18-11-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2020 (1474). - 19:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen naar aanleiding van de actualisatie van het investeringsplan 2020, zoals opgenomen in de 2e tussentijdse rapportage. Het voorstel omvat het beschikbaar stellen van € 647.000 aan nieuwe investeringskredieten, het aframen van bestaande kredieten met € 1.504.000, en het afsluiten van kredieten ter waarde van € 596.000. Daarnaast worden er wijzigingen voorgesteld met betrekking tot de reserves, waaronder een verlaging van de onttrekking uit de Bestemmingsreserve Corona met € 2,5 miljoen en het doorschuiven van budgetten naar 2021 vanwege onderuitputting, deels veroorzaakt door de coronacrisis. Het verwachte begrotingsresultaat voor 2020 is nadelig, maar door een meevaller uit de septembercirculaire wordt het tekort bijgesteld naar € 6,3 miljoen. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang van de speerpunten uit de programmabegroting, waarvan 73% op schema ligt. De coronacrisis heeft invloed op de uitvoering en planning van de speerpunten. Tot slot wordt er een overzicht gegeven van nieuw verstrekte garanties in het kader van het nieuwe Treasurystatuut.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2020". Het voorstel betreft de actualisatie van het investeringsplan 2020 en de bijbehorende financiële wijzigingen. Het omvat het beschikbaar stellen van investeringskredieten, het aframen en afsluiten van kredieten, en het aanpassen van de reserves. De coronacrisis heeft invloed op de uitvoering van speerpunten en financiële resultaten. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de raad voor de wijzigingen in de begroting en de financiële verordening, met als doel een actueel en volledig financieel beeld te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreid overzicht van de financiële situatie en de benodigde wijzigingen. Het bevat zowel de context als de specifieke financiële aanpassingen, waardoor het als volledig kan worden beschouwd.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, wat inhoudt dat zij instemmen met de voorgestelde financiële wijzigingen en de actualisatie van het investeringsplan. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een verantwoord financieel beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen en het omgaan met financiële tegenvallers, vooral in het licht van de coronacrisis. Er moet worden gekozen tussen het handhaven van financiële reserves en het investeren in gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de begrotingsjaren 2020 en 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige economische ontwikkelingen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussentijdse rapportage 2020 vast te stellen en de voorgestelde financiële wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel het belang van transparantie en informatievoorziening aan de gemeenteraad en inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect genoemd in verband met de energietransitie en het Klimaatakkoord, waarvoor financiële middelen worden gereserveerd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder het verschuiven van budgetten en het aanpassen van reserves. De dekking wordt deels gevonden in de reserves en door het doorschuiven van budgetten naar 2021. Het voorstel biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële aanpassingen en de verwachte impact op de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsplan 2020 Bestemmingsreserve Corona Algemene reserve Energietransitie Begrotingsresultaat Septembercirculaire Speerpunten Coronacrisis Onderuitputting GarantstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen Programmabegroting 2021-2024 (1392). - 19:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de programmabegroting 2021-2024 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op de begroting 2020-2023 en de kaderbrief 2021-2024. Het doel van de begroting is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid. De begroting legt de financiële uitwerking van doorlopende activiteiten vast en is beleidsarm vanwege de coronacrisis, waardoor nieuwe initiatieven zijn geminimaliseerd. Het college streeft ernaar om vanaf 2022 weer een structureel sluitende begroting te presenteren. De begroting laat echter zien dat de kosten van gemeentelijke taken de komende jaren hoger zijn dan de baten, wat leidt tot negatieve exploitatiesaldi die uit de reserves moeten worden gedekt. Dit is geen structurele oplossing, en er is een oproep aan het Rijk gedaan voor meer structurele middelen. Binnen enkele weken zal de raad een nota van wijzigingen ontvangen, waarin de effecten van de coronacrisis en andere ontwikkelingen worden opgenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel programmabegroting 2021-2024". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor de jaren 2021-2024 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Deze begroting is gebaseerd op de eerder vastgestelde begroting 2020-2023 en de kaderbrief 2021-2024. Vanwege de coronacrisis is er gekozen voor een beleidsarme begroting, met minimale nieuwe initiatieven. De begroting laat zien dat de gemeentelijke uitgaven de komende jaren hoger zijn dan de inkomsten, wat leidt tot negatieve exploitatiesaldi die voorlopig uit de reserves worden gedekt. Er wordt een structureel sluitende begroting vanaf 2022 nagestreefd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de financiële situatie en de noodzaak van het besluit duidelijk uiteenzet. Er is echter een aankondiging van een Nota van Wijzigingen, wat aangeeft dat er nog aanvullende informatie en wijzigingen zullen volgen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen. Dit is een belangrijke taak, aangezien de begroting de financiële koers van de gemeente voor de komende jaren bepaalt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met een beleidsarme begroting en het gebruik van reserves om de negatieve exploitatiesaldi te dekken. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de oproep aan het Rijk voor meer structurele middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Het is meer een financieel overzicht dan een actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van reserves is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de programmabegroting 2021-2024 vaststelt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met negatieve exploitatiesaldi die uit de reserves worden gedekt. Er is geen structurele oplossing voor deze tekorten, wat een risico vormt voor de financiële gezondheid van de gemeente op de lange termijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021-2024 Coronacrisis Kaderbrief Financiële uitwerking Beleidsarme begroting Structureel sluitende begroting Reserves Exogene ontwikkelingen Nota van Wijzigingen GemeentefinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.a1 Amendement VVD een nietje door de fietsnietjes ID 161. - 19:30
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Niet de fietsnietjes vast in de begroting!
Samenvatting: Het amendement, ingediend door Sabrina van den Heuvel van de VVD, stelt voor om de budgetregel voor kleinschalige verkeersvoorzieningen te splitsen in twee aparte budgetregels: één voor kleinschalige verkeersvoorzieningen en één specifiek voor fietsparkeervoorzieningen. Er wordt voorgesteld om minimaal € 25.000,- te reserveren voor fietsparkeervoorzieningen. Dit is bedoeld om het fietsgebruik te stimuleren en de toegankelijkheid in woonwijken te verbeteren door het tekort aan kwalitatieve fietsparkeervoorzieningen aan te pakken. Het amendement vraagt om aanpassingen in de programmabegroting en bijbehorende documenten om deze wijziging te reflecteren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het specificeert duidelijk de voorgestelde wijziging in de begroting en geeft een toelichting op de noodzaak en het verwachte effect van de wijziging. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de exacte locaties en aantallen van de te plaatsen fietsparkeervoorzieningen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bediscussiëren en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet bepalen of de voorgestelde wijziging in lijn is met de gemeentelijke doelen en prioriteiten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of het belangrijker is om specifieke middelen te reserveren voor fietsparkeervoorzieningen, gezien de huidige budgettaire beperkingen en andere prioriteiten binnen het taakveld verkeer en vervoer. Dit kan ook een bredere discussie over de prioritering van fietsbeleid binnen de gemeente aanwakkeren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het budget, maar mist concrete tijdlijnen en meetbare doelen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact van het voorgestelde budget zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en daarmee de voorgestelde budgetwijziging willen doorvoeren in de programmabegroting.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering van de fietsparkeervoorzieningen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het stimuleren van fietsgebruik bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit en het verminderen van de CO2-uitstoot.
Financiële gevolgen en dekking
Het amendement vraagt om een reservering van minimaal € 25.000,- voor fietsparkeervoorzieningen. Het voorstel geeft echter geen specifieke informatie over hoe deze extra kosten binnen de bestaande begroting gedekt zullen worden, wat een belangrijk punt van overweging voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Programmabegroting 2021-2024 Fietsparkeervoorzieningen Verkeer en vervoer Budgetregel Fietsgebruik Bereikbaarheidsstrategie Corona Woonwijken GebiedsontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m1 Motie VVD Extra maatregelen om fraude met zorggeld tegen te gaan ID 519. - 19:30
Samenvatting
De motie van Sabrina van den Heuvel, besproken tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 17 november 2020, richt zich op het tegengaan van fraude met zorggelden binnen de Wmo en jeugdhulp. De motie constateert dat de uitgaven voor deze zorgvormen aanzienlijk stijgen en dat er berichten zijn over onterechte facturering door zorgaanbieders. Gemeenten in de omgeving hebben door extra maatregelen veel onrechtmatig verkregen geld teruggehaald. Gezien de financiële uitdagingen van de gemeente, is het essentieel dat zorggeld daadwerkelijk terechtkomt bij degenen die het nodig hebben. De motie draagt het College op om fraude en onrechtmatig gebruik van zorggelden aan te pakken door zorgaanbieders te blokkeren bij onrechtmatigheden, strafrechtelijke stappen te ondernemen bij strafbare feiten, ongewoon declaratiegedrag te onderzoeken en inwoners aan te moedigen om opmerkelijke zaken te melden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Extra maatregelen om fraude met zorggeld tegen te gaan
Samenvatting: De motie, ingediend door Sabrina van den Heuvel van de VVD Leidschendam-Voorburg, richt zich op het bestrijden van fraude en onrechtmatig gebruik van zorggelden binnen de gemeente. Gezien de stijgende uitgaven voor Jeugdzorg en Wmo, en de berichten over onterechte factureringen door zorgaanbieders, roept de motie op tot extra maatregelen. Deze omvatten het blokkeren van frauduleuze zorgaanbieders, het strafrechtelijk vervolgen van strafbare feiten, het controleren van ongewoon declaratiegedrag en het aanmoedigen van inwoners om verdachte zaken te melden. Het doel is om ervoor te zorgen dat zorggelden daadwerkelijk terechtkomen bij degenen die zorg nodig hebben.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem van fraude met zorggelden. Het biedt concrete maatregelen en acties die het college moet ondernemen. Echter, het ontbreekt aan specifieke details over de implementatie en monitoring van deze maatregelen.
Rol van de raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad fungeert als toezichthouder en beleidsmaker om ervoor te zorgen dat de voorgestelde maatregelen effectief worden uitgevoerd.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om fraude effectief te bestrijden en of ze in lijn zijn met de bredere beleidsdoelen van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de maatregelen proportioneel zijn en geen onnodige bureaucratische lasten creëren.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de acties die moeten worden ondernomen, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke meetbare doelen voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan moeilijk te meten zijn zonder duidelijke KPI's.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie
De motie roept op tot participatie van inwoners door hen aan te moedigen verdachte zaken te melden. Dit bevordert burgerbetrokkenheid en kan helpen bij het opsporen van fraude.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op financiële integriteit en efficiëntie binnen de zorgsector.
Financiële gevolgen
De motie impliceert dat er mogelijk extra kosten zijn verbonden aan de uitvoering van de maatregelen, zoals het monitoren van declaraties en het strafrechtelijk vervolgen van fraude. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze kosten worden gedekt of wat de financiële impact precies zal zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fraude Zorggeld Wmo Jeugdzorg Zorgaanbieders Onrechtmatig Declaratiegedrag Strafrecht Inwoners Media berichtenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m2 Motie VVD Fietsparkeerdruk metingen Omgevingsvisie ID 520. - 19:30
Samenvatting
De motie van Sabrina van den Heuvel, besproken tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 17 november 2020, richt zich op het verbeteren van fietsparkeervoorzieningen als onderdeel van de bereikbaarheidsstrategie van de gemeente. De motie constateert dat het stimuleren van fietsgebruik belangrijk is en dat goede fietsparkeervoorzieningen bewoners aanmoedigen om vaker de fiets te pakken. In het licht van de toename van fietsgebruik door de coronapandemie, wordt het wenselijk geacht dat het aanbod van fietsparkeervoorzieningen aansluit op de behoefte in verschillende wijken. De motie draagt het College op om per wijk inzicht te krijgen in het aanbod en de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen, bijvoorbeeld door middel van een fietsparkeerdrukmeting, en om de instrumenten van de Omgevingswet te gebruiken om het aanbod beter af te stemmen op de vraag.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Fietparkeerdrukmeting Omgevingsvisie
Samenvatting: De motie, ingediend door Sabrina van den Heuvel van de VVD, richt zich op het verbeteren van fietsparkeervoorzieningen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Gezien de toename van fietsgebruik, mede door de coronapandemie, is er behoefte aan een betere afstemming van het aanbod van fietsparkeervoorzieningen op de vraag in verschillende wijken. De motie verzoekt het College om per wijk inzicht te krijgen in de huidige en benodigde fietsparkeervoorzieningen, bijvoorbeeld door middel van een fietsparkeerdrukmeting. Daarnaast wordt voorgesteld om de instrumenten van de Omgevingswet te gebruiken om het aanbod beter af te stemmen op de behoefte.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de fietsparkeerdrukmeting uitgevoerd zal worden en welke specifieke instrumenten van de Omgevingswet zullen worden ingezet.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te beoordelen en te stemmen over de uitvoering ervan. De raad moet beslissen of zij het College de opdracht willen geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van fietsparkeervoorzieningen en of zij de voorgestelde aanpak via de Omgevingswet ondersteunen. Dit kan invloed hebben op andere beleidsprioriteiten en budgetverdelingen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet duidelijk hoe de metingen precies zullen worden uitgevoerd, welke specifieke doelen worden nagestreefd, en binnen welke tijdsperiode de resultaten verwacht worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter worden gemaakt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het College de opdracht geven om de fietsparkeerdrukmeting uit te voeren en de Omgevingswet-instrumenten te gebruiken.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van bewoners of andere belanghebbenden zal plaatsvinden in het proces van het meten en aanpassen van fietsparkeervoorzieningen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het stimuleren van fietsgebruik bijdraagt aan milieuvriendelijke mobiliteit en vermindering van CO2-uitstoot.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Het uitvoeren van metingen en het aanpassen van voorzieningen kan kosten met zich meebrengen, waarvoor mogelijk budget moet worden vrijgemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fietsparkeerdrukmeting Omgevingsvisie ProgrammaBegroting 2021-2024 Fietsgebruik Bereikbaarheidsstrategie Fietsparkeervoorzieningen Corona Wijkbehoefte Omgevingswet InstrumentariaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m3 Motie VVD mobiliteit parkeernorm ID 521. - 19:30
Samenvatting
De motie van Gerco van der Wal, lid van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, richt zich op de bijdrage van projectontwikkelaars aan mobiliteit wanneer niet aan de parkeernorm kan worden voldaan. De gemeente staat voor een aanzienlijke bouwopgave, waarbij ruimtegebrek soms leidt tot minder parkeerplaatsen dan voorgeschreven. Dit probleem wordt vaak op de gemeente afgewenteld. Van der Wal benadrukt dat er een mobiliteitstransitie gaande is, waarbij naast auto's ook fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit belangrijker worden. Hij verzoekt het college om een visie te ontwikkelen waarin projectontwikkelaars bijdragen aan mobiliteitsoplossingen als er van de parkeernorm wordt afgeweken, en deze visie op te nemen in de nota parkeernormen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Bijdrage ontwikkelaars aan mobiliteit bij niet voldoen parkeernorm" is ingediend door Gerco van der Wal van de VVD Leidschendam-Voorburg. De motie stelt dat de gemeente Leidschendam-Voorburg fors gaat bouwen, maar dat er door ruimtegebrek concessies moeten worden gedaan aan mobiliteit en ontwikkelpotentie. Hierdoor kunnen projectontwikkelaars soms niet voldoen aan de parkeernormen, terwijl de kosten hiervoor wel in de verkoopprijs zijn opgenomen. De motie verzoekt het college om een visie te ontwikkelen waarin projectontwikkelaars bijdragen aan mobiliteit, ook als de parkeernorm niet wordt gehaald, en deze visie op te nemen in de nota parkeernormen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of specifieke maatregelen die projectontwikkelaars zouden kunnen nemen.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college willen verzoeken om de voorgestelde visie te ontwikkelen en te implementeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verantwoordelijkheid voor mobiliteitsoplossingen willen delen met projectontwikkelaars en hoe zij de balans willen vinden tussen bouwontwikkeling en mobiliteitsbehoeften.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen verzoeken om de visie te ontwikkelen en deze in de nota parkeernormen op te nemen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het ontwikkelen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien de motie verwijst naar een mobiliteitstransitie met meer gebruik van fietsen, OV en deelmobiliteit, wat duurzamere vervoersopties zijn.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het impliceert echter dat projectontwikkelaars financieel zouden bijdragen aan mobiliteitsoplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteit Parkeernorm Projectontwikkelaars Mobiliteitstransitie Hoogwaardige fiets- en OV-verbindingen Deelmobiliteitoplossingen Bereikbaarheid Parkeerplaatsen Visie Nota parkeernormenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m4 Motie CDA buitengebied Stompwijk ID 522. - 19:30
Samenvatting
De motie van Ron van Duffelen (CDA) betreft het buitengebied van Stompwijk en is besproken tijdens de raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg op 17 en 18 november 2020. De motie constateert dat het buitengebied van Stompwijk een belangrijk open agrarisch landschap is met sterke landschappelijke waarden, dat echter onder druk staat door bodemdaling, verdroging en veranderingen in de agrarische sector. Er is bezorgdheid onder bewoners en ondernemers over het verlies van identiteit van het gebied. De motie roept het college op om in de Omgevingsvisie aandacht te besteden aan de identiteit, landschappelijke waarde, toekomst van landbouwbedrijven, klimatologische gevolgen, natuurherstel en recreatiebeleid van het buitengebied. Tevens wordt gevraagd om de positionering en profilering van het gebied te behandelen en de raad hierover te informeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie buitengebied Stompwijk
Samenvatting: De motie, ingediend door Ron van Duffelen van het CDA, richt zich op het behoud en de ontwikkeling van het buitengebied van Stompwijk. Dit gebied, dat bekendstaat om zijn open landschap en agrarische bedrijven, wordt bedreigd door bodemdaling, verdroging en veranderingen in de agrarische sector. De motie roept het college op om in de Omgevingsvisie aandacht te besteden aan de identiteit en landschappelijke waarde van het gebied, de toekomst van landbouwbedrijven, en de ontwikkeling van recreatiebeleid. Daarnaast vraagt de motie om de raad te informeren over de uitkomsten.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste zorgen en uitdagingen voor het buitengebied van Stompwijk. Het benoemt zowel de bedreigingen als de waarden van het gebied en geeft duidelijke richtlijnen voor wat er in de Omgevingsvisie moet worden opgenomen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval vraagt de motie het college om specifieke aandachtspunten op te nemen in de Omgevingsvisie en om de raad te informeren over de voortgang en uitkomsten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belang van het behoud van het buitengebied van Stompwijk onderschrijft en of zij de voorgestelde aandachtspunten in de Omgevingsvisie willen opnemen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioritering van middelen en beleidsfocus.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en het college de opdracht geven om de genoemde punten in de Omgevingsvisie op te nemen.
Participatie
De motie benoemt dat bewoners en ondernemers trots zijn op hun gebied en zich zorgen maken over het verlies van identiteit. Er wordt echter niet expliciet gesproken over participatieprocessen of hoe deze groepen betrokken worden bij de ontwikkeling van de Omgevingsvisie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de motie, gezien de aandacht voor bodemdaling, verdroging en de klimatologische gevolgen voor het veenweidegebied.
Financiële Gevolgen
De motie zelf gaat niet in op de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt kunnen zijn voor verdere uitwerking door het college of de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buitengebied Stompwijk Landschappelijke waarden Groene Hart Bodemdaling Verdroging Agrarische sector Identiteit Omgevingsvisie Recreatieve waarde VeenweidegebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m5 Motie CDA inclusieve samenleving ID 523. - 19:30
Samenvatting
De motie "Inclusieve Samenleving" ingediend door J. Hendriks op 17 november 2020, richt zich op het bevorderen van een inclusieve gemeente in Leidschendam-Voorburg. Dit volgt op de ratificatie van het VN-Verdrag voor de rechten van mensen met een handicap door Nederland in 2016. De motie benadrukt de noodzaak om de verplichtingen van het verdrag op te nemen in de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet, en pleit voor een geïntegreerd plan voor het sociale domein. De motie verzoekt het college om een overzicht van activiteiten te leveren die passen in een Inclusieve Agenda, samen met partners een plan te maken voor deze agenda, en indien nodig, de financiering te halen uit de bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Inclusieve Samenleving
Samenvatting: De motie, ingediend door J. Hendriks, richt zich op het bevorderen van een inclusieve samenleving in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit volgt op de ratificatie van het VN-Verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap. De motie verzoekt het college om een overzicht van activiteiten te leveren die passen in een Inclusieve Agenda en samen met partners een plan te maken voor deze agenda. Het voorstel suggereert dat de inventarisatie en het plan, indien nodig, gefinancierd worden uit de bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak van een Inclusieve Agenda erkent en concrete stappen voorstelt, zoals het maken van een overzicht en een plan. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en tijdlijnen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college verzoeken om de voorgestelde acties uit te voeren en toezicht houden op de voortgang en implementatie van de Inclusieve Agenda.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan inclusiviteit en hoe ze de middelen willen toewijzen. Ze moeten ook overwegen hoe breed de inclusieve maatregelen moeten zijn en welke partners betrokken moeten worden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiering uit de bestemmingsreserve kan vragen oproepen over de toereikendheid en geschiktheid van deze bron.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde stappen te ondernemen en of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiering uit de bestemmingsreserve.
Participatie
Het voorstel benadrukt samenwerking met partners, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, het biedt geen gedetailleerde strategie voor hoe participatie van verschillende belanghebbenden zal worden bevorderd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar inclusiviteit kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door het bevorderen van gelijke kansen en participatie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel suggereert dat de kosten voor de inventarisatie en het plan, indien nodig, gedekt worden uit de bestemmingsreserve Langer Zelfstandig Wonen. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of kostenraming opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inclusieve Samenleving VN-Verdrag Handicap Jeugdwet Wmo Participatiewet Inclusie LHBTI+ Participatie Re-integratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m6 Motie CDA PvdA VVD Goed onderbouwde investeringen in mensen en middelen ID 524. - 19:30
Samenvatting
De motie, ingediend door de leden Strous, Streefkerk en Heil, betreft het raadsvoorstel voor de programmabegroting 2021-2024 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie benadrukt het belang van goed onderbouwde investeringen in mensen en middelen om bij te dragen aan een sterke lokale samenleving. Er zijn investeringen van 5 miljoen euro gepland voor 2021 en 2022, gericht op organisatieontwikkeling en informatiebeveiliging. De motie stelt dat de ambtelijke organisatie cruciaal is voor de uitvoering van gemeentelijke taken en dat informatiebeveiliging en organisatieontwikkeling belangrijke thema's zijn. Het college wordt opgeroepen om de raad meer te betrekken bij deze investeringen door middel van een stappenplan en periodieke updates. De motie is elektronisch ondertekend door de indieners.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Goed onderbouwde investeringen in mensen en middelen
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden Strous, Streefkerk en Heil, richt zich op de geplande investeringen van 5 miljoen euro in de gemeente Leidschendam-Voorburg voor de jaren 2021 en 2022. Deze investeringen zijn bedoeld voor organisatieontwikkeling en informatiebeveiliging. De motie benadrukt het belang van een goed functionerende ambtelijke organisatie en de noodzaak van gedegen onderbouwing van de investeringen. Het roept het college op om de raad actief te betrekken bij deze ontwikkelingen door middel van een stappenplan, prestatieafspraken en regelmatige updates over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de investeringen en de betrokkenheid van de raad benadrukt. Echter, het mist specifieke details over hoe de investeringen precies zullen worden uitgevoerd en welke concrete resultaten worden verwacht.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een toezichthoudende rol en wordt opgeroepen om actief betrokken te zijn bij de besluitvorming en voortgang van de investeringen. De motie vraagt om regelmatige updates en een gedetailleerd stappenplan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde investeringen en de wijze waarop deze worden uitgevoerd. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid en controle die de raad wil uitoefenen.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelen (organisatieontwikkeling en informatiebeveiliging) en vraagt om meetbare stappen (stappenplan en prestatieafspraken). Echter, het mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de motie sterker maken.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en daarmee het college opdraagt om de voorgestelde stappen te ondernemen en de raad actief te betrekken bij de investeringen.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de interne organisatie en de betrokkenheid van de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen
De motie verwijst naar een totale investering van 5 miljoen euro, maar geeft geen details over hoe deze investeringen worden gedekt binnen de begroting. Het benadrukt wel het belang van een goede onderbouwing gezien het beslag op de algemene middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringen Informatiebeveiliging Organisatieontwikkeling Ambtelijke organisatie Lokale samenleving Meerjarenbegroting Continuïteit Prestatieafspraken Overhead StappenplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m7 Motie PvdA GroenLinks CU-SGP Beschikbaar stellen mondkapjes voor inwoners met minimuminkomen ID 525. - 19:30
Samenvatting
De motie, ingediend door de leden S.R. Paltansing, J. van Rossum en C. Verschoor tijdens de vergadering van de raad van Leidschendam-Voorburg op 17 november 2020, stelt voor om gratis wasbare mondkapjes beschikbaar te stellen aan inwoners met een minimuminkomen. Dit voorstel komt voort uit het dringende advies en de verwachte wettelijke verplichting van het Kabinet om mondkapjes te dragen in publieke binnenruimtes en het openbaar vervoer. De motie benadrukt dat financiële beperkingen geen belemmering mogen vormen voor het opvolgen van deze richtlijnen. Het college wordt verzocht om samen te werken met relevante instanties en organisaties om ervoor te zorgen dat de mondkapjes de juiste mensen bereiken. De kosten voor deze mondkapjes zouden moeten worden voorgeschoten uit de middelen die de gemeente heeft ontvangen in het kader van de Coronacrisis, en deze kosten moeten worden opgenomen in de compensatieaanvraag bij de Rijksoverheid.
-
Motie PvdA GroenLinks CU-SGP Beschikbaar stellen mondkapjes voor inwoners met minimuminkomen ID 525.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Beschikbaar stellen mondkapjes voor inwoners met minimuminkomen". Het voorstel richt zich op het verstrekken van gratis wasbare mondkapjes aan inwoners van Leidschendam-Voorburg met een minimuminkomen, zoals mensen met een Ooievaarspas of in de schuldhulpverlening. Dit initiatief komt voort uit de dringende adviezen en verwachte wettelijke verplichtingen van de overheid om mondkapjes te dragen in publieke ruimtes. De motie benadrukt het belang van toegankelijkheid van mondkapjes voor iedereen, ongeacht hun financiële situatie, en stelt voor om de kosten te dekken uit de gemeentelijke middelen die beschikbaar zijn gesteld voor de Coronacrisis.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorstel voor een oplossing, en een financiële dekking. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en distributie van de mondkapjes.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het toewijzen van de benodigde middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het ondersteunen van inwoners met een minimuminkomen in het kader van de mondkapjesplicht en of ze de voorgestelde financiering uit de Coronacrisis-middelen willen goedkeuren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het beschikbaar stellen van gratis mondkapjes en de voorgestelde financiering.
Participatie:
De motie stelt voor om samen te werken met lokale instanties en welzijnsorganisaties om de mondkapjes bij de juiste mensen te krijgen, wat een vorm van participatie inhoudt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie pleit voor wasbare mondkapjes, die minder milieubelastend zijn dan wegwerpmondkapjes.
Financiële gevolgen:
De kosten worden voorgesteld om te worden voorgefinancierd uit de Coronacrisis-middelen van de gemeente. Er wordt ook gesuggereerd om deze kosten mee te nemen in de opgave richting de Rijksoverheid voor compensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mondkapjes Minimuminkomen Wasbare mondkapjes Ooievaarspas Schuldhulpverlening Coronacrisis Compensatiepakket Milieu Zorgplicht Publiek toegankelijke binnenruimtesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Raadsvoorstel: Vaststellen Nota Van Wijziging bij programmabegroting 2021-2024 (1393). - 19:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Nota van Wijziging 2021-2024 voor de Programmabegroting vast te stellen. Dit omvat het instellen van nieuwe bestemmingsreserves voor onder andere Langer zelfstandig Wonen en Energietransitie en Duurzaamheid, evenals het aanpassen van bestaande reserves. Daarnaast worden investeringskredieten beschikbaar gesteld en begrotingswijzigingen voor 2020 en 2021 vastgesteld. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen na de conceptbegroting, waaronder de effecten van de coronacrisis. De raad wordt geïnformeerd over de planning en uitvoering van beleid, met als doel een structureel positief resultaat van € 2,7 miljoen in 2024. Een motie over cameratoezicht wordt later behandeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Nota van Wijziging bij Programmabegroting 2021-2024". Het voorstel betreft een actualisatie van de programmabegroting 2021-2024 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze actualisatie is noodzakelijk vanwege nieuwe ontwikkelingen, waaronder de effecten van de coronacrisis. Het voorstel omvat het vaststellen van de Nota van Wijziging, het instellen van nieuwe bestemmingsreserves, en het beschikbaar stellen van investeringskredieten. De raad wordt gevraagd om de wijzigingen in de begroting goed te keuren, zodat de financiële planning kan worden aangepast aan de huidige omstandigheden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de context als de specifieke wijzigingen in de begroting beschrijft. Het biedt inzicht in de noodzaak van de wijzigingen en de financiële gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de Nota van Wijziging en het instellen van nieuwe bestemmingsreserves.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, vooral in het licht van de coronacrisis. Dit omvat keuzes over investeringen in duurzaamheid, mobiliteit, en andere beleidsgebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële wijzigingen en doelen. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, vooral met betrekking tot de implementatie van nieuwe beleidsvoornemens. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Wijziging vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de instelling van een bestemmingsreserve voor energietransitie en duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat de meerjarenbegroting in 2024 een structureel voordelig resultaat van € 2,7 miljoen verwacht. De financiële gevolgen zijn verwerkt in de Nota van Wijziging, maar specifieke details over de dekking van nieuwe uitgaven worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Wijziging Programmabegroting 2021-2024 Coronacrisis Bestemmingsreserves Kaderbrief Cameratoezicht Beleidsvoornemens Septembercirculaire Meerjarenbegroting Structureel resultaatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Raadsbrief: Addendum bij Programmabegroting 2021 2024 en Nota van Wijziging (1998). - 19:30
Samenvatting
Het addendum bij de raadsvoorstellen 1392 en 1393 betreft de verwerking van de financiële consequenties van het besluit van de gemeenteraad om niet in te stemmen met raadsvoorstel 1331 over de bereikbaarheid van het Damcentrum. Dit addendum en de bijbehorende begrotingswijziging (nummer 3) passen de Programmabegroting 2021-2024 en de Nota van wijziging aan zonder het begrotingsresultaat of het structurele begrotingssaldo te wijzigen. De algemene reserve vrij besteedbaar neemt hierdoor met € 850.000 toe. Het voorstel voor de vorming van een bestemmingsreserve Mobiliteit blijft gehandhaafd, met een storting van € 19,7 miljoen uit de algemene reserve. Het college zal later voorstellen doen voor de inzet van deze reserve om de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De raadsbesluiten 1392 en 1393 worden aangepast om het addendum en de begrotingswijziging op te nemen.
-
1998 Addendum bij het raadsvoorstel Programmabegroting 2021 2024 en Nota van wijziging.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Addendum bij het Raadsvoorstel 1392 en 1393
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Addendum bij het raadsvoorstel 1392 Programmabegroting 2021-2024 en bij het raadsvoorstel 1393 Nota van wijziging bij de Programmabegroting 2021-2024". Het addendum verwerkt de financiële consequenties van het besluit van de gemeenteraad om niet in te stemmen met het raadsvoorstel 1331 over de bereikbaarheid van het Damcentrum. Het addendum en de bijbehorende begrotingswijziging zorgen ervoor dat de financiële aspecten van dit besluit worden opgenomen in de Programmabegroting 2021-2024 en de Nota van wijziging. Dit leidt tot een aanpassing van de begroting zonder het begrotingsresultaat of het structurele begrotingssaldo te wijzigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de begroting en de nota van wijziging adresseert. Het biedt een duidelijke toelichting op de financiële aanpassingen en de gevolgen daarvan.
Rol van de Raad:
De raad moet het addendum en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. Dit is essentieel om de financiële administratie van de gemeente in lijn te brengen met het eerdere besluit om het raadsvoorstel 1331 niet goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen in de begroting en de nota van wijziging. Dit omvat het al dan niet instemmen met de voorgestelde aanpassingen in de financiële planning en de vorming van bestemmingsreserves.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op de begroting voor 2021-2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het addendum en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren, zodat de financiële administratie van de gemeente correct wordt bijgewerkt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op interne financiële aanpassingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien er een bestemmingsreserve voor duurzaamheid en energietransitie wordt genoemd. Dit suggereert dat er aandacht is voor duurzame ontwikkeling binnen de financiële planning.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename van de algemene reserve vrij besteedbaar met € 850.000. De dekking van de wijzigingen wordt bereikt door een eenmalige onttrekking aan de algemene reserve, wat geen invloed heeft op de exploitatie tot en met 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021-2024 Addendum Begrotingswijziging Algemene reserve vrij besteedbaar Bestemmingsreserve Mobiliteit Bereikbaarheid Damcentrum Meerjarenraming Bestemmingsreserves Exploitatie VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.e Raadsvoorstel: Vaststellen Tarievenvoorstel 2021 (1468). - 19:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Tarievenvoorstel 2021 en de bijbehorende belastingverordeningen voor het jaar 2021 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze verordeningen te wijzigen en vast te stellen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een economisch vitale gemeente. In het Tarievenvoorstel 2021 worden de ontwikkelingen van gemeentelijke heffingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges, voor 2021 uitgewerkt. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de kostendekkendheid van leges, zoals beschreven in de raadsbrief over de afwikkeling van motie 486. De financiële gevolgen van deze tarieven zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2021. Het voorstel omvat diverse bijlagen met verordeningen en tarieventabellen voor verschillende belastingen, waaronder afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, onroerendezaakbelastingen, precariobelasting, reclamebelasting, rioolheffing en toeristenbelasting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 365 inzake voormeldingen OZB d.d. 30 oktober 2018
Samenvatting: De motie betreft het invoeren van voormeldingen voor de WOZ-waarde van woningen. Het doel is om belastingplichtigen voorafgaand aan de definitieve aanslag gemeentelijke belastingen inzicht te geven in de voorlopige WOZ-waarde en objectkenmerken. Dit biedt hen de mogelijkheid om te reageren en eventuele fouten te corrigeren, met als doel het aantal bezwaarschriften te verminderen. De gemeente gebruikt marktgegevens en objectkenmerken om de WOZ-waarde te bepalen. Hoewel voormeldingen extra werk met zich meebrengen, blijft het mogelijk om na de definitieve aanslag bezwaar in te dienen, wat kan leiden tot dubbel werk.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de beschrijving van het proces en de redenen voor het invoeren van voormeldingen. Het biedt inzicht in de methodologie voor het bepalen van de WOZ-waarde en de mogelijke voordelen en nadelen van voormeldingen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de kosten die hiermee gepaard gaan.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een beslissende rol bij het al dan niet aannemen van de motie. Zij moeten de voor- en nadelen afwegen en besluiten of de voormeldingen daadwerkelijk worden ingevoerd.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of de voordelen van het verminderen van bezwaarschriften opwegen tegen de extra werkdruk en kosten die voormeldingen met zich meebrengen. Ook moeten ze overwegen of de transparantie en betrokkenheid van burgers voldoende verbeterd worden door deze maatregel.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdsplan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van voormeldingen in het verminderen van bezwaarschriften wordt in twijfel getrokken.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en voormeldingen voor de WOZ-waarde willen invoeren, rekening houdend met de voor- en nadelen die in het voorstel zijn genoemd.
Participatie
Het voorstel impliceert een vorm van participatie door belastingplichtigen de mogelijkheid te geven om te reageren op de voorlopige WOZ-waarde. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en transparantie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve processen en belastingheffing.
Financiële gevolgen
Het voorstel erkent dat voormeldingen extra werk en daarmee mogelijk extra kosten met zich meebrengen, maar het geeft geen specifieke financiële details of hoe deze kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WOZ-waarde Voormeldingen Marktgegevens Kadaster Verkoopcijfers Objectkenmerken Belastingplichtige Bezwaarschriften Gemeentelijke belastingen AnalyseVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief afwikkeling motie 486 inzake kostendekkende leges". Het voorstel richt zich op het verhogen van de legestarieven om deze kostendekkend te maken, zoals vastgelegd in de programmabegroting 2019-2022 en motie 486. Momenteel is de dekkingsgraad van de leges 65%, en het doel is om deze te verhogen door tarieven aan te passen en uitvoeringskosten te verlagen. De tarieven worden in fasen aangepast: in 2021 voor de fysieke leefomgeving, in 2022 voor algemene dienstverlening, en in 2023 voor de Europese dienstenrichtlijn. Het uiteindelijke doel is een kostendekkendheid van 86,8% te bereiken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de geplande aanpassingen, en de verwachte financiële impact. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die worden genomen om de uitvoeringskosten te verlagen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en moet goedkeuring geven aan de voorgestelde wijzigingen in de legesverordening. Daarnaast moet de raad de voortgang van de taakstelling voor kostendekkende leges monitoren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het verhogen van tarieven en het verlagen van uitvoeringskosten. Er moet ook worden overwogen of bepaalde doelgroepen, zoals gehandicapten, moeten worden ontzien bij tariefverhogingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de verlaging van uitvoeringskosten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van variabele factoren zoals de vraag naar producten kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de legesverordening goed te keuren en de voortgang van de kostendekkendheid te blijven monitoren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel verwacht een extra opbrengst van € 250.000 in 2021, met verdere verhogingen in 2022 en 2023. De financiële gevolgen worden gedekt door de verhoging van de legestarieven en het verlagen van uitvoeringskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kostendekkende leges Tarieven Legesverordening Dekkingsgraad Omgevingswet Bouwprojecten Algemene dienstverlening Europese dienstenrichtlijn Procesoptimalisatie BegrotingsresultaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel belastingtarieven 2021 (Tarievenvoorstel 2021)." Het voorstel beoogt de vaststelling van de belastingtarieven voor 2021 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het omvat diverse verordeningen met betrekking tot gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, en onroerendezaakbelastingen. Het voorstel is bedoeld om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente en bevat een nadere uitwerking van de beleidsontwikkelingen en financiële gevolgen voor 2021. De financiële implicaties zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2021.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide lijst van verordeningen en bijlagen bevat die de verschillende belastingtarieven en heffingen voor 2021 dekken. Het verwijst ook naar relevante moties en raadsbrieven.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad de voorgestelde tarieven voor 2021 goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte en structuur van de gemeentelijke heffingen en belastingen, rekening houdend met de financiële behoeften van de gemeente en de impact op de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven en verordeningen. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op het jaar 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Tarievenvoorstel 2021 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van tariefstelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2021. Het voorstel verwijst naar de kostendekkendheid van leges en andere heffingen, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe eventuele tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2021 Belastingverordeningen Economisch vitale gemeente Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Kostendekkendheid Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Precariobelasting ReclamebelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.m9 Motie GBLV verkenning bundeling bibliotheek, cultuur en theater ID 529.
Leidschendam-Voorburg verkent culturele bundeling in Groot Zijdepark
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een verkenning naar de bundeling van bibliotheek, cultuur en theater in het Groot Zijdepark. Dit initiatief komt voort uit de behoefte aan modernisering en betere toegankelijkheid van culturele voorzieningen in de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een digitale vergadering op 18 november 2020 een motie besproken over de mogelijke bundeling van de bibliotheek, cultuur en theater in het Groot Zijdepark. Dit voorstel komt voort uit de huidige beperkingen van Theater Ludens, de opening van The Mall of the Netherlands en een lopend onderzoek naar de bibliotheekfunctie in de gemeente. De indieners van de motie, P.F. Rozenberg (GBLV), J. van Rossum (GroenLinks) en J.J. van Maldegem (D66), stellen voor om een globale verkenning uit te voeren naar deze bundeling. Hierbij moeten verschillende aspecten worden onderzocht, zoals de mening van betrokken partijen, ruimtelijke en infrastructurele mogelijkheden, en financiële aspecten. Het college wordt verzocht deze verkenning uit te voeren en de resultaten in het tweede kwartaal van 2021 te rapporteren, waarbij de kosten worden gedekt uit de Algemene Reserve.
-
Motie GBLV GroenLinks D66 verkenning bundeling bibliotheek cultuur theater ID 529.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Verkenning bundeling bibliotheek, cultuur en theater". Het voorstel vraagt om een globale verkenning naar de mogelijkheid om de bibliotheek, culturele activiteiten en theater te bundelen in het Groot Zijdepark. Dit idee is ontstaan door de huidige beperkingen van Theater Ludens en de opening van The Mall of the Netherlands. De verkenning moet verschillende aspecten onderzoeken, zoals de mening van betrokken partijen, ruimtelijke mogelijkheden en financiële aspecten. De kosten voor deze verkenning worden voorgesteld om te dekken uit de Algemene Reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de context schetst voor de verkenning. Het benoemt ook welke aspecten onderzocht moeten worden, maar mist specifieke details over de methodologie van de verkenning.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het uitvoeren van de verkenning en het gebruik van de Algemene Reserve om de kosten te dekken. De raad heeft een toezichthoudende rol in het monitoren van de voortgang en resultaten van de verkenning.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de bundeling van culturele functies en of zij bereid zijn om middelen uit de Algemene Reserve hiervoor in te zetten. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de huidige culturele infrastructuur en de voorgestelde nieuwe locatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden met een rapportagedeadline, maar mist specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het uitvoeren van de verkenning en het financieren ervan uit de Algemene Reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de opinie van diverse belanghebbenden, zoals omwonenden en mogelijke gebruikers, moet worden meegenomen in de verkenning. Dit suggereert een zekere mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou echter een overweging kunnen zijn bij de herbestemming van bestaande panden en de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de verkenning worden voorgesteld om te dekken uit de Algemene Reserve. Er is geen specifieke financiële impact genoemd, maar het gebruik van de reserve impliceert een financiële afweging. Verdere financieringsbronnen zoals fondsen en crowdfunding worden genoemd als mogelijkheden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkenning Bundeling Bibliotheek Cultuur Theater Groot Zijdepark The Mall of the Netherlands Trias Crowdfunding Algemene ReserveVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 4.c.a1 Amendement D66 Bestemmingsreserve fiets- en wandelpaden ID 162.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Bestemmingsreserve fiets- en wandelpaden" en is ingediend door Van Maldegem van D66. Het stelt voor om in de programmabegroting 2021-2024 een wijziging aan te brengen door een deel van de storting in de bestemmingsreserve mobiliteit te herverdelen. In plaats van de volledige €19.700 in de mobiliteitsreserve te storten, wordt voorgesteld €10.000 daarin te storten en €9.700 specifiek te reserveren voor fiets- en wandelpaden. Dit is in lijn met het addendum op het Coalitieakkoord dat meer ruimte voor fietsers en voetgangers beoogt, maar dat in de huidige begroting nog niet voldoende tot uiting komt.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijziging wordt voorgesteld en waarom. Het verwijst naar het coalitieakkoord en de noodzaak om de begroting hiermee in lijn te brengen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten of doelen die met de €9.700 worden nagestreefd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging in de begroting wordt doorgevoerd. Dit omvat het afwegen van de prioriteiten binnen de mobiliteitsreserves en het beoordelen van de consistentie met het coalitieakkoord.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de nadruk willen leggen op investeringen in fiets- en wandelpaden, zoals voorgesteld door D66, of dat zij de oorspronkelijke verdeling van de mobiliteitsreserve willen handhaven. Dit is een keuze tussen het ondersteunen van langzame verkeersoplossingen versus bredere mobiliteitsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële herverdeling. Echter, het is minder duidelijk of het tijdgebonden en realistisch is, aangezien er geen specifieke tijdlijn of concrete projecten worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de herverdeling op andere mobiliteitsdoelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijziging in de bestemmingsreserve, wat betekent dat zij akkoord gaan met de herverdeling van de middelen ten gunste van fiets- en wandelpaden.
Participatie:
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar het verwijst naar het coalitieakkoord dat met meerdere partijen is overeengekomen, wat impliceert dat er enige mate van participatie en consensusvorming heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien investeringen in fiets- en wandelpaden bijdragen aan duurzamere mobiliteitsoplossingen en het verminderen van de ecologische voetafdruk van de gemeente.
Financiële gevolgen:
Het amendement herverdeelt €9.700 van de mobiliteitsreserve naar een specifieke reserve voor fiets- en wandelpaden. Er wordt niet expliciet aangegeven hoe deze herverdeling de dekking van andere mobiliteitsprojecten beïnvloedt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Fiets- en wandelpaden Programmabegroting 2021-2024 Mobiliteit Coalitieakkoord Investeringen Langzaam verkeer Eneco-gelden Begrotingssystematiek D66 Van MaldegemVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 4.c.a2 Amendement D66 en CDA budgetrecht raad bestemmingsreserves ID 163.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement getiteld "Aanwending bestemmingsreserves" betreft een wijziging in de programmabegroting 2021-2024. Het amendement, ingediend door Van Maldegem (D66) en Dupont (CDA), stelt voor dat onttrekkingen en toevoegingen aan de bestemmingsreserves via een begrotingswijziging aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Het college dient de bestedingsvoorwaarden per bestemmingsreserve verder uit te werken en deze ter instemming aan de gemeenteraad voor te leggen. Dit amendement onderstreept het budgetrecht van de gemeenteraad en zorgt ervoor dat financiële beslissingen met betrekking tot de bestemmingsreserves alleen met goedkeuring van de raad kunnen worden uitgevoerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de procedure beschrijft voor het omgaan met bestemmingsreserves. Het legt de nadruk op de betrokkenheid van de gemeenteraad bij financiële beslissingen, wat een belangrijk aspect is van budgetbeheer.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op en goedkeuring te geven voor de onttrekkingen en toevoegingen aan de bestemmingsreserves. Dit versterkt de controle van de raad over de financiële middelen van de gemeente.
Politieke keuzes:
De politieke keuze draait om de mate van controle en invloed die de gemeenteraad wil uitoefenen over de financiële reserves. Het amendement vraagt om een expliciete goedkeuring van de raad, wat een keuze is voor meer transparantie en controle.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de procedurele stappen die moeten worden gevolgd. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals wanneer de bestedingsvoorwaarden moeten worden uitgewerkt en voorgelegd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement, wat zou betekenen dat zij meer directe controle krijgt over de financiële reserves van de gemeente.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvormingsprocessen binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, en het lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beïnvloedt wel hoe financiële beslissingen worden genomen. Het benadrukt dat elke onttrekking of toevoeging aan de reserves goedkeuring van de raad vereist, wat kan leiden tot een meer gecontroleerde en mogelijk efficiëntere besteding van middelen. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, aangezien het amendement zich richt op de procedurele kant van financiële beslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserves Programmabegroting 2021-2024 Amendement Begrotingswijziging College Bestedingsvoorwaarden Budgetrecht Financiële ruimte Reserves en weerstandsvermogen Onttrekkingen/toevoegingenVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 4.c.a3 Amendement D66 schrappen voornemen ondergronds brengen hoogspanningslijnen ID 165.
-
Amendement D66 Schrappen voornemen Ondergronds brengen hoogspanningslijnen ID 165.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Schrappen voornemen Ondergronds brengen hoogspanningslijnen" stelt voor om het budget van € 3,5 miljoen, dat gereserveerd is voor het ondergronds brengen van hoogspanningslijnen in de gemeente Leidschendam-Voorburg, te schrappen. Dit bedrag zou in plaats daarvan naar de algemene reserve moeten worden overgeheveld. De indiener, Van Maldegem van D66, wijst erop dat de projectontwikkelaar in het project Appelgaarde de kosten voor het ondergronds brengen van hoogspanningslijnen heeft gedragen, en dat deze kosten in de huurprijs zijn verrekend. Het amendement suggereert dat de middelen beter kunnen worden besteed aan het vergroenen van de buitenruimte in de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg en motivatie. Het biedt een duidelijke reden voor het schrappen van het budget en suggereert een alternatieve besteding van de middelen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de gevolgen van het niet ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen voor de betrokken bewoners en de lange termijn planning.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het budget voor het ondergronds brengen van hoogspanningslijnen moet worden geschrapt en overgeheveld naar de algemene reserve. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de prioriteiten en het maken van een keuze die het beste aansluit bij de behoeften van de gemeenschap.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het investeren in het ondergronds brengen van hoogspanningslijnen of het herbestemmen van de middelen voor andere gemeentelijke projecten, zoals het vergroenen van de buitenruimte. Dit vraagt om een afweging van de directe en indirecte voordelen voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatie van de gevolgen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de lange termijn effecten van het schrappen van het budget worden niet volledig behandeld.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat het budget voor het ondergronds brengen van hoogspanningslijnen wordt geschrapt en naar de algemene reserve wordt overgeheveld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement suggereert dat de middelen kunnen worden gebruikt voor het vergroenen van de buitenruimte, wat bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt voor om € 3,5 miljoen over te hevelen naar de algemene reserve. Het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze middelen precies zullen worden besteed, maar suggereert dat ze kunnen worden gebruikt voor investeringen in de buitenruimte. De dekking is impliciet, aangezien het geld al gereserveerd was voor een ander doel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hoogspanningslijnen Ondergronds verkabelen Budget Algemene reserve Appelgaarde Projectontwikkelaar Woningbouw Buitenruimte Investeringen InclusieverVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 4.e.a1 Amendement D66 en GBLV Hondenbelasting 2021 op nihil zetten ID 164.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Hondenbelasting 2021 op nihil zetten" stelt voor om de tarieven voor de hondenbelasting in 2021 op nul euro te zetten. De indieners, Van Maldegem (D66) en Rozenberg (GBLV), beargumenteren dat de hondenbelasting inefficiënt is vanwege de hoge handhavingskosten en dat het onderscheid maakt tussen eigenaren van verschillende huisdieren. Ze stellen voor om de kosten te dekken uit het coronabudget, dat is bedoeld om problemen in de gemeente te bestrijden. Het afschaffen van de hondenbelasting zou de koopkracht van inwoners verbeteren en past binnen het bredere beleid om inwoners tijdens de coronacrisis financieel te ontlasten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt een duidelijke financiële dekking vanuit het coronabudget. Het legt uit waarom de hondenbelasting als inefficiënt wordt beschouwd en hoe het afschaffen ervan kan bijdragen aan de sociale cohesie en koopkracht.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de hondenbelastingverordening wordt aangenomen. Dit omvat het evalueren van de financiële en sociale implicaties van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de hondenbelasting als inkomstenbron of het afschaffen ervan om de financiële druk op inwoners te verlichten. Dit besluit kan ook invloed hebben op de prioritering van het coronabudget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (tarieven naar €0,00), maar mist tijdsgebonden elementen, zoals hoe lang de afschaffing zou duren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijneffecten op de gemeentelijke financiën zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het amendement om de hondenbelasting op nihil te zetten en de financiële dekking uit het coronabudget te halen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming, maar impliceert dat het afschaffen van de belasting ten goede komt aan de inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op financiële verlichting en sociale cohesie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen doordat het inkomsten uit hondenbelasting elimineert. De dekking wordt voorgesteld uit het coronabudget van €5.000.000, wat aangeeft dat er voldoende middelen beschikbaar zijn om dit verlies op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hondenbelasting Amendement Inefficiënte belasting Coronabudget Koopkracht Handhaving Eenzaamheid Huisdieren Tarievenvoorstel FinancieelVerfijning van de zoekopdracht: