08-11-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 159 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 159 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 132 w/m
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en Schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 8 november 2022 - 20:30
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen over de periode van 26 september 2022 tot 6 november 2022 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van ingekomen stukken en vragen moet goedkeuren, zoals geadviseerd door het presidium. Het doel is om transparantie en verantwoording te waarborgen in de communicatie en besluitvorming van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde informatie bevat over de periode, de betrokken documenten, en de reden waarom de raad dit besluit moet nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een controle- en goedkeuringsfunctie.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele vaststelling betreft. De raad moet echter wel beoordelen of de voorgestelde afdoeningen adequaat zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de documenten die moeten worden vastgesteld. Het is relevant en tijdgebonden, maar niet specifiek actiegericht (aangezien het een vaststelling betreft). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders, aangezien het een interne procedurele kwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de administratieve aard ervan.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een administratieve vaststelling betreft zonder directe kostenimplicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze op Regionaal Risicoprofiel en Regionaal Beleidsplan rampenbestrijding en crisisbeheersing 2023-2026. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een concept-zienswijze op het Regionaal Risicoprofiel en het Regionaal Beleidsplan voor rampenbestrijding en crisisbeheersing 2023-2026 van de Veiligheidsregio Haaglanden. Dit besluit is genomen op basis van de Wet Veiligheidsregio’s en een verzoek van het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden. Het Regionaal Risicoprofiel identificeert de belangrijkste risico's in de regio, zoals bedreigingen voor de volksgezondheid, terrorisme, verstoringen van de openbare orde en energievoorziening, en de gevolgen van extreem weer. Het beleidsplan richt zich op de voorbereiding en respons op deze risico's, met speciale aandacht voor de flexibiliteit en multidisciplinaire samenwerking van hulpdiensten. De uitvoering van het plan wordt gefinancierd uit de meerjarenbegroting van de Veiligheidsregio Haaglanden. Inwoners zijn momenteel niet direct betrokken bij dit proces.
-
2959. Raadsvoorstel Vaststellen van het Regionaal Risicoprofiel en Regionaal Beleidsplan rampenbestrijding en crisisbeheersing 2023-2026.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Regionaal Risicoprofiel (RRP) Regionaal Beleidsplan Rampenbestrijding Crisisbeheersing Volksgezondheid Terrorisme Energievoorziening COVID-19 Multidisciplinaire aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Instemmen met ontwerp verklaring van geen bedenkingen appartementengebouw op achter terrein Leidsekade 6 t/m 10b. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van vijftien appartementen met fietsenstalling en parkeervoorzieningen aan de Leidsekade 6-10b in Leidschendam. Dit project vereist een uitgebreide procedure omdat het in strijd is met het bestemmingsplan. Het plan draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente door een nieuw woonmilieu toe te voegen zonder de groenstructuur aan te tasten. Het project voorziet in 27 parkeerplaatsen op eigen terrein, wat voldoet aan de parkeernormen. Hoewel het bouwplan niet voldoet aan de eis van 30% sociale woningbouw, is een ontheffing aangevraagd en zijn er afspraken gemaakt over een afdracht aan het vereveningsfonds. De gemeentelijke kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Na publicatie van de ontwerpbesluiten kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna een definitief besluit wordt genomen.
S.R. Paltansing - PvdA:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 209 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 210 w/m
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Vaststellen investeringskrediet bovengrondse maatregelen rioleringsprojecten Ridder Snouckaertlaan en Prins Bernhardlaan. - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg keurt investeringskredieten goed voor straatwerk
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met investeringskredieten voor herstelwerkzaamheden aan de Ridder Snouckaertlaan en de Prins Bernhardlaan. Deze projecten maken deel uit van een breder plan voor rioolvernieuwing en bieden kansen voor verbeteringen in de openbare ruimte.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om investeringskredieten goed te keuren voor herstelwerkzaamheden aan het straatwerk in de Ridder Snouckaertlaan (€ 210.000) en de Prins Bernhardlaan (€ 230.000). Deze projecten zijn onderdeel van de jaarlijkse vervanging en vernieuwing van het rioolstelsel, zoals vastgelegd in het Water en Rioleringsplan. De kosten worden gedekt door rioolheffingen, maar bovengrondse verbeteringen moeten apart gefinancierd worden. De projecten bieden kansen om ook andere gemeentelijke opgaven aan te pakken, zoals wensen van bewoners die tijdens participatietrajecten naar voren zijn gekomen. De investeringen dragen bij aan een aantrekkelijke leefomgeving en burgerparticipatie. De kapitaallasten worden opgenomen in de begroting 2023-2026. Het voorstel ondersteunt het behoud van de kwaliteit van de openbare ruimte en speelt in op de wensen van de gemeenschap.
-
2885 Raadsvoorstel investeringskrediet bovengrondse maatregelen rioleringsprojecten Ridder Snouckaertlaan en Prins Bernhardlaan.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel investeringskrediet bovengrondse maatregelen rioleringsprojecten Ridder Snouckaertlaan en Prins Bernhardlaan." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een investeringskrediet van € 210.000 voor de Ridder Snouckaertlaan en € 230.000 voor de Prins Bernhardlaan beschikbaar te stellen. Deze kredieten zijn bedoeld voor het herstel van straatwerk en bovengrondse maatregelen na rioleringswerkzaamheden. De kosten worden gedekt uit rioolheffingen, maar bovengrondse verbeteringen moeten apart worden gefinancierd. Het voorstel benadrukt participatie en duurzaamheid, en de kapitaallasten worden opgenomen in de begroting 2023-2026.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat financiële details, de context van de werkzaamheden, en de noodzaak van het besluit. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke bovengrondse maatregelen en de participatie-uitkomsten zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de investeringskredieten en het opnemen van de kapitaallasten in de begroting. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiering en het waarborgen van de kwaliteit van de openbare ruimte.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde investeringen willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de wensen van de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen hoe duurzaamheid en participatie verder kunnen worden geïntegreerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar qua financiële aspecten, maar mist gedetailleerde tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer duidelijkheid over de bovengrondse maatregelen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gevraagde investeringskredieten goed te keuren en de kapitaallasten in de begroting op te nemen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat participatie een vast onderdeel is van de onderzoeksfase. Wensen van de omgeving zijn meegenomen, maar er is weinig detail over hoe deze participatie precies is vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien het hergebruik van materialen en de integratie van klimaatadaptatie in toekomstige plannen. Echter, het voorstel zelf biedt beperkte details over specifieke duurzame maatregelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De totale investering bedraagt € 440.000, met kapitaallasten van € 9.200 vanaf 2024 en € 17.600 vanaf 2025. Deze lasten worden opgenomen in de begroting 2023-2026. De dekking komt deels uit rioolheffingen, maar bovengrondse verbeteringen vereisen aanvullende financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioleringsprojecten Investeringskrediet Ridder Snouckaertlaan Prins Bernhardlaan Bovengrondse maatregelen Participatietraject Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte Rioolheffingen KwaliteitsniveauVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel: Vaststellen uitvoeringsplannen 2023 en verder programma Sterk voor Noord. - 20:30
"Sterk voor Noord": Raadsleden Debatteren over Toekomst van Leidschendam-Noord
In een levendig debat bespraken raadsleden de uitvoeringsplannen van het programma "Sterk voor Noord", dat zich richt op het bevorderen van een kansrijke toekomst voor inwoners van Leidschendam-Noord. Het programma, dat in 2021 van start ging, zet in op jeugd en onderwijs, financiële zelfredzaamheid en een veilige woonomgeving.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de vaststelling van uitvoeringsplannen voor het programma "Sterk voor Noord" in Leidschendam-Noord, gericht op jeugd en onderwijs, financiële zelfredzaamheid, en fijn en veilig wonen. Het programma, dat in 2021 is gestart, heeft als doel een kansrijke toekomst voor alle inwoners te bevorderen door kansenongelijkheid te verminderen en participatie te stimuleren. De uitvoeringsplannen, opgesteld met input van inwoners en partners, beschrijven concrete acties voor de periode 2022-2025. Voor jeugd en onderwijs ligt de focus op educatie, ouderbetrokkenheid, gezondheid en het inlopen van leerachterstanden. Financiële zelfredzaamheid richt zich op toegankelijke financiële hulp, taalbeheersing en participatie in de samenleving. Fijn en veilig wonen omvat het aanpakken van afvalproblematiek, het bevorderen van sociale cohesie en het voorkomen van criminaliteit. De plannen worden uitgevoerd binnen het beschikbare budget en met betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden. De Adviesraad Sociaal Domein heeft positief gereageerd, maar benadrukt de noodzaak van verdere detaillering.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen uitvoeringsplannen Sterk voor Noord". Het voorstel betreft de vaststelling van uitvoeringsplannen voor het programma Sterk voor Noord, dat zich richt op drie opgaven: jeugd en onderwijs, financiële zelfredzaamheid, en fijn en veilig wonen. Het programma, dat in 2021 is vastgesteld, heeft als doel een kansrijke toekomst te creëren voor de inwoners van Leidschendam-Noord door kansenongelijkheid te verminderen en participatie te bevorderen. De uitvoeringsplannen zijn opgesteld in samenwerking met inwoners en partners en bevatten concrete acties voor de periode 2022-2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en acties voor de drie opgaven. Echter, de Adviesraad Sociaal Domein merkt op dat sommige plannen nog globaal zijn en verdere uitwerking in projectdocumenten nodig hebben.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de uitvoeringsplannen vast te stellen, wat een formele goedkeuring inhoudt van de voorgestelde acties en doelen binnen het programma Sterk voor Noord.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor de drie opgaven. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en de focus op specifieke doelgroepen, zoals jongeren en werkenden met financiële problemen.
SMART en Inconsistenties:
De doelen in de uitvoeringsplannen zijn deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar sommige doelen missen nog specifieke meetbare criteria en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere detaillering is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de uitvoeringsplannen al dan niet vast te stellen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde aanpak en doelen voor de komende jaren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met input van inwoners en partners bij de totstandkoming van de plannen. Er is een strategie voor verdere participatie en communicatie in ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar aspecten zoals afvalproblematiek en sociale cohesie kunnen indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gespecificeerd met een jaarlijks benodigd budget voor elke opgave. De dekking komt uit het beschikbare budget voor het programma Sterk voor Noord en reguliere middelen van partners. Een compleet overzicht van uitgaven is opgenomen in de uitvoeringsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sterk voor Noord Uitvoeringsplannen Jeugd en onderwijs Financiële zelfredzaamheid Fijn en veilig wonen Partners Kansenongelijkheid Monitoring Participatie Adviesraad Sociaal Domein (ASD)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.1 Motie CDA GroenLinks ChristenUnie SP PvdA D66 VVD GBLV verhogen meisjesdeelname activiteiten in Sterk voor Noord ID 686
Meisjes in de Spotlight: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Wil Meer Vrouwelijke Deelname aan 'Sterk voor Noord'
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend om de deelname van meisjes aan het programma "Sterk voor Noord" te verhogen. Dit initiatief streeft naar gelijke kansen voor jongeren in Leidschendam-Noord, maar de betrokkenheid van jonge vrouwen blijft achter. De raad roept het college op om actie te ondernemen en verwacht in januari een update.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd een motie besproken die de deelname van meisjes aan het programma "Sterk voor Noord" moet vergroten. Dit programma is gericht op het bieden van gelijke kansen aan jongeren in Leidschendam-Noord, maar de huidige deelname van meisjes is aanzienlijk lager dan die van jongens. De motie, ingediend door het CDA, benadrukt het belang van de rol van meisjes en vrouwen in de samenleving en roept het college op om zich actief in te zetten voor hun betrokkenheid."Het is cruciaal dat we meisjes en vrouwen van 12 tot 25 jaar betrekken bij de activiteiten," aldus de indiener van de motie. "We willen dat het college in de uitvoeringsplannen specifiek aandacht besteedt aan deze doelgroep en ons hierover in januari informeert."
De motie kreeg brede steun in de raad, met verschillende fracties die hun steun uitspraken. "Soms is het nodig om ongelijk te behandelen om gelijke kansen te creëren," merkte een raadslid op. De motie werd uiteindelijk met algemene stemmen aangenomen.
Naast de motie van het CDA werd ook een motie van GroenLinks besproken, die pleitte voor de voortzetting van lopende projecten binnen "Sterk voor Noord" na het stoppen van de NPO-gelden. "Het is belangrijk dat mensen kunnen rekenen op langdurige hulp," stelde GroenLinks. Deze motie kreeg echter minder steun en werd verworpen.
Wethouder Bremer reageerde positief op de motie van het CDA en benadrukte dat het college de plannen om meisjes meer te betrekken omarmt. "We hebben de inwoners en onze partners nodig om tot nieuwe uitvoeringsplannen te komen," zei ze. Over de motie van GroenLinks was ze terughoudender: "We willen niet aan de voorkant alles meerjarig vastleggen, maar kijken naar de resultaten."
De gemeenteraad kijkt nu uit naar de uitvoeringsplannen die in het eerste kwartaal van 2023 verwacht worden. Het is duidelijk dat de raad vastberaden is om de positie van meisjes en vrouwen in Leidschendam-Noord te versterken en hen meer kansen te bieden binnen het programma "Sterk voor Noord".
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend om de deelname van meisjes aan activiteiten in het programma "Sterk voor Noord" te verhogen. Dit programma heeft als doel gelijke kansen te bieden aan jongeren in Leidschendam-Noord. De motie constateert dat er momenteel onvoldoende aandacht is voor de positie van vrouwen en meisjes, ondanks dat zij meer dan de helft van de bevolking in deze wijk uitmaken. Het aantal jonge vrouwen dat deelneemt aan activiteiten is laag vergeleken met jonge mannen. De motie benadrukt het belang van de rol van meisjes en vrouwen in de samenleving en roept het college op om zich actief in te zetten om meisjes en vrouwen van 12-25 jaar te betrekken bij de activiteiten. Het college wordt gevraagd om in de uitvoeringsplannen specifiek aandacht te besteden aan deze doelgroep en de raad hierover in januari te informeren.
-
Motie CDA GroenLinks ChristenUnie SP PvdA D66 VVD GBLV meisjesdeelname activiteiten Sterk voor Noord ID 687.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie verhogen meisjesdeelname activiteiten in Sterk voor Noord
Samenvatting: De motie roept op tot een grotere betrokkenheid van meisjes en jonge vrouwen (12-25 jaar) in het programma Sterk voor Noord in Leidschendam-Noord. Hoewel het programma zich richt op gelijke kansen voor jongeren, ontbreekt specifieke aandacht voor meisjes en vrouwen. Gezien hun ondervertegenwoordiging in het openbare leven en activiteiten, vraagt de motie om proactieve maatregelen om deze groep te bereiken en te motiveren. Het college wordt verzocht om deze inspanningen te integreren in de uitvoeringsplannen en de raad hierover in januari te informeren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het stellen van een duidelijke oproep tot actie. Echter, specifieke maatregelen of strategieën om de betrokkenheid van meisjes te vergroten worden niet gedetailleerd beschreven.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college op te roepen tot actie en te vragen om terugkoppeling over de voortgang en resultaten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de participatie van meisjes en jonge vrouwen binnen het programma Sterk voor Noord en welke middelen en strategieën hiervoor ingezet moeten worden.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsframe is voor rapportage (januari), ontbreken specifieke meetbare doelen en concrete acties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het college opdracht geven om de voorgestelde acties te ondernemen.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie van meisjes en jonge vrouwen, maar biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze participatie gerealiseerd moet worden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid kan als impliciet relevant worden beschouwd door het bevorderen van gelijke kansen en sociale cohesie.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Eventuele kosten voor het verhogen van de meisjesdeelname zouden nader onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meisjesdeelname Sterk voor Noord Gelijke kansen Opgroeiende meisjes Jongvolwassenen Economische zelfstandigheid Sociale cohesie Uitvoeringsplannen Doelgroepen Maatschappelijke participatieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Streefkerk - PvdA:
- -
E.J. Muller - CDA:
- 174 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 192 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 182 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 156 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 194 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 206 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 195 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 164 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 149 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 500 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 52 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 192 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 201 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 199 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 217 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 189 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 180 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 110 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 200 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 177 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 338 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 401 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 184 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 247 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 183 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 191 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 205 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 239 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 189 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 141 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 207 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 117 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 194 w/m
W.F. Steutel - GBLV
E.R. van der Schaft - SP
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 3.a.2 Motie GroenLinks lopende projecten in relatie tot NPO gelden ID 696
GroenLinks pleit voor continuïteit in sociale projecten: "We kunnen deze mensen niet in de steek laten"
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 8 november 2022, diende Natalie van Weers van GroenLinks een motie in om de continuïteit van sociale projecten te waarborgen. Deze projecten, die momenteel deels afhankelijk zijn van NPO-gelden, richten zich op financiële zelfredzaamheid en gezinsbegeleiding. De motie roept op tot actie om deze initiatieven te behouden, zelfs als de financiering wegvalt.
Samenvatting
De motie van Natalie van Weers van GroenLinks, besproken tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 8 november 2022, richt zich op de continuïteit van lopende projecten binnen het programma "Sterk voor Noord". De motie benadrukt het belang van langdurige begeleiding voor deelnemers aan programma's voor financiële zelfredzaamheid en het ondersteunen van hele gezinnen, niet alleen kinderen. Een deel van deze projecten wordt momenteel gefinancierd met NPO-gelden, die waarschijnlijk in 2023 zullen stoppen. De motie roept het College op om ervoor te zorgen dat deze projecten blijven doorgaan, zelfs als de NPO-gelden wegvallen, met speciale aandacht voor het belang van de Nederlandse taalvaardigheid als basis voor maatschappelijke participatie en het voorkomen van eenzaamheid en financiële problemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie lopende projecten in relatie tot NPO gelden
Samenvatting: De motie, ingediend door Natalie van Weers van GroenLinks, richt zich op de continuïteit van lopende projecten binnen het programma "Sterk voor Noord" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het programma, dat minstens 20 jaar duurt, richt zich op financiële zelfredzaamheid en sociale integratie. De motie benadrukt het belang van duurzame begeleiding voor deelnemers en het ondersteunen van gezinnen als geheel. Aangezien een deel van de projecten gefinancierd wordt door NPO-gelden, die waarschijnlijk in 2023 stoppen, roept de motie het College op om ervoor te zorgen dat deze projecten blijven doorgaan, ook zonder NPO-financiering.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem van mogelijke financieringsstopzetting en het belang van continuïteit in de projecten. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of alternatieve financieringsbronnen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en te besluiten of zij het College de opdracht willen geven om de continuïteit van de projecten te waarborgen, ondanks het wegvallen van NPO-gelden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de continuïteit van deze projecten en hoe zij eventuele financieringstekorten willen aanpakken. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over budgetallocatie en prioritering van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsgebonden plan en concrete oplossingen voor de financiering.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het College de opdracht geven om de continuïteit van de projecten te waarborgen.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat de projecten gericht zijn op participatie in de samenleving door het belang van taalbeheersing en sociale integratie te benadrukken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant in de context van langdurige begeleiding en ondersteuning van deelnemers, maar de motie behandelt duurzaamheid niet expliciet in ecologische zin.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat de NPO-gelden waarschijnlijk stoppen in 2023, maar biedt geen duidelijkheid over hoe de financiële gevolgen worden opgevangen of gedekt. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij het overwegen van de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
NPO-gelden Uitvoeringsplannen Programma Sterk voor Noord Financiële zelfredzaamheid Duurzame begeleiding Schoolmaatjes project Nederlandse taal Eenzaamheid Gezinshulp Lopende projectenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze Regionaal Beleidsplan “Coalitie voor Veiligheid 2023-2026” eenheid Den Haag. - 20:45
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Steunt Unaniem Veiligheidsplan met Aanvullingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een zienswijze op het Regionaal Beleidsplan "Coalitie voor Veiligheid 2023-2026". Het plan, dat zich richt op regionale samenwerking voor veiligheid, kreeg enkele belangrijke aanvullingen mee.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd het Regionaal Beleidsplan "Coalitie voor Veiligheid 2023-2026" besproken. Dit plan, dat elke vier jaar wordt vernieuwd, legt de nadruk op samenwerking tussen gemeenten, politie en het Openbaar Ministerie, met als doel de veiligheid in de regio Den Haag te verbeteren. De prioriteiten voor de komende jaren zijn maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning.De VVD, samen met GBLV en de Partij van de Arbeid, diende een amendement in met drie belangrijke aanvullingen. "We zien graag een plek voor verkeersveiligheid in het regionaal beleidsplan," aldus de heer De Klerk van de VVD. "Verkeersveiligheid is een grensoverschrijdend thema en door samen te werken in het handhaven en bewust maken van onze inwoners, zorgen we dat de regio verkeersveiliger wordt en blijft."
Daarnaast werd er gepleit voor meer aandacht voor cybercrime. "De nadruk ligt nu nog vooral op bewustwording van de online gevaren voor inwoners en ondernemers, maar de opsporing van daders moet gelijke prioriteit krijgen," benadrukte De Klerk.
Het derde punt van het amendement richtte zich op huiselijk geweld. Mevrouw Paul Tankink van de Partij van de Arbeid benadrukte het belang van een efficiënte en effectieve samenwerking in het veiligheids- en zorgdomein. "Voor elke vorm van huiselijk geweld is een andere aanpak nodig. Het is noodzakelijk dat bij meldingen van huiselijk geweld wordt ingezet op het creëren van rust en triage door een multidisciplinair team."
De burgemeester, als portefeuillehouder, reageerde positief op de voorstellen. "Verkeersveiligheid is een belangrijk onderwerp en bij cybercrime is het inderdaad ingewikkelder om daders op te sporen, maar het is een prima idee om hier meer aandacht aan te besteden. En hoe meer adequaat we huiselijk geweld aanpakken, hoe beter."
De raad stemde unaniem in met het amendement en het aangepaste beleidsplan. "Goede toevoeging van de collega's, goed opgelet," complimenteerde de heer Walschot. Ook andere partijen, zoals GroenLinks en de SP, spraken hun steun uit. "Met name het onderwerp huiselijk geweld vinden we heel belangrijk," aldus de heer Van der Schaft van de SP.
Met de unanieme goedkeuring van het amendement en het beleidsplan, kan de gemeente Leidschendam-Voorburg zich nu richten op de uitvoering van de plannen, in nauwe samenwerking met de regio.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een zienswijze vastgesteld op het Regionaal Beleidsplan "Coalitie voor Veiligheid 2023-2026" voor de politie-eenheid Den Haag. Dit plan, dat elke vier jaar wordt vernieuwd volgens de Politiewet 2012, richt zich op regionale samenwerking voor veiligheid, waarbij gemeenten, politie en het Openbaar Ministerie samenwerken met ketenpartners, inwoners en ondernemers. De prioriteiten voor de komende vier jaar zijn maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. Het plan benadrukt de noodzaak van een integrale aanpak en samenwerking tussen het veiligheids- en sociale domein. Er zijn geen lokale kosten verbonden aan de uitvoering van de regionale activiteiten, en burgerparticipatie is momenteel niet van toepassing. Het plan erkent ook de onderbezetting bij de politie en het OM en de verschuiving van veiligheidsthema's naar gemeenten.
-
2995 Raadsvoorstel Vaststellen concept-zienswijze op het Regionaal Beleidsplan Coalitie voor Veiligheid 2023-2026 eenheid Den Haag.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen zienswijze op het Regionaal Beleidsplan “Coalitie voor Veiligheid 2023-2026” eenheid Den Haag.
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze op het Regionaal Beleidsplan “Coalitie voor Veiligheid 2023-2026” voor de politie-eenheid Den Haag, waar de gemeente Leidschendam-Voorburg deel van uitmaakt. Het beleidsplan richt zich op regionale samenwerking voor veiligheid, met vijf prioriteiten: maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. De raad wordt gevraagd om de zienswijze vast te stellen, waarbij de nadruk ligt op integrale en regionale samenwerking. Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, en burgerparticipatie is momenteel niet van toepassing.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de context, de prioriteiten en de rol van de gemeente binnen het regionale beleidsplan. Echter, meer details over de specifieke inhoud van de zienswijze zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan vast te stellen. Dit is een formele stap in het proces van regionale beleidsvorming, waarbij de raad input kan geven op de voorgestelde prioriteiten en aanpakken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde prioriteiten en aanpakken in het beleidsplan. Dit omvat keuzes over de mate van regionale samenwerking en de focus op specifieke veiligheidsproblemen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de prioriteiten duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde doelstellingen zouden de effectiviteit kunnen verbeteren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan vast te stellen, waarmee zij instemt met de voorgestelde regionale prioriteiten en aanpakken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich nog niet leent voor burgerparticipatie. Dit kan een gemiste kans zijn om inwoners te betrekken bij veiligheidsvraagstukken die hen direct aangaan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en samenwerking.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de uitvoering van het beleidsplan binnen het bestaande veiligheidsbudget past. Eventuele lokale implementaties worden ook binnen dit budget opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Coalitie voor Veiligheid Den Haag Regionale samenwerking Veiligheidsbeleid Cybercrime Jeugdcriminaliteit Ondermijning Zorg en Veiligheid Politiewet 2012Verfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 162 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 173 w/m
J. Brokke - VVD:
- 222 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 286 w/m
J. Brokke - VVD:
- 147 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 295 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 371 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 120 w/m
J. Brokke - VVD:
- 386 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 258 w/m
J. Brokke - VVD:
- 404 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 330 w/m
J. Brokke - VVD:
- 182 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 102 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 267 w/m
S.R. Paltansing - PvdA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
N.A. van Weers - GroenLinks
E.R. van der Schaft - SP
Agendapunt 3.b.1 Amendement VVD GBLV PvdA ook regionale aandacht voor verkeersveiligheid, opsporing digitale criminaliteit en huiselijk geweld ID 240
-
Amendement VVD GBLV PvdA ook regionale aandacht voor verkeersveiligheid en opsporing digitale criminaliteit.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Regionale aandacht voor verkeersveiligheid, opsporing digitale criminaliteit en huiselijk geweld." Het amendement stelt voor om de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan Coalitie voor Veiligheid 2023-2026 uit te breiden met specifieke aandacht voor verkeersveiligheid, cyberveiligheid en huiselijk geweld. Het benadrukt de noodzaak van een gezamenlijke regionale aanpak voor verkeersveiligheid, een evenwichtige focus op preventie en opsporing bij cybercriminaliteit, en een efficiënte samenwerking tussen veiligheids- en zorgdomeinen bij huiselijk geweld.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in het adresseren van de drie genoemde thema's. Het biedt concrete suggesties voor verbeteringen in het beleidsplan, maar mist specifieke details over de implementatie van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een adviserende en besluitvormende rol door het vaststellen van de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan. Het amendement vraagt de raad om specifieke aandachtspunten toe te voegen aan het beleidsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde aandachtspunten in het amendement willen ondersteunen en opnemen in de zienswijze. Dit omvat keuzes over prioritering van verkeersveiligheid, cybercriminaliteit en huiselijk geweld binnen het regionale veiligheidsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist meetbare doelen en tijdsgebonden kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie van de voorstellen blijft vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en de voorgestelde aanvullingen willen opnemen in de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan.
Participatie:
Het amendement zegt weinig over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces. Het richt zich voornamelijk op samenwerking tussen overheidsdomeinen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit amendement. De focus ligt op veiligheid en samenwerking.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de voorstellen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Cyberveiligheid Huiselijk geweld Regionaal beleidsplan Veiligheidsdomein Zorgdomein Digitale criminaliteit Bewustwording Samenwerking TriageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Beantwoording feitelijke vragen van de fractie van VVD over de slechte oplevering na werkzaamheden buitenruimte - 21:00
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 161 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 187 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 150 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 230 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 168 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 162 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 202 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 174 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 84 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 158 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 161 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 209 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 201 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 288 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 302 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 206 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 254 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 224 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 175 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 126 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 192 w/m
S.R. Paltansing - PvdA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
C.P. Elenbaas - GroenLinks
M. Mathlouti - D66
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen Plan van Aanpak energiearmoede. - 21:15
Gemeente Leidschendam-Voorburg zet in op aanpak energiearmoede met eigen noodfonds
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een ambitieus plan goedgekeurd om energiearmoede aan te pakken. Het plan, dat €1,3 miljoen uit de Algemene Reserve haalt, richt zich op directe hulp aan inwoners en ondersteuning van lokale organisaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een intens debat over het raadsvoorstel om energiearmoede te bestrijden, benadrukte de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg de urgentie van de situatie. De stijgende energiekosten, verergerd door de geopolitieke spanningen, hebben duizenden huishoudens in de gemeente in financiële problemen gebracht. Het goedgekeurde plan omvat een bestemmingsreserve van €1,3 miljoen, verdeeld over 2022 en 2023, om inwoners, verenigingen, maatschappelijke organisaties en het lokale MKB te ondersteunen."We laten niemand in de kou staan," verzekerde wethouder Van Veller, die benadrukte dat het plan voorziet in zowel directe hulp als langetermijnoplossingen. Het noodfonds, dat onderdeel is van het plan, is bedoeld voor mensen die niet in aanmerking komen voor bijzondere bijstand maar wel hulp nodig hebben. De wethouder benadrukte dat het fonds flexibel is en openstaat voor iedereen die door de energiekosten in de problemen komt.
Tijdens het debat werden verschillende financieringsopties besproken, waaronder cofinanciering en subsidies. De fracties waren het erover eens dat snelle actie noodzakelijk is, maar er waren ook zorgen over de lange termijn. "We moeten niet alleen pleisters plakken, maar ook structurele oplossingen bieden," stelde raadslid Maslouhi van D66.
De Partij van de Arbeid uitte zorgen over de toereikendheid van het noodfonds. "Zijn die 7000 huishoudens daadwerkelijk geholpen met deze plannen?" vroeg raadslid Kok zich af. De fractie diende samen met andere partijen een motie in om het noodfonds uit te breiden, maar deze werd uiteindelijk verworpen.
Ondanks de verschillen in benadering, was er brede steun voor de naamswijziging van de bestemmingsreserve naar 'Ondersteuning Energielasten', om de lading beter te dekken. De motie voor het instellen van warme huiskamers, ingediend door de ChristenUnie, werd unaniem aangenomen. Deze ruimtes moeten inwoners een plek bieden om samen te komen en te profiteren van energiebesparende maatregelen.
Het debat maakte duidelijk dat de gemeente niet wil wachten op landelijke maatregelen en zelf verantwoordelijkheid neemt. "We moeten als lokale overheid een hand uitsteken naar mensen in nood," benadrukte raadslid Wilschut van de ChristenUnie. Het plan is een eerste stap in de richting van een structurele aanpak van energiearmoede, met de belofte van het college om de situatie nauwlettend te monitoren en indien nodig bij te sturen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg richt zich op het aanpakken van energiearmoede, veroorzaakt door stijgende energiekosten sinds de herfst van 2021, verergerd door de Russische inval in Oekraïne. Het voorstel omvat het vaststellen van een Plan van Aanpak en een bestedingsplan, waarbij € 1,3 miljoen wordt onttrokken aan de Algemene Reserve om een bestemmingsreserve Energiearmoede te vormen. Dit bedrag wordt verdeeld over 2022 en 2023 om inwoners, verenigingen, maatschappelijke organisaties en het lokale MKB te ondersteunen. Het plan voorziet in maatregelen zoals energiebesparende initiatieven en noodfondsen voor mensen die niet in aanmerking komen voor bijzondere bijstand. Het college wil snel handelen en niet wachten op landelijke maatregelen, en heeft daarom een eigen noodfonds en ondersteuningsmaatregelen voorgesteld. Hoewel er geen directe participatie van inwoners heeft plaatsgevonden, zijn ketenpartners geraadpleegd om de noden en wensen van de doelgroepen te integreren in het plan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Plan van Aanpak Energiearmoede". Het voorstel richt zich op het bestrijden van energiearmoede in de gemeente Leidschendam-Voorburg door een bestemmingsreserve van € 1,3 miljoen te vormen. Dit bedrag wordt onttrokken aan de Algemene Reserve en verdeeld over verschillende programma's en maatregelen voor 2022-2023. Het plan voorziet in ondersteuning voor inwoners, verenigingen, maatschappelijke organisaties en het lokale MKB. Er wordt ook een noodfonds ingesteld voor acute financiële nood. Het college krijgt mandaat om de maatregelen uit te voeren binnen de gestelde doelstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerd bestedingsplan en een duidelijke verdeling van de budgetten. Het biedt een overzicht van de maatregelen en de financiële dekking. Echter, er is weinig informatie over de langetermijneffecten en evaluatiecriteria.
Rol van de raad:
De raad moet het Plan van Aanpak en het bijbehorende bestedingsplan vaststellen, evenals de vorming van de bestemmingsreserve en de begrotingswijzigingen. De raad geeft het college mandaat voor de uitvoering van de maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor energiearmoede en de vorming van een bestemmingsreserve. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de problematiek aan te pakken.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke budgetten en tijdsframes bevat. Echter, er ontbreken concrete meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Plan van Aanpak en de bijbehorende financiële maatregelen goed te keuren en het college mandaat te geven voor de uitvoering.
Participatie:
Er is geen directe participatie met inwoners geweest vanwege tijdsdruk. Wel zijn ketenpartners geraadpleegd om de noden en wensen van de doelgroepen te inventariseren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het plan maatregelen omvat die gericht zijn op het verminderen van energiegebruik en het stimuleren van duurzaamheidsmaatregelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een financiële impact van € 1,3 miljoen, gedekt door een onttrekking aan de Algemene Reserve. De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd, maar er is geen informatie over eventuele aanvullende financiering of langetermijnkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiearmoede Bestemmingsreserve Plan van Aanpak SPUK (Specifieke uitkering) Noodfonds Energiekosten Duurzaamheidsmaatregelen Lokale MKB Maatschappelijke organisaties EnergietoeslagVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 146 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 236 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 445 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 162 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 256 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 322 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 249 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 215 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 234 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 170 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
M. Mathlouti - D66:
- 33 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 160 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 177 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 273 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 170 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 111 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 224 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 366 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 302 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 216 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 280 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 241 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 215 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 706 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 207 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 252 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 285 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 383 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 174 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 319 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 217 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 195 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 197 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 373 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 196 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 254 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 259 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 177 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 116 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 148 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 201 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 376 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 201 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 229 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 197 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 462 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 210 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 178 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 167 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 137 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 181 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 148 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 171 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 280 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 220 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 206 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 140 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 227 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 211 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 153 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 272 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 211 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 474 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 227 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 202 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
J.J. Koster - CDA:
- 229 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 180 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 220 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 135 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 156 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 120 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 172 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 158 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 185 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 84 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 191 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 97 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 211 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 215 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 202 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 245 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 196 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 210 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 218 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 221 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 99 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 193 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 191 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 244 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 200 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 98 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 462 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 112 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 192 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 310 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 193 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 801 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 223 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 257 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 236 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 263 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 164 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 226 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
Ph. van Veller - VVD:
- 202 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 248 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 177 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 205 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 129 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 225 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 167 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 226 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 218 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 207 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 223 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 192 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 217 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 179 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 643 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 462 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 273 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 187 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 173 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 220 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 179 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 266 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 438 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 133 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 195 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 175 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 269 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 284 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 159 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 143 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 233 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 451 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 273 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 100 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 146 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 320 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 151 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 191 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 153 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 280 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 198 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 70 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 151 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 213 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 162 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 27 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 164 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 101 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 150 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 219 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 192 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 270 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 192 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 195 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 210 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 142 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 193 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 148 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 159 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 152 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 186 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 251 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 197 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 131 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 202 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 236 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 189 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 161 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 170 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 208 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 103 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 194 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 247 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 206 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 254 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 241 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 104 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 115 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
M. Mathlouti - D66:
- 209 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 219 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 87 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 152 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 169 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 201 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 138 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 264 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 176 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 206 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 229 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 256 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 31 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 165 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 581 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 122 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 213 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 209 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 111 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 161 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 265 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 165 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 76 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 80 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 154 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
00:42:42 - 00:43:08 - 00:43:50 - 00:43:54 - 00:44:18 - 00:44:45 - 00:44:50 - 00:47:27 - 00:47:52 - 00:48:16 - 00:48:25 - 00:49:12 - 00:50:00 - 00:50:06 - 00:50:14 - 00:51:35 - 00:54:05 - 00:54:10 - 00:54:28 - 00:55:12 - 00:56:10 - 00:56:57 - 00:57:41 - 00:58:21 - 00:59:37 - 01:00:30 - 01:00:50 - 01:01:01 - 01:01:18 - 01:04:40 - 01:04:56 - 01:05:42 - 01:13:03 - 01:13:55 - 01:14:19 - 01:17:54 - 01:21:39 - 01:25:38 - 01:28:31 - 01:34:23 - 01:36:01 - 01:36:25 - 01:37:47 - 01:38:45 - 01:39:36 - 01:40:50 - 01:40:57 - 01:42:09 - 01:42:31 - 01:42:59 - 01:43:46 - 01:45:20 - 01:45:33 - 01:46:11 - 01:47:43 - 01:50:37 - 01:50:51 - 01:51:18 - 01:52:21 - 01:52:28 - 01:53:23 - 01:54:22 - 01:54:58 - 01:55:03 - 01:56:33 - 01:57:00 - 01:57:18 - 01:57:36 - 01:58:16 - 02:00:35 - 02:12:48 - 02:13:22 - 02:14:24 - 02:16:43 - 02:18:20 - 02:19:00 - 02:20:47 - 02:23:23 - 02:23:59 - 02:26:31 - 02:27:10 - 02:27:26 - 02:28:03 - 02:28:16 - 02:28:36 - 02:29:29 - 02:29:49 - 02:30:47 - 02:31:34 - 02:32:10 - 02:32:41 - 02:32:44 - 02:43:16 - 02:44:06 - 02:44:55 - 02:45:24 - 02:45:48 - 02:52:45 - 02:57:28
N.A. van Weers - GroenLinks
I.M. Feld - GroenLinks
S.D. van den Heuvel - VVD
W.E.J. Jorissen - D66
B.B.M. Bremer - Wethouder
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2022. - 22:15
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: "We willen wel, maar kunnen niet"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over de 2e Tussentijdse rapportage 2022. Het rapport toont een positief financieel resultaat, maar ook vertragingen in projecten. De raad zoekt naar oplossingen voor knelpunten en roept op tot realisme en creativiteit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de 2e Tussentijdse rapportage 2022 van de gemeente Leidschendam-Voorburg, werd duidelijk dat de gemeente er financieel goed voor staat met een positief resultaat van € 3,9 miljoen. Toch zijn er zorgen over de voortgang van projecten. Van de 23 speerpunten liggen er 10 op schema, terwijl 13 knelpunten vertonen, vooral in het ruimtelijk domein.D66-raadslid Jorissen uitte zijn zorgen over de complexiteit van de projecten en vroeg zich af hoe de raad kan bijdragen aan het oplossen van de knelpunten. "Moeten we andere prioriteiten stellen? Moeten we met een aantal dingen misschien gewoon stoppen?" vroeg hij zich af.
Meneer Streefkerk benadrukte de noodzaak van creatief nadenken over de rol van de gemeente. "We hebben de euro's wel, maar de mensen niet," stelde hij. Hij riep op tot bezinning over de uitvoering van gemeentelijke taken.
De heer Klazinga van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg wees op de noodzaak om afspraken na te komen en vroeg het college hoe de problemen met de arbeidscapaciteit worden aangepakt. "De gemeente moet ook uitvoeren wat er afgesproken is," benadrukte hij.
Wethouder Van Veller erkende de uitdagingen en legde uit dat de krapte op de arbeidsmarkt en externe factoren zoals de uitgestelde Omgevingswet bijdragen aan de vertragingen. Hij benadrukte dat de gemeente werkt aan realistischere planningen en dat de organisatie wordt versterkt.
De vergadering eindigde met een oproep tot samenwerking en creativiteit om de uitdagingen aan te pakken. De raad zal tijdens de begrotingsbehandeling verder debatteren over de toekomstplannen en mogelijke oplossingen.
Samenvatting
De voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van de 2e Tussentijdse rapportage 2022 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het besluit omvat onder andere aanpassingen in de reserves, zoals lagere onttrekkingen aan diverse bestemmingsreserves en stortingen in de Reserve Dekking afschrijvingslasten. Er wordt ook een investeringskrediet beschikbaar gesteld voor menpaden, parkeersensoren en ligplaatsen. De rapportage informeert de gemeenteraad en inwoners over de voortgang van het beleid en de prognose van budgetten en investeringskredieten. Van de 23 speerpunten liggen er 10 op schema, terwijl 13 knelpunten vertonen, voornamelijk door vertragingen in planvorming en afhankelijkheden van partners. Het voorlopige begrotingsresultaat 2022 is positief bijgesteld tot € 3,9 miljoen. Er is een verschuiving van budgetten naar 2023 en een herijking van het investeringsplan om realistischere prognoses te maken. De 22e begrotingswijziging verwerkt de financiële ontwikkelingen uit de rapportage in de Programmabegroting 2022. Inwoners kunnen de rapportage online inzien na de collegevergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen van de 2e Tussentijdse rapportage 2022". Het voorstel betreft de goedkeuring van de tweede tussentijdse rapportage van 2022 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze rapportage informeert de gemeenteraad over de voortgang van de programmabegroting 2022, inclusief de financiële stand van zaken en de prognose voor de rest van het jaar. Het voorstel omvat onder andere de vaststelling van lagere onttrekkingen aan diverse reserves, het doorschuiven van budgetten naar 2023, en de beschikbaarstelling van investeringskredieten voor specifieke projecten. Het doel is om de financiële planning en realisatie beter op elkaar af te stemmen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het gedetailleerde informatie biedt over de financiële stand van zaken, de benodigde aanpassingen in de begroting, en de impact op de reserves. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering van de projecten en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de 2e Tussentijdse rapportage vast te stellen, inclusief de bijbehorende financiële wijzigingen en investeringskredieten. Dit betekent dat de raad de financiële planning en de voortgang van de programmabegroting moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten en de toewijzing van financiële middelen. Dit omvat keuzes over het al dan niet goedkeuren van lagere onttrekkingen aan reserves en het doorschuiven van budgetten naar 2023.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen voor de projecten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de rapportage benadrukt de noodzaak van realistischere planningen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussentijdse rapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage. Inwoners kunnen de rapportage wel inzien na de collegevergadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de lagere onttrekking aan de Reserve Duurzaamheid en Energietransitie. Dit suggereert dat er aandacht is voor duurzame projecten, hoewel de details hierover beperkt zijn.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een positief bijgesteld begrotingsresultaat van € 3,9 miljoen. Er wordt aangegeven dat bepaalde budgetten naar 2023 worden doorgeschoven en dat er lagere onttrekkingen aan diverse reserves plaatsvinden. De dekking van deze financiële wijzigingen lijkt adequaat te zijn, maar verdere details over de lange termijn impact ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Reserves Investeringskredieten Begrotingsresultaat Mee- en tegenvallers Bestemmingsreserves Afschrijvingslasten Stedelijke vernieuwing Planningsoptimisme BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
W.E.J. Jorissen - D66:
- 185 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 139 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 32 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 110 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 213 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 216 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 179 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 193 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 190 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 165 w/m
H.P. Klazenga - GBLV:
- 169 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 93 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 194 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 143 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 168 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 110 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 200 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 300 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 129 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 107 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 205 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 93 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 182 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 372 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 251 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
Ph. van Veller - VVD:
- 206 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
Ph. van Veller - VVD:
- 205 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 119 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 139 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 52 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 382 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 462 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 194 w/m