08-11-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.a.3 Motie CDA GroenLinks Respect ID 776
Samenvatting
De motie "Respect" ingediend door Ron van Duffelen en Natalie van Weers tijdens de raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg op 8 november 2023, roept op tot actie in het kader van de programmabegroting 2024-2027. De motie constateert dat er in de gemeente een gebrek aan aandacht is voor respect, vooral gezien recente antisemitische incidenten en intolerantie jegens politici en mensen vanwege hun seksuele geaardheid. De indieners benadrukken het belang van respectvolle omgang en pleiten ervoor dat de gemeente een samenwerkingspartner wordt in de week van respect. Het college wordt opgeroepen om intolerantie duidelijk af te wijzen, zich in te zetten voor een respectvolle samenleving, en samen met scholen en verenigingen een week over respect te organiseren. Het doel is om een voorstel te ontwikkelen en dit aan de raad voor te leggen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Respect
Samenvatting: De motie "Respect" is ingediend door Ron van Duffelen en Natalie van Weers en richt zich op het bevorderen van een respectvolle samenleving in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat er in de gemeente antisemitische teksten zijn verschenen en dat intolerantie jegens politici, ambtenaren en mensen vanwege hun seksuele geaardheid een probleem is. De indieners pleiten ervoor dat de gemeente zich aansluit bij de "week van respect" en roept het college op om intolerantie duidelijk af te wijzen, spanningen te verminderen en samen met scholen en verenigingen een zinvolle invulling aan deze week te geven.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem van intolerantie en het voorstellen van concrete stappen om dit aan te pakken. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde acties precies uitgevoerd zullen worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol bij het al dan niet aannemen van de motie. Daarnaast wordt de raad gevraagd om het voorstel dat het college opstelt, te beoordelen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunt en daarmee de gemeente actief wil laten deelnemen aan de "week van respect". Dit impliceert een keuze voor het bevorderen van sociale cohesie en het expliciet afwijzen van intolerantie.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel duidelijk is, ontbreken meetbare criteria en een tijdspad voor de uitvoering van de acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van verdere uitwerking.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en het college de opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door samenwerking met scholen en verenigingen om de "week van respect" vorm te geven, maar biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze participatie eruit zal zien.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, aangezien de focus ligt op sociale cohesie en respect.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou in het voorstel van het college verder uitgewerkt moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Respect Intolerantie Samenleving Samenwerkingspartner Antisemitische teksten Leefbaarheid Veiligheid Solidariteit Saamhorigheid VerantwoordelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Respect
Samenvatting: De motie "Respect" is ingediend door Ron van Duffelen en Natalie van Weers en richt zich op het bevorderen van een respectvolle samenleving in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat er in de gemeente antisemitische teksten zijn verschenen en dat intolerantie jegens politici, ambtenaren en mensen vanwege hun seksuele geaardheid een probleem is. Het benadrukt het belang van respect en roept het college op om intolerantie niet te accepteren, samen te werken met scholen en verenigingen om een week van respect te organiseren, en een voorstel hiervoor aan de raad voor te leggen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem van intolerantie en het voorstellen van een oplossing door middel van samenwerking en educatie. Echter, het mist specifieke details over de uitvoering en de betrokken partijen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de aanneming ervan. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de acties die voortvloeien uit de motie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de prioriteit willen geven aan het bevorderen van respect en tolerantie binnen de gemeente. Dit kan invloed hebben op de toewijzing van middelen en de focus van gemeentelijke programma's.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de voorgestelde acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren en een voorstel voor een week van respect voor te leggen.
Participatie
De motie benadrukt participatie door samenwerking met scholen en verenigingen, maar geeft geen gedetailleerd plan voor hoe deze participatie eruit zal zien.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, maar het bevorderen van een respectvolle samenleving kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit kan een punt van discussie zijn tijdens de beraadslagingen, aangezien de uitvoering van de acties mogelijk extra middelen vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Respect Programmabegroting 2024 - 2027 Antisemitische teksten Intolerantie Samenwerkingspartner Leefbare en veilige plek Solidariteit Saamhorigheid Verantwoordelijkheid Spanningen tussen bevolkingsgroepenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.4 Motie CDA GroenLinks wijkinitiatief ID 777 (ingetrokken)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.5 Motie GroenLinks bruikbaarheid sportgelegenheden openbare ruimte ID 778
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.6 Motie GroenLinks GBLV D66 PvdA indicatoren sociaal domein jeugd ID 779
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.7 Motie D66 VVD capaciteitsstrategie ambtelijke organisatie ID 780
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.8 Motie CDA lokale Ontwikkeling Agenda ID 781
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens de vergadering op 8 november 2023 een motie besproken met betrekking tot de programmabegroting 2024-2027. De raad constateert dat het college van plan is om samen met partners een Lokale Educatieve Agenda (LEA) op te stellen, met focus op sociaal-emotionele ontwikkeling, doorgaande leerlijnen, gelijke kansen, aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en onderwijs aan nieuwkomers. De raad benadrukt het belang van een bredere benadering van ontwikkeling, die ook culturele ontwikkeling en actief burgerschap omvat. Daarom verzoekt de raad het college om de focus van de LEA te verbreden naar bredere ontwikkeling en deze agenda onderdeel te maken van een breder gesprek over opvoeden en opgroeien, samen met de raad en partners. De motie is ingediend door R. van Duffelen van het CDA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Lokale ontwikkelingsagenda" en richt zich op de Programmabegroting 2024-2027 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie stelt voor om de Lokale Educatieve Agenda (LEA) niet alleen te richten op onderwijs, maar ook op bredere ontwikkeling, inclusief culturele ontwikkeling en actief burgerschap. Het benadrukt het belang van een brede discussie over opgroeien en opvoeden, waarbij partners betrokken worden. De motie verzoekt het college om de LEA te integreren in deze bredere discussie en samen te werken met partners om een gezamenlijke visie te ontwikkelen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak om de focus van de LEA te verbreden. Het legt duidelijk uit waarom een bredere benadering nodig is en welke elementen daarbij betrokken moeten worden. Echter, specifieke details over de uitvoering en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het initiëren en sturen van de bredere discussie over opvoeden en opgroeien. De raad moet het college aansturen om de LEA te verbreden en ervoor zorgen dat partners betrokken worden in het proces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de focus van de LEA willen verbreden naar bredere ontwikkeling en of zij bereid zijn om culturele ontwikkeling en actief burgerschap te integreren in de agenda. Dit vraagt om een politieke keuze om prioriteit te geven aan een holistische benadering van ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken meetbare criteria en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking gebruiken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en het college willen verzoeken om de LEA te verbreden en te integreren in een bredere discussie over opvoeden en opgroeien.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie door partners in het opstellen van de LEA en het voeren van de bredere discussie. Dit suggereert een participatieve benadering waarbij verschillende stakeholders betrokken worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als onderdeel van de bredere ontwikkeling en actief burgerschap.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is belangrijk dat de raad deze aspecten overweegt bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale Educatieve Agenda Sociaal-emotionele ontwikkeling Doorgaande leerlijnen Gelijke kansen Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Onderwijs aan nieuwkomers Culturele ontwikkeling Actief burgerschap Vitale gezinnen Brede ontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen Nota van Wijziging - Budgetbrief 2023-2027. - 23:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ontvangen met betrekking tot de financiële situatie van de gemeente voor de jaren 2023-2027. Het voorstel omvat de vaststelling van de Nota van Wijziging - Budgetbrief 2023-2027 en begrotingswijzigingen voor 2023 en 2024-2027. De gemeente is momenteel financieel gezond, maar er zijn zorgen over de toekomst vanaf 2026, wanneer er tekorten worden verwacht door een daling van de algemene uitkering van het Rijk. De septembercirculaire van 2023 heeft enige financiële voordelen opgeleverd, maar biedt geen oplossing voor de verwachte tekorten vanaf 2026. De gemeente werkt samen met andere gemeenten en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om de financiële uitdagingen aan te pakken. Er zijn plannen om bezuinigingen en investeringen inzichtelijk te maken voor de periode na 2025. Inwoners zijn niet direct betrokken bij dit proces.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Nota van Wijziging - Budgetbrief 2023-2027". Het voorstel betreft de vaststelling van de Nota van Wijziging en de bijbehorende begrotingswijzigingen voor de jaren 2023 tot en met 2027. De budgetbrief biedt een integraal overzicht van de financiële situatie van de gemeente Leidschendam-Voorburg, rekening houdend met recente ontwikkelingen zoals de septembercirculaire van het Rijk. Hoewel de gemeente momenteel financieel gezond is, wordt vanaf 2026 een structureel tekort verwacht. Het voorstel benadrukt de noodzaak om toekomstige financiële uitdagingen aan te pakken zonder overhaaste bezuinigingen door te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerd overzicht biedt van de financiële situatie en de verwachte ontwikkelingen. Het bevat echter geen specifieke maatregelen om de verwachte tekorten vanaf 2026 aan te pakken, wat een belangrijk aspect is dat verder uitgewerkt zou moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Nota van Wijziging en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij het college aanstuurt in het ontwikkelen van plannen om toekomstige financiële tekorten aan te pakken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het huidige financiële beleid en de voorgestelde begrotingswijzigingen. Daarnaast moeten zij keuzes maken over hoe om te gaan met de verwachte tekorten vanaf 2026, inclusief mogelijke bezuinigingen of intensiveringen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral omdat het geen concrete maatregelen bevat om de financiële tekorten vanaf 2026 aan te pakken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd plan voor de toekomst is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Wijziging en de begrotingswijzigingen voor 2023 en 2024-2027 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich niet leent voor participatie door inwoners, wat betekent dat er geen directe betrokkenheid van inwoners is bij dit besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de financiële gezondheid van de gemeente.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen, waaronder een verwacht structureel voordeel in 2024 en 2025, maar een tekort vanaf 2026. Er wordt geen specifieke dekking voor deze tekorten aangegeven, wat een belangrijk aandachtspunt is voor toekomstige besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Budgetbrief 2023-2027 Septembercirculaire 2023 Financieel perspectief Programmabegroting 2024-2027 Structureel begrotingssaldo Gemeentefonds Solvabiliteit Toezichthouder Accres PlanningsoptimismeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Raadsvoorstel: Vaststellen tarieven heffingen en belastingen 2024 (3243). - 23:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om het Tarievenvoorstel 2024 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen. Dit besluit is genomen omdat de raad bevoegd is om wijzigingen in belastingverordeningen door te voeren en de tarieven voor 2024 vast te stellen, wat bijdraagt aan een economisch vitale gemeente. Het Tarievenvoorstel 2024 bevat gedetailleerde informatie over de ontwikkelingen in gemeentelijke heffingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges. De financiële gevolgen van dit besluit zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2024. Inwoners en belanghebbenden zijn niet betrokken bij dit besluitvormingsproces. Het voorstel omvat diverse verordeningen, waaronder die voor afvalstoffenheffing, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, onroerende-zaakbelastingen, riool- en waterzorgheffing, toeristenbelasting, reclamebelasting en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Tarievenvoorstel 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bijlage bij raadsvoorstel Tarievenvoorstel 2024". Het voorstel beschrijft de aanpassingen in de tarieven voor lokale heffingen en belastingen voor het jaar 2024 in Leidschendam-Voorburg. Het omvat retributies zoals afvalstoffenheffing, lijkbezorgingsrechten, leges, marktgelden, en riool- en waterzorgheffing, evenals belastingen zoals OZB, reclamebelasting en toeristenbelasting. De tarieven zijn aangepast op basis van de CEP-indexatie van 8,23% en andere factoren zoals nieuwbouw en inflatie. Het doel is om de gemeentelijke financiën gezond te houden en de kosten van gemeentelijke diensten te dekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt alle relevante aspecten van de tariefaanpassingen. Het biedt een uitgebreide toelichting op de wijzigingen en de onderliggende redenen, zoals inflatie en kostendekkendheid.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het voorstel goedkeuren als onderdeel van de begrotingsbehandeling voor 2024. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de tarieven en het waarborgen van de financiële gezondheid van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van tariefverhogingen en de balans tussen kostendekkendheid en betaalbaarheid voor inwoners. Er moet ook worden overwogen hoe de lasten eerlijk worden verdeeld tussen verschillende groepen, zoals eigenaren van woningen en niet-woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tariefaanpassingen en verwachte opbrengsten. Het is tijdgebonden voor het jaar 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van economische prognoses kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde tarieven en bijbehorende belastingverordeningen voor 2024 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar er is overleg geweest met ondernemersfondsen over de reclamebelasting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect behandeld via de riool- en waterzorgheffing, die maatregelen tegen wateroverlast en verdroging ondersteunt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verwachte stijging van de totale opbrengsten van de heffingen en belastingen. De dekking komt voornamelijk uit de verhoogde tarieven, die zijn afgestemd op de CEP-indexatie en andere factoren zoals nieuwbouw. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Tarievenvoorstel 2024 en belastingverordeningen." Het voorstel beoogt de gemeentelijke tarieven en belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen. Dit omvat onder andere de afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges, en andere gemeentelijke belastingen. Het doel is om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente. De financiële implicaties zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2024. Participatie van inwoners is niet van toepassing op dit besluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen en tarieven voor 2024 behandelt. Het biedt een gedetailleerde uitwerking per onderdeel.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad het tarievenvoorstel en de bijbehorende verordeningen goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de tarieven en de verdeling van de belastingdruk. Dit kan invloed hebben op de economische vitaliteit en de financiële positie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (voor 2024), maar het is niet duidelijk of het meetbaar en haalbaar is zonder inzicht in de financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het tarievenvoorstel en de belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie van inwoners niet van toepassing is, wat suggereert dat het een technisch en administratief besluit betreft zonder directe input van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2024. Het voorstel geeft echter geen specifieke details over hoe eventuele kosten worden gedekt, wat belangrijk kan zijn voor de raad om te overwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2024 Belastingverordeningen Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Financiële gevolgen Begroting 2024 Inwonersparticipatie Lijkbezorgingsrechten Onroerende-zaakbelastingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen programmabegroting 2024-2027. - 20:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd de programmabegroting voor 2024-2027 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op de kadernota 2024-2027 en andere tussentijdse ontwikkelingen. De nieuwe begroting bevat kortere en duidelijkere teksten om de gemeentelijke doelen, aanpak en financiën te verduidelijken, met een focus op transparantie en verbinding met verbonden partijen. De begroting voor 2024 en 2025 is structureel sluitend, maar vanaf 2026 wordt een daling van de rijksbijdrage verwacht, wat financiële uitdagingen kan opleveren. Beleidsmatig ligt de nadruk op burgerparticipatie, veiligheid, economie, onderwijs, en duurzaamheid. Hoewel er geen directe burgerparticipatie was bij het opstellen van de begroting, worden inwoners geïnformeerd via een persbericht en infographic. Het college heeft toegezegd om voor de zomer van 2024 met een ombuigings- en intensiveringslijst te komen om de financiële gezondheid te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Programmabegroting 2024-2027
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting 2024-2027 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. De begroting is gebaseerd op de kadernota 2024-2027 en tussentijdse ontwikkelingen. Het document biedt een overzicht van de gemeentelijke doelen, aanpak en financiën, met een focus op transparantie en participatie. De begroting is structureel sluitend voor 2024 en 2025, maar verwacht uitdagingen vanaf 2026 door een daling van de rijksbijdrage. Er wordt gestreefd naar duurzaamheid, verbetering van de lokale economie, onderwijs, en zorg voor kwetsbare inwoners. Burgerparticipatie wordt benadrukt, hoewel directe betrokkenheid bij de begroting beperkt is.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële en beleidsmatige kaders. Het biedt inzicht in de huidige en toekomstige financiële situatie en benoemt belangrijke beleidsgebieden. Echter, de directe betrokkenheid van burgers bij de totstandkoming van de begroting ontbreekt.
Rol van de Raad
De raad heeft de taak om de programmabegroting vast te stellen, waarmee zij de totale lasten en baten per programma autoriseert. De raad moet ook toezien op de financiële gezondheid en de uitvoering van het beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over prioriteiten binnen de begroting, zoals het omgaan met de verwachte financiële tekorten vanaf 2026 en de mate van burgerparticipatie. Ook moeten ze beslissen over de focus op duurzaamheid en andere beleidsgebieden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van burgerparticipatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van toekomstige financiële uitdagingen is nog niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2024-2027 vast te stellen.
Participatie
Er is weinig directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de begroting. Inwoners worden voornamelijk geïnformeerd via persberichten en infographics.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor een duurzame leefomgeving en woningaanbod.
Financiële Gevolgen
De begroting is structureel sluitend voor 2024 en 2025, met een overschot. Vanaf 2026 worden financiële uitdagingen verwacht door een daling van de rijksbijdrage. Er is geen specifieke dekking voor deze toekomstige tekorten, maar het college heeft toegezegd met een ombuigings- en intensiveringslijst te komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2024-2027 Financiële stabiliteit Burgerparticipatie Structureel begrotingssaldo Kadernota 2024-2027 Beleidsmatige ontwikkelingen Omgevingswet Overprogrammering Duurzaamheid MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.1 Amendement CDA Lokale Ontwikkeling Agenda (LOA) ID 284 (ingetrokken)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement Lokale OntwikkelingsAgenda". Het amendement stelt voor om de term "Lokaal Educatieve Agenda (LEA)" te vervangen door "Lokale OntwikkelingsAgenda (LOA)" in de programmabegroting 2024-2027. Het doel is om de focus te verbreden van alleen educatie naar een bredere ontwikkeling van jongeren, inclusief sociaal-emotionele en culturele ontwikkeling, en actief burgerschap. Het amendement benadrukt het belang van een bredere maatschappelijke discussie over de ontwikkeling van jongeren, waarbij de gemeenteraad en onderwijspartners betrokken worden.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn intentie om de focus van de agenda te verbreden. Het biedt een duidelijke visie op de gewenste veranderingen en de betrokkenheid van verschillende partners.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het amendement en het faciliteren van de bredere discussie over de ontwikkeling van jongeren. De raad moet ook toezien op de implementatie van de LOA.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de bredere focus op ontwikkeling boven alleen educatie steunen. Dit omvat keuzes over prioriteiten in sociaal-emotionele en culturele ontwikkeling en actief burgerschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement goedkeuren en daarmee de focus van de agenda verbreden naar ontwikkeling in plaats van alleen educatie.
Participatie:
Het amendement benadrukt participatie door een bredere discussie met de raad en onderwijspartners te verplichten, wat participatie van belanghebbenden bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn in de context van langdurige ontwikkeling van jongeren.
Financiële gevolgen:
Het amendement specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale OntwikkelingsAgenda (LOA) sociaal-emotionele ontwikkeling culturele ontwikkeling actief burgerschap doorgaande leerlijnen gelijke kansen aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt onderwijs aan nieuwkomers gemeentelijke visie maatschappelijke discussieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.2 Motie GBLV VVD CU CDA behoud vitaliteit en leefbaarheid Stompwijk ID 775
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 8 november 2023 een motie besproken met betrekking tot het behoud van vitaliteit en leefbaarheid in de kern Stompwijk. De aanleiding is een bericht van de provincie Zuid-Holland, die voorstelt om woningbouw op landbouwgrond te beperken om de afname van landbouwgrond tegen te gaan. De motie, ingediend door leden van verschillende partijen, benadrukt dat kleinschalige woningbouw essentieel is voor het behoud van voorzieningen en de leefbaarheid in kleine kernen zoals Stompwijk. Het college wordt opgedragen om met de provincie in gesprek te gaan om de impact van het beleid op Stompwijk te bespreken en te pleiten voor uitzonderingen die kleinschalige woningbouw mogelijk maken. Het college moet de gemeenteraad zo snel mogelijk informeren over de uitkomsten van dit gesprek.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Behoud vitaliteit en leefbaarheid kern Stompwijk
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, richt zich op de zorgen over de beleidswijziging van de provincie Zuid-Holland om woningbouw op landbouwgrond te beperken. Dit beleid kan negatieve gevolgen hebben voor kleine kernen zoals Stompwijk, waar kleinschalige woningbouw essentieel is voor het behoud van voorzieningen en de algehele vitaliteit. De motie verzoekt het college om in gesprek te gaan met de provincie om de specifieke behoeften van Stompwijk te benadrukken en te pleiten voor uitzonderingen die kleinschalige woningbouw mogelijk maken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe zorgen en het formuleren van een actieplan. Het bevat duidelijke constateringen, overwegingen en een opdracht aan het college. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de mogelijke gevolgen van de beleidswijziging en concrete alternatieven als de provincie niet tegemoetkomt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een initiërende en sturende rol door het college op te dragen om in gesprek te gaan met de provincie. De raad fungeert als vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap en probeert de belangen van Stompwijk te behartigen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het steunen van de provinciale beleidswijziging of het verdedigen van de lokale belangen van Stompwijk. Dit kan ook invloed hebben op de relatie met de provincie en andere gemeenten.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (terugkoppeling van het gesprek), en tijdgebonden (zo spoedig mogelijk). Het is echter minder specifiek over hoe succes eruitziet en welke concrete stappen worden ondernomen als de provincie niet instemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid is afhankelijk van de bereidheid van de provincie om te luisteren.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de dialoog met de provincie aan te gaan.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden, maar impliceert dat de raad de stem van de gemeenschap vertegenwoordigt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het behoud van landbouwgrond een duurzaamheidskwestie is. Echter, de motie legt meer nadruk op leefbaarheid en vitaliteit dan op ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het gaat voornamelijk om beleidsbeïnvloeding en niet om directe financiële uitgaven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stompwijk Kleinschalige woningbouw Landbouwgrond Vitaliteit Leefbaarheid Provincie Zuid-Holland Voorzieningen Polderlandschap Gedeputeerde Staten BeleidswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Behoud vitaliteit en leefbaarheid kern Stompwijk
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van verschillende partijen, richt zich op het behoud van de vitaliteit en leefbaarheid van de kern Stompwijk. Dit naar aanleiding van het voornemen van de provincie Zuid-Holland om woningbouw op landbouwgrond te beperken. De motie benadrukt het belang van kleinschalige woningbouw voor het behoud van voorzieningen zoals scholen en supermarkten in Stompwijk. Het college wordt opgedragen om in gesprek te gaan met de Gedeputeerde Staten om de effecten van de beleidswijziging te bespreken en te pleiten voor uitzonderingen voor kleine kernen. Een terugkoppeling aan de gemeenteraad wordt verwacht.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de directe zorgen over de beleidswijziging van de provincie. Het bevat concrete stappen voor het college en benadrukt de noodzaak van kleinschalige woningbouw voor de leefbaarheid van Stompwijk. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde gesprekken gevoerd zullen worden en welke alternatieven overwogen kunnen worden als de provincie niet akkoord gaat.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken en goed te keuren, zodat het college de opdracht krijgt om in gesprek te gaan met de provincie. De raad fungeert als een beleidsvormend orgaan dat de belangen van de lokale gemeenschap behartigt.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de motie steunen, wat impliceert dat ze prioriteit geven aan lokale leefbaarheid boven provinciaal beleid. Ze moeten ook overwegen hoe ze omgaan met de balans tussen woningbouw en behoud van landbouwgrond.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden (terugkoppeling zo spoedig mogelijk), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de gesprekken met de provincie is onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van inwoners of andere belanghebbenden, maar impliceert dat de belangen van de lokale gemeenschap worden behartigd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van landbouwgrond kan als een duurzaamheidskwestie worden gezien.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele kosten zouden kunnen voortkomen uit de uitvoering van de gesprekken en beleidsaanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vitaliteit Leefbaarheid Stompwijk Kleinschalige woningbouw Landbouwgrond Voorzieningen Polderlandschap Provincie Zuid-Holland Beleidswijziging Gedeputeerde StatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
M.W. Vroom - Burgemeester
M.W. Vroom - Burgemeester
M.W. Vroom - Burgemeester
M.W. Vroom - Burgemeester
M.W. Vroom - Burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
M.W. Vroom - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
M.W. Vroom - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
S.D. van den Heuvel - VVD
J. Streefkerk - PvdA
S.D. van den Heuvel - VVD
M.W. Vroom - Burgemeester
N.A. van Weers - GroenLinks
M.W. Vroom - Burgemeester
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
M.W. Vroom - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
M.W. Vroom - Burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
R. van Duffelen - CDA
M.W. Vroom - Burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
R. van Duffelen - CDA
S.D. van den Heuvel - VVD
M.W. Vroom - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
M.W. Vroom - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
M.W. Vroom - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
M.W. Vroom - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
J. Streefkerk - PvdA
W.E.J. Jorissen - D66
M.W. Vroom - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
M.W. Vroom - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Streefkerk - PvdA
M.W. Vroom - Burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
M.W. Vroom - Burgemeester
S.D. van den Heuvel - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
S.D. van den Heuvel - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
M.W. Vroom - Burgemeester
M.W. Vroom - Burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
Ph. van Veller - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Ph. van Veller - Wethouder
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Ph. van Veller - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Ph. van Veller - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
Ph. van Veller - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
F.B. Wilschut - ChristenUnie
B.B.M. Bremer - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
R. van Duffelen - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
J. Streefkerk - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
M.W. Belt - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
M.W. Belt - Wethouder
M.W. Vroom - Burgemeester
00:10:55 - 00:13:17 - 00:13:23 - 00:13:34 - 00:13:38 - 00:20:17 - 00:20:27 - 00:22:21 - 00:27:47 - 00:33:44 - 00:35:31 - 00:36:24 - 00:37:05 - 00:44:18 - 00:49:02 - 00:49:20 - 00:51:31 - 00:57:57 - 00:58:39 - 01:02:29 - 01:03:43 - 01:38:29 - 01:45:31 - 01:46:39 - 01:54:21 - 01:55:19 - 01:55:23 - 01:55:34 - 02:00:09 - 02:02:32 - 02:03:45 - 02:04:04 - 02:08:39 - 02:10:15 - 02:14:13