04-06-2019 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.g Stemming over twee moties m.b.t. raadsbrief: Voortgang en actualisatie actieplan luchtkwaliteit (847). - 20:45
Samenvatting
De motie van Van der Gronde (GroenLinks) betreft de verbetering van de luchtkwaliteit rondom bestaande gevoelige bestemmingen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie benadrukt dat vervuilde lucht ernstige gezondheidsschade kan veroorzaken, vooral bij kinderen, zieken en ouderen. Het autoverkeer draagt voor 20-25% bij aan de luchtvervuiling in de gemeente. Er wordt een beleidsplan opgesteld om toekomstige gevoelige bestemmingen niet meer op vervuilde locaties te plaatsen. De motie roept het college op om een plan te maken voor de verbetering van de luchtkwaliteit rondom bestaande gevoelige bestemmingen, met speciale aandacht voor aanpassingen in verkeerssituaties.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie verkenning mogelijkheden milieuzone
Samenvatting: De motie, ingediend door de leden Dupont (CDA) en Streefkerk (PvdA), roept het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg op om de mogelijkheden te onderzoeken voor het instellen van een milieuzone. Dit onderzoek moet zich richten op verschillende typen voertuigen, zoals oude dieselauto's en tweetakt brommers/scooters, en verschillende gebieden binnen de gemeente. Het doel is om de luchtkwaliteit te verbeteren door de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide te verminderen. De resultaten van de verkenning moeten voor 1 januari 2020 aan de raad worden gepresenteerd, inclusief een voorgesteld raadsbesluit.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke richtlijnen voor het onderzoek, inclusief de typen voertuigen en gebieden die moeten worden overwogen. Het geeft ook een tijdlijn voor de rapportage en besluitvorming.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college op te dragen de verkenning uit te voeren en om uiteindelijk een besluit te nemen over de invoering van milieuzones op basis van de resultaten van het onderzoek.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de invoering van milieuzones willen ondersteunen, welke voertuigen en gebieden ze willen betrekken, en hoe ze de balans willen vinden tussen milieuvoordelen en mogelijke nadelen voor bepaalde groepen inwoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek over wat onderzocht moet worden en geeft een duidelijke deadline. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de invoeringstermijn kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de verkenning uit te voeren en later een besluit nemen over de invoering van milieuzones op basis van de onderzoeksresultaten.
Participatie
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad om te overwegen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van schadelijke emissies, wat bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een inventarisatie van de kosten die gemoeid zijn met het invoeren van een milieuzone. Er wordt echter niet aangegeven hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk punt van overweging is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieuzone Luchtkwaliteit Fijnstof Stikstofdioxide Emissie Volksgezondheid Dieselauto’s Tweetakt brommers/scooters Harmonisatiervoorstellen VoertuigenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie getiteld "Monitoringssysteem luchtkwaliteit" is ingediend door de leden Bos en Velù. Het roept de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op om het college te verzoeken door te gaan met eigen luchtkwaliteitsmetingen. Dit is in reactie op de beslissing van het college om te stoppen met nieuwe metingen. De motie benadrukt de verwachte toename van fijnstofconcentraties door economische activiteiten in Den Haag en lokale ontwikkelingen zoals The Mall of the Netherlands. Het doel is om de gezondheid en leefbaarheid van de bewoners te waarborgen door middel van lokale maatregelen gebaseerd op actuele meetgegevens.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor luchtkwaliteitsmetingen en de verwachte toename van fijnstof. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor de uitvoering van de metingen of de specifieke maatregelen die genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen oproepen om door te gaan met eigen luchtkwaliteitsmetingen. Dit houdt in dat de raad de verantwoordelijkheid neemt om de gezondheid en leefbaarheid van de bewoners te beschermen door middel van nauwkeurige monitoring.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vertrouwen op bestaande berekeningen en modellen of het investeren in eigen metingen. Dit heeft implicaties voor de prioritering van gezondheid en milieu versus kosten en middelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn oproep voor metingen, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een gedetailleerd plan voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om door te gaan met eigen luchtkwaliteitsmetingen en de resultaten te gebruiken voor lokale maatregelen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van luchtkwaliteitsmonitoring.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien luchtkwaliteit direct verband houdt met milieubehoud en de gezondheid van de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het voortzetten van eigen metingen kan extra kosten met zich meebrengen, waarvoor mogelijk budget moet worden vrijgemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Luchtkwaliteit Fijnstof Monitoringssysteem Metingen Gezondheid WHO-advieswaarde Economische bedrijvigheid Verkeerstoename The Mall of the Netherlands Ultra fijnstofVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Plan samenwerking Gemeente Den Haag" en is onderdeel van het actieplan luchtkwaliteit. De motie, ingediend door de leden Bos en Velù, roept op tot een samenwerking met de gemeente Den Haag om de luchtkwaliteit te verbeteren. Het college wordt gevraagd om een plan te ontwikkelen dat maatregelen zoals emissiearm openbaar vervoer en Smart Mobility in De Binckhorst en het Central Innovation District stimuleert. Dit plan moet voor 1 september 2019 aan de raad worden gepresenteerd. De motie benadrukt de noodzaak van een bovengemeentelijke aanpak vanwege de toenemende fijnstofconcentraties.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Echter, het mist specifieke details over hoe de samenwerking eruit zal zien en welke concrete stappen genomen zullen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sporen tot actie en om het voorgestelde plan te beoordelen en goed te keuren. De raad moet ook toezien op de uitvoering van het plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan luchtkwaliteit en samenwerking met Den Haag. Ze moeten ook overwegen welke maatregelen effectief en haalbaar zijn binnen de gestelde tijd en middelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (plan voor 1 september 2019), maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de samenwerking en de effectiviteit van de maatregelen zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het gevraagde plan te ontwikkelen en te presenteren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie zich richt op het verminderen van luchtvervuiling en het bevorderen van emissiearme mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit zou een punt van zorg kunnen zijn bij de verdere uitwerking van het plan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actieplan Luchtkwaliteit Samenwerking Gemeente Den Haag Emissiearm openbaar vervoer Fijnstof Smart Mobility Mobiliteitstransitie De Binckhorst Central Innovation District WHO-advieswaarde Vieze luchtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Verbetering luchtkwaliteit bestaande gevoelige bestemmingen
Samenvatting: De motie, ingediend door Van der Gronde van GroenLinks, richt zich op het verbeteren van de luchtkwaliteit rondom bestaande gevoelige bestemmingen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Gevoelige bestemmingen zijn locaties waar veel kinderen, zieken en ouderen verblijven. De motie constateert dat de luchtkwaliteit op sommige van deze locaties onder de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie ligt, mede door autoverkeer dat verantwoordelijk is voor 20-25% van de luchtvervuiling. De motie roept het college op om een plan te ontwikkelen dat zich richt op het verbeteren van de luchtkwaliteit, met speciale aandacht voor het aanpassen van verkeerssituaties.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het stellen van een duidelijke oproep aan het college. Echter, het mist specifieke details over de te nemen maatregelen en de tijdslijnen voor de uitvoering van het plan.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad fungeert als toezichthouder en beleidsmaker in dit proces.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de verbetering van de luchtkwaliteit rondom gevoelige bestemmingen en welke middelen zij bereid zijn hiervoor in te zetten. Dit kan ook invloed hebben op andere beleidsgebieden, zoals verkeer en infrastructuur.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en het college willen oproepen om een plan te ontwikkelen voor de verbetering van de luchtkwaliteit rondom gevoelige bestemmingen.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het ontwikkelen van het plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, aangezien het verbeteren van de luchtkwaliteit bijdraagt aan een gezondere leefomgeving en het verminderen van de ecologische voetafdruk.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Luchtkwaliteit Gevoelige bestemmingen Gezondheidsschade Vervuilde lucht Autoverkeer Beleidsplan Maatregelen Verkeerssituaties Wereldgezondheidsorganisatie Bescherming gezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 BESLUITVORMENDE RAAD - 20:45
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:45
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 1.b Besluitenlijst raadsforum 21 mei 2019. - 20:45
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 1.c Lijst van Ingekomen stukken 4 juni 2019. - 20:45
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 1.d Raadsvoorstel: Aanpassen Verordening maatschappelijke ondersteuning en Besluit maatschappelijke ondersteuning (1098) - 20:45
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg stemt unaniem in met technische Wmo-wijzigingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de 'Verordening maatschappelijke ondersteuning 2016'. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege landelijke wetgeving en bevindingen uit een recent Rekenkamer-onderzoek.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de 'Verordening maatschappelijke ondersteuning 2016' te wijzigen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege een landelijk wetgevend besluit om een abonnementstarief voor de Wmo in te voeren en een wijziging in het voorzieningenproduct voor woningaanpassingen. Daarnaast zijn er efficiency verbeteringen binnen het Wmo-proces en bevindingen uit een Rekenkamer-onderzoek die herziening van de verordening rechtvaardigen. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben geen directe financiële gevolgen. Het voorstel draagt bij aan de doelen om meer mensen maatschappelijk zelfredzaam te maken en effectieve ondersteuning te bieden. De Participatieraad is informeel geraadpleegd over de aanpassingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassing Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Leidschendam-Voorburg 2016". Het voorstel betreft de invoering van een abonnementstarief voor Wmo-voorzieningen, waarbij de eigen bijdrage niet langer afhankelijk is van persoonlijke omstandigheden. Daarnaast worden woningaanpassingen voortaan in natura verstrekt in plaats van via een persoonsgebonden budget (PGB), met behoud van de mogelijkheid voor een PGB. Verder worden efficiëntieverbeteringen voorgesteld, zoals de mogelijkheid voor telefonische meldingen en mondelinge of digitale aanvragen. Tot slot wordt voorgesteld om het budgetplan te laten vervallen en te vervangen door een zorgovereenkomst, om zo de administratieve last te verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de verordening beschrijft en de redenen daarvoor uitlegt. Het biedt een duidelijke uitleg van de wijzigingen en hun impact op de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft een besluitvormende rol bij het accorderen van de voorgestelde aanpassingen in de verordening. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard, maar vereisen desalniettemin goedkeuring van de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verschuiving naar een vast abonnementstarief, de verandering van PGB naar verstrekking in natura, en de voorgestelde efficiëntieverbeteringen. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de toegankelijkheid en betaalbaarheid van Wmo-voorzieningen voor inwoners.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke vereisten en de behoefte aan efficiëntie. De tijdsgebondenheid is minder expliciet, maar de implementatie lijkt gericht op de nabije toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde wijzigingen in de verordening goedkeurt, inclusief de invoering van het abonnementstarief en de andere aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners bij de totstandkoming van de wijzigingen. Het richt zich voornamelijk op de technische aanpassingen en efficiëntieverbeteringen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op administratieve efficiëntie en kostenbeheersing.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen van de invoering van het abonnementstarief, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe deze kosten worden gedekt. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de financiële impact en de dekking van eventuele extra kosten. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel wijziging van de ‘Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Leidschendam-Voorburg 2016’". Het voorstel beoogt de verordening aan te passen naar aanleiding van een landelijk wetgevend besluit om een abonnementstarief voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in te voeren. Daarnaast worden er wijzigingen doorgevoerd in de voorzieningenproducten, specifiek woningaanpassingen in natura, en worden er efficiencyverbeteringen binnen het Wmo-proces geïmplementeerd. Deze aanpassingen zijn technisch van aard en hebben geen directe financiële gevolgen. De Participatieraad is informeel geraadpleegd over de wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen beschrijft die voortvloeien uit landelijke wetgeving en interne procesverbeteringen. Er is een toelichting en een was-wordt lijst bijgevoegd, wat de transparantie vergroot.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de voorgestelde wijzigingen in de verordening goed te keuren. Het is hun rol om te zorgen dat de verordening in lijn is met de landelijke wetgeving en dat de wijzigingen ten goede komen aan de inwoners.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de technische aanpassingen die zijn voorgesteld. Hoewel de wijzigingen technisch zijn, kunnen er politieke overwegingen zijn met betrekking tot de impact op de inwoners en de uitvoering van de Wmo.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder duidelijk of de doelen tijdgebonden zijn. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, gezien de technische aard van de wijzigingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verordening.
Participatie:
De Participatieraad is op informele wijze geraadpleegd, wat aangeeft dat er enige mate van participatie is geweest. Dit kan echter verder worden versterkt door formele consultatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch en procesgericht zijn.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen van de voorgestelde wijzigingen, zoals vermeld in het voorstel. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat logisch is gezien het ontbreken van financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening maatschappelijke ondersteuning (VMO) Abonnementstarief Wmo Woningaanpassingen in natura Efficiency verbeteringen Rekenkamer-onderzoek Maatschappelijke zelfredzaamheid Effectieve ondersteuning Participatieraad Landelijke wetswijziging ProcesverbeteringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.e Raadsvoorstel: Zienswijze op ontwerp-begroting Omgevingsdienst Haaglanden (796). - 20:45
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Steunt Begroting Omgevingsdienst Haaglanden
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de ontwerp begroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De zienswijze wordt nu naar het dagelijks bestuur van de ODH gestuurd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de ontwerp begroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) en een zienswijze hierover vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de ODH. Dit is mogelijk volgens artikel 24 van de Gemeenschappelijke Regeling ODH, waarbij de zienswijze uiterlijk 10 juni 2019 moet worden ingediend. De begroting richt zich op een effectief en efficiënt werkende organisatie, met programma's voor Toetsing en Vergunningverlening en Toezicht en Handhaving. De bijdrage van de gemeente aan de ODH is structureel vastgesteld op € 819.427 voor 2020 en de daaropvolgende jaren, wat € 6.000 hoger is dan eerder geraamd. De jaarrekening 2018 van de ODH sluit met een positief resultaat van € 167.300, waarvan een deel wordt overgeheveld naar 2019 voor de afhandeling van openstaande aanvragen. Het resterende bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De gemeente Leidschendam-Voorburg droeg in 2018 € 603.305 bij aan de ODH, een lager bedrag dan in 2019 en 2020, omdat de gemeente tot mei 2018 zelf toezichts- en handhavingstaken uitvoerde.
-
796 Raadsvoorstel tot het vastellen van zienswijzen op de ontwerp begroting 2020 van de Omgevingsdienst Haaglanden.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de zienswijzen op de ontwerp begroting 2020 van de Omgevingsdienst Haaglanden." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de ontwerp begroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Daarnaast wordt de raad gevraagd om een zienswijze vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de ODH. Dit is een standaardprocedure volgens artikel 24 van de Gemeenschappelijke Regeling ODH, waarbij de raad zijn mening kan geven over de financiële plannen van de dienst.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het zowel de financiële aspecten als de inhoudelijke taken van de ODH behandelt. Het biedt inzicht in de begroting, de meerjarenraming, en de bijbehorende risico's en weerstandscapaciteit.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de ontwerp begroting en meerjarenraming te beoordelen en een zienswijze te geven. Dit is een controle- en adviesfunctie binnen de kaders van de Gemeenschappelijke Regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting en meerjarenraming en of zij de zienswijze wil vaststellen en verzenden. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals het al dan niet instemmen met de voorgestelde indexering en de bijdrage aan de ODH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en taken. Echter, er is geen duidelijke tijdsgebonden doelstelling voor de uitvoering van de taken, wat een aspect van SMART mist. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de ontwerp begroting en meerjarenraming en om de zienswijze vast te stellen en te verzenden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het voornamelijk een interne procedure betreft binnen de gemeentelijke en regionale overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de ODH taken uitvoert die verband houden met milieuwetgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De bijdrage aan de ODH is structureel becijferd op € 819.427 voor 2020 en volgende jaren, wat € 6.000 hoger is dan eerder geraamd. Dit wordt gedekt door prijsindexatie en een hogere bijdrage voor toezicht op de Europese energie-efficiëntie richtlijn. Er is ook een voorstel om het resterende resultaat van 2018 toe te voegen aan de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Ontwerp begroting 2020 Meerjarenraming 2021-2023 Zienswijze Toetsing en Vergunningverlening Toezicht en Handhaving Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Wet milieubeheer (Wm) Financieel Risico’s en weerstandscapaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 1.f Raadsvoorstel: Bekrachtiging Geheimhouding grondexploitaties (bijlagen MPG 2019 1e herziening) (1135) - 20:45
Geheimhouding Grondexploitaties Leidschendam-Voorburg Unaniem Bekrachtigd
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het bekrachtigen van de voorlopige geheimhouding op drie bijlagen van de rapportage "MPG 2019 1e herziening". Deze documenten bevatten gevoelige informatie over de grondexploitaties van Klein Plaspoelpolder, Vlietvoorde en Rijnlandlaan. De geheimhouding is bedoeld om de financiële belangen van de gemeente te beschermen.
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om in de eerstvolgende raadsvergadering de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding op drie bijlagen van de rapportage "MPG 2019 1e herziening" te bekrachtigen. Deze bijlagen bevatten informatie over de grondexploitaties van Klein Plaspoelpolder, Vlietvoorde en Rijnlandlaan. De geheimhouding is opgelegd om het financieel/economisch belang van de gemeente te beschermen, aangezien openbaarmaking de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden en de uitvoering van gebiedsontwikkelingen kan beïnvloeden. De bekrachtiging is noodzakelijk om te voorkomen dat de geheimhouding automatisch vervalt volgens de Gemeentewet. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. Indien de raad inhoudelijk wil overleggen over de geheimhouding, wordt geadviseerd dit achter gesloten deuren te doen.
-
1135 Raadsvoorstel bekrachtiging oplegging geheimhouding bijlagen MPG 2019 1e herziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding drie bijlagen bij de rapportage 'MPG 2019 1e herziening'". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding van drie bijlagen bij de rapportage "MPG 2019 1e herziening" te bekrachtigen. Deze bijlagen bevatten informatie over de grondexploitaties van Klein Plaspoelpolder, Vlietvoorde en Rijnlandlaan. Het college acht geheimhouding noodzakelijk om de financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen, aangezien openbaarmaking de onderhandelingspositie kan schaden en de uitvoering van gebiedsontwikkelingen kan beïnvloeden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, reden en noodzaak van de geheimhouding duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende achtergrondinformatie over de juridische basis en de risico's van openbaarmaking.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een wettelijke bevoegdheid van de raad op basis van de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van de geheimhouding om de belangen van de gemeente te beschermen of het afwijzen ervan, wat kan leiden tot openbaarmaking van de informatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om een besluit in de eerstvolgende raadsvergadering. Het is echter niet meetbaar of haalbaar in termen van concrete uitkomsten, omdat het zich richt op het beschermen van belangen in plaats van op directe resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de geheimhouding van de bijlagen bekrachtigt om de financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een hoofddoel van de rapportage "MPG 2019 1e herziening", maar het voorstel zelf richt zich niet direct op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het bekrachtigen van de geheimhouding is bedoeld om de financiële positie van de gemeente te beschermen. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, omdat het voorstel zich richt op het voorkomen van nadelige financiële gevolgen door openbaarmaking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Grondexploitatie Financieel/economisch belang Openbaarheid van bestuur Integrale gebiedsontwikkelingen Onderhandelingspositie Collegebesluit Bekrachtiging Rapportage InfographicsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1.h Raadsvoorstel: Reactie op de vervoersplannen 2020 (1151). - 20:45
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Steunt Unaniem Vervoerplannen 2020
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de reactiebrief op de Ontwerp Vervoerplannen 2020 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De plannen beloven verbeteringen in het openbaar vervoer zonder nadelen voor de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een reactiebrief op de Ontwerp Vervoerplannen 2020 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) vast te stellen en te versturen. Deze plannen, die wijzigingen in lijnvoering en frequentie voor 2020 voorstellen, zijn beschikbaar gesteld voor feedback van deelnemende gemeenten. De gemeente heeft al een conceptbrief gestuurd, maar de definitieve versie moet door de raad worden goedgekeurd. De plannen bieden voordelen voor Leidschendam-Voorburg, zoals frequentieverhogingen op bepaalde tramroutes, zonder nadelen. Bewoners konden via een webformulier reageren, en hun feedback is meegenomen in de reactiebrief. Het college wil ook aandachtspunten voor de toekomst meegeven, zoals de verkenning van nieuwe haltes, de inzet van lage vloer trams, elektrificering van stadsbussen, en de ontsluiting van de Mall of the Netherlands. De raad wordt gevraagd om deze punten te overwegen bij het vaststellen van de reactiebrief.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Reactie op vervoerplannen 2020 van de MRDH". Het voorstel betreft de goedkeuring en verzending van een reactiebrief op de Ontwerp Vervoerplannen 2020 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze plannen bevatten wijzigingen in lijnvoering en frequenties voor het openbaar vervoer in 2020, uitgevoerd door HTM, Connexxion en RET. De gemeente Leidschendam-Voorburg kan via deze brief aangeven of zij het eens is met de voorgestelde wijzigingen. Inwoners en ondernemers konden hun mening geven via een reactieformulier, en deze input is verwerkt in de conceptbrief die al naar de MRDH is gestuurd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante wijzigingen in de vervoerplannen beschrijft en de input van inwoners heeft meegenomen. Het biedt ook een overzicht van de voordelen en aandachtspunten voor de gemeente.
Rol van de raad:
De raad moet de reactiebrief goedkeuren en vaststellen, zodat deze officieel kan worden verzonden naar de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de vervoerplannen en of zij de aandachtspunten van het college wil ondersteunen in de reactiebrief.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de reactiebrief vast te stellen en te verzenden naar de MRDH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat inwoners en ondernemers via een webformulier hun mening konden geven over de vervoerplannen, wat aangeeft dat participatie is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de aandacht voor de elektrificering van stadsbussen en de inzet van lage vloer trams.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de inhoudelijke reactie op de vervoerplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Vervoerplannen 2020 HTM Connexxion RET Tramverbinding Elektrificering stadsbussen Bereikbaarheid Inwonersreacties Mall of the NetherlandsVerfijning van de zoekopdracht: