22-11-2022 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
Th.J. Visser - CDA:
- 138 w/m
Th.J. Visser - CDA
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel vaststellen Verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023 - 20:05
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Nieuwe Nadeelcompensatieregeling
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe verordening voor nadeelcompensatie besproken, die noodzakelijk is vanwege de aanstaande Omgevingswet. Deze wet introduceert nieuwe regelingen voor compensatie bij rechtmatig overheidsoptreden en omgevingsvergunningen. De verordening treedt in werking zodra de Omgevingswet van kracht wordt, maar kan worden uitgesteld. Het debat in de raad draaide vooral om de hoogte van de kosten voor het indienen van een bezwaar.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd de nieuwe Verordening Nadeelcompensatie 2023 besproken. Deze verordening is een gevolg van de Omgevingswet, die nieuwe regelingen voor nadeelcompensatie introduceert. De verordening moet ervoor zorgen dat verzoeken om nadeelcompensatie onder de Omgevingswet in behandeling kunnen worden genomen.Een belangrijk discussiepunt was de hoogte van het bedrag dat inwoners moeten betalen om bezwaar te maken. "€500 is een forse drempel, vooral voor mensen met een kleinere beurs," stelde raadslid Hielkema van D66. Hij vroeg zich af of dit bedrag niet verlaagd kon worden. Ook andere raadsleden, zoals Van Duffel van het CDA en Elenbaas van GroenLinks, deelden deze zorgen. "Het was €300, waarom nu ineens €500?" vroeg Van Duffel zich af.
Wethouder Van Veller verdedigde het bedrag door te wijzen op de stijgende kosten binnen de gemeentelijke organisatie. "We hebben het bedrag overgenomen van de landelijke verordening van de VNG," legde hij uit. Toch gaf hij aan dat de raad zelf de bevoegdheid heeft om het bedrag aan te passen via een amendement.
Een ander punt van zorg was de termijn van zes maanden die de adviescommissie heeft om tot een besluit te komen. "Voor een inwoner die schade heeft geleden, is dat vrij lang," merkte Van Duffel op. De wethouder legde uit dat de termijn afhankelijk is van de complexiteit van de zaak en dat in sommige gevallen externe expertise nodig is.
De discussie leidde tot een toezegging van de wethouder om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor mensen met een kleine beurs om via bijzondere bijstand de kosten voor het indienen van een bezwaar te dekken. Daarnaast werd afgesproken dat er jaarlijks gerapporteerd zal worden over de toepassing van de verordening.
Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad kritisch kijkt naar de toegankelijkheid van de nadeelcompensatieregeling voor alle inwoners. De mogelijkheid om een amendement in te dienen blijft open, afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek naar inkomensondersteuning. Het onderwerp zal in een volgende raadsvergadering verder worden besproken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Verordening Nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023 vast te stellen. Deze verordening is nodig vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die nieuwe regelingen voor nadeelcompensatie introduceert. Er zijn twee nieuwe wettelijke regelingen: nadeelcompensatie bij rechtmatig overheidsoptreden volgens de Algemene wet bestuursrecht en nadeelcompensatie bij omgevingsvergunningen of regels in een omgevingsplan. De verordening treedt in werking tegelijk met de Omgevingswet, gepland voor 1 januari 2023, maar kan worden uitgesteld als de wet later in werking treedt. De oude regeling voor planschade wordt ingetrokken zodra alle aanvragen volgens de oude wet zijn afgehandeld. Er zijn geen financiële gevolgen van dit besluit en er is geen inspraakprocedure geweest, omdat het een juridische regeling betreft.
-
2992 Raadsvoorstel Vaststellen Verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor nadeelcompensatie in de gemeente Leidschendam-Voorburg, die in werking treedt zodra de Omgevingswet van kracht wordt. Deze verordening vervangt de oude regeling voor planschade en zorgt ervoor dat verzoeken om nadeelcompensatie onder de nieuwe wetgeving kunnen worden behandeld. De verordening is noodzakelijk vanwege de invoering van nieuwe wettelijke regelingen voor nadeelcompensatie in de Algemene wet bestuursrecht en de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, de juridische context, en de gevolgen van de verordening duidelijk uiteenzet. Het biedt een overzicht van de veranderingen en de noodzaak van de nieuwe verordening.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de nieuwe regeling juridisch te verankeren binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de nieuwe verordening. De raad moet beslissen of zij de nieuwe wettelijke kaders voor nadeelcompensatie willen implementeren zoals voorgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het in werking treedt met de Omgevingswet. Het is meetbaar in de zin dat het een juridische basis biedt voor nadeelcompensatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Verordening nadeelcompensatie Leidschendam-Voorburg 2023 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest, aangezien het een juridische regeling betreft waarvoor inspraak niet vereist is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aspecten van nadeelcompensatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten, aangezien er geen financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Nadeelcompensatie Algemene wet bestuursrecht (Awb) Omgevingsvergunning Omgevingsplan Wet ruimtelijke ordening (Wro) Planschade Verordening Inwerkingtreding InspraakVerfijning van de zoekopdracht:
A.J.M. Hielkema - D66:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 161 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 374 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 221 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 116 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 141 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 67 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 192 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 203 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 81 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 386 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 260 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 280 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 118 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 213 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 300 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 390 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 225 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 224 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 252 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 168 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 162 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 189 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 152 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 267 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 185 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 433 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 225 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 125 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 195 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 162 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 323 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 290 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 192 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 196 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 194 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 515 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 137 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 237 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 148 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 226 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 112 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 198 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 201 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 136 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 245 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 148 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 213 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 183 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 140 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 328 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 123 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 185 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 217 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 145 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 175 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 221 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 343 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 372 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 82 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 238 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 292 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 213 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 273 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 131 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 202 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 200 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 45 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 137 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 70 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 115 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 86 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 125 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- -
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 114 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 220 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 315 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:06:51 - 00:08:02 - 00:09:02 - 00:10:44 - 00:12:06 - 00:14:00 - 00:15:21 - 00:18:19 - 00:18:52 - 00:19:07 - 00:20:59 - 00:24:39 - 00:25:45 - 00:26:22 - 00:26:34 - 00:26:50 - 00:27:07 - 00:27:32 - 00:28:24 - 00:29:36 - 00:29:50 - 00:30:23 - 00:31:19 - 00:31:40 - 00:31:59 - 00:32:33 - 00:34:27 - 00:34:38 - 00:35:52 - 00:36:50 - 00:37:18 - 00:37:36 - 00:37:50 - 00:38:12 - 00:38:37 - 00:38:48 - 00:39:16 - 00:39:46 - 00:40:17 - 00:41:18 - 00:41:33
Ph. van Veller - Wethouder
00:16:08 - 00:18:53 - 00:19:31 - 00:21:08 - 00:22:02 - 00:23:16 - 00:24:48 - 00:26:11 - 00:26:37 - 00:27:10 - 00:27:51 - 00:29:38 - 00:29:56 - 00:30:55 - 00:31:24 - 00:31:54 - 00:32:34 - 00:33:57 - 00:34:30 - 00:35:54 - 00:37:19 - 00:37:50 - 00:38:38 - 00:39:09 - 00:39:39 - 00:40:03 - 00:41:24
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel vaststellen Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit - 20:35
Nieuwe Adviescommissie Omgevingskwaliteit: Een Stap Vooruit of Meer van Hetzelfde?
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe verordening vastgesteld voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit. Deze commissie vervangt de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed, in lijn met de aanstaande Omgevingswet. Maar is deze verandering wel voldoende om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan?
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg de invoering van een nieuwe adviescommissie omgevingskwaliteit. Deze commissie moet de bestaande commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed vervangen, een verandering die noodzakelijk is door de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De nieuwe commissie zal advies geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen, indien de gemeenteraad of het college dit nodig acht.De discussie opende met een voorstel van de heer Van Hoogdalem om de commissie een bredere naam te geven: "Laten we die commissie vooral de Commissie voor de Leefomgeving gaan noemen." Hij vroeg zich af waarom bepaalde activiteiten niet onder de verplichte advisering vielen en pleitte voor een onafhankelijk advies bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (bopa's).
De heer Beek benadrukte het belang van groen in de gemeente en stelde voor dat de commissie ook hierop zou adviseren. "Hoe meer groen, hoe beter het gaat," aldus Beek. Hij uitte ook zorgen over de strikte regels voor monumenten, die volgens hem vaak niet praktisch zijn.
Mevrouw Duivestein van Gemeentebelangen onderschreef het nut en de noodzaak van de nieuwe commissie, maar uitte zorgen over de samenstelling ervan. "Hoe borgen wij een zo objectief mogelijke commissie?" vroeg ze zich af.
De heer Elenbaas vroeg naar de rol van de gemeenteraad in de benoemingsprocedure van de commissieleden en de status van de adviezen die de commissie zou geven. De wethouder beloofde hier schriftelijk op terug te komen.
De heer Bregman vroeg zich af of de nieuwe verordening wel voldoende was getoetst aan de uitgangspunten van de Omgevingswet, zoals snellere besluitvorming en meer samenhang. "Het is een ontdekkingsreis," zei hij, en stelde voor om de eerste ervaringen met de nieuwe werkwijze terug te koppelen aan de raad.
De wethouder erkende dat de invoering van de Omgevingswet een complex proces is en stelde voor om de vragen schriftelijk te beantwoorden. Hij suggereerde ook dat de raad een wandeling met de commissie zou kunnen maken om de praktische kant van hun werk beter te begrijpen.
Uiteindelijk besloot de raad om de behandeling van de verordening aan te houden, zodat er meer duidelijkheid kan komen over de benoemingsprocedure en de praktische uitvoering van de nieuwe commissie. "Laten we het goed doen, in plaats van snel," concludeerde Van Hoogdalem.
Met de invoering van de Omgevingswet op 1 juli 2023 in het vooruitzicht, blijft het spannend hoe de nieuwe adviescommissie omgevingskwaliteit haar rol zal invullen en of ze de verwachtingen van de gemeenteraad en de inwoners van Leidschendam-Voorburg kan waarmaken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg stelt een nieuwe Verordening vast voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit, ter vervanging van de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die de bestaande regels uit de Bouwverordening laat vervallen. De nieuwe commissie zal advies geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen, indien de gemeenteraad of het college dit nodig acht. De Verordening bevat richtlijnen voor de totstandkoming van adviezen en bepalingen over de benoeming en het ontslag van commissieleden. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de inzageperiode van de ontwerp Verordening, waardoor deze ongewijzigd wordt vastgesteld. Het bijbehorende Reglement van Orde, dat de werkwijze van de commissie beschrijft, wordt door de commissie zelf vastgesteld. De Verordening treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking, gepland op 1 juli 2023, en heeft geen financiële gevolgen.
-
2880 Raadsvoorstel Vaststellen Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Verordening voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit in Leidschendam-Voorburg. Deze commissie vervangt de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed, in lijn met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De Verordening regelt de taken, bevoegdheden, en benoemingsprocedures van de commissieleden. Het doel is om advies te geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen. De ontwerp Verordening heeft ter inzage gelegen zonder inspraakreacties en wordt ongewijzigd ter vaststelling aangeboden. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en de Verordening treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de oprichting en werking van de nieuwe adviescommissie. Het beschrijft de aanleiding, de inhoud van de Verordening, en de procedurele aspecten zoals inspraak en vaststelling.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de Verordening vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de activiteiten waarvoor advies van de commissie noodzakelijk is. De raad en het college moeten gezamenlijk beslissen over deze activiteiten binnen de grenzen van de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is echter minder meetbaar en haalbaar omdat het geen specifieke doelen of evaluatiecriteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vast te stellen.
Participatie
De participatie is beperkt tot het ter inzage leggen van de ontwerp Verordening. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid of tevredenheid met het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verordening Adviescommissie omgevingskwaliteit Bouwverordening Ruimtelijke kwaliteit Erfgoedcommissie Rijksmonumenten Omgevingsvergunning Inspraakverordening Reglement van OrdeVerfijning van de zoekopdracht:
C.M. van Hoogdalem
- 138 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 73 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 185 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 101 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 309 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 380 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 145 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 113 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 131 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 279 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 297 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 93 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 187 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 522 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 173 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 308 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 142 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 192 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 127 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 174 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 191 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 205 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 208 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 327 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 449 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 175 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 280 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 276 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 93 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 122 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 214 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 462 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 343 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 177 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 287 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 155 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 511 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 203 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 337 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 146 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 161 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 131 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 440 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 155 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 546 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 500 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 111 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 164 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 127 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 401 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 197 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 175 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 224 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 380 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 181 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 282 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 152 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 243 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 217 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 277 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 251 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 171 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 218 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
G.D. Beek - VVD:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:44:10 - 00:47:12 - 00:48:39 - 00:48:50 - 00:50:48 - 00:51:35 - 00:54:51 - 00:55:07 - 00:55:24 - 00:55:27 - 00:56:09 - 00:56:54 - 00:59:11 - 01:00:06 - 01:00:26 - 01:00:58 - 01:01:39 - 01:02:41 - 01:03:21 - 01:05:21 - 01:05:43 - 01:06:22 - 01:09:11 - 01:09:42 - 01:10:10 - 01:10:32 - 01:11:35 - 01:12:51 - 01:13:10 - 01:13:35 - 01:14:02 - 01:15:18 - 01:16:35 - 01:17:37
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel vaststellen Afvalstoffenverordening 2023 - 21:05
Nieuwe Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg: Een Stap naar Duurzamer Afvalbeheer
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe afvalstoffenverordening voor 2023 besproken, die inspeelt op recente ontwikkelingen in afvalbeleid. De verordening introduceert onder andere een vierde mini-container voor restafval en de ja/ja-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen voor de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering over de nieuwe afvalstoffenverordening 2023 werd duidelijk dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg zich voorbereidt op een modern en duurzaam afvalbeleid. De verordening, die de oude uit 2016 vervangt, is een reactie op zowel lokale als nationale ontwikkelingen in afvalbeheer.De vergadering begon met een korte introductie door de wethouder, die benadrukte dat de nieuwe verordening noodzakelijk is vanwege de veranderingen in het afvalbeleid. "Sinds de vaststelling van de huidige afvalstoffenverordening uit 2016 zijn er ontwikkelingen geweest die een nieuwe aanpak vereisen," aldus de wethouder.
De discussie werd geopend door de heer Hielkema van D66, die de verordening prees maar ook een kritische noot plaatste over de hoeveelheid containers die inwoners nu in hun tuin hebben. "Gescheiden afval is natuurlijk hartstikke goed, maar leidt ook tot vier verschillende bakken in de tuin," merkte hij op.
Mevrouw Duivesteijn van GBLV was verheugd dat de wijzigingen geen financiële gevolgen hebben voor de gemeente. Ze vroeg echter om verduidelijking over de regulering van andere inzamelaars en de verwerking van kadavers van gezelschapsdieren. "Waar meldt een inwoner zich met een kadaver?" vroeg ze zich af.
De heer Bruins van het CDA benadrukte het belang van nascheiding en vroeg naar mogelijkheden voor inwoners van laagbouwwijken. Hij pleitte ook voor strengere handhaving bij verkeerd aangeboden afval. "Is de wethouder bereid om samen met Avalex in gesprek te gaan over boetes voor herhaaldelijke overtreders?" vroeg hij.
Mevrouw Seriese van GroenLinks vroeg zich af hoe de verordening bijdraagt aan een groener en duurzamer afvalbeleid. Ze herinnerde de raad aan de doelstelling om afval te verminderen tot 100 kg per persoon per jaar. "We zitten nu nog op 251 kg per persoon per jaar," benadrukte ze.
De heer Wilschut van de ChristenUnie vroeg zich af of de verordening niet beter kon worden aangehouden totdat het nieuwe beleid is vastgesteld. "Moeten we niet al een beetje vooruitlopen op dingen die we al zien aankomen?" vroeg hij.
De wethouder verzekerde de raad dat de verordening flexibel genoeg is om toekomstige beleidswijzigingen te accommoderen. "Met deze verordening kunnen we uit de voeten," stelde hij gerust.
Na een levendige discussie besloot de raad de verordening als hamerstuk aan te nemen, waarmee de weg vrij is voor een moderner afvalbeleid in Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een nieuw raadsbesluit om de Afvalstoffenverordening 2023 vast te stellen en de verordening uit 2016 in te trekken. Dit besluit is ingegeven door recente ontwikkelingen in afvalbeleid, zowel lokaal als nationaal. Belangrijke wijzigingen in de nieuwe verordening zijn de introductie van een vierde mini-container voor restafval, de mogelijkheid tot nascheiding van PMD, de invoering van de ja/ja-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk, en aanpassingen in verband met de Omgevingswet. De ontwerpverordening heeft ter inzage gelegen zonder dat er inspraakreacties zijn ontvangen. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen voor de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Afvalstoffenverordening Leidschendam-Voorburg 2023." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe afvalstoffenverordening voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, ter vervanging van de verordening uit 2016. De nieuwe verordening introduceert wijzigingen zoals de invoering van een vierde mini-container voor grondgebonden woningen, de mogelijkheid tot nascheiding van PMD, de invoering van de ja/ja-sticker voor ongeadresseerd reclamedrukwerk, en aanpassingen in verband met de Omgevingswet. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente en er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de terinzagelegging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, wijzigingen, en gevolgen van de nieuwe verordening duidelijk uiteenzet. Er is ook aandacht besteed aan de participatie van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe afvalstoffenverordening vast te stellen en de oude verordening in te trekken. Dit is een besluitvormende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van nieuwe afvalinzamelingsmethoden en de ja/ja-sticker, wat invloed kan hebben op milieubeleid en burgerparticipatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe afvalstoffenverordening vast te stellen en de oude in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverordening ter inzage heeft gelegen en dat belanghebbenden zijn geïnformeerd, maar er zijn geen inspraakreacties ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op afvalscheiding en vermindering van ongeadresseerd drukwerk.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenverordening 2023 Afvalinzameling Nieuwe afvalbeleid Nascheiding Ja/ja-sticker Omgevingswet Avalex Inspraakreacties Terinzagelegging Wethouder BeltVerfijning van de zoekopdracht:
A.J.M. Hielkema - D66:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 64 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 98 w/m
Dolf Bruins - CDA:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 76 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 140 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 342 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 197 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 215 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 280 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 152 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 353 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 445 w/m
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV:
- 186 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 245 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 326 w/m
Dolf Bruins - CDA:
- 233 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 272 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 616 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 133 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 110 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 216 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 41 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 144 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 306 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 299 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 138 w/m