Beeldvorming Presidium
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Beeldvorming presentatie Rekenkamercommissie (RKC): Toelichting RKC op het rapport inzake het minimabeleid
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg bespreekt toekomst minimabeleid
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over het minimabeleid over te nemen. Tijdens een informatieve bijeenkomst werden de bevindingen van het rapport besproken, dat onder meer pleit voor betere informatievoorziening en vereenvoudiging van aanvraagprocedures.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een drukbezochte raadsbijeenkomst presenteerden mevrouw Küller van de rekenkamercommissie en mevrouw Broere van adviesbureau Purpose de bevindingen van hun onderzoek naar het minimabeleid in Leidschendam-Voorburg en omliggende gemeenten. Het rapport, uitgebracht op 1 september 2023, legt de nadruk op de noodzaak van verbeteringen in de communicatie en toegankelijkheid van minimaregelingen."Veel minima zijn niet op de hoogte van gemeentelijke regelingen," aldus mevrouw Küller. Dit gebrek aan informatievoorziening werd als een van de grootste knelpunten geïdentificeerd. Daarnaast ervaren inwoners administratieve lasten als een grote hindernis bij het aanvragen van ondersteuning. "Er is moeite met de hoeveelheid informatie die vaak wordt gevraagd," voegde Küller toe.
De rekenkamercommissie deed diverse aanbevelingen, waaronder het verhogen van de inkomensgrenzen en het verbeteren van de klantgerichtheid van consulenten. "De consulenten zijn bereikbaar, maar niet beschikbaar," merkte een van de geïnterviewde inwoners op, waarmee hij de frustratie uitte over de beperkte toegankelijkheid van hulp.
De gemeenteraad toonde zich betrokken en stelde kritische vragen over de uitvoerbaarheid van de aanbevelingen. Joost Koster van het CDA vroeg zich af hoe smart-doelstellingen geformuleerd kunnen worden in een complex sociaal domein. "Hoe kan je echt in dit beleid smart targets formuleren als bijna elk smart target meerdere invloeden zal hebben?" vroeg hij zich af.
Wethouder Van Feller erkende de uitdagingen en benadrukte de noodzaak van een balans tussen wettelijke verplichtingen en klantvriendelijkheid. "We moeten kijken hoe we zo min mogelijk uitvragen, maar aan de andere kant zit je wel met die wetgeving," legde hij uit.
De bijeenkomst was informatief van aard en bedoeld als voorbereiding op het politieke debat dat in november zal plaatsvinden. De gemeenteraad zal dan beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen in het nieuwe minimabeleid. Het rapport heeft geen directe financiële gevolgen, maar de impact op de inwoners kan groot zijn. "Zorg dat ze klantgerichter regelen en meer maatwerk bieden," was een van de adviezen die de raad meekreeg.
De komende weken zullen in het teken staan van verdere discussie en besluitvorming, waarbij de gemeenteraad de kans krijgt om het minimabeleid van Leidschendam-Voorburg toekomstbestendig te maken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over het minimabeleid over te nemen. Het rapport, uitgebracht op 1 september 2023, onderzoekt het huidige armoedebeleid en de uitvoering ervan. De rekenkamercommissie doet diverse aanbevelingen, zoals het verbeteren van de informatievoorziening over minimaregelingen, het vereenvoudigen van aanvraagprocedures, en het verhogen van inkomensgrenzen. Het college heeft positief gereageerd op het rapport en is begonnen met voorbereidingen voor een nieuw minimabeleid. De raad moet nu beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen inwoners betrokken bij het onderzoek.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen naar aanleiding van Rapport minimabeleid
Samenvatting: Het voorstel betreft het overnemen van aanbevelingen van de rekenkamercommissie naar aanleiding van hun onderzoek naar het minimabeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het onderzoek richt zich op de effectiviteit en uitvoering van het armoedebeleid en hoe dit door inwoners wordt ervaren. De aanbevelingen omvatten onder andere het verbeteren van de informatievoorziening, het vereenvoudigen van aanvraagprocedures, en het verhogen van inkomensgrenzen. Het college heeft de aanbevelingen positief ontvangen en is begonnen met voorbereidingen voor een nieuw minimabeleid. De raad moet beslissen welke aanbevelingen worden overgenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de aanbevelingen van de rekenkamercommissie duidelijk opsomt en de context van het onderzoek biedt. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe de aanbevelingen praktisch geïmplementeerd zullen worden.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of en welke aanbevelingen van de rekenkamercommissie worden overgenomen. Dit vereist een beoordeling van de conclusies en aanbevelingen uit het rapport.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over welke aanbevelingen worden overgenomen, zoals het verhogen van inkomensgrenzen en het verbeteren van de klantgerichtheid van consulenten. Deze keuzes kunnen politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de prioritering van middelen en beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties
De aanbevelingen zijn deels SMART, vooral waar het gaat om het specificeren van beleidsdoelen en het koppelen van indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoeringstijdlijn en meetbare resultaten kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten welke aanbevelingen van de rekenkamercommissie worden overgenomen en hoe deze in het minimabeleid worden geïntegreerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen inwoners zijn benaderd tijdens het onderzoek. Dit kan een gemiste kans zijn voor directe participatie en input van de doelgroep.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale duurzaamheid in termen van armoedebestrijding.
Financiële Gevolgen
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn. Dit kan vragen oproepen over hoe de implementatie van de aanbevelingen wordt gefinancierd, vooral als er structurele veranderingen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid Rekenkamercommissie Aanbevelingen Armoedebeleid Informatievoorziening Aanvraagformulieren Automatisering Inkomensgrenzen Klantgerichte cultuur MaatwerkVerfijning van de zoekopdracht:
S.R. Paltansing - PvdA:
- 127 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 129 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 211 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 181 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 176 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 184 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 350 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 211 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 171 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 170 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 197 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 163 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 126 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 198 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 203 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 158 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 175 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 182 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 152 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 145 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 192 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 135 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 195 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 167 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 168 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 68 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 190 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 30 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 173 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 343 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 146 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 191 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 181 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 243 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 177 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 201 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 165 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 145 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 193 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 170 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 231 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 210 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 128 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 196 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 216 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 135 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 178 w/m
A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar:
- 196 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 142 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 209 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 154 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 154 w/m