14-02-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.b Benoeming en installatie nieuw lid van de rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg - 19:35
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om mevrouw A.M.K. Kühler te benoemen als nieuw lid van de Rekenkamercommissie voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Haar benoeming gaat in op 14 februari 2022 en loopt tot 14 februari 2027, onder voorbehoud van goedkeuring door de andere betrokken gemeenteraden. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het aangekondigde vertrek van mevrouw S. Hoogkamer per 1 november 2022. Mevrouw Kühler voldoet aan de gestelde eisen, waaronder juridische kennis en ervaring met gemeentelijke processen. De selectiecommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de gemeenteraad en de rekenkamercommissie, heeft haar voorgedragen na een sollicitatieprocedure met elf kandidaten. Na haar benoeming zal de rekenkamercommissie weer volledig operationeel zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw A.M.K. Kühler als lid van de Rekenkamercommissie voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Mevrouw S. Hoogkamer heeft aangegeven te stoppen, waardoor een vacature is ontstaan. Mevrouw Kühler wordt voorgedragen vanwege haar juridische kennis, ervaring met gemeentelijke processen en binding met Leidschendam-Voorburg. De benoeming is voor een periode van vijf jaar, onder voorbehoud van goedkeuring door de andere betrokken gemeenteraden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle relevante informatie over de achtergrond, selectieprocedure en kwalificaties van de voorgedragen kandidaat.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de benoeming van het nieuwe lid van de Rekenkamercommissie. Dit is een formele rol waarbij de raad de aanbevelingen van de selectiecommissie beoordeelt en goedkeurt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde kandidaat op basis van de aanbevelingen en of zij de selectieprocedure en criteria passend vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om mevrouw Kühler te benoemen als lid van de Rekenkamercommissie en mevrouw Hoogkamer te bedanken voor haar inzet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders, aangezien het een interne benoeming betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd in het voorstel. De benoeming van een nieuw lid lijkt binnen de bestaande budgetten van de Rekenkamercommissie te vallen.
Context van het Besluit:
Het besluit is noodzakelijk vanwege het vertrek van mevrouw Hoogkamer. Het is een reguliere procedure binnen de kaders van de verordening op de Rekenkamercommissie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Kühler Hoogkamer Selectiecommissie Juridische kennis Gemeentelijke processen Sollicitanten Binding Werk- en denkniveauVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda - 19:30
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
Ph. van Veller - Wethouder
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
S.G.D. Kok - PvdA
S.G.D. Kok - PvdA
Ph. van Veller - Wethouder
M.J.R. Hartsinck - GBLV
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 1.d Vragenuur - 20:15
S.G.D. Kok - PvdA
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
Th.J. Visser - CDA
J.g Bijl
Ph. van Veller - Wethouder
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
M.J.R. Hartsinck - GBLV
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
S.G.D. Kok - PvdA
E.R. van der Schaft - SP
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Agendapunt 2.a Vaststellen besluitenlijsten vorige vergaderingen - 20:30
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en Schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 14 februari 2023 - 20:31
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de lijst van ingekomen stukken en de schriftelijke vragen en antwoorden over de periode van 17 januari 2023 tot 10 februari 2023 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van deze documenten officieel bekrachtigt, zoals voorgesteld door het presidium van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de benodigde informatie over de periode en de documenten die moeten worden vastgesteld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke procedure binnen de gemeenteraad.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een administratieve formaliteit betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de documenten die moeten worden vastgesteld. Het is tijdgebonden, maar er zijn geen specifieke doelen of resultaten die bereikt moeten worden, wat het minder relevant maakt voor een SMART-analyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van ingekomen stukken en de schriftelijke vragen en antwoorden formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de administratieve aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve procedures.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak om dekking aan te geven, aangezien het een administratieve handeling betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Begroting Doelenboom Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
M.W. Belt - Wethouder
J.g Bijl
M.W. Belt - Wethouder
J.g Bijl
S.J. Duijvestijn-van Leusden - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel vaststellen voorbereidingskrediet herinrichting Veursestraatweg - 20:32
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een voorbereidingskrediet van € 250.000 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van de Veursestraatweg. Dit besluit is ingegeven door de ontwikkeling van nieuwe natuur en 555 woningen langs de weg, wat vraagt om verbeterde verkeersveiligheid en bereikbaarheid. De overdracht van de weg van de provincie naar de gemeente biedt de kans om de maximumsnelheid te verlagen van 80 km/h naar 50 km/h, wat positieve milieueffecten kan hebben. De herinrichting omvat verkeers- en milieuonderzoeken, en een nieuw wegontwerp, waarbij bewoners en belanghebbenden worden betrokken. De totale kosten voor de herinrichting worden geraamd op € 4.007.000, met een toekomstig kredietvoorstel aan de gemeenteraad in Q4-2023. Een participatieplan is opgesteld om de betrokkenheid van inwoners te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen voorbereidingskrediet herinrichting Veursestraatweg." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet van € 250.000 goed te keuren voor de herinrichting van de Veursestraatweg. Deze herinrichting is nodig vanwege de ontwikkeling van nieuwe woongebieden en natuur langs de weg, en om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren. De overdracht van de weg van de provincie naar de gemeente biedt de kans om de maximumsnelheid te verlagen, wat positieve milieueffecten kan hebben. Het voorstel omvat ook het uitvoeren van verkeers- en milieuonderzoeken en het betrekken van bewoners en belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de financiële implicaties, en de stappen die genomen moeten worden. Er is ook aandacht voor participatie en milieuaspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en de bijbehorende begrotingswijziging. Daarnaast zal de raad later moeten besluiten over het uiteindelijke ontwerp en de uitvoeringskredieten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het voorbereidingskrediet willen goedkeuren, wat implicaties heeft voor de verkeersveiligheid, milieueffecten, en de ontwikkeling van de regio. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen kosten en baten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en doelen (verkeersveiligheid, milieueffecten). Het is tijdgebonden met een besluit in Q4-2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige besluitvorming kan een risico zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van € 250.000 goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het opstellen van een participatieplan. Bewoners en belanghebbenden worden betrokken bij de onderzoeken en het ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de verwachte positieve milieueffecten van de snelheidsverlaging en de integrale milieuonderzoeken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een voorbereidingskrediet van € 250.000, gedekt door de reserve Mobiliteit. Er is een toekomstig kredietvoorstel gepland voor de uitvoeringskosten. Als het ontwerp niet wordt goedgekeurd, worden de voorbereidingskosten ten laste van de algemene reserve gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Veursestraatweg Verkeersveiligheid Milieueffecten Ontwikkelgebieden Maximumsnelheid Participatieplan Verkeerskundig onderzoek M.e.r.-beoordeling Voorbereidingskrediet BewonersbetrokkenheidVerfijning van de zoekopdracht:
J.g Bijl
J.g Bijl -
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen Rekenkamercommissie uit het rapport over Onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën - 20:33
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen, die voortkomen uit een onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën. Het onderzoek, uitgevoerd door Partners+Pröpper, concludeert dat deelnemers kritisch zijn over het participatieproces, twijfelend aan de invloed op besluitvorming en betrokkenheid. Er is onduidelijkheid over de verwerking van hun inbreng in de RES 1.0. Het participatietraject was beperkt tot lokale belanghebbenden, zonder evaluatie. De rekenkamercommissie adviseert zorgvuldiger en breder bemande participatietrajecten, inclusief buurgemeenten, en evaluaties met gedeelde resultaten. Het college erkent de aanbevelingen, maar wijst op een gebrek aan feitelijke onderbouwing voor kritiek op het participatieproces. De raad zal de aanbevelingen bespreken en besluiten welke overgenomen worden. Het besluit heeft geen financiële gevolgen.
-
3042 Raadsvoorstel rapport over Onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen naar aanleiding van Rapport Rekenkamercommissie over Onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie naar aanleiding van een onderzoek naar participatie in de regionale energiestrategieën. De commissie concludeert dat het participatieproces kritisch wordt beoordeeld door deelnemers, met twijfels over de invloed op besluitvorming en betrokkenheid. Er is geen evaluatie van het participatietraject uitgevoerd. De aanbevelingen zijn gericht op zorgvuldiger uitvoering, betrokkenheid van buurgemeenten en evaluatie van toekomstige trajecten. De raad moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen. Het college heeft al aangegeven de aanbevelingen te willen gebruiken voor toekomstige trajecten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over hoe de aanbevelingen praktisch geïmplementeerd zullen worden. Er is ook een gebrek aan feitelijke onderbouwing voor sommige conclusies, zoals door het college opgemerkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of en welke aanbevelingen van de Rekenkamercommissie worden overgenomen. Dit vereist een debat en besluitvorming binnen de raad.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen of zij de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie volledig, gedeeltelijk of niet overneemt. Dit omvat keuzes over de mate van participatie en betrokkenheid van buurgemeenten in toekomstige energiestrategieën.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn ook inconsistenties, zoals het verschil in mening tussen de Rekenkamercommissie en het college over de zorgvuldigheid van het participatietraject.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten welke aanbevelingen van de Rekenkamercommissie worden overgenomen en hoe deze in toekomstige participatietrajecten worden geïntegreerd.
Participatie
Het voorstel erkent dat participatie tot nu toe beperkt was en doet aanbevelingen voor bredere en zorgvuldiger betrokkenheid, inclusief het betrekken van buurgemeenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op regionale energiestrategieën, die inherent duurzaamheidsdoelen nastreven.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, zoals vermeld in het document. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele toekomstige kosten voor verbeterde participatietrajecten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie Regionale energiestrategieën Rekenkamercommissie Aanbevelingen Onderzoek Inwoners Buurgemeenten Evaluatie Participatietraject College van burgemeester en wethoudersVerfijning van de zoekopdracht:
J.g Bijl
J.g Bijl -
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel vaststellen Bodemkwaliteitskaart met beleidsregels PFAS gemeente Leidschendam-Voorburg - 20:34
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Bodemkwaliteitskaart met beleidsregels voor PFAS vast te stellen. Dit besluit is genomen om te voorkomen dat voor elk ruimtelijk project afzonderlijk onderzoek naar PFAS in de bodem moet worden gedaan. Uit eerder onderzoek bleek dat de grond in de gemeente over het algemeen geen verhoogde PFAS-concentraties bevat. De ontwerp Bodemkwaliteitskaart heeft zes weken ter inzage gelegen, waarbij geen zienswijzen zijn ingediend. Het vaststellen van de kaart en de beleidsregels zorgt voor kostenbesparing bij grondverzet, aangezien er geen extra PFAS-onderzoek nodig is. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente en de betrokken partijen zijn geïnformeerd over het proces.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Bodemkwaliteitskaart met beleidsregels PFAS gemeente Leidschendam-Voorburg". Het voorstel beoogt de vaststelling van een bodemkwaliteitskaart met beleidsregels voor PFAS in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit is noodzakelijk omdat gemeenten worden geacht dergelijke kaarten en beleid op te stellen om te voorkomen dat voor elk ruimtelijk project afzonderlijk bodemonderzoek naar PFAS nodig is. De kaart toont aan dat de bodem in de gemeente over het algemeen geen verhoogde PFAS-concentraties bevat, wat kostenbesparingen oplevert voor zowel de gemeente als externe partijen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, achtergrond, en de gevolgen van het vaststellen van de bodemkwaliteitskaart duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de participatie en communicatie met belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de vaststelling van de bodemkwaliteitskaart met beleidsregels voor PFAS.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet vaststellen van de bodemkwaliteitskaart en de beleidsregels voor PFAS. Dit kan invloed hebben op de wijze waarop de gemeente omgaat met bodemverontreiniging en de kosten die daarmee gepaard gaan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van de kaart en de beleidsregels. Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke verwachtingen en de voordelen die het biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bodemkwaliteitskaart met beleidsregels PFAS vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpkaart en het besluit ter inzage hebben gelegen en dat er geen zienswijzen zijn binnengekomen. Er is communicatie geweest via verschillende kanalen, maar actieve participatie van inwoners lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op het beheer van bodemkwaliteit en het voorkomen van verontreiniging.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Het gebruik van de bodemkwaliteitskaart vermindert de noodzaak voor aanvullende bodemonderzoeken, wat kostenbesparingen oplevert voor zowel de gemeente als externe partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemkwaliteitskaart PFAS Beleidsregels Onderzoek Grondverzet Handelingskader Omgevingswet Toepassingswaarden Kostenbesparing Omgevingsdienst HaaglandenVerfijning van de zoekopdracht:
J.g Bijl
J.g Bijl -
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel vaststellen Normen- en toetsingskader 2022 - 20:35
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit om het normen- en toetsingskader 2022 vast te stellen voor de accountantscontrole op de jaarrekening van 2022. Dit kader is essentieel voor de accountant om te weten welke aspecten gecontroleerd moeten worden. Het normenkader omvat de relevante regelgeving voor verantwoording, terwijl het toetsingskader specificeert welke artikelen per wet, regeling of verordening relevant zijn voor toetsing. Het college is verantwoordelijk voor het opstellen en operationaliseren van dit kader. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden bij dit onderwerp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen normen- en toetsingskader 2022". Het voorstel betreft de vaststelling van een normen- en toetsingskader dat de basis vormt voor de accountantscontrole op de jaarrekening 2022 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het normenkader omvat de relevante regelgeving voor de verantwoording, terwijl het toetsingskader specificeert welke artikelen uit wetten, regelingen of verordeningen relevant zijn voor de toetsing. Het doel is om een actueel en volledig kader te bieden dat de accountant kan gebruiken om de rechtmatigheid van de financiële verantwoording te controleren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van het normen- en toetsingskader uitlegt, de rol van de raad en het college beschrijft, en de relevantie van de regelgeving voor de accountantscontrole benadrukt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het normen- en toetsingskader vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is voordat de accountant kan beginnen met de controle van de jaarrekening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of bepaalde onderdelen van gemeentelijke verordeningen geen consequenties voor de financiële rechtmatigheid hebben, mits deze niet verplicht voortvloeien uit hogere regelgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het normen- en toetsingskader 2022 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich niet leent voor participatie van inwoners of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en regelgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Toetsingskader Accountantscontrole Jaarrekening 2022 Rechtmatigheidsverantwoording Regelgeving Verordeningen College Vaststelling InventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.g Bijl
J.g Bijl -
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel wijzigen renovatie velden sportpark Duivesteijn - 20:36
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de herziening van het investeringsplan voor de renovatie van vier sportvelden op sportpark Duivesteijn in Leidschendam-Voorburg. De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Het vervroegen van de renovatie van veld 4 van 2025 naar 2023, met een verlaging van het krediet met € 68.507. De nieuwe kapitaallasten van € 31.036 per jaar worden vanaf 2024 verwerkt in de programmabegroting 2024-2027.
- Het uitstellen van de renovatie van veld 5 van 2023 naar 2024.
- Het verhogen van het krediet voor de renovatie van veld 6 met € 73.169, met nieuwe kapitaallasten van € 16.014 per jaar vanaf 2025.
- Het toekennen van nieuwe kredieten voor de vervanging van de e-layer van veld 1 (€ 153.011) en de sporttechnische lagen van velden 5 (€ 89.637) en 6 (€ 39.890), met bijbehorende kapitaallasten die worden verwerkt in de programmabegroting 2024-2027.
- Het afschrijven van de restwaarde van een eerder krediet voor veld 4 en het aanpassen van de begroting om de nieuwe kredieten en wijzigingen te verwerken.
De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de verslechterde staat van de velden en de noodzaak om de kwaliteit te waarborgen volgens de normen van de sportbond. Overleg is gevoerd met de betrokken partijen, waaronder de Stichting Duivesteijn en Hockeyclub Cartouche.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Wijziging renovatie velden sportpark Duivesteijn". Het voorstel betreft de herziening van het investeringsplan voor de renovatie van vier sportvelden op sportpark Duivesteijn. Vanwege de verslechterde staat van de onderbouw van enkele velden en de noodzaak om de e-layer en sporttechnische lagen te vervangen, worden de investeringskredieten aangepast. Dit omvat het verschuiven van budgetten, het verhogen van kredieten voor bepaalde velden en het aanpassen van de kapitaallasten in de programmabegroting 2024-2027. Het doel is om de kwaliteit van de sportvelden te waarborgen en te voldoen aan de normen van de sportbonden.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële ramingen en een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de wijzigingen. Het bevat echter geen uitgebreide informatie over de lange termijn impact op de gebruikers van de velden of alternatieve opties.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de verschuivingen en aanpassingen van de kredieten en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de renovaties en de financiële implicaties daarvan. Er moet worden afgewogen of de verschuivingen en verhogingen van de kredieten gerechtvaardigd zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de verwachte resultaten van de renovaties in termen van gebruikerstevredenheid of duurzaamheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de investeringskredieten en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Participatie:
Er is overleg gevoerd met de Stichting Duivesteijn en de Hockeyclub Cartouche, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een overweging in het voorstel, hoewel de vervanging van de onderbouw en kunstgrasmatten mogelijk implicaties heeft voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met verschuivingen en verhogingen van kredieten. De financiële dekking wordt deels gevonden in de aangepaste kapitaallasten die in de programmabegroting 2024-2027 worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportpark Duivesteijn Renovatie Kunstgrasmatten E-layer Sporttechnische laag Investeringsramingen Kapitaallasten Afschrijving Krediet ProgrammabegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
Agendapunt 3 BESPREEKPUNTEN - 20:37
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
N.A. van Weers - GroenLinks
N.A. van Weers - GroenLinks
N.A. van Weers - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
A.J.M. Hielkema - D66
A.J.M. Hielkema - D66
A.J.M. Hielkema - D66
A.J.M. Hielkema - D66
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J. Brokke - VVD
J.g Bijl
J. Brokke - VVD
J.g Bijl
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
J. Brokke - VVD
J. Brokke - VVD
J.g Bijl
J. Brokke - VVD
J.g Bijl
J. Brokke - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl -
00:29:39 - 00:30:22 - 00:30:47 - 00:30:47 - 00:31:52 - 00:31:52 - 00:32:05 - 00:32:05 - 00:32:44 - 00:32:44 - 00:34:39 - 00:34:39 - 00:34:57 - 00:34:57 - 00:35:01 - 00:35:01 - 00:35:04 - 00:35:04 - 00:35:37 - 00:35:37 - 00:36:18 - 00:36:18 - 00:36:31 - 00:36:31 - 00:37:01 - 00:37:01 - 00:37:04 - 00:37:04 - 00:37:26 - 00:37:26 - 00:38:49 - 00:38:49 - 00:39:04 - 00:39:04 - 00:40:14 - 00:40:14 - 00:42:27 - 00:42:27 - 00:45:22 - 00:45:22 - 00:46:49 - 00:46:49 - 00:47:22 - 00:47:22 - 00:47:50 - 00:47:50 - 00:48:00 - 00:48:00 - 00:48:27 - 00:48:27 - 00:50:31 - 00:50:31 - 00:50:42 - 00:50:42 - 00:50:52 - 00:50:52 - 00:50:56 - 00:51:43 - 00:51:43 - 00:51:43 - 00:53:20 - 00:53:20 - 00:53:20 - 00:53:33 - 00:53:33 - 00:53:33 - 00:53:55 - 00:53:55 - 00:53:55 - 00:54:36 - 00:54:36 - 00:54:36 - 00:54:40 - 00:54:40 - 00:54:40 - 00:54:58 - 00:54:58 - 00:54:58 - 00:55:04 - 00:55:04 - 00:55:04 - 00:56:08 - 00:56:08 - 00:56:08 - 00:56:49 - 00:56:49 - 00:56:49 - 00:57:26 - 00:57:26 - 00:57:26 - 00:57:43 - 00:57:43 - 00:57:43 - 00:57:59 - 00:57:59 - 00:57:59 - 00:58:08 - 00:58:08 - 00:58:08 - 00:59:38 - 00:59:38 - 00:59:38 - 00:59:58 - 00:59:58 - 00:59:58 - 01:01:54 - 01:01:54 - 01:01:54 - 01:02:01 - 01:02:01 - 01:02:01 - 01:02:40 - 01:02:40 - 01:02:40 - 01:03:41 - 01:03:41 - 01:03:41 - 01:03:48 - 01:03:48 - 01:03:48 - 01:03:56 - 01:03:56 - 01:03:56 - 01:06:19 - 01:06:19 - 01:06:19 - 01:06:19 - 01:07:23 - 01:07:23 - 01:07:23 - 01:07:23 - 01:07:35 - 01:07:35 - 01:07:35 - 01:07:35 - 01:08:26 - 01:08:26 - 01:08:26 - 01:08:26 - 01:08:52 - 01:08:52 - 01:08:52 - 01:08:52 - 01:09:36 - 01:09:36 - 01:09:36 - 01:09:36 - 01:10:54 - 01:10:54 - 01:10:54 - 01:10:54 - 01:11:44 - 01:11:44 - 01:11:44 - 01:11:44 - 01:12:31 - 01:12:31 - 01:12:31 - 01:12:31 - 01:13:34 - 01:13:34 - 01:13:34 - 01:13:34 - 01:14:17 - 01:14:17 - 01:14:17 - 01:14:17 - 01:14:34 - 01:14:34 - 01:14:34 - 01:14:34 - 01:15:14 - 01:15:33 - 01:15:33 - 01:16:18 - 01:16:18 - 01:17:11 - 01:17:11 - 01:19:36 - 01:19:36 - 01:20:59 - 01:21:04 - 01:29:14 - 01:34:47 - 01:34:54 - 01:34:57
R. van Duffelen - CDA
00:30:23 - 00:30:23 - 00:35:02 - 00:35:02 - 00:35:05 - 00:35:05 - 00:36:21 - 00:36:21 - 00:36:29 - 00:36:29 - 00:40:20 - 00:40:20 - 00:54:44 - 00:54:44 - 00:54:44 - 00:57:22 - 00:57:22 - 00:57:22 - 00:57:29 - 00:57:29 - 00:57:29 - 00:57:51 - 00:57:51 - 00:57:51 - 01:09:40 - 01:09:40 - 01:09:40 - 01:09:40
M. van Wijk - GBLV
00:31:07 - 00:31:07 - 00:32:01 - 00:32:01 - 00:32:15 - 00:32:15 - 00:33:03 - 00:33:03 - 00:34:55 - 00:34:55 - 00:34:58 - 00:34:58 - 00:35:39 - 00:35:39 - 00:36:28 - 00:36:28 - 00:36:34 - 00:36:34 - 00:37:02 - 00:37:02 - 01:03:47 - 01:03:47 - 01:03:47 - 01:03:51 - 01:03:51 - 01:03:51 - 01:06:45 - 01:06:45 - 01:06:45 - 01:06:45 - 01:07:26 - 01:07:26 - 01:07:26 - 01:07:26 - 01:14:18 - 01:14:18 - 01:14:18 - 01:14:18
F.B. Wilschut - ChristenUnie
00:34:38 - 00:34:38 - 00:34:43 - 00:34:43 - 00:38:56 - 00:38:56 - 00:39:06 - 00:39:06 - 00:50:29 - 00:50:29 - 00:50:34 - 00:50:34 - 00:53:17 - 00:53:17 - 00:53:17 - 00:53:25 - 00:53:25 - 00:53:25 - 01:08:36 - 01:08:36 - 01:08:36 - 01:08:36 - 01:09:02 - 01:09:02 - 01:09:02 - 01:09:02
B.B.M. Bremer - Wethouder
00:53:34 - 00:53:34 - 00:53:34 - 00:55:00 - 00:55:00 - 00:55:00 - 00:55:13 - 00:55:13 - 00:55:13 - 00:56:51 - 00:56:51 - 00:56:51 - 00:57:23 - 00:57:23 - 00:57:23 - 00:57:45 - 00:57:45 - 00:57:45 - 00:58:02 - 00:58:02 - 00:58:02 - 00:58:21 - 00:58:21 - 00:58:21 - 00:59:31 - 00:59:31 - 00:59:31 - 01:00:00 - 01:00:00 - 01:00:00 - 01:02:43 - 01:02:43 - 01:02:43 - 01:03:59 - 01:03:59 - 01:03:59 - 01:04:08
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
Agendapunt 3.a.1 Motie CDA PvdA ChristenUnie GroenLinks SP D66 sociale en middeldure woningen ID 716
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 14 februari 2023 een motie besproken over de bouw van sociale en middeldure woningen in het plandeel Noorthey. De motie is ingediend door leden van verschillende partijen, waaronder CDA, PvdA, ChristenUnie, GroenLinks, SP en D66. De raad constateert dat eerdere afspraken over de Duivenvoordecorridor de huidige ontwikkelingen belemmeren en dat het raadsvoorstel vraagt af te zien van de norm van 30% sociale en 20% middeldure woningbouw. Deze woningen zijn echter hard nodig voor mensen met een laag of middeninkomen en vitale beroepen. Het college stelt voor om ter compensatie 3 sociale en 2 middeldure woningen toe te voegen aan het plandeel Noorthey. De motie roept het college op om zich maximaal in te zetten voor de realisatie van deze woningen en de raad hierover te informeren.
-
Motie CDA PvdA ChristenUnie GroenLinks SP D66 sociale en middeldure woningen ID 716.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Sociale en middeldure woningen in plandeel Noorthey" richt zich op het realiseren van sociale en middeldure woningen binnen het plandeel Noorthey. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om af te zien van de toepassing van de Verordening sociale en middeldure woningbouw, waardoor de eerder vastgestelde norm van 30% sociale en 20% middeldure woningbouw niet wordt gehaald. Het college stelt voor om ter compensatie 3 sociale en 2 middeldure woningen toe te voegen binnen de gemeentelijke grondexploitatie van Noorthey. De motie roept het college op om zich maximaal in te zetten voor de realisatie van deze woningen en de raad hierover te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de huidige situatie en de noodzaak voor sociale en middeldure woningen. Het biedt echter beperkte details over de haalbaarheid en de concrete stappen die nodig zijn om de voorgestelde woningen te realiseren.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om af te zien van de verordening en in plaats daarvan de voorgestelde compensatie in de vorm van extra woningen binnen Noorthey te accepteren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vasthouden aan de oorspronkelijke verordeningseisen of het accepteren van de voorgestelde compensatie. Dit omvat een afweging tussen financiële haalbaarheid en de dringende behoefte aan betaalbare woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen duidelijke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van het realiseren van de extra woningen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college oproept om de voorgestelde woningen te realiseren en hen hierover te informeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert financiële gevolgen door de toevoeging van woningen binnen de gemeentelijke grondexploitatie, maar het biedt geen gedetailleerde informatie over de dekking van deze kosten. Het wijst erop dat een bijdrage aan het vereveningsfonds geen directe woningbouw oplevert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Middeldure woningbouw Noorthey Onderhandelingsresultaat Verordening Duivenvoordecorridor Grondexploitatie Vereveningsfonds Vitale beroepen CompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
N.A. van Weers - GroenLinks
N.A. van Weers - GroenLinks
N.A. van Weers - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl -
00:30:22 - 00:30:47 - 00:30:47 - 00:31:52 - 00:31:52 - 00:32:05 - 00:32:05 - 00:32:44 - 00:32:44 - 00:34:39 - 00:34:39 - 00:34:57 - 00:34:57 - 00:35:01 - 00:35:01 - 00:35:04 - 00:35:04 - 00:35:37 - 00:35:37 - 00:36:18 - 00:36:18 - 00:36:31 - 00:36:31 - 00:37:01 - 00:37:01 - 00:37:04 - 00:37:04 - 00:37:26 - 00:37:26 - 00:38:49 - 00:38:49 - 00:39:04 - 00:39:04 - 00:40:14 - 00:40:14 - 00:42:27 - 00:42:27 - 00:45:22 - 00:45:22 - 00:46:49 - 00:46:49 - 00:47:22 - 00:47:22 - 00:47:50 - 00:47:50 - 00:48:00 - 00:48:00 - 00:48:27 - 00:48:27 - 00:50:31 - 00:50:31 - 00:50:42 - 00:50:42 - 00:50:52 - 00:50:52 - 00:50:56 - 00:51:43 - 00:51:43 - 00:51:43 - 00:53:20 - 00:53:20 - 00:53:20 - 00:53:33 - 00:53:33 - 00:53:33 - 00:53:55 - 00:53:55 - 00:53:55 - 00:54:36 - 00:54:36 - 00:54:36 - 00:54:40 - 00:54:40 - 00:54:40 - 00:54:58 - 00:54:58 - 00:54:58 - 00:55:04 - 00:55:04 - 00:55:04 - 00:56:08 - 00:56:08 - 00:56:08 - 00:56:49 - 00:56:49 - 00:56:49 - 00:57:26 - 00:57:26 - 00:57:26 - 00:57:43 - 00:57:43 - 00:57:43 - 00:57:59 - 00:57:59 - 00:57:59 - 00:58:08 - 00:58:08 - 00:58:08 - 00:59:38 - 00:59:38 - 00:59:38 - 00:59:58 - 00:59:58 - 00:59:58 - 01:01:54 - 01:01:54 - 01:01:54 - 01:02:01 - 01:02:01 - 01:02:01 - 01:02:40 - 01:02:40 - 01:02:40 - 01:03:41 - 01:03:41 - 01:03:41 - 01:03:48 - 01:03:48 - 01:03:48 - 01:03:56 - 01:03:56 - 01:03:56
M. van Wijk - GBLV
00:31:07 - 00:31:07 - 00:32:01 - 00:32:01 - 00:32:15 - 00:32:15 - 00:33:03 - 00:33:03 - 00:34:55 - 00:34:55 - 00:34:58 - 00:34:58 - 00:35:39 - 00:35:39 - 00:36:28 - 00:36:28 - 00:36:34 - 00:36:34 - 00:37:02 - 00:37:02 - 01:03:47 - 01:03:47 - 01:03:47 - 01:03:51 - 01:03:51 - 01:03:51
B.B.M. Bremer - Wethouder
00:53:34 - 00:53:34 - 00:53:34 - 00:55:00 - 00:55:00 - 00:55:00 - 00:55:13 - 00:55:13 - 00:55:13 - 00:56:51 - 00:56:51 - 00:56:51 - 00:57:23 - 00:57:23 - 00:57:23 - 00:57:45 - 00:57:45 - 00:57:45 - 00:58:02 - 00:58:02 - 00:58:02 - 00:58:21 - 00:58:21 - 00:58:21 - 00:59:31 - 00:59:31 - 00:59:31 - 01:00:00 - 01:00:00 - 01:00:00 - 01:02:43 - 01:02:43 - 01:02:43
Agendapunt 3.a.3 Motie GBLV D66 participatie inrichting en Carré ID 718
Samenvatting
Op 14 februari 2023 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een motie besproken, ingediend door M. van Wijk (GBLV) en A.J.M. Hielkema (D66), met betrekking tot de participatie van omwonenden bij de ontwikkeling van het gebied Noorthey. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de overeenkomst voor de ontwikkeling van het Schakelstuk en Noorthey. De motie draagt het college op om in gesprek te gaan met huidige en toekomstige omwonenden en andere belanghebbenden om gezamenlijk een waardevolle groene inrichting rondom het nieuwe Carré gebouw te realiseren. Hierbij moet ook de uitstraling van het bouwplan worden betrokken. Het doel is om door middel van goede participatie een win-win situatie te creëren, waarbij zowel de gemeente als de omwonenden profiteren van een prettige woonomgeving.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie Participatie omwonenden" en is ingediend door M. van Wijk (GBLV) en A.J.M. Hielkema (D66). De motie verzoekt het college om in gesprek te gaan met huidige en toekomstige omwonenden en stakeholders om via een participatietraject te komen tot een waardevolle groene inrichting rondom het nieuwe Carré gebouw in het Noorthey gebied. Het doel is om zowel de uitstraling van het gebouw als de groene omgeving te verbeteren, wat kan leiden tot een win-win situatie voor de gemeente en de omwonenden.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat er van het college wordt verwacht: het opzetten van een participatietraject. Echter, details over hoe dit traject eruit moet zien of specifieke doelen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de motie en daarmee het college de opdracht geven om het participatietraject op te zetten en uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het belangrijk vinden om omwonenden actief te betrekken bij de inrichting van de omgeving en of ze bereid zijn om middelen en tijd te investeren in een participatietraject.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet specifiek over hoe het participatietraject eruit moet zien, er zijn geen meetbare doelen of tijdslijnen aangegeven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om het participatietraject te starten.
Participatie:
De motie legt nadruk op participatie door omwonenden en stakeholders, wat centraal staat in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door de focus op een "waardevolle groene inrichting", maar het is niet het centrale thema van de motie.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een punt van aandacht moeten zijn bij de verdere uitwerking van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatie Omwonenden Vlietvoorde Schakelstuk Noorthey Carré gebouw Groene inrichting Stakeholders Woonklimaat OntwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
N.A. van Weers - GroenLinks
N.A. van Weers - GroenLinks
N.A. van Weers - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
B.B.M. Bremer - Wethouder
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
E.R. van der Schaft - SP
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
R. van Duffelen - CDA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
S.R. Paltansing - PvdA
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
G.D. Beek - VVD
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
A.J.M. Hielkema - D66
A.J.M. Hielkema - D66
A.J.M. Hielkema - D66
A.J.M. Hielkema - D66
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
M. van Wijk - GBLV
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl
J.g Bijl -
00:50:56 - 00:51:43 - 00:51:43 - 00:51:43 - 00:53:20 - 00:53:20 - 00:53:20 - 00:53:33 - 00:53:33 - 00:53:33 - 00:53:55 - 00:53:55 - 00:53:55 - 00:54:36 - 00:54:36 - 00:54:36 - 00:54:40 - 00:54:40 - 00:54:40 - 00:54:58 - 00:54:58 - 00:54:58 - 00:55:04 - 00:55:04 - 00:55:04 - 00:56:08 - 00:56:08 - 00:56:08 - 00:56:49 - 00:56:49 - 00:56:49 - 00:57:26 - 00:57:26 - 00:57:26 - 00:57:43 - 00:57:43 - 00:57:43 - 00:57:59 - 00:57:59 - 00:57:59 - 00:58:08 - 00:58:08 - 00:58:08 - 00:59:38 - 00:59:38 - 00:59:38 - 00:59:58 - 00:59:58 - 00:59:58 - 01:01:54 - 01:01:54 - 01:01:54 - 01:02:01 - 01:02:01 - 01:02:01 - 01:02:40 - 01:02:40 - 01:02:40 - 01:03:41 - 01:03:41 - 01:03:41 - 01:03:48 - 01:03:48 - 01:03:48 - 01:03:56 - 01:03:56 - 01:03:56 - 01:06:19 - 01:06:19 - 01:06:19 - 01:06:19 - 01:07:23 - 01:07:23 - 01:07:23 - 01:07:23 - 01:07:35 - 01:07:35 - 01:07:35 - 01:07:35 - 01:08:26 - 01:08:26 - 01:08:26 - 01:08:26 - 01:08:52 - 01:08:52 - 01:08:52 - 01:08:52 - 01:09:36 - 01:09:36 - 01:09:36 - 01:09:36 - 01:10:54 - 01:10:54 - 01:10:54 - 01:10:54 - 01:11:44 - 01:11:44 - 01:11:44 - 01:11:44 - 01:12:31 - 01:12:31 - 01:12:31 - 01:12:31 - 01:13:34 - 01:13:34 - 01:13:34 - 01:13:34 - 01:14:17 - 01:14:17 - 01:14:17 - 01:14:17 - 01:14:34 - 01:14:34 - 01:14:34 - 01:14:34 - 01:15:14
B.B.M. Bremer - Wethouder
00:53:34 - 00:53:34 - 00:53:34 - 00:55:00 - 00:55:00 - 00:55:00 - 00:55:13 - 00:55:13 - 00:55:13 - 00:56:51 - 00:56:51 - 00:56:51 - 00:57:23 - 00:57:23 - 00:57:23 - 00:57:45 - 00:57:45 - 00:57:45 - 00:58:02 - 00:58:02 - 00:58:02 - 00:58:21 - 00:58:21 - 00:58:21 - 00:59:31 - 00:59:31 - 00:59:31 - 01:00:00 - 01:00:00 - 01:00:00 - 01:02:43 - 01:02:43 - 01:02:43 - 01:03:59 - 01:03:59 - 01:03:59 - 01:04:08
Agendapunt 3.a.2 motie GBLV ChristenUnie Noorthey-afspraken verkoop ID 717
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 14 februari 2023 een motie besproken en aangenomen, ingediend door M. van Wijk (GBLV) en F.B. Wilschut (ChristenUnie). De motie betreft het vastleggen van afspraken in de koopakte voor vier huizen die naast camping Noorthey worden gebouwd. De raad stemt in met de Koop-, Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst voor het Schakelstuk en Noorthey, maar draagt het college op om met de ontwikkelaar te overleggen over een toevoeging in de verkoopcontracten. Deze toevoeging moet duidelijk maken dat huidige en toekomstige kopers zich bewust moeten zijn van de nabijheid van de camping en de bijbehorende geluidsoverlast moeten accepteren. Dit moet problemen voorkomen die de exploitatie van de camping zouden kunnen belemmeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Afspraken vastleggen in koopakte" is ingediend door M. van Wijk (GBLV) en F.B. Wilschut (ChristenUnie) tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 14 februari 2023. De motie verzoekt het college om met de ontwikkelaar te overleggen over het opnemen van een clausule in de verkoopcontracten van vier huizen nabij camping Noorthey. Deze clausule moet toekomstige kopers informeren dat zij in de nabijheid van een camping wonen en dat zij geluidsoverlast moeten dulden. Het doel is om problemen te voorkomen die de exploitatie van de camping kunnen belemmeren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk aangeeft wat er van het college wordt verwacht en welk probleem het probeert aan te pakken. Echter, het mist specifieke details over hoe de afspraken juridisch bindend zullen worden gemaakt en hoe toekomstige naleving wordt gegarandeerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college op te dragen in overleg te gaan met de ontwikkelaar en om te beslissen of de motie wordt aangenomen. De raad moet ook beoordelen of de voorgestelde maatregel voldoende is om de belangen van zowel de nieuwe bewoners als de camping te beschermen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van de belangen van de camping en het waarborgen van een aangename leefomgeving voor de nieuwe bewoners. Er moet een balans worden gevonden tussen economische belangen en wooncomfort.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke stappen of criteria voor succes gedefinieerd. Inconsistenties kunnen ontstaan als er geen duidelijke juridische kaders zijn voor de naleving van de afspraken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde clausule in de verkoopcontracten op te nemen.
Participatie:
De motie vermeldt geen directe participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en sociale aspecten.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Mogelijke kosten kunnen voortkomen uit juridische advieskosten of aanpassingen in contracten, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Koopakte Schakelstuk Noorthey Ontwikkelaar Verkoopcontracten Camping Geluidsoverlast Exploitatie Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Toekomstige kopersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel vaststellen onderhandelingsresultaat Vlietvoorde Schakelstuk en Noorthey - december 2022 - 20:37
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de goedkeuring van een overeenkomst voor de ontwikkeling van de gebieden Schakelstuk en Noorthey in Leidschendam-Voorburg. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de overeenkomst en de toepassing van de Verordening sociale en middeldure woningbouw, waarbij het sociale en middeldure woningprogramma wordt verplaatst naar de grondexploitatie Vlietvoorde. Dit resulteert in een programmawijziging met de toevoeging van 3 sociale en 2 middeldure woningen in Vlietvoorde.
De overeenkomst omvat de verkoop van gemeentelijke grond aan Veurse Horsten BV, die de woningbouwplannen zal ontwikkelen. Een deel van de openbare ruimte wordt na realisatie teruggeleverd aan de gemeente. De plannen zijn positief beoordeeld door het Q-team Duivenvoordecorridor en omwonenden zijn geïnformeerd en betrokken bij de planvorming.
De financiële gevolgen van het besluit zijn nagenoeg neutraal binnen de kaders van de grondexploitatie Vlietvoorde. De gemeente heeft de mededingingsruimte geboden volgens het Didam-arrest en Veurse Horsten BV is als enige serieuze gegadigde geselecteerd voor de overeenkomst. Het bestemmingsplan wordt aangepast om de plannen mogelijk te maken, en de kosten worden gedekt uit de grondexploitatie.
-
891 Raadsvoorstel Onderhandelingsresultaat Schakelstuk en Noorthey december 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel 891 Onderhandelingsresultaat Schakelstuk en Noorthey". Het voorstel betreft de instemming van de gemeenteraad met een overeenkomst voor de ontwikkeling van de gebieden Schakelstuk en Noorthey. Het plan omvat de verkoop en ontwikkeling van gemeentelijke en private gronden, waarbij de focus ligt op het creëren van een kwalitatief hoogwaardig woongebied met behoud van groene ruimtes. Er wordt afgezien van het bouwen van sociale en middeldure woningen in deze gebieden, en deze worden toegevoegd aan een ander project, Vlietvoorde. De financiële aspecten zijn opgenomen in een geheime bijlage.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde beschrijvingen van de plannen, betrokken partijen, en de juridische en financiële aspecten. Echter, de financiële details zijn in een geheime bijlage opgenomen, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de overeenkomst en de wijzigingen in de grondexploitatie. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de plannen en het waarborgen dat deze in lijn zijn met de gemeentelijke beleidsdoelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van woningbouw versus groene ruimte, en de keuze om sociale en middeldure woningen elders te realiseren. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de druk op de woningmarkt en de behoefte aan betaalbare woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de geheimhouding van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde overeenkomst en de bijbehorende wijzigingen in de grondexploitatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat omwonenden zijn geïnformeerd en dat er gesprekken zijn gevoerd met direct betrokkenen. Er is echter beperkte informatie over bredere participatie van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt een relevant onderwerp, gezien de nadruk op groene ruimtes en landschappelijke kwaliteit. Echter, specifieke duurzaamheidsmaatregelen worden niet gedetailleerd besproken.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden als neutraal beschreven binnen de kaders van de grondexploitatie Vlietvoorde. De exacte financiële details zijn echter geheim, wat de beoordeling bemoeilijkt. Er is een risicoreservering opgenomen voor het geval sociale en middeldure woningen niet gerealiseerd kunnen worden.
In conclusie, het voorstel vraagt om een zorgvuldige afweging van belangen op het gebied van woningbouw, groene ruimte, en financiële transparantie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schakelstuk en Noorthey Vlietvoorde Veurse Horsten BV Duivenvoordecorridor Ruimtelijke Uitnodiging 2018 GAMMA Q-team Vlindertuin Carré Archeologische onderzoekenVerfijning van de zoekopdracht: