17-04-2018 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.j Instemming aanvraag vangnetuitkering Participatiewet 2017 (420).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de verklaring van het college voor de aanvraag van de Vangnetuitkering Participatiewet 2017. De gemeente is sinds 2016 een nadeelgemeente binnen het verdeelmodel van het Rijk voor het BUIG-budget, wat betekent dat ze minder budget ontvangen dan nodig is voor bijstandsuitkeringen. Voor 2017 heeft de gemeente een tekort van €5.547.872, wat hen in aanmerking brengt voor de vangnetuitkering. De aanvraag moet voor 15 augustus 2018 worden ingediend en de raad moet instemmen met de juistheid van de verklaring als onderdeel van de aanvraagprocedure. Het voorstel draagt bij aan de doelstelling dat meer inwoners zich financieel kunnen redden. Indien de aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt de gemeente €3.614.541 als vangnetuitkering, terwijl het resterende tekort van €1.933.331 uit de algemene middelen wordt gedekt. De Toetsingscommissie vangnet Participatiewet beoordeelt de aanvraag en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beslist binnen acht weken na ontvangst van het advies. De uitkering wordt in het eerste kwartaal van 2019 uitbetaald. Mocht de aanvraag niet volledig worden toegekend, kan dit een incidentele tegenvaller van maximaal €3.614.541 in 2018 betekenen, maar dit risico wordt als klein ingeschat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Instemming aanvraag Vangnetuitkering Participatiewet 2017". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de verklaring van het college voor de aanvraag van een vangnetuitkering voor 2017. De gemeente heeft een tekort van €5.547.872 op het BUIG-budget, wat neerkomt op 25,11% van het toebedeelde budget. Door in te stemmen met de verklaring, kan de gemeente aanspraak maken op een vangnetuitkering van €3.614.541, waarmee een deel van het tekort wordt gecompenseerd. Het resterende tekort wordt gedekt uit de algemene middelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële analyse en legt de noodzaak van de aanvraag uit. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de procedurele stappen na de indiening van de aanvraag.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verklaring van het college, wat een vereiste is voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het dekken van het resterende tekort uit de algemene middelen en of ze vertrouwen hebben in de procedurele juistheid van de aanvraag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor indiening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn voor de beoordeling door de Toetsingscommissie is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de verklaring van het college voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële compensatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen. Het tekort van €5.547.872 wordt deels gecompenseerd door de vangnetuitkering van €3.614.541. Het resterende tekort van €1.933.331 wordt gedekt uit de algemene middelen. De financiële risico's worden als klein ingeschat, maar er is een potentieel voor een incidentele tegenvaller als de uitkering niet wordt toegekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vangnetuitkering Participatiewet BUIG-budget Nadeelgemeente Tekort Compensatie Toetsingscommissie Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Algemene middelen Financieel risicoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.a Benoeming en beëdiging fractievertegenwoordigers.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel vaststellen benoemingen Presidium, commissie Rekening & Audit en aanwijzen commissies gemeenschappelijke regelingen 492
Nieuwe Benoemingen in Gemeentelijke Commissies Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een recent debat ingestemd met de benoeming van diverse raadsleden en fractievertegenwoordigers in verschillende gemeentelijke commissies. Hoewel enkele posities nog openstaan, kunnen de benoemde leden direct aan de slag.
Samenvatting
Diverse raadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Leidschendam-Voorburg hebben zich kandidaat gesteld voor verschillende functies binnen gemeentelijke commissies. De voorgestelde benoemingen zijn als volgt:
- Leden Presidium: J. Brokke (VVD), M. Velù (GBLV), C.A. Bos (D66), H.P.P. van Rede (CDA), F.J. Kist (GroenLinks).
- Commissie Audit en Rekening: H.I. Aris (VVD), W.F. Steutel (GBLV), J.J. van Maldegem (D66), A.H.M. Strous (CDA), F.J. Kist (GroenLinks), C.M. van Hoogdalem (PvdA).
- Adviescommissie Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag: M. Velù (GBLV), C.A. Bos (D66), met plv. leden F.L.M. Duijn (CDA) en S.R. Paltansing (PvdA).
- Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat Metropoolregio Rotterdam Den Haag: B. Eleveld (VVD), J.J. van Maldegem (D66), met plv. lid M.J.R. Hartsinck (GBLV).
- Rekeningcommissie GGD Veilig Thuis Haaglanden: W.F. Steutel (GBLV).
- Rekeningcommissie DSW Rijswijk e.o.: H.I. Aris (VVD), W.F. Steutel (GBLV), met plv. lid J. van Rossum (GroenLinks).
- Rekeningcommissie Veiligheidsregio Haaglanden: S.D. van den Heuvel (VVD).
Voor de Rekeningcommissie Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Rekeningcommissie Omgevingsdienst Haaglanden zijn nog geen kandidaten voorgesteld. De benoemingen worden behandeld door H.T.A.G. Gevers en zijn gedateerd op 17 april 2018.
-
Raadsvoorstel benoeming leden Presidium, commissie Rekening Audit en aanwijzen leden commissies gemeenschappelijke regelingen 492.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoemingen leden Presidium en commissie Rekening & Audit en aanwijzen leden van de commissies van gemeenschappelijke regelingen" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document stelt voor om diverse raadsleden en fractievertegenwoordigers te benoemen in verschillende commissies, waaronder het Presidium, de Commissie Audit en Rekening, en diverse adviescommissies binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Het doel is om de vertegenwoordiging van de gemeente in deze commissies te formaliseren en te waarborgen dat de gemeente effectief kan deelnemen aan regionale samenwerkingsverbanden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van benoemingen en de specificatie van de functies binnen de verschillende commissies. Echter, er ontbreken kandidaten voor enkele posities, zoals in de Rekeningcommissie Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Omgevingsdienst Haaglanden, wat een lacune in de volledigheid kan betekenen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde benoemingen te beoordelen en goed te keuren. Dit is essentieel voor de formele vertegenwoordiging van de gemeente in de genoemde commissies.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de geschiktheid van de voorgestelde kandidaten en of de samenstelling van de commissies de belangen van de gemeente adequaat vertegenwoordigt. Er moet ook worden overwogen of de diversiteit en expertise binnen de commissies voldoende zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, aangezien het voornamelijk om benoemingen gaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van kandidaten voor sommige posities kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde benoemingen al dan niet goed te keuren en eventueel aanvullende kandidaten voor de openstaande posities te zoeken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid betreft van de gemeentelijke organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen commissies.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of dekkingswijzen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel dat zich richt op benoemingen en niet op beleidsuitvoering of projecten met financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Presidium Commissie Audit en Rekening Adviescommissie Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat Rekeningcommissie GGD Veilig Thuis Haaglanden Rekeningcommissie DSW Rijswijk e.o. Rekeningcommissie Veiligheidsregio Haaglanden Rekeningcommissie Omgevingsdienst Haaglanden FractievertegenwoordigersVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.c Herbenoeming mevrouw drs. S.C. van der Haagen als lid van de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.d Vaststellen besluitenlijst raadsvergadering d.d. 27 maart 2018 en 29 maart 2018 en 3 april 2018.
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.e Vaststellen Lijst van ingekomen stukken (LIS) (2103940).
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.f Vaststelling bestemmingsplan Gasleiding nabij Wilsveen 65 (399).
Gasleiding Wilsveen: Raad Stemmen Unaniem in met Bestemmingsplan
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor de verlegging van een hogedruk aardgastransportleiding nabij Wilsveen 65. Deze verlegging is cruciaal voor de ontwikkeling van het natuur- en recreatiegebied Nieuwe Driemanspolder, dat ook als waterberging zal dienen.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Gasleiding nabij Wilsveen 65', inclusief de bijbehorende Zienswijzennota. Er is geen exploitatieplan nodig omdat de kosten via een anterieure overeenkomst zijn geregeld. Het bestemmingsplan is nodig vanwege de verlegging van een hogedruk aardgastransportleiding, die noodzakelijk is voor het project Nieuwe Driemanspolder. Dit project omvat de aanleg van een natuur- en recreatiegebied dat ook dient als waterberging bij extreme regenval. De verlegging van de leiding was al uitgevoerd voordat het bestemmingsplan formeel was vastgesteld, vanwege de urgentie voor het project. Er zijn geen bezwaren ontvangen van omwonenden en het plan voldoet aan de eisen van goede ruimtelijke ordening. De economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid zijn voldoende onderbouwd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan 'Gasleiding nabij Wilsveen 65'
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Gasleiding nabij Wilsveen 65'. Het plan maakt de verlegging van een hogedruk aardgastransportleiding mogelijk, noodzakelijk voor de aanleg van het natuur- en recreatiegebied Nieuwe Driemanspolder. Dit gebied dient ook als waterberging bij extreme regenval. De verlegging is al uitgevoerd door de Gasunie, ondanks dat het juridisch-planologische traject nog niet was afgerond. Het bestemmingsplan formaliseert deze situatie. Er is één zienswijze ontvangen en verwerkt. De economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid is voldoende aannemelijk gemaakt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke juridische en procedurele stappen beschrijft, inclusief de verwerking van zienswijzen en de noodzaak van de verlegging.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een formele stap in de procedure van ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de verlegging van de gasleiding en de bijbehorende wijzigingen in het bestemmingsplan, rekening houdend met de belangen van veiligheid en ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verlegging is al uitgevoerd zonder formele goedkeuring, wat vragen kan oproepen over de naleving van procedures.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; omwonenden zijn geïnformeerd, maar er zijn geen reacties ontvangen. De participatie lijkt minimaal en voornamelijk informatief.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de rol van het project in waterbeheer en natuurontwikkeling. Echter, het voorstel zelf legt hier weinig nadruk op.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het kostenverhaal via een anterieure overeenkomst is geregeld. Dit wordt als voldoende gedekt beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Gasleiding Nieuwe Driemanspolder Verlegging Gasunie Limietsloot Waterveiligheid Zienswijzennota Externe veiligheid Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.g Vaststelling bestemmingsplan Oostvlietweg 39-39A (419).
Groen licht voor nieuwe woningen aan de Oostvlietweg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van het perceel aan de Oostvlietweg 39-39A. Het plan transformeert een garagebedrijf en autospuiterij naar een woonbestemming, wat bijdraagt aan een groenere en aantrekkelijkere leefomgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Oostvlietweg 39-39A' in Leidschendam-Voorburg. Het plan beoogt de herontwikkeling van een perceel waar momenteel een garagebedrijf en autospuiterij gevestigd zijn, naar een woonbestemming. Dit houdt in dat de bedrijfsbebouwing wordt gesaneerd en er twee nieuwe woningen worden gebouwd, terwijl de bestaande bedrijfswoning wordt omgezet naar een burgerwoning. Deze verandering draagt bij aan een ruimtelijke kwaliteitsverbetering, vermindert verkeersbewegingen en maakt het gebied visueel aantrekkelijker door meer openheid naar de achterliggende weilanden te creëren. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en het plan voldoet aan de eisen van goede ruimtelijke ordening en is economisch en maatschappelijk uitvoerbaar. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan ‘Oostvlietweg 39-39A’
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Oostvlietweg 39-39A, waarbij de huidige bedrijfsfunctie van een garagebedrijf en autospuiterij wordt omgezet naar een woonfunctie. Dit omvat de sanering van bedrijfsbebouwing en verharding, en de bouw van twee nieuwe woningen. De wijziging draagt bij aan ruimtelijke kwaliteitsverbetering door het verminderen van verkeersbewegingen en het verbeteren van het landschap. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en het plan is in overeenstemming met de vereisten voor goede ruimtelijke ordening. De economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid zijn voldoende aannemelijk gemaakt.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de context, de redenen voor de wijziging, en de gevolgen van het bestemmingsplan. Het biedt een duidelijke uitleg van de voordelen en de noodzaak van de herontwikkeling.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Het is hun taak om te beoordelen of het plan voldoet aan de wettelijke eisen en of het in het belang is van de gemeente en haar inwoners.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de herontwikkeling van de locatie van een bedrijfsfunctie naar een woonfunctie. Dit omvat het afwegen van de voordelen van ruimtelijke kwaliteitsverbetering tegen eventuele bezwaren of alternatieve visies op de ontwikkeling van het gebied.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen stelt en de stappen beschrijft om deze te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ‘Oostvlietweg 39-39A’ vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien het kostenverhaal via de anterieure overeenkomst is geregeld.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat derden de gelegenheid hebben gehad om zienswijzen in te dienen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Dit suggereert dat er beperkte participatie is geweest, maar dat er geen bezwaren zijn opgekomen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien de herontwikkeling bijdraagt aan een groene, duurzame woongemeente door het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en het verminderen van verkeersbewegingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat er geen exploitatieplan nodig is omdat het kostenverhaal via een anterieure overeenkomst is geregeld. Dit impliceert dat de financiële gevolgen zijn afgedekt, maar er wordt geen gedetailleerde financiële analyse gegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Oostvlietweg 39-39A Woonfunctie Herontwikkeling Ruimtelijke kwaliteitsverbetering Bedrijfsfunctie Sanering Ruimtelijke ordening Transparantie Economische uitvoerbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.h Vaststellen krediet uitvoering moties afscheiden/aanlichten voorterrein Oude begraafplaats (326).
Oude Begraafplaats Voorburg krijgt nieuw licht en afscheiding
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een plan om het voorterrein van de Oude Begraafplaats in Voorburg te verfraaien en te verlichten. Het project, dat in samenwerking met Stichting Mooi Voorburg wordt uitgevoerd, moet de veiligheid en esthetiek van de begraafplaats verbeteren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van een plan voor de afscheiding en verlichting van het voorterrein van de Oude Begraafplaats in Voorburg. Het voorstel vraagt om een krediet van € 50.000 exclusief btw, met een bijbehorende begrotingswijziging. Dit plan is een gevolg van een motie die de gemeenteraad aannam tijdens de bespreking van de Kadernota 2018-2021, waarin het college werd opgedragen samen met Stichting Mooi Voorburg een reconstructieplan te maken. De gemeente Leidschendam-Voorburg is eigenaar van de begraafplaats en draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het project. Stichting Mooi Voorburg neemt het initiatief en wil 55% van het benodigde budget bijdragen. De totale kosten zijn geraamd op € 97.186 exclusief btw, waarbij de stichting € 10.000 bijdraagt ter viering van haar 12e jubileum. De gemeentelijke bijdrage is maximaal € 50.000, op voorwaarde dat de stichting haar aandeel in de kosten uiterlijk eind 2018 kan aantonen. Het project beoogt de afscheiding te verbeteren en het poortgebouw te verlichten, wat bijdraagt aan de veiligheid en esthetiek van de begraafplaats. De uitvoering start in april 2019, mits de financiering rond is. Risico's zijn onder andere afhankelijkheid van de gemeentelijke bijdrage en de mogelijkheid dat de stichting niet tijdig voldoende fondsen werft.
-
326 Raadsvoorstel Vaststellen krediet uitvoering moties afscheiden aanlichten voorterrein Oude begraafplaats.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen krediet uitvoering moties afscheiden, aanlichten voorterrein Oude begraafplaats". Het plan beoogt de reconstructie van de afscheiding en verlichting van het voorterrein van de Oude Begraafplaats in Voorburg. Dit omvat het bouwen van een gemetselde afscheiding en het aanlichten van het poortgebouw om de begraafplaats te verfraaien en vandalisme te verminderen. De gemeente Leidschendam-Voorburg en Stichting Mooi Voorburg delen de kosten, waarbij de gemeente maximaal € 50.000 bijdraagt, afhankelijk van de fondsenwerving door de stichting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de financiële implicaties, en de voorwaarden voor uitvoering. Echter, meer informatie over de exacte planning en betrokken partijen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde aanpak en de financiële bijdrage van de gemeente goedkeuren. Ze moeten ook de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de financiële bijdrage van de gemeente willen goedkeuren, rekening houdend met de afhankelijkheid van de fondsenwerving door Stichting Mooi Voorburg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en tijdslijnen, maar de afhankelijkheid van externe fondsenwerving maakt het minder haalbaar en tijdgebonden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van fondsenwerving kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde aanpak en de financiële bijdrage van € 50.000 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeentelijke bijdrage afhankelijk is van het succes van sponsorwerving en crowdfunding, wat wijst op enige mate van participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten zijn € 97.186 excl. btw, waarvan de gemeente maximaal € 50.000 bijdraagt. De kapitaallasten bedragen € 2.384 per jaar over 25 jaar, wat binnen de bestaande budgettaire ruimte kan worden opgevangen. De bijdrage van de gemeente is afhankelijk van de fondsenwerving door Stichting Mooi Voorburg.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oude begraafplaats Afscheiding Verlichting Stichting Mooi Voorburg Crowdfunding Sponsorwerving Budget Aannemersbegroting Poortgebouw VandalismeVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.i Bekrachtiging geheimhouding bijlagen Raadsbrief Kennisnemen verhouding aandeelhouders Eneco en Raad van Commissarissen
Samenvatting
Het college van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om voorlopige geheimhouding op te leggen aan de bijlagen van de raadsbrief over de verhouding tussen de aandeelhouders van Eneco en de Raad van Commissarissen. De gemeenteraad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen om te voorkomen dat de geheimhouding vervalt volgens de Gemeentewet. Deze geheimhouding is opgelegd omdat de informatie vertrouwelijke bedrijfsgegevens bevat, waarvan openbaarmaking schadelijk kan zijn voor het lopende proces tussen de betrokken partijen. Het voorstel draagt bij aan het doel om de raad goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid. De raad kan, indien gewenst, met gesloten deuren over de geheimhouding en de inhoud van de informatie overleggen.
-
Raadsvoorstel 427 Bekrachtiging geheimhouding bijlagen Raadsbrief Kennisnemen verhouding aandeelhouders Eneco en Raad van Commissarissen.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding bijlagen Raadsbrief kennisnemen verhouding tussen aandeelhouders Eneco en Raad van Commissarissen". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de door het college opgelegde geheimhouding op bijlagen van een raadsbrief te bekrachtigen. Deze bijlagen bevatten vertrouwelijke informatie over de verhouding tussen de aandeelhouders van Eneco en de Raad van Commissarissen. De geheimhouding is opgelegd om de vertrouwelijkheid van bedrijfsgegevens te waarborgen en om het vertrouwen tussen de betrokken partijen te herstellen. Het voorstel is een gevolg van een mediationproces dat heeft geleid tot een vaststellingsovereenkomst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het biedt een duidelijke uitleg over de reden voor geheimhouding en de juridische basis daarvoor.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de geheimhouding te bekrachtigen, wat een formele goedkeuring inhoudt van het besluit van het college om bepaalde informatie vertrouwelijk te houden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belang van vertrouwelijkheid zwaarder laat wegen dan het belang van openbaarheid. Dit kan afhangen van de politieke visie op transparantie en het vertrouwen in het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het voornamelijk een juridische formaliteit betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de bijlagen te bekrachtigen of niet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en vertrouwelijke kwesties.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. De focus ligt op juridische en vertrouwelijke aspecten, zonder financiële implicaties te bespreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Eneco Aandeelhouderscommissie (AHC) Raad van Commissarissen (RvC) Mediation Vaststellingsovereenkomst Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Vertrouwelijkheid Bedrijfsgegevens OpenbaarmakingVerfijning van de zoekopdracht: