17-05-2023 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
Th.J. Visser - CDA
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners.
Th.J. Visser - CDA:
- 135 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 183 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 209 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 94 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 68 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 210 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 87 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 102 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 147 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 180 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 186 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 228 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 51 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 146 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 162 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 218 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 22 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 522 w/m
C.A. Bos - D66:
- 138 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 213 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 243 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 132 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 42 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 455 w/m
I. Inspreker - 4 - Inspreker:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 90 w/m
I. Inspreker - 5 - Inspreker:
- 142 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 115 w/m
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 388 w/m
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- 601 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
C.A. Bos - D66:
- 202 w/m
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 304 w/m
C.A. Bos - D66:
- 249 w/m
I. Inspreker - 6 - Inspreker:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 176 w/m
Onbekende spreker
- 196 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 198 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 207 w/m
Onbekende spreker
- 237 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 188 w/m
Onbekende spreker
- 240 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 228 w/m
Onbekende spreker
- 255 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 108 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 159 w/m
Onbekende spreker
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 162 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 201 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 228 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 126 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 147 w/m
Onbekende spreker
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 114 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 142 w/m
Onbekende spreker
- 132 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 63 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 188 w/m
Onbekende spreker
- 179 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 220 w/m
Onbekende spreker
- 325 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 363 w/m
Onbekende spreker
- 173 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 195 w/m
Onbekende spreker
- 129 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
Onbekende spreker
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 316 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 210 w/m
Onbekende spreker
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 241 w/m
Onbekende spreker
- 513 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 224 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 153 w/m
Onbekende spreker
- 197 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 423 w/m
Onbekende spreker
- 273 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 375 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 147 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 215 w/m
Onbekende spreker
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 313 w/m
Onbekende spreker
- 256 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:03:18 - 00:09:00 - 00:09:31 - 00:10:06 - 00:14:26 - 00:15:16 - 00:19:53 - 00:20:46 - 00:21:35 - 00:22:29 - 00:23:01 - 00:26:59 - 00:27:51 - 00:32:24 - 00:34:46 - 00:34:50 - 00:35:28 - 00:36:09 - 00:40:26 - 00:41:33 - 00:41:49 - 00:47:43 - 00:52:17 - 00:52:48 - 00:55:35 - 00:55:59 - 00:58:53 - 00:59:46 - 01:00:51 - 01:00:58 - 01:01:34 - 01:02:06
I. Inspreker - 5 - Inspreker
A.J.M. Hielkema - D66
R. van Duffelen - CDA
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel vaststellen Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 en de 1e herziening van het Bestedingsplan bestemmingsreserve duurzaamheid en energietransitie
Gemeente Leidschendam-Voorburg Debatteert over Duurzaamheidsplan: "In Geouwehoer Kun Je Niet Wonen"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intensief debat gevoerd over het uitvoeringsprogramma duurzaamheid 2023-2026. Het plan, dat zich richt op klimaatmitigatie, klimaatadaptatie, vergroening en andere duurzaamheidsthema's, moet de gemeente helpen om tegen 2050 klimaatneutraal, circulair en biodiverse te worden. Hoewel er brede steun is voor de ambities, zijn er ook zorgen over de uitvoeringscapaciteit en de concrete invulling van het plan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het uitvoeringsprogramma duurzaamheid besproken, dat als doel heeft om de gemeente Leidschendam-Voorburg tegen 2050 klimaatneutraal, circulair en biodiverse te maken. Het plan omvat zes thema's, waaronder participatie, energie, klimaatadaptatie, circulariteit, lucht- en waterkwaliteit, en een duurzame gemeentelijke organisatie. De herziening van het plan is nodig vanwege nieuwe financiële middelen van het Rijk en de noodzaak om de energietransitie te versnellen.De heer Streefkerk opende het debat met een positieve noot: "Je kunt moeilijk tegen de thema's in het plan zijn." Toch uitte hij zorgen over de uitvoeringscapaciteit: "Er is niet voor niets zoveel scepsis over de vraag of er wel genoeg uitvoeringscapaciteit is."
De heer van Duffelen van het CDA sloot zich hierbij aan en benadrukte de noodzaak van concrete stappen: "Het is een uitvoeringsplan. Daarin zouden veel helderder tussendoelen en concretere stappen moeten terugkomen." Hij pleitte voor meer lef en stelde voor om het taboe op windturbines te doorbreken.
Mevrouw Bosch van D66 prees de ambitieuze toonzetting van het plan, maar vroeg om gerichte communicatie naar verschillende doelgroepen: "Wat is er voor iedere specifieke groep nodig?" Ze benadrukte het belang van verduurzaming voor iedereen en vroeg om heldere communicatie over de energietransitie.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Beek, vroeg om haalbare en betaalbare oplossingen en uitte zorgen over de netcongestie bij Stedin: "In hoeverre gaat de beperking in ons netwerk onze plannen in de weg zitten?"
GroenLinks, bij monde van de heer Elenbaas, steunde de ambities van het plan, maar vroeg zich af of de doelstellingen wel haalbaar zijn: "Hoe krijg je de mensen mee die er niet dagelijks over nadenken maar bezig zijn de eindjes aan elkaar te knopen?"
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Wilschut, benadrukte het belang van recht doen aan de schepping en onze inwoners: "De beste energie is immers bespaarde energie." Hij pleitte voor een snelle koerswijziging op het gebied van afvalscheiding.
Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer Hartsink, prees de overzichtelijkheid van het plan en vroeg om jaarlijkse herijking op het vlak van innovatie: "Hoe borgen we dat innovatieve ontwikkelingen ook een plek krijgen in onze gemeente?"
Wethouder Belt reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden en benadrukte dat het uitvoeringsprogramma op hoofdlijnen is opgesteld. Hij erkende de zorgen over de uitvoeringscapaciteit en gaf aan dat er een verdubbeling van de capaciteit en financiële inzet komt. "We denken dat we hiermee flinke slagen kunnen maken," aldus de wethouder.
Het debat eindigde met de toezegging van de wethouder om met een aantal aanvullende maatregelen en onderzoeken te komen, waaronder een inventarisatie voor groene schoolpleinen en een pakket voor verenigingen. Het plan zal als bespreekstuk naar de gemeenteraad gaan, waar enkele moties en amendementen worden verwacht.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit van de gemeente Leidschendam-Voorburg omvat de vaststelling van de 1e herziening van het bestedingsplan voor de bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie en het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026. Dit programma richt zich op klimaatmitigatie, klimaatadaptatie, vergroening en andere duurzaamheidsthema's. Voor de jaren 2023-2026 worden specifieke bedragen onttrokken uit de bestemmingsreserve om deze initiatieven te financieren. De herziening is nodig vanwege nieuwe financiële middelen van het Rijk en de noodzaak om de energietransitie te versnellen. Het programma omvat zes thema's, waaronder participatie, energie, klimaatadaptatie, circulariteit, lucht- en waterkwaliteit, en een duurzame gemeentelijke organisatie. Het doel is om een klimaatneutrale, circulaire en biodiverse gemeente te worden tegen 2050. Er zijn risico's zoals financiële onzekerheden en draagvlak bij inwoners, maar het college is alert en speelt hierop in. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via participatietrajecten en een webinar, wat heeft geleid tot waardevolle input voor het programma.
-
3095 Concept raadsbesluit behorende bij raadsvoorstel vaststellen uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 en het bestedingsplan bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Energietransitie Bestemmingsreserve Uitvoeringsprogramma Begrotingswijziging Volksgezondheid Milieu Bestedingsplan Herziening SamenvattingVerfijning van de zoekopdracht:
-
3095 Raadsvoorstel Vaststellen Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 en de 1e herziening van het bestedingsplan bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2023-2026 en de 1e herziening van het bestedingsplan bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie." Het voorstel richt zich op het vaststellen van een uitvoeringsprogramma voor duurzaamheid voor de periode 2023-2026 en het herzien van het bestedingsplan voor de bestemmingsreserve Duurzaamheid en Energietransitie. Het doel is om de gemeente Leidschendam-Voorburg te verduurzamen door middel van klimaatmitigatie, klimaatadaptatie, vergroening, en andere duurzaamheidsthema's. Het voorstel omvat financiële plannen, participatie van inwoners en stakeholders, en de inzet van extra middelen van het Rijk om de energietransitie te versnellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële implicaties, de betrokken thema's, en de geplande activiteiten. Het bevat ook een risicoanalyse en een participatieplan, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van het uitvoeringsprogramma en de herziening van het bestedingsplan. De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de goedkeuring van de voorgestelde plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van duurzaamheidsthema's, de toewijzing van financiële middelen, en de mate van participatie van inwoners en stakeholders. Er moet ook worden besloten hoe om te gaan met de risico's en onzekerheden, zoals de afhankelijkheid van Rijksmiddelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt, hoewel de afhankelijkheid van toekomstige Rijksmiddelen een onzekerheid vormt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringsprogramma en de herziening van het bestedingsplan vast te stellen, inclusief de financiële toewijzingen en begrotingswijzigingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door middel van rondetafelgesprekken en webinars met inwoners en stakeholders. Er is aandacht voor het betrekken van de gemeenschap bij de uitvoering van de plannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is het centrale thema van het voorstel, met een focus op klimaatmitigatie, klimaatadaptatie, vergroening, en circulaire economie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met extra onttrekkingen uit de bestemmingsreserve en bijdragen van het Rijk. De financiële dekking wordt deels voorzien door Rijksmiddelen, maar er zijn risico's als deze middelen na 2030 niet worden voortgezet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Energietransitie Uitvoeringsprogramma 2023-2026 Klimaatverandering Bestemmingsreserve CO2-reductie Klimaatakkoord Circulariteit Biodiversiteit Hernieuwbare energieVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 136 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 151 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 82 w/m
C.A. Bos - D66:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 91 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 206 w/m
C.A. Bos - D66:
- 228 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 376 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 377 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 169 w/m
C.A. Bos - D66:
- 128 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 65 w/m
C.A. Bos - D66:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 267 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 106 w/m
C.A. Bos - D66:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 311 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 232 w/m
G.D. Beek - VVD:
- -
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
G.D. Beek - VVD:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 215 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 240 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 268 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 266 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 302 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 151 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 343 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 140 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 249 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 414 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 438 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 202 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 126 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 165 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 162 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 259 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 34 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 248 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 128 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 106 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 66 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 261 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 563 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 124 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 259 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R. van Duffelen - CDA:
- 287 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 586 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 152 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 210 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 225 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 314 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 145 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 69 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 858 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 563 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 139 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 131 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 152 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 110 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 308 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 142 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- -
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 1001 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 186 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 159 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 509 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 133 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 225 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 208 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 145 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 185 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 155 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 218 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 259 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 616 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 64 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 228 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 117 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 160 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 451 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 141 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 241 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 359 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 191 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 253 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 167 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 127 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 127 w/m
C.A. Bos - D66:
- 134 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 331 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 135 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 327 w/m
C.A. Bos - D66:
- 197 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 110 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 192 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 191 w/m
C.A. Bos - D66:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 122 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 94 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 123 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 103 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 235 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 83 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 191 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 349 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 686 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 192 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 108 w/m
Th.J. Visser - CDA
01:02:12 - 01:06:00 - 01:14:32 - 01:19:32 - 01:19:53 - 01:19:59 - 01:20:06 - 01:21:35 - 01:22:13 - 01:23:10 - 01:27:06 - 01:27:39 - 01:28:13 - 01:28:28 - 01:28:39 - 01:29:09 - 01:29:37 - 01:30:11 - 01:30:39 - 01:36:05 - 01:37:28 - 01:37:44 - 01:43:18 - 01:46:55 - 01:54:13 - 01:54:35 - 01:56:35 - 01:56:58 - 01:57:31 - 01:57:52 - 01:58:02 - 01:58:04 - 01:59:02 - 02:05:43 - 02:05:58 - 02:06:33 - 02:06:41 - 02:07:05 - 02:07:23 - 02:08:46 - 02:09:06 - 02:09:33 - 02:10:03 - 02:12:22 - 02:12:52 - 02:16:34 - 02:17:54 - 02:18:11 - 02:21:54 - 02:24:34 - 02:28:17 - 02:31:13 - 02:31:19 - 02:31:41 - 02:31:59 - 02:34:49 - 02:36:11 - 02:36:15 - 02:36:26 - 02:37:04 - 02:37:25 - 02:38:09 - 02:39:45 - 02:39:58 - 02:42:26 - 02:44:20 - 02:46:26 - 02:48:19 - 02:48:39 - 02:50:10 - 02:52:23 - 02:53:15 - 02:53:32
M.W. Belt - Wethouder
01:57:52 - 01:58:56 - 01:59:05 - 02:06:00 - 02:06:44 - 02:07:07 - 02:07:29 - 02:09:07 - 02:09:35 - 02:10:10 - 02:12:21 - 02:12:51 - 02:12:54 - 02:17:04 - 02:18:13 - 02:22:47 - 02:24:59 - 02:28:34 - 02:31:15 - 02:32:17 - 02:33:23 - 02:36:07 - 02:36:14 - 02:36:20 - 02:37:18 - 02:38:04 - 02:50:20 - 02:53:16
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel vaststellen bestemmingsplan "KPP Oosteinde 208 Voorburg"
"Woningbouwplan Voorburg: Kansen en Kritiek in de Raad"
De gemeenteraad van Voorburg heeft groen licht gegeven voor de bouw van 295 appartementen op de locatie Oosteinde 208, ondanks zorgen over het aandeel sociale huurwoningen. Het project, dat wordt ontwikkeld door Borghese Real Estate B.V., voldoet aan de huidige regels, maar roept vragen op over de toekomst van betaalbare huisvesting in de gemeente.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het bestemmingsplan voor de bouw van 295 appartementen in de wijk Klein Plaspoelpolder besproken. Het plan omvat 45 sociale huurwoningen en 44 middeldure huurwoningen, wat volgens de PvdA niet voldoende is. "We bevinden ons nu in een tijd waarin er een schreeuwend tekort is aan betaalbare huurwoningen," aldus een PvdA-raadslid. De partij pleit voor een verhoging van het aandeel sociale huurwoningen naar 30%, zoals vastgelegd in het coalitieakkoord.Andere raadsleden, zoals van D66, benadrukten het belang van het project voor de gemeente. "Dit litteken midden in onze gemeente zal eindelijk verdwijnen," zei een D66-raadslid, verwijzend naar de jarenlange leegstand van het huidige gebouw. Ook de VVD toonde zich tevreden met het plan, maar uitte zorgen over de parkeerdruk en de rol van deelmobiliteit.
De wethouder verdedigde het plan door te wijzen op de afspraken uit 2017 en 2020, waarin de huidige verdeling van sociale en middeldure huurwoningen is vastgelegd. "We houden ons aan de opdracht van de Raad," verklaarde de wethouder. Toch zegde hij toe om te onderzoeken of projectontwikkelaar Amvest zich kan aansluiten bij Woonnet, om zo de toewijzing van sociale huurwoningen te verbeteren.
Ondanks de kritiek stemde de raad in met het voorstel, dat als hamerstuk werd aangenomen. De bouw van de appartementen kan nu van start gaan, met een verwachte oplevering in 2026. De discussie over het aandeel sociale huurwoningen zal echter ongetwijfeld doorgaan, gezien de dringende woningnood in de regio.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor KPP Oosteinde 208 in Voorburg, inclusief de bijbehorende zienswijzennota en omgevingsvergunning. Projectontwikkelaar Borghese Real Estate B.V. wil op deellocatie 3A van Klein Plaspoelpolder 295 appartementen realiseren. Dit vereist een nieuw bestemmingsplan omdat het huidige plan niet voldoet. De gemeenteraad heeft eerder de coördinatieregeling toegepast, waardoor het bestemmingsplan, de omgevingsvergunning en het besluit hogere grenswaarden Wet geluidhinder gelijktijdig worden behandeld. Er zijn vier zienswijzen ingediend, waarvan één buiten de termijn. Het bouwplan voldoet aan de eisen voor sociale en middeldure huurwoningen en draagt bij aan de woningbouwopgave. De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten zijn afgedekt door een overeenkomst met Borghese. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via een klankbordgroep en diverse bijeenkomsten. Communicatie over het project verloopt via verschillende kanalen, waaronder de gemeentelijke website en nieuwsbrieven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen bestemmingsplan KPP Oosteinde 208". Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor de locatie Oosteinde 208 in Voorburg, onderdeel van het project Klein Plaspoelpolder (KPP). Het plan omvat de bouw van 295 appartementen door Borghese Real Estate B.V. Het bestemmingsplan moet worden aangepast omdat de herontwikkeling niet in lijn is met het huidige bestemmingsplan. Het voorstel omvat ook de vaststelling van de Zienswijzennota en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen. De ontwikkeling is in lijn met de eerder vastgestelde Ontwikkelvisie en spelregelkaarten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de betrokken partijen, de inhoud van het bestemmingsplan, en de zienswijzen die zijn ingediend. Het biedt een volledig overzicht van de stappen die zijn genomen en de overwegingen die zijn gemaakt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien de omgevingsvergunning pas kan worden verleend na vaststelling van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de Zienswijzennota. Dit omvat keuzes over woningbouw, sociale huur, en de balans tussen ontwikkeling en leefbaarheid. De raad moet ook overwegen of de participatie en communicatie met belanghebbenden voldoende zijn geweest.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde doelen (vaststelling van het bestemmingsplan en de Zienswijzennota). Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Zienswijzennota vast te stellen en in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen. Ook moet de raad besluiten geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden via een klankbordgroep en diverse bijeenkomsten. De betrokkenheid van bewoners en belanghebbenden is een belangrijk aspect van het proces geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect behandeld via aspecten zoals groenvoorzieningen en de balans tussen bebouwing en openbare ruimte. Het voorstel voldoet aan de huidige normen voor stikstofdepositie.
Financiële gevolgen:
Het besluit heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten voor het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning zijn gedekt door de Anterieure overeenkomst met Borghese. Borghese draagt ook bij aan de kosten voor de aanleg van de openbare ruimte en eventuele planschade.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Klein Plaspoelpolder (KPP) Borghese Real Estate B.V. Omgevingsvergunning Ontwikkelvisie Sociale huurwoningen Spelregelkaart Zienswijzen Anterieure overeenkomst CoördinatieregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 113 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 245 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 121 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 267 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 203 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 224 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 212 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 195 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 185 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 106 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 159 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 176 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 259 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 186 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 196 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 416 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 138 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 113 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 145 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 243 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 43 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 182 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 72 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 351 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 131 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 130 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 129 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 216 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 126 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 207 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 85 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 222 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 138 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 240 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 300 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 145 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 131 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 72 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 85 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 312 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 64 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 216 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 162 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 227 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 212 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 182 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 149 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 67 w/m
Th.J. Visser - CDA
02:55:37 - 03:00:38 - 03:01:55 - 03:02:28 - 03:03:27 - 03:05:35 - 03:06:21 - 03:07:14 - 03:09:31 - 03:09:56 - 03:11:11 - 03:11:59 - 03:13:54 - 03:14:21 - 03:14:40 - 03:14:56 - 03:18:15 - 03:19:24 - 03:19:55 - 03:20:24 - 03:20:52 - 03:21:30 - 03:22:14 - 03:22:21 - 03:23:46 - 03:23:56 - 03:24:19 - 03:24:31 - 03:24:41 - 03:24:49
M.W. Belt - Wethouder
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel vaststellen Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023 en Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2023
Nieuwe Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg: Raadsleden pleiten voor meer sociale woningbouw
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over de nieuwe Huisvestingsverordening 2023, die de verdeling van sociale huurwoningen en wijzigingen in de woonruimtevoorraad reguleert. De verordening moet vóór 1 juli worden vastgesteld, omdat de huidige verordening dan vervalt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de nieuwe Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023, dat plaatsvond in de gemeenteraad, werd duidelijk dat de schaarste aan sociale huurwoningen een heet hangijzer blijft. De verordening, die ook wijzigingen in de legesverordening omvat, moet ervoor zorgen dat de verdeling van sociale huurwoningen eerlijk en efficiënt verloopt.De heer Van Duffelen opende het debat met een vurige oproep voor meer sociale woningbouw. "Wanneer starten we nou een offensieve campagne voor voldoende sociale woningbouw?" vroeg hij aan wethouder Van Reymer. Hij benadrukte dat de gemeente structurele oplossingen moet vinden om de schaarste op te heffen.
De heer De Clerck van de VVD sloot zich hierbij aan en vroeg specifiek aandacht voor het behoud van essentiële beroepen zoals brandweermannen, leraren en politieagenten in de gemeente. "Ik ben benieuwd hoe de wethouder daar naar kijkt," zei hij.
Mevrouw Van Weers uitte haar zorgen over de lange wachttijden voor sociale huurwoningen en vroeg of er voldoende hulp is bij het invullen van urgentieaanvragen. Mevrouw Ollongren van de ChristenUnie benadrukte het belang van samenwerking met betrokken partners en prees de gemeente voor het opnemen van zienswijzen in de verordening.
De heer Van Wissen legde de nadruk op het belang van lokale maatwerkoplossingen, vooral voor dorpsgemeenschappen zoals Stompwijk. Hij vroeg of de verordening mogelijkheden biedt voor starters en doorstromers die in hun gemeenschap willen blijven wonen.
Wethouder Van Reymer reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat de verordening grotendeels gelijk blijft aan de vorige. Hij beloofde echter om samen met de raad te kijken naar mogelijkheden voor het aanwijzen van specifieke doelgroepen voor sociale huurwoningen. "Ik wil daar vast een voorzetje voor maken," zei hij.
Wat betreft het scheefwonen, gaf de wethouder aan dat er al een notitie over is, maar dat het lastig blijft om bewoners te verleiden te verhuizen zonder voldoende alternatieven. Hij verzekerde dat er ondersteuning is voor het invullen van urgentieformulieren en dat de gemeente 25% van het woningbezit direct kan toewijzen, wat gunstig is voor gemeenschappen zoals Stompwijk.
Het debat eindigde met de toezegging van de wethouder om een was-wordt-lijst toe te voegen aan toekomstige verordeningen, zodat raadsleden beter inzicht krijgen in de veranderingen. De verordening werd als hamerstuk naar de raad gestuurd, waarmee de weg vrij is voor de vaststelling vóór de deadline van 1 juli.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van de Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023 en een wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2023. De huidige Huisvestingsverordening uit 2019 vervalt op 1 juli 2023, waardoor een nieuwe verordening noodzakelijk is om de verdeling van sociale huurwoningen en wijzigingen in de woonruimtevoorraad te reguleren. De wijziging van de legesverordening is nodig voor het innen van leges voor nieuwe vergunningen, zoals de opkoopbescherming. De ontwerpverordening heeft ter inzage gelegen en inspraakreacties van onder andere de Sociale Verhuurders Haaglanden en de provincie Zuid-Holland zijn verwerkt. De financiële impact van de wijzigingen in leges wordt als beperkt ingeschat. De nieuwe verordeningen treden in werking op 1 juli 2023.
-
3297 Raadsvoorstel Vaststellen Huisvestingsverordening LV 2023 en Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023 en Verordening tot Tweede wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van leges 2023." Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe Huisvestingsverordening voor Leidschendam-Voorburg, die de woonruimteverdeling van sociale huurwoningen en wijzigingen in de woonruimtevoorraad regelt. De verordening is regionaal afgestemd en moet vóór 1 juli 2023 worden vastgesteld. Daarnaast wordt de legesverordening aangepast om leges te innen voor nieuwe vergunningen in het kader van opkoopbescherming. Het voorstel is voorbereid door het college en heeft een inspraakronde doorlopen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak, de regionale afstemming, en de inspraakprocedure. Het bevat ook verwijzingen naar relevante documenten en inspraakreacties.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordeningen vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de inspraakreacties en het maken van een definitieve beslissing over de verordeningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de nieuwe Huisvestingsverordening en de wijziging van de legesverordening. Dit omvat keuzes over de aanpak van schaarste aan woonruimte en de regulering van opkoopbescherming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor vaststelling. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van de verwachte impact van de wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan moeilijk te meten zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Huisvestingsverordening en de wijziging van de legesverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een inspraakprocedure is geweest, waarbij belanghebbenden zoals woningcorporaties en huurdersorganisaties hun zienswijzen konden indienen. Deze reacties zijn verwerkt in het inspraakverslag.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op woonruimteverdeling en opkoopbescherming.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, met een verwachte geringe extra opbrengst aan leges. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, wat suggereert dat de kosten binnen de bestaande budgetten kunnen worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening 2023 Woonruimteverdeling Opkoopbescherming Leges 2023 Sociale huurwoningen Schaarste woningmarkt Inspraakverslag Woningmarktregio Haaglanden Zienswijze SVH/SHH Wet Betaalbare huurVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 632 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 118 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 100 w/m
Giulia Olenroot - ChristenUnie:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 62 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 206 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 76 w/m
R. van Duffelen - CDA
R.M. de Klerk - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
Giulia Olenroot - ChristenUnie
J.M. van Wissen - GBLV
Agendapunt 2.d Raadsbrief Beantwoorden schriftelijke vragen fracties VVD en CDA over SKG-slibdepot op bedrijventerrein Westvlietweg
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 271 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 127 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 295 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 191 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 783 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 184 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 292 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 211 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 235 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 232 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 88 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 546 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 260 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 214 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 238 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 358 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 137 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 169 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 92 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 160 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 81 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 224 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 227 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 204 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 136 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 62 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 266 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 104 w/m
M. van Wijk - GBLV
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel vaststellen gecoördineerde planologische procedure 'De Bres'
Nieuwe sociale huurwoningen in Leidschendam: een stap naar de toekomst
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor een gecoördineerde planologische procedure voor het project 'De Bres'. Dit project beoogt de verouderde sociale huurwoningen aan de Venestraat en Nieuwstraat te vervangen door moderne, duurzame complexen. Het besluit moet de bouw versnellen en de dringende behoefte aan sociale huurwoningen aanpakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de planologische procedure te coördineren met enthousiasme ontvangen. De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Ogri, sprak zijn tevredenheid uit: "Wij zijn blij dat er nieuwe, duurzame sociale huurwoningen komen die beter passen bij de huidige woonwensen."D66, bij monde van de heer Jorissen, prees het plan voor bijna 100% sociale woningen, een unicum volgens hem. Toch uitte hij zorgen over het verlies van groen voor bergingen. "Liever een verdieping erbij dan kostbaar groen opofferen," stelde hij. De wethouder verzekerde dat het opgeofferde groen aan de achterzijde gecompenseerd wordt met kwalitatief gebruiksgroen aan de voorzijde.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Declerck, vroeg zich af waarom voor deze specifieke aanpak was gekozen. De wethouder legde uit dat de coördinatieregeling tijdwinst biedt, wat cruciaal is gezien de stijgende bouwkosten. "Hoe langer we wachten, hoe duurder het wordt voor de corporaties," aldus de wethouder.
Mevrouw van Weers van een andere partij sloot de avond optimistisch af: "Er komen nieuwe sociale woningen in plaats van oude, en het zijn er nog meer ook. Wat wil je nog meer?" Ze vroeg zich wel af wanneer de bouw zou beginnen en of er liften in de nieuwe gebouwen zouden komen. De wethouder bevestigde dat er liften gepland zijn.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Bregman, was blij met de plannen voor mensen met een krap budget. Hij stelde voor om parkeerplekken onder het complex te onderzoeken, zoals eerder bij een ander project was gedaan. De wethouder gaf aan dat dit vanwege kosten en veiligheid niet haalbaar was.
De heer van Wijk, die al 60 jaar in de buurt woont, benadrukte de noodzaak om snel te handelen: "Wat Gemeentebelangen betreft, zo snel mogelijk van start."
Na een constructieve discussie stemde de raad in met het voorstel als hamerstuk, wat betekent dat het zonder verdere discussie wordt aangenomen. De wethouder beloofde dat het groen dat verloren gaat, kwalitatief gecompenseerd zal worden. Hiermee is de weg vrij voor de start van de bouw van de nieuwe sociale huurwoningen in Leidschendam.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de coördinatie van de planologische procedure voor het project 'De Bres' in Leidschendam, waar verouderde sociale huurwoningen worden vervangen door nieuwe, duurzame complexen. De gemeente Leidschendam-Voorburg wil een gecoördineerde procedure toepassen, waardoor alle benodigde besluiten en vergunningen voor de nieuwbouw gezamenlijk worden voorbereid en bekendgemaakt. Dit omvat onder andere omgevingsvergunningen en besluiten over hogere geluidswaarden. Het doel is om de procedure te versnellen, gezien de dringende behoefte aan sociale huurwoningen en de reeds gesloopte en te slopen bouwblokken. Het project voldoet aan het 'Basis ruimtelijk kader De Bres', wat betekent dat er geen verklaring van geen bedenkingen van de raad nodig is, mits de plannen binnen dit kader passen. De coördinatieregeling biedt tijdswinst en duidelijkheid voor belanghebbenden, maar kent ook risico's, zoals het stilleggen van de bouw als een onderdeel van het besluit door de Raad van State wordt afgekeurd. Financieel heeft het besluit geen gevolgen voor de gemeente, en omwonenden worden geïnformeerd via een communicatieplan.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen gecoördineerde planologische procedure 'De Bres'". Het voorstel betreft de vervangende nieuwbouw van sociale huurwoningen aan de Venestraat/Nieuwstraat in Leidschendam. De woningcorporaties Vidomes en WoonInvest willen verouderde sociale huurwoningen vervangen door nieuwe complexen die voldoen aan moderne woonwensen en duurzaamheidseisen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een coördinatieregeling toe te passen, zodat alle benodigde besluiten en vergunningen voor het project in één traject worden gebundeld. Dit moet de procedure versnellen en de bouw van de nieuwe woningen bespoedigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de noodzaak van de coördinatieregeling, de betrokken partijen, en de juridische context. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte planning en betrokkenheid van omwonenden zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet besluiten of de coördinatieregeling van toepassing wordt verklaard en of het project "De Bres" wordt aangewezen als bouwplan waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen vereist is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het versnellen van de bouwprocedure door de coördinatieregeling toe te passen of het volgen van de reguliere, mogelijk tijdrovendere procedures. Dit heeft implicaties voor de snelheid van woningbouw en de betrokkenheid van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op omwonenden en de exacte duurzaamheidsmaatregelen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de coördinatieregeling toe te passen en het project aan te wijzen als bouwplan waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen nodig is.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden geïnformeerd zullen worden na het afsluiten van een anterieure overeenkomst. Er is echter weinig detail over hoe participatie in eerdere stadia wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de nieuwe woningen moeten voldoen aan de laatste wettelijke eisen. Het voorstel benadrukt dat de nieuwe woningen duurzamer zullen zijn dan de oude.
Financiële gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen voor de gemeente zijn. De kosten worden gedekt door een anterieure overeenkomst met de woningcorporaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Bres Sociale huurwoningen Coördinatieregeling Omgevingsvergunning Woningcorporaties Sloop en nieuwbouw Ruimtelijk kader Wet ruimtelijke ordening Verklaring van geen bedenkingen (vvgb) Wabo-procedureVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 132 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 117 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 162 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 388 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 173 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 706 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 272 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 226 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 546 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 272 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 625 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 132 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 118 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 127 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 127 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 110 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 236 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 115 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 264 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 231 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 455 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 720 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 70 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 258 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 106 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 360 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 293 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 159 w/m
R. van Duffelen - CDA
Agendapunt 3.a Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering.
Th.J. Visser - CDA:
- 157 w/m