20-12-2021 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet. - 20:15
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ingediend om de Voorburgse Rugby Club (VRC) te verhuizen naar Sportpark Westvliet. Het voorstel omvat de goedkeuring van scenario 2, dat voorziet in de aanleg van een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes, met een totale investering van € 2.389.123. Dit scenario biedt een duurzame en toekomstgerichte oplossing die aansluit bij de behoeften van VRC en andere gebruikers. De verhuizing is noodzakelijk vanwege geplande woningbouw op de huidige locatie van VRC, De Star, die in het derde kwartaal van 2022 van start gaat. Naast de rugbyaccommodatie wordt ook een multifunctioneel beachveld en een nieuw parkeerterrein gerealiseerd. De jaarlijkse kapitaal- en exploitatielasten worden in de begroting 2023-2026 verwerkt. Het voorstel draagt bij aan de doelen van een gezonde en veilige groei van inwoners en een economische vitale gemeente. De verhuizing en nieuwe accommodatie bieden VRC de mogelijkheid om te groeien van 250 naar 500 leden.
-
2541 Raadsvoorstel realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet (november 2021).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Realisatie nieuwe rugbyaccommodatie Sportpark Westvliet" voor de Voorburgse Rugby Club (VRC). Het raadsbesluit vraagt om goedkeuring voor de verhuizing van VRC naar Sportpark Westvliet en de keuze voor scenario 2, dat een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes omvat. Het voorstel vraagt om een investeringskrediet van € 2.389.123 voor de accommodatie en € 159.980 voor een parkeerterrein. De jaarlijkse kapitaallasten worden in de begroting 2023-2026 verwerkt. De verhuizing is noodzakelijk vanwege geplande woningbouw op de huidige locatie van VRC.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals de locatie, scenario's, financiële consequenties en de noodzaak van de verhuizing. Het biedt een uitgebreide onderbouwing voor de keuze van scenario 2.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de verhuizing van VRC, de keuze voor scenario 2, en de bijbehorende financiële investeringen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde kredieten en begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van aanzienlijke financiële middelen en de keuze voor een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes. Er moet ook rekening worden gehouden met de impact op de gemeenschap en de toekomstige groei van VRC.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de SPUK-regeling voor btw-teruggave introduceert enige onzekerheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de verhuizing, de keuze voor scenario 2, en de financiële investeringen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat VRC nauw betrokken is geweest bij het formuleren van de scenario's, wat wijst op participatie van de betrokken vereniging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de keuze voor een kunstgrasveld en prefab kleedruimtes, die minder onderhoud vergen en duurzaam zijn opgebouwd.
Financiële gevolgen:
De totale investering bedraagt € 2.549.103, met jaarlijkse kapitaallasten van € 171.405. De verhuizing leidt tot een incidenteel nadeel van € 107.730 in 2022, maar ook tot een structureel voordeel van € 19.942 door het vervallen van exploitatielasten van de oude locatie. De dekking is deels afhankelijk van de SPUK-regeling voor btw-teruggave.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorburgse Rugby Club (VRC) Sportpark Westvliet Kunstgrasveld Prefab kleedruimtegebouw Beachvelden Investering Parkeerterrein Multifunctioneel Afschrijving SPUK regelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Huisvesting ArtiBrak in H76. - 21:00
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de tijdelijke huisvesting van kunstenaarsvereniging ArtiBrak in de Herenstraat 76 in Voorburg. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met een tijdelijke huurovereenkomst tegen een maatschappelijk huurtarief van € 5.085,43 per jaar en met de verwerking van € 18.000 aan nog niet begrote kosten voor het gebruiksklaar maken van het pand. ArtiBrak moet verhuizen vanwege de herontwikkeling van hun huidige locatie. Alternatieve locaties zijn onderzocht, maar Herenstraat 76 blijkt de enige geschikte optie. Het pand wordt ook gebruikt voor politieke en ambtelijke doeleinden, maar er is voldoende alternatieve ruimte beschikbaar. Er zijn bouwkundige aanpassingen nodig, en ArtiBrak moet zelf zorgen voor inbraakbeveiliging. De huurovereenkomst zal tijdelijk zijn, met een korte opzegtermijn, vanwege mogelijke toekomstige renovaties of veranderingen in het gebruik van het pand.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel Huisvesting ArtiBrak in Herenstraat 76
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de huisvesting van kunstenaarsvereniging ArtiBrak in Herenstraat 76 te Voorburg. Het raadsvoorstel vraagt de raad om in te stemmen met een tijdelijke huurovereenkomst tegen een maatschappelijk huurtarief. Daarnaast wordt de raad gevraagd om de kosten van €18.000 voor het gebruiksklaar maken van het pand op te nemen in de eerste tussentijdse rapportage van 2022. ArtiBrak zal een jaarlijkse huurprijs van €5.085,43 betalen. Het voorstel is een gevolg van de motie 544, die de huisvesting van ArtiBrak in H76 beoogt, gezien de beëindiging van hun huidige bruikleenovereenkomst.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de context, de financiële implicaties, en de praktische overwegingen. Het biedt inzicht in de alternatieve locaties die zijn overwogen en de redenen waarom deze niet geschikt zijn bevonden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de tijdelijke huisvesting van ArtiBrak in H76, inclusief de financiële aspecten en de voorwaarden van de huurovereenkomst.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de maatschappelijke waarde van ArtiBrak voldoende vinden om de voorgestelde kosten en risico's te accepteren. Er moet ook worden overwogen of de tijdelijke aard van de overeenkomst acceptabel is.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en tijdsduur. Het is echter minder specifiek over de langetermijnoplossingen voor ArtiBrak. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de tijdelijke aard van de overeenkomst kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde huisvesting en de financiële dekking van de kosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van ArtiBrak of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve dat ArtiBrak heeft aangegeven dat de vergaderdagen geen probleem vormen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse huurprijs van €5.085,43 en een eenmalige kostenpost van €18.000 voor bouwkundige aanpassingen. Deze kosten worden gedekt door opname in de eerste tussentijdse rapportage van 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ArtiBrak Herenstraat 76 Huize Swaensteyn Tijdelijke huurovereenkomst Maatschappelijk huurtarief Bouwkundige aanpassingen Flexibel gebruik Aansprakelijkheidsrisico Inbraakbeveiliging BrandbeveiligingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Bestedingsplan herstelbeleid na corona 2022-2025. - 21:45
Samenvatting
Het raadsvoorstel van Leidschendam-Voorburg vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor het bestedingsplan van de bestemmingsreserve herstelbeleid 2022, met een budget van €1.146.000. Dit plan is onderdeel van het herstelbeleid na de coronacrisis, dat in 2020 werd ingesteld. Het doel is om de sociale infrastructuur te beschermen, economische schade te beperken en de zelfredzaamheid van inwoners te ondersteunen. Het herstelbeleid richt zich op zeven opgaven: bestaanszekerheid, perspectief voor de jeugd, eenzaamheid verminderen, kansenongelijkheid tegengaan, winkelgebieden vitaliseren, openbare ruimte verbeteren en lokale cultuur verrijken. Het college stelt jaarlijks een nieuw bestedingsplan op, zodat de raad de regie behoudt en kan bijsturen waar nodig. Het plan omvat diverse maatregelen, zoals participatietrajecten, preventie en voorlichting, herinrichting van winkelgebieden, en ondersteuning van de cultuursector. Het college benadrukt het belang van een flexibele aanpak, gezien de onvoorspelbaarheid van de coronacrisis en de noodzaak om ontwikkelingen nauwlettend te volgen met behulp van de coronamonitor.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestedingsplan Herstelbeleid na corona 2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestedingsplan Herstelbeleid na corona 2022". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een bestedingsplan voor 2022 goed te keuren, waarbij € 1.146.000 uit de bestemmingsreserve Herstelbeleid wordt vrijgemaakt. Dit plan is een voortzetting van de steunmaatregelen die zijn ingesteld om de gevolgen van de coronacrisis te verzachten. Het richt zich op zeven opgaven, waaronder het stimuleren van bestaanszekerheid, herstellen van perspectief voor de jeugd, en het vitaliseren van winkelgebieden. Het voorstel benadrukt de noodzaak van voortdurende steun en aanpassing van het beleid op basis van nieuwe ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de opgaven en maatregelen. Echter, sommige financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt en worden als "pm" (pro memorie) aangeduid, wat betekent dat ze later worden gespecificeerd.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het bestedingsplan en het beschikbaar stellen van het budget. De raad houdt toezicht op de uitvoering en kan bijsturen waar nodig.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de opgaven en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke maatregelen het meest urgent zijn en welke later kunnen worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar niet volledig. Sommige maatregelen missen specifieke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openstaande financiële posten ("pm") kunnen voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestedingsplan goed te keuren en het budget van € 1.146.000 beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie met maatschappelijke partners en inwoners, vooral bij de lokale inventarisatie en het opstellen van vergroeningsplannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral bij de maatregelen voor het verbeteren van de openbare ruimte en het vergroenen van gebieden.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van € 1.146.000 uit de bestemmingsreserve Herstelbeleid. Sommige maatregelen hebben nog onduidelijke financiële implicaties, die later worden uitgewerkt en voorgelegd aan de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelbeleid Coronacrisis Bestemmingsreserve Sociale infrastructuur Economische schade Zelfredzaamheid Bestaanszekerheid Kansenongelijkheid Openbare ruimte Lokale cultuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Vrijwilligersbeurzen" en het betreft een wijziging van het raadsvoorstel voor het bestedingsplan herstelbeleid na corona 2022. Het amendement, ingediend door lid Strous (CDA), stelt voor om €30.000 toe te voegen aan het budget voor vrijwilligersbeurzen. Deze beurzen zijn bedoeld om vrijwilligers te behouden die actief bijdragen aan maatschappelijke organisaties. De beurzen kunnen jaarlijks worden aangevraagd door verenigingen die een actief vrijwilligersbeleid voeren, en de beoordeling van aanvragen verloopt via Vlietwensen. Het doel is om waardering te tonen voor de inzet van vrijwilligers en de continuïteit van organisaties te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het specificeert het bedrag, de bestemming, en de procedure voor aanvraag en beoordeling. Echter, het mist gedetailleerde criteria voor de toekenning van de beurzen en een evaluatieplan om de effectiviteit van de maatregel te beoordelen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het wordt aangenomen als onderdeel van het bredere bestedingsplan. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de prioriteiten en het budget voor het herstelbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het behoud van vrijwilligers voldoende prioriteit heeft om €30.000 van het budget hieraan toe te wijzen. Dit kan ten koste gaan van andere initiatieven binnen het herstelbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de bestemming. Echter, het is minder specifiek over de criteria voor toekenning en de tijdlijn voor evaluatie, wat het minder SMART maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde criteria kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en het budget voor vrijwilligersbeurzen wordt toegevoegd aan het bestedingsplan.
Participatie:
Het voorstel erkent de waarde van vrijwilligers en biedt een mechanisme voor hun waardering, maar het vermeldt niet expliciet hoe vrijwilligers of organisaties betrokken zijn geweest bij het opstellen van het amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp van dit voorstel, hoewel het behoud van vrijwilligers bijdraagt aan de sociale duurzaamheid van maatschappelijke organisaties.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een extra €30.000 binnen het totale budget van €1.176.000. Het voorstel geeft aan dat dit bedrag specifiek wordt toegewezen aan vrijwilligersbeurzen, maar het vermeldt niet hoe deze extra kosten worden gedekt binnen het bredere financiële kader van het herstelbeleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijwilligersbeurzen Herstelbeleid na corona Vrijwilligers Maatschappelijke organisaties Sociale infrastructuur Waardering Verenigingen en stichtingen Vlietwensen Begrotingswijziging Cultureel-maatschappelijke activiteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Wijziging APV naar aanleiding van inwerkingtreding Alcoholwet (2577). - 23:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de gewijzigde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vast te stellen met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2021, in lijn met de nieuwe Alcoholwet die op die datum in werking is getreden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de evaluatie van de Drank- en Horecawet in 2016 en het Nationaal Preventieakkoord van 2018. De APV moet vóór 1 januari 2022 worden aangepast om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Het college en de burgemeester hebben de wijzigingen al op 9 november 2021 vastgesteld. Het voorstel draagt bij aan het doel van een veilige gemeente door regels te stellen voor de handhaving van de openbare orde. De raad moet de wijzigingen goedkeuren, die technisch zijn aangepast aan de Alcoholwet, zoals gedetailleerd in de bijgevoegde was-wordt-lijst.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Wijziging APV nav Alcoholwet". Het voorstel betreft de vaststelling van de gewijzigde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2021, in lijn met de nieuwe Alcoholwet. Deze wijziging is noodzakelijk om de APV aan te passen aan de nieuwe wetgeving, die voortkomt uit de evaluatie van de Drank- en Horecawet en het Nationaal Preventieakkoord. De wijziging moet vóór 1 januari 2022 worden vastgesteld door de gemeenteraad, de burgemeester en het college, elk binnen hun eigen bevoegdheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de APV beschrijft en de context van de nieuwe Alcoholwet uitlegt. Er zijn bijlagen toegevoegd, zoals de was-wordt-lijst, die de wijzigingen verduidelijken.
Rol van de Raad:
De raad moet de gewijzigde APV vaststellen voor zover het hun bevoegdheden betreft. Dit is een formele stap om de lokale regelgeving in overeenstemming te brengen met de nationale wetgeving.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de APV. Dit is voornamelijk een technische aanpassing, maar kan politieke implicaties hebben als er discussie is over de interpretatie of toepassing van de nieuwe regels.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (vóór 1 januari 2022). Het is meetbaar in de zin dat de wijzigingen concreet zijn. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde APV vast te stellen, zodat deze in lijn is met de nieuwe Alcoholwet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de wijziging van de APV.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de naleving van de nieuwe Alcoholwet.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een technische aanpassing betreft, zijn er mogelijk geen directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alcoholwet Algemene Plaatselijke Verordening Drank- en Horecawet Nationaal Preventieakkoord Openbare orde Evaluatie Technische aanpassing Burgemeester College VeiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel: Aanbevelingen rapport RKC onderwijshuisvesting (2607). - 23:00
Samenvatting
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de onderzoeksrapportage van de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg (RKC WVOL-V) over het beleid en de investeringen in schoolgebouwen. Dit onderzoek is het eerste binnen het thema kapitaalgoederen en is extra relevant geworden door de aandacht voor het binnenklimaat van schoolgebouwen sinds de coronapandemie. De RKC doet aanbevelingen aan de gemeenten, zoals het rekening houden met stijgende bouwkosten, het ondersteunen van kennisdeling tussen schoolbesturen, het verbeteren van inzicht in de energetische staat en het binnenklimaat van schoolgebouwen, en het in kaart brengen van de lange termijn duurzaamheidsopgaven. Het college van B&W van Leidschendam-Voorburg herkent de geschetste situatie en neemt enkele aanbevelingen over, terwijl het wijst op de financiële verantwoordelijkheid van de rijksoverheid en de onvoorspelbare prijsontwikkeling.
-
Raadsvoorstel Onderzoek RKC naar beleid en investeringen omtrent schoolgebouwen.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Onderzoek RKC naar beleid en investeringen omtrent schoolgebouwen." Het voorstel betreft de kennisneming van een onderzoeksrapportage door de Rekenkamercommissie (RKC) naar het beleid en de investeringen in schoolgebouwen in de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Het onderzoek richt zich op de staat van schoolgebouwen, met bijzondere aandacht voor het binnenklimaat en duurzaamheid, mede ingegeven door de COVID-19-pandemie. De RKC doet aanbevelingen voor verbeteringen, waaronder het rekening houden met stijgende bouwkosten, kennisdeling tussen schoolbesturen, en het verbeteren van inzicht in de energetische staat van schoolgebouwen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen van de RKC samenvat en verwijst naar de volledige rapportage en bestuurlijke reacties. Echter, het biedt geen gedetailleerde actieplannen of tijdlijnen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de onderzoeksrapportage en de aanbevelingen van de RKC. De raad kan vervolgens besluiten om verdere stappen te ondernemen op basis van de bevindingen en aanbevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of en hoe de aanbevelingen van de RKC worden geïmplementeerd. Dit omvat keuzes over budgettering voor stijgende bouwkosten, het bevorderen van kennisdeling, en investeringen in duurzaamheid en binnenklimaat van schoolgebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke actiepunten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de onderzoeksrapportage voor kennisgeving aan te nemen en eventueel verdere acties te initiëren op basis van de aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals schoolbesturen, ouders of leerlingen in het onderzoek of de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aanbevelingen gericht op het verbeteren van de energetische staat en het binnenklimaat van schoolgebouwen en het in kaart brengen van de lange termijn-opgave voor duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel wijst op de financiële verantwoordelijkheid van de rijksoverheid en de onvoorspelbare prijsontwikkeling. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, maar het college van B&W geeft aan dat kredietaanvragen voor bouwprojecten altijd in voldoende middelen zullen voorzien.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie (RKC) Schoolgebouwen Onderzoeksrapportage Investeringen Binnenklimaat Aanbevelingen Bouwkosten Duurzaamheid Energetische staat KennisdelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e Raadsvoorstel: Protocol vermoeden integriteitsschending politieke ambtsdragers. - 23:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het "Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers 2022" vast te stellen. Dit protocol is bedoeld om de bestuurlijke integriteit te bevorderen en biedt een stappenplan voor het omgaan met vermoedens van integriteitsschendingen door politieke ambtsdragers. Het protocol zorgt voor duidelijkheid over de verantwoordelijkheden en procedures bij integriteitskwesties, waarbij de burgemeester een centrale rol speelt in het coördineren van het onderzoek, tenzij de melding de burgemeester zelf betreft. Het voorstel draagt bij aan een goed functionerende democratie en maakt integriteitskwesties bespreekbaar. Het vaststellen van het protocol heeft geen directe financiële gevolgen, maar er kunnen wel kosten ontstaan voor training en het inschakelen van externe onderzoekers. Het protocol is openbaar, wat zorgt voor transparantie en controleerbaarheid in de behandeling van integriteitsmeldingen.
-
2501 Raadsvoorstel Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers 2022.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers Leidschendam-Voorburg 2022
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Protocol vermoeden integriteitsschending door politieke ambtsdragers Leidschendam-Voorburg 2022". Dit protocol biedt een gestructureerd stappenplan voor het behandelen van vermoedens van integriteitsschendingen door politieke ambtsdragers. Het is bedoeld om de bestuurlijke integriteit te bevorderen en biedt duidelijkheid over de te volgen procedures en verantwoordelijkheden. De burgemeester coördineert het proces, tenzij de melding hem betreft, in welk geval de locoburgemeester of waarnemend raadsvoorzitter deze rol overneemt. Het protocol is openbaar en draagt bij aan een transparante en controleerbare afhandeling van integriteitskwesties.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk stappenplan biedt voor het omgaan met integriteitskwesties en de verantwoordelijkheden van betrokkenen beschrijft. Het voorziet in een gestructureerde aanpak en biedt transparantie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het protocol vast te stellen en daarmee de basis te leggen voor een transparante en uniforme behandeling van integriteitskwesties. De raad is ook betrokken bij de controle en evaluatie van de uitvoering van het protocol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het protocol willen vaststellen en daarmee de voorgestelde aanpak van integriteitskwesties willen ondersteunen. Dit omvat het afwegen van de noodzaak van een gestructureerde aanpak tegen mogelijke kosten en implicaties voor de betrokkenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) in de zin dat het duidelijke procedures en verantwoordelijkheden vastlegt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het protocol vast te stellen, waarmee zij instemmen met de voorgestelde aanpak voor het behandelen van integriteitskwesties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat nieuwe raadsleden in het startprogramma kennis maken met het protocol, wat wijst op een zekere mate van participatie en betrokkenheid van de raadsleden bij het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke integriteit en niet op milieukwesties.
Financiële gevolgen:
Het vaststellen van het protocol heeft geen directe financiële gevolgen. Er kunnen echter kosten ontstaan voor extra training van functionarissen en voor het inschakelen van externe onderzoekers bij integriteitsmeldingen. Deze kosten zijn momenteel niet geraamd of gebudgetteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Protocol Integriteitsschending Politieke ambtsdragers Bestuurlijke integriteit Gedragscode Burgemeester Onderzoek Transparantie Cultuur Externe onderzoekerVerfijning van de zoekopdracht: