09-11-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.a.01 Amendement GroenLinks PvdA ChristenUnie SP CDA eenzaamheidsbestrijding ID 238
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement eenzaamheidsbestrijding
Samenvatting: Dit amendement, ingediend door leden van GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SP, en CDA, stelt voor om in 2024 hetzelfde bedrag van €60.000 te besteden aan de bestrijding van eenzaamheid als in 2023. Dit bedrag was oorspronkelijk alleen beschikbaar voor de periode 2021-2023 vanuit de bestemmingsreserve herstelbeleid. Het amendement benadrukt het belang van continuïteit in de aanpak van eenzaamheid, zoals ook aanbevolen door het landelijke programma 'Een tegen eenzaamheid'. Zonder deze financiële middelen zouden belangrijke initiatieven in 2024 stil komen te liggen, wat als onwenselijk wordt beschouwd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg waarom de continuïteit van de financiering noodzakelijk is. Het biedt een duidelijke reden voor de verlenging van de financiële middelen en verwijst naar bestaande beleidsdocumenten en programma's.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om de financiering voor eenzaamheidsbestrijding in 2024 voort te zetten. Dit betekent dat de raad moet overwegen of zij de voorgestelde wijziging in de programmabegroting wil goedkeuren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan de voortzetting van de financiering voor eenzaamheidsbestrijding, ondanks dat de oorspronkelijke bestemmingsreserve slechts voor drie jaar was bedoeld. Dit kan impliceren dat er elders in de begroting middelen moeten worden vrijgemaakt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat wordt gevraagd. Het is echter minder specifiek over hoe de effectiviteit van de besteding wordt geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld, behalve de verlenging naar 2024. Er lijken geen directe inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het amendement goedkeurt, waarmee zij instemt met de verlenging van de financiering voor eenzaamheidsbestrijding in 2024.
Participatie
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat er een netwerk van organisaties betrokken is bij de uitvoering van de eenzaamheidsbestrijding. Het belang van alertheid op signalen en het bieden van hulp aan inwoners wordt benadrukt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de sociale duurzaamheid door het aanpakken van eenzaamheid.
Financiële gevolgen
Het amendement vraagt om een extra €60.000 voor 2024. Het voorstel geeft aan dat deze middelen niet uit het huidige subsidieplafond kunnen worden gedekt, maar biedt geen specifieke alternatieve dekkingsbronnen. Dit betekent dat de raad moet overwegen hoe deze extra uitgave gefinancierd kan worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenzaamheid Programmabegroting 2023-2026 Bestemmingsreserve herstelbeleid Informele zorg Budget Kartrekker Subsidieplafond Actieagenda Eenzaamheid Netwerk InitiatievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.02 Amendement GroenLinks PvdA SP lhbtqi+ beleid ID 239
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de Programmabegroting 2023-2026 en is ingediend door leden van GroenLinks, PvdA en SP. Het amendement stelt voor om de tekst in de begroting aan te passen zodat de gemeente zich, ongeacht de beschikbaarheid van regenbooggelden van het Rijk, blijft inzetten voor lhbtqi+-initiatieven. Dit omvat voorlichting op scholen en ondersteuning van lhbtqi+-groepen. Het doel is om de sociale cohesie en inclusie te bevorderen en de gemeente te verplichten om, indien nodig, eigen middelen in te zetten om deze doelen te bereiken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke wijziging van de tekst in de programmabegroting en geeft een toelichting op de noodzaak van deze wijziging. Het legt uit waarom de gemeente onafhankelijk van de rijksgelden moet handelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de programmabegroting wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de begroting en het bepalen van de prioriteiten en financiering van gemeentelijk beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid willen nemen om lhbtqi+-initiatieven te financieren, zelfs als de rijksgelden ontoereikend zijn. Dit vraagt om een politieke keuze over de prioritering van inclusie en sociale cohesie binnen de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het geeft geen specifieke financiële kaders of meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en daarmee de voorgestelde wijziging in de programmabegroting doorvoeren.
Participatie:
Het amendement benadrukt de betrokkenheid van de gemeente bij lhbtqi+-initiatieven en de samenwerking met uitvoeringspartners. Het impliceert een actieve rol van de gemeente in het bevorderen van participatie van lhbtqi+-groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van dit amendement. Het richt zich voornamelijk op sociale inclusie en cohesie.
Financiële Gevolgen:
Het amendement impliceert dat de gemeente mogelijk eigen middelen moet inzetten om lhbtqi+-initiatieven te ondersteunen als de rijksgelden ontoereikend zijn. Er wordt echter niet gespecificeerd hoe deze uitgaven gedekt zullen worden binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
lhbtqi+ sociale cohesie inclusie Gender and Sexuality Alliance (GSA) Roze plus soos regenbooggemeente voorlichting regenbooggelden sociale veiligheid zichtbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.03 Amendement SP PvdA GroenLinks Scholing Fonds Aansluiting Arbeidsmarkt ID 242
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Scholing fonds aansluiting arbeidsmarkt" betreft de programmabegroting 2023-2026. Het stelt voor om een bestemmingsreserve van € 600.000 in te stellen voor het bijscholen van mensen in de bijstand, gefinancierd uit de algemene reserve. Het doel is om de uitstroom van uitkeringsgerechtigden naar betaald werk te bevorderen door hen te voorzien van actuele kennis en certificeringen die aansluiten bij de arbeidsmarkt. De raad wordt gevraagd om een regeling op te stellen voor de aanvraag en toekenning van gelden uit het fonds en om geïnformeerd te worden over het gebruik en de resultaten van het fonds.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het specificeert het bedrag, de financieringsbron, en de noodzaak van een regeling voor aanvraag en toekenning. Echter, details over de uitvoering en specifieke criteria voor toekenning ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de programmabegroting en het goedkeuren van het amendement. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het opstellen van de regeling en het monitoren van de voortgang en resultaten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het investeren in bijscholing van bijstandsgerechtigden prioriteit heeft en of het gebruik van de algemene reserve hiervoor gerechtvaardigd is. Er moet ook worden overwogen hoe dit voorstel zich verhoudt tot andere sociale en economische prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door rapportage over resultaten), en tijdgebonden (binnen de begrotingsperiode). Het is echter minder duidelijk hoe realistisch en haalbaar het is zonder gedetailleerde criteria en uitvoeringsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en daarmee de bestemmingsreserve wordt ingesteld en de benodigde regeling wordt opgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering, maar impliceert wel een participatieve benadering door bijstandsgerechtigden te betrekken bij scholingstrajecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het voorstel kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door armoedebestrijding en het bevorderen van werkgelegenheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een investering van € 600.000 uit de algemene reserve. Het suggereert dat er op termijn een positief financieel effect kan zijn door de vermindering van bijstandsuitkeringen, maar dit is afhankelijk van de effectiviteit van het fonds. Er is geen gedetailleerde financiële dekking of risicoanalyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scholing Fonds Arbeidsmarkt Programmabegroting 2023-2026 Bijstand Re-integratie Uitstroom Werkgeversinstrumenten Loonkostensubsidie BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.04 Amendement GBLV VVD D66 investeringen contant betalen ID 243
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Schrappen investering invoeren contant betalen in de programmabegroting." Het amendement stelt voor om de geplande investering van 150.000 euro voor het herintroduceren van contante betalingen in het gemeentelijke servicecentrum te schrappen. De indieners van het amendement, afkomstig van GBLV, VVD en D66, beargumenteren dat de kosten niet in verhouding staan tot het maatschappelijke belang, aangezien er al oplossingen zijn voor de zeldzame gevallen waarin inwoners niet per PIN kunnen of willen betalen. De vrijgekomen middelen zouden terugvloeien naar de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en duidelijk in zijn doelstelling, namelijk het schrappen van een specifieke investering. Het biedt een duidelijke financiële onderbouwing en verwijst naar eerdere antwoorden op vragen die de noodzaak van de investering in twijfel trekken. Echter, het amendement zou vollediger zijn met meer gedetailleerde informatie over de alternatieve oplossingen voor contante betalingen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de programmabegroting wordt aangenomen. Dit betekent dat de raad moet overwegen of de investering in contante betalingen noodzakelijk is en of de middelen beter kunnen worden ingezet.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de toegankelijkheid van gemeentelijke diensten door contante betalingen mogelijk te maken, of het besparen van kosten door deze optie te schrappen en de middelen anders in te zetten.
SMART en inconsequenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de financiële impact. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting voor een specifieke periode. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het ontbreken van gedetailleerde alternatieven voor contante betalingen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de investering in contante betalingen wordt geschrapt en de middelen naar de algemene reserve gaan.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Het verwijst wel naar eerdere vragen en antwoorden, wat suggereert dat er enige mate van overleg is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om financiële en praktische overwegingen met betrekking tot betalingsmogelijkheden.
Financiële gevolgen:
Het schrappen van de investering bespaart 150.000 euro over vier jaar, die terugvloeien naar de algemene reserve. Het amendement geeft aan dat de kosten niet in verhouding staan tot het maatschappelijke belang, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor eventuele alternatieve oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Programmabegroting Contant betalen Servicecentrum Algemene reserve Kosten Maatschappelijk belang Wettig betaalmiddel Oplossing MotieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.05 Amendement GroenLinks CDA vervoer cultuurmenu ID 244
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurmenu Vervoer Cultuureducatie Basisonderwijs Culturele instellingen Sociaaleconomische situatie Inventarisatie Muziekonderwijs Cultuurvisie Kwetsbare leerlingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.06 Amendement PvdA GroenLinks ChristenUnie CDA Brede toegang tot sociale voorzieningen bij armoede ID 245
-
4.a.6 Amendement PvdA GroenLinks ChristenUnie CDA Brede toegang tot sociale voorzieningen bij armoede.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale voorzieningen Armoede Sociaal Servicepunt Energiecrisis Toegankelijkheid Energiearmoede Ondersteuning Proactieve communicatie Wijkteams Programmabegroting 2023-2026Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.07 Amendement PvdA GroenLinks Overbruggingsfonds maatschappelijk vastgoed ID 246
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overbruggingsfonds Maatschappelijk vastgoed Programmabegroting 2023-2026 Subsidietafels Beheer- en exploitatiekosten Burgerparticipatie Evaluatie Algemene reserve Uitvoeringsplannen PvdA (Partij van de Arbeid)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.08 Amendement PvdA GroenLinks SP CDA Behoud het basisjongerenwerk in de wijk ID 247
-
Amendement PvdA GroenLinks SP CDA Behoud het basisjongerenwerk in de wijk ID 247.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Programmabegroting 2023-2026" en is ingediend door het lid Kok. Het amendement stelt voor om het basisjongerenwerk te borgen als een essentiële preventieve schakel in het lokale jeugdbeleid en jeugdhulp. Het benadrukt de rol van jongerenwerkers in preventie en vroegsignalering, vooral in achterstandswijken zoals Leidschendam-Noord. Het voorstel vraagt het College om een benodigd bedrag beschikbaar te stellen, eventueel gedekt door het coronaherstelfonds, om het basisjongerenwerk te ondersteunen, gezien de toegenomen vraag naar begeleiding na de coronapandemie.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg over waarom het basisjongerenwerk belangrijk is en hoe het kan bijdragen aan het jeugdbeleid. Echter, het mist specifieke details over de exacte financiële implicaties en de omvang van de benodigde middelen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het basisjongerenwerk als onderdeel van het jeugdbeleid moet worden geborgd en of de voorgestelde financiering vanuit het coronaherstelfonds gerechtvaardigd is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belang van basisjongerenwerk onderschrijven en of zij bereid zijn om hiervoor financiële middelen vrij te maken, mogelijk ten koste van andere prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en het College de opdracht geven om de benodigde middelen beschikbaar te stellen voor het basisjongerenwerk.
Participatie:
Het voorstel impliceert dat jongerenwerkers een rol spelen in participatie door laagdrempelige toegang te bieden aan jongeren en hun ouders, maar er wordt niet expliciet ingegaan op bredere participatie van belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, hoewel het investeren in jongerenwerk kan bijdragen aan duurzame sociale structuren.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om financiële middelen voor het basisjongerenwerk, maar specificeert niet het exacte bedrag. Het suggereert dat de dekking kan komen uit het coronaherstelfonds, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Basisjongerenwerk Jeugdhulp Kansengelijkheid Preventie Vroegsignalering WAMS (Wet Aanpak Multi-problematiek Sociaal domein) Coronapandemie Jeugdbeleid Regiefunctie Maatwerk dienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.09 Amendement PvdA GroenLinks ChristenUnie Realistisch indexeren maatschappelijk aanbod in de wijk ID 249
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2023-2026 Subsidies Maatschappelijke instellingen Indexering Inflatie Consumentenprijsindex (CPI) Budget Ambtelijke scenario’s Uitvoeringsplannen SubsidietafelsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.10 Amendement PvdA GroenLinks ChristenUnie CDA Houd onze wijkcentra open ID 250
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2023-2026 Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Wijk- en dienstencentra Beheer en exploitatie Visiedocumenten Maatschappelijke organisaties Bestedingsplan Langer Zelfstandig Verbinding en vertrouwen Stijgende kosten EnergiecrisisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.11 Amendement PvdA SP schoolmaatjes ID 248
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement schoolmaatjes
Samenvatting: Het amendement, ingediend door de leden Streefkerk, Kok en Van der Schaft, stelt voor om in de programmabegroting 2023-2026 een extra maatregel op te nemen onder "Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie". Het betreft de toevoeging van een schoolmaatje voor nieuwkomersgezinnen met kinderen, om hen te ondersteunen bij hun integratie en deelname aan de samenleving. De benodigde middelen van €7.000 worden gedekt door een onttrekking uit de Algemene reserve vrij besteedbaar. Dit initiatief sluit aan bij de ambities van het coalitieakkoord om nieuwkomers welkom te heten en kinderen veilig en kansrijk te laten opgroeien.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke toevoeging aan de bestaande tekst en geeft aan hoe de financiering geregeld wordt. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de verwachte impact van het schoolmaatjesproject.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de programmabegroting wordt aangenomen. Dit omvat het evalueren van de noodzaak, de financiële implicaties en de verwachte voordelen van het schoolmaatjesproject.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of het ondersteunen van nieuwkomersgezinnen met schoolmaatjes een prioriteit is die de voorgestelde financiële investering rechtvaardigt. Dit vraagt om een afweging tussen verschillende beleidsdoelen en budgettaire beperkingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek is in de toevoeging van schoolmaatjes en de financiering, ontbreekt het aan meetbare doelen, een tijdsbestek voor implementatie en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregel is niet onderbouwd met concrete gegevens.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee de programmabegroting 2023-2026 wordt aangepast om het schoolmaatjesproject te faciliteren.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door nieuwkomers actief te betrekken bij de samenleving via schoolmaatjes. Het richt zich op het ondersteunen van ouders, wat kan bijdragen aan een betere integratie van hun kinderen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit amendement. De focus ligt meer op sociale integratie en participatie.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel bedragen €7.000, die worden gedekt door een onttrekking uit de Algemene reserve vrij besteedbaar. Dit is een relatief klein bedrag binnen een gemeentelijke begroting, maar het is belangrijk dat de raad de noodzaak en effectiviteit van deze uitgave goed overweegt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schoolmaatjes Inburgering Nieuwkomersgezinnen Vrijwilligersleven Participatieverklaringstraject Arbeidsmarktparticipatie Monitor inburgering Algemene reserve Coalitieakkoord SubsidieverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.a Motie ChristenUnie GroenLinks PvdA SP Monitoring doelen en kwetsbaarheden subsidietafels ID 685
Samenvatting
De motie "Monitoring doelen en kwetsbaarheden subsidietafels" is ingediend door de leden Wilschut (ChristenUnie), Feld (GroenLinks), Kok (PvdA), en Van der Schaft (SP) tijdens een raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg op 9 november 2022. De motie betreft de programmabegroting 2023-2026 en richt zich op de keuzes en financiële kaders die het college heeft vastgesteld voor de subsidietafels. Er zijn kwetsbaarheden geïdentificeerd in de uitvoeringsplannen, en het is nog onduidelijk of de doelen van het sociaal kompas hiermee worden bereikt. De motie roept het college op om de raad rond de zomer van 2023 te informeren over de voortgang van het behalen van de doelen en de benoemde kwetsbaarheden, zoals de verschuiving van preventief naar curatief, de inzet voor "Sterk voor Noord", de samenwerking van het jeugdwerk, en de kwaliteit van het aanbod voor zelfredzame inwoners.
-
Motie ChristenUnie GroenLinks PvdA SP Monitoring doelen en kwetsbaarheden subsidietafels ID 685.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Monitoring doelen en kwetsbaarheden subsidietafels
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van de ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en SP, vraagt het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om de raad rond de zomer van 2023 te informeren over de voortgang van de doelen van de subsidietafels. Dit moet ook betrekking hebben op de benoemde kwetsbaarheden, zoals de verschuiving van preventieve naar curatieve maatregelen, de inzet voor het project 'Sterk voor Noord', de samenwerking binnen het jeugdwerk en de kwaliteit van het aanbod voor zelfredzame inwoners. De motie is een reactie op de programmabegroting 2023-2026 en de keuzes die het college daarin heeft gemaakt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke informatie de raad wenst te ontvangen en welke specifieke kwetsbaarheden moeten worden gemonitord. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze monitoring moet worden uitgevoerd.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol van toezichthouder en controleur. Door deze motie aan te nemen, geeft de raad aan dat zij betrokken wil blijven bij de voortgang en de effectiviteit van de subsidietafels en de bijbehorende uitvoeringsplannen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het college wil verplichten om de gevraagde monitoring uit te voeren en hierover te rapporteren. Dit impliceert een keuze voor meer controle en mogelijk bijsturing van het beleid op basis van de uitkomsten.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (rapportage rond zomer 2023), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete meetbare doelen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt om de gevraagde monitoring en rapportage uit te voeren.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders in het monitoringproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit specifieke voorstel.
Financiële gevolgen
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het richt zich op monitoring en rapportage, wat mogelijk extra middelen of herprioritering van bestaande middelen kan vereisen, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Monitoring Doelen Kwetsbaarheden Subsidietafels Programmabegroting 2023-2026 Uitvoeringsplannen Sociaal kompas Voortgang Preventief naar curatief Zelfredzame inwonersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.b Motie CDA GroenLinks consumentenverbod vuurwerk ID 697
Samenvatting
De motie, ingediend door R. van Duffelen en T.M.M. van der Heiden tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op 9 november 2022, roept op tot maatregelen tegen consumentenvuurwerk. De indieners constateren dat het huidige beleid van de gemeente beperkt is tot onderzoek en het volgen van landelijke ontwikkelingen, terwijl vuurwerk schadelijk is voor mens, dier, milieu en goederen. Ze wijzen op de luchtvervuiling door vuurwerk en de bedreiging voor de volksgezondheid. Gezien het feit dat andere gemeenten al vuurwerkverboden of -vrije zones hebben ingesteld, verzoeken ze het college om voor de jaarwisseling 2022/2023 vuurwerkvrije zones in te stellen en alternatieven voor de viering te ontwikkelen. Daarnaast vragen ze om een voorstel voor een algemeen vuurwerkverbod voor de jaarwisseling 2023/2024.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuurwerkvrije zones Vuurwerkverbod Volksgezondheid Fijn stofvervuiling Schone lucht akkoord Alternatieven Laser- en droneshow Centrale vuurwerkshow Luchtkwaliteit Oud & nieuw vieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.c Motie CDA GroenLinks ChristenUnie regenwaterton ID 698
Samenvatting
Op 9 november 2022 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een voorstel besproken over het bevorderen van regenwateropvang. Het voorstel, ingediend door Th.J. Visser, T.M.M. van der Heiden en F.B. Wilschut, benadrukt dat veel inwoners bereid zijn bij te dragen aan beter waterbeheer en dat regenwater een waardevol alternatief is voor drinkwater. Het voorstel stelt voor om een campagne te starten die inwoners financieel ondersteunt bij de aanschaf van een regenton, met een bijdrage van bijvoorbeeld € 50 per ton tot een maximum van € 100.000. Het College wordt gevraagd samen te werken met waterschappen en een campagneplan in het eerste kwartaal van 2023 aan de gemeenteraad voor te leggen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regenwateropvang Drinkwaterbesparing Waterton Klimaatmaatregelen Groene tuinen Financiële incentive Waterschappen Campagne Samenwerking ProjectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.d Motie CDA coördinatie maatschappelijke organisaties ID 699
Samenvatting
De motie, ingediend door J. Koster van het CDA, betreft de coördinatie van maatschappelijke organisaties gericht op armoedebestrijding in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Tijdens de vergadering op 9 november 2022 werd besproken dat de samenleving onder druk staat en dat de gemeente al een belangrijke rol speelt in armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Er zijn veel maatschappelijke organisaties en individuen die bijdragen aan het ondersteunen van kwetsbare groepen, waaronder mensen met een zekere distantie tot de overheid. De motie stelt dat samenwerking tussen deze organisaties en de gemeente kan leiden tot een sterker vangnet voor de samenleving. De gemeente wordt verzocht te onderzoeken of zij een coördinerende rol kan spelen om de samenwerking te versterken, de afstemming te verbeteren en signalen uit de samenleving beter te bundelen. Het college wordt gevraagd om in het eerste kwartaal van 2023 over de voortgang te rapporteren aan de gemeenteraad.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Armoedebestrijding Schuldhulpverlening Maatschappelijke organisaties Samenwerking Coördinatie Initiatieven Sleutelfiguren Samenlevingsvangnet Hulptoegankelijkheid Sociaal domeinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.e Motie ChristenUnie D66 GBLV GroenLinks SP PvdA Schone lucht over grenzen heen ID 700
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 9 november 2022 een motie aangenomen met de titel 'Schone lucht over grenzen heen'. Deze motie, ingediend door leden van verschillende politieke partijen, benadrukt de noodzaak om luchtvervuiling aan te pakken in samenwerking met omliggende gemeenten. De gemeente heeft zich gecommitteerd aan het Schone Lucht Akkoord, met als doel de luchtverontreiniging tegen 2030 met 50% te verminderen ten opzichte van 2016. De motie roept het college op om de samenwerking en overleg met de regio te intensiveren en om regionale maatregelen op elkaar af te stemmen. Daarnaast wordt gevraagd om onderzoek te doen naar slimme bevoorrading om de overlast van bestelbusjes te verminderen. Het college wordt verzocht om in het tweede kwartaal van 2023 terug te koppelen aan de raad over de bevindingen en mogelijke opties voor afstemming van maatregelen.
-
Motie ChristenUnie D66 GBLV GroenLinks SP PvdA Schone lucht over grenzen heen ID 700.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie ‘Schone lucht over grenzen heen’
Samenvatting: De motie 'Schone lucht over grenzen heen' is ingediend door leden van verschillende politieke partijen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om de luchtkwaliteit te verbeteren door regionale samenwerking te intensiveren. De motie benadrukt dat luchtvervuiling niet stopt bij gemeentegrenzen en roept het college op om samen met omliggende gemeenten maatregelen te coördineren. Er wordt specifiek gevraagd om onderzoek naar slimme bevoorrading om de overlast van bestelbusjes te verminderen. Het college moet in het tweede kwartaal van 2023 terugkoppelen aan de raad over de bevindingen en mogelijke maatregelen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke doelen en acties beschrijft, zoals regionale samenwerking en onderzoek naar slimme bevoorrading. Echter, het mist specifieke details over hoe deze samenwerking eruit moet zien en welke concrete maatregelen overwogen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol. Ze roept het college op tot actie en verwacht een terugkoppeling over de voortgang en bevindingen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan regionale samenwerking voor luchtkwaliteit en hoe ze de balans willen vinden tussen economische activiteiten en milieudoelstellingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (Q2 2023), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van regionale samenwerking kan een uitdaging zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar legt de focus op intergemeentelijke samenwerking.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie gericht is op het verbeteren van de luchtkwaliteit, wat een belangrijk aspect van milieuduurzaamheid is.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is mogelijk dat de kosten voor onderzoek en samenwerking later in kaart gebracht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schone Lucht Akkoord Luchtverontreiniging WHO-advieswaarden Luchtkwaliteit Hotspots Regionale samenwerking Slimme bevoorrading Overlast bestelbusjes Programmabegroting 2023-2026 Groene gemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.f Motie GroenLinks ChristenUnie SP CDA mentale gezondheid meisjes ID 701
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 9 november 2022 een motie besproken over de zorgwekkende mentale gezondheid van meisjes, vooral na de coronapandemie. Uit gegevens blijkt dat het welbevinden van jongeren, met name meisjes, tussen 2017 en 2021 is verslechterd. De raad constateert dat pesten en prestatiedruk de veerkracht van jongeren onder druk zetten. Het college erkent de zorgwekkende situatie en werkt aan nieuw jeugdbeleid en een nieuwe Lokale Educatieve Agenda (LEA), waarbij preventie centraal staat. De motie roept het college op om in mei 2023 een Mental Health Week te organiseren in samenwerking met scholen en andere partners, en om mentale gezondheid bespreekbaar te maken. De raad vraagt om in mei 2023 geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mentale gezondheid Meisjes Jongeren Coronapandemie Preventie Geestelijke gezondheid Pesten Prestatiedruk School VoorlichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.g Motie VVD D66 GBLV Kwaliteitsimpuls openbare ruimte ID 702
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 9 november 2022 een motie besproken en aangenomen die oproept tot een kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte. De motie, ingediend door de leden Van den Heuvel (VVD), Jorissen (D66) en Van Wijk (GBLV), benadrukt dat de kwaliteit van de openbare ruimte verbeterd kan worden. Er is een bedrag van € 440.000 beschikbaar uit onbesteed gebleven degeneratiemiddelen van glasvezelaanbieders. Het college wordt opgeroepen om een extra kwaliteitsimpuls te initiëren, met aandacht voor extra toezicht bij werkzaamheden, betere communicatie met inwoners, en het aanpakken van achterstallig onderhoud. Het college moet deze verbeteringen afstemmen met lopende werkzaamheden en openstaan voor ideeën van inwoners. De voortgang moet gerapporteerd worden bij de eerste TURAP van 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Kwaliteitsimpuls openbare ruimte
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg op om een kwaliteitsimpuls te geven aan de openbare ruimte. Dit moet gebeuren door extra toezicht tijdens en na werkzaamheden van derden, verbeterde communicatie met inwoners, en een inhaalslag op achterstallig onderhoud. De motie stelt voor om hiervoor maximaal € 440.000 uit de reserve te gebruiken, afkomstig van onbesteed geld van glasvezelaanbieders. Het college wordt gevraagd om bij de eerste TURAP (Tussentijdse Rapportage) verslag te doen van de voortgang.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problemen en de voorgestelde oplossingen. Het geeft duidelijke richtlijnen voor de kwaliteitsimpuls en de financiering ervan. Echter, specifieke details over hoe de maatregelen precies uitgevoerd zullen worden, ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en later de voortgang en resultaten evalueren via de TURAP.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde kwaliteitsimpuls en de financiering daarvan steunen. Ze moeten ook overwegen hoe belangrijk ze de verbetering van de openbare ruimte vinden in vergelijking met andere prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: Specifiek in de doelen, Meetbaar door de rapportage-eis, en Tijdgebonden door de uitvoering in 2023. Echter, het is minder specifiek over de uitvoerbaarheid en realistische aspecten, zoals de exacte maatregelen en betrokken partijen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de kwaliteitsimpuls uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt het belang van communicatie met inwoners en staat open voor hun ideeën, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van de openbare ruimte kan indirect bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
De motie stelt voor om maximaal € 440.000 uit de reserve te gebruiken, specifiek van onbesteed geld van glasvezelaanbieders. Dit geeft aan dat de financiering gedekt is zonder extra belasting voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwaliteitsimpuls Openbare ruimte Degeneratiemiddelen Toezicht Achterstallig onderhoud Communicatie Inhaalslag Externe partijen Glasvezelaanbieders Ideeën van inwonersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.h Motie SP Bijstellen huurverhoging Accommodaties ID 703
Samenvatting
De SP heeft een motie ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 9 november 2022, met betrekking tot de huurverhogingen van gemeentelijk vastgoed. De motie, ingediend door E.R. van der Schaft, constateert dat de aangekondigde huurverhogingen, gebaseerd op de CBS prijsindex van de gezinsconsumptie, erg hoog zijn. De motie stelt dat de gemeente het beste voorheeft met haar huurders en verzoekt het college om te onderzoeken of de huurverhogingen kunnen worden bijgesteld door deze te relateren aan de CBS index voor CAO lonen. Daarnaast vraagt de motie om een juridisch en procedureel juiste aanpak voor het verlagen van de huurstijging voor 2023 en om de raad te informeren over de uitkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Motie SP Bijstellen huurverhoging Accommodaties". Het voorstel richt zich op het heroverwegen van de aangekondigde huurverhogingen voor gemeentelijk vastgoed in Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat de verhogingen, gebaseerd op de CBS prijsindex van de gezinsconsumptie, aanzienlijk zijn. Het stelt voor om de verhogingen te herzien en te koppelen aan de CBS index voor CAO lonen, wat mogelijk een lagere stijging zou betekenen. Het college wordt verzocht om de juridische en procedurele mogelijkheden te onderzoeken voor het aanpassen van de huurverhogingen en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, overwegingen en verzoeken aan het college beschrijft. Echter, het biedt geen gedetailleerde analyse van de financiële of juridische implicaties van de voorgestelde wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te overwegen en te besluiten of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan het verlagen van de huurverhogingen ten gunste van de huurders, mogelijk ten koste van gemeentelijke inkomsten. Dit kan een afweging zijn tussen financiële haalbaarheid en sociale verantwoordelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het verzoek om onderzoek, maar mist concrete deadlines en een duidelijk plan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde aanpassing is onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college de opdracht geeft om de voorgestelde onderzoeken uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van huurders of andere belanghebbenden in het proces van herziening van de huurverhogingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen van het aanpassen van de huurverhogingen, noch hoe eventuele financiële tekorten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader onderzoek en overweging vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huurverhoging Accommodaties Programmabegroting 2023-2026 CBS prijsindex Gemeente vastgoed Huurders CBS index voor CAO lonen Juridisch Procedureel HuurstijgingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen Nota van Wijziging 2022-2026. - 21:10
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een raadsbesluit voorgesteld dat onder andere de vaststelling van de Nota van Wijziging 2022-2026 en de instelling van een bestemmingsreserve voor ondergrondse hoogspanningskabels omvat. Er wordt € 3,35 miljoen vanuit de algemene reserve in deze bestemmingsreserve gestort. Daarnaast worden begrotingswijzigingen voor 2022 en 2023 vastgesteld. De aanleiding voor deze wijzigingen zijn financiële ontwikkelingen na de concept Programmabegroting 2023-2026. De septembercirculaire van het gemeentefonds heeft invloed op de gemeentelijke begroting, en de financiële effecten hiervan worden in de Nota van Wijziging verwerkt. Ook worden budgetten van 2022 naar 2023 overgeheveld. Het financiële perspectief is geactualiseerd, met een zorgwekkend beeld vanaf 2025. Er is geen burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de Nota van Wijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Nota van Wijziging 2022-2026". Het voorstel betreft de vaststelling van een Nota van Wijziging die financiële aanpassingen bevat naar aanleiding van recente ontwikkelingen, zoals de septembercirculaire van het gemeentefonds. Het voorstel omvat onder andere het instellen van een bestemmingsreserve voor ondergrondse hoogspanningskabels en het aanpassen van de begroting voor 2022 en 2023. De wijzigingen zijn bedoeld om de financiële positie van de gemeente te actualiseren en te verbeteren, met aandacht voor zowel structurele als incidentele financiële effecten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke financiële aanpassingen en de redenen daarvoor duidelijk uiteenzet. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en de noodzaak van de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde wijzigingen te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de Nota van Wijziging en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, zoals het instellen van een bestemmingsreserve voor ondergrondse hoogspanningskabels. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de financiële onzekerheden na 2025.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de begrotingsjaren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige financiële ontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Wijziging en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de Nota van Wijziging, wat gebruikelijk is voor dit type financiële documenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de ondergrondse hoogspanningskabels mogelijk een indirecte impact kunnen hebben op de leefomgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een storting van € 3,35 miljoen in een bestemmingsreserve. De financiële dekking komt uit de algemene reserve vrij besteedbaar. De financiële effecten zijn gedetailleerd beschreven, inclusief de impact van de septembercirculaire en de verschuiving van budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Wijziging Ondergrondse hoogspanningskabels Septembercirculaire Bestemmingsreserve Programmabegroting Begrotingswijziging Gemeentefonds Financiële ontwikkelingen BUIG-budget Structureel begrotingssaldoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Raadsvoorstel: Vaststellen tarieven heffingen en belastingen 2023 (2807). - 22:10
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Tarievenvoorstel 2023 en de bijbehorende belastingverordeningen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit besluit is nodig omdat de gemeenteraad bevoegd is om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een economisch vitale gemeente. De tarieven voor verschillende gemeentelijke heffingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges, zijn in het Tarievenvoorstel 2023 uitgewerkt en de financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2023. Het voorstel omvat ook de intrekking van de Verordening op de heffing en invordering van Hondenbelasting 2022. Er zijn verschillende bijlagen bij het voorstel, waaronder verordeningen voor diverse heffingen en tarieventabellen. De vaststelling van de verordening op de heffing en invordering van Leges 2023 is afhankelijk van de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Tarievenvoorstel 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tarievenvoorstel 2023". Het voorstel presenteert de tarieven voor diverse lokale heffingen en belastingen voor het jaar 2023 in Leidschendam-Voorburg. Het omvat retributies zoals afvalstoffenheffing en rioolheffing, en belastingen zoals OZB en toeristenbelasting. De tarieven zijn aangepast volgens de modelverordeningen van de VNG en zijn afgestemd op de lokale situatie. Belangrijke wijzigingen zijn de afschaffing van de hondenbelasting en de aanpassing van de OZB-tarieven in lijn met de WOZ-waardestijgingen. Het voorstel streeft naar kostendekkendheid en houdt rekening met inflatie en economische prognoses.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de wijzigingen in tarieven en de onderliggende redenen. Het bevat financiële tabellen en verwijzingen naar relevante wetgeving en economische prognoses, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de taak om het tarievenvoorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het evalueren van de voorgestelde wijzigingen en het vaststellen van de belastingverordeningen voor 2023.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefwijzigingen, inclusief de afschaffing van de hondenbelasting en de aanpassing van de OZB-tarieven. Er moet ook worden overwogen hoe de lasten eerlijk verdeeld worden onder de inwoners.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt, hoewel de afhankelijkheid van de invoering van de Omgevingswet enige onzekerheid introduceert.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het tarievenvoorstel goed te keuren, inclusief de bijbehorende belastingverordeningen en tarieventabellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming, hoewel het wel rekening houdt met economische omstandigheden die de inwoners beïnvloeden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect behandeld, bijvoorbeeld door de focus op betere afvalscheiding en het beperken van kosten in de afvalstoffenheffing.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de verwachte opbrengsten en kosten voor 2023. Het streeft naar kostendekkendheid voor de meeste heffingen en houdt rekening met inflatie. De financiële gevolgen zijn duidelijk gedocumenteerd, en er zijn maatregelen genomen om de tarieven betaalbaar te houden voor de inwoners. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen belastingtarieven 2023 (Tarievenvoorstel 2023)." Het voorstel beoogt de vaststelling van de belastingtarieven voor 2023 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het omvat diverse verordeningen met betrekking tot gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges, en onroerendezaakbelastingen. Tevens wordt voorgesteld de hondenbelastingverordening van 2022 in te trekken. Het voorstel is bedoeld om de financiële basis voor de gemeentelijke begroting van 2023 te leggen en draagt bij aan een economisch vitale gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde informatie bevat over de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven. Het biedt ook context over de intrekking van de hondenbelasting en de voorwaarden voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad de voorgestelde tarieven voor 2023 goedkeuren en de intrekking van de hondenbelastingverordening bevestigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe tarieven en de intrekking van de hondenbelasting. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er publieke weerstand is tegen bepaalde belastingverhogingen of de afschaffing van de hondenbelasting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven. Het is tijdgebonden met betrekking tot de inwerkingtreding in 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Omgevingswet kan een onzekerheid vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Tarievenvoorstel 2023 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen en de hondenbelastingverordening in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van tariefstelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2023. Het voorstel biedt geen gedetailleerde uitleg over hoe eventuele financiële tekorten worden gedekt, maar impliceert dat de tarieven bijdragen aan een economisch vitale gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2023 Belastingverordeningen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Lijkbezorgingsrechten Marktgelden Onroerende-zaakbelastingen Toeristenbelasting OmgevingswetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen Programmabegroting 2023-2026. - 20:10
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Programmabegroting 2023-2026
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de programmabegroting voor 2023-2026 besproken. De begroting, die gebaseerd is op eerdere financiële documenten, informeert de raad en inwoners over de planning en uitvoering van beleid. De gemeente staat voor uitdagingen zoals de energietransitie en woningbouw, maar is financieel stabiel met een positief structureel begrotingssaldo. In 2026 wordt echter een nadelig saldo verwacht door veranderingen in de financieringssystematiek van het gemeentefonds.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat kwamen verschillende onderwerpen aan bod, waaronder de opvang van vluchtelingen, woningbouw en sociale activiteiten. VVD-raadslid Wilschut vroeg zich af of er in de gemeente ruimte is voor vluchtelingen en benadrukte dat dwang vanuit de overheid ongewenst is. "Als mensen vanwege oorlog of crisis tijdelijke opvang nodig hebben, staan we daar natuurlijk voor open," aldus Wilschut.Streefkerk van de PvdA vroeg aandacht voor het woningbeleid en sociale activiteiten. Hij pleitte voor een actievere rol van de overheid, zeker omdat "de miljoenen tegen de plinten klotsen." Van den Heuvel van de VVD waarschuwde echter dat de financiële situatie minder rooskleurig kan worden als externe factoren veranderen.
GroenLinks-raadslid Van Weerst benadrukte de noodzaak van investeringen in sociale projecten en vroeg zich af hoe warm de uitgestrekte hand van de gemeente is voor inwoners die hulp nodig hebben. "Hoe gemakkelijk is het om een aanvraag te doen? Wordt er ruimhartig meegedacht?" vroeg Van Weerst zich af.
Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) sprak over het belang van burgerparticipatie en stelde voor om een huiskamer van de democratie te creëren, waar inwoners op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met raadsleden.
Het CDA vroeg aandacht voor veiligheid, bereikbaarheid en het versterken van de sociale functie van verenigingen en wijkcentra. "Solidariteit houdt in dat iedereen mee mag doen en kan doen," aldus Van Duffelen van het CDA.
D66 benadrukte het belang van vooruitkijken en het voorbereiden op de wereld na de crisis. "We moeten ons niet alleen laten leiden door het paniekvoetbal van vandaag," zei Jorissen van D66.
De SP en ChristenUnie vroegen aandacht voor sociale woningbouw en het betrekken van inwoners bij besluitvorming. "De overheid moet inwoners royaal vertrouwen geven," aldus Wilschut van de ChristenUnie.
Het debat toonde aan dat er binnen de raad verschillende visies zijn op hoe de gemeente de komende jaren moet omgaan met financiële stabiliteit, sociale uitdagingen en burgerparticipatie. De besluitvorming over de begroting zal in de komende vergaderingen worden voortgezet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de programmabegroting voor 2023-2026 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op eerdere financiële documenten en ontwikkelingen. De begroting informeert de raad en inwoners over de planning en uitvoering van beleid en autoriseert de totale lasten en baten per programma. De gemeente staat voor uitdagingen zoals de energietransitie en de woningbouwopgave, maar is financieel stabiel met een positief structureel begrotingssaldo voor de komende jaren. In 2026 wordt echter een nadelig saldo verwacht door veranderingen in de financieringssystematiek van het gemeentefonds. De begroting omvat financiële aanpassingen op basis van het coalitieakkoord en externe ontwikkelingen. Er is een project gestart om de investeringsplanning realistischer te maken. Inwoners zijn niet direct betrokken bij de totstandkoming van de begroting, maar worden geïnformeerd via een persbericht en een infographic.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Programmabegroting 2023-2026
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor de jaren 2023-2026 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De begroting is gebaseerd op de voorgaande begroting 2022-2025, de kaderbrief 2023-2026, en tussentijdse ontwikkelingen. De begroting informeert de raad en inwoners over de financiële planning en beleidsuitvoering. De gemeente staat voor uitdagingen zoals de energietransitie en woningbouw, maar is financieel stabiel met een positief structureel begrotingssaldo tot 2025. In 2026 wordt echter een nadelig saldo verwacht door veranderingen in de financieringssystematiek van het gemeentefonds. Er zijn geen directe participatietrajecten met inwoners geweest.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële informatie en de context van de begroting. Het biedt inzicht in de financiële positie en de uitdagingen die de gemeente verwacht. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over specifieke projecten en hoe deze bijdragen aan de gestelde doelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen, waarmee zij de totale lasten en baten per programma autoriseert. Dit is een belangrijke stap in de financiële planning en controle van de gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over prioriteiten binnen de begroting, zoals investeringen in duurzaamheid, woningbouw en mobiliteit. Ook moet de raad beslissen hoe om te gaan met het verwachte nadelige saldo in 2026.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid rond de financieringssystematiek in 2026 kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2023-2026 vast te stellen.
Participatie
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de begroting. Inwoners worden achteraf geïnformeerd via een persbericht en een infographic.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp binnen het voorstel, gezien de uitdagingen zoals de energietransitie die worden genoemd.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een positief begrotingssaldo tot 2025 en een nadelig saldo in 2026. De begroting is gedekt door de huidige reserves en een positief structureel saldo, maar er is onzekerheid over de financiering in 2026 door veranderingen in het gemeentefonds.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2023-2026 Financiële gevolgen Energietransitie Woningbouwopgave Omgevingswet Coalitieakkoord 2022-2026 Exogene en autonome ontwikkelingen Meicirculaire Investeringsplanning PlanningsoptimismeVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.R. van der Schaft - SP
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. van Wijk - GBLV
J. Streefkerk - PvdA
M. van Wijk - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. van Wijk - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. van Wijk - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. van Wijk - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. van Wijk - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. van Wijk - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
W.E.J. Jorissen - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. Mathlouti - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. Mathlouti - D66
J. Streefkerk - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
H.P. Klazenga - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
H.P. Klazenga - GBLV
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.R. van der Schaft - SP
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.R. van der Schaft - SP
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. Mathlouti - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.R. van der Schaft - SP
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J.J. Koster - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.J. Muller - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.J. Muller - CDA
Onbekende spreker
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.R. van der Schaft - SP
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
E.R. van der Schaft - SP
Ph. van Veller - Wethouder
E.R. van der Schaft - SP
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M. Mathlouti - D66
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
I.M. Feld - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M.W. Belt - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
I.M. Feld - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M.W. Belt - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
M.W. Belt - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Keus - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Keus - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
I.M. Feld - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Keus - Wethouder
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Onbekende spreker
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Onbekende spreker
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Onbekende spreker
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
00:24:43 - 00:25:08 - 00:25:32 - 00:25:44 - 00:26:05 - 00:26:17 - 00:27:23 - 00:27:53 - 00:28:08 - 00:28:40 - 00:29:08 - 00:29:44 - 00:34:28 - 00:34:45 - 00:34:53 - 00:35:03 - 00:36:55 - 00:43:48 - 00:44:28 - 00:44:40 - 00:45:04 - 00:45:14 - 00:45:25 - 00:45:39 - 00:46:10 - 00:46:52 - 00:47:26 - 00:56:33 - 00:58:39 - 00:59:55 - 01:02:54 - 01:03:07 - 01:03:17 - 01:03:28 - 01:03:53 - 01:04:10 - 01:04:25 - 01:08:06 - 01:10:00 - 01:10:13 - 01:10:33 - 01:11:02 - 01:11:40 - 01:12:02 - 01:12:37 - 01:12:41 - 01:14:05 - 01:14:19 - 01:14:40 - 01:15:20 - 01:22:34 - 01:22:56 - 01:23:04 - 01:26:55 - 01:27:18 - 01:28:01 - 01:28:52 - 01:33:34 - 01:38:56 - 01:41:29 - 01:42:01 - 01:42:38 - 02:06:55 - 02:07:02 - 02:07:20 - 02:22:12 - 02:22:29 - 02:22:55 - 02:23:15 - 02:23:50 - 02:23:57 - 02:34:01 - 02:35:06 - 02:35:20 - 02:35:53 - 02:36:01 - 02:36:26 - 02:37:05 - 02:37:40 - 02:37:53 - 02:41:55 - 02:42:25 - 02:42:48 - 02:44:20 - 02:44:43 - 02:46:12 - 02:46:52 - 02:49:47 - 02:57:43 - 02:58:13 - 03:00:20 - 03:00:37 - 03:01:43 - 03:03:56 - 03:04:17 - 03:04:38 - 03:04:58 - 03:08:22 - 03:13:32 - 03:15:05 - 03:17:19 - 03:26:59 - 03:28:32 - 03:28:43 - 03:29:28 - 03:33:33 - 03:34:34 - 03:35:00