18-04-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 106 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 166 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 126 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 101 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 383 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 232 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 166 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 112 w/m
Agendapunt 1.a.2 Installatie nieuw raadslid VVD. - 19:30
Nieuwe Raadsperiode Begint met Beëdiging van Grgurić als Raadslid
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuw lid verwelkomd. De heer Grgurić is officieel benoemd als opvolger van de heer Heil, die zijn ontslag heeft ingediend. De benoeming verliep volgens de regels van de Kieswet en de Gemeentewet, en Grgurić voldoet aan alle vereisten.
Samenvatting
De heer Heil van de VVD heeft ontslag genomen als raadslid. De heer Grgurić is door de voorzitter van het Centraal Stembureau benoemd als zijn opvolger, conform de Kieswet. De commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven heeft de benodigde documenten onderzocht en goedgekeurd. De heer Grgurić voldoet aan alle benoemingsvereisten volgens de Gemeentewet en er zijn geen onverenigbare betrekkingen die zijn raadslidmaatschap zouden belemmeren. Hij heeft de Gedragscode van het gemeentebestuur Leidschendam-Voorburg 2018 en het Protocol vermoeden integriteitsschending politieke ambtsdragers bestudeerd en een overzicht van zijn (neven-)functies verstrekt, waaruit geen belangenverstrengeling blijkt. De commissie stelt voor om de heer Grgurić toe te laten als raadslid en over te gaan tot zijn beëdiging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating en beëdiging raadslid de heer Grgurić." Het voorstel betreft de benoeming en beëdiging van de heer Drago Grgurić als nieuw raadslid van de gemeente Leidschendam-Voorburg, na het ontslag van de heer Heil (VVD). De commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven heeft de benodigde documenten onderzocht en vastgesteld dat de heer Grgurić voldoet aan alle wettelijke vereisten voor het raadslidmaatschap. Er zijn geen onverenigbare betrekkingen of belangenverstrengelingen geconstateerd. De commissie adviseert de raad om de heer Grgurić toe te laten als raadslid en over te gaan tot zijn beëdiging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie en documenten die vereist zijn volgens de Kieswet en de Gemeentewet. Er zijn geen ontbrekende elementen die de benoeming zouden kunnen belemmeren.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het advies van de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven te volgen en een formeel besluit te nemen over de toelating en beëdiging van de heer Grgurić als raadslid.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voornamelijk gebaseerd is op wettelijke vereisten en administratieve procedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel aangetroffen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Grgurić toe te laten als raadslid en over te gaan tot zijn beëdiging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedurele aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het betrekking heeft op de benoeming van een raadslid en niet op beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een standaardprocedure betreft voor de benoeming van een raadslid. Eventuele kosten zijn waarschijnlijk al opgenomen in de reguliere begroting voor raadsactiviteiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Heil Grgurić VVD Kieswet Geloofsbrieven Gemeentewet Gedragscode Integriteitsschending Nevenfuncties BelangenverstrengelingVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 75 w/m
Agendapunt 1.b Spreekrecht burgers (max. 30 minuten). - 19:30
W.E.J. Jorissen - D66:
- 153 w/m
W.E.J. Jorissen - D66
Agendapunt 1.c Vragenuur. - 19:30
W.E.J. Jorissen - D66:
- 153 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 144 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 169 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 275 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 142 w/m
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering 21 maart en 28 maart 2023. - 19:30
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 169 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 275 w/m
Agendapunt 2.b.1 Raadvoorstel vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken en schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 18 april 2023 - 19:30
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het betreft een procedureel voorstel waarin de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en de wijze van afdoening daarvan formeel vast te stellen voor de periode van 18 maart 2023 tot en met 13 april 2023. Dit is een standaardprocedure die ervoor zorgt dat de raad zijn controlerende en besluitvormende rol kan vervullen door de afdoening van ingekomen stukken en vragen te formaliseren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de benodigde informatie over de periode en de inhoudelijke stukken die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen aanwijzingen dat er essentiële onderdelen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het waarborgen van transparantie en verantwoording binnen de gemeentelijke besluitvorming.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een procedurele vaststelling betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijze van afdoening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat gebruikelijk is voor procedurele voorstellen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en de wijze van afdoening daarvan formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie, wat logisch is gezien de procedurele aard ervan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve vaststellingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak om dekking aan te geven. Het betreft een administratieve handeling zonder directe kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Aanwijzing plaatsvervangend lid adviescommissie Vervoersautoriteit van de MRDH. - 19:30
Nieuwe benoeming in adviescommissie Vervoersautoriteit leidt tot discussie over procedure
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de benoeming van de heer J.M. Van Wissen als plaatsvervangend lid van de adviescommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De benoeming, die zonder stemming werd aangenomen, leidde tot een debat over de transparantie van het selectieproces.
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de heer J.M. Van Wissen aan te wijzen als plaatsvervangend lid van de adviescommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Hij vervangt mevrouw S.J. Duijvestijn-van Leusden, die haar positie heeft opgegeven. De raad kan in totaal twee leden en twee plaatsvervangende leden voor deze commissie aanwijzen. Naast de heer Van Wissen is de heer Hielkema al plaatsvervangend lid, terwijl mevrouw Muller en de heer Beek als leden van de commissie dienen. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel.
-
Raadsvoorstel aanwijzing plaatsvervangend lid adviescommissie Vervoersautoriteit van de MRDH 3325.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel aanwijzen plaatsvervangend lid adviescommissie Vervoersautoriteit MRDH
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer J.M. Van Wissen als plaatsvervangend lid van de adviescommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dit is ter vervanging van mevrouw S.J. Duijvestijn-van Leusden, die haar positie wil afstaan. De adviescommissie bestaat uit leden en plaatsvervangende leden die door de raad worden aangewezen. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de wijziging en de betrokken personen beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om te beslissen over de benoeming van de heer Van Wissen als plaatsvervangend lid van de adviescommissie. Dit is een formele benoeming die binnen de bevoegdheden van de raad valt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve wijziging betreft. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaat geschikt is voor de rol.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in de tekst.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer Van Wissen als plaatsvervangend lid van de adviescommissie.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel, wat logisch is gezien de aard van de benoeming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele benoeming betreft zonder directe impact op duurzaamheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in de toelichting. Er is dus geen noodzaak om dekking voor eventuele kosten te bespreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviescommissie Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag J.M. Van Wissen S.J. Duijvestijn-van Leusden Plaatsvervangend lid Hielkema Muller Beek Participatie Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 165 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 205 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 108 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 171 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 194 w/m
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze op gewijzigde gemeenschappelijke regeling Avalex - 19:30
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het vaststellen van een zienswijze op de ontwerp-wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex 2018. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de nieuwe Wet op de gemeenschappelijke regelingen die op 1 juli 2022 in werking trad. De wijzigingen moeten voor 1 juli 2024 zijn vastgesteld. Naast wettelijke aanpassingen, worden ook wijzigingen voorgesteld op basis van eerdere bestuursbesluiten. Belangrijke punten zijn onder andere de formele regeling van burgerparticipatie, actieve informatieplicht aan de raden, en aangescherpte regels bij uittreding uit de GR. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en participatie met inwoners is niet van toepassing. Het college heeft een concept-zienswijze opgesteld om de samenwerking tussen Avalex en de gemeenten te verbeteren, met focus op participatie en zienswijzeprocedures.
-
3096 Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op ontwerp-wijziging gemeenschappelijke regeling Avalex 2018.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op ontwerp-wijziging GR Avalex 2018". Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze op de ontwerp-wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex 2018. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de nieuwe Wet op de gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en omvatten zowel wettelijke aanpassingen als wijzigingen op basis van eerdere bestuursbesluiten. De raad moet de zienswijze vaststellen en deze voor 1 juni 2023 aan het bestuur van Avalex toezenden. De wijzigingen betreffen onder andere de begrotingscyclus, burgerparticipatie, en regels bij uittreding.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de aanleiding, de voorgestelde wijzigingen, en de context van de nieuwe Wgr. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de zienswijze op de ontwerp-wijziging van de GR Avalex vast te stellen en deze tijdig aan het bestuur van Avalex te verzenden. De raad heeft ook de mogelijkheid om aandachtspunten onder de aandacht te brengen van het bestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inhoud van de zienswijze, met name over de focus op participatie en de onderwerpen waarvoor een zienswijzeprocedure nodig is. Er is ruimte voor politieke afwegingen over de mate van betrokkenheid van Avalex bij burgerparticipatie en de actieve informatieplicht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor het indienen van de zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerp-wijziging van de GR Avalex vast te stellen en deze voor 1 juni 2023 toe te zenden aan het bestuur van Avalex.
Participatie:
Het voorstel stelt dat Avalex geen actieve rol speelt in burgerparticipatie, aangezien dit de verantwoordelijkheid van de gemeenten is. Gemeenten kunnen Avalex wel betrekken bij de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het indienen van een zienswijze op de GR Avalex heeft geen financiële gevolgen, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Gemeenschappelijke regeling (GR) Wet op de gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijzeprocedure Burgerparticipatie Actieve informatieplicht Uittreding Bestuursbesluiten Evaluatie VertegenwoordigheidsbevoegdheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Herbenoemen lid rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg Oegstgeest Voorschoten en Wassenaar - 19:30
Herbenoeming E.J. Gerdes: Een Vlotte Beslissing in de Raad van Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het voorstel om de heer E.J. Gerdes te herbenoemen als lid van de Rekenkamercommissie WVOLV. De herbenoeming, die per 1 mei 2023 ingaat, is afhankelijk van de goedkeuring van de raden van Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar.
Samenvatting
De raad van Leidschendam-Voorburg stelt voor om de heer E.J. Gerdes per 1 mei 2023 te herbenoemen als lid van de Rekenkamercommissie WVOLV voor een periode van vier jaar, mits de raden van Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar hiermee instemmen. De eerste termijn van de heer Gerdes als lid en vicevoorzitter van de commissie loopt af op 1 mei. Volgens de verordening kunnen leden voor maximaal vier jaar worden benoemd en één keer worden herbenoemd. De heer Gerdes heeft aangegeven graag herbenoemd te willen worden. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest.
-
Raadsvoorstel herbenoemen lid rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg Oegstgeest Voorschoten en Wassenaar.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel herbenoemen lid van de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg." Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer E.J. Gerdes als lid van de Rekenkamercommissie WVOLV voor een tweede termijn van vier jaar, ingaande op 1 mei 2023. De herbenoeming is onder voorbehoud van gelijkluidende besluitvorming door de raden van de betrokken gemeenten. De heer Gerdes heeft aangegeven graag herbenoemd te willen worden, en de raad moet hierover beslissen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de herbenoeming, de wettelijke basis en de betrokkenheid van de heer Gerdes. Er zijn geen financiële gevolgen en er is geen participatie geweest.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over de herbenoeming van de heer Gerdes als lid van de Rekenkamercommissie. Dit is een formele beslissing die de raad moet nemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de beslissing om de heer Gerdes al dan niet te herbenoemen. Dit kan gebaseerd zijn op zijn eerdere prestaties en de behoefte aan continuïteit binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een herbenoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de herbenoeming van de heer Gerdes voor een tweede termijn van vier jaar.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel, wat logisch is gezien de aard van de herbenoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbenoeming Rekenkamercommissie E.J. Gerdes Zittingstermijn Verordening Oegstgeest Voorschoten Wassenaar Participatie Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a Raadsvoorstel: Vaststellen Uitvoeringsplan Jeugd en Onderwijs- Jongeren 12+. - 19:30
"Leidschendam-Voorburg Eist Zienswijze op Haagse Bouwplannen: 'Woongenot Moet Voorop Staan'
De gemeente Leidschendam-Voorburg maakt zich zorgen over de plannen van Den Haag om het voormalige ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid te herontwikkelen. Het ontwerpbestemmingsplan, dat voorziet in de bouw van ruim 1200 woningen en kantoren, roept vragen op over de impact op de omliggende wijken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om een zienswijze in te dienen op het Haagse plan. De zorgen richten zich vooral op de druk die de nieuwe ontwikkeling kan leggen op lokale voorzieningen zoals scholen en huisartsen, evenals de verkeersafwikkeling en parkeerdruk in de wijken Voorburg Noord en Bovenveen."Het is een goede ontwikkeling dat het stationsgebied rond Laan van Noi een impuls krijgt," aldus de indiener van de motie. "Maar het is cruciaal dat de verschillende projecten in het gebied goed op elkaar worden afgestemd." De gemeente Den Haag heeft echter de ontwikkelvisie voor het bredere gebied on hold gezet, wat volgens de raad van Leidschendam-Voorburg de samenhang van de projecten onder druk zet.
De motie roept het college van Leidschendam-Voorburg op om in gesprek te blijven met Den Haag en ervoor te zorgen dat de leefbaarheid in de eigen wijken niet verslechtert door de plannen. "We moeten scherp zijn op ruimtelijke ontwikkelingen in de regio, vooral die op en rond onze gemeentegrenzen," benadrukt de raad. "Het woongenot van onze inwoners moet eerder verhoogd dan aangetast worden."
De gemeenteraad vraagt ook om proactieve en vormvrije informatievoorziening over de voortgang van de ontwikkelingen en de rol van Leidschendam-Voorburg daarin. "We willen dat het college ons blijft informeren over toekomstige publicaties en terinzageleggingen door Den Haag," aldus de motie.
Met deze motie wil Leidschendam-Voorburg een duidelijk signaal afgeven: de belangen van haar inwoners moeten voorop staan bij de herontwikkeling van het gebied rond de Laan van Noi.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de vaststelling van het uitvoeringsplan Jeugd en Onderwijs/Jongeren binnen het programma Sterk voor Noord, dat zich richt op een kansrijke toekomst voor inwoners van Leidschendam-Noord. Het programma, dat een looptijd van 20 jaar heeft, focust op thema's zoals jeugd, onderwijs, financiële zelfredzaamheid en veilig wonen. Voor de periode 2023-2025 zijn uitvoeringsplannen opgesteld, waaronder een specifiek plan voor jongeren van 12-25 jaar. Dit plan richt zich op het creëren van ontmoetingsruimtes, ondersteuning voor jongeren met een licht verstandelijke beperking, toegankelijkheid van voorzieningen, en gelijke kansen in scholing en werk. Er wordt onderscheid gemaakt tussen het versterken van bestaande activiteiten en nieuwe initiatieven zoals rolmodellen en talentenjachten. Speciale aandacht gaat uit naar meisjes in de wijk. De financiële middelen voor de uitvoering komen deels uit het programmabudget en aanvullende fondsen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken bij de totstandkoming van het plan, en participatie blijft een belangrijk thema. De Adviesraad Sociaal Domein heeft advies uitgebracht, met suggesties voor verbeteringen en aandachtspunten zoals de opname van thuiszitters en jonge mantelzorgers in het plan. De voortgang en resultaten worden gemonitord en er is ruimte voor aanpassingen indien nodig.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringsplan Jeugd en Onderwijs Sterk voor Noord Indicatoren Nulmeting Jongeren 12+ Doelen Voortgang Analyse Meetbare resultatenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Uitvoeringsplan Jeugd en Onderwijs/Jongeren programma Sterk voor Noord." Het voorstel richt zich op het vaststellen van een uitvoeringsplan voor jongeren binnen het programma Sterk voor Noord, dat zich inzet voor een kansrijke toekomst voor inwoners van Leidschendam-Noord. Het plan, dat loopt van 2023 tot 2025, omvat initiatieven zoals ontmoetingsruimtes, ondersteuning voor jongeren met een licht verstandelijke beperking, en het verbeteren van toegang tot scholing en werk. Er is speciale aandacht voor meisjes en het vergroten van de belevingswereld van jongeren door culturele activiteiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke cijfers en indicatoren voor bepaalde doelgroepen zoals thuiszitters en jonge mantelzorgers. De Adviesraad Sociaal Domein heeft hier ook op gewezen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het uitvoeringsplan vast te stellen en toezicht te houden op de voortgang en resultaten van het programma.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en activiteiten binnen het programma, en of aanvullende middelen nodig zijn voor niet-gefinancierde onderdelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelen en tijdsframes, maar mist concrete meetbare indicatoren en resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificiteit van de doelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringsplan vast te stellen en eventueel aanvullende middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van inwoners en partners bij de ontwikkeling van het plan. Er is een strategie voor voortdurende participatie en communicatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De meeste activiteiten worden gefinancierd vanuit reguliere middelen en een specifiek budget van €50.000 binnen het programma Sterk voor Noord. Er is echter nog niet voor alle onderdelen voldoende financiering, en er wordt verwacht dat aanvullende fondsen geworven kunnen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sterk voor Noord Jeugd en Onderwijs Jongeren Uitvoeringsplan Kansrijke toekomst Partners Kansenongelijkheid Participatie Financiële zelfredzaamheid Adviesraad Sociaal Domein (ASD)Verfijning van de zoekopdracht:
E.J. Muller - CDA:
- 169 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 183 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 197 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 216 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 145 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 210 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 168 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 204 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 119 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 211 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 98 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 189 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 329 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 184 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 187 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 171 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 282 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 261 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 400 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 165 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 293 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 281 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 232 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 160 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 260 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 203 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 222 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 332 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 199 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 187 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 187 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 281 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 199 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 192 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 129 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 184 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 150 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 241 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 217 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 276 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 269 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 186 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 400 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 180 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 199 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 158 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 189 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 1715 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 209 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 148 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 226 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 128 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 270 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 229 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 231 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 244 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 231 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 220 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 322 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 372 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 281 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 189 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 227 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 272 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 210 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 15 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 234 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 170 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 204 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 108 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 183 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 206 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 290 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 216 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 173 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 154 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 182 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
I.M. Feld - GroenLinks:
- 216 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 168 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 182 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 256 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 527 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 177 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 783 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 188 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 164 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 249 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 265 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 165 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 283 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 240 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 466 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 202 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 228 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 222 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 194 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 294 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 108 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 204 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 103 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 215 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 168 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 237 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 210 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 586 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 187 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 359 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 135 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 174 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 429 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 226 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 179 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 165 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 187 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 184 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 100 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 192 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 66 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 149 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 186 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 227 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 225 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 180 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 231 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 33 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 341 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 142 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 198 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 224 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 148 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 401 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 600 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 109 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 243 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 155 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 381 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 101 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 246 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 267 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 191 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 123 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 134 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 219 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 174 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 78 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 80 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 134 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
00:27:06 - 00:29:30 - 00:30:57 - 00:32:26 - 00:36:32 - 00:37:33 - 00:38:21 - 00:41:13 - 00:41:56 - 00:42:06 - 00:42:47 - 00:44:00 - 00:44:07 - 00:45:30 - 00:47:09 - 00:52:31 - 00:53:47 - 00:54:40 - 00:55:57 - 00:56:20 - 00:57:34 - 00:58:25 - 01:00:02 - 01:00:04 - 01:01:06 - 01:01:16 - 01:16:26 - 01:18:31 - 01:19:56 - 01:20:04 - 01:21:13 - 01:22:12 - 01:23:20 - 01:23:59 - 01:24:36 - 01:25:12 - 01:26:43 - 01:27:10 - 01:28:03 - 01:29:44 - 01:30:33 - 01:31:14 - 01:32:23 - 01:33:02 - 01:35:01 - 01:36:20 - 01:36:34 - 01:37:58 - 01:39:55 - 01:43:03 - 01:44:42 - 01:45:36 - 01:46:02 - 01:46:24 - 01:46:53 - 01:47:01 - 01:47:15 - 01:48:26 - 01:49:23 - 01:49:42 - 01:51:14 - 01:51:32 - 01:51:38 - 01:53:37
N.A. van Weers - GroenLinks
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Agendapunt 4.a Motie vreemd aan de orde: Inzake de herontwikkeling van het voormalige gebouw van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZa). ID 722 - 19:30
Leidschendam-Voorburg wil Den Haag scherp houden bij herontwikkeling voormalig ministerie
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie aangenomen om de herontwikkeling van het voormalige Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Den Haag nauwlettend te volgen. De raad maakt zich zorgen over de impact van de plannen op de lokale voorzieningen en leefbaarheid in Voorburg Noord en Bovenveen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 18 april 2023 werd een motie ingediend die het college van Leidschendam-Voorburg oproept om een zienswijze in te dienen op het ontwerp-bestemmingsplan voor de herontwikkeling van het voormalige ministerie. De motie, die brede steun kreeg van verschillende partijen, benadrukt de noodzaak om de druk op lokale voorzieningen zoals scholen en huisartsen, de verkeersafwikkeling en de integrale gebiedsontwikkeling rond Station Laan van NOI in de gaten te houden."Hoewel het Soza-gebouw een fraai plan is met mooie architectuur, lijkt de samenhang met andere projecten onder druk te staan," aldus een raadslid. De zorgen zijn vooral gericht op de mogelijke windhinder, geluidsoverlast, parkeerdruk en verkeersproblemen die de herontwikkeling met zich mee kan brengen.
De wethouder van Leidschendam-Voorburg, mevrouw Van Enkele, erkende de zorgen en benadrukte dat de gemeente al actief betrokken is bij de ontwikkelingen. "We hebben al zienswijzen ingediend en hameren op participatie, mobiliteit en leefbaarheid," verklaarde ze. Toch staat ze open voor de motie: "Als de raad het belangrijk vindt om deze punten extra onder de aandacht te brengen bij Den Haag, dan kan ik me daar in vinden."
De discussie in de raad draaide ook om de strategische positie van Leidschendam-Voorburg binnen de regio. "We willen een sterkere visie op onze regionale positie en samenwerking ontwikkelen," stelde een raadslid. De motie werd uiteindelijk unaniem aangenomen, met de toezegging van de wethouder dat deze zal worden uitgevoerd.
De gemeenteraad hoopt dat de motie een krachtig signaal afgeeft aan Den Haag om rekening te houden met de belangen van de inwoners van Leidschendam-Voorburg. "We zijn er ook, en let op wat jullie doen en wat voor impact dat heeft op onze inwoners," benadrukte een raadslid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een vergadering op 18 april 2023 een motie ingediend met betrekking tot de herontwikkeling van het voormalige Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Den Haag. De motie, ondersteund door leden van verschillende partijen, benadrukt de noodzaak om een zienswijze in te dienen op het ontwerp-bestemmingsplan voor deze herontwikkeling. De raad constateert dat de plannen van Den Haag invloed kunnen hebben op de inwoners van Leidschendam-Voorburg, met name op het gebied van woongenot en voorzieningen zoals scholen en huisartsen. De motie verzoekt het college om aandacht te besteden aan de druk op lokale voorzieningen, de verkeersafwikkeling en de integrale gebiedsontwikkeling rond Station Laan van NOI. Daarnaast wordt het college gevraagd om de raad proactief te informeren over de voortgang en om in gesprek te blijven met Den Haag om de leefbaarheid in Voorburg Noord/Bovenveen te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Indienen zienswijze herontwikkeling SoZa". Het betreft een verzoek aan het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om een zienswijze in te dienen op het ontwerp-bestemmingsplan voor de herontwikkeling van het voormalige Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Den Haag. De motie benadrukt de noodzaak om aandacht te besteden aan de druk op lokale voorzieningen, verkeersafwikkeling, en de integrale ontwikkeling van het gebied rond Station Laan van NOI. Daarnaast vraagt de motie om proactieve communicatie met de raad en samenwerking met Den Haag om de leefbaarheid in Voorburg Noord/Bovenveen te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste zorgen van de gemeente Leidschendam-Voorburg met betrekking tot de herontwikkeling. Het benoemt specifieke aandachtspunten zoals druk op voorzieningen en verkeersafwikkeling, en vraagt om een reflectie op eerdere zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en adviserende rol. De motie vraagt het college om actie te ondernemen en de raad op de hoogte te houden van de voortgang en invloed van de gemeente in het proces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt, wat impliceert dat zij het belangrijk vinden om invloed uit te oefenen op de herontwikkeling en de impact op hun gemeente te minimaliseren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde acties, zoals het indienen van een zienswijze en het informeren van de raad. Echter, de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, en er zijn geen directe doelen gesteld voor de uitkomsten van de zienswijze.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college verzoeken de genoemde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van communicatie en samenwerking met Den Haag, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in de motie, maar kan impliciet relevant zijn in de context van ruimtelijke ontwikkeling en leefbaarheid.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich voornamelijk op beleidsmatige en procedurele aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling SoZa Ontwerp-bestemmingsplan Anna van Hannoverstraat 4 Zienswijze Ruimtelijke ontwikkelingen Station Laan van NOI Woongenot Voorburgse voorzieningen Bereikbaarheid Gebiedsontwikkeling CID/Laan van NOIVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 46 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 165 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 215 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 270 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 296 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 254 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 184 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 190 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 161 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 268 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 158 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 152 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 187 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 159 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 194 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 637 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 195 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 63 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 230 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 205 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 196 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 56 w/m