11-05-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en Schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 11 mei 2021 (2145). - 20:30
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het betreft een procedureel voorstel waarin de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen over de periode van 3 april 2021 tot 7 mei 2021 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van deze stukken en vragen officieel bekrachtigt, zoals voorgeschreven in de gemeentelijke governance.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de benodigde informatie en bijlagen die de raad nodig heeft om een besluit te nemen over de vaststelling van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke taak binnen de gemeentelijke besluitvormingsprocessen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het een procedurele vaststelling betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de stukken die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties aanwezig.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen voor de genoemde periode vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedurele aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de administratieve aard ervan.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen noodzaak voor dekking, aangezien het een administratieve handeling betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Verlenging aanwijzen secretaris van de rekenkamercommissie (2334). - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herbenoeming van de heer G. Lappee als secretaris van de Rekenkamercommissie WVOLV, met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2021. Dit besluit is nodig omdat zijn contract formeel afliep op die datum en verlenging een raadsbesluit vereist. Het voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie. De heer Lappee is sinds 2019 secretaris en zijn functioneren wordt als positief beoordeeld. Bij zijn eerdere benoeming werd per abuis geen verlengingsmogelijkheid opgenomen, hoewel dit wel was afgesproken. De raden van Wassenaar en Voorschoten hebben destijds hetzelfde besluit genomen als Leidschendam-Voorburg. In Oegstgeest is hij al voor onbepaalde tijd benoemd. Het voorstel is om hem nu ook in de andere gemeenten voor onbepaalde tijd aan te wijzen, zodat jaarlijkse heraanwijzing niet nodig is. De raden van Wassenaar en Voorschoten wordt gevraagd een gelijkluidend besluit te nemen.
-
Raadsvoorstel verlenging aanwijzen secretaris van de rekenkamercommissie 2021.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herbenoeming van de heer G. Lappee als secretaris van de Rekenkamercommissie WVOLV met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2021. Het contract van de heer Lappee is formeel verlopen, en om zijn aanstelling te verlengen, is een raadsbesluit noodzakelijk. De heer Lappee heeft sinds 2019 deze functie bekleed en de Rekenkamercommissie is tevreden over zijn functioneren. Het voorstel is om hem voor onbepaalde tijd aan te wijzen, wat de noodzaak van jaarlijkse heraanwijzing elimineert. De raden van Wassenaar en Voorschoten worden gevraagd een gelijkluidend besluit te nemen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke achtergrondinformatie, de reden voor het besluit, en de voordelen van de herbenoeming. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de evaluatie van de heer Lappee's prestaties.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de herbenoeming van de heer Lappee als secretaris van de Rekenkamercommissie. Dit besluit is nodig om zijn contract te verlengen en zijn aanstelling voor onbepaalde tijd te bevestigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de herbenoeming van de heer Lappee voor onbepaalde tijd. Dit besluit kan invloed hebben op de continuïteit en stabiliteit van de Rekenkamercommissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2021), maar mist meetbare criteria voor succes en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een evaluatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de herbenoeming van de heer Lappee als secretaris van de Rekenkamercommissie voor onbepaalde tijd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden of het publiek in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve en organisatorische kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het om een verlenging van een bestaand contract gaat, worden er waarschijnlijk geen significante extra kosten verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Secretaris G. Lappee Contractverlenging Onbepaalde tijd Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Effectief en efficiënt HerbenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Benoeming voorzitter van de commissie Omgeving en lid van de commissie Rekening & Audit (2341). - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van mevrouw Van der Gronde tot vaste voorzitter van de commissie Omgeving en als lid van de commissie Rekening & Audit in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorzitterschap van de commissie Omgeving wisselde voorheen per vergadering, maar het presidium stelt nu voor om een vaste voorzitter aan te stellen. Daarnaast treedt de heer Knoester terug uit de commissie Rekening & Audit, en mevrouw Van der Gronde zal hem namens de fractie van GroenLinks vervangen. Dit voorstel draagt bij aan het doel van een goed functionerende democratie, zoals opgenomen in de doelenboom van de begroting. Het voorstel is opgesteld door het presidium, de griffier, en de voorzitter, en wordt behandeld door E.Ph. de Bruin.
-
Raadsvoorstel benoeming voorzitter van de commissie Omgeving en lid van de commissie rekening Audit.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw Van der Gronde tot voorzitter van de commissie Omgeving en als lid van de commissie Rekening en Audit. Het presidium stelt voor om mevrouw Van der Gronde als vaste voorzitter van de commissie Omgeving te benoemen, aangezien het voorzitterschap voorheen per vergadering wisselde. Daarnaast zal zij de heer Knoester vervangen in de commissie Rekening & Audit, na zijn terugtreding. Dit voorstel draagt bij aan een goed functionerende democratie door continuïteit en stabiliteit in de commissies te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor de benoemingen uiteenzet en de context van de wijzigingen in de commissies beschrijft. Het bevat echter geen uitgebreide informatie over de kwalificaties van mevrouw Van der Gronde.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de benoemingen. Dit is een standaardprocedure binnen de gemeentelijke organisatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde benoemingen. Dit kan afhangen van de politieke voorkeuren en de visie op de rolverdeling binnen de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer informatie over de kwalificaties van de kandidaat zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van mevrouw Van der Gronde als voorzitter van de commissie Omgeving en als lid van de commissie Rekening & Audit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische benoemingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat suggereert dat er geen significante financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie Omgeving Commissie Rekening & Audit Mevrouw Van der Gronde Voorzitter Vaste benoeming Fractie GroenLinks De heer Knoester Democratie Presidium GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel wijzigingen vergadermodel (2356). - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om wijzigingen in het vergadermodel vast te stellen. Dit voorstel omvat aanpassingen in het Reglement van Orde, de Verordening op de raadscommissies en de Organisatieverordening, die oorspronkelijk op 11 mei 2021 zijn vastgesteld. De aanleiding voor deze wijzigingen is een evaluatie van het vergadermodel dat in september 2019 werd ingevoerd. Hoewel de evaluatie door de pandemie werd vertraagd, is deze uiteindelijk online uitgevoerd. De evaluatie richtte zich op verschillende aspecten van het vergadermodel, zoals de duur van vergaderingen, spreektijden en de rol van inwoners. De meeste raads- en commissieleden zijn tevreden met het huidige model, maar er zijn enkele specifieke verbeterpunten geïdentificeerd. De voorgestelde wijzigingen omvatten onder andere aanpassingen in de start- en eindtijden van vergaderingen, de behandeling van moties en amendementen, en de rol van werkgroepen. Deze wijzigingen zijn besproken en verwerkt in de relevante reglementen en verordeningen, en dragen bij aan het doel om bestuur en gemeentelijke organisaties beter te laten functioneren voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijzigingen Reglement van Orde gemeenteraad
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in het Reglement van Orde van de gemeenteraad. De wijzigingen richten zich op het verduidelijken en aanpassen van procedures rondom raadsvergaderingen, zoals het vaststellen van agenda's, het indienen van moties en amendementen, en het spreekrecht van burgers. Ook worden er aanpassingen gedaan in de cyclus van beeldvorming en besluitvorming, en de rol van werkgroepen binnen de raad. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de efficiëntie en transparantie van de gemeenteraadsvergaderingen te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het specifieke artikelen en leden van het Reglement van Orde adresseert en concrete wijzigingen voorstelt. Er is echter geen toelichting op de achtergrond of noodzaak van deze wijzigingen, wat de volledigheid in termen van context en motivatie beperkt.
Rol van de raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk goed te keuren of af te wijzen. De raad moet ook de implicaties van de wijzigingen voor de werking van de gemeenteraad overwegen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen bijdragen aan een efficiëntere en transparantere werking van de gemeenteraad. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen flexibiliteit en structuur in de vergaderprocedures.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen implementatietijdlijn is aangegeven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst van de wijzigingen zelf.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in het Reglement van Orde. Dit kan betekenen dat de raad het voorstel in zijn geheel aanneemt, afwijst, of aanpassingen voorstelt.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat burgers inspraak hebben in commissievergaderingen en, onder bepaalde voorwaarden, in raadsvergaderingen. Dit duidt op een zekere mate van participatie, maar er is geen uitgebreide uitleg over hoe participatie verder wordt bevorderd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn in de context van deze procedurele wijzigingen.
Financiële gevolgen
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit suggereert dat de wijzigingen voornamelijk procedureel zijn en geen directe financiële impact hebben. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel wijzigingen vergadermodel gemeenteraad Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft wijzigingen in het vergadermodel van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Na een evaluatie van het in 2019 ingevoerde vergadermodel, uitgevoerd door het Presidium met input van raads- en commissieleden, worden enkele aanpassingen voorgesteld. Deze omvatten onder andere wijzigingen in de start- en eindtijden van vergaderingen, de indeling van onderwerpen tussen commissies, en de regels rondom interrupties en spreektijden. Het voorstel beoogt de efficiëntie en effectiviteit van vergaderingen te verbeteren zonder grote structurele veranderingen door te voeren.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde beschrijvingen van de voorgestelde wijzigingen en de context waarin deze zijn ontstaan. Er is echter weinig informatie over de specifieke feedback van de fracties en hoe deze precies in de wijzigingen zijn verwerkt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen te beoordelen en goed te keuren. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat het vergadermodel effectief functioneert en aansluit bij de behoeften van de gemeenteraad en de inwoners.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende tegemoetkomen aan de behoeften van de raadsleden en de inwoners. Ze moeten ook overwegen of de balans tussen efficiëntie en participatie goed is getroffen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van specifieke wijzigingen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van de effectiviteit van de wijzigingen kan beter worden gedefinieerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in het vergadermodel en de bijbehorende reglementen en verordeningen.
Participatie
Het voorstel erkent de rol van inwoners in het vergadermodel en stelt wijzigingen voor die hun participatie kunnen beïnvloeden, zoals het opheffen van het onderscheid tussen Beeldvorming Inwoners en Beeldvorming Raad en College.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op organisatorische en procedurele aspecten van de gemeenteraad.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat suggereert dat de wijzigingen binnen de bestaande budgetten kunnen worden uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vergadermodel Evaluatie Presidium Wijzigingen Reglement van Orde Verordening Fracties Beeldvorming Spreektijden InterruptiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Definitieve verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van een vrijstaande woning met berging aan Park Vronesteyn 24 in Voorburg (2191). - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) af te geven voor de bouw van een vrijstaande woning met berging aan Park Vronesteyn 24 in Voorburg. Dit volgt op een eerdere ontwerp-vvgb uit juli 2020, waarbij vier zienswijzen werden ingediend. Eén zienswijze was in een vreemde taal en werd niet ontvankelijk verklaard. De overige zienswijzen, die onder andere bezwaren hadden tegen het volume en de situering van de woning, gaven geen aanleiding om het plan te wijzigen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente met een variatie aan woningen. De raad moet beslissen op basis van goede ruimtelijke ordening, waarbij de ingediende zienswijzen geen strijdigheid met deze ordening aantonen. De bouwtechnische aspecten worden in een latere fase beoordeeld. Het plan voldoet aan alle geldende regelgeving en normen, en een uitgebreide reactie op de zienswijzen is opgenomen in de zienswijzennota.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Park Vronesteyn 24 Vrijstaande woning Zienswijzen Ruimtelijke ordening Omgevingsvergunning Groene leefomgeving Privacy Parkeerdruk Woon- en leefklimaat Stedelijke omgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f.1 Motie CDA inspanningen aanvaardbaar voorstel Park Vronesteyn ID 578. - 20:30
Samenvatting
De motie, ingediend door Ron van Duffelen van het CDA, betreft een raadsvoorstel voor het afgeven van een definitieve verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van een vrijstaande woning aan Park Vronesteyn in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De raad heeft geconstateerd dat het project voldoet aan de kaders voor goede ruimtelijke ordening, maar er is een conflict tussen de aanvragers van het project en de indieners van een zienswijze. Ondanks bemiddelingspogingen van raadsleden en de wethouder, is er nog geen oplossing bereikt. De motie roept het college op om zich in te spannen voor een aanvaardbaar voorstel voor beide partijen, mocht er bezwaar tegen het besluit worden gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie inspanningen voor een aanvaardbaar voorstel
Samenvatting: De motie betreft een verzoek aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van een vrijstaande woning aan Park Vronesteyn. Het project voldoet aan de ruimtelijke ordeningskaders, maar er is een conflict tussen de aanvragers en indieners van een zienswijze. De motie roept het college op om zich in te spannen voor een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is, mocht er bezwaar worden gemaakt tegen het besluit.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de betrokken partijen. Het geeft een duidelijk beeld van het conflict en de noodzaak voor bemiddeling. Echter, het biedt geen gedetailleerde stappen of strategieën voor hoe het college deze bemiddeling zou moeten aanpakken.
Rol van de Raad
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven en heeft de rol om te toetsen of het project voldoet aan de kaders voor een goede ruimtelijke ordening. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij het college aanspoort om te bemiddelen in het conflict.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunen en daarmee het college oproepen tot bemiddeling. Dit impliceert een keuze voor een actieve rol in het oplossen van het conflict en het mogelijk aanpassen van het besluit om tegemoet te komen aan beide partijen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn oproep tot bemiddeling, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de bemiddelingsinspanningen is niet gegarandeerd.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en het college oproepen om zich in te spannen voor een aanvaardbare oplossing voor beide partijen.
Participatie
De motie erkent dat er publieke betrokkenheid is, gezien de strijd tussen aanvragers en indieners van een zienswijze. Echter, het biedt geen concrete participatieprocessen of -methoden om de betrokkenheid van deze partijen te structureren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen centraal thema in dit specifieke voorstel.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de bemiddelingsrol van het college zonder financiële implicaties te benoemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Park Vronesteyn Vrijstaande woning Zienswijze Bemiddeling Aanvragers Indieners Conflict Ruimtelijke ordening Oplossing ProjectafwijkingsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze Ontwerpbegroting MRDH 2022 en Ontwerp Beleidsnota reserves voorzieningen en fondsen MRDH 2021 (2330) - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen en te verzenden aan het dagelijks bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) over de Ontwerpbegroting MRDH 2022 en de Ontwerp Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2021. Dit verzoek is gebaseerd op wettelijke verplichtingen. Het college heeft de documenten beoordeeld en stelt voor om in te stemmen met de stukken, maar ook een signaal af te geven over de financiële situatie van de gemeente. De fracties krijgen de mogelijkheid om schriftelijk input te leveren op de concept-zienswijzebrief. De uiteindelijke zienswijze wordt in de raadsvergadering van 11 mei 2021 besproken. Het voorstel draagt bij aan de wettelijke taken op het gebied van verkeer en vervoer en het economisch vestigingsklimaat. Hoewel de ontwerpbegroting en beleidsnota geen directe aanleiding geven voor een zienswijze, wordt er een kleine verhoging van de inwonerbijdrage voorgesteld. De samenwerking binnen de MRDH wordt als positief ervaren, maar de financiële situatie van de gemeente vraagt om aandacht. Er is afgesproken om een gezamenlijke tekstpassage op te nemen in de zienswijze, gebaseerd op regionale overleggen.
-
2330 Raadsvoorstel Vaststellen Zienswijze Ontwerpbegroting MRDH 2022 en Ontwerp Beleidsnota reserves voorzieningen en fondsen 2021 (mei 2021).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Zienswijze Ontwerpbegroting MRDH 2022 en Ontwerp Beleidsnota reserves voorzieningen en fondsen 2021". Het voorstel betreft het vaststellen en verzenden van de zienswijze van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de ontwerpbegroting van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor 2022 en de ontwerp beleidsnota voor reserves, voorzieningen en fondsen van 2021. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de stukken en een signaal af te geven over de financiële situatie van de gemeente. De zienswijze moet uiterlijk 25 mei 2021 worden ingediend.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het alle relevante documenten en bijlagen bevat die nodig zijn voor de beoordeling van de ontwerpbegroting en beleidsnota. Het biedt ook een duidelijke tijdlijn en procedure voor het indienen van de zienswijze.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de zienswijze op de ontwerpbegroting en beleidsnota vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de MRDH. De raad moet ook eventuele wijzigingen of aanvullingen op de concept-zienswijzebrief overwegen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de ontwerpbegroting en beleidsnota zoals voorgesteld, of dat er wijzigingen of aanvullende opmerkingen nodig zijn. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het afgeven van een signaal over de financiële situatie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft voor het indienen van de zienswijze. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het geen specifieke doelen of resultaten definieert die moeten worden bereikt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpbegroting en beleidsnota vast te stellen en te verzenden, eventueel met wijzigingen of aanvullingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat fracties schriftelijk input kunnen geven op de concept-zienswijzebrief, wat enige mate van participatie binnen de raad impliceert. Er is echter geen vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en economische aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een kleine verhoging van de bijdrage met circa € 3.000, die wordt meegenomen in de gemeentelijke Kadernota 2022-2025. Het voorstel geeft aan dat de MRDH zich houdt aan de regionale kaderbrief indexering voor de berekening van de inwonerbijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting MRDH 2022 Ontwerp Beleidsnota reserves voorzieningen en fondsen 2021 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Zienswijze Economisch Vestigingsklimaat Inwonerbijdrage Financiële situatie Gemeenschappelijke regelingen Kadernota 2022-2025 Verkeer en vervoerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Vernieuwingstraject Sint Maartenscollege te Voorburg (1010). - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van €1.235.000 voor de nieuwbouw of renovatie van het Sint Maartenscollege in Voorburg. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichting van de gemeente om adequate onderwijshuisvesting te bieden. Het huidige gebouw voldoet niet aan de moderne eisen voor onderwijs en veiligheid, waardoor nieuwbouw de voorkeur heeft. Het voorbereidingskrediet is een voorschot op de totale investering en wordt gebruikt voor onderzoeken en gemeentelijke plankosten. De uiteindelijke beslissing over nieuwbouw, inclusief budget en ruimtelijke voorwaarden, wordt later in 2021 verwacht, met een definitief ontwerp en kredietaanvraag in 2022. De bouw zou in 2023 kunnen starten, met oplevering in 2025. Het voorstel draagt bij aan de doelen van gezond en veilig opgroeien van inwoners en het bereiken van een passend opleidingsniveau. Gemeente en schoolbestuur willen omwonenden betrekken bij de planvorming via informatieavonden of online participatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen voorbereidingskrediet Sint Maartenscollege te Voorburg". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet van €1.235.000 beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw of renovatie van het Sint Maartenscollege. Dit krediet is bedoeld voor de initiële onderzoeken en gemeentelijke plankosten. Het huidige gebouw voldoet niet aan de moderne eisen voor onderwijs en veiligheid, en nieuwbouw wordt als de beste optie gezien om een toekomstbestendig onderwijsgebouw te realiseren. De uiteindelijke beslissing over nieuwbouw, inclusief budget en ruimtelijke voorwaarden, wordt later aan de raad voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, financiële details, en een planning voor de komende stappen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de exacte inhoud van de onderzoeken en de betrokken partijen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit is een cruciale stap in het proces van nieuwbouw of renovatie van de school.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van het krediet voor nieuwbouw of renovatie, rekening houdend met de lange termijn voordelen en kosten. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de financiële lasten en de noodzaak van moderne onderwijshuisvesting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde krediet en de planning. Het is echter minder specifiek over de exacte uitkomsten van de onderzoeken en de criteria voor de uiteindelijke beslissing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de planning kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorbereidingskrediet van €1.235.000 goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van omwonenden bij de planvorming. Er worden informatieavonden gepland, zowel fysiek als online, afhankelijk van de omstandigheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het huidige gebouw niet voldoet aan de strengere eisen op dit gebied. Nieuwbouw biedt de mogelijkheid om een duurzamer gebouw te realiseren.
Financiële Gevolgen:
Het voorbereidingskrediet van €1.235.000 is een voorschot op de totale investering van €24,7 miljoen, zoals geraamd in de meerjarenbegroting. Het krediet wordt verrekend met de uiteindelijke investering. De dekking komt uit de stelpost IHP VO en de reserve onderwijshuisvesting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingskrediet Nieuwbouw Onderwijshuisvesting Sint Maartenscollege Integraal Huisvestingsplan (IHP) Investeringen Renovatie Bouwkosten Duurzaamheid ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Definitieve verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van vier eengezinswoningen naast Huyssitterweg 44 en 46 in Leidschendam (2202). - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van vier eengezinswoningen met parkeervoorzieningen aan de Huyssitterweg naast 44 en 46. Dit volgt op een eerder afgegeven ontwerpverklaring, waarbij tijdens de inzageperiode één zienswijze werd ingediend. Deze zienswijze, die zich richtte op de mogelijke beperking van exploitatiemogelijkheden van een nabijgelegen bedrijf, gaf geen aanleiding tot aanpassing van het plan. De bouw van de woningen draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente met een variatie aan woningen. De raad moet nu de definitieve verklaring afgeven om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen. De zienswijzennota en andere relevante documenten zijn bijgevoegd voor de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel definitieve verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van vier eengezinswoningen aan de Huyssitterweg naast 44 en 46 in Leidschendam". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van vier eengezinswoningen met parkeervoorzieningen. Eerder was een ontwerpverklaring afgegeven, maar door een ingediende zienswijze moet de raad nu een definitieve beslissing nemen. De zienswijze, die zich richtte op de nabijheid van de woningen tot een bedrijf, heeft geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de context, de reden voor het besluit, de betrokken partijen, en de behandeling van de ingediende zienswijze. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en de wijze van participatie had het voorstel vollediger kunnen maken.
Rol van de Raad:
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de belangen van de reclamant zwaarder laat wegen dan de voordelen van de woningbouw. Dit omvat het afwegen van ruimtelijke ordening en economische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven, waarmee de weg vrij wordt gemaakt voor de omgevingsvergunning.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er gesprekken zijn geweest tussen de ontwikkelaar en de reclamant, maar het is onduidelijk hoe andere belanghebbenden zijn betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het hoofddoel "Een groene, duurzame woongemeente", maar er zijn geen specifieke duurzaamheidsmaatregelen in het voorstel opgenomen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een gemis in de volledigheid van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huyssitterweg Eengezinswoningen Zienswijzennota Verklaring van geen bedenkingen Woningbouw Ruimtelijke ordening Zienswijze Parkeervoorzieningen Ontwikkelaar ExploitatiemogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.j Raadsvoorstel: Intrekken ruimtelijk kader Oosteinde 241, 243, 245a (2194). - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het intrekken van het op 3 juli 2019 vastgestelde Ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van de locatie Oosteinde 241, 243, 245a. Dit besluit wordt voorgelegd omdat de oorspronkelijke ontwikkelaar zich heeft teruggetrokken en geen ontwikkeling zal realiseren binnen het bestaande kader. Het intrekken van het kader biedt nieuwe ontwikkelaars of partijen de ruimte om met een eigen plan te komen dat beter aansluit bij actuele ontwikkelingen en wensen. Dit draagt bij aan het doel van de gemeente om een groene, duurzame woongemeente te zijn met een aantrekkelijke variatie van woningen. Het voorstel heeft geen directe financiële risico's voor de gemeente, aangezien het een initiatief van derden betreft. Omwonenden zijn geïnformeerd over de beëindiging van de planvorming en zullen betrokken worden bij eventuele nieuwe plannen. Het intrekken van het kader creëert de mogelijkheid voor nieuwe initiatieven en participatie, wat kan leiden tot meer draagvlak en snellere besluitvorming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Intrekken Ruimtelijk kader locatie Oosteinde 241, 243, 245a
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het intrekken van het op 3 juli 2019 vastgestelde Ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van de locatie Oosteinde 241, 243, 245a. De ontwikkelaar heeft zich teruggetrokken, waardoor er ruimte ontstaat voor nieuwe initiatieven. Het intrekken van het kader biedt toekomstige ontwikkelaars de mogelijkheid om met een nieuw plan te komen dat beter aansluit bij de huidige wensen en ontwikkelingen. Dit kan leiden tot een plan dat meer waarde toevoegt aan de gemeente en beter draagvlak heeft bij de omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, redenen en gevolgen van het intrekken van het ruimtelijk kader duidelijk uiteenzet. Het biedt inzicht in de huidige situatie en de mogelijkheden voor toekomstige ontwikkelingen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het besluit te nemen het bestaande ruimtelijk kader in te trekken. Dit is een formele stap die nodig is om de weg vrij te maken voor nieuwe initiatieven op de betreffende locatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het wenselijk vindt om het bestaande kader in te trekken en daarmee ruimte te bieden voor nieuwe plannen. Dit kan invloed hebben op de toekomstige ontwikkeling van de locatie en de betrokkenheid van de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het vooral een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het intrekken van het ruimtelijk kader, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor nieuwe initiatieven op de locatie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie bij nieuwe planvorming. Omwonenden zullen worden betrokken bij toekomstige ontwikkelingen, wat kan bijdragen aan meer draagvlak en minder weerstand.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als onderdeel van het hoofddoel van de gemeente om een groene, duurzame woongemeente te zijn. Het voorstel zelf richt zich echter niet specifiek op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële risico's voor de gemeente, aangezien het project een initiatief van derden is. De financiële dekking is daarom niet van toepassing op dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ruimtelijk kader Ontwikkelaar Oosteinde 241, 243, 245a Woningbouw Participatietraject Planvorming Duurzame woongemeente Variatie van woningen Draagvlak OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c.1 Motie VVD CDA GroenLinks PvdA D66 Monitoring en evaluatie Plan van Aanpak Eenzaamheid ID 580. - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 11 mei 2021 een motie besproken over het Plan van Aanpak Eenzaamheid. De motie is ingediend door leden van de partijen CDA, GroenLinks, PvdA en D66. De raad constateert dat eenzaamheid een groeiend maatschappelijk probleem is en dat het begrip moeilijk meetbaar is. In Leidschendam-Voorburg ervaart 45% van de inwoners een gevoel van eenzaamheid. Het huidige plan van aanpak en de bewustwordingscampagne missen concrete monitoringstechnieken en evaluatiemomenten. Daarom vraagt de raad het College om een monitor voor het plan van aanpak Eenzaamheid op te stellen, deze jaarlijks te bespreken met de raad, en in 2023 een evaluatie uit te voeren. Hierbij moet zowel het gevoerde beleid als de behaalde doelstellingen worden beoordeeld. De uitkomsten van deze evaluatie moeten gedeeld en besproken worden met de raad.
-
Motie VVD CDA GroenLinks PvdA D66 Monitoring en evaluatie plan van aanpak eenzaamheid ID 580.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Monitoring en evaluatie Plan van Aanpak Eenzaamheid" richt zich op het verbeteren van de aanpak van eenzaamheid in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat eenzaamheid een groeiend probleem is en dat het huidige plan van aanpak geen concrete monitoringstechnieken of evaluatiemomenten bevat. De motie vraagt het College om een monitoringsplan op te stellen, jaarlijks te rapporteren aan de raad, en in 2023 een evaluatie uit te voeren van zowel het beleid als de behaalde doelstellingen. De uitkomsten van deze evaluatie moeten met de raad worden gedeeld en besproken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor monitoring en evaluatie. Het benoemt de huidige tekortkomingen en stelt concrete acties voor om deze aan te pakken. Echter, het biedt geen specifieke details over hoe de monitoring en evaluatie precies moeten worden uitgevoerd.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het College te vragen om een monitoringsplan op te stellen en de resultaten jaarlijks te bespreken. De raad is ook betrokken bij de evaluatie van het beleid in 2023.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het College willen verplichten tot het opstellen van een monitoringsplan en het uitvoeren van een evaluatie. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteit die verschillende partijen aan het thema eenzaamheid geven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke acties en een tijdlijn (jaarlijks en in 2023) benoemt. Echter, het is niet volledig meetbaar omdat het geen specifieke indicatoren of methoden voor monitoring en evaluatie definieert.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het College de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van inwoners of andere stakeholders in het proces van monitoring en evaluatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze context.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het is mogelijk dat de uitvoering van de monitoring en evaluatie extra middelen vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenzaamheid Plan van aanpak Monitoring Evaluatie Bewustwordingscampagne Maatschappelijk probleem Monitoringstechnieken Doelstellingen Beleid Uitkomsten delenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c.2 Motie CDA GroenLinks concreet actieprogramma bestrijding eenzaamheid ID 581. - 21:00
Samenvatting
De motie ingediend op 11 mei 2021 door de leden J. Hendriks en N.A. van Weers betreft een actieprogramma voor de bestrijding van eenzaamheid in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Uit cijfers van de GGD blijkt dat 45,2% van de inwoners zich eenzaam voelt, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde. Het RIVM heeft geconstateerd dat de coronamaatregelen de eenzaamheid onder alle leeftijdsgroepen hebben vergroot en adviseert herstelbeleid om langdurige sociale isolatie te voorkomen. De motie benadrukt het belang van kleine maatschappelijke initiatieven en persoonlijke aandacht voor het bevorderen van sociale relaties. Het college wordt verzocht om inwoners bewuster te maken van hun rol in de bestrijding van eenzaamheid en om een concreet actieprogramma te ontwikkelen dat maatschappelijke initiatieven heractiveert. Het doel is om aan het einde van de planperiode een substantiële verbetering in de eenzaamheidscijfers te realiseren en de acties binnen de bestaande organisatie te borgen.
-
Motie CDA GroenLinks concreet actieprogramma bestrijding eenzaamheid ID 581.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Concreet actieprogramma bestrijding eenzaamheid". Het richt zich op het aanpakken van eenzaamheid in de gemeente Leidschendam-Voorburg, waar het percentage eenzame mensen hoger is dan het landelijk gemiddelde. De motie benadrukt de noodzaak van een herstelbeleid na de coronamaatregelen en pleit voor het activeren van maatschappelijke initiatieven en vrijwilligersorganisaties. Het doel is om de sociale isolatie te verminderen en de eenzaamheidscijfers te verbeteren door middel van concrete actiepunten en bewustwording onder de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een aanpak. Echter, specifieke details over de uitvoering en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de motie beoordelen, goedkeuren en toezien op de uitvoering ervan door het college. Ze spelen een rol in het faciliteren van de benodigde middelen en ondersteuning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van eenzaamheid binnen de gemeentelijke agenda en de toewijzing van middelen voor de uitvoering van het actieprogramma.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdspad voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden de effectiviteit kunnen verbeteren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college verzoeken om het voorgestelde actieprogramma te ontwikkelen en uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door inwoners en maatschappelijke organisaties, maar geeft geen specifieke details over hoe deze participatie wordt georganiseerd of gestimuleerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar sociale duurzaamheid kan worden gezien als een impliciet doel door het bevorderen van langdurige sociale verbindingen.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit zou een aandachtspunt moeten zijn bij de verdere uitwerking van het actieprogramma.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenzaamheid Actieprogramma Maatschappelijke initiatieven Corona-maatregelen Sociale isolatie GGD RIVM Bewustwording Vrijwilligersorganisaties Sociale relatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c.3 Motie GBLV D66 aanstellen kwartiermaker/aanjaagfunctionaris ID 583. - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 11 mei 2021 een motie besproken over het aanstellen van een kwartiermaker/aanjaagfunctionaris voor de bestrijding van eenzaamheid. Deze functie is bedoeld om een lokale coalitie te vormen met maatschappelijke partners. De aanstelling is gepland voor het tweede kwartaal van 2021 en is structureel van aard. De motie verzoekt het college om de functie tijdelijk voor één jaar aan te stellen, met de opdracht om samen met de Subsidietafels een lokale coalitie te vormen. Na een jaar moet de prestatie van de kwartiermaker worden geëvalueerd, met de mogelijkheid tot verlenging van de aanstelling. De opdracht omvat ook dat een van de Subsidietafels de coördinatie en doelen van de coalitie overneemt, inclusief de beschikbare subsidies. De betrokken partijen moeten hierover duidelijk geïnformeerd worden. De motie is ingediend door W.F. Steutel (GBLV/Gemeentebelangen) en C.A. Bos (D66).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Plan van aanpak eenzaamheidsbestrijding" richt zich op de aanstelling van een kwartiermaker/aanjaagfunctionaris voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een lokale coalitie te vormen met maatschappelijke partners om eenzaamheid te bestrijden. De motie stelt voor om deze functie tijdelijk voor één jaar aan te stellen, met een evaluatie na deze periode. De kwartiermaker moet samenwerken met de Subsidietafels, die later de coördinatie en doelen van de coalitie overnemen. De motie benadrukt het belang van duidelijke communicatie met alle betrokken partijen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de noodzaak, de rol en de evaluatie van de kwartiermaker. Echter, details over de specifieke doelen en meetbare resultaten van de coalitie ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de motie en daarmee de tijdelijke aanstelling van de kwartiermaker. De raad heeft ook een toezichthoudende rol bij de evaluatie van de prestaties na één jaar.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met een tijdelijke aanstelling en evaluatie, of dat ze een andere aanpak willen voor de bestrijding van eenzaamheid. Ze moeten ook beslissen over de mate van betrokkenheid van de Subsidietafels.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan baat hebben bij meer gedetailleerde doelstellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en de kwartiermaker voor één jaar aanstellen, met een evaluatie na deze periode.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door samenwerking met maatschappelijke partners en de Subsidietafels, maar geeft geen gedetailleerd plan voor bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, hoewel het vormen van een structurele coalitie een duurzame aanpak van eenzaamheidsbestrijding kan bevorderen.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de aanstelling te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenzaamheidsbestrijding Kwartiermaker/aanjaagfunctionaris Lokale coalitie Maatschappelijke partners Subsidietafels Structurele aanstelling Evaluatie Doelen Coördinatie Beschikbare subsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Vlietvoorde (2173). - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het bestemmingsplan "Vlietvoorde" vast te stellen. Dit plan is onderdeel van de transformatie van de Duivenvoordecorridor, een gebied dat van glastuinbouw naar een groen woonmilieu wordt omgevormd. Het bestemmingsplan is juridisch ongewijzigd ten opzichte van het ontwerp, ondanks enkele aanpassingen in de toelichting naar aanleiding van zes ingediende zienswijzen. Het plan draagt bij aan de doelen van een groene, duurzame en economisch vitale gemeente. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een bestaande overeenkomst met de ontwikkelaar. De omgevingsonderzoeken tonen aan dat er geen onaanvaardbare effecten zijn op het woon- en leefklimaat. Het planschaderisico voor de gemeente is gering. Na vaststelling kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State, waarbij de Crisis- en herstelwet van toepassing is, wat de beroepsprocedure versnelt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan "Vlietvoorde"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan "Vlietvoorde". Het plan faciliteert de transformatie van een voormalig glastuinbouwgebied naar een groen woonmilieu met diverse woningtypen. Het bestemmingsplan is juridisch ongewijzigd vastgesteld na de zienswijzenprocedure, waarbij zes zienswijzen zijn ingediend. Het plan draagt bij aan een groene, duurzame woongemeente en een economisch vitale leefomgeving. Er is geen exploitatieplan vastgesteld, omdat de kosten zijn verdisconteerd in de koopsom van de gronden. Het planschaderisico is gering en er zijn geen financiële voorzieningen nodig.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het behandelt de context, de zienswijzen, de financiële aspecten en de juridische procedures. Alle relevante omgevingsaspecten zijn onderzocht en gedocumenteerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen en de zienswijzennota goed te keuren. Dit is een wettelijke taak onder de Wet ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de zienswijzennota. Dit omvat keuzes over de balans tussen woningbouw en groene ruimte, en de afweging van belangen van omwonenden en andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Vlietvoorde" en de zienswijzennota vast te stellen.
Participatie:
Er is een zienswijzenprocedure geweest waarbij belanghebbenden hun zienswijzen konden indienen. Er is communicatie met stakeholders en inspraakmogelijkheden in de commissie Omgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op een groene woonomgeving en behoud van landschappelijke waarden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, omdat de kosten zijn verdisconteerd in de koopsom van de gronden. Het planschaderisico is gering en vereist geen extra financiële voorzieningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vlietvoorde Zienswijzen Duivenvoordecorridor Transformatie Woningbouw Landschappelijke waarde Omgevingseffecten Planschaderisico Crisis- en herstelwet VeursestraatwegVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d.1 Motie GBLV VVD D66 CDA in gesprek te blijven met de huidige bewoners ID 586. - 21:10
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 11 mei 2021 een motie besproken met betrekking tot het bestemmingsplan Vlietvoorde. De motie, ingediend door leden van verschillende partijen, benadrukt het belang van voortdurende communicatie met de huidige bewoners van het gebied. Hoewel er zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerp bestemmingsplan, leiden deze niet tot aanpassingen. De motie erkent dat de bewoners te maken hebben gehad met diverse plannen en wijzigingen, en dat hun woongenot gerespecteerd moet worden. Het college wordt verzocht om actief in gesprek te blijven met de bewoners om hun privacy en woongenot te waarborgen, en om coulance te tonen voor bestaande plannen van bewoners tot 1 juni 2022. De raad vraagt om regelmatige updates over de voortgang van deze gesprekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie in gesprek te blijven met de huidige bewoners
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, betreft het bestemmingsplan Vlietvoorde. Het erkent dat er zienswijzen zijn ingediend tegen het ontwerp, maar dat deze geen aanpassing van het plan rechtvaardigen. De motie benadrukt het belang van communicatie met huidige bewoners, die te maken hebben gehad met verschillende plannen en wijzigingen. Het college wordt verzocht om actief in gesprek te blijven met deze bewoners om hun privacy en woongenot te waarborgen. Daarnaast wordt gevraagd om coulance te tonen voor plannen van bewoners die voldoen aan het huidige bestemmingsplan, met een looptijd tot 1 juni 2022.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het de belangrijkste zorgen van de huidige bewoners adresseert en duidelijke verzoeken aan het college formuleert. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan van aanpak voor de gesprekken of hoe de coulance precies vormgegeven moet worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken om in gesprek te blijven met de huidige bewoners en om de voortgang van deze gesprekken te monitoren. De raad moet ook beslissen of zij de motie steunen en daarmee het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de belangen van de huidige bewoners en hun woongenot, of dat zij de focus leggen op de voortgang van het bestemmingsplan zonder verdere aanpassingen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van coulance die aan de bewoners wordt verleend.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (looptijd tot 1 juni 2022), maar mist meetbare en haalbare criteria voor het succes van de gesprekken en de coulance. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door het college te verzoeken actief in gesprek te blijven met de huidige bewoners. Dit impliceert een participatieve benadering waarbij de bewoners betrokken worden bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het respecteren en veiligstellen van het woongenot van huidige bewoners kan als een sociaal duurzaamheidsaspect worden beschouwd.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat er kosten verbonden zijn aan het voeren van gesprekken en het bieden van coulance, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Vlietvoorde Bewoners Zienswijzen Woongenot Privacy Nieuwbouw Bestaande bebouwing Plannen Gesprekken CoulanceVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Bestedingsplan bestemmingsreserve corona 2021 (2076). - 21:10
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een bestedingsplan voor de bestemmingsreserve corona voor 2021 vast te stellen en een budget van € 3.005.756 beschikbaar te stellen. Dit plan is opgesteld om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te bestrijden en voort te bouwen op de eerder ingestelde bestemmingsreserve van € 5 miljoen. Het doel is om de sociale infrastructuur te behouden, economische schade te beperken en de zelfredzaamheid van inwoners te ondersteunen. Het college benadrukt dat de huidige reserve mogelijk niet voldoende is en dat aanvullende middelen nodig kunnen zijn als de crisis langer aanhoudt. De gemeente heeft in 2020 al € 1.994.244 uitgegeven aan coronamaatregelen en verwacht in 2021 nog eens € 3.005.756 uit te geven. Daarnaast heeft de gemeente extra inkomsten ontvangen van het Rijk en de provincie ter compensatie van de coronakosten. Het college verwacht dat er nog meer compensatieregelingen zullen volgen. Het herstelbeleid, dat losstaat van de directe coronasteun, richt zich op structurele oplossingen voor de lange termijn.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestedingsplan bestemmingsreserve corona 2021
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Bestedingsplan bestemmingsreserve corona 2021". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor het bestedingsplan van de resterende € 3.005.756 uit de bestemmingsreserve corona. Dit bedrag is bedoeld om de negatieve gevolgen van de coronacrisis in 2021 te bestrijden. Het plan richt zich op ondersteuning van inwoners, organisaties en ondernemers in Leidschendam-Voorburg. Het college benadrukt dat de huidige reserve mogelijk niet voldoende is en dat toekomstige aanvragen van inwoners en organisaties de werkelijke uitgaven zullen bepalen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg over de context, de financiële situatie en de verwachte uitgaven. Het bevat ook een overzicht van de ontvangen compensaties van de Rijksoverheid en de provincie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om het bestedingsplan vast te stellen, het budget beschikbaar te stellen en in te stemmen met de budgetoverheveling. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het toezicht houden op de uitvoering van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de prioritering van steunmaatregelen. Er moet worden overwogen of de voorgestelde verdeling van de middelen aansluit bij de behoeften van de gemeenschap en de doelstellingen van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de flexibiliteit in aanvragen kan leiden tot onvoorspelbare uitgaven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestedingsplan vast te stellen, het budget beschikbaar te stellen en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners en organisaties is meegenomen in de besluitvorming, maar benadrukt wel het belang van snelle actie bij aanvragen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op directe ondersteuning en herstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een budget van € 3.005.756. Het geeft aan dat een deel van de kosten wordt gedekt door compensaties van de Rijksoverheid en de provincie, waardoor de druk op de gemeentelijke reserves wordt verminderd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestedingsplan Bestemmingsreserve corona Corona-crisis Ondersteuning Uitgaven Compensatie Herstelbeleid Subsidie Inkomsten MaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.1 Amendement D66 Schrappen subsidie reclame- en promotiekosten ondernemers ID 190. - 22:05
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Schrappen subsidie reclame- en promotiekosten ondernemers". Het amendement, ingediend door Van Maldegem van D66, stelt voor om de subsidie voor reclame- en promotiekosten voor ondernemers te schrappen uit het coronabudget. In plaats daarvan moet het vrijgekomen bedrag van €164.000 worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve corona. Het amendement benadrukt dat het in deze tijd van de coronapandemie niet gepast is om overheidsgeld te besteden aan het aanmoedigen van winkelen, gezien de oproep om thuis te blijven. Het voorstel beoogt een gelijk speelveld te behouden zonder extra promotiekosten te financieren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg en motivatie. Het legt duidelijk uit waarom de subsidie geschrapt moet worden en wat er met het vrijgekomen budget moet gebeuren. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de impact op de betrokken ondernemers.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of zij instemt met het schrappen van de subsidie voor reclame- en promotiekosten en het herbestemmen van het budget naar de bestemmingsreserve corona.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van ondernemers via promotiekosten of het behouden van het budget voor bredere coronasteun. Dit vraagt om een afweging tussen directe economische stimulans en bredere financiële ondersteuning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat wordt herbestemd. Het is echter minder specifiek over de lange termijn effecten op ondernemers. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op ondernemersfondsen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement steunen en daarmee de subsidie voor promotiekosten schrappen en het budget herbestemmen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen directe participatie van ondernemers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit amendement, aangezien het zich richt op financiële herverdeling in het kader van de coronapandemie.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft als financieel gevolg dat €164.000 wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve corona. Het geeft aan dat dit bedrag afkomstig is van het schrappen van de subsidie voor promotiekosten, maar biedt geen verdere details over de dekking van eventuele negatieve effecten op ondernemers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Reclamebelasting Promotiekosten Bestemmingsreserve corona Ondernemersfondsen Corona Winkelen College Tegemoetkoming Financiële ondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.2 Amendement D66 Kwijtschelding reclamebelasting 2021 ID 191. - 22:05
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Kwijtschelding reclamebelasting 2021". Het amendement, ingediend door Van Maldegem van D66, stelt voor om de reclamebelasting voor alle ondernemers in de gemeente voor het jaar 2021 volledig kwijt te schelden. Dit is een reactie op de aanhoudende financiële moeilijkheden voor ondernemers door de verplichte sluitingen van winkels en horeca aan het begin van 2021. Het amendement beoogt ondernemers in winkelgebieden zoals de Herenstraat en de Damlaan financieel te ondersteunen door hen een belastingvoordeel te geven, dat kan oplopen tot 1500 euro per ondernemer. De dekking voor de kwijtschelding wordt gezocht in de bestemmingsreserve corona.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het geeft een duidelijke financiële onderbouwing en een voorstel voor dekking. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de exacte impact op de gemeentelijke begroting en eventuele langetermijneffecten.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of zij instemt met de voorgestelde kwijtschelding van de reclamebelasting. Dit omvat het overwegen van de financiële implicaties en de impact op lokale ondernemers.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van lokale ondernemers door middel van belastingkwijtschelding of het behouden van de reclamebelastinginkomsten voor andere gemeentelijke doeleinden. Er moet ook worden overwogen of de bestemmingsreserve corona de juiste bron is voor deze dekking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat wordt kwijtgescholden en de dekking. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals de implementatieperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijnimpact op de gemeentelijke financiën is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om de reclamebelasting voor 2021 volledig kwijt te schelden en de dekking uit de bestemmingsreserve corona te halen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van ondernemers of andere belanghebbenden in de besluitvorming. Het lijkt een top-down benadering te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het amendement richt zich voornamelijk op financiële ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een vermindering van de gemeentelijke inkomsten met € 78.000,-, gedekt door de bestemmingsreserve corona. Het amendement geeft aan dat deze reserve voldoende is om de kwijtschelding te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwijtschelding Reclamebelasting Ondernemers Winkelgebieden Bestedingsreserve corona Financiële ondersteuning Herenstraat Damlaan Gemeentekas Gelijk speelveldVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.3 Amendement VVD D66 CDA afwegingskader en rapportage corona noodsteun ID 192. - 22:05
-
Amendement VVD D66 CDA afwegingskader en rapportage corona noodsteun ID 192.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement afwegingskader en rapportage corona noodsteun". Het amendement stelt voor om het afwegingskader voor corona noodsteun van toepassing te verklaren op de gelden die aan de begrotingsprogramma’s worden toegevoegd. Daarnaast vraagt het om een gedetailleerde rapportage over de uitputting van deze gelden en de compensatie vanuit het Rijk en/of provincie, uitgesplitst per maatregel en als totaal, bij de tussenrapportages in het najaar van 2021 en het voorjaar van 2022.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het specifieke toevoegingen en rapportage-eisen stelt aan het bestaande raadsvoorstel. Het biedt echter geen gedetailleerde richtlijnen over hoe het afwegingskader precies moet worden toegepast.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde toevoegingen aan het raadsvoorstel worden aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de rapportageverplichtingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om een gedetailleerd afwegingskader en rapportage te hebben voor de corona noodsteun. Dit kan invloed hebben op de transparantie en verantwoording van de besteding van de middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van rapportage-eisen, maar mist tijdgebonden elementen voor de toepassing van het afwegingskader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering van het afwegingskader kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de voorgestelde toevoegingen aan het raadsvoorstel goedkeurt.
Participatie:
Het amendement zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar vraagt om transparantie over de uitputting van de corona noodsteun en de compensatie vanuit hogere overheden. Het geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de compensatie vanuit het Rijk en/of provincie een rol speelt in de financiële afhandeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afwegingskader Corona noodsteun Bestemmingsreserve Begrotingsprogramma's Tussenrapportage Compensatie Rijksmiddelen Herstelplan Steunmaatregelen NoodfondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.4 Motie GBLV D66 bestemmingsreserve stimulering Cultuur ID 558. - 22:05
Samenvatting
De motie, ingediend door P.F. Rozenberg (GBLV/Gemeentebelangen) en C.A. Bos (D66), richt zich op het vormen van een bestemmingsreserve voor cultuurstimulering in Leidschendam-Voorburg. De raad constateert dat de cultuursector zwaar is getroffen door de lockdowns en dat er in 2020 een onderbesteding van 239.000 euro aan rijksmiddelen voor cultuursteun was, doordat het niet duidelijk was dat deze middelen beschikbaar waren. Gezien het beperkte budget voor cultuur per inwoner en de afspraken van de nieuwe coalitie, wordt voorgesteld om deze onderbesteding te reserveren voor nieuwe culturele initiatieven, in plaats van het in de algemene middelen te laten verdwijnen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Bestemmingsreserve stimulering cultuur Leidschendam-Voorburg". Het voorstel richt zich op het creëren van een bestemmingsreserve van 239.000 euro voor de stimulering van culturele initiatieven in Leidschendam-Voorburg. Dit bedrag is afkomstig van niet-gebruikte rijksmiddelen die bedoeld waren voor cultuursteun tijdens de coronapandemie. De motie benadrukt dat deze middelen specifiek moeten worden ingezet voor nieuwe culturele initiatieven, in plaats van te verdwijnen in de algemene middelen van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de context van het probleem en de voorgestelde oplossing. Het geeft een duidelijke reden voor de onderbesteding en biedt een concrete oplossing door het vormen van een bestemmingsreserve.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren. Hun rol is om te beslissen of de voorgestelde bestemmingsreserve een passende en effectieve manier is om de cultuursector te ondersteunen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de onderbesteding willen herbestemmen specifiek voor cultuur, of dat ze het geld in de algemene middelen willen laten vloeien. Dit vraagt om een afweging tussen specifieke steun voor cultuur en bredere financiële flexibiliteit.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en het doel (cultuurstimulering). Het is echter minder specifiek over hoe de nieuwe initiatieven worden gedefinieerd en beoordeeld. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het vormen van de bestemmingsreserve van 239.000 euro voor cultuurstimulering.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van culturele organisaties of inwoners in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn afhankelijk van de aard van de culturele initiatieven die worden gestimuleerd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de herbestemming van 239.000 euro van rijksmiddelen. De motie geeft aan dat dit bedrag al beschikbaar is, maar niet hoe toekomstige initiatieven gefinancierd worden als de reserve uitgeput raakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuursector Lockdowns Coronasteun Rijksmiddelen Onderbesteding Bestemmingsreserve Cultuurstimulering Coalitieafspraken Transparantie InitiatievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.5 Motie D66 GroenLinks GBLV VVD coronasteun Cultuur ID 585. - 22:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie ingediend om de resterende coronasteun van € 50.000, van de in totaal € 289.000 ontvangen rijksmiddelen, te gebruiken voor noodsteun aan kleinere culturele initiatieven. Deze initiatieven hebben vaak geen bestaande subsidierelatie met de gemeente. De motie benadrukt het belang van zowel grote als kleine culturele spelers en roept het college op om pragmatisch te werk te gaan bij het toekennen van deze steun. Het cultuurpodium kan hierbij een rol spelen in het verzamelen van aanvragen en het verdelen van de middelen. De motie is ingediend door leden van D66, GroenLinks, GBLV en VVD.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie Coronasteun cultuur Leidschendam-Voorburg" en richt zich op het besteden van resterende rijksmiddelen voor de ondersteuning van de lokale culturele sector. De gemeente ontving € 289.000 voor culturele infrastructuur, waarvan € 239.000 al is geprognosticeerd. De motie benadrukt het belang van zowel grote als kleine culturele initiatieven en verzoekt het college om het resterende budget te gebruiken voor noodsteun aan kleinere culturele partijen, inclusief die zonder bestaande subsidierelatie. Het stelt voor om een pragmatische aanpak te hanteren voor het toekennen van middelen, mogelijk met hulp van het cultuurpodium.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de noodzaak en de voorgestelde actie duidelijk uiteenzet. Echter, details over de exacte criteria voor noodsteun en de rol van het cultuurpodium kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren, waarmee zij het college de opdracht geeft om het resterende budget te besteden aan noodsteun voor kleinere culturele initiatieven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan het ondersteunen van kleinere culturele initiatieven zonder bestaande subsidierelatie en hoe pragmatisch de regievoering moet zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke criteria of tijdlijnen bevat voor de toekenning van steun. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel om het resterende budget te gebruiken voor noodsteun aan kleinere culturele initiatieven.
Participatie:
Het voorstel suggereert participatie door het cultuurpodium in te schakelen voor het ophalen van vragen en toekennen van middelen, maar verdere details over bredere participatie worden niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het resterende budget van € 50.000 wordt aangewend voor noodsteun. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele extra aanvragen boven dit bedrag worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coronasteun Cultuur Bestedingsplan Bestemmingsreserve Rijksmiddelen Culturele infrastructuur Online aanbod Noodsteun Culturele initiatieven Pragmatische regievoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.6 Motie CU-SGP GroenLinks Sneller en korter schulden saneren ID 579. - 22:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens de vergadering op 11 mei 2021 een motie besproken over het versnellen en verkorten van schuldhulpverleningstrajecten. De motie, ingediend door C. Verschoor (ChristenUnie-SGP) en J. van Rossum (GroenLinks), constateert dat de coronacrisis waarschijnlijk zal leiden tot een toename van mensen die schuldhulpverlening nodig hebben. Het benadrukt dat schulden stress veroorzaken en mensen belemmeren in belangrijke zaken zoals werk zoeken. De motie verwijst naar de gemeente Utrecht, die al werkt aan snellere en kortere schuldhulpverleningstrajecten. De raad verzoekt het college om de verwachte extra aanvragen voor schuldhulpverlening te rapporteren en de resultaten van de Utrechtse aanpak te volgen. Indien succesvol, wordt voorgesteld deze aanpak ook in Leidschendam-Voorburg te implementeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Sneller en korter schulden saneren
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden C. Verschoor (ChristenUnie-SGP) en J. van Rossum (GroenLinks), richt zich op het versnellen en verkorten van schuldhulpverleningstrajecten in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Door de coronacrisis wordt een toename in het aantal aanvragen voor schuldhulpverlening verwacht. De motie stelt dat een snellere en kortere aanpak van schuldhulpverlening inwoners en ondernemers helpt om financieel orde op zaken te stellen en de gemeente in staat stelt om de verwachte toename in aanvragen efficiënter te verwerken. De motie verzoekt het college om de resultaten van een vergelijkbare aanpak in Utrecht te volgen en, indien succesvol, een voorstel te doen voor implementatie in Leidschendam-Voorburg.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een mogelijke oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de implementatie eruit zou kunnen zien en welke middelen daarvoor nodig zijn.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om het college te verzoeken de situatie te monitoren en, indien de resultaten positief zijn, een voorstel te doen voor een vergelijkbare aanpak in Leidschendam-Voorburg.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde aanpak van snellere en kortere schuldhulpverlening willen ondersteunen en of ze bereid zijn om middelen vrij te maken voor de implementatie ervan.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is niet specifiek over de criteria voor succes of de tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college willen verzoeken om de voorgestelde monitoring en evaluatie van de Utrechtse aanpak uit te voeren en, indien succesvol, een voorstel voor implementatie in Leidschendam-Voorburg te ontwikkelen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van monitoring of implementatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het versterken van de financiële positie van inwoners kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is onduidelijk welke middelen nodig zijn voor de monitoring en eventuele implementatie van de nieuwe aanpak.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schuldhulpverlening Coronacrisis Schulden Utrecht Inwoners Ondernemers Financieel Aanpak Stress ResultatenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Motie aanscherping Sociaal Kompas ID 582. - 22:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 11 mei 2021 een motie besproken over de aanscherping van het Sociaal Kompas. De raadswerkgroep Sociaal Kompas heeft, in samenwerking met de wethouder en ambtenaren, een leidraad opgesteld voor deze aanscherping. De motie draagt het College van B&W op om deze leidraad te gebruiken voor het ontwikkelen van een raadsvoorstel. Dit voorstel moet de uitgangspunten praktisch vertalen, rekening houdend met juridische, financiële en andere consequenties. Ook moeten er concrete voorbeelden uit de praktijk worden gegeven. Het College wordt verzocht om met deze uitwerking en het voorstel terug te komen bij de gemeenteraad. De motie is ingediend door de leden Van Rossum, Verschoor, Steutel en Streefkerk van de partijen GroenLinks, CU-SGP, GBLV en PvdA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie - Politieke leidraad voor aanscherping Sociaal Kompas
Samenvatting: De motie, ingediend door leden van GroenLinks, CU-SGP, GBLV, en PvdA, roept het College van B&W van Leidschendam-Voorburg op om de uitgangspunten van de Leidraad Aanscherping Sociaal Kompas te gebruiken voor een raadsvoorstel. Dit voorstel moet de aanscherping van het Sociaal Kompas omvatten. Het college wordt gevraagd om de uitgangspunten praktisch te vertalen, inclusief juridische, financiële en operationele consequenties. Ook moeten er concrete voorbeelden worden gegeven van hoe deze uitgangspunten in de praktijk kunnen worden toegepast. Het college moet met deze uitwerking terugkomen bij de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in termen van de opdracht aan het College van B&W. Het geeft duidelijke richtlijnen over wat er verwacht wordt, inclusief praktische vertalingen en voorbeelden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het uiteindelijke raadsvoorstel beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de mate van aanscherping van het Sociaal Kompas en hoe de uitgangspunten praktisch en juridisch vertaald moeten worden.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de opdracht aan het college, maar mist concrete tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij een tijdslijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de uitgangspunten van de Leidraad Aanscherping Sociaal Kompas te vertalen naar een raadsvoorstel.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een praktische vertaling van de financiële consequenties, maar geeft geen details over de dekking van eventuele kosten. Het is aan het college om deze aspecten in het raadsvoorstel uit te werken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal Kompas Leidraad Aanscherping Werkgroep College van B&W Uitgangspunten Praktische vertaling Juridische consequenties Financiële consequenties Toestroom Voorbeelden in de praktijkVerfijning van de zoekopdracht: