Koster van het CDA vroeg zich af of de context waarin het herstelbeleid oorspronkelijk was bedacht, nog steeds relevant was. "De doelen zijn nu juist niet anders," antwoordde Streefkerk. "De doelen waren voor de lange termijn gesteld en onafhankelijk van corona."
De heer Steutel van GBLV vond de argumentatie van Streefkerk flinterdun. "We zitten in een hele andere tijd," zei hij. "We gaan nu stappen nemen die passen bij de tijd van nu."
De VVD gaf aan blij te zijn met de antwoorden van de portefeuillehouder en steunde de motie niet. "We blijven bij ons standpunt," aldus de VVD-fractie.
De motie over de wachtlijsten voor zwemlessen werd uiteindelijk aangenomen, met brede steun van de raad. "We zijn een waterrijke gemeente," zei mevrouw Van Weers van GroenLinks. "Het is belangrijk dat kinderen kunnen zwemmen."
Naast de motie over zwemlessen werden er ook andere moties besproken, waaronder een motie van de Partij van de Arbeid over maatschappelijke weeffouten. Deze motie werd echter verworpen. "We moeten niet vragen aan het college om op korte termijn een plan te maken om al die problemen nu al op te lossen," stelde de heer Koster.
Het debat toonde aan dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg zich bewust is van de uitdagingen die de coronapandemie heeft blootgelegd, maar dat er verschillende visies zijn op hoe deze het beste kunnen worden aangepakt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend om de wachtlijsten voor zwemlessen aan te pakken. Tijdens de coronalockdowns zijn deze wachtlijsten aanzienlijk gegroeid en blijven ze toenemen. De motie, ingediend door de leden Heil, Steutel en Van Weers, verzoekt het college om voor 1 april 2023 de raad te informeren over mogelijke acties of strategieën om de wachtlijsten te verkorten, inclusief de kosten hiervan. Daarnaast wordt gevraagd om direct maatregelen te nemen die binnen het huidige budget passen. De motie is ondertekend door vertegenwoordigers van VVD, GBLV en GroenLinks.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Motie aanpak wachtlijsten zwemles." Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om de wachtlijsten voor zwemlessen, die tijdens en na de coronalockdowns aanzienlijk zijn toegenomen, aan te pakken. De motie vraagt het college om de raad vóór 1 april 2023 te informeren over mogelijke acties en de bijbehorende kosten om de wachtlijsten te verkorten. Daarnaast wordt het college verzocht om direct maatregelen te nemen die binnen het huidige budget passen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het stellen van een duidelijke deadline voor rapportage. Echter, het biedt geen specifieke oplossingen of richtlijnen voor het college om te overwegen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om actie te ondernemen en hierover te rapporteren. De raad moet ook beoordelen of de voorgestelde acties effectief en haalbaar zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het prioriteit geeft aan het verkorten van de wachtlijsten voor zwemlessen en of het bereid is extra middelen vrij te maken indien nodig.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via rapportage), en tijdgebonden (deadline 1 april 2023). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie van de voorgestelde acties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt de gevraagde acties te ondernemen en te rapporteren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van belanghebbenden zoals ouders, zwemscholen of andere betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, tenzij het gaat om de lange termijn beschikbaarheid van zwemfaciliteiten.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om inzicht in de kosten van mogelijke acties, maar geeft geen details over hoe deze kosten gedekt zouden worden. Het college wordt gevraagd om binnen het huidige budget te handelen waar mogelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 169 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 184 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 195 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 429 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 162 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 445 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 225 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 210 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 203 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 207 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 200 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 195 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 228 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 128 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 385 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 119 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 238 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 185 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 301 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 226 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 292 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 237 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 193 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 255 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 184 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 183 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 145 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 211 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 237 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 237 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 287 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 148 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 203 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 179 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 245 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 258 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 204 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 163 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 210 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 189 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 159 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 261 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 196 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 160 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 154 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 343 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 154 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 38 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 118 w/m
J. Brokke - VVD:
- 546 w/m
J. Brokke - VVD:
- 149 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- 291 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 279 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- 194 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 229 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD
E.R. van der Schaft - SP
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
W.E.J. Jorissen - D66
S.R. Paltansing - PvdA
Agendapunt 4.a.1 Motie D66 PvdA samenwerking niet-bestuurlijke partners ondermijning ID 704
Gemeente Leidschendam-Voorburg wil samenwerking met woningcorporaties versterken in strijd tegen ondermijning
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 6 december 2022 werd een motie besproken die pleit voor nauwere samenwerking met woningcorporaties om crimineel woninggebruik aan te pakken. De motie, ingediend door D66 en PvdA, benadrukt het belang van deze samenwerking, die momenteel ontbreekt in de veiligheidsnota 2023-2026.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd een motie besproken die oproept tot een intensievere samenwerking met woningcorporaties en netbeheerders om crimineel woninggebruik tegen te gaan. De motie, ingediend door Wouter Jorissen (D66) en Sangita Paltansing (PvdA), stelt dat woningcorporaties moeite hebben met het bestrijden van crimineel gebruik van woningen en dat samenwerking met gemeenten hierin cruciaal is.De burgemeester reageerde positief op de motie en erkende dat er al enige samenwerking bestaat met woningcorporaties in specifieke gevallen. "We hebben lokaal al overleg in sommige casussen," aldus de burgemeester. Hij benadrukte echter dat de samenwerking met netbeheerders nog verder ontwikkeld moet worden. "Een deel van de ondermijning doen we wel met het RIEC. Daar hebben we convenanten over, maar die moeten mogelijk aangevuld worden."
Tijdens het debat werd ook de motie 'Safe Streets' van GroenLinks besproken, die streeft naar een inclusieve samenleving waar iedereen veilig over straat kan. Hoewel de burgemeester openstond voor de ideeën, uitte hij zijn zorgen over de haalbaarheid binnen de huidige budgetten en capaciteiten. "Het is een beetje boksen boven onze macht," gaf hij aan.
Daarnaast werd een motie van de VVD en PvdA besproken over het uitvoeren van een periodieke enquête over het veiligheidsgevoel onder inwoners. De burgemeester wees erop dat er al meerdere enquêtes plaatsvinden en dat het toevoegen van nog een enquête wellicht overbodig zou zijn. "We enquêteren wat af," zei hij, en benadrukte het belang van goede communicatie met inwoners over de werkelijke veiligheidssituatie in hun wijken.
Tot slot werd er gesproken over een onderzoek naar de organisatie van high impact crimes, ingediend door de heer Voortman. De burgemeester stond hier positief tegenover, maar waarschuwde dat de gemeente niet alle verantwoordelijkheden op zich kan nemen. "We willen wel kijken naar een betere organisatie, maar zonder alle verantwoordelijkheden naar de gemeente te halen."
De motie van D66 en PvdA over de samenwerking met woningcorporaties kreeg brede steun in de raad. Paul Panting van de PvdA benadrukte het belang van efficiënte en effectieve hulp voor slachtoffers van high impact crimes. "Hulp dicht bij huis en betere aansluiting van veiligheids- en zorgdomeinen kunnen het verschil maken," aldus Panting.
De gemeenteraad lijkt vastberaden om de strijd tegen ondermijning aan te gaan met een versterkte samenwerking tussen verschillende partners, waarbij de focus ligt op het delen van informatie en het gezamenlijk aanpakken van criminele activiteiten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een vergadering op 6 december 2022 een motie besproken, ingediend door Wouter Jorissen (D66) en Sangita Paltansing (PvdA), met betrekking tot de samenwerking met niet-bestuurlijke partners in de strijd tegen ondermijning. De motie constateert dat hoewel de gemeente samenwerkt met bestuurlijke partners, er geen samenwerking is voorzien met woningcorporaties in de veiligheidsnota 2023-2026. Woningcorporaties hebben moeite met het bestrijden van crimineel woninggebruik en roepen op tot meer samenwerking met gemeenten. De motie stelt dat samenwerking met woningcorporaties en netbeheerders effectief kan zijn, zoals blijkt uit projecten in andere gemeenten. Het college wordt opgeroepen om actief samen te werken met deze partijen en een alliantie te vormen om crimineel woninggebruik terug te dringen, onder andere door het vergemakkelijken van informatiedeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Samenwerking niet-bestuurlijke partners ondermijning" en is ingediend door Wouter Jorissen (D66) en Sangita Paltansing (PvdA). De motie stelt dat de gemeente Leidschendam-Voorburg meer moet samenwerken met woningcorporaties en netbeheerders om crimineel woninggebruik tegen te gaan. Hoewel de gemeente al samenwerkt met bestuurlijke partners, ontbreekt de samenwerking met woningcorporaties in de huidige veiligheidsnota. De motie benadrukt dat samenwerking met niet-bestuurlijke partners effectief kan zijn en roept het college op om een alliantie te vormen voor betere informatiedeling en bestrijding van ondermijning.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de voorgestelde samenwerking.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij het college opdracht geeft om de voorgestelde samenwerkingen aan te gaan. De raad speelt een toezichthoudende rol in het monitoren van de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan het uitbreiden van samenwerkingen met niet-bestuurlijke partners en of zij bereid is middelen vrij te maken voor deze samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college opdraagt de samenwerking met woningcorporaties en netbeheerders te intensiveren.
Participatie:
De motie impliceert participatie van woningcorporaties en netbeheerders, maar er is geen expliciete vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, maar het vrijmaken van woningen uit criminele handen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of extra middelen nodig zijn voor de voorgestelde samenwerkingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondermijning Woningcorporaties Crimineel woninggebruik Samenwerking Netbeheerders Veiligheidsnota Informatiedeling Alliantie Veiligheidsbeleid PartnersVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 226 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 173 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 154 w/m
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen Nota Veiligheid 2023-2026. - 20:45
Veiligheidsnota Leidschendam-Voorburg: Gemeenteraad Debatteert over Toekomstige Veiligheidsprioriteiten
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de Nota Veiligheid 2023-2026 vastgesteld. Deze nota bepaalt de veiligheidsprioriteiten voor de komende vier jaar, met aandacht voor wijkveiligheid, ondermijning, cyberveiligheid en jeugd- en zorgveiligheid. Tijdens het debat kwamen diverse zorgen en voorstellen aan bod, variërend van straatintimidatie tot cyberveiligheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd de nieuwe Nota Veiligheid 2023-2026 besproken. De nota, die de veiligheidsprioriteiten voor de komende vier jaar vastlegt, werd unaniem aangenomen. De discussie richtte zich op verschillende thema's, waaronder de impact van de coronapandemie op veiligheidsthema's zoals huiselijk geweld en digitale criminaliteit.Mevrouw Van Weers benadrukte het belang van duidelijke communicatie en betrokkenheid van de gemeenschap bij veiligheidskwesties. "Veiligheid is belangrijk, dus daar zijn we voor, klaar, simpel," stelde ze. Ze pleitte voor een meldpunt waar inwoners onveilige situaties kunnen rapporteren, vooral op plekken zoals stations en fietstunnels die als onveilig worden ervaren.
De motie voor 'Safe Streets', gericht op het aanpakken van straatintimidatie, werd aangehouden na een toezegging van de burgemeester om verder te praten over de praktische invulling ervan. "Het gaat erom dat het duidelijk is dat onze gemeente veilig is voor iedereen," aldus Van Weers.
De VVD trok hun motie in die opriep tot een extra enquête over het veiligheidsgevoel, na de toezegging van de burgemeester dat bestaande enquêtes voldoende informatie bieden. "We kunnen wel meegaan met hetgeen de burgemeester zegt," aldus de heer Voortman van de VVD.
D66 diende een motie in voor meer samenwerking met niet-bestuurlijke partners om ondermijning aan te pakken. Deze motie werd unaniem gesteund. "Blij om brede steun te horen voor de ingediende motie," reageerde de heer Jorissen van D66.
De discussie over cyberveiligheid leidde tot de toezegging dat de gemeente volgend jaar een nieuwe penetratietest zal uitvoeren om de beveiliging van hun systemen te waarborgen. "Met het antwoord waren wij hartstikke blij," aldus Jorissen.
De gemeenteraad benadrukte het belang van samenwerking met interne en externe partners, zoals politie en brandweer, bij de uitvoering van de nota. De burgemeester bevestigde dat er al veel wordt gedaan om de veiligheid te verbeteren, maar dat er altijd ruimte is voor verbetering en samenwerking.
Met de vaststelling van de Nota Veiligheid 2023-2026 zet Leidschendam-Voorburg een stap richting een veiliger toekomst, waarbij de betrokkenheid van de gemeenschap en samenwerking met diverse partners centraal staan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten de Nota Veiligheid 2023-2026 vast te stellen, aangezien het huidige beleid aan het einde van het jaar afloopt. Deze nieuwe nota legt de prioriteiten voor de komende vier jaar vast op het gebied van veiligheid. Tijdens de evaluatie van de periode 2020-2022 bleek dat de coronapandemie invloed had op verschillende veiligheidsthema's, zoals een afname van woninginbraken en een toename van huiselijk geweld en digitale criminaliteit. De gemeenteraad heeft meer betrokkenheid gehad bij het opstellen van de nieuwe nota, onder andere door een informatiebijeenkomst in juli 2022. De hoofdthema's van de nota omvatten wijkveiligheid, ondermijning, cyberveiligheid, en jeugd- en zorgveiligheid. Er worden jaarlijks uitvoeringsprogramma's opgesteld om de doelstellingen te behalen, zonder financiële gevolgen voor de bestaande begroting. Interne en externe partners, zoals politie en brandweer, hebben bijgedragen aan de totstandkoming van de nota.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Addendum bij het raadsvoorstel 2958 Nota Veiligheid 2023-2026". Het voorstel betreft een toevoeging aan de Nota Veiligheid 2023-2026, waarin een beleidsdoel met betrekking tot huiselijk geweld wordt opgenomen. Dit addendum is een reactie op een verzoek van de PvdA-fractie en refereert aan een zienswijze op het Regionaal Beleidsplan Coalitie voor Veiligheid 2023-2026. Het doel is om meer nadruk te leggen op de samenwerking tussen het veiligheids- en zorgdomein bij huiselijk geweld, met een focus op het creëren van rust en het bieden van gerichte hulp door een multidisciplinair team.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het toevoegen van een specifiek beleidsdoel aan de bestaande nota. Het biedt een duidelijke toelichting op de wijziging en de reden daarvoor.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het addendum bij de Nota Veiligheid 2023-2026 goed te keuren. Dit betekent dat de raad instemt met de toevoeging van het beleidsdoel over huiselijk geweld aan de nota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om huiselijk geweld expliciet op te nemen als beleidsdoel in de Nota Veiligheid. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de verschillende fracties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en relevant, maar het is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota Veiligheid 2023-2026 vast te stellen inclusief het bijgevoegde addendum.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van het addendum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op veiligheid en huiselijk geweld.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een punt van aandacht zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huiselijk geweld Nota Veiligheid 2023-2026 Beleidsdoel Regionaal Beleidsplan Coalitie voor Veiligheid Den Haag Zorgdomein Veiligheidsdomein Multidisciplinair team TriageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Nota Veiligheid 2023-2026
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Nota Veiligheid 2023-2026 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Deze nota legt de prioriteiten vast voor de komende vier jaar op het gebied van veiligheidsthema's, zoals ondermijning, cyberveiligheid, en huiselijk geweld. De nota is tot stand gekomen met input van interne en externe partners, waaronder de politie en brandweer, en is besproken met de gemeenteraad. Er worden wijkactieplannen opgesteld om de veiligheid in de wijken te verbeteren. De nota heeft geen financiële gevolgen voor de reeds vastgestelde begroting.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de evaluatie van de vorige periode als de nieuwe prioriteiten en betrokkenheid van partners en de raad beschrijft. Het bevat ook een plan voor jaarlijkse evaluatie en bijstelling.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de Nota Veiligheid vast te stellen en is betrokken geweest bij de voorbereiding ervan. De raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang en kan input leveren voor eventuele bijstellingen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van veiligheidsthema's en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering en evaluatie van de nota. Er moet ook worden besloten of de voorgestelde aanpak en prioriteiten aansluiten bij de lokale behoeften en verwachtingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader (2023-2026). Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van de doelen zijn minder duidelijk beschreven. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Nota Veiligheid 2023-2026 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van zowel interne als externe partners en de gemeenteraad bij de totstandkoming van de nota. Er is ook een informatiebijeenkomst gehouden om input te verzamelen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheidsthema's.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen voor de reeds vastgestelde begroting, wat betekent dat de uitvoering van de nota binnen de bestaande financiële kaders valt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Veiligheid 2023-2026 Veiligheidsthema’s Woninginbraken Huiselijk geweld Digitale criminaliteit Autobranden Openbare orde Cyberveiligheid Wijkactieplannen UitvoeringsprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 186 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 192 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 278 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 284 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 111 w/m
J. Brokke - VVD:
- 275 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 212 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 265 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 152 w/m
J. Brokke - VVD:
- 214 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 314 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- 77 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 285 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 232 w/m
J. Brokke - VVD:
- 266 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 155 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 220 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 157 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 186 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 194 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 375 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 432 w/m
J. Brokke - VVD:
- 186 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 141 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- 193 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 236 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 122 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 323 w/m
J. Brokke - VVD:
- 141 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 151 w/m
J. Brokke - VVD:
- 187 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 182 w/m
J. Brokke - VVD:
- 286 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- 181 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 410 w/m
J. Brokke - VVD:
- 107 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 158 w/m
S.R. Paltansing - PvdA
Agendapunt 4.b Sinterklaasmotie PvdA VVD D66 CDA GBLV CU Nieuw pakhuis voor Sintvoorieder1 ID 706
S.G.D. Kok - PvdA:
- 140 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 120 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 150 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 175 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 153 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 393 w/m
Agendapunt 4.c Motie SP Bijstellen huurverhoging Accommodaties ID 703
SP trekt motie huurverhoging in na toezegging wethouder
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 9 november 2022 diende de SP een motie in om de aangekondigde huurverhogingen voor gemeentelijk vastgoed te herzien. Na een intens debat en een duidelijke toezegging van wethouder Van Veller, besloot de SP de motie in te trekken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd een motie van de SP besproken die de huurverhogingen voor gemeentelijk vastgoed ter discussie stelde. De verhogingen, gebaseerd op de CBS prijsindex van de gezinsconsumptie, werden door de SP als te hoog beschouwd. De partij stelde voor om de verhogingen te koppelen aan de CBS index voor CAO lonen en vroeg het college om een juridisch correcte methode te vinden om de huurstijging voor 2023 te verlagen.Tijdens het debat benadrukte de SP dat de huidige huurverhogingen voor sommige organisaties "exorbitant" zijn. "Het probleem is keihard," stelde een raadslid. De wethouder, Van Veller, reageerde verbaasd op de hernieuwde aandacht voor de motie, aangezien het onderwerp al eerder was besproken. Hij legde uit dat de gemeente liever via subsidies hulp biedt aan getroffen partijen, in plaats van als "huisbaas" op te treden. "Het klinkt een beetje als vestzak broekzak, maar dat lijkt ons de zuiverste weg," aldus Van Veller.
De wethouder verzekerde de raad dat er gewerkt wordt aan een afwegingskader voor subsidies en dat partijen die zich nu al melden niet worden afgewezen. "We gaan ermee aan de slag zodra we dat afwegingskader hebben," beloofde hij.
Na deze toezegging besloot de SP de motie in te trekken. "Ik zie dit als een duidelijke toezegging," verklaarde E.R. van der Schaft van de SP. Hiermee kwam er een einde aan het debat en kon de vergadering worden afgesloten. De raadsleden werden aangemoedigd om hun Raadsflits te schrijven, een samenvatting van de vergadering die binnen enkele dagen verspreid moet worden.
Samenvatting
De SP heeft een motie ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 9 november 2022. De motie, ingediend door E.R. van der Schaft, betreft het bijstellen van de aangekondigde huurverhogingen voor gemeentelijk vastgoed. De huidige verhogingen zijn gebaseerd op de CBS prijsindex van de gezinsconsumptie en worden als erg hoog beschouwd. De SP stelt voor om te onderzoeken of de huurverhogingen kunnen worden aangepast door deze te koppelen aan de CBS index voor CAO lonen. Daarnaast wordt het college verzocht om een juridisch correcte methode te vinden om de huurstijging voor 2023 te verlagen en de raad hierover te informeren.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie heet "Motie SP Bijstellen huurverhoging Accommodaties". Het voorstel richt zich op het heroverwegen van de aangekondigde huurverhogingen voor gemeentelijk vastgoed in Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat de verhogingen, gebaseerd op de CBS prijsindex van gezinsconsumptie, aanzienlijk zijn. Het stelt voor om de verhogingen te herzien en te koppelen aan de CBS index voor CAO lonen, wat mogelijk een lagere stijging zou betekenen. Het college wordt verzocht om de juridische en procedurele mogelijkheden te onderzoeken voor het aanpassen van de huurverhogingen en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet, maar mist specifieke details over de financiële impact en de exacte procedurele stappen die nodig zijn voor de herziening van de huurverhogingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en te besluiten of het college de opdracht krijgt om de huurverhogingen te herzien. De raad moet ook de uitkomsten van het onderzoek beoordelen zodra deze beschikbaar zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de huidige huurverhogingen of het onderzoeken van alternatieven die mogelijk gunstiger zijn voor huurders. Dit kan invloed hebben op de financiële positie van de gemeente en de relatie met huurders.
SMART en inconsequenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke deadlines en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van het koppelen van huurverhogingen aan CAO-lonen moet nog worden onderzocht.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de mogelijkheden voor het bijstellen van de huurverhogingen te onderzoeken en hierover te rapporteren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van huurders of andere belanghebbenden in het proces van herziening van de huurverhogingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen van het bijstellen van de huurverhogingen. Het is onduidelijk hoe eventuele lagere huurinkomsten gedekt zouden worden. Dit aspect zou in het onderzoek van het college moeten worden meegenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huurverhoging Accommodaties Programmabegroting 2023-2026 CBS prijsindex Gemeente vastgoed Huurders CAO lonen Juridisch Procedureel HuurstijgingVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 393 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 155 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 81 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 203 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 193 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 184 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 214 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 283 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 189 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 176 w/m