25-05-2020 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.b Raadsbrief: Subsidielijst 2020 nadere regels subsidieverstrekking en beantwoording van motie 374 (1486). - 19:30
Samenvatting
De raad van Leidschendam-Voorburg wordt geïnformeerd over de subsidielijst 2020 om transparantie te bieden over de verstrekte subsidies aan maatschappelijke partners. Dit volgt uit een motie uit 2018 die vroeg om aanpassing van de subsidielijst. De gemeente publiceert jaarlijks de subsidielijst op haar website, met details zoals aanvrager, verleend bedrag en programma. Vanaf 2020 worden subsidies verdeeld via "subsidietafels", waarbij maatschappelijke organisaties gezamenlijk plannen maken en het subsidieplafond verdelen. De lijst is gesplitst tussen subsidies via deze tafels en overige subsidies. Er zijn richtlijnen voor toegankelijkheid van overheidswebsites gevolgd. De subsidielijst bevat nu meer gedetailleerde informatie, zoals de naam van de ontvanger, projectnaam en beschrijving van de activiteit. De looptijd van subsidies is standaard één jaar. Voor doelstellingen en resultaten wordt verwezen naar aanvullende documenten. Er zijn ook toelichtingen op de besteding per programma en specifieke regelingen, zoals peuteropvang. De bijgevoegde subsidielijst wordt in tabelvorm op de website geplaatst.
-
1486 Raadsbrief Subsidielijst 2020 nadere regels subsidieverstrekking en beantwoording van motie 374.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief Subsidielijst 2020 nadere regels subsidieverstrekking en beantwoording van motie 374". Het voorstel informeert de raad over de aanpassingen in de subsidielijst van 2020, naar aanleiding van motie 374. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een nieuw subsidiestelsel ingevoerd, waarbij subsidietafels worden gebruikt om subsidies te verdelen. De brief beschrijft hoe de subsidielijst is aangepast om meer transparantie te bieden over de verstrekte subsidies, inclusief details zoals de naam van de ontvanger, het verleende bedrag en de doelstellingen van de subsidie. De lijst wordt jaarlijks openbaar gemaakt op de gemeentelijke website.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het gedetailleerd ingaat op de wijzigingen in de subsidielijst en de redenen daarvoor. Het biedt een uitgebreide toelichting op de nieuwe systematiek en de wijze waarop de gegevens worden gepresenteerd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is voornamelijk toezichthoudend. De raad wordt geïnformeerd over de wijzigingen en kan deze beoordelen in het kader van de eerder aangenomen motie 374.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van transparantie en toegankelijkheid van de subsidieverstrekking. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoen aan de eisen van motie 374 en of ze voldoende inzicht bieden in de besteding van publieke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de informatie die openbaar wordt gemaakt. Het is tijdgebonden omdat het betrekking heeft op het subsidiejaar 2020. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de subsidielijst en of deze voldoen aan de eisen van motie 374.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke organisaties betrokken zijn bij het opstellen van uitvoeringsplannen via de subsidietafels, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, met een specifiek budget voor duurzame initiatieven binnen het programma Volksgezondheid en Milieu.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedetailleerd beschreven per programma. Er wordt aangegeven dat er nog budget beschikbaar is voor verschillende initiatieven en dat sommige aanvragen nog in behandeling zijn. De dekking lijkt te komen uit de bestaande budgetten per programma.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidielijst Motie 374 Subsidiestelsel Subsidietafels Transparantie Sociaal Kompas Toegankelijke overheidswebsites Begrotingsprogramma Maatschappelijke organisaties PeuteropvangVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Raadsbrief: Minimaregelingen (1406) en motie GroenLinks inzake een ooievaarspas voor kinderen in gezinnen in de schuldhulpverlening. - 21:30
Samenvatting
De motie van Dominicus (GroenLinks) betreft het verstrekken van de Ooievaarspas aan kinderen uit gezinnen die in een schuldhulpverleningstraject zitten, maar formeel een inkomen hebben dat hoger is dan 130% van de bijstandsnorm. Door schuldaflossingen kan hun besteedbaar inkomen echter lager uitvallen dan deze norm, waardoor hun kinderen geen toegang hebben tot de Ooievaarspas en de Schoolspullenpas. De motie stelt dat ongeveer 200 kinderen per jaar hierdoor benadeeld worden en vraagt het college om de Ooievaarspas beschikbaar te stellen op basis van het besteedbaar inkomen na schuldaflossingen. Dit moet voor het schooljaar 2020-2021 gerealiseerd worden, met financiering uit de budgetten voor de Ooievaarspas en bijzondere bijstand. Ook worden maatregelen gevraagd voor gezinnen die door de armoedeval getroffen worden.
-
Motie GroenLinks inzake Ooievaarspas (nieuwe versie ontvangen op 22-05-2020)docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Ooievaarspas kinderen in gezinnen in de schuldhulpverlening
Samenvatting: De motie, ingediend door Dominicus van GroenLinks, richt zich op het verstrekken van de Ooievaarspas aan kinderen in gezinnen die zich in een minnelijk of wettelijk schuldhulpverleningstraject bevinden. Hoewel deze gezinnen formeel een inkomen hebben dat hoger is dan 130% van de bijstandsnorm, kan hun besteedbaar inkomen door schuldaflossingen lager uitvallen. Hierdoor komen hun kinderen niet in aanmerking voor de Ooievaarspas en de Schoolspullenpas. De motie verzoekt het college om deze passen beschikbaar te stellen op basis van het besteedbaar inkomen na schuldaflossingen, en dit voor het schooljaar 2020-2021 te realiseren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het geeft een duidelijke redenatie waarom de huidige situatie onrechtvaardig is voor de betrokken kinderen en biedt een concrete oplossing.
Rol van de Raad
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij deze steunt. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of de voorgestelde maatregelen effectief en haalbaar zijn binnen de financiële en beleidsmatige kaders van de gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het ondersteunen van kinderen in schuldhulpverleningstrajecten, zelfs als dit betekent dat er mogelijk extra middelen moeten worden vrijgemaakt of herverdeeld binnen bestaande budgetten.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal kinderen), en tijdgebonden (voor aanvang schooljaar 2020-2021). Echter, het is minder duidelijk of het haalbaar en realistisch is, gezien de financiële implicaties en de benodigde beleidsaanpassingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college opdragen de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van betrokkenen in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op het oplossen van een bestaand probleem.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie. De focus ligt op sociale rechtvaardigheid en armoedebestrijding.
Financiële Gevolgen
De motie suggereert dat de kosten voor de Ooievaarspas en Schoolspullenpas gedekt worden uit respectievelijk het budget voor de Ooievaarspas en bijzondere bijstand. Het is echter onduidelijk of deze budgetten voldoende zijn om de extra lasten te dekken, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ooievaarspas Schuldhulpverlening Kinderen Inkomen Bijstandsnorm Schoolspullenpas Schuldaflossingen Armoedeval GroenLinks Bijzondere bijstandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Treasurystatuut Leidschendam-Voorburg 2020 inclusief voorwaarden en overige regels garanties en leningen (1470). - 22:15
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het nieuwe Treasurystatuut 2020 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, inclusief bijlagen over garanties en leningen. Het huidige statuut uit 2005 is verouderd door jurisprudentie, wetswijzigingen en nieuwe inzichten. De belangrijkste wijzigingen zijn de actualisatie aan de wet Financiën decentrale overheden en de regeling Schatkistbankeren, en de verruiming van het beleid voor garantstellingen bij publiek belang en waarborgfonds. Voor de uitvoering is een structureel budget van € 20.000 per jaar nodig. Het statuut stelt kaders voor het treasurybeleid en beperkt risico's door onder andere een plafond van € 45 miljoen voor garanties en monitoring van afgegeven garanties. De raad moet dit vaststellen om een goed functionerende democratie te bevorderen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Treasurystatuut Leidschendam-Voorburg 2020 inclusief ‘Voorwaarden en andere regels garanties en leningen’". Het doel is om het verouderde Treasurystatuut uit 2005 te actualiseren in lijn met nieuwe wetgeving en organisatorische inzichten. Belangrijke wijzigingen zijn de aanpassing aan de Wet Financiën decentrale overheden en de regeling Schatkistbankeren, en de verruiming van het beleid ten aanzien van garantstellingen. Het voorstel vraagt om structureel € 20.000 per jaar voor de uitvoering en stelt een plafond voor garanties om financiële risico's te beperken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak voor actualisatie, de belangrijkste wijzigingen, en de financiële implicaties. Echter, meer informatie over de specifieke impact op de gemeente en betrokken partijen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het Treasurystatuut vast te stellen. Het is hun rol om te beoordelen of de voorgestelde wijzigingen in het belang van de gemeente zijn en of de financiële risico's acceptabel zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de verruiming van het beleid voor garantstellingen en de financiële implicaties daarvan. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de financiële risico's te beperken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële limieten en jaarlijkse budgettering. Echter, het is minder duidelijk hoe de effectiviteit van de wijzigingen gemonitord zal worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Treasurystatuut 2020 en de bijbehorende voorwaarden vast te stellen en het structurele budget van € 20.000 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een gemiste kans zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en juridische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structureel budget van € 20.000 per jaar voor extra ambtelijke capaciteit. Dit wordt gedekt door een bijgevoegde begrotingswijziging. Het financiële risico wordt beperkt door een plafond voor garanties en monitoring van de afgegeven garanties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Treasurystatuut Garantstellingen Publiek belang Jurisprudentie Schatkistbankeren Waarborgfonds Financieringsactiviteiten Begrotingswijziging Financiële risico's MonitoringVerfijning van de zoekopdracht: