12-05-2025 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5.1 Raadsvoorstel voornemen vaststellen aanvullende werkafspraken met het COA opvanglocatie Stationsplein 8
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten geen wensen of bedenkingen in te dienen bij de werkafspraken tussen het COA en de gemeente voor de opvanglocatie Stationsplein 8. Deze afspraken zijn aanvullend op een eerdere bestuursovereenkomst en omvatten onder andere een veiligheidsplan dat de samenwerking tussen COA, de gemeente en de politie beschrijft om de veiligheid rondom de opvanglocatie te waarborgen. Het veiligheidsplan is vertrouwelijk vanwege de opgenomen persoonsgegevens en beveiligingsafspraken. De raad heeft eerder moties aangenomen om de einddatum van de opvang juridisch vast te leggen, duidelijke afspraken te maken en sociale activiteiten voor asielzoekers te bevorderen. Deze moties zijn verwerkt in de werkafspraken. Er is een klankbordgroep betrokken bij de totstandkoming van de afspraken, bestaande uit omwonenden en ondernemers, die in grote lijnen akkoord is gegaan. De omgevingsvergunning voor de locatie is verleend met een einddatum van twee jaar, met een mogelijke verlenging van maximaal één jaar. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en inwoners zijn betrokken via een klankbordgroep en inloopbijeenkomsten.
-
4241 Raadsvoorstel Wensen en bedenkingen aanvullende werkafspraken met het COA opvanglocatie Stationsplein 8.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel ‘Wensen en bedenkingen bij aanvullende werkafspraken met het COA opvanglocatie Stationsplein 8’
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvullende werkafspraken tussen de gemeente Leidschendam-Voorburg en het COA voor de opvanglocatie Stationsplein 8. De raad wordt gevraagd geen wensen en bedenkingen in te dienen. De afspraken zijn aanvullend op de bestaande Bestuursovereenkomst en omvatten onder andere een veiligheidsplan voor de noodopvang van vluchtelingen. De raad heeft eerder moties aangenomen over het juridisch vastleggen van de einddatum van de opvang, duidelijke afspraken en sociale activiteiten voor asielzoekers. De werkafspraken zijn besproken met een klankbordgroep van omwonenden en ondernemers.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar eerdere moties en de betrokkenheid van belanghebbenden via een klankbordgroep. Het bevat ook informatie over de juridische en veiligheidsaspecten.
Rol van de Raad
De raad heeft een adviserende rol en wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen in te dienen over de werkafspraken. Eerder heeft de raad moties aangenomen die in de werkafspraken zijn verwerkt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde werkafspraken zonder verdere wensen of bedenkingen. Dit omvat het accepteren van de juridische vastlegging van de einddatum en de afspraken over sociale activiteiten en veiligheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. De einddatum van de opvang is juridisch vastgelegd, wat het voorstel tijdgebonden maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen over de werkafspraken met het COA.
Participatie
Participatie is vormgegeven door een klankbordgroep van omwonenden en ondernemers, die betrokken zijn geweest bij de bespreking van de werkafspraken. Er zijn ook inloopbijeenkomsten en gesprekken met ondernemersvertegenwoordigers geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, aangezien er geen financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) Veiligheidsplan Noodopvang Asielzoekers Werkafspraken Moties Omgevingsvergunning Klankbordgroep Inwonerparticipatie BOA's (Buitengewoon Opsporingsambtenaren)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.3 Raadsvoorstel wijzigen verordening Individuele Inkomenstoeslag
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Verordening individuele inkomenstoeslag (IIT) 2025 vast te stellen. Deze verordening maakt deel uit van het Dynamisch Minimabeleid, dat als doel heeft om inwoners met een langdurig laag inkomen te ondersteunen. De IIT is een jaarlijkse toelage voor inwoners die drie jaar of langer leven van een inkomen tot 110% van het sociaal minimum. De nieuwe verordening stelt het bedrag voor alle huishoudens vast op €450 per jaar, met ingang van 1 juli 2025. Een belangrijke wijziging is dat inwoners die drie jaar of langer in het bijstandsbestand staan, automatisch aangemeld kunnen worden voor de IIT, om zo het niet-gebruik van de regeling te verminderen. De verordening is een eerste stap in de uitvoering van het Dynamisch Minimabeleid en zorgt ervoor dat gezinnen met kinderen niet benadeeld worden. De financiële impact van de automatische toekenning van IIT past binnen de bestaande budgetten. Belanghebbenden waren betrokken bij de ontwikkeling van het beleid en worden geïnformeerd over de wijzigingen via publicaties en de gemeentelijke website.
-
4129 Raadsvoorstel vaststellen Verordening individuele inkomenstoeslag Leidschendam-Voorburg 2025.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening individuele inkomenstoeslag Leidschendam-Voorburg 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening individuele inkomenstoeslag Leidschendam-Voorburg 2025". Het doel is om inwoners met een langdurig laag inkomen te ondersteunen door middel van een jaarlijkse toelage van €450,-. De verordening introduceert automatische aanmelding voor inwoners die drie jaar of langer in het bijstandsbestand zitten, om niet-gebruik te verminderen en stress te verlichten. Dit is een uitwerking van het Dynamisch Minimabeleid, dat streeft naar gelijke bedragen voor alle huishoudens en uitbreiding van het minimabeleid naar een bredere doelgroep.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de aanleiding, doelstellingen, financiële gevolgen en participatie van belanghebbenden. Echter, meer gedetailleerde informatie over de voorwaarden voor IIT en de exacte implementatie van de automatische aanmelding zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, waarmee zij de uitvoering van het Dynamisch Minimabeleid mogelijk maakt. De raad moet ook toezien op de naleving van de toezeggingen, zoals de bescherming van gezinnen met kinderen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de IIT en de voorwaarden voor automatische aanmelding. Er moet ook worden overwogen hoe de verlaging van de IIT andere regelingen kan bekostigen zonder kwetsbare groepen te benadelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische aspecten van de automatische aanmelding zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op gezinnen met kinderen moet goed worden gemonitord.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de nieuwe IIT-regeling per 1 juli 2025 van kracht wordt.
Participatie:
Belanghebbenden waren betrokken bij de ontwikkeling van het Dynamisch Minimabeleid. Na vaststelling worden de wijzigingen gecommuniceerd via het gemeenteblad en de website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, maar sociale duurzaamheid kan worden bevorderd door bestaanszekerheid te bieden aan inwoners met een laag inkomen.
Financiële gevolgen:
De automatische aanmelding kan leiden tot een stijging van het gebruik van IIT, wat naar verwachting €84.600,- per jaar extra kost. Dit past binnen de bestaande budgetten, maar de exacte dekking wordt niet gedetailleerd uitgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening individuele inkomenstoeslag Dynamisch Minimabeleid Individuele inkomenstoeslag (IIT) Automatische aanmelding Bestaanszekerheid Sociaal minimum Niet-gebruik Hardheidsclausule Bijstandsbestand Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
S.g.d. (suzanne) Kok
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel -
Th.j. (diederik) Visser -
S.g.d. (suzanne) Kok -
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel vaststellen inkoopkader jeugdhulp Haaglanden
"Raad Leidschendam-Voorburg debatteert over Nieuwe Inkoopstrategie Jeugdhulp"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over de voorgestelde inkoopstrategie voor jeugdhulp, die vanaf 2027 moet ingaan. Het plan, dat gericht is op het herstructureren van jeugdhulp in vijf segmenten, stuitte op zowel steun als kritische vragen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor een nieuwe inkoopstrategie voor jeugdhulp in de regio Haaglanden besproken. Het plan, dat vanaf 1 januari 2027 in werking moet treden, richt zich op het herstructureren van jeugdhulp in vijf segmenten. De strategie beoogt een efficiëntere en effectievere jeugdhulpverlening, met als doel een halvering van het jeugdhulpgebruik tegen 2030.Mevrouw Van den Heuvel uitte haar zorgen over de financiering van de vijf segmenten. "Betekent dit dat we de financiering in vijf segmenten vastleggen? Kan het geld voor segment één ook gebruikt worden voor segment twee?" vroeg ze zich af. Ze herinnerde de raad eraan dat eerdere ervaringen met percelen niet positief waren, omdat samenwerking tussen percelen werd bemoeilijkt.
De discussie over financiële plafonds kwam ook aan bod. Mevrouw Feld vroeg zich af hoe een financieringsplafond zou werken in een open einde regeling, waarbij de gemeente verplicht is hulp te bieden aan iedereen die dat nodig heeft. "Hoe ziet mevrouw Van den Heuvel dat?" vroeg ze. Van den Heuvel erkende de complexiteit van het vraagstuk: "We moeten ergens met elkaar zeggen dat je een plafond instelt, zodat je daarna alsnog dat gesprek kunt doen."
Meneer Koster van het CDA benadrukte het belang van een samenleving waarin sociale vraagstukken breder worden aangepakt. Hij vroeg zich af of de inkoopstrategie de transformaties die zijn fractie voor ogen heeft, niet in de weg staat. "Is er iets in deze inkoopstrategie dat voor onze gemeente onmogelijk zou maken om deze transformaties vorm te geven?" vroeg hij.
De wethouder erkende dat de inkoopstrategie een technisch document is, maar benadrukte dat het vooral een sluitstuk moet zijn van de inhoudelijke doelstellingen. "De invloed van de raad zit hem in het vaststellen van die inhoudelijke doelstellingen," legde hij uit. Hij benadrukte dat de strategie kan bijdragen aan de gewenste transformatie in de jeugdhulp.
De discussie zal worden voortgezet in de gemeenteraad, waar het voorstel als bespreekpunt op de agenda staat. Verschillende fracties overwegen moties in te dienen om hun zorgen en wensen verder te adresseren. De wethouder heeft toegezegd open te staan voor verdere gesprekken en benadrukte het belang van strategisch partnerschap met jeugdhulpaanbieders om de doelen te bereiken.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van een inkoopstrategie voor jeugdhulp in de regio Haaglanden, met ingang van 1 januari 2027. De strategie richt zich op het herstructureren van jeugdhulp in vijf segmenten: jeugdhulp met verblijf, hoog specialistische GGZ, dagbesteding/dagbehandeling, onderwijs-jeugdhulp, en veel voorkomende jeugdhulp. De focus ligt op strategisch partnerschap met jeugdhulpaanbieders, het betrekken van ervaringsdeskundigen, en het bieden van flexibiliteit in contracten om innovatie te bevorderen. Het doel is om de jeugdhulp efficiënter en effectiever te maken, met als uiteindelijke doel een halvering van het jeugdhulpgebruik tegen 2030. De strategie omvat ook een financiële besparingsopgave en benadrukt de noodzaak van samenwerking tussen gemeenten en het Rijk. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken bij de voorbereiding van de strategie, en er is aandacht voor evaluatie en transparantie in de uitvoering.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen inkoopstrategie jeugdhulp Haaglanden." Het voorstel richt zich op het vaststellen van kaders voor de inkoop van regionale jeugdhulp vanaf 1 januari 2027. Het doel is om de jeugdhulp te structureren in vijf segmenten en strategische partnerschappen met aanbieders te bevorderen. Er wordt gestreefd naar een halvering van het jeugdhulpgebruik tegen 2030 door de focus te leggen op de omgeving van kinderen en het versterken van de verbinding met andere domeinen. Flexibiliteit en innovatie in contracten worden benadrukt, evenals de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke kaders en doelstellingen voor elk segment van de jeugdhulp. Het bevat ook een planning en beschrijft de financiële gevolgen en risico's. De volledigheid is goed, hoewel de praktische uitvoering en de impact van de voorgestelde veranderingen nog verder uitgewerkt moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de voorgestelde kaders voor de inkoopstrategie goed te keuren. Daarnaast speelt de raad een belangrijke rol in de sturing en besluitvorming over de vernieuwing van de toegang en de verordening jeugdhulp.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de inkoopstrategie en de bijbehorende kaders. Dit omvat keuzes over de segmentatie van jeugdhulp, de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen, en de flexibiliteit en innovatie in contracten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelstellingen en een tijdlijn. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de praktische uitvoering en de impact van de veranderingen vereisen verdere uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde kaders voor de inkoopstrategie van de regionale jeugdhulp.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van ervaringsdeskundigen en de regionale adviesraad sociaal domein. Er is input verzameld van diverse belanghebbenden, waaronder ouders en jongeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar de focus op structurele veranderingen en het verminderen van jeugdhulpgebruik kan als een duurzame benadering worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent de financiële uitdagingen en de noodzaak van besparingen, met een regionale besparingsopgave van € 25 miljoen. Er wordt een taakgerichte bekostiging voorgesteld, maar de exacte dekking en verdeling van kosten tussen gemeenten moeten nog worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopstrategie Jeugdhulp Segmenten Hervormingsagenda Flexibiliteit Ervaringsdeskundigheid Regionale samenwerking Besparingsopgave Lokale teams ContractenVerfijning van de zoekopdracht:
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J. (jeroen) Brokke
I.m. (iris) Feld
J. (jeroen) Brokke
I.m. (iris) Feld
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
I.m. (iris) Feld
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
I.m. (iris) Feld
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
I.m. (iris) Feld
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J.j. (jorrit) Koster
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
E.c. (els) Van Saltbommel
J. (jeroen) Brokke
E.c. (els) Van Saltbommel
J. (jeroen) Brokke
E.c. (els) Van Saltbommel
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J. (jeroen) Brokke
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
I.m. (iris) Feld
E.c. (els) Van Saltbommel
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
L. (lisa) Vogelaar
J. (jeroen) Brokke
Onbekende spreker
L. (lisa) Vogelaar
J. (jeroen) Brokke
Onbekende spreker
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
L. (lisa) Vogelaar
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeroen) Brokke
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J. (jeroen) Brokke
L. (lisa) Vogelaar
J. (jeroen) Brokke
I.m. (iris) Feld
I.m. (iris) Feld
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
L. (lisa) Vogelaar
J. (jeroen) Brokke
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J. (jeffrey) Keus
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
I.m. (iris) Feld
J. (jeffrey) Keus
J. (jeffrey) Keus
I.m. (iris) Feld
J. (jeroen) Brokke
Onbekende spreker
J. (jeffrey) Keus
J. (jeroen) Brokke
L. (lisa) Vogelaar
J. (jeffrey) Keus
Onbekende spreker
J. (jeffrey) Keus
J. (jeffrey) Keus
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
E.c. (els) Van Saltbommel
J. (jeroen) Brokke
F.b. (frank) Wilschut
J. (jeroen) Brokke
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (jeroen) Brokke
I.m. (iris) Feld
J. (jeroen) Brokke
Onbekende spreker
Onbekende spreker
S.d. (sabrina) Van Den Heuvel
J. (jeroen) Brokke
Onbekende spreker
J. (jeroen) Brokke
J. (jeffrey) Keus
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke -
00:07:30 - 00:09:29 - 00:11:45 - 00:14:42 - 00:19:44 - 00:20:43 - 00:25:00 - 00:28:13 - 00:33:54 - 00:34:47 - 00:35:31 - 00:36:02 - 00:37:44 - 00:37:49 - 00:38:37 - 00:41:41 - 00:46:24 - 00:48:07 - 00:50:11 - 00:54:41 - 00:58:39 - 00:59:09 - 01:00:35 - 01:03:08 - 01:03:59 - 01:04:39 - 01:05:14 - 01:05:51 - 01:07:15 - 01:09:46 - 01:15:58 - 01:16:00 - 01:17:59 - 01:19:14 - 01:20:46 - 01:21:33 - 01:23:24 - 01:24:31 - 01:25:02 - 01:26:30 - 01:26:51 - 01:27:39 - 01:28:32 - 01:29:53 - 01:34:13 - 01:34:39 - 01:43:57 - 01:44:45
F.b. (frank) Wilschut -
Agendapunt 5.4 Raadsbrief informeren over Beheerplan Sportparken vanaf 2025
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
L.n.r. (laurens) Van Der Linden
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
M. (mahjoub) Mathlouti
J. (jeroen) Brokke
M. (mahjoub) Mathlouti
M. (mahjoub) Mathlouti
J. (jeroen) Brokke
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
A.j.w. (astrid) Van Eekelen
J. (jeroen) Brokke
M.j.r. (maurice) Hartsinck
M. (mahjoub) Mathlouti
J. (jeroen) Brokke
M. (mahjoub) Mathlouti
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke
Th.j. (diederik) Visser
J. (jeroen) Brokke
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
J. (jeroen) Brokke
M. (mahjoub) Mathlouti
A.j.w. (astrid) Van Eekelen
M. (mahjoub) Mathlouti
J. (jeroen) Brokke
Onbekende spreker -
L.n.r. (laurens) Van Der Linden -
F.b. (frank) Wilschut -
Agendapunt 6.1 Besluitenlijst Commissie Samenleving 31 maart 2025
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke -
Agendapunt 6.2 Raadsvoorstel instellen BIZ pandeigenaren Huygenskwartier Voorburg
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de invoering van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) voor pandeigenaren in het Huygenskwartier Voorburg voor de periode 2026-2030. Dit initiatief, voortgekomen uit de Vereniging pandeigenaren Huygenskwartier Voorburg (VPHV), beoogt de kwaliteit en aantrekkelijkheid van het winkelgebied te verbeteren door gezamenlijke investeringen. De BIZ stelt pandeigenaren in staat om collectief bij te dragen aan verbeteringen op het gebied van samenwerking, bereikbaarheid, openbare ruimte, branchering en leegstand. De gemeente faciliteert dit proces door een belasting te heffen, waarvan de opbrengst als subsidie aan de BIZ-stichting wordt uitgekeerd. Een draagvlakmeting onder de pandeigenaren is vereist voor de invoering van de BIZ. De financiële impact is budgetneutraal, met een geraamde opbrengst van €80.000 na aftrek van heffings- en inningskosten. De BIZ biedt een structurele oplossing voor de uitdagingen in de detailhandel en versterkt de samenwerking tussen pandeigenaren, ondernemers en de gemeente.
-
3977 Raadsvoorstel Bedrijfsinvesteringszone Pandeigenaren Huygenskwartier Voorburg 3977.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening bedrijveninvesteringszone Pandeigenaren Huygenskwartier Voorburg 2026-2030". Het voorstel betreft de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het Huygenskwartier Voorburg, waarbij pandeigenaren gezamenlijk investeren in de kwaliteit en aantrekkelijkheid van hun bedrijfsomgeving. De gemeente faciliteert dit door een belasting te heffen, die als subsidie wordt uitgekeerd aan een BIZ-stichting. Het doel is om de leefbaarheid, veiligheid en economische ontwikkeling van het gebied te bevorderen. De verordening treedt in werking na een positieve draagvlakmeting onder de pandeigenaren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de BIZ, de betrokken partijen, de financiële aspecten en de procedurele stappen, inclusief de noodzaak van een draagvlakmeting.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen, wat een noodzakelijke stap is voor de oprichting van de BIZ. De raad moet ook de uitkomst van de draagvlakmeting in acht nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de oprichting van de BIZ steunt, wat impliceert dat zij het belang van collectieve investeringen in het Huygenskwartier erkent. Er moet ook worden overwogen hoe de BIZ zich verhoudt tot andere gemeentelijke initiatieven en belastingen, zoals de reclamebelasting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de BIZ hangt af van de uitvoering en de betrokkenheid van de pandeigenaren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de verordening voor de BIZ vaststelt, waarmee zij de oprichting van de BIZ mogelijk maakt, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat pandeigenaren via bijeenkomsten en nieuwsbrieven zijn geïnformeerd en dat er een draagvlakmeting plaatsvindt. Er is sprake van participatie, maar de mate waarin input van pandeigenaren daadwerkelijk invloed heeft gehad, is niet volledig duidelijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een doel van de BIZ, maar kan impliciet een rol spelen in de verbetering van de openbare ruimte en de economische ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De BIZ wordt financieel neutraal ingevoerd. De geïnde belastinggelden worden na aftrek van heffings- en inningskosten als subsidie uitgekeerd aan de BIZ-stichting. De kosten worden budgetneutraal verwerkt in de gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Huygenskwartier Pandeigenaren Vereniging pandeigenaren Huygenskwartier Voorburg (VPHV) Draagvlakmeting Subsidie Uitvoeringsovereenkomst Collectieve investeringen Reclamebelasting Economische ontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke -
Agendapunt 6.3 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op de begroting 2026 van de Rekenkamer Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit houdt in dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit geen zienswijze in te dienen op de begroting van de gemeenschappelijke regeling Rekenkamer Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg. De rekenkamer stelt jaarlijks de begroting vast en de deelnemende gemeenteraden kunnen hierop reageren. Echter, vanwege de autonome werkwijze van de rekenkamer en de vastgestelde taakstelling, wordt voorgesteld geen inhoudelijke zienswijze te geven. De financiële positie van gemeenten verslechtert door een krimp van het gemeentefonds vanaf 2026, waardoor een algemene korting is toegepast in de begroting voor 2026 en de meerjarenraming 2027-2029. Dit besluit heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente en inwoners zijn niet betrokken bij dit voorstel. Documenten die bij het raadsvoorstel horen, zijn onder andere de aanbiedingsbrief en de ontwerpbegroting 2026 van de rekenkamer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op de begroting 2027 van de rekenkamer Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg". Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de gemeenschappelijke regeling Rekenkamer voor het jaar 2027. De rekenkamer heeft een autonome rol en de begroting is al aangepast aan de financiële kaders die door de regio zijn gesteld. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente en inwoners zijn niet betrokken bij dit besluit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden aangeeft waarom geen zienswijze wordt ingediend en de financiële context schetst. Het bevat alle relevante documenten en achtergrondinformatie.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te besluiten of zij een zienswijze willen indienen op de ontwerpbegroting van de rekenkamer. In dit geval wordt voorgesteld om dat niet te doen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet indienen van een zienswijze op de begroting van de rekenkamer. Dit kan invloed hebben op de controle en kaderstelling van de rekenkamer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of realistisch in termen van doelstellingen, omdat het slechts een besluit betreft om geen zienswijze in te dienen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te dienen en de bijbehorende brief vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden bij dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het budget voor de rekenkamer jaarlijks bij de programmabegroting wordt vastgesteld. Er wordt geen dekking vereist of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamer Begroting Zienswijze Gemeenschappelijke regeling Financiële positie Taakstelling Overhead Gemeentefonds Korting AutonomieVerfijning van de zoekopdracht:
J. (jeroen) Brokke
J. (jeroen) Brokke -
Agendapunt 6.4 Raadsvoorstel wijziging van de verordening rechtspositie raads- en commissieleden
Raadsleden Discussieren over Toelage voor Voorzitters: "Een Nodige Erkenning of Onnodige Uitgave?"
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd fel gedebatteerd over een voorstel om voorzitters van commissievergaderingen een maandelijkse toelage te geven. Het voorstel, dat voortkomt uit een recente wijziging in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, verdeelde de raad in voor- en tegenstanders.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de wijziging van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Leidschendam-Voorburg 2019. De wijziging houdt in dat voorzitters en plaatsvervangend voorzitters van beeldvormende en commissievergaderingen een maandelijkse toelage kunnen ontvangen. Dit is mogelijk gemaakt door een wijziging in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, die per 9 januari 2025 is ingegaan. De toelage bedraagt momenteel € 155,33 per maand en geldt voor commissies die onder artikel 82 van de Gemeentewet vallen. De wijziging treedt in werking na de bekendmaking en de toelage start per 1 juni 2025. De financiële impact van deze wijziging is ongeveer € 11.000 per jaar, te dekken uit bestaande budgetten. Inwoners zijn niet betrokken bij dit besluit, aangezien het een interne aangelegenheid van de gemeenteraad betreft.
-
Raadsvoorstel vaststellen wijziging van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Eerste wijziging van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Leidschendam-Voorburg 2019". Het beoogt de invoering van een maandelijkse toelage voor voorzitters en plaatsvervangend voorzitters van commissievergaderingen, zoals toegestaan door een recente wijziging in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. De wijziging stelt dat deze toelage, momenteel vastgesteld op €155,33, kan worden toegekend aan degenen die regelmatig vergaderingen leiden. De wijziging treedt in werking na bekendmaking en de toelage start per 1 juni 2025. De financiële impact is ongeveer €11.000 per jaar, gedekt uit bestaande budgetten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, inhoud, financiële gevolgen en de procedure voor inwerkingtreding beschrijft. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijziging en de betrokken personen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de wijziging van de verordening en de toekenning van de toelage aan de voorzitters en plaatsvervangend voorzitters van commissievergaderingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de nieuwe mogelijkheid voor een toelage willen implementeren en of zij de voorgestelde personen hiervoor willen benoemen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten en budgettaire overwegingen van de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist wellicht enige details over de evaluatie van de effectiviteit van de toelage (realistisch en tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijziging van de verordening en de toekenning van de toelage aan de genoemde personen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden, aangezien het voorstel betrekking heeft op de interne werking van de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de rechtspositie van raads- en commissieleden.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen ongeveer €11.000 per jaar, en deze kosten worden gedekt uit de bestaande budgetten, wat aangeeft dat er geen extra financiële lasten worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtspositie Toelage Voorzitter Plaatsvervangend voorzitter Rechtspositiebesluit Gemeentewet Commissie Wijziging Beeldvormende vergaderingen Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht: