17-10-2022 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
J. Brokke - VVD:
- 150 w/m
O. Heil - VVD:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 178 w/m
Onbekende spreker
- 38 w/m
J. Brokke - VVD:
- 337 w/m
J. Brokke - VVD:
- 140 w/m
Onbekende spreker
- 404 w/m
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten). - 19:45
Onbekende spreker
- 404 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 163 w/m
Onbekende spreker
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 1091 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 179 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 228 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 165 w/m
O. Heil - VVD:
- 254 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 21 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 343 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- 223 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 184 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 206 w/m
J. Brokke - VVD:
- 136 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 157 w/m
J. Brokke - VVD:
- 751 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 87 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 273 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 144 w/m
J. Brokke - VVD:
- 167 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 196 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 124 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 237 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 170 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 237 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 159 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 286 w/m
J. Brokke - VVD:
- 182 w/m
O. Heil - VVD:
- 225 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 194 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 216 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 80 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 253 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 173 w/m
J. Brokke - VVD:
- 108 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 181 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- 82 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 117 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 211 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 234 w/m
J. Brokke - VVD:
- 93 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 192 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 277 w/m
J. Brokke - VVD:
- 129 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 137 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 429 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 181 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- 372 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 232 w/m
Onbekende spreker
- -
J. Brokke - VVD:
- 116 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 80 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 324 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 150 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 234 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 130 w/m
E.R. van der Schaft - SP
W.E.J. Jorissen - D66
R. van Duffelen - CDA
S.G.D. Kok - PvdA
N.A. van Weers - GroenLinks
Agendapunt 2.0 BESPREEKPUNTEN - 20:15
J. Brokke - VVD:
- 146 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 174 w/m
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Vaststellen uitvoeringsplannen 2023 en verder programma Sterk voor Noord. - 20:15
Leerlingenvervoer in Leidschendam-Noord: Verbeteringen en Uitdagingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft recentelijk gedebatteerd over de uitdagingen en mogelijke verbeteringen in het leerlingenvervoer. Dit debat kwam voort uit zorgen over de aanbesteding en implementatie van het vervoer voor leerlingen en jongeren in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werden verschillende zorgen geuit over de huidige staat van het leerlingenvervoer. De fracties van het CDA en GroenLinks hadden het onderwerp op de agenda gezet, met als doel om mogelijke stappen te bespreken die de kwaliteit van het vervoer kunnen verbeteren. De wethouder van Onderwijs, de heer Keus, was aanwezig om vragen te beantwoorden en toelichting te geven op de huidige situatie.Een van de belangrijkste punten van zorg was de aanbesteding van het leerlingenvervoer. Er zijn signalen dat de huidige aanbesteding niet optimaal functioneert, wat leidt tot problemen zoals vertragingen en onbetrouwbaarheid van het vervoer. "We moeten ervoor zorgen dat onze leerlingen op tijd en veilig naar school kunnen," benadrukte een raadslid. Er werd gepleit voor een herziening van de aanbestedingsvoorwaarden om deze problemen aan te pakken.
Daarnaast werd er gesproken over de communicatie met ouders en scholen. Er is behoefte aan betere informatievoorziening en een duidelijk aanspreekpunt voor klachten en vragen. "Ouders moeten weten waar ze terecht kunnen als er iets misgaat," aldus een ander raadslid.
De wethouder erkende de problemen en gaf aan dat er al stappen worden ondernomen om de situatie te verbeteren. Er wordt gewerkt aan een verbeterde monitoring van de vervoersprestaties en er zijn gesprekken gaande met de vervoersbedrijven om de dienstverlening te optimaliseren. "We zijn ons bewust van de uitdagingen en werken hard aan oplossingen," verzekerde de wethouder.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om het leerlingenvervoer in Leidschendam-Noord te verbeteren. De gemeenteraad zal de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen en dringt aan op snelle verbeteringen. Het welzijn en de veiligheid van de leerlingen staan immers voorop.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de vaststelling van uitvoeringsplannen voor het programma "Sterk voor Noord" in Leidschendam-Noord, gericht op jeugd en onderwijs, financiële zelfredzaamheid, en fijn en veilig wonen. Het programma, dat in 2021 is gestart, heeft als doel een kansrijke toekomst voor alle inwoners te bevorderen door kansenongelijkheid te verminderen en participatie te stimuleren. De uitvoeringsplannen, opgesteld met input van inwoners en partners, beschrijven concrete acties voor de periode 2022-2025. Voor jeugd en onderwijs ligt de focus op educatie, ouderbetrokkenheid, gezondheid en het inlopen van leerachterstanden. Financiële zelfredzaamheid richt zich op toegankelijke financiële hulp, taalbeheersing en participatie in de samenleving. Fijn en veilig wonen omvat het aanpakken van afvalproblematiek, het bevorderen van sociale cohesie en het voorkomen van criminaliteit. De plannen worden uitgevoerd binnen het beschikbare budget en met betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden. De Adviesraad Sociaal Domein heeft positief gereageerd, maar benadrukt de noodzaak van verdere detaillering.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen uitvoeringsplannen Sterk voor Noord". Het voorstel betreft de vaststelling van uitvoeringsplannen voor het programma Sterk voor Noord, dat zich richt op drie opgaven: jeugd en onderwijs, financiële zelfredzaamheid, en fijn en veilig wonen. Het programma, dat in 2021 is vastgesteld, heeft als doel een kansrijke toekomst te creëren voor de inwoners van Leidschendam-Noord door kansenongelijkheid te verminderen en participatie te bevorderen. De uitvoeringsplannen zijn opgesteld in samenwerking met inwoners en partners en bevatten concrete acties voor de periode 2022-2025.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en acties voor de drie opgaven. Echter, de Adviesraad Sociaal Domein merkt op dat sommige plannen nog globaal zijn en verdere uitwerking in projectdocumenten nodig hebben.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de uitvoeringsplannen vast te stellen, wat een formele goedkeuring inhoudt van de voorgestelde acties en doelen binnen het programma Sterk voor Noord.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor de drie opgaven. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en de focus op specifieke doelgroepen, zoals jongeren en werkenden met financiële problemen.
SMART en Inconsistenties:
De doelen in de uitvoeringsplannen zijn deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar sommige doelen missen nog specifieke meetbare criteria en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere detaillering is nodig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de uitvoeringsplannen al dan niet vast te stellen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde aanpak en doelen voor de komende jaren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met input van inwoners en partners bij de totstandkoming van de plannen. Er is een strategie voor verdere participatie en communicatie in ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar aspecten zoals afvalproblematiek en sociale cohesie kunnen indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gespecificeerd met een jaarlijks benodigd budget voor elke opgave. De dekking komt uit het beschikbare budget voor het programma Sterk voor Noord en reguliere middelen van partners. Een compleet overzicht van uitgaven is opgenomen in de uitvoeringsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sterk voor Noord Uitvoeringsplannen Jeugd en onderwijs Financiële zelfredzaamheid Fijn en veilig wonen Partners Kansenongelijkheid Monitoring Participatie Adviesraad Sociaal Domein (ASD)Verfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 295 w/m
O. Heil - VVD:
- 229 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- -
J. Brokke - VVD:
- 124 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 230 w/m
J. Brokke - VVD:
- 750 w/m
O. Heil - VVD:
- 224 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 224 w/m
J. Brokke - VVD:
- 205 w/m
O. Heil - VVD:
- 238 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 160 w/m
J. Brokke - VVD:
- 244 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 245 w/m
O. Heil - VVD:
- 223 w/m
J. Brokke - VVD:
- 253 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 205 w/m
J. Brokke - VVD:
- 728 w/m
O. Heil - VVD:
- 227 w/m
J. Brokke - VVD:
- 222 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 231 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- 215 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 280 w/m
O. Heil - VVD:
- 233 w/m
J. Brokke - VVD:
- 156 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 270 w/m
O. Heil - VVD:
- 262 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 65 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 228 w/m
J. Brokke - VVD:
- 338 w/m
O. Heil - VVD:
- 229 w/m
J. Brokke - VVD:
- 107 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 221 w/m
J. Brokke - VVD:
- 480 w/m
O. Heil - VVD:
- 258 w/m
J. Brokke - VVD:
- 175 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 201 w/m
J. Brokke - VVD:
- 149 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 314 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 228 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- 141 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 67 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 137 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 308 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- -
Onbekende spreker
- 164 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 237 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 376 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 228 w/m
J. Brokke - VVD:
- 297 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 89 w/m
J. Brokke - VVD:
- 120 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- 260 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 219 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- 80 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 167 w/m
J. Brokke - VVD:
- 276 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 223 w/m
J. Brokke - VVD:
- 169 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 255 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 234 w/m
J. Brokke - VVD:
- 414 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 206 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 165 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 191 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 196 w/m
J. Brokke - VVD:
- 208 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 182 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 232 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 284 w/m
J. Brokke - VVD:
- 183 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 190 w/m
O. Heil - VVD:
- 232 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 119 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 201 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 232 w/m
J. Brokke - VVD:
- 78 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 230 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 170 w/m
J. Brokke - VVD:
- 445 w/m
O. Heil - VVD:
- 204 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 275 w/m
O. Heil - VVD:
- 228 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 251 w/m
O. Heil - VVD:
- 327 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 180 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 220 w/m
J. Brokke - VVD:
- 191 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 157 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
I.M. Feld - GroenLinks:
- 227 w/m
J. Brokke - VVD:
- 173 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 235 w/m
J. Brokke - VVD:
- 222 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 192 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 211 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 273 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD:
- 206 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 205 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 400 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 171 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 240 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 77 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 203 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 227 w/m
J. Brokke - VVD:
- 157 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 134 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 96 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 341 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 182 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 201 w/m
J. Brokke - VVD:
- 219 w/m
O. Heil - VVD:
- 226 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 222 w/m
J. Brokke - VVD:
- 193 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 123 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 253 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 297 w/m
J. Brokke - VVD:
- 352 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 232 w/m
J. Brokke - VVD:
- 288 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 224 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 154 w/m
Onbekende spreker
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 265 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 667 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 241 w/m
J. Brokke - VVD:
- 179 w/m
O. Heil - VVD:
- 251 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 6 w/m
J. Brokke - VVD:
- 160 w/m
J. Brokke - VVD:
- 180 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 173 w/m
J. Brokke - VVD:
- 284 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- 232 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 256 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- 251 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 189 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 148 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 206 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
E.J. Muller - CDA:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 152 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 202 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 194 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 223 w/m
J. Brokke - VVD:
- 105 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 320 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 219 w/m
J. Brokke - VVD:
- 198 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 198 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 176 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 180 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 191 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 196 w/m
J. Brokke - VVD:
- 128 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- 632 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 201 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 231 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 218 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 237 w/m
J. Brokke - VVD:
- 170 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 210 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 185 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- 245 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 230 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 220 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 200 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 240 w/m
J. Brokke - VVD:
- 242 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 188 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 334 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 167 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 290 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 124 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 219 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 176 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 353 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 112 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 201 w/m
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 145 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M. Mathlouti - D66:
- 202 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 469 w/m
J. Brokke - VVD:
- 114 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 219 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 388 w/m
J. Brokke - VVD:
- 129 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 158 w/m
J. Brokke - VVD:
- 192 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 325 w/m
J. Brokke - VVD:
- 245 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 168 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 601 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 205 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 1201 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 199 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 127 w/m
J. Brokke - VVD:
- 110 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- 304 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 162 w/m
J.J. Koster - CDA:
- -
J. Brokke - VVD:
- 156 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 170 w/m
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- 144 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 203 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 115 w/m
J. Brokke - VVD:
- 158 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 328 w/m
J. Brokke - VVD:
- 424 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 152 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 265 w/m
J. Brokke - VVD:
- 307 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- 190 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 235 w/m
J. Brokke - VVD:
- 410 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 242 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 247 w/m
J. Brokke - VVD:
- 445 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- 235 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 434 w/m
J. Brokke - VVD:
- 410 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 289 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- 235 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- 204 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 522 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 388 w/m
J. Brokke - VVD:
- 137 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 272 w/m
J. Brokke - VVD:
- 161 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 219 w/m
J. Brokke - VVD:
- 320 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 124 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 156 w/m
J. Brokke - VVD:
- 114 w/m
J. Brokke - VVD:
- 196 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 224 w/m
J. Brokke - VVD:
- 156 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 196 w/m
J. Brokke - VVD:
- 234 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 315 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD
00:54:35 - 00:55:27 - 00:56:11 - 00:56:54 - 00:58:09 - 00:58:44 - 01:01:43 - 01:03:54 - 01:04:52 - 01:06:32 - 01:07:24 - 01:08:02 - 01:09:04 - 01:10:48 - 01:12:36 - 01:13:56 - 01:14:31 - 01:16:48 - 01:17:09 - 01:17:54 - 01:20:10 - 01:21:18 - 01:22:43 - 01:27:12 - 01:28:40 - 01:29:22 - 01:29:41 - 01:29:43 - 01:29:46 - 01:32:41 - 01:35:22 - 01:35:30 - 01:35:51 - 01:36:42 - 01:37:07 - 01:37:46 - 01:38:45 - 01:39:33 - 01:39:55 - 01:40:16 - 01:41:41 - 01:42:50 - 01:43:13 - 01:50:45 - 01:51:18 - 01:51:56 - 01:52:16 - 01:53:13 - 01:54:50 - 01:56:57 - 01:57:40 - 01:58:52 - 01:59:35 - 02:00:00 - 02:00:39 - 02:00:52 - 02:03:17 - 02:05:32 - 02:05:38 - 02:07:51 - 02:12:41 - 02:13:28 - 02:14:11 - 02:15:16 - 02:15:28 - 02:16:00 - 02:16:48 - 02:17:12 - 02:17:45 - 02:18:14 - 02:19:47 - 02:20:36 - 02:20:44 - 02:21:04 - 02:22:09 - 02:22:24 - 02:23:13 - 02:34:10 - 02:35:12 - 02:42:07 - 02:45:00 - 02:49:39 - 02:51:00 - 02:56:29 - 03:03:15 - 03:03:51 - 03:04:48 - 03:05:48 - 03:08:27 - 03:09:20 - 03:10:52 - 03:11:44 - 03:18:15 - 03:18:49 - 03:24:45 - 03:26:01 - 03:29:08 - 03:30:50 - 03:32:27 - 03:33:25 - 03:37:09 - 03:38:52 - 03:39:04 - 03:39:25 - 03:39:56 - 03:40:03 - 03:41:06 - 03:42:06 - 03:42:33 - 03:43:02 - 03:44:40 - 03:44:46 - 03:45:27 - 03:45:52 - 03:46:30 - 03:46:48 - 03:46:55 - 03:48:22 - 03:49:27 - 03:50:12 - 03:50:26 - 03:50:31 - 03:51:16 - 03:51:31 - 03:52:01 - 03:52:15 - 03:52:32 - 03:53:07 - 03:53:17 - 03:54:06 - 03:54:12 - 03:54:44 - 03:55:17 - 03:55:30 - 03:55:39
Agendapunt 2.b Raadsbrief: Gevolgen aanbesteding en implementatie leerlingen- en jeugdvervoer - Leidschendam-Voorburg en Beantwoording feitelijke vragen fracties GroenLinks en CDA inzake leerlingenvervoer. - 21:45
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 417 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 232 w/m
J. Brokke - VVD:
- 130 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 398 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 274 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 259 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 173 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 215 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 169 w/m
Onbekende spreker
- 546 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 239 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 200 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 221 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 199 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 240 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 177 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 219 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 149 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 501 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 80 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 227 w/m
J. Brokke - VVD:
- 426 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 140 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 182 w/m
J. Brokke - VVD:
- 157 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 158 w/m
J. Brokke - VVD:
- 194 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 23 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 164 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 213 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 207 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 1000 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 250 w/m
J. Brokke - VVD:
- 90 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 293 w/m
J. Brokke - VVD:
- 293 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 188 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 546 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 295 w/m
J. Brokke - VVD:
- 515 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- 546 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- 167 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 208 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 270 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 107 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- 448 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 233 w/m
J. Brokke - VVD:
- 65 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
O. Heil - VVD:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 207 w/m
O. Heil - VVD:
- 264 w/m
J. Brokke - VVD:
- 176 w/m
O. Heil - VVD:
- 216 w/m
J. Brokke - VVD:
- 127 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 167 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 140 w/m
J. Brokke - VVD:
- 248 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 138 w/m
J. Brokke - VVD:
- 572 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 163 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 159 w/m
J. Brokke - VVD:
- 128 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 429 w/m
O. Heil - VVD:
- 248 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 269 w/m
O. Heil - VVD:
- 208 w/m
J. Brokke - VVD:
- 157 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 251 w/m
J. Brokke - VVD:
- 174 w/m
J. Brokke - VVD:
- 208 w/m
J. Brokke - VVD:
- 133 w/m
J. Brokke - VVD:
- 130 w/m
J. Brokke - VVD
03:56:17 - 04:01:39 - 04:03:20 - 04:04:35 - 04:08:01 - 04:09:13 - 04:16:29 - 04:19:37 - 04:20:43 - 04:22:16 - 04:22:55 - 04:23:40 - 04:23:48 - 04:26:08 - 04:26:39 - 04:28:01 - 04:28:15 - 04:29:53 - 04:30:38 - 04:32:46 - 04:32:50 - 04:34:39 - 04:35:27 - 04:36:20 - 04:37:10 - 04:38:02 - 04:38:42 - 04:40:00 - 04:40:28 - 04:42:55 - 04:43:20 - 04:45:02 - 04:46:43 - 04:47:28 - 04:47:42 - 04:47:57 - 04:48:31 - 04:52:18 - 04:52:57 - 04:53:38 - 04:53:54 - 04:54:20 - 04:54:37 - 04:55:07 - 04:55:17 - 04:55:39
Onbekende spreker -
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze op Regionaal Risicoprofiel en Regionaal Beleidsplan rampenbestrijding en crisisbeheersing 2023-2026. - 22:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een concept-zienswijze op het Regionaal Risicoprofiel en het Regionaal Beleidsplan voor rampenbestrijding en crisisbeheersing 2023-2026 van de Veiligheidsregio Haaglanden. Dit besluit is genomen op basis van de Wet Veiligheidsregio’s en een verzoek van het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden. Het Regionaal Risicoprofiel identificeert de belangrijkste risico's in de regio, zoals bedreigingen voor de volksgezondheid, terrorisme, verstoringen van de openbare orde en energievoorziening, en de gevolgen van extreem weer. Het beleidsplan richt zich op de voorbereiding en respons op deze risico's, met speciale aandacht voor de flexibiliteit en multidisciplinaire samenwerking van hulpdiensten. De uitvoering van het plan wordt gefinancierd uit de meerjarenbegroting van de Veiligheidsregio Haaglanden. Inwoners zijn momenteel niet direct betrokken bij dit proces.
-
2959. Raadsvoorstel Vaststellen van het Regionaal Risicoprofiel en Regionaal Beleidsplan rampenbestrijding en crisisbeheersing 2023-2026.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Regionaal Risicoprofiel (RRP) Regionaal Beleidsplan Rampenbestrijding Crisisbeheersing Volksgezondheid Terrorisme Energievoorziening COVID-19 Multidisciplinaire aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze Regionaal Beleidsplan “Coalitie voor Veiligheid 2023-2026” eenheid Den Haag. - 22:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een zienswijze vastgesteld op het Regionaal Beleidsplan "Coalitie voor Veiligheid 2023-2026" voor de politie-eenheid Den Haag. Dit plan, dat elke vier jaar wordt vernieuwd volgens de Politiewet 2012, richt zich op regionale samenwerking voor veiligheid, waarbij gemeenten, politie en het Openbaar Ministerie samenwerken met ketenpartners, inwoners en ondernemers. De prioriteiten voor de komende vier jaar zijn maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. Het plan benadrukt de noodzaak van een integrale aanpak en samenwerking tussen het veiligheids- en sociale domein. Er zijn geen lokale kosten verbonden aan de uitvoering van de regionale activiteiten, en burgerparticipatie is momenteel niet van toepassing. Het plan erkent ook de onderbezetting bij de politie en het OM en de verschuiving van veiligheidsthema's naar gemeenten.
-
2995 Raadsvoorstel Vaststellen concept-zienswijze op het Regionaal Beleidsplan Coalitie voor Veiligheid 2023-2026 eenheid Den Haag.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen zienswijze op het Regionaal Beleidsplan “Coalitie voor Veiligheid 2023-2026” eenheid Den Haag.
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze op het Regionaal Beleidsplan “Coalitie voor Veiligheid 2023-2026” voor de politie-eenheid Den Haag, waar de gemeente Leidschendam-Voorburg deel van uitmaakt. Het beleidsplan richt zich op regionale samenwerking voor veiligheid, met vijf prioriteiten: maatschappelijk ongenoegen, cybercrime, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, en ondermijning. De raad wordt gevraagd om de zienswijze vast te stellen, waarbij de nadruk ligt op integrale en regionale samenwerking. Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, en burgerparticipatie is momenteel niet van toepassing.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de context, de prioriteiten en de rol van de gemeente binnen het regionale beleidsplan. Echter, meer details over de specifieke inhoud van de zienswijze zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan vast te stellen. Dit is een formele stap in het proces van regionale beleidsvorming, waarbij de raad input kan geven op de voorgestelde prioriteiten en aanpakken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde prioriteiten en aanpakken in het beleidsplan. Dit omvat keuzes over de mate van regionale samenwerking en de focus op specifieke veiligheidsproblemen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de prioriteiten duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde doelstellingen zouden de effectiviteit kunnen verbeteren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijze op het Regionaal Beleidsplan vast te stellen, waarmee zij instemt met de voorgestelde regionale prioriteiten en aanpakken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich nog niet leent voor burgerparticipatie. Dit kan een gemiste kans zijn om inwoners te betrekken bij veiligheidsvraagstukken die hen direct aangaan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en samenwerking.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de uitvoering van het beleidsplan binnen het bestaande veiligheidsbudget past. Eventuele lokale implementaties worden ook binnen dit budget opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Beleidsplan Coalitie voor Veiligheid Den Haag Regionale samenwerking Veiligheidsbeleid Cybercrime Jeugdcriminaliteit Ondermijning Zorg en Veiligheid Politiewet 2012Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel: Vaststellen tijdelijke verlenging uitbreiding terrassen. - 22:15
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de tijdelijke uitbreiding van zomerterrassen, die oorspronkelijk tot 1 november 2022 zou duren, te verlengen tot uiterlijk 31 maart 2023. Dit besluit is genomen om horecaondernemers te ondersteunen in de nasleep van de coronapandemie en om de periode te overbruggen tot een nieuw, duurzaam terrassenbeleid wordt ingevoerd. De tijdelijke uitbreiding biedt horecaondernemers de mogelijkheid om hun terrassen uit te breiden, wat eerder al zonder klachten is verlopen. Er zijn echter enkele risico's verbonden aan deze verlenging, zoals mogelijke bezwaren vanwege het ontbreken van planologische onderbouwing. De financiële gevolgen van het besluit zijn nihil, en horecaondernemers worden geïnformeerd via e-mail, persberichten en sociale media.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Tijdelijke uitbreiding terrassen". Het voorstel beoogt de tijdelijke uitbreiding van zomerterrassen, die oorspronkelijk eindigde op 1 november 2022, te verlengen tot uiterlijk 31 maart 2023. Dit biedt horecaondernemers de mogelijkheid om hun terrassen tijdelijk uit te breiden in afwachting van een nieuw gemeentebreed terrassenbeleid. De verlenging is bedoeld om de horeca te ondersteunen na de coronacrisis en om continuïteit te bieden totdat het nieuwe beleid van kracht wordt. De raad moet beslissen over deze verlenging en eventuele afwijkingen van het Bestemmingsplan Stedelijk.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de aanleiding, de noodzaak van de verlenging, en de context van de eerdere maatregelen. Het bevat ook informatie over de risico's en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de verlenging van de tijdelijke terrasuitbreiding en de mogelijkheid om af te wijken van het Bestemmingsplan Stedelijk. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de belangen van zowel de horecaondernemers als de omwonenden moet afwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de horeca door de terrasuitbreiding toe te staan of het handhaven van de huidige bestemmingsplannen zonder afwijkingen. Dit omvat het afwegen van economische steun voor ondernemers tegen mogelijke overlast voor omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van het nieuwe terrassenbeleid kan onzekerheid creëren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de verlenging van de tijdelijke terrasuitbreiding en de mogelijkheid om af te wijken van het bestemmingsplan.
Participatie:
Het voorstel legt de verantwoordelijkheid voor participatie bij de ondernemers, die in gesprek moeten gaan met omwonenden. Er is een risico dat omwonenden het niet eens zijn met de uitbreidingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn verbonden aan het besluit. Er wordt geen dekking aangegeven omdat er geen kosten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Terrassenbeleid Tijdelijke uitbreiding Horecaondernemers Corona Bestemmingsplan Stedelijk Overbruggingsperiode Toetsingskader Omwonenden Evaluaties ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht: