20-06-2023 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda
Th.J. Visser - CDA:
- 161 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 370 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 143 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 135 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 247 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 320 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 222 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 186 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 144 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 392 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 197 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 122 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 424 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 184 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 170 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 199 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 858 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 190 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 108 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 72 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 196 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 250 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 130 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 168 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 134 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 161 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 161 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 98 w/m
S.R. Paltansing - PvdA
E.J. Muller - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel Vaststellen Uitvoeringsprogramma Verkeers- en vervoerplan 2023
Fietsprojecten in Leidschendam-Voorburg: Gemeenteraad verdeeld over mobiliteitsplan
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen. Dit plan omvat nieuwe fietsprojecten zoals de inrichting van de Parnashofweg, Vlietweg en Nicolaas Beetslaan als fietsstraten, evenals het asfalteren van tegelfietspaden. Er worden twee kredieten voorgesteld: € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden. Deze projecten zijn onderdeel van een bredere mobiliteitstransitie die gericht is op het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 bleek dat de meningen over de toekomst van mobiliteit in Leidschendam-Voorburg sterk uiteenlopen. Het plan, dat zich richt op het verbeteren van de fietsvoorzieningen in de gemeente, werd door sommigen geprezen, terwijl anderen zich zorgen maakten over de positie van de automobilist.De VVD, vertegenwoordigd door de heer De Klerk, benadrukte het belang van een evenwichtige aanpak. "Onze infrastructuur is het skelet van onze gemeente," stelde De Klerk. Hij pleitte voor aandacht voor zowel fietsers als automobilisten, en vroeg zich af waarom de auto niet expliciet werd genoemd in het voorstel. "We hebben tenslotte toch 40.000 auto's in onze gemeente," merkte hij op.
Aan de andere kant van het spectrum stond de ChristenUnie, die pleitte voor een duidelijke keuze voor duurzame mobiliteit. "De toekomst is duurzaam, dus daar moeten we de keuzes op maken," aldus de heer Wilschut. Hij suggereerde dat de gemeente meer zou moeten investeren in fietsinfrastructuur en openbaar vervoer, en minder in autoverkeer.
GroenLinks sloot zich hierbij aan en benadrukte dat duurzame oplossingen juist een oplossing kunnen zijn voor de autoproblemen. "Meer mensen op de fiets en in het openbaar vervoer betekent minder auto's op straat," aldus mevrouw De Pree.
De Partij van de Arbeid uitte zorgen over de leefbaarheid en bereikbaarheid in de gemeente, vooral rondom drukke gebieden zoals de Mall of the Netherlands. "We moeten het taboe op het makkelijke autogebruik durven doorbreken," stelde de heer Walters.
Het debat maakte duidelijk dat er behoefte is aan een integrale visie op mobiliteit, waarin verschillende vervoersmiddelen in samenhang worden bekeken. De wethouder erkende deze behoefte en gaf aan dat er in de toekomst gewerkt zal worden aan een mobiliteitsstrategie als onderdeel van de omgevingsvisie.
Hoewel het voorstel voor de fietsprojecten op steun kon rekenen, werd er door meerdere fracties aangedrongen op een 10-minutendebat om verdere discussie mogelijk te maken. De gemeenteraad lijkt zich te moeten buigen over de vraag hoe de balans tussen fiets, auto en openbaar vervoer in de toekomst vormgegeven moet worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen. Dit plan omvat nieuwe fietsprojecten zoals de inrichting van de Parnashofweg, Vlietweg en Nicolaas Beetslaan als fietsstraten, evenals het asfalteren van tegelfietspaden. Er worden twee kredieten voorgesteld: € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden. Deze projecten zijn onderdeel van een bredere mobiliteitstransitie die gericht is op het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio. De gemeente werkt samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en andere overheden om deze doelen te bereiken. Hoewel inwoners niet direct betrokken zijn bij de actualisatie van het Uitvoeringsprogramma, vindt participatie plaats bij individuele projecten. De financiële gevolgen van de investeringen worden gedekt door subsidies en de reserve Mobiliteit.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel is getiteld "Raadsvoorstel Vaststellen Uitvoeringsprogramma Verkeers- en Vervoerplan Leidschendam-Voorburg 2023". Het betreft de vaststelling van het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023, waarin nieuwe fietsprojecten worden opgenomen: de inrichting van de Parnashofweg, ventweg Vlietweg en Nicolaas Beetslaan als fietsstraten, en het asfalteren van tegelfietspaden. Het doel is om de fietsbereikbaarheid en -veiligheid te verbeteren, vooruitlopend op de Omgevingsvisie. Twee kredieten worden voorgesteld: € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden. De projecten worden deels gesubsidieerd door de MRDH.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële onderbouwing en een overzicht van de projecten. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de betrokkenheid van inwoners en belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen en de voorgestelde kredieten goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van fietsprojecten binnen de bredere mobiliteitsstrategie en de toewijzing van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: Specifiek (ja), Meetbaar (ja, in termen van financiële middelen), Acceptabel (afhankelijk van politieke keuzes), Realistisch (ja, met subsidies), Tijdgebonden (ja, met tijdlijnen voor uitvoering). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van belanghebbenden is niet goed uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen en de kredieten goed te keuren.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners en belanghebbenden bij de actualisatie van het Uitvoeringsprogramma. Participatie vindt plaats bij individuele projecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op fietsinfrastructuur en mobiliteitstransitie, wat bijdraagt aan een groenere en gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden, deels gedekt door subsidies van de MRDH. De netto-investeringen worden afgeschreven over 30 jaar, met structurele rentelasten opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitstransitie Fietsstraat Omgevingsvisie Uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid Verkeersveiligheid Fietsinfrastructuur MRDH (Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) Asfalteren Reserve MobiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 112 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 166 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 157 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 151 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 261 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
R.M. de Klerk - VVD:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 237 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 115 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 169 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 248 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 530 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 307 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 214 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 1500 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 267 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 117 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 211 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 581 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 117 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 146 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 164 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 257 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 209 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 199 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 414 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 203 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 388 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 172 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 100 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 198 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 85 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 205 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 515 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 228 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 238 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 487 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 177 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 234 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 148 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 179 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 199 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 237 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 150 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 245 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 185 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 147 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 151 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 148 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 235 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 250 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 288 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 621 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 200 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 223 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 257 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 576 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 224 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 462 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 262 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 104 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 177 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 180 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 207 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 185 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 277 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 191 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 187 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 198 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 190 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 186 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 203 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 240 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 170 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 175 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 228 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 480 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 237 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 181 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 233 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 159 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 175 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 408 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 188 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 165 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 48 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 162 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 259 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 181 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 204 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 160 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 168 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 215 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 211 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 215 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 239 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 233 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 220 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 153 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 135 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 209 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 184 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 213 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 67 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 178 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 192 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 334 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 396 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 239 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 189 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 462 w/m
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 232 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 600 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 319 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 185 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 145 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 164 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 221 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 96 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 82 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 216 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 170 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 239 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 67 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
D.M. de Prez - GroenLinks:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 136 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 141 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 98 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 247 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 129 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 156 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 17 w/m
Th.J. Visser - CDA
00:20:58 - 00:25:09 - 00:25:40 - 00:26:03 - 00:26:45 - 00:26:56 - 00:27:03 - 00:27:48 - 00:28:07 - 00:28:21 - 00:29:07 - 00:29:19 - 00:29:47 - 00:30:09 - 00:30:48 - 00:31:22 - 00:34:17 - 00:36:32 - 00:39:17 - 00:41:45 - 00:43:10 - 00:43:25 - 00:43:46 - 00:44:44 - 00:45:19 - 00:45:52 - 00:46:21 - 00:48:20 - 00:52:24 - 00:55:04 - 00:55:19 - 00:55:29 - 00:57:32 - 00:57:59 - 00:58:14 - 00:58:33 - 00:59:23 - 01:01:29 - 01:01:53 - 01:05:40 - 01:07:09 - 01:08:15 - 01:11:21 - 01:11:56 - 01:12:42 - 01:13:21 - 01:14:01 - 01:21:25 - 01:22:22 - 01:28:13 - 01:28:23 - 01:28:58 - 01:33:50 - 01:35:27 - 01:35:51 - 01:36:49 - 01:37:25 - 01:38:02 - 01:38:56 - 01:39:01 - 01:40:19 - 01:43:44 - 01:44:27 - 01:47:03 - 01:48:19 - 01:48:31 - 01:48:57 - 01:49:27 - 01:49:36 - 01:49:48 - 01:50:16 - 01:50:51 - 01:51:21 - 01:52:56 - 01:53:30
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Noorthey
Groen Licht voor Bestemmingsplan "Noorthey" in Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor het bestemmingsplan "Noorthey", onderdeel van de transformatie van de Duivenvoordecorridor. Het plan beoogt de landschappelijke waarde te versterken door landschapsvreemde glastuinbouwbedrijven te verwijderen en te vervangen door een groen woonmilieu.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het bestemmingsplan "Noorthey" uitvoerig besproken. Het plan maakt deel uit van een bredere herontwikkeling van de Duivenvoordecorridor, waarbij de focus ligt op het omvormen van het gebied tot een kwalitatief hoogwaardig groen landschap. Dit wordt mede gefinancierd door beperkte woningbouw, waarbij slechts 15% van de oorspronkelijke bebouwing wordt herbouwd.Mevrouw Kortman van de VVD sprak haar tevredenheid uit over de voortgang van het plan: "De VVD is blij dat het plan tot uitvoering komt, waarbij slechts 15% van de bebouwing terug wordt geplaatst." Ze benadrukte het belang van een authentiek groen landschap met kleinschalige bebouwing en stelde vragen over de waterhuishouding en groene parkeerplekken.
De heer Van Wijk van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) deelde de vreugde over de plannen, maar uitte zorgen over het bouwverkeer: "De Noordzeelaan is smal en er is veel fietsverkeer. Graag vernemen wij van de wethouder wat de alternatieven zijn om het bouwverkeer op een andere manier te laten verlopen."
GroenLinks en de PvdA uitten kritiek op het gebrek aan betaalbare woningen in het plan. "Hoe rijmt u dit met de bouw van 151 dure woningen in een breekbaar natuurgebied?" vroeg GroenLinks. De wethouder legde uit dat de afspraken over de woningbouw al eerder waren gemaakt en dat het huidige plan daar niet van afwijkt.
D66, vertegenwoordigd door de heer Joosten, stelde vragen over de balans tussen bebouwing en groen, en vroeg om verduidelijking over de financiële overwegingen die het gebruik van de maximale 15% bebouwing rechtvaardigen. Ook vroeg hij naar maatregelen om geluidsoverlast door verkeer te beperken.
De wethouder benadrukte dat het bestemmingsplan een uitvoering is van eerder vastgestelde kaders en dat er geen ruimte is voor aanpassingen in het aandeel sociale woningbouw. "Het is wat het is," aldus de wethouder. Hij verzekerde de raad dat er alles aan wordt gedaan om het bouwverkeer niet via de Noordzeelaan te laten verlopen, maar gaf aan afhankelijk te zijn van derden voor de definitieve route.
Ondanks de zorgen en vragen van verschillende fracties, werd het bestemmingsplan "Noorthey" uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, met enkele partijen die een stemverklaring aankondigden. De transformatie van de Duivenvoordecorridor kan daarmee verdergaan, met de belofte van een groener en aantrekkelijker woongebied in het vooruitzicht.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Noorthey" in Leidschendam-Voorburg. Het plan is onderdeel van de transformatie van de Duivenvoordecorridor, een gebied dat wordt omgevormd om landschapsvreemde glastuinbouwbedrijven te verwijderen en de landschappelijke waarde te versterken. Dit wordt mede gefinancierd door beperkte woningbouw. Het bestemmingsplan "Noorthey" faciliteert de ontwikkeling van een groen woonmilieu op het gemeentelijk perceel Noorthey. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn vijf zienswijzen ingediend. De financiële aspecten zijn geregeld via een overeenkomst met de initiatiefnemer, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via inspraakmogelijkheden en kunnen beroep instellen tegen het besluit. Het plan wordt na vaststelling zes weken ter inzage gelegd, waarbij beroep mogelijk is bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Noorthey
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "Noorthey" in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan is onderdeel van de transformatie van de Duivenvoordecorridor, een gebied dat wordt herontwikkeld om landschapsvreemde glastuinbouwbedrijven uit te plaatsen en de landschappelijke waarde te versterken. Dit wordt mede gefinancierd door beperkte woningbouw. Het voorstel omvat de vaststelling van het bestemmingsplan, de zienswijzennota en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen. Het plan is juridisch-planologisch van aard en biedt de basis voor vergunningverlening voor de herontwikkeling van het gebied.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de achtergrond, doelstellingen en juridische aspecten. Het bevat ook informatie over de zienswijzen en de financiële regeling.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan vast te stellen, de zienswijzennota goed te keuren en te besluiten geen exploitatieplan vast te stellen. De raad moet ook de participatie van belanghebbenden beoordelen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de balans tussen woningbouw en behoud van landschappelijke waarde, en over de wijze van participatie en betrokkenheid van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en akkoord te gaan met het afzien van een exploitatieplan.
Participatie
Het voorstel beschrijft de mogelijkheid voor belanghebbenden om zienswijzen in te dienen en beroep aan te tekenen. Er is echter weinig detail over actieve participatieprocessen voorafgaand aan de vaststelling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op het versterken van landschappelijke en cultuurhistorische waarden en het creëren van een groen woonmilieu.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn geregeld via een overeenkomst met de initiatiefnemer, waardoor de gemeente geen exploitatieplan hoeft vast te stellen. Kostenverhaal is verzekerd, maar specifieke bedragen of budgetten worden niet genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Noorthey Duivenvoordecorridor Woningbouw Zienswijzen Transformatie Landschapswaarde Cultuurhistorische waarde Groene verbindingszone Planschade Wet ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 140 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 178 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 303 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 102 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 141 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 303 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 126 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 231 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 188 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 163 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 286 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 126 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 216 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 167 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 172 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 206 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 126 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
B.B. Joosten
- 202 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 60 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 86 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 211 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 213 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 196 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 273 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 179 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 134 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 152 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 74 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 152 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 240 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 145 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 214 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 195 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 332 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 216 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 44 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 151 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 131 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 266 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 123 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 227 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
M. van Wijk - GBLV:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 91 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 134 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 179 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 92 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 218 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 46 w/m
Th.J. Visser - CDA
01:55:48 - 01:59:45 - 02:01:23 - 02:02:08 - 02:02:33 - 02:02:52 - 02:03:05 - 02:03:30 - 02:03:53 - 02:04:01 - 02:09:47 - 02:12:57 - 02:13:17 - 02:14:57 - 02:15:42 - 02:15:56 - 02:16:01 - 02:19:48 - 02:20:27 - 02:21:05 - 02:21:41 - 02:22:08 - 02:22:54 - 02:23:10 - 02:24:57 - 02:25:31 - 02:26:12 - 02:26:29 - 02:26:50 - 02:27:14 - 02:27:29 - 02:27:32
B.B. Joosten -
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel Vaststellen Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit
Nieuwe Verordening Omgevingskwaliteit: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Toekomstige Adviescommissie
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe verordening besproken die de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed moet vervangen. Deze verandering is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De nieuwe adviescommissie omgevingskwaliteit zal advies geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen. Tijdens het debat werden enkele amendementen en vragen besproken, met name over de onafhankelijkheid en samenstelling van de commissie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd de nieuwe verordening voor de adviescommissie omgevingskwaliteit besproken. Deze commissie moet de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed vervangen vanwege de aanstaande Omgevingswet. De verordening, die zonder inspraakreacties is vastgesteld, bevat richtlijnen voor de adviezen en bepalingen over de benoeming en het ontslag van commissieleden.De heer Beek opende het debat met een toelichting op zijn amendementen. Hij stelde voor om de onafhankelijkheid van de commissieleden beter te waarborgen en vroeg zich af hoe de samenwerking met externe partijen, zoals de vereniging Dorp, Stad en Land, zou verlopen. "Hoe is de onafhankelijkheid van de commissie gewaarborgd?" vroeg hij zich af.
De discussie over de grootte van de commissie was een belangrijk punt. De heer Van Wissen vroeg zich af of het minimumaantal van drie leden voldoende was gezien de gestelde eisen aan de leden. "Is het niet verstandiger om het minimum van drie leden te verhogen?" vroeg hij de wethouder.
De wethouder legde uit dat de vereniging Dorp, Stad en Land een belangrijke rol speelt bij het werven van deskundigen voor de commissie. Hij benadrukte dat de leden geen ambt in de gemeente mogen bekleden en dat er geen zakelijke banden mogen zijn met de gemeente. "Het is een club van ons, met een mooie historie van bijna 100 jaar," aldus de wethouder.
Een ander belangrijk onderwerp was de rol van de commissie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (bopa's). De wethouder legde uit dat de commissie advies geeft aan het college en dat de raad zelf kan bepalen bij welke bopa's zij adviesrecht wil hebben. "U heeft alle ruimte om te bepalen waar u adviesrecht op wilt," verzekerde de wethouder.
Het debat eindigde met een akkoord over de suggestie van de wethouder om de onafhankelijkheid van de commissieleden in het Reglement van Orde te borgen. De raad zal in de toekomst verder spreken over de Omgevingswet en de rol van de adviescommissie omgevingskwaliteit.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg stelt een nieuwe Verordening vast voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit, ter vervanging van de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die de bestaande regels uit de Bouwverordening laat vervallen. De nieuwe commissie zal advies geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen, indien de gemeenteraad of het college dit nodig acht. De Verordening bevat richtlijnen voor de totstandkoming van adviezen en bepalingen over de benoeming en het ontslag van commissieleden. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de inzageperiode van de ontwerp Verordening, waardoor deze ongewijzigd wordt vastgesteld. Het bijbehorende Reglement van Orde, dat de werkwijze van de commissie beschrijft, wordt door de commissie zelf vastgesteld. De Verordening treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking, gepland op 1 juli 2023, en heeft geen financiële gevolgen.
-
2880 Raadsvoorstel Vaststellen Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Verordening voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit in Leidschendam-Voorburg. Deze commissie vervangt de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed, in lijn met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De Verordening regelt de taken, bevoegdheden, en benoemingsprocedures van de commissieleden. Het doel is om advies te geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen. De ontwerp Verordening heeft ter inzage gelegen zonder inspraakreacties en wordt ongewijzigd ter vaststelling aangeboden. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en de Verordening treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de oprichting en werking van de nieuwe adviescommissie. Het beschrijft de aanleiding, de inhoud van de Verordening, en de procedurele aspecten zoals inspraak en vaststelling.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de Verordening vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de activiteiten waarvoor advies van de commissie noodzakelijk is. De raad en het college moeten gezamenlijk beslissen over deze activiteiten binnen de grenzen van de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is echter minder meetbaar en haalbaar omdat het geen specifieke doelen of evaluatiecriteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vast te stellen.
Participatie
De participatie is beperkt tot het ter inzage leggen van de ontwerp Verordening. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid of tevredenheid met het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verordening Adviescommissie omgevingskwaliteit Bouwverordening Ruimtelijke kwaliteit Erfgoedcommissie Rijksmonumenten Omgevingsvergunning Inspraakverordening Reglement van OrdeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement advies en geen onderlinge zakelijke band leden
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door Guus Beek van de VVD, beoogt wijzigingen aan te brengen in de Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit. Het stelt voor om de adviestaak van de commissie te baseren op relevante beleidsdocumenten zoals de omgevingsvisie en de Welstandsnota. Daarnaast worden wijzigingen voorgesteld in de samenstelling van de commissie, waarbij de onafhankelijkheid van de leden wordt benadrukt. Er wordt een protocol geïntroduceerd om te waarborgen dat er geen functionele of professionele zakelijke banden bestaan tussen de leden, behalve binnen de organisatie die de commissie uitvoert.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het specifieke wijzigingen voorstelt in de bestaande verordening. Het adresseert zowel de adviestaak als de samenstelling van de commissie, wat belangrijke aspecten zijn voor de werking ervan.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden aangenomen. Dit omvat het evalueren van de impact van de wijzigingen op de werking van de adviescommissie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen de onafhankelijkheid en effectiviteit van de adviescommissie verbeteren. Er moet ook worden overwogen of de nadruk op het gebruik van specifieke beleidsdocumenten bijdraagt aan de doelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de huidige verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou resulteren in de aanpassing van de verordening zoals voorgesteld.
Participatie
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar door de nadruk op onafhankelijkheid en deskundigheid kan het impliceren dat de commissie op een transparante en objectieve manier werkt, wat participatie kan bevorderen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar de focus op omgevingskwaliteit kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat de implementatie van een protocol voor onafhankelijkheid enige kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Omgevingskwaliteit Adviescommissie Onafhankelijkheid Deskundigheid Monumentenzorg Architectuur Stedenbouw Cultuurhistorie OmgevingsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 153 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 123 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 157 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 322 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 261 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 205 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 138 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 116 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 188 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 65 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 125 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 237 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 169 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 368 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 146 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 109 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 134 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 163 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 320 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 211 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 200 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 142 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 164 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 184 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 235 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 378 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 162 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 175 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 323 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 100 w/m
Agendapunt 2.f Raadsbrief Instemmen met Ontwerp Nota Parkeernormen Leidschendam-Voorburg 2023
Th.J. Visser - CDA:
- 140 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 182 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 168 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 161 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 48 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 179 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 157 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 343 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 194 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 149 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 924 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 215 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 260 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 174 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 181 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 104 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 187 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 300 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 193 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 171 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 176 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 180 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 143 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 124 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 195 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 87 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 204 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 117 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 260 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 139 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 251 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 223 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 233 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 128 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 193 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 131 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 173 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 167 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 194 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 152 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 159 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 156 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 200 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 170 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 194 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 182 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 244 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 186 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 130 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 163 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 116 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 133 w/m
Th.J. Visser - CDA
02:54:52 - 02:56:02 - 03:00:23 - 03:01:37 - 03:04:27 - 03:05:29 - 03:05:45 - 03:06:22 - 03:08:19 - 03:13:24 - 03:13:32 - 03:14:16 - 03:16:02 - 03:16:35 - 03:17:28 - 03:18:16 - 03:19:37 - 03:20:48 - 03:24:49 - 03:31:21 - 03:32:54 - 03:34:29 - 03:34:31 - 03:40:29 - 03:41:00 - 03:41:28 - 03:42:59
J.M. van Wissen - GBLV
S.G.D. Kok - PvdA
R. van Duffelen - CDA
Agendapunt 3.a Vaststellen besluitenlijsten vorige vergaderingen
Th.J. Visser - CDA:
- 344 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 183 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 169 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 174 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 131 w/m
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel Openen Grondexploitatie de Star
Raadsleden worstelen met geheimhouding rond De Star: "Meer transparantie gewenst"
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd het voorstel voor de gebiedsontwikkeling van De Star besproken. Het plan omvat de bouw van 155 woningen, waarvan 117 sociale huurwoningen. Hoewel de plannen financieel haalbaar zijn, roept de geheimhouding rond de grondexploitatie vragen op.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de gebiedsontwikkeling van De Star, waar de gemeente Leidschendam-Voorburg een grondexploitatie wil openen en een begrotingswijziging voor 2023 wil vaststellen. De plannen voor De Star omvatten de bouw van 155 woningen, waarvan 117 sociale huurwoningen. De gemeente heeft samen met ontwikkelende partijen intentie- en samenwerkingsovereenkomsten afgesloten. De grondexploitatie is financieel haalbaar door subsidies en eerdere investeringen. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd, waaronder naar geluid en bodem, en een voorlopig ontwerp voor de openbare ruimte is opgesteld. De raad heeft eerder moties aangenomen over onder andere de locatie van de rugbyclub en openbaar vervoer, die deels zijn afgehandeld. De grondexploitatie is vertrouwelijk vanwege het financieel belang van de gemeente. Er zijn ook ecologische onderzoeken uitgevoerd, met name naar vleermuizen, waarvoor een ontheffing is aangevraagd. Inwoners zijn betrokken bij de plannen via informatiebijeenkomsten en online consultaties.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Openen Grondexploitatie de Star
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het openen van een grondexploitatie voor de gebiedsontwikkeling De Star en het vaststellen van een begrotingswijziging. Het doel is de realisatie van 155 woningen, waarvan 117 sociale huurwoningen, op de locatie De Star. De plannen zijn financieel vertaald in een grondexploitatie, waarbij subsidies en eerdere investeringen een sluitende exploitatie mogelijk maken. De gemeente draagt het risico voor de grondexploitatie en koopt gronden van Staatsbosbeheer. Er zijn diverse onderzoeken uitgevoerd en een voorlopig ontwerp voor de openbare ruimte is opgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de plannen, financiële aspecten, en de betrokkenheid van belanghebbenden. Echter, de financiële details zijn geheim, wat de transparantie beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten over het openen van de grondexploitatie en het vaststellen van de begrotingswijziging. De raad heeft eerder het ruimtelijk kader vastgesteld en moet nu de financiële en planologische voortgang beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de financiële risico's, de mate van sociale woningbouw, en de omgang met milieu- en geluidsaspecten. Ook moet de raad beslissen over de geheimhouding van financiële documenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van woningdoelstellingen en financiële ramingen. Echter, de geheimhouding van financiële details kan de toetsbaarheid en tijdgebondenheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de grondexploitatie te openen en de begrotingswijziging vast te stellen, rekening houdend met de financiële en planologische implicaties.
Participatie:
Er is sprake van participatie met omwonenden en belanghebbenden, met meerdere momenten van informatie en inspraak. Reacties zijn verwerkt in het ruimtelijk kader.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de locatie langs de A4 en de noodzaak van geluidswerende maatregelen. Er zijn echter geen specifieke duurzaamheidsmaatregelen genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met investeringen en opbrengsten in de grondexploitatie. De exploitatie is sluitend door subsidies en eerdere investeringen, maar details zijn geheim. De dekking is deels afhankelijk van subsidies en grondverkopen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Star Sociale woningbouw Grondexploitatie Ruimtelijk kader WoonInvest WDevelop Subsidie Wet Natuurbeheer Vleermuizen Bouwrijp makenVerfijning van de zoekopdracht:
G.D. Beek - VVD:
- 176 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 155 w/m