Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
J. Brokke - VVD:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 113 w/m
J. Brokke - VVD:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 385 w/m
Agendapunt 2.b.1 Raadsvoorstel vaststellen LIS + schriftelijke vragen
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het formeel vaststellen van de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en/of beantwoording daarvan voor de periode van 1 december 2023 tot en met 15 januari 2024. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet deze afdoening vaststellen omdat zij verantwoordelijk is voor de wijze van afdoening van deze stukken. Er heeft geen participatie van inwoners of belanghebbenden plaatsgevonden bij dit raadsvoorstel. Het voorstel is opgesteld door het presidium van de gemeenteraad en bevat bijlagen met de betreffende lijsten en de stand van zaken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsvoorstel vaststellen LIS + schriftelijke vragen". Het betreft een procedureel besluit waarbij de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en de schriftelijke vragen en de beantwoording daarvan, over de periode van 1 december 2023 tot en met 15 januari 2024, formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de voorgestelde wijze van afdoening van deze stukken en vragen moet goedkeuren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de benodigde informatie over de periode en de inhoudelijke stukken die moeten worden vastgesteld.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke procedurele taak van de raad.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig tot geen politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve en procedurele kwestie betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het een standaardprocedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel, wat gebruikelijk is voor een procedureel besluit als dit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een standaardprocedure betreft zonder directe kostenimplicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Participatie Presidium Griffier Burgemeester Lijst Vaststellen PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 385 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 2.b.2 Overzicht Lijst van Ingekomen Stukken - 20:20
J. Brokke - VVD:
- 182 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Vaststellen aanvullende kredieten Fluitpolderplein. - 20:20
Bibliotheek Leidschendam-Voorburg op weg naar een duurzame toekomst
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een ambitieus plan ontvangen voor de verhuizing en verbouwing van de bibliotheek naar Fluitpolderplein 12. Het voorstel, dat bijna vijf miljoen euro omvat, belooft niet alleen een moderne bibliotheek, maar ook een duurzame ontmoetingsplek voor de gemeenschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen voor de verbouwing en verhuizing van de bibliotheek naar Fluitpolderplein 12. Het voorstel omvat een krediet van € 3.977.195, verdeeld in € 551.000 voor inventaris en € 3.426.195 voor bouwkosten. Er wordt ook een extra krediet van € 1.221.000 voorgesteld voor verduurzaming, met structurele kapitaallasten van € 56.810. Daarnaast wordt Fluitpolderplein 10 meegenomen in de verbouwing voor € 472.000, met kapitaallasten van € 21.966. Het plan omvat ook het herbestemmen van Fluitpolderplein 5 voor maatschappelijke verhuur. De verduurzaming is belangrijk vanwege de geplande warmtetransitie in de wijk. De gemeente heeft subsidies aangevraagd, maar deze zijn nog niet toegekend. Het project is ontwikkeld met input van inwoners en maatschappelijke organisaties, die wensen voor de bibliotheek van de toekomst hebben geuit. Het uiteindelijke doel is een moderne, duurzame bibliotheek die als ontmoetingsplek fungeert en samenwerking tussen sociale, culturele en educatieve partners stimuleert.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen aanvullende kredieten Fluitpolderplein". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor aanvullende kredieten voor de verbouwing en verhuizing van de bibliotheek in Leidschendam naar Fluitpolderplein 12. Het omvat de splitsing van het krediet voor inventaris en bouwkosten, verduurzaming van het pand, en de verbouwing van een aangrenzende locatie voor maatschappelijke verhuur. Het voorstel benadrukt de noodzaak van verduurzaming in lijn met de gemeentelijke transitievisie en de financiële implicaties van deze investeringen, inclusief de dekking vanuit gemeentelijke reserves.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke financiële onderbouwing en uitleg van de noodzaak voor de voorgestelde maatregelen. Het bevat echter veel technische details die de leesbaarheid kunnen bemoeilijken voor niet-ingewijden.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde kredieten, de financiële dekking goedkeuren, en besluiten over de verduurzaming en herbestemming van de locaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van verduurzaming, de financiële risico's van extra investeringen, en de strategische keuze om maatschappelijke organisaties te huisvesten in plaats van panden te verkopen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en financiële ramingen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de aanvullende kredieten, de financiële dekking, en de strategische keuzes omtrent verduurzaming en maatschappelijke verhuur.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een uitgebreid participatietraject met inwoners en maatschappelijke organisaties, wat heeft bijgedragen aan de planvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op energiebesparing en voorbereiding op de warmtetransitie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten extra kapitaallasten van € 56.810 voor verduurzaming en € 21.966 voor de verbouwing van Fluitpolderplein 10. De dekking komt uit gemeentelijke reserves, met een plan om de reserve duurzaamheid aan te vullen als de financiële situatie het toelaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Bibliotheek Fluitpolderplein Investeringskrediet Energiekosten Warmtepomp Zonnepanelen Participatietraject Maatschappelijke organisaties WarmtenetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Vaststellen Financiële verordening 2023. - 20:20
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van de financiële verordening 2023 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De aanleiding voor deze aanpassing is de invoering van de Wet op de Decentrale Rekenkamers, die vereist dat het college vanaf boekjaar 2023 een rechtmatigheidsverantwoording opneemt in de jaarverantwoording. Dit moet de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad versterken en de interne processen verbeteren. De verordening is gebaseerd op een model van de VNG en bevat nieuwe artikelen (8-11) en een uitbreiding van artikel 12 over interne controle. Een belangrijke wijziging is de verhoging van het grensbedrag voor rapportage van investeringskredietafwijkingen van € 50.000 naar € 100.000, wat de kwaliteit van financiële rapportages moet verbeteren. Er zijn geen financiële gevolgen van het besluit en inwoners zijn niet betrokken bij de voorbereiding van het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Financiële Verordening 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de financiële verordening 2023 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. De verordening is aangepast naar aanleiding van de Wet op de Decentrale Rekenkamers, die vereist dat het college vanaf boekjaar 2023 een rechtmatigheidsverantwoording opneemt in de jaarrekening. Dit moet de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad versterken. De verordening volgt grotendeels de modelverordening van de VNG en bevat wijzigingen zoals een verhoogde rapportagegrens voor investeringskredieten. Er zijn geen financiële gevolgen van het besluit en inwoners zijn niet betrokken bij de voorbereiding.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de context van de nieuwe wetgeving duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante informatie over de aanpassingen en de reden daarvoor.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de financiële verordening 2023 vast te stellen. Dit houdt in dat zij de wijzigingen moeten beoordelen en goedkeuren, met name de toevoeging van de rechtmatigheidsverantwoording en de verhoogde rapportagegrens.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen, waaronder de verhoging van de rapportagegrens voor investeringskredieten. Dit kan invloed hebben op de mate van controle en transparantie die de raad wenst te behouden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de financiële verordening voor 2023. Het is meetbaar in termen van de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording en de rapportagegrens. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de financiële verordening 2023 vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest in de voorbereiding van dit voorstel. Dit kan een punt van overweging zijn voor de raad, afhankelijk van hun visie op burgerparticipatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële rechtmatigheid en rapportage.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, zoals aangegeven in het voorstel. Dit betekent dat er geen extra kosten of besparingen worden verwacht als gevolg van de vaststelling van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rechtmatigheidsverantwoording Financiële verordening 2023 VNG modelverordening Interne controle Kwaliteitsimpuls Beheersmaatregelen Rapportagegrens Investeringskrediet Transparantie Financiële rapportagesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Vaststellen Controleverordening 2023. - 20:20
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van de controleverordening 2023 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De aanleiding voor deze aanpassing is de invoering van de Wet op de Decentrale Rekenkamers, die vereist dat het college vanaf boekjaar 2023 een rechtmatigheidsverantwoording opneemt in de jaarrekening. Deze verantwoording moet inzicht geven in de rechtmatigheid van het handelen van de gemeente en is bedoeld om de controlerende rol van de gemeenteraad te versterken en de interne processen te verbeteren.
De controleverordening regelt de uitvoering van de controle op financiën en naleving van regelgeving door de accountant, waarbij gebruik is gemaakt van een modelverordening van de VNG. Er zijn kleine wijzigingen aangebracht om de controle op de rechtmatigheidsverantwoording te integreren. Daarnaast is in artikel 5 lid 5 opgenomen dat het college een boardletter naar de raad stuurt na de interimcontrole, met aanbevelingen voor verbetering van processen en naleving van regels.
Er zijn geen financiële gevolgen van dit besluit en inwoners zijn niet betrokken bij de voorbereiding van het raadsvoorstel. Documenten die bij het voorstel horen, zijn onder andere de controleverordening 2023 en het raadsbesluit controleverordening 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel controleverordening 2023
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de controleverordening 2023, die is aangepast naar aanleiding van de invoering van de Wet op de Decentrale Rekenkamers. Vanaf boekjaar 2023 moet het college een rechtmatigheidsverantwoording opnemen in de jaarrekening. Deze verantwoording is bedoeld om de gemeenteraad beter in staat te stellen haar kaderstellende en controlerende rol te vervullen. De controleverordening regelt de uitvoering van de controle door de accountant, inclusief de rechten en plichten van betrokken partijen. Er zijn kleine wijzigingen doorgevoerd om de controle op de rechtmatigheidsverantwoording te integreren. Er zijn geen financiële gevolgen en inwoners zijn niet betrokken bij de voorbereiding.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de nieuwe wetgeving. Het biedt voldoende context over de aanleiding en de verwachte impact op de gemeentelijke processen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de controleverordening vast te stellen. Dit versterkt hun kaderstellende en controlerende functie, vooral met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de controleverordening. Dit omvat het accepteren van de nieuwe verplichtingen voor het college en de accountant.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanpassingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden, aangezien het vanaf boekjaar 2023 van toepassing is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de controleverordening 2023 vast te stellen.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest in de voorbereiding van dit voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en bestuurlijke controlemechanismen.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, zoals aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening 2023 Rechtmatigheidsverantwoording Accountant College van burgemeester en wethouders Interne processen Boardletter VNG modelverordening Governance-structuren Interimcontrole Kaderstellende rolVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 153 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden december 2023. - 20:20
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Bespreekt Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veilig Thuis
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om een zienswijze vast te stellen over de wijziging van de gemeenschappelijke regeling van de GGD en Veilig Thuis Haaglanden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege aanpassingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die de democratische legitimiteit moeten vergroten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ontvangen om een zienswijze vast te stellen en te verzenden met betrekking tot de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) van de GGD en Veilig Thuis Haaglanden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de aanpassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen, die de democratische legitimiteit van dergelijke regelingen moet vergroten. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en betreffen onder andere tekstuele aanpassingen en de leesbaarheid van de statuten. Het voorstel is voorbereid in samenwerking met een werkgroep en afgestemd met diverse adviescommissies en het Algemeen Bestuur. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit en er zijn geen inwoners of belanghebbenden betrokken bij het opstellen van de zienswijze, aangezien het een wettelijke taak van de gemeenteraad betreft. Het college heeft een conceptzienswijze opgesteld ter ondersteuning van de gemeenteraad.
-
3603 Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze Wijziging GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze Wijziging GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen en verzenden van de zienswijze van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de wijziging van de gemeenschappelijke regeling (GR) van de GGD en Veilig Thuis Haaglanden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de aanpassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 juli 2022, die voor 1 juli 2024 geïmplementeerd moet zijn. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard, gericht op het in lijn brengen van de GR met de nieuwe wetgeving. Er zijn geen financiële consequenties en er is geen betrokkenheid van inwoners of belanghebbenden vereist.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de aanleiding, de procedure, en de inhoud van de wijzigingen. Het bevat ook een conceptzienswijze ter ondersteuning van de gemeenteraad.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op het ontwerpbesluit van de wijziging van de GR. Dit is een wettelijke taak en onderdeel van de procedure om de wijzigingen te implementeren.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch van aard zijn en voortvloeien uit wettelijke verplichtingen. De raad kan echter beslissen of ze een zienswijze willen indienen en wat de inhoud daarvan zou moeten zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, gezien de wettelijke deadline van 1 juli 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde zienswijze willen vaststellen en verzenden aan het Dagelijks Bestuur van de GR GGD VT Haaglanden.
Participatie
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden, aangezien het een wettelijke taak betreft en de wijzigingen technisch van aard zijn.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op technische en wettelijke aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijziging Gemeenschappelijke regeling (GR) GGD en Veilig Thuis Haaglanden Zienswijze Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Technische wijziging Ambtelijke AdviesCommissies (AAC’s) Algemeen Bestuur (AB) Conceptzienswijze ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 152 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 179 w/m
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Vaststellen actualisatie moties november 2023. - 20:20
Raad Leidschendam-Voorburg: Formele Afdoening van Moties in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuw voorstel besproken dat de formele afdoening van moties betreft. Het college vraagt de raad om moties die als afgehandeld zijn gemarkeerd, formeel af te doen. Dit voorstel, dat geen financiële gevolgen heeft, is opgesteld door de burgemeester en wethouders.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het formeel afdoen van moties die door het college als afgehandeld zijn gemarkeerd. De aanleiding is dat de raad regelmatig moties aanneemt die het college moet uitvoeren, en na uitvoering wordt de raad hierover geïnformeerd. Het college vraagt nu de raad om deze afgedane moties formeel af te doen. Een overzicht van de afgehandelde moties en de wijze van afdoening is bijgevoegd. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen inwoners betrokken bij de actualisatie. Het voorstel is opgesteld door de burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg. Documenten die bij het voorstel horen zijn het concept raadsbesluit en een geactualiseerd overzicht van moties per november 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen actualisatie moties november 2023". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om formeel de moties die door het college als afgedaan zijn gemarkeerd, ook als zodanig te beschouwen. Het college heeft de raad geïnformeerd over de afdoening van moties via een raadsbrief of raadsvoorstel en vraagt nu om formele afdoening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het formeel afdoen van moties. Het bevat een overzicht van de afgedane moties en de wijze waarop deze zijn afgehandeld.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of zij akkoord gaat met de formele afdoening van de moties zoals voorgesteld door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met de afdoening van de moties door het college en of zij deze formeel wil afdoen. Dit kan politieke implicaties hebben als er onenigheid bestaat over de wijze van afdoening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het vooral een administratieve afhandeling betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om de moties formeel als afgedaan te beschouwen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij het opstellen van de actualisatie van de moties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve afhandeling betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties College Afdoening Raadsbrief Overzicht Actualisatie Inwoners Betrokkenheid Portefeuillehouder November 2023Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Aanwijzen plaatsvervangend griffier. - 20:20
Nieuwe Plaatsvervangend Griffiers Aangewezen in Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de benoeming van E.Ph. de Bruin en H.T.A.G. Gevers als plaatsvervangend griffiers. Deze benoeming is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke vereisten voor de ondersteuning van de gemeenteraad.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de aanwijzing van de raadsadviseurs de heer E.Ph. de Bruin en de heer H.T.A.G. Gevers als plaatsvervangend griffiers voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit besluit is noodzakelijk vanwege de wettelijke vereisten voor de ondersteuning van de gemeenteraad, zoals vastgelegd in de Gemeentewet. De tijdelijke aanwijzing van mevrouw M.J.M. Nijman als plaatsvervangend griffier loopt tot 30 juni 2024. De heer Gevers was al benoemd als tweede plaatsvervangend griffier sinds 2017. Door de inwerkingtreding van de Wet normering ra (Wnra) is een formeel aanwijzingsbesluit van de raad vereist voor de uitoefening van bevoegdheden die voortvloeien uit het publieksrecht. Het voorstel beoogt de continuïteit en rechtsgeldigheid van de raadsondersteuning te waarborgen. Er heeft geen participatie van inwoners of belanghebbenden plaatsgevonden bij dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzing van plaatsvervangend griffier". Het voorstel betreft de benoeming van de heer E.Ph. de Bruin en de heer H.T.A.G. Gevers als plaatsvervangend griffiers voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit is noodzakelijk vanwege de wettelijke vereisten voor de vervanging van de griffier en de recente personele ontwikkelingen binnen de griffie. Het voorstel beoogt de continuïteit en rechtsgeldigheid van de raadsondersteuning te waarborgen door een structurele oplossing te bieden voor de formatie van de griffie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de wettelijke basis, de noodzaak en de context van de personele veranderingen binnen de griffie behandelt. Het biedt een duidelijke oplossing voor de huidige situatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het besluit te nemen over de benoeming van de plaatsvervangend griffiers, zoals vereist door de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke noodzaak betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij instemt met de voorgestelde benoemingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer E.Ph. de Bruin en de heer H.T.A.G. Gevers als plaatsvervangend griffiers.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel, wat logisch is gezien de interne en administratieve aard van het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve aangelegenheid betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden, wat kan betekenen dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plaatsvervangend griffier Griffier Gemeentewet Raadsadviseur Aanwijzingsbesluit Werkgeverscommissie Formatieplan Continuïteit Rechtsgeldigheid OndersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Vaststellen kwaliteitsverordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht. - 20:20
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit om de Kwaliteitsverordening Uitvoering en Handhaving 2024 vast te stellen. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, waardoor de huidige wetgeving (Wabo) vervalt. De nieuwe verordening is gebaseerd op artikelen 18.20 en 18.23 van de Omgevingswet, die zorgplichten en kwaliteitsniveaus voor VTH-taken beschrijven. De verordening moet voor 1 januari 2024 worden vastgesteld en is een beleidsarme wijziging zonder financiële gevolgen voor de gemeente. Inwoners zijn niet betrokken bij de totstandkoming, aangezien het een aanpassing betreft die voortvloeit uit nationale wetgeving. De kwaliteitscriteria zijn geactualiseerd en competentiemodellen zijn toegevoegd.
-
3520 Raadsvoorstel vaststellen Kwaliteitsverordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht) 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen kwaliteitsverordening Uitvoering en handhaving Leidschendam-Voorburg 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de uitvoering en handhaving van omgevingsrecht in Leidschendam-Voorburg, als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024. De huidige verordening, gebaseerd op de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), vervalt. De nieuwe verordening is een beleidsarme wijziging en is opgesteld door de VNG en IPO. Het vaststellen van deze verordening is wettelijk verplicht voor taken uitgevoerd door de Omgevingsdienst Haaglanden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de aanleiding, wettelijke verplichtingen, en de inhoudelijke wijzigingen die de nieuwe verordening met zich meebrengt. Het biedt ook inzicht in de juridische grondslagen en de kwaliteitscriteria.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de nieuwe verordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een beleidsarme wijziging betreft die voortvloeit uit nationale wetgeving. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling van de verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft (1 januari 2024). Het is echter minder meetbaar en realistisch omdat het geen specifieke doelen of resultaten definieert, gezien de beleidsarme aard. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de kwaliteitsverordening Uitvoering en handhaving Leidschendam-Voorburg 2024 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest, omdat het een beleidsarme wijziging betreft die voortkomt uit nationale wet- en regelgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verordening Uitvoering en Handhaving (U&H) Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Kwaliteitscriteria Beleidsarme wijziging VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) IPO (Interprovinciaal Overleg) Zorgplicht Basistakenpakket CompetentiemodellenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.j Raadsvoorstel: Instellen raadswerkgroep verordeningen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, gedateerd 7 december 2023, stelt de oprichting van een raadswerkgroep voor, genaamd "Werkgroep verordeningen". Deze werkgroep zal bestaan uit de plaatsvervangend voorzitter van de raad als voorzitter en één lid per fractie. De werkgroep heeft een onderzoekend en voorbereidend karakter en zal zich richten op het beoordelen en eventueel herzien van gemeentelijke verordeningen. Hierbij wordt gekeken naar technische onvolkomenheden, actualiteit en gezamenlijke wensen voor verandering. De werkgroep zal in beslotenheid vergaderen en wordt ambtelijk ondersteund door de griffie. Het eindresultaat kan in fases aan de gemeenteraad worden voorgelegd, waarbij de raad uiteindelijk beslist over de voorstellen. De tijdsplanning voorziet in besluitvorming voor het zomerreces van 2024. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel instellen werkgroep verordeningen
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een raadswerkgroep die zich richt op het onderzoeken en voorbereiden van verordeningen binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. De werkgroep zal bestaan uit raadsleden en wordt voorgezeten door de plaatsvervangend voorzitter van de raad. De werkgroep heeft als doel om technische onvolkomenheden en inconsistenties in bestaande verordeningen te identificeren en te beoordelen of deze nog actueel zijn. De werkgroep zal ook gezamenlijke wensen voor veranderingen inventariseren en voorstellen doen voor aanpassingen. De uiteindelijke besluitvorming over de verordeningen ligt bij de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de samenstelling, doelstellingen en werkwijze van de werkgroep. Er is echter weinig detail over de specifieke verordeningen die zullen worden beoordeeld en de exacte criteria voor beoordeling.
Rol van de Raad
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. De werkgroep bereidt de verordeningen voor, maar de uiteindelijke politieke besluitvorming ligt bij de gemeenteraad.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de samenstelling en het mandaat van de werkgroep. Daarnaast moeten ze keuzes maken over welke verordeningen prioriteit krijgen en welke wijzigingen wenselijk zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdsplanning is, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de doelen kunnen specifieker worden geformuleerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de werkgroep in te stellen en de voorgestelde samenstelling en werkwijze goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de werkgroep ideeën en ervaringen van commissievoorzitters, B&W en de ambtelijke organisatie zal meenemen. Er is echter geen directe participatie van burgers voorzien.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het besluit, zoals aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raadswerkgroep Verordeningen Fractievoorzittersoverleg Griffie Commissievoorzitters Participatie Taakverdeling Agenda Volksvertegenwoordiging BesluitvormingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 78 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Voornemen opvanglocatie voor asielkinderen. - 20:20
Leidschendam-Voorburg zet deur open voor opvang asielkinderen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een voorstel om een kantoorpand aan de Overgoo 5 tijdelijk in te richten voor de opvang van alleenstaande minderjarige asielzoekers. Het plan, dat loopt tot eind 2026, is een reactie op de nationale crisis in de asielopvang en de verwachte invoering van de Spreidingswet.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering op 18 december werd het voorstel uitgebreid besproken. Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) diende een amendement in om de dagbesteding voor de asielkinderen te optimaliseren. "We willen dat een deel van het nabijgelegen terrein van de gemeente aan het COA wordt gegeven voor dagbesteding, sport en spel," aldus de fractie van GBLV. Dit moet niet alleen de asielkinderen ten goede komen, maar ook de buurtbewoners, om zo ontmoeting en verbinding te bevorderen.De fracties van D66, VVD, GroenLinks, SP en CDA spraken hun steun uit voor het voorstel en het amendement. "D66 is blij dat onze gemeente haar verantwoordelijkheid pakt," zei Martti van D66. Ook de VVD benadrukte het belang van goede begeleiding en veiligheid voor de kinderen. GroenLinks voegde daaraan toe: "Als je als asielzoeker als kind hier alleen terechtkomt, dan is het fijn als je in een warm bad terechtkomt waar de gemeente je omarmt."
Wethouder Bremer sprak zijn dank uit voor de brede steun vanuit de raad en benadrukte de unieke samenwerking met het COA. "De manier waarop het in Leidschendam-Voorburg gaat, is bijna uniek," aldus Bremer. Hij beloofde de raad regelmatig op de hoogte te houden van de voortgang en de plannen voor onderwijs en dagbesteding.
Het amendement en het raadsvoorstel werden unaniem aangenomen. De definitieve besluitvorming wordt in januari 2024 verwacht, waarna de gemeente eind februari de bestuursovereenkomst met het COA hoopt te tekenen.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt om een kantoorpand aan de Overgoo 5 in Leidschendam tijdelijk in te richten voor de opvang van alleenstaande minderjarige asielzoekers (14-17 jaar) tot eind 2026. Dit besluit komt voort uit de nationale crisis in de asielopvang en de verwachte invoering van de Spreidingswet, die gemeenten verplicht opvangplekken te realiseren. Het college van burgemeester en wethouders heeft in samenwerking met het COA een plan van aanpak opgesteld en wil de opvang realiseren na overleg met omwonenden en de gemeenteraad. Er wordt een inloopavond georganiseerd om omwonenden te informeren en hun input te verzamelen. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid rondom de opvanglocatie, onderwijs en jeugdhulp voor de kinderen. Het COA zorgt voor de begeleiding en veiligheid binnen de opvang. De financiële lasten voor de gemeente worden gedekt door het COA. De gemeenteraad wordt gevraagd om wensen en bedenkingen kenbaar te maken, waarna definitieve besluitvorming in januari 2024 wordt verwacht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel voornemen tot opvang asielkinderen." Het voorstel betreft de tijdelijke opvang van alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMV'ers) in het kantoorpand Overgoo 5 in Leidschendam. Het pand is geschikt voor maximaal 80 kinderen tussen 14-17 jaar en is beschikbaar tot eind 2026. Het college wil hiermee anticiperen op de verwachte spreidingswet en zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Het voorstel benadrukt het belang van overleg met omwonenden en de gemeenteraad, en de samenwerking met het COA voor de realisatie en het beheer van de opvanglocatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de aanleiding, de keuze van de locatie, de samenwerking met het COA, en de betrokkenheid van omwonenden. Echter, meer details over de financiële dekking en de specifieke onderwijsvoorzieningen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om haar wensen en bedenkingen kenbaar te maken via een procedure. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke besluitvorming en de voorwaarden waaronder de opvang plaatsvindt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de opvang van asielkinderen op de voorgestelde locatie en onder de voorgestelde voorwaarden. Dit omvat keuzes over de duur van de opvang, de betrokkenheid van omwonenden, en de financiële dekking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatie van alle betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij aanvullende wensen en bedenkingen heeft en deze kenbaar maken aan het college. Dit kan via amendementen of moties.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van omwonenden door middel van een inloopavond en de oprichting van een omwonendencommissie. Dit toont een duidelijke intentie om participatie te bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op maatschappelijke verantwoordelijkheid en crisisoplossing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat er financiële gevolgen zijn, zoals de inzet van ambtelijke capaciteit. Het college wil dat het COA de overige kosten draagt. Er is echter geen gedetailleerd financieel plan of dekking uitgewerkt, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielkinderen Opvanglocatie COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) Overgoo 5 Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen (AMV’ers) Spreidingswet Omwonenden Bestuursovereenkomst Onderwijs Maatschappelijke verantwoordelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- 115 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 365 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 300 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 210 w/m
J. Brokke - VVD:
- 210 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 208 w/m
J. Brokke - VVD:
- 104 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 125 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 131 w/m
J. Brokke - VVD:
- 101 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 296 w/m
J. Brokke - VVD:
- 54 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
M. Mathlouti - D66
S.D. van den Heuvel - VVD
N.A. van Weers - GroenLinks
E.R. van der Schaft - SP
Th.J. Visser - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
W.F. Steutel - GBLV
M. van Wijk - GBLV
Agendapunt 4.a.1 Amendement GBLV, VVD, D66, GroenLinks, CDA, PvdA. CU, SP Optimaliseren dagbesteding voor asielkinderen Overgoo 5 ID 285
-
Amendement GBLV, VVD, D66, GroenLinks, CDA, PvdA. CU, SP Optimaliseren dagbesteding voor asielkinderen Overgoo 5 ID 285.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement "Optimaliseren dagbesteding voor asielkinderen Overgoo 5" is ingediend door leden van verschillende politieke partijen. Het stelt voor om in de bestuursovereenkomst met het COA vast te leggen dat een nabijgelegen terrein van de gemeente kosteloos aan het COA wordt gegeven voor het inrichten van faciliteiten voor dagbesteding, sport en spel voor asielkinderen, en indien mogelijk, ook voor de buurt. Daarnaast wordt voorgesteld om rolmodellen in te zetten bij de organisatie van de dagbesteding. Dit moet de ontmoeting en verbinding bevorderen en de omgeving verbeteren voor de tijdelijke opvang van asielkinderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het specifieke wensen en bedenkingen formuleert die in de bestuursovereenkomst moeten worden opgenomen. Het biedt echter geen gedetailleerde uitwerking van hoe de faciliteiten precies ingericht moeten worden of hoe de rolmodellen geselecteerd en ingezet zullen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen te uiten over de bestuursovereenkomst met het COA. Dit amendement biedt de raad de mogelijkheid om specifieke voorwaarden en wensen toe te voegen aan de overeenkomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met het kosteloos beschikbaar stellen van gemeentelijk terrein aan het COA en of zij de inzet van rolmodellen als een prioriteit zien. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de belangen van de asielkinderen en die van de buurtbewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn wensen, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een gedetailleerd plan voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en praktische uitvoering zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en daarmee de voorgestelde wensen en bedenkingen willen toevoegen aan de bestuursovereenkomst met het COA.
Participatie:
Het amendement impliceert participatie door de buurt, aangezien het terrein ook voor hen toegankelijk kan worden gemaakt. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe de buurt bij de besluitvorming of uitvoering betrokken wordt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het bevorderen van ontmoeting en verbinding kan als een sociaal duurzame maatregel worden gezien.
Financiële gevolgen:
Het amendement stelt voor dat het COA verantwoordelijk is voor de kosten van het geschikt maken en inrichten van het terrein. Er wordt echter niet vermeld of er andere financiële gevolgen zijn voor de gemeente, zoals onderhoudskosten of eventuele juridische kosten. De dekking van deze kosten wordt niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dagbesteding Asielkinderen Overgoo 5 COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) Bestuursovereenkomst Sport en spel Ontmoeting en verbinding Rolmodellen Tijdelijke opvang VoorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen stedenbouwkundig plan en programma gebiedsontwikkeling Overgoo/Fleetpark. - 21:05
Groen Licht voor Stedenbouwkundig Plan Overgoo/Fleetpark
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor het ambitieuze stedenbouwkundig plan Overgoo/Fleetpark. Het plan, dat inspeelt op het nijpende huizentekort, omvat de bouw van circa 975 woningen en een aangepast economisch programma. Ondanks enkele zorgen over de verkeerssituatie en openbaar vervoer, stemde de raad unaniem in met het voorstel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het stedenbouwkundig plan Overgoo/Fleetpark uitvoerig besproken. Het plan voorziet in de bouw van ongeveer 975 woningen, waarvan 30% sociaal en 20% in het middeldure segment. Het CDA toonde zich tevreden met deze verdeling, maar benadrukte het belang van betaalbare woningen. "We willen dat er ook voor mensen met een kleinere portemonnee woningen beschikbaar zijn," aldus de heer Van Duffelen van het CDA.De VVD en GroenLinks spraken hun steun uit voor het plan, maar benadrukten het belang van een goed mobiliteitsplan. "We willen voorkomen dat er een waterbedeffect ontstaat, waarbij bewoners van Overgoo elders in de gemeente parkeren," aldus de heer De Clercq van de VVD. GroenLinks drong aan op betere openbaar vervoersvoorzieningen: "Het ontbreken van OV is de zwakke plek van dit mooie plan," stelde de heer Elenbaas.
De wethouder erkende de zorgen en beloofde een uitgebreid mobiliteitsplan te ontwikkelen. "We gaan samen met de omwonenden kijken naar de beste oplossingen," verzekerde wethouder Boerema. Ook de kwestie van de groenvoorziening kwam aan bod. Een motie van het CDA om het groene karakter van het gebied te behouden, werd unaniem aangenomen.
Hoewel de financiële gevolgen van het plan nog niet volledig duidelijk zijn, is de gemeente optimistisch over de subsidieaanvraag bij het Rijk. "De WoningBouwImpuls-subsidie is cruciaal voor het slagen van dit project," benadrukte de heer Van Wissen van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg.
De Partij van de Arbeid erkende dat het plan niet perfect is, maar benadrukte het belang van meer woningen. "Het belang van woningzoekenden weegt op tegen de imperfecties van het plan," aldus de heer Streefkerk.
Met de unanieme goedkeuring van het plan zet de gemeente een belangrijke stap in de ontwikkeling van het gebied. De komende jaren zal blijken hoe de plannen in de praktijk worden uitgewerkt en of de zorgen van de omwonenden voldoende worden geadresseerd.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het Stedenbouwkundig plan Overgoo/Fleetpark in Leidschendam-Voorburg, inclusief een woon- en werkprogramma, en de indiening van een subsidieaanvraag voor de 6e tranche WoningBouwImpuls (WBI) bij het Rijk. Het plan speelt in op het grote huizentekort en biedt ruimte voor circa 975 woningen, waarvan 30% sociaal en 20% in het middeldure segment. Het plan wijkt af van het eerder vastgestelde Ontwikkelkader door meer groen en water te integreren en het parkeren grotendeels uit het zicht te houden. De politie vertrekt uit het gebied, waardoor extra ruimte beschikbaar komt voor ontwikkeling. Het economische programma is aangepast naar maximaal 17.400 m² werkruimte, minder dan oorspronkelijk gepland, vanwege de onzekerheid in de markt. Het plan legt de nadruk op een prettige leefomgeving met goede verbindingen voor langzaam verkeer en verbeterde toegang tot openbaar vervoer. De financiële gevolgen van het besluit zijn nog niet volledig duidelijk, maar de gemeente werkt aan een actuele taxatie en doorrekening van het project. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via omgevingsbijeenkomsten en het plan is overwegend positief ontvangen, hoewel er zorgen blijven over de verkeerssituatie. Na toekenning van de WBI-subsidie zal het plan juridisch worden vastgelegd en verder uitgewerkt.
-
3513 Raadsvoorstel stedenbouwkundig plan en programma gebiedsontwikkeling Overgoo-Fleetpark.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel stedenbouwkundig plan en programma gebiedsontwikkeling Overgoo-Fleetpark." Het voorstel betreft de vaststelling van een stedenbouwkundig plan voor de ontwikkeling van het Overgoo/Fleetpark gebied in Leidschendam-Voorburg. Het plan omvat de bouw van circa 975 woningen, waarvan 30% sociaal en 20% in het middeldure segment. Het voorstel wijkt af van het eerder vastgestelde ontwikkelkader door meer groen en water te integreren en het parkeren te concentreren in drie parkeergarages. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het plan en een subsidieaanvraag voor de WoningBouwImpuls (WBI) in te dienen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de stedenbouwkundige plannen, het woon- en werkprogramma, en de financiële aspecten. Er zijn echter nog onzekerheden over de exacte financiële dekking en de cofinanciering.
Rol van de raad:
De raad moet het stedenbouwkundig plan vaststellen, instemmen met de subsidieaanvraag, en later een besluit nemen over de gemeentelijke cofinanciering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het stedenbouwkundig plan, de afwijkingen van het ontwikkelkader, en de financiële bijdrage van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn onzekerheden over de financiële dekking en de haalbaarheid van het economische programma. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheden kunnen een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het stedenbouwkundig plan vast te stellen, in te stemmen met de subsidieaanvraag, en later een besluit nemen over de cofinanciering.
Participatie:
Er is participatie geweest met omwonenden en eigenaren, met inbreng verwerkt in het plan. Er zijn bijeenkomsten gehouden en het plan is gepresenteerd aan de omgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor groen, water, en duurzaam energiegebruik.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk. Er is een verwacht tekort dat deels door de gemeente moet worden gedekt. De exacte omvang van het tekort en de dekking worden nog onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overgoo / Fleetpark Stedenbouwkundig plan WoningBouwImpuls (WBI) Focus on Impact Sociale woningen Parkeergarages Hoogteaccenten Mobiliteit Groene en duurzame woongemeente Economisch programmaVerfijning van de zoekopdracht:
R. van Duffelen - CDA:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 88 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 329 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 153 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- 206 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 48 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 158 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 182 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 490 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 264 w/m
J. Brokke - VVD:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- 129 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD:
- 429 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 474 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 250 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 450 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 266 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 173 w/m
J. Brokke - VVD:
- 110 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 170 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 96 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 133 w/m
J. Brokke - VVD:
- 366 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- 751 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- 136 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 224 w/m
J. Brokke - VVD:
- 282 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 331 w/m
J. Brokke - VVD:
- 213 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 242 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 221 w/m
J. Brokke - VVD:
- 411 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 89 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 123 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 363 w/m
J. Brokke - VVD:
- 44 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 226 w/m
J. Brokke - VVD:
- 47 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
A.J.M. Hielkema - D66:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 231 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 239 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 230 w/m
J. Brokke - VVD:
- 480 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 216 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 62 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 164 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- 189 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 235 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 231 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 213 w/m
J. Brokke - VVD:
- 214 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 149 w/m
J. Brokke - VVD:
- 296 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 300 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- 347 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 226 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 159 w/m
J. Brokke - VVD:
- 311 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 111 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 405 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 423 w/m
J. Brokke - VVD:
- 306 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 16 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 112 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 112 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 212 w/m
J. Brokke - VVD:
- 137 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 125 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD
00:33:02 - 00:34:51 - 00:37:53 - 00:39:43 - 00:41:16 - 00:44:28 - 00:47:16 - 00:48:33 - 00:48:43 - 00:49:10 - 00:50:05 - 00:52:20 - 00:53:17 - 00:53:58 - 00:54:10 - 00:54:27 - 00:54:42 - 00:54:55 - 00:55:35 - 00:55:53 - 00:56:02 - 00:57:06 - 00:58:23 - 00:58:45 - 00:58:54 - 00:59:13 - 00:59:58 - 01:00:33 - 01:01:02 - 01:01:21 - 01:01:55 - 01:03:13 - 01:04:28 - 01:05:02 - 01:06:31 - 01:07:18 - 01:07:32 - 01:08:00 - 01:08:47 - 01:09:22 - 01:09:34 - 01:11:05 - 01:11:10 - 01:11:12 - 01:11:58 - 01:13:37 - 01:14:50 - 01:15:40 - 01:16:25
Agendapunt 4.b.1 Motie CDA behoud groen Overgoo ID 786
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: