15-05-2018 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker -
Agendapunt 2 Vaststellen besluitenlijst raadsforum 17 april 2018.
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3 Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) (2117541).
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 4 Raadsvoorstel bekrachtiging geheimhouding eerste herziening 2018 grondexploitatie Vlietvoorde (448).
Geheimhouding Vlietvoorde-rapportage: Gemeenteraad stemt in met voorstel
De gemeenteraad van Vlietvoorde heeft ingestemd met het voorstel om de geheimhouding te bekrachtigen op de rapportage over de tweede herziening van de grondexploitatie. Het rapport bevat gevoelige informatie over de financieel-economische positie van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de bekrachtiging van de opgelegde geheimhouding op de rapportage 'Tweede herziening 2017 van de grondexploitatie Vlietvoorde' en bijbehorende bijlagen. Deze geheimhouding is noodzakelijk vanwege de informatie over de financieel-economische positie van de gemeente, zoals bepaald door de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur. Het voorstel ondersteunt de hoofddoelen van de gemeente om een groene en duurzame woongemeente te zijn. De geheime rapportage biedt inzicht in de herziening van de grondexploitatie, inclusief berekeningen van ruimtegebruik en kostenontwikkeling. De geheimhouding wordt als belangrijker geacht dan openbaarheid, en raadsleden kunnen via de griffie om nadere toelichting vragen.
-
20180329_raadsvoorstel oplegging geheimhouding eerste herziening 2018 GREX Vlietvoorde_V1.0.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Oplegging geheimhouding eerste herziening 2018 grondexploitatie Vlietvoorde". Het voorstel vraagt de raad om de door het college opgelegde geheimhouding van de rapportage en bijlagen over de grondexploitatie Vlietvoorde te bekrachtigen. Deze documenten bevatten gevoelige informatie over de financieel-economische positie van de gemeente. De geheimhouding is volgens het college noodzakelijk om bedrijfsgevoelige informatie te beschermen en de financiële belangen van de gemeente te waarborgen. De rapportage ondersteunt de doelen van een groene, duurzame woongemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de geheimhouding, maar biedt beperkte informatie over de inhoud van de rapportage zelf, wat begrijpelijk is gezien de vertrouwelijkheid.
Rol van de raad:
De raad moet de geheimhouding bekrachtigen, een bevoegdheid die voortvloeit uit de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet afwegen of de geheimhouding gerechtvaardigd is en of deze in het belang van de gemeente is, gezien de balans tussen transparantie en bescherming van bedrijfsgevoelige informatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat inherent is aan de aard van geheimhouding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de rapportage en bijlagen te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijkheid van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de herziening bijdraagt aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet in het voorstel genoemd, maar de geheimhouding impliceert dat er gevoelige financiële informatie is die bescherming behoeft. Er is geen directe informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Grondexploitatie Vlietvoorde Financieel economische positie Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuur (WOB) Hoofddoelen Groene, duurzame woongemeente Herziening 2018 Rapportage BijlagenVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 5 Raadsvoorstel Eerste herziening 2018 van de grondexploitatie Vlietvoorde (417).
Groene Toekomst voor Vlietvoorde: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stemt Unaniem In met Herziening Grondexploitatie
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de eerste herziening van de grondexploitatie Vlietvoorde voor 2018. Dit besluit markeert een belangrijke stap in de ontwikkeling van een groene, duurzame woongemeente.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de gemeente Leidschendam-Voorburg om de eerste herziening van 2018 van de grondexploitatie Vlietvoorde vast te stellen. Dit besluit is nodig omdat de gemeenteraad budgetrecht heeft en bevoegd is om grondexploitaties vast te stellen, die als financieel kader voor projecten dienen. De herziening draagt bij aan het doel van het realiseren van een groene, duurzame woongemeente.
De herziening geeft een overzicht van de ontwikkelingen sinds de tweede herziening van 2017 en hun impact op het grondexploitatieresultaat. Belangrijke punten zijn de verwerking van kosten en opbrengsten van 2017, bevindingen uit grondmechanisch onderzoek, en aangepaste opbrengstprognoses op basis van marktontwikkelingen. Het grondexploitatieresultaat per 1 januari 2018 is ongeveer -€5,5 miljoen, wat een verbetering is ten opzichte van de vorige herziening.
Er is een bandbreedte in het resultaat vanwege interne en externe risico's, zoals bodemvervuiling en prijsontwikkelingen. Het risicoprofiel is afgenomen tot -€2,3 miljoen, en Deloitte heeft de herziening positief beoordeeld. De verliesvoorziening kan met €0,3 miljoen worden verlaagd, wat ten gunste komt van de algemene reserve.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Eerste herziening 2018 van de grondexploitatie Vlietvoorde
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste herziening 2018 van de grondexploitatie Vlietvoorde". Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste herziening van de grondexploitatie voor het project Vlietvoorde. Deze herziening geeft een overzicht van de financiële stand van zaken per januari 2018, inclusief de ontwikkelingen sinds de tweede herziening van 2017. Het doel is om de financiële kaders voor de ontwikkeling van Vlietvoorde te actualiseren, rekening houdend met gerealiseerde kosten, opbrengsten, en risicoanalyses. De herziening toont een verbeterd grondexploitatieresultaat en een afgenomen risicoprofiel.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de financiële situatie, risicoanalyses, en externe toetsing. Er zijn bijlagen en een openbare samenvatting beschikbaar voor verdere verduidelijking.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de grondexploitatie vast te stellen, wat essentieel is voor het financiële kader van het project. De raad moet ook de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herziening en de begrotingswijziging, waarbij ze de financiële risico's en opbrengsten moeten afwegen. Er moet ook worden overwogen hoe de verlaging van de verliesvoorziening wordt ingezet.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en risicoanalyses. Het is tijdgebonden met een duidelijke peildatum. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de rapportage en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel van het project, aangezien het bijdraagt aan het realiseren van een groene, duurzame woongemeente.
Financiële gevolgen:
Het voorstel toont een grondexploitatieresultaat van -/- € 5,5 miljoen op contante waarde. Er is een verliesvoorziening van € 5,9 miljoen nodig, maar deze kan worden verlaagd met € 0,3 miljoen, wat ten gunste komt van de algemene reserve. De dekking van het tekort wordt voorzien door de bestaande verliesvoorziening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Vlietvoorde Herziening 2018 Risicoanalyse Ontwikkelgebieden Opbrengsten Risicoprofiel Verkoopprocedure Residuele grondwaardemethode Civieltechnische kosten VerliesvoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 6 Raadsvoorstel vaststellen extra budget voor renovatie en ombouw Hockeyvelden Duivesteyn maart 2018
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg unaniem akkoord met renovatie Sportpark Duivesteyn
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een voorstel voor de renovatie en ombouw van sportvelden op Sportpark Duivesteyn. Het plan omvat de renovatie van hockeyveld 2, de ombouw naar een waterveld en de transformatie van een ongebruikt korfbalveld naar een kwart hockeyveld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een amendement ingediend dat raadsbreed werd ondersteund. Mevrouw Arisse lichtte namens de raad toe: "We zijn heel blij dat we dit raadsbreed kunnen indienen. Het voorstel biedt een goede oplossing voor een ongebruikt korfbalveld en ondersteunt de groei van hockeyvereniging Cartouche."Het voorstel vraagt om een extra krediet van in totaal €415.000. Dit bedrag is nodig voor de renovatie van hockeyveld 2, de ombouw naar een waterveld en de transformatie van het korfbalveld. De kosten worden doorberekend aan de Stichting Duivesteyn via huurverhogingen, waardoor de gemeente budgetneutraal kan opereren.
Een belangrijk onderdeel van het debat was de financiële afhandeling van het korfbalveld. Het amendement voegde een extra besluit toe om de boekwaarde van het korfbalveld over te nemen, wat €66.013 ten laste van de algemene reserve brengt. "Dit is een creatief voorstel dat we graag onderschrijven," aldus een raadslid.
Met de unanieme goedkeuring van het geamendeerde voorstel kan de gemeente nu verder met de plannen voor Sportpark Duivesteyn. De renovaties dragen bij aan een gezonde en veilige leefomgeving en ondersteunen de economische vitaliteit van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de renovatie en ombouw van sportvelden op Sportpark Duivesteyn in Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad wordt gevraagd om extra krediet beschikbaar te stellen voor drie projecten: de renovatie van hockeyveld 2, de ombouw van dit veld naar een waterveld, en de ombouw van een ongebruikt korfbalveld naar een kwart hockeyveld. De renovatie van hockeyveld 2 vereist extra werkzaamheden zoals het vervangen van drainage, hekwerken en de onderbouw, waarvoor € 150.000 nodig is. De ombouw naar een waterveld vraagt om een extra krediet van € 145.000, en de ombouw van het korfbalveld naar een hockeyveld kost € 120.000. Deze investeringen zijn nodig vanwege de groei van hockeyvereniging Cartouche en de versleten staat van de huidige velden. De kapitaallasten worden doorberekend aan de Stichting Duivesteyn via huurverhogingen, waardoor de gemeente budgetneutraal kan opereren. Het voorstel draagt bij aan de doelen van een gezonde en veilige leefomgeving en een economisch vitale gemeente.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel vaststellen extra budget voor renovatie en ombouw hockeyvelden Duivesteyn maart 2018.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de renovatie en ombouw van sportvelden op Sportpark Duivesteyn. Het omvat de renovatie van hockeyveld 2 naar een waterveld, de ombouw van een korfbalveld naar een 1/4 hockeyveld, en de bijbehorende financiële regelingen. De totale kosten bedragen €415.000, met jaarlijkse kapitaallasten doorberekend aan de stichting Duivesteyn via huurverhogingen. Het voorstel is ingediend vanwege de dringende noodzaak om de velden te renoveren en aan te passen aan de groeiende behoeften van de hockeyvereniging Cartouche.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële informatie en een duidelijke uitleg van de noodzaak en urgentie. Echter, er ontbreekt een uitgebreide risicoanalyse en een gedetailleerd tijdspad voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van extra krediet voor de renovatie en ombouw van de velden. Dit omvat het goedkeuren van de begrotingswijziging en het vaststellen van de financiële dekking via huurverhogingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra financiële middelen willen vrijmaken voor de renovatie en ombouw van de velden, rekening houdend met de urgentie en de voordelen voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Echter, het mist specifieke tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd plan voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's en alternatieven zijn niet uitgebreid besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met de renovatie en ombouw van de velden en de bijbehorende financiële regelingen, inclusief de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de stichting en de hockeyvereniging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van het verlengen van de levensduur van de velden, maar er is geen expliciete focus op milieuvriendelijke materialen of methoden.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €415.000, met jaarlijkse kapitaallasten doorberekend aan de stichting via huurverhogingen. Het voorstel is budgetneutraal voor de gemeente door deze huurverhogingen. Er is echter geen gedetailleerde dekking voor eventuele onvoorziene kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Renovatie Sportpark Duivesteyn Hockeyveld Waterveld Korfbalveld Hockeyvereniging Cartouche Krediet Drainage Kapitaallasten WachtlijstVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 7.a Raadsvoorstel Instemming aanvraag vangnetuitkering Participatiewet 2017 (420).
Gemeente Leidschendam-Voorburg vraagt vangnetuitkering aan: "Een noodzakelijke stap voor onze inwoners"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over de aanvraag van een vangnetuitkering van ruim 3,6 miljoen euro. Deze uitkering is bedoeld om het tekort op het BUIG-budget voor bijstandsuitkeringen te dekken. De aanvraag moet voor 15 augustus worden ingediend en is cruciaal voor de financiële stabiliteit van de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de verklaring van het college voor de aanvraag van de Vangnetuitkering Participatiewet 2017. De gemeente is sinds 2016 een nadeelgemeente binnen het verdeelmodel van het Rijk voor het BUIG-budget, wat betekent dat ze minder budget ontvangen dan nodig is voor bijstandsuitkeringen. Voor 2017 heeft de gemeente een tekort van €5.547.872, wat hen in aanmerking brengt voor de vangnetuitkering. De aanvraag moet voor 15 augustus 2018 worden ingediend en de raad moet instemmen met de juistheid van de verklaring als onderdeel van de aanvraagprocedure. Het voorstel draagt bij aan de doelstelling dat meer inwoners zich financieel kunnen redden. Indien de aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt de gemeente €3.614.541 als vangnetuitkering, terwijl het resterende tekort van €1.933.331 uit de algemene middelen wordt gedekt. De Toetsingscommissie vangnet Participatiewet beoordeelt de aanvraag en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beslist binnen acht weken na ontvangst van het advies. De uitkering wordt in het eerste kwartaal van 2019 uitbetaald. Mocht de aanvraag niet volledig worden toegekend, kan dit een incidentele tegenvaller van maximaal €3.614.541 in 2018 betekenen, maar dit risico wordt als klein ingeschat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Instemming aanvraag Vangnetuitkering Participatiewet 2017". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om in te stemmen met de verklaring van het college voor de aanvraag van een vangnetuitkering voor 2017. De gemeente heeft een tekort van €5.547.872 op het BUIG-budget, wat neerkomt op 25,11% van het toebedeelde budget. Door in te stemmen met de verklaring, kan de gemeente aanspraak maken op een vangnetuitkering van €3.614.541, waarmee een deel van het tekort wordt gecompenseerd. Het resterende tekort wordt gedekt uit de algemene middelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële analyse en legt de noodzaak van de aanvraag uit. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de procedurele stappen na de indiening van de aanvraag.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verklaring van het college, wat een vereiste is voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het dekken van het resterende tekort uit de algemene middelen en of ze vertrouwen hebben in de procedurele juistheid van de aanvraag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor indiening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdlijn voor de beoordeling door de Toetsingscommissie is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de verklaring van het college voor de aanvraag van de vangnetuitkering.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële compensatie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen. Het tekort van €5.547.872 wordt deels gecompenseerd door de vangnetuitkering van €3.614.541. Het resterende tekort van €1.933.331 wordt gedekt uit de algemene middelen. De financiële risico's worden als klein ingeschat, maar er is een potentieel voor een incidentele tegenvaller als de uitkering niet wordt toegekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vangnetuitkering Participatiewet BUIG-budget Nadeelgemeente Tekort Compensatie Toetsingscommissie Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Algemene middelen Financieel risicoVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Tekorten op participatie aanpak taskforce Delft
Samenvatting: De motie, ingediend door Freek Steutel van GBLV, richt zich op het aanpakken van de financiële tekorten die de gemeente Leidschendam-Voorburg (LV) ervaart in het kader van de BUIG 2017. LV heeft een tekort van 5,5 miljoen euro, wat deels structureel is. De motie stelt voor om de succesvolle aanpak van de gemeente Delft, die een taskforce heeft opgericht om dergelijke tekorten te beperken, als voorbeeld te nemen. Het college wordt opgedragen om contact op te nemen met Delft om hun succesindicatoren te achterhalen en de raad te informeren over mogelijke aanpassingen in de aanpak van LV.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een mogelijke oplossing door te verwijzen naar een bestaand succesvol model. Echter, het mist specifieke details over hoe de samenwerking met Delft eruit zou moeten zien en welke concrete stappen LV moet nemen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te bespreken en goed te keuren. Daarnaast moet de raad toezicht houden op de uitvoering van de voorgestelde acties door het college en de voortgang evalueren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze de aanpak van Delft als model willen gebruiken en of ze bereid zijn om middelen en tijd te investeren in het herzien van hun huidige strategie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van het aanpakken van de tekorten binnen de bredere financiële planning van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in het doel om de aanpak te heroverwegen, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek voor implementatie, en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke samenwerking tussen gemeenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp te zijn in deze context.
Financiële gevolgen
De motie erkent de financiële tekorten maar biedt geen gedetailleerd plan over hoe deze gedekt kunnen worden. Het suggereert dat het leren van Delft kan leiden tot een efficiëntere aanpak, maar er is geen directe financiële dekking of budgettering opgenomen in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUIG-tekorten Vangnetuitkering Taskforce Delft Eigen vermogen Rijksoverheid Structureel tekort Vangnetregeling Succesindicatoren Plan van aanpak NadeelgemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Tekorten op participatie
Samenvatting: De motie van Ph. van Veller (VVD) richt zich op de financiële tekorten die de gemeente Leidschendam-Voorburg ervaart binnen het sociaal domein, met name door een nadeel van 5,5 miljoen euro op de BUIG (Bijstandsuitkeringen). De motie constateert dat deze tekorten deels te wijten zijn aan onvoldoende middelen vanuit het Rijk. Er is een akkoord gesloten tussen de VNG en de Rijksoverheid, maar zonder extra financiële middelen. De motie roept het College op om actie te ondernemen richting het Rijk en de VNG om de tekorten te verminderen en vraagt om duidelijkheid over de afspraken en onderzoeken die van invloed kunnen zijn op de financiële situatie van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de context, zoals de financiële tekorten en de rol van de VNG en het Rijk. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of alternatieven voor het geval dat de gevraagde acties niet het gewenste resultaat opleveren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het College aan te sturen en te controleren. In dit geval moet de raad het College opdragen om actie te ondernemen richting het Rijk en de VNG en om de raad tijdig te informeren voor verdere besluitvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde acties van de motie steunen en of zij bereid zijn om een actieve lobby te voeren richting het Rijk en de VNG. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de opstelling en het stemgedrag van de gemeente tijdens de ALV van de VNG.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke acties worden voorgesteld, ontbreken meetbare doelen en een tijdspad voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete uitkomsten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het College de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke en politieke acties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op financiële en bestuurlijke kwesties binnen het sociaal domein.
Financiële Gevolgen
De motie erkent de financiële tekorten maar biedt geen directe oplossingen of dekkingsvoorstellen. Het richt zich op het verkrijgen van meer middelen vanuit het Rijk en het aanpassen van het verdeelmodel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tekorten BUIG Sociaal domein VNG Interbestuurlijk Programma (IBP) Rijksoverheid ROB-onderzoek Macrobudget ALV LobbyVerfijning van de zoekopdracht: