22-03-2021 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Uitvoering raadbesluit Theater in LV (1654). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om in te stemmen met een voorstel voor de toekomst van de theaterfunctie in de gemeente. Dit omvat een structurele verhoging van het theaterbudget met €45.000 en een eenmalige subsidie van €50.000 voor achterstallig onderhoud van het Veur Theater, gedekt door noodsteun van de culturele sector Zuid-Holland. Het oorspronkelijke plan om de theaters samen te voegen bleek niet haalbaar, waardoor nu wordt ingezet op samenwerking tussen de theaters. Het voorstel beoogt een levendige leefomgeving te creëren en talentontwikkeling te bevorderen. Theater Ludens blijft de culturele hotspot met een subsidie van €275.000, terwijl het Veur Theater een structurele subsidie van €60.000 ontvangt voor huisvestingslasten en onderhoud. De samenwerkingsovereenkomst tussen de theaters moet bijdragen aan een evenwichtige verdeling van activiteiten en innovatie van het culturele aanbod. De financiële gevolgen worden deels gedekt door verschuivingen binnen het bestaande budget en de noodsteun.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel 1654 Theaters in LV 2021-2025". Het voorstel richt zich op de toekomst van de theaterfunctie in Leidschendam-Voorburg. Het oorspronkelijke plan om de twee theaters samen te voegen bleek niet haalbaar. Daarom wordt nu ingezet op samenwerking tussen de theaters, met behoud van hun eigen identiteit. Het voorstel omvat een structurele ophoging van het budget voor de theaterfunctie en een eenmalige subsidie voor achterstallig onderhoud van het Veur Theater. De samenwerking moet leiden tot een levendige culturele omgeving en het ontwikkelen van talenten en vaardigheden van inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond, inclusief eerdere besluiten, financiële implicaties, en de rol van de betrokken partijen. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke meetbare doelen van de samenwerking.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het samenwerkingsvoorstel en de bijbehorende financiële beslissingen, zoals de structurele ophoging van het budget en de eenmalige subsidie voor het Veur Theater.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde samenwerking en financiële ondersteuning willen goedkeuren. Dit omvat het afwegen van de voordelen van samenwerking tegen de kosten en het behoud van beide theaters als afzonderlijke entiteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke financiële bedragen en tijdsframes noemt, ontbreken concrete meetbare doelen voor de samenwerking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de samenwerking op lange termijn kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het samenwerkingsvoorstel en de financiële maatregelen die nodig zijn om dit te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Het richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen de theaters en de gemeente.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op culturele en maatschappelijke waarde.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structurele ophoging van het budget met € 45.000 en een eenmalige subsidie van € 50.000 voor het Veur Theater. De structurele ophoging wordt deels gedekt door een verschuiving binnen het programma "Sport, cultuur en recreatie" en heeft een nadelig effect op het begrotingssaldo. De eenmalige subsidie wordt gedekt door noodsteun van de provincie Zuid-Holland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theaterfunctie Veur Theater Theater Ludens Samenwerking Subsidie Berenschot Kwartiermaker Cultuurankermethode IGLO-model HuisvestingslastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen beleidsplan inburgering 2022-2025 (872). - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het beleidsplan inburgering 2022-2025 vast te stellen, in het kader van de nieuwe Wet inburgering 2021 die op 1 januari 2022 in werking treedt. Deze wet verschuift de verantwoordelijkheid voor het inburgeringstraject van de inburgeraar naar de gemeente. Het beleidsplan richt zich op het verbeteren van de zelfredzaamheid en participatie van inburgeraars, met een focus op taalonderwijs en maatschappelijke integratie. Er zijn drie leerroutes: de onderwijsroute, de B1-route en de zelfredzaamheidsroute. De gemeente krijgt een regierol en moet zorgen voor maatwerk, effectiviteit, lokale organisatie, transparantie en kwaliteit in het inburgeringstraject. Er zijn financiële risico's en uitdagingen, zoals de variabele instroom van inburgeraars en de afhankelijkheid van externe factoren. Het plan is tot stand gekomen met input van diverse stakeholders en er is besloten om de inspraakprocedure over te slaan vanwege het interactieve beleidsvormingsproces. Een uitvoerings- en implementatieplan volgt in het eerste kwartaal van 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen beleidsplan inburgering 2022-2025". Het voorstel betreft de implementatie van de nieuwe Wet inburgering 2021, die op 1 januari 2022 in werking treedt. De regie van het inburgeringstraject verschuift van de inburgeraar naar de gemeente, die verantwoordelijk wordt voor de begeleiding en uitvoering. Het beleidsplan beschrijft hoe de gemeente Leidschendam-Voorburg, samen met Voorschoten en Wassenaar, deze nieuwe verantwoordelijkheden zal invullen. Het plan richt zich op het verbeteren van taalvaardigheid, participatie en zelfredzaamheid van inburgeraars, met een focus op maatwerk en lokale betrokkenheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context, doelstellingen, strategieën en financiële implicaties. Het bevat ook risicoanalyses en participatie-informatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het beleidsplan vast te stellen, wat betekent dat zij de voorgestelde aanpak en strategieën moeten goedkeuren. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en de resultaten van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van lokale betrokkenheid en maatwerk in het inburgeringsproces, evenals de prioritering van middelen en strategieën om de doelstellingen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelstellingen en strategieën. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals de instroom van inburgeraars kan de meetbaarheid en haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan inburgering 2022-2025 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van stakeholders, zoals nieuwkomers en maatschappelijke partners, in de beleidsvorming. Er is echter besloten om de formele inspraakprocedure achterwege te laten vanwege het interactieve proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel, maar de focus op lokale betrokkenheid en zelfredzaamheid kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat een gedetailleerde financiële analyse, inclusief schattingen van inkomsten en uitgaven. De dekking komt uit verschillende budgetten, zoals uitvoeringskosten en inburgeringsvoorzieningen, met een nadruk op het binnen budget blijven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet inburgering 2021 Inburgeraars Participatie Zelfredzaamheid Taalonderwijs Statushouders Gezinsmigranten Sociaal domein Regierol InburgeringsstelselVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: vaststellen Financiele Verordening 2021 (2072). - 23:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Financiële Verordening 2021 vast te stellen. Dit besluit is noodzakelijk vanwege Artikel 212 van de Gemeentewet, dat vereist dat gemeenten hun financiële beleid en beheer vastleggen in een verordening. De huidige verordening, die in 2016 is herzien en in 2017 technisch is aangepast, moet opnieuw worden geactualiseerd vanwege diverse ontwikkelingen zoals geactualiseerde notities van de commissie BBV, moties uit de raad, opmerkingen uit de accountantscontrole, een aanstaande wetswijziging en nieuwe interne regelingen. Het doel van de verordening is om een effectief en efficiënt werkende organisatie te ondersteunen. De aangepaste verordening zorgt ervoor dat de gemeente voldoet aan de actuele wet- en regelgeving en het Treasury Statuut, en legt wensen van de raad vast met betrekking tot kredietoverschrijdingen en meetbare beleidsdoelen. Er zijn geen financiële gevolgen of risico’s verbonden aan het vaststellen van de nieuwe verordening. De wijzigingen zijn besproken in de Commissie Rekening & Audit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "De Financiële verordening gemeente Leidschendam-Voorburg 2021 vast te stellen." Het voorstel beoogt de financiële verordening van de gemeente te actualiseren om te voldoen aan de huidige wet- en regelgeving en interne beleidswensen. De verordening biedt kaders voor financieel beheer en organisatie, en legt afspraken vast over het begrotingsproces en budgetrecht. De aanpassingen zijn gebaseerd op geactualiseerde notities van de commissie BBV, moties uit de raad, opmerkingen uit de accountantscontrole, en aanstaande wetswijzigingen. Het doel is een effectieve en efficiënte organisatie te ondersteunen zonder financiële gevolgen of risico's.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de actualisatie uitlegt, de context van de wijzigingen biedt, en verwijst naar een gedetailleerde bijlage die de specifieke aanpassingen beschrijft.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de financiële verordening vast te stellen, waarmee zij kaders biedt voor het financiële beleid en beheer van de gemeente. Dit stelt de raad in staat om beter toezicht te houden op de besteding van gemeentelijke middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening voldoende zijn om de gewenste transparantie en controle over het financiële beheer te waarborgen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van detail en de specifieke beleidsdoelen die in de verordening worden opgenomen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de implementatie van de verordening. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde financiële verordening vast te stellen, waarmee de gemeente voldoet aan de actuele wet- en regelgeving en interne beleidsdoelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of risico's verbonden aan het vaststellen van de nieuwe verordening, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening Gemeentewet BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Rente Grondbeleid Materiële vaste activa Kredietoverschrijdingen Beleidsdoelen Rechtmatigheidsverantwoording Treasury StatuutVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Benoeming nieuw lid en herbenoeming voorzitter van de rekenkamercommissie 2021 (2264). - 23:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over de samenstelling van de Rekenkamercommissie (RKC) voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Het voorstel omvat drie onderdelen: de benoeming van de heer M. Spaan als nieuw lid van de RKC per 1 mei 2021 voor een periode van vier jaar, de herbenoeming van de heer R.L. Kamermans als voorzitter van de RKC met terugwerkende kracht vanaf 9 maart 2021 voor vier jaar, en het eervol ontslag van de heer W.A.I.M. Segers per 1 april 2021. De heer Segers heeft zijn lidmaatschap beëindigd, waardoor een nieuw lid nodig is. De herbenoeming van de heer Kamermans is noodzakelijk omdat zijn eerste termijn als voorzitter is verstreken. Het voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie. De benoemingen zijn onder voorbehoud van gelijkluidende besluitvorming door de andere betrokken gemeenten.
-
Raadsvoorstel benoeming nieuw lid en herbenoeming voorzitter van de rekenkamercommissie 2021.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van een nieuw lid en de herbenoeming van de voorzitter van de Rekenkamercommissie Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. De heer M. Spaan wordt voorgedragen als nieuw lid, terwijl de heer R.L. Kamermans wordt herbenoemd als voorzitter. De heer W.A.I.M. Segers wordt eervol ontslagen. Dit voorstel is noodzakelijk vanwege het vertrek van de heer Segers en het verstrijken van de eerste termijn van de heer Kamermans. Het doel is om de continuïteit en effectiviteit van de Rekenkamercommissie te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingen, herbenoemingen en het ontslag. Het biedt ook context over de noodzaak van deze beslissingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de benoeming van de heer Spaan en de herbenoeming van de heer Kamermans. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de samenstelling en continuïteit van de Rekenkamercommissie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde benoemingen en herbenoemingen. Dit kan afhangen van de beoordeling van de kwalificaties van de kandidaten en de noodzaak van continuïteit binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de evaluatiecriteria voor de benoemingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de benoeming van de heer Spaan en de herbenoeming van de heer Kamermans goed te keuren, evenals het eervol ontslag van de heer Segers.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om personele wijzigingen binnen een commissie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het om benoemingen gaat, zijn de financiële implicaties waarschijnlijk beperkt tot de gebruikelijke vergoedingen voor commissieleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming Herbenoeming Ontslag M. Spaan R.L. Kamermans W.A.I.M. Segers Voorschoten Zittingstermijn PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel: Strategische Lange Termijn Agenda (2265). - 23:00
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om kennis te nemen van de actualisatie van de Strategische Lange Termijn Agenda (SLTA). Deze agenda wordt opgesteld op basis van de kwartaalplanning van het college en de Lange Termijn Agenda (LTA) vanuit het presidium. De kwartaalplanning is eerder aangeboden via de raadsbrief "Prioriteiten en jaaragenda 2021". De LTA wordt tweewekelijks bijgewerkt door de griffie en geeft inzicht in de agenda's voor raadscommissies en vergaderingen. Het presidium legt deze LTA periodiek voor aan de raad ter actualisatie, zoals vereist door de Organisatieverordening raad 2019. Het besluit omvat ook de kwartaalplanning voor 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Strategische Lange Termijn Agenda (SLTA)
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van de Strategische Lange Termijn Agenda (SLTA) van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het voorstel omvat de kwartaalplanning van het college en de Lange Termijn Agenda (LTA) vanuit het presidium. De SLTA biedt een overzicht van de bestuurlijke planning en de agendering van raadsvoorstellen en -brieven. De LTA wordt tweewekelijks bijgewerkt en biedt inzicht in de agenda’s voor raadscommissies en vergaderingen. Het presidium legt de raad periodiek een voorstel voor de actualisatie van de LTA voor, zoals vereist door de Organisatieverordening raad 2019.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling: het actualiseren van de SLTA. Het biedt een duidelijk overzicht van de processen en verantwoordelijkheden met betrekking tot de planning en agendering van raadszaken.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het voorstel voor de actualisatie van de SLTA voor kennisgeving aan te nemen. Dit betekent dat de raad op de hoogte wordt gesteld van de planning en de voortgang, maar geen directe beslissingen hoeft te nemen over de inhoud ervan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
Er zijn geen directe politieke keuzes verbonden aan dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve en informatieve functie heeft. De raad kan echter wel besluiten om specifieke onderwerpen toe te voegen aan de LTA op basis van verzoeken van fracties of inwoners.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een concrete planning en actualisatiecyclus beschrijft. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van inhoudelijke doelen, omdat het voornamelijk een procesbeschrijving is. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om de actualisatie van de SLTA voor kennisgeving aan te nemen, zoals voorgesteld door het presidium.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de LTA wordt gevuld met verzoeken vanuit fracties en inwoners, wat wijst op een zekere mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide beschrijving van participatieprocessen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gericht is op de planning en agendering van raadszaken.
Financiële gevolgen
Het voorstel bevat geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen, aangezien het zich richt op de administratieve planning en niet op inhoudelijke beleidsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strategische Lange Termijn Agenda (SLTA) Kwartaalplanning Bestuurlijke planning Raadsbrief Prioriteiten Vergadercyclus Griffie Presidium Organisatieverordening Fracties InwonersVerfijning van de zoekopdracht: