07-09-2020 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.c Raadsbrief: Afwikkeling raadsmotie 460 In kaart brengen mobiel camerasysteem (1628). - 21:30
Samenvatting
De raad van Leidschendam-Voorburg wordt geïnformeerd over de mogelijkheden en kosten van het inzetten van (mobiele) camera's op plekken waar veel vernielingen en diefstal plaatsvinden, zoals stations. Dit volgt uit een raadsverzoek om de aanschaf en kosten van een camerasysteem te onderzoeken, inclusief de mogelijke opbrengsten van bestuurlijke boetes. Juridisch gezien is cameratoezicht alleen toegestaan als het bijdraagt aan de openbare orde en veiligheid en er geen minder ingrijpende maatregelen mogelijk zijn. De burgemeester heeft de bevoegdheid om dit te beslissen, mits aan strikte voorwaarden wordt voldaan. Financieel gezien zijn er vaste en incidentele kosten verbonden aan cameratoezicht, zoals aanschaf, onderhoud, personeelskosten en datatransmissie. Binnen de regio Haaglanden worden camera's beheerd door de politie, wat de kosten voor de gemeente beperkt. De kostenverdeling tussen politie en gemeente is doorgaans 60/40. Er worden geen opbrengsten verwacht uit bestuurlijke boetes die deze kosten kunnen dekken. Naast financiële overwegingen speelt ook de maatschappelijke bijdrage aan een veilige leefomgeving een rol bij de beslissing om cameratoezicht in te zetten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief afwikkeling motie 460 in kaart brengen mobiel camerasysteem". Het voorstel richt zich op het onderzoeken van de mogelijkheden en implicaties van het inzetten van mobiele camerasystemen op locaties met veel vernielingen en diefstal, zoals stations. Het onderzoekt de juridische en financiële aspecten van cameratoezicht en de mogelijke opbrengsten van het instrument 'bestuurlijke boete'. De burgemeester heeft de bevoegdheid om cameratoezicht in te zetten, mits aan strikte voorwaarden wordt voldaan. De kosten worden gedeeld met de politie, maar er worden geen opbrengsten verwacht van bestuurlijke boetes.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het zowel juridische als financiële aspecten behandelt. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de kosten en de juridische voorwaarden voor het inzetten van cameratoezicht.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de mogelijkheden en implicaties van het voorstel. De raad heeft een adviserende rol en kan het college van burgemeester en wethouders adviseren over de uitvoering van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met de inzet van mobiele camera's en of de kosten en baten in verhouding staan tot de verwachte verbetering van de openbare orde en veiligheid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen en tijdslijnen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de verwachte opbrengsten van bestuurlijke boetes zijn niet goed onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde inzet van mobiele camera's en de bijbehorende kostenverdeling.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten kosten voor de aanschaf, installatie en onderhoud van camera's, die deels door de gemeente worden gedragen. Er zijn geen verwachte opbrengsten van bestuurlijke boetes om deze kosten te dekken.
Reden voor informeren van de raad:
De raad wordt geïnformeerd om inzicht te geven in de juridische en financiële aspecten van het voorstel en om hen de mogelijkheid te geven hun standpunt te bepalen over de inzet van mobiele camera's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cameratoezicht Openbare orde Veiligheid Privacy Politie Kosten Mobiele camera's Bestuurlijke boete Juridische voorwaarden Operationele kostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsbrief: Afwikkeling raadsmotie 461 Mogelijkheden invoering bestuurlijke boete (1777). - 22:00
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt geïnformeerd over de mogelijkheden en financiële consequenties van het invoeren van de bestuurlijke boete voor overlastfeiten in de openbare ruimte, als alternatief voor de huidige bestuurlijke strafbeschikking. De bestuurlijke boete zou de gemeente de volledige inkomsten uit boetes opleveren, maar ook alle bijbehorende kosten, zoals invordering en bezwaarafhandeling. De verwachte jaarlijkse opbrengst van € 7.000 weegt niet op tegen de structurele en incidentele kosten van respectievelijk € 7.850 en € 2.400. Ervaringen van andere gemeenten, zoals Den Haag en Zoetermeer, tonen aan dat de bestuurlijke boete niet kostendekkend is. Grote gemeenten zoals Rotterdam en Utrecht kiezen daarom bewust voor de bestuurlijke strafbeschikking. Het college concludeert dat de invoering van de bestuurlijke boete financieel ongunstig is en ziet af van regionale samenwerking vanwege de ongunstige kosten-batenverhouding.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief Afwikkeling motie 461 Mogelijkheden invoering bestuurlijke boete". Het voorstel onderzoekt de mogelijkheid om bestuurlijke boetes in te voeren voor overlastfeiten in de openbare ruimte, ter vervanging van de huidige bestuurlijke strafbeschikking. Het doel is om de financiële en operationele consequenties van deze verandering te evalueren. De gemeente zou de inkomsten van de boetes ontvangen, maar ook de kosten voor invordering en bezwaarbehandeling dragen. Uit de analyse blijkt dat de invoering niet kostendekkend is, mede door de hoge administratieve lasten en de noodzaak om overtreders op te sporen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële analyse en vergelijkt de situatie met andere gemeenten. Echter, het mist een diepgaande evaluatie van de niet-financiële voordelen of nadelen van de invoering van bestuurlijke boetes.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel evalueren en een besluit nemen over de invoering van bestuurlijke boetes. De raad is geïnformeerd om een weloverwogen beslissing te kunnen maken, gebaseerd op de financiële en operationele consequenties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige bestuurlijke strafbeschikking of het invoeren van bestuurlijke boetes, ondanks de negatieve kosten-batenverhouding. Er moet ook worden overwogen of de potentiële voordelen, zoals meer lokale controle, opwegen tegen de financiële nadelen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en baten, maar mist tijdsgebonden doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de financiële nadelen zijn duidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de invoering van bestuurlijke boetes willen doorzetten, ondanks de negatieve financiële uitkomst, of dat ze de huidige situatie willen behouden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en operationele aspecten van wetshandhaving.
Financiële gevolgen:
De invoering van bestuurlijke boetes zou leiden tot een jaarlijks tekort van € 850, met incidentele kosten van € 2.400. De dekking van deze kosten is niet duidelijk aangegeven, en de opbrengsten zijn niet kostendekkend.
Reden voor informeren van de raad:
De raad wordt geïnformeerd om inzicht te krijgen in de financiële en operationele consequenties van de invoering van bestuurlijke boetes, zoals verzocht in motie 461. Dit stelt de raad in staat om een geïnformeerde beslissing te nemen over de mogelijke invoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestuurlijke boete Overlastfeiten Kosten-batenverhouding Cameratoezicht Boa’s Invorderingskosten Gemeente Den Haag Gemeente Zoetermeer Gemeente Amsterdam Bestuurlijke strafbeschikkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel: Wijziging reclamebelasting 2020 (1751). - 22:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting 2020 goed te keuren. Deze wijziging, die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 in werking treedt, halveert de tarieven van de reclamebelasting voor de winkelgebieden Leidschendam Centrum en Huygenskwartier Voorburg. Dit besluit is een reactie op de financiële moeilijkheden die ondernemers door de coronacrisis ervaren. De verlaging van de reclamebelasting is bedoeld om de financiële druk op ondernemers te verminderen. Hoewel de lagere belasting normaal gesproken zou leiden tot een lagere subsidie voor de ondernemersfondsen, heeft het college besloten om de subsidie op hetzelfde niveau te houden en de perceptiekosten niet in mindering te brengen. Dit wordt gefinancierd uit de reserve coronamaatregelen. Daarnaast ontvangen de winkelgebieden MotN en De Julianabaan een subsidie ter grootte van 50% van hun promotie- en activiteitenbudget, om een gelijk speelveld te creëren. Deze subsidies worden ook gefinancierd uit het steunmaatregelenpakket van € 5 miljoen. De financiële gevolgen van deze maatregelen worden in de tweede Turap inzichtelijk gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting 2020 (Leidschendam centrum en Huygenskwartier Voorburg).
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de verordening op de reclamebelasting voor 2020, met als doel de tarieven te halveren voor ondernemers in Leidschendam centrum en Huygenskwartier Voorburg. Deze wijziging is een reactie op de financiële druk die ondernemers ervaren door de coronacrisis. De verlaging van de belasting moet de financiële nood verlichten. De gemeente heeft besloten om de subsidie aan de ondernemersfondsen op hetzelfde niveau te houden, ondanks de lagere belastinginkomsten, en de kosten te dekken uit de reserve coronamaatregelen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, de financiële implicaties, en de redenen voor de voorgestelde wijzigingen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de lange termijn effecten op de gemeentelijke begroting.
Rol van de Raad
De raad moet de wijziging van de verordening goedkeuren, aangezien het een raadsbevoegdheid betreft. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de aangepaste belastingtarieven en het goedkeuren van de financiële dekking vanuit de coronamaatregelenreserve.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het verlagen van de reclamebelasting en het handhaven van de subsidies aan ondernemersfondsen de juiste balans biedt tussen het ondersteunen van lokale ondernemers en het beheren van gemeentelijke financiën. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde subsidies aan andere winkelgebieden eerlijk en effectief zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de effectiviteit. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de lange termijn financiële impact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de wijziging van de verordening goed te keuren, inclusief de financiële dekking vanuit de coronamaatregelenreserve.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van ondernemers in de besluitvorming, maar het verzoek tot belastingverlaging kwam van de ondernemersfondsen zelf, wat enige mate van betrokkenheid impliceert.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op economische ondersteuning.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een extra gemeentelijke uitgave van €75.000 voor het handhaven van de subsidies aan de ondernemersfondsen. Daarnaast wordt €155.000 aan subsidies verstrekt aan andere winkelgebieden. Deze kosten worden gedekt uit het steunmaatregelenpakket van €5 miljoen, met verschuivingen tussen begrotingsprogramma’s die in de tweede Turap worden verduidelijkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reclamebelasting Ondernemersfondsen Coronacrisis Subsidie Huygenskwartier Leidschendam Centrum Tarieven Winkelgebieden Promotie Financiële noodVerfijning van de zoekopdracht: