21-11-2022 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen voortgang herstelbeleid na 2022. - 21:15
Gemeente Leidschendam-Voorburg: Herstelbeleid Corona Wordt Aangepast voor Nieuwe Uitdagingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over een voorstel om het herstelbeleid, dat oorspronkelijk was ingesteld om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten, aan te passen. Het college acht het huidige beleid niet langer passend vanwege nieuwe uitdagingen zoals inflatie en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om het herstelbeleid te verkleinen en te beperken tot lopende programma's. Niet-benodigde middelen zouden worden teruggestort in de Algemene Reserve. Voor 2023 is een onttrekking van € 3.334.000 aan de Reserve Herstelbeleid voorgesteld, met specifieke bestedingen voor onder andere participatieconsulenten, schuldhulpverlening en culturele compensaties. Het totale bedrag dat tussen 2021 en 2024 aan de reserve wordt onttrokken, bedraagt € 6 miljoen, waardoor € 4 miljoen kan worden vrijgemaakt voor de Algemene Reserve.Tijdens het debat benadrukte een raadslid de krappe arbeidsmarkt en de noodzaak om wachtlijsten, zoals die voor zwemlessen, aan te pakken. "We moeten kijken wat we daaraan kunnen doen," klonk het. Er werd ook gediscussieerd over de inzet van participatieconsulenten in Leidschendam Noord en de aanpak van eenzaamheid. "Eenzaamheid is natuurlijk heel belangrijk," werd er opgemerkt, met de belofte dat de aanpak in 2023 geëvalueerd zal worden.
De Partij van de Arbeid uitte zorgen over het afschalen van beleid terwijl er sociaal gezien nog veel te doen is. "Ik zoek iets meer," zei een raadslid, en stelde voor om een motie in te dienen om bepaalde zaken in samenhang te bespreken. De VVD benadrukte het belang van een gezonde financiële positie van de gemeente, zodat er snel gereageerd kan worden op nieuwe uitdagingen. "Het is goed dat dit geld terugvloeit naar de algemene middelen," aldus een VVD-raadslid.
GroenLinks uitte zorgen over het rennen van crisis naar crisis zonder de eindjes aan elkaar te knopen. "Dat zwemonderwijs is een klein voorbeeldje daarvan," zei een raadslid. Er werd ook gepleit voor een breder gesprek over structurele verbeteringen in de samenleving, zoals kansenongelijkheid en eenzaamheid.
Het debat leidde tot de aankondiging van een motie, waardoor het onderwerp verder besproken zal worden in een 10 minuten debat. De wethouder verduidelijkte dat er al eerder besloten was over de € 60.000 voor eenzaamheid en dat dit in het plan van aanpak staat. De evaluatie hiervan zal in 2023 plaatsvinden, waarna er een verzoek tot budget voor 2024 en verder zal komen.
De gemeenteraad zal binnenkort beslissen over de voorgestelde aanpassingen aan het herstelbeleid.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft aanpassingen aan het herstelbeleid dat oorspronkelijk was ingesteld om de gevolgen van de coronacrisis te mitigeren. Vanwege nieuwe uitdagingen zoals inflatie en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne, acht het college het huidige herstelbeleid niet langer passend. Het college stelt voor om het beleid te verkleinen en te beperken tot lopende programma's, waarbij niet-benodigde middelen worden teruggestort in de Algemene Reserve. Voor 2023 wordt een onttrekking van € 3.334.000 aan de Reserve Herstelbeleid voorgesteld, met specifieke bestedingen voor onder andere participatieconsulenten, schuldhulpverlening, en culturele compensaties. Het totale bedrag dat tussen 2021 en 2024 aan de reserve wordt onttrokken, bedraagt € 6 miljoen, waardoor € 4 miljoen kan worden vrijgemaakt voor de Algemene Reserve. De gemeenteraad zal over deze aanpassingen beslissen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen voortgang herstelbeleid na 2022". Het voorstel beoogt de herziening van het herstelbeleid dat oorspronkelijk was ingesteld om de gevolgen van de coronacrisis te mitigeren. Gezien de veranderde omstandigheden, zoals inflatie en de oorlog in Oekraïne, stelt het college voor om het herstelbeleid te verkleinen en te beperken tot lopende programma's. Het niet-benodigde deel van de reserve wordt teruggestort in de Algemene Reserve. Het voorstel omvat ook specifieke financiële onttrekkingen en bestedingen voor 2023 en 2024, gericht op onder andere participatie, schuldhulpverlening en culturele compensatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële details en de rationale achter de herziening van het herstelbeleid. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de voorgestelde bestedingen en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de begrotingswijzigingen en het herzien van de onttrekkingen aan de Reserve Herstelbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herziening van het herstelbeleid en de bijbehorende financiële verschuivingen. Dit omvat keuzes over prioritering van middelen en de focus van het beleid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid van sommige programma's, zoals de verlenging van de makersregeling, kunnen verder worden verduidelijkt. Er lijken geen grote inconsequenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde financiële onttrekkingen en begrotingswijzigingen, evenals de herziening van het herstelbeleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met scholen over de aanpassingen in het herstelbeleid. Er is echter weinig detail over bredere participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de herinrichting van de Julianabaan mogelijk duurzaamheidsaspecten kan bevatten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een totale onttrekking van € 6 miljoen aan de Reserve Herstelbeleid. Het niet-benodigde deel van de reserve wordt teruggestort in de Algemene Reserve. De dekking van de financiële gevolgen is duidelijk gespecificeerd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelbeleid Reserve Herstelbeleid Bestedingsplan Coronacrisis Participatieconsulent Schuldhulpverlening Sterk voor Noord Compensatie theaters & musea Algemene Reserve Herinrichting JulianabaanVerfijning van de zoekopdracht:
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 155 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 159 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 186 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 291 w/m
J. Brokke - VVD:
- 280 w/m
O. Heil - VVD:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 163 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 273 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 161 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 176 w/m
J. Brokke - VVD:
- 128 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- 157 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 207 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 213 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.J. Koster - CDA:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 601 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 205 w/m
J. Brokke - VVD:
- 150 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 210 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- 364 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 294 w/m
J. Brokke - VVD:
- 267 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 395 w/m
J. Brokke - VVD:
- 229 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 229 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- 391 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 152 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 222 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 177 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 161 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 195 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 205 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- 171 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 241 w/m
J. Brokke - VVD:
- 183 w/m
Ph. van Veller - Wethouder
W.E.J. Jorissen - D66
O. Heil - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
W.F. Steutel - GBLV
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen verordening inburgering 2022. - 22:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Verordening Inburgering 2022 en de wijziging van de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ vast te stellen. Dit besluit is genomen naar aanleiding van de nieuwe Wet inburgering die op 1 januari 2022 van kracht is gegaan. De verordening helpt het college om de nieuwe wettelijke taken doeltreffender uit te voeren zonder financiële gevolgen. Een belangrijk onderdeel is de verplichte ontzorging van inburgeringsplichtigen met een verblijfsvergunning asiel en bijstandsuitkering, waarbij de gemeente tijdelijk hun vaste lasten beheert om financiële zelfredzaamheid te bevorderen. De adviesraad Sociaal Domein heeft advies uitgebracht over de verordening, met nadruk op toegankelijkheid en transparantie. Hoewel het college enkele adviezen opvolgt, wijkt het af van het advies om de modelverordening van Divosa te gebruiken, omdat deze niet overeenkomt met het actuele juridische advies. Documenten die bij het raadsvoorstel horen, bevatten onder andere de conceptverordening en de adviezen van de adviesraad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Verordening Inburgering Leidschendam-Voorburg 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Inburgering Leidschendam-Voorburg 2022 en de wijziging van de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ. Deze verordeningen zijn nodig om de nieuwe Wet inburgering, die op 1 januari 2022 van kracht is gegaan, effectief uit te voeren. De verordening biedt duidelijkheid over handhaving en vermindert administratieve lasten. De wijziging van de afstemmingsverordening maakt het mogelijk om inburgeringsplichtigen te ontzorgen door hun basisbehoeften te regelen vanuit de bijstandsuitkering. Er zijn geen financiële gevolgen, en de uitvoering valt binnen de bestaande budgetten.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de verordeningen. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van de adviesraad en de financiële aspecten.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde verordeningen vaststellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de uitvoering van de nieuwe Wet inburgering mogelijk te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde verordeningen willen vaststellen, rekening houdend met de adviezen van de adviesraad Sociaal Domein en de keuze om af te wijken van de modelverordening van Divosa.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen die het wil bereiken (effectieve uitvoering van de Wet inburgering). Het is haalbaar en relevant, gezien de wettelijke verplichtingen. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien de wet al van kracht is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening Inburgering Leidschendam-Voorburg 2022 en de wijziging van de Afstemmingsverordening vast te stellen.
Participatie
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via de adviesraad Sociaal Domein, die advies heeft uitgebracht over de verordeningen. Het college heeft enkele adviezen opgevolgd, maar niet het advies om de modelverordening van Divosa te volgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. De uitvoering valt binnen de budgetten die door het rijk beschikbaar zijn gesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Inburgering Wet inburgering Afstemmingsverordening Participatiewet Ontzorgen Beleidsregels Adviesraad Sociaal Domein Divosa Handhaving Financiële zelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Verlengen ondernemersfondsen Huygenskwartier en Leidschendam Centrum. - 22:00
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg zet licht op groen voor voortzetting ondernemersfonds
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de voortzetting van het ondernemersfonds in de winkelgebieden Leidschendam Centrum en Huygenskwartier. Het fonds, dat gefinancierd wordt via een reclamebelasting, is volgens de evaluatie essentieel voor de economische vitaliteit van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de verordening Reclamebelasting 2023 vast te stellen en het concept-raadsbesluit goed te keuren. Dit besluit is nodig omdat de huidige periode van het ondernemersfonds in de winkelgebieden Leidschendam Centrum en Huygenskwartier afloopt op 1 januari 2023. Na een positieve evaluatie en draagvlakmeting kan het fonds worden voortgezet. Het ondernemersfonds draagt bij aan een economisch vitale gemeente en ondersteunt de beleidsdoelstellingen van de gemeente, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord en de detailhandelsvisie. De fondsen worden gefinancierd via een reclamebelasting gebaseerd op de WOZ-waarde van panden. De opbrengsten worden als subsidie uitgekeerd aan de ondernemersfondsen. De evaluatie toonde aan dat de fondsen essentieel zijn voor de vitaliteit van de winkelgebieden, hoewel de betrokkenheid van ondernemers een aandachtspunt blijft. De draagvlakmeting, onder toezicht van een notaris, was positief. De verwachte jaarlijkse opbrengst van de reclamebelasting is € 95.000 voor Huygenskwartier en € 53.000 voor Leidschendam Centrum, waarvan 5% wordt gebruikt voor inningskosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Continueren ondernemersfondsen Leidschendam Centrum en Huygenskwartier." Het voorstel beoogt de voortzetting van de ondernemersfondsen in de winkelgebieden Leidschendam Centrum en Huygenskwartier door middel van een reclamebelasting. Deze belasting is gebaseerd op de WOZ-waarde van panden en wordt gebruikt om de fondsen te financieren. De evaluatie en draagvlakmeting van de fondsen waren positief, wat de continuering ondersteunt. De fondsen zijn essentieel voor de economische vitaliteit van de gebieden en helpen bij het realiseren van gemeentelijke beleidsdoelstellingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van de huidige situatie, een draagvlakmeting, en financiële details over de reclamebelasting en de verwachte opbrengsten. Er zijn echter geen specifieke details over de exacte activiteiten die door de fondsen worden gefinancierd.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren door de verordening Reclamebelasting 2023 en het concept-raadsbesluit vast te stellen. Dit is nodig om de continuering van de ondernemersfondsen juridisch en financieel mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voortzetting van de ondernemersfondsen steunt, gezien de positieve evaluatie en draagvlakmeting. Dit omvat ook de keuze om de reclamebelasting als financieringsmiddel te blijven gebruiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële opbrengsten en belastinggrondslag. Echter, het mist specifieke tijdgebonden doelen voor de activiteiten die door de fondsen worden gefinancierd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening Reclamebelasting 2023 en het concept-raadsbesluit vast te stellen, waarmee de continuering van de ondernemersfondsen wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een draagvlakmeting is uitgevoerd onder toezicht van een notaris, wat wijst op enige mate van participatie van de betrokken ondernemers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de opbrengsten van de reclamebelasting, die naar verwachting € 95.000 per jaar voor Huygenskwartier en € 53.000 voor Leidschendam Centrum zullen bedragen. De kosten voor inning en perceptie zijn 5% van de opbrengst. Deze kosten worden in mindering gebracht op de subsidie aan de ondernemersfondsen. Het voorstel geeft aan dat deze kosten gedekt zijn door de opbrengsten van de belasting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondernemersfonds Reclamebelasting Winkelgebieden Draagvlakmeting Evaluatie Subsidie WOZ-waarde Convenanten Vitaliteit PerceptiekostenVerfijning van de zoekopdracht: