09-11-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2021 (2132). - 20:30
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg, waarin verschillende financiële beslissingen en aanpassingen worden voorgesteld. Het voorstel omvat onder andere het vaststellen van wijzigingen in de reserves, zoals het doorschuiven van activiteiten van 2021 naar 2022 en het aanpassen van stortingen en onttrekkingen aan diverse reserves. Daarnaast wordt een investeringskrediet van € 850.000 voor IKC Heeswijk voorgesteld. De 2e Tussentijdse rapportage 2021 informeert de gemeenteraad over de voortgang van de programmabegroting 2021, waarbij 94% van de speerpunten op schema ligt, met uitzondering van het project Bereikbaar Stompwijk. Het verwachte begrotingsresultaat voor 2021 is nadelig met € 11,2 miljoen, mede door mee- en tegenvallers. Er wordt ook gesproken over het doorschuiven van budgetten naar 2022 en de actualisatie van investeringsplannen. Het college heeft prioriteiten gesteld vanwege de impact van de coronacrisis, en de meeste geplande projecten en initiatieven zijn uitgevoerd. Tot slot worden de financiële ontwikkelingen uit de 2e Tussentijdse rapportage verwerkt in de 20e begrotingswijziging 2021 en de conceptbegroting 2022-2025.
-
2132 Raadsvoorstel vaststellen 2e Tussentijdse Rapportage 2021 (aangepast, zie erratum).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2021" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het document informeert de gemeenteraad over de voortgang van de programmabegroting 2021, inclusief financiële afwijkingen en de status van speerpunten. Het voorstel omvat beslissingen over de reserves, investeringskredieten en begrotingswijzigingen. Het doel is om de raad te informeren over de financiële positie en de voortgang van beleidsprioriteiten, met een focus op het doorschuiven van budgetten en het aanpassen van investeringsplannen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse, inclusief specifieke bedragen en de impact op verschillende reserves. Het lijkt volledig in termen van financiële informatie en beleidsprioriteiten.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de voorgestelde wijzigingen in de reserves en de begroting. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de financiële middelen effectief worden beheerd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van projecten en de toewijzing van financiële middelen, met name in het licht van de coronacrisis en de bijbehorende budgettaire uitdagingen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Echter, de impact van de coronacrisis kan de haalbaarheid en tijdigheid beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de reserves en de begroting goed te keuren, evenals het beschikbaar stellen van investeringskredieten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar informeert de raad en indirect de inwoners over de voortgang van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van de reserve voor duurzaamheid en energietransitie, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen het financiële beheer.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft een nadelig begrotingsresultaat van € 11,2 miljoen voor 2021. Er worden maatregelen voorgesteld om de financiële impact te beheersen, zoals het doorschuiven van budgetten en het aanpassen van investeringsplannen. De dekking wordt deels gevonden in de reserves, maar er blijft een structureel tekort.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserves Tussentijdse rapportage Begrotingsresultaat Afschrijvingslasten Investeringskrediet Prioriteiten Coronacrisis Bestemmingsreserves Kapitaallasten Mee- en tegenvallersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen Programmabegroting 2022-2025 (2182). - 21:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de programmabegroting 2022-2025 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op de voorgaande begroting en kadernota. Vanwege prijsstijgingen in de bouw en grondstoffen wordt toestemming gevraagd voor een mogelijke overschrijding van investeringskredieten tot maximaal 10%, waarbij deze verhogingen bij het eerstvolgende P&C-document formeel worden voorgelegd. De begroting is beleidsarm vanwege de aankomende gemeenteraadsverkiezingen en de financiële onzekerheden na de coronacrisis. Er zijn extra middelen toegezegd voor jeugdzorg, maar het structureel saldo blijft zorgelijk, vooral door stijgende kapitaallasten en WMO-uitgaven. De gemeente staat voor grote uitdagingen zoals de energietransitie en de Omgevingswet. Ondanks de financiële zorgen, zijn de reserves goed gevuld door de verkoop van Eneco-aandelen, wat investeringen in maatschappelijke ontwikkelingen mogelijk maakt. Echter, de reserves zullen na uitvoering van de plannen aanzienlijk krimpen, maar blijven naar verwachting op een acceptabel niveau.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Programmabegroting 2022-2025". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de programmabegroting voor de jaren 2022-2025 vast te stellen. De begroting houdt rekening met de financiële uitdagingen als gevolg van de coronacrisis, stijgende bouwkosten en de noodzaak tot investeringen in jeugdzorg en andere maatschappelijke opgaven. Het college stelt voor om investeringskredieten te verhogen met maximaal 10% om prijsstijgingen op te vangen, mits deze verhogingen later formeel worden goedgekeurd. De reserves van de gemeente zijn goed gevuld dankzij de verkoop van Eneco-aandelen, wat ruimte biedt voor investeringen zonder grote bezuinigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële analyse en beschrijft de context en uitdagingen waarmee de gemeente wordt geconfronteerd. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de herverdeling van het gemeentefonds en de exacte impact van prijsstijgingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de programmabegroting vaststellen en instemmen met de voorgestelde werkwijze voor het omgaan met prijsstijgingen in investeringsprojecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van uitgaven, vooral in het licht van beperkte financiële ruimte en de noodzaak om te investeren in sociale en infrastructurele projecten zonder grote bezuinigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het afhankelijk is van toekomstige ontwikkelingen en onderhandelingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er zijn wel onzekerheden en risico's.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak voor investeringskredieten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van de energietransitie en het Klimaatakkoord, maar het wordt niet uitgebreid behandeld in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met name door stijgende kosten en de noodzaak tot investeringen. De reserves van de gemeente bieden enige dekking, maar er zijn risico's verbonden aan toekomstige financiële ontwikkelingen en beleidskeuzes.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2022-2025 Investeringen Prijsstijgingen Jeugdzorg Coronacrisis Energietransitie Omgevingswet WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning) Gemeentefonds ReservesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.1 Amendement PvdA D66 Bezuiniging bibliotheek. ID 216
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Bezuiniging bibliotheek" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 9 november 2021. Het voorstel beoogt de geplande bezuiniging van € 100.000 per jaar op de bibliotheek uit te stellen van 2023 naar 2025. De dekking van de totale € 200.000 wordt voorgesteld uit de Algemene reserve vrij besteedbaar. De indieners stellen dat de bezuiniging niet inhoudelijk is gemotiveerd en dat de bibliotheek in de komende jaren belangrijke taken heeft, zoals het versterken van Leidschendam Noord en een geplande verhuizing. De bezuiniging zou de dienstverlening beperken en de toegankelijkheid van de bibliotheek verminderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom de bezuiniging moet worden uitgesteld. Het biedt een duidelijke reden voor het uitstel en een voorstel voor de financiële dekking.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde uitstel van de bezuiniging en de dekking uit de Algemene reserve gerechtvaardigd zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de oorspronkelijke bezuiniging of het uitstellen ervan, rekening houdend met de impact op de bibliotheek en de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de langetermijneffecten van het uitstel worden niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de bezuiniging wordt uitgesteld en de dekking uit de Algemene reserve komt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de gemeenschap of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door het gebruik van € 200.000 uit de Algemene reserve. Dit wordt als dekking aangegeven, maar de langetermijnimpact op de reserve wordt niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezuiniging Bibliotheek Amendement Algemene reserve Dienstverlening Verhuizing Transitie Versterkingsprogramma Drempelverhogend TaakstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.2 Motie D66 gebruik van de EV-kabelgoottegel voor verduurzaming Leidschendam-Voorburg. ID 631
Samenvatting
De motie ingediend door Charlotte Bos van D66 tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 9 november 2021 richt zich op het bevorderen van verduurzaming door het gebruik van de EV-kabelgoottegel. Deze tegel biedt een oplossing voor het opladen van elektrische auto's zonder dat er kabels over het trottoir liggen, wat momenteel verboden is volgens de APV. De motie benadrukt de noodzaak om bewoners die geen eigen parkeerplaats hebben, de mogelijkheid te bieden hun elektrische auto op te laden met zelf opgewekte energie. Dit zou bijdragen aan de elektrificering van het wagenpark en het verminderen van wachttijden bij openbare laadpalen. De motie verzoekt het college om een voorstel te doen voor het gebruik van de EV-kabelgoottegel en de kosten voor het aanpassen van het trottoir te onderzoeken.
-
Motie D66 Gebruik van de EV-kabelgoottegel voor verduurzaming Leidschendam-Voorburg ID 631 (1).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie gebruik van de EV-kabelgoottegel voor verduurzaming Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: De motie, ingediend door Charlotte Bos van D66, stelt voor om de EV-kabelgoottegel te gebruiken in Leidschendam-Voorburg om de verduurzaming te bevorderen. Deze tegels, die al in andere gemeenten worden getest, bieden een oplossing voor het opladen van elektrische voertuigen zonder dat er kabels over het trottoir liggen. Dit is vooral nuttig voor bewoners zonder eigen parkeerplaats. De motie vraagt het college om een voorstel te doen voor het gebruik van deze tegels en om de kosten voor het aanpassen van trottoirs te onderzoeken. Het doel is om de elektrificering van het wagenpark te ondersteunen en commerciële laadpaalwildgroei te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van het probleem en het voorstellen van een oplossing. Het benoemt de huidige beperkingen en biedt een concrete maatregel aan. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie en mogelijke alternatieven.
Rol van de Raad
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde maatregelen verder uit te werken en te implementeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit geven aan het faciliteren van particuliere laadoplossingen boven het uitbreiden van openbare laadpalen. Ook moeten zij overwegen hoe zij de kosten en verantwoordelijkheden willen verdelen tussen gemeente en bewoners.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het verzoek om een voorstel en kostenonderzoek. Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn en haalbaarheid (realistisch en tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij een tijdsindicatie voor de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om de voorgestelde maatregelen verder uit te werken en te implementeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het gericht is op het bevorderen van elektrische mobiliteit en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om een onderzoek naar de kosten, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Dit moet verder worden uitgewerkt in het voorstel van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
EV-kabelgoottegel Verduurzaming Elektrische auto Zelf opgewekte energie Kabels over het trottoir Openbare laadpalen Elektrificering wagenpark Zonnepanelen APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Trottoir aanpassen kostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.3 Motie D66 CDA GBLV GroenLinks PvdA Een huis om in te wonen. ID 632
Samenvatting
De motie "Een huis om in te wonen" ingediend door de leden P.J. van Dolen, R. van Duffelen, B.B.M. Bremer en N.A. van Weers, richt zich op het aanpakken van de druk op de woningmarkt in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat investeerders nieuwbouwhuizen opkopen voor snelle winst, waardoor er weinig betaalbare woningen beschikbaar zijn voor jongeren. Er is nog geen zelfbewoningsclausule of anti-speculatiebeding in de gemeente, hoewel per 1 januari de opkoopbescherming wordt ingevoerd. De motie overweegt dat de gemeente vergrijst en dat het belangrijk is om jongeren aan te trekken en te behouden. Het roept het college op om bij nieuwbouwprojecten en bestaande koopwoningen een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding in te voeren, met een boetebepaling voor overtredingen. Ook wordt gevraagd te onderzoeken of deze maatregelen toepasbaar zijn op woningen verkocht door woningcorporaties. De gemeenteraad wordt verzocht voor 1 maart 2022 over de voortgang te worden geïnformeerd.
-
Motie D66 CDA GBLV GroenLinks Een huis om in te wonen ID 632 PvdA moet nog tekenen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie “EEN HUIS OM IN TE WONEN”
Samenvatting: De motie “EEN HUIS OM IN TE WONEN” richt zich op het aanpakken van de druk op de woningmarkt in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het constateert dat investeerders nieuwbouwhuizen opkopen voor speculatie, wat de beschikbaarheid van betaalbare woningen voor jongeren beperkt. De motie roept op tot de invoering van een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding voor nieuwbouwprojecten en bestaande koopwoningen. Dit moet speculatie tegengaan en ervoor zorgen dat woningen beschikbaar blijven voor specifieke doelgroepen. Het college wordt gevraagd om boetebepalingen op te stellen en de raad te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek en het voorstellen van concrete maatregelen zoals de zelfbewoningsplicht en het anti-speculatiebeding. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de uitvoering en handhaving van deze maatregelen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de voorgestelde maatregelen. Ze moeten de boetebepalingen goedkeuren en toezicht houden op de voortgang en implementatie van de motie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde maatregelen steunen, wat kan betekenen dat ze kiezen voor een meer gereguleerde woningmarkt. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de balans tussen marktwerking en regulering.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het heeft specifieke en tijdgebonden doelen, zoals de rapportage voor 1 maart 2022. Echter, het mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde uitvoeringsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de maatregelen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie steunen en de voorgestelde maatregelen willen implementeren. Dit omvat het goedkeuren van de zelfbewoningsplicht, het anti-speculatiebeding en de bijbehorende boetebepalingen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren en input te verzamelen van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het behoud van een diverse en vitale gemeenschap kan als een indirect duurzaamheidsdoel worden gezien.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan de implementatie en handhaving van de maatregelen, die nader onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningmarkt Zelfbewoningsplicht Anti-speculatiebeding Opkoopbescherming Jongeren Betaalbare woningen Speculatie Vastgoedondernemers Nieuwbouwprojecten WoningcorporatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.4 Motie D66 CDA GBLV GroenLinks PvdA Bouwen voor de overgrote meerderheid van woningzoekenden. ID 633
Samenvatting
De motie, ingediend door P.J. van Dolen en ondersteund door andere raadsleden, richt zich op het aanpakken van de woningnood in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat de druk op de woningmarkt zeer hoog is en dat de gemeente de afgelopen jaren vooral dure woningen heeft gebouwd, met een minimumprijs van 600.000 euro. Er is een verordening die vereist dat grotere bouwprojecten voor een deel uit sociale en middeldure woningen bestaan. De motie benadrukt de noodzaak om jongeren aan te trekken en te behouden, en om betaalbare woningen te bouwen die toegankelijk blijven voor specifieke doelgroepen. De indieners roepen het college op om bij nieuwbouwprojecten geen woningen meer te bouwen die duurder zijn dan 600.000 euro, om zo de woningmarkt toegankelijker te maken voor een bredere groep woningzoekenden.
-
Motie D66 CDA GBLV GroenLinks Bouwen voor de overgrote meerderheid van woningzoekenden ID 633.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Bouwen voor de grote meerderheid woningzoekenden" richt zich op het aanpakken van de woningnood door te pleiten voor de bouw van betaalbare woningen. De motie constateert dat de druk op de woningmarkt hoog is en dat de huidige bouwprojecten voornamelijk dure woningen omvatten. Het roept op om bij nieuwbouwprojecten geen woningen te bouwen die duurder zijn dan 600.000 euro, met als doel betaalbare woningen te creëren voor jongeren en andere specifieke doelgroepen, en zo de vitaliteit van de gemeente te behouden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem van woningnood en de noodzaak voor betaalbare woningen. Echter, het biedt geen gedetailleerde strategieën of stappen om de voorgestelde veranderingen te implementeren.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie. Ze moeten de haalbaarheid en impact van het voorstel evalueren en beslissen of het in lijn is met de gemeentelijke doelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de motie om betaalbare woningen te bevorderen of het behouden van de huidige bouwpraktijken die ook duurdere woningen omvatten. Dit kan invloed hebben op de economische en demografische ontwikkeling van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen, tijdlijnen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verbod op dure woningen kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie steunen en het college oproepen om de bouw van woningen boven de 600.000 euro te beperken.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het bouwen van betaalbare woningen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door een diverse bevolkingssamenstelling te bevorderen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het beperken van dure woningen kan invloed hebben op de inkomsten uit grondverkoop en belastingen, wat verdere financiële planning vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningmarkt Betaalbare woningen Sociale huur/koop Middelduur segment Vergrijzing Jongeren Bouwprojecten Krapte Doelgroepen NieuwbouwprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.5 Motie D66 Plaatsen watertappunten op schoolpleinen. ID 634
Samenvatting
De motie, ingediend door Jorissen van D66, pleit voor het plaatsen van watertappunten op schoolpleinen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen te weinig water drinken, en watertappunten kunnen hier verandering in brengen door gratis drinkwater aan te bieden. Er is al succesvolle samenwerking met Dunea voor het realiseren van dergelijke tappunten, en er is subsidie beschikbaar vanuit het Rijk. De motie benadrukt dat kraanwater een gezonder alternatief is voor frisdrank en kan bijdragen aan het tegengaan van overgewicht bij kinderen. Bovendien bieden de tappunten ook na schooltijd voordelen voor de buurt. Het college wordt opgeroepen om samen met Dunea de watertappunten te plaatsen en de kosten te dekken met de beschikbare subsidie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie plaatsen watertappunten op schoolpleinen
Samenvatting: De motie, ingediend door Jorissen van D66, stelt voor om watertappunten te plaatsen op schoolpleinen in de gemeente. Dit initiatief komt voort uit de bevinding dat kinderen te weinig water drinken. In samenwerking met Dunea kan een watertappunt worden gerealiseerd voor een aansluitingsbijdrage van €3800,-, waarbij het Rijk subsidie beschikbaar heeft gesteld voor dit doel. De motie benadrukt de gezondheidsvoordelen van kraanwater boven frisdrank en de bijdrage aan het tegengaan van overgewicht. Daarnaast biedt het tappunt ook na schooltijd voordelen voor de buurt. De kosten worden gedekt door de beschikbare rijksubsidie.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een oplossing, en een financiële dekking via rijksubsidie. Echter, details over het aantal benodigde tappunten en de totale kosten ontbreken.
Rol van de Raad
De raad moet de motie beoordelen en besluiten of zij het college oproept om de voorgestelde watertappunten te realiseren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de gezondheid van kinderen en buurtvoorzieningen door te investeren in watertappunten, en of zij de beschikbare subsidie hiervoor willen gebruiken.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek (watertappunten op schoolpleinen), Meetbaar (aantal tappunten kan worden vastgesteld), en Tijdgebonden (plaatsing in de periode april-november). Het is minder specifiek over het aantal tappunten en de exacte kosten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college oproept om de watertappunten te realiseren zoals voorgesteld in de motie.
Participatie
De motie vermeldt geen directe participatie van burgers of scholen, maar impliceert een positieve impact op de gemeenschap door de beschikbaarheid van water na schooltijd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, aangezien het gebruik van kraanwater een milieuvriendelijker alternatief is dan verpakte dranken.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de aansluitingsbijdrage van €3800,- per tappunt, gedekt door rijksubsidie. De motie geeft aan dat de kosten gedekt worden door de beschikbare subsidie, maar specificeert niet hoeveel subsidie beschikbaar is en of dit alle kosten dekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watertappunten Schoolpleinen Dunea Subsidie Kraanwater Overgewicht Gezondheid Drinkwater Kinderen Groen/blauwe schoolpleinenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.6 Motie CDA GroenLinks CU-SGP D66 Energieverbruik. ID 638
Samenvatting
De motie, ingediend door de leden Ron van Duffelen, Natalie van Weers, Kees Verschoor en Charlotte Bos, betreft het raadsvoorstel voor de programmabegroting 2022-2025 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat de energieprijzen sterk zijn gestegen en dat de energietransitie noodzakelijk is, wat kosten voor inwoners met zich meebrengt. Het kabinet heeft € 150 miljoen beschikbaar gesteld voor mensen in energie-armoede. De motie overweegt dat de kosten van de energietransitie hoog zijn voor huizenbezitters en huurders en dat gemeenten zelf mogen bepalen hoe zij de beschikbare gelden inzetten. De motie roept het college op om op korte termijn voorstellen te doen voor het inzetten van deze gelden, bijvoorbeeld door het uitgeven van vouchers voor energiebesparende producten, het uitdelen van energieboxen of het geven van energieadvies. Het college wordt verzocht de raad hierover te informeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Raadsvoorstel vaststellen programmabegroting 2022 - 2025". Het voorstel richt zich op het aanpakken van de stijgende energieprijzen en de noodzaak van de energietransitie, die financiële lasten met zich meebrengt voor inwoners. De motie roept het college op om snel voorstellen te doen voor het inzetten van beschikbare gelden voor energiebesparende maatregelen, zoals het verstrekken van vouchers voor energiebesparende producten, het uitdelen van energieboxen en het geven van energieadvies. Het doel is om de energiekosten voor inwoners te verlagen en hen te ondersteunen in de energietransitie.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de urgentie van de energiekostenproblematiek en biedt concrete suggesties voor maatregelen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en de verwachte impact van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sporen tot actie en om toezicht te houden op de uitvoering van de voorgestelde maatregelen. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van de motie en de voorgestelde aanpak.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen hoe de beschikbare middelen het beste kunnen worden ingezet om de energiekosten te verlagen en de energietransitie te bevorderen. Dit omvat keuzes over welke maatregelen prioriteit krijgen en hoe de samenwerking met woningcorporaties en andere partijen wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het bevat specifieke acties, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunen en het college opdracht geven om de voorgestelde maatregelen uit te werken en te implementeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces, behalve de mogelijkheid van overleg met woningcorporaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op de energietransitie en het verminderen van energieverbruik.
Financiële gevolgen:
De motie erkent de financiële lasten van de energietransitie voor inwoners, maar specificeert niet de totale kosten van de voorgestelde maatregelen of hoe deze gedekt zullen worden. Het verwijst naar de €150 miljoen die door het Kabinet beschikbaar is gesteld, maar geeft geen gedetailleerd financieel plan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energieprijzen Energietransitie Energie-armoede Gasverbruik Energiebesparende producten Energieboxen Vouchers Energieadvies Woningcorporaties MilieudefensieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b.7 Amendement GBLV Geen lastenverzwaring in 2022. ID 220
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Geen lastenverzwaring in 2022
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door P.F. Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen, beoogt om in 2022 geen verhogingen door te voeren in lokale belastingen, heffingen en tarieven. Daarnaast wordt voorgesteld om de hondenbelasting op nul te stellen. De financiële dekking voor deze maatregel komt uit de reserve coronaherstelbeleid. Het amendement vraagt om deze wijzigingen op te nemen in het raadsvoorstel en raadsbesluit voor de tarieven en belastingverordeningen van 2022. Voor de Programmabegroting 2023 wordt een herijking van de lokale belastingen voorgesteld. Het doel is om inwoners en bedrijven in 2022 niet met extra lasten te confronteren vanwege de economische onzekerheid door inflatie en corona.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een duidelijke richting voor 2022 en geeft aan hoe de financiële dekking geregeld wordt. Echter, het mist gedetailleerde financiële analyses en mogelijke langetermijneffecten van het gebruik van de reserve.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de begroting en het belastingbeleid, en moet afwegen of de voorgestelde lastenverlichting in lijn is met de financiële gezondheid van de gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het verlichten van de lasten voor inwoners en bedrijven in 2022 en het behoud van financiële reserves voor toekomstige onvoorziene uitgaven. Er moet ook worden overwogen hoe dit besluit past binnen de bredere financiële strategie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (voor 2022), maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de haalbaarheid op lange termijn. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de reserve kan op lange termijn problematisch zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee de voorgestelde lastenverlichting voor 2022 wordt doorgevoerd.
Participatie
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of bedrijven in de besluitvorming. Het lijkt een top-down benadering te zijn.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het richt zich voornamelijk op financiële verlichting op korte termijn.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn dat de lastenverlichting wordt gedekt uit de reserve coronaherstelbeleid, die 10 miljoen euro bedraagt. Er wordt aangegeven dat er voldoende ruimte is binnen deze reserve om de maatregel te dekken, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse van de langetermijneffecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Programmabegroting 2022 - 2025 Lokale belastingen Hondenbelasting Reserve coronaherstelbeleid Inflatie Energie GBLV/Gemeentebelangen Kadernota Financieel beleidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.c Raadsvoorstel: Vaststellen Nota van Wijziging bij Programmabegroting 2022-2025 (2183). - 23:00
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Nota van Wijziging bij Programmabegroting 2022-2025". Het voorstel betreft een actualisatie van de programmabegroting 2022-2025 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Na het opstellen van de conceptbegroting en de tweede tussentijdse rapportage voor 2021 zijn er ontwikkelingen geweest die financiële gevolgen hebben, zoals de septembercirculaire van het gemeentefonds. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de Nota van Wijziging, die de raad nu moet vaststellen om de begroting te actualiseren en te zorgen dat de gemeenteraad en inwoners goed geïnformeerd blijven over de planning en uitvoering van het beleid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en hun oorzaken beschrijft. Het biedt inzicht in de financiële consequenties en de noodzaak van actualisatie.
Rol van de Raad:
De raad moet de Nota van Wijziging vaststellen, wat een formele goedkeuring inhoudt van de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting. Dit is een essentiële stap om de begroting actueel en relevant te houden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de financiële consequenties daarvan. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral als er prioriteiten moeten worden gesteld binnen de beschikbare middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar het is niet volledig duidelijk of het meetbaar en haalbaar is zonder gedetailleerde financiële cijfers. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de volledigheid van de financiële onderbouwing kan verder worden beoordeeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Wijziging en de bijbehorende begrotingswijzigingen voor 2021 en 2022 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraad en inwoners goed geïnformeerd worden, maar het is onduidelijk in hoeverre participatie van inwoners in het besluitvormingsproces is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het lijkt zich voornamelijk te richten op financiële en beleidsmatige actualisaties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen door de wijzigingen in de begroting als gevolg van de septembercirculaire en andere ontwikkelingen. Het is niet duidelijk uit de samenvatting hoe deze gevolgen precies gedekt worden, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting Nota van Wijziging Begrotingswijziging Financiële gevolgen Actualisatie Septembercirculaire Gemeentefonds Ontwikkelingen Informatievoorziening Tussentijdse rapportageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d Raadsvoorstel: Tarievenvoorstel en Belastingverordeningen 2022 (2244). - 23:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Tarievenvoorstel 2022 en de bijbehorende belastingverordeningen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze verordeningen te wijzigen en vast te stellen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een economisch vitale gemeente, zoals opgenomen in de begroting. Het Tarievenvoorstel 2022 bevat gedetailleerde informatie over de ontwikkelingen in gemeentelijke heffingen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing en leges, en de financiële gevolgen hiervan zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2022. De bijlagen bij het voorstel bevatten de specifieke verordeningen en tarieventabellen voor diverse belastingen, waaronder afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, onroerendezaakbelastingen, reclamebelasting, rioolheffing en toeristenbelasting. Ook wordt de intrekking van de verordening op de precariobelasting 2022 voorgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel belastingtarieven 2022 (Tarievenvoorstel 2022)." Het voorstel beoogt de vaststelling van de belastingtarieven voor het jaar 2022 in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het omvat diverse verordeningen met betrekking tot gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, en onroerendezaakbelastingen. Het voorstel is bedoeld om de financiële basis voor de gemeentelijke begroting van 2022 te leggen en draagt bij aan een economisch vitale gemeente. De raad wordt gevraagd om deze tarieven vast te stellen, wat een reguliere bevoegdheid is in het kader van gemeentelijke wet- en regelgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide lijst van belastingverordeningen en bijbehorende tarieventabellen bevat. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de verschillende heffingen en belastingen die in 2022 van toepassing zullen zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen en te wijzigen. In dit geval is de rol van de raad om de voorgestelde tarieven voor 2022 goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de belastingtarieven en de verdeling van de belastingdruk over verschillende groepen en sectoren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over bijvoorbeeld de betaalbaarheid voor burgers en bedrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het jaar 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Tarievenvoorstel 2022 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van tariefstelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2022. Het voorstel biedt echter geen gedetailleerde uitleg over hoe eventuele veranderingen in de tarieven worden gedekt, hoewel het impliceert dat de tarieven bijdragen aan de financiële stabiliteit van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2022 Belastingverordeningen Economisch vitale gemeente Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Hondenbelasting Lijkbezorgingsrechten Marktgelden Onroerende-zaakbelastingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d.1 Amendement D66 GBLV Hondenbelasting op nihil zetten. ID 218
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement getiteld "Fasering herstelbeleid" stelt voor om de tarieven voor de hondenbelasting in de Verordening Hondenbelasting 2022 te verlagen naar €0,00. De indieners, P.F. Rozenberg (GBLV/Gemeentebelangen) en W.E.J. Jorissen (D66), beargumenteren dat de hondenbelasting inefficiënt is en dat het afschaffen ervan kan bijdragen aan het bestrijden van eenzaamheid en het verbeteren van de koopkracht van inwoners. De dekking voor het verlies aan inkomsten wordt voorgesteld uit het coronabudget van €5.000.000, dat eerder is vastgesteld voor het bestrijden van problemen in de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en biedt een duidelijke financiële dekking voor het voorstel. Het legt uit waarom de hondenbelasting als inefficiënt wordt beschouwd en hoe het afschaffen ervan kan bijdragen aan sociale doelen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de hondenbelastingverordening wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de financiële en sociale implicaties van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de hondenbelasting als inkomstenbron of het afschaffen ervan ten gunste van sociale voordelen en koopkrachtverbetering. Er moet ook worden overwogen of het coronabudget op deze manier moet worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het afschaffen van de hondenbelasting. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de coronacrisis. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien het voor 2022 geldt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de hondenbelasting wordt afgeschaft en de financiële dekking uit het coronabudget wordt gehaald.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming, maar benadrukt wel de sociale voordelen voor inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van gederfde inkomsten uit de hondenbelasting. De dekking wordt voorgesteld uit het coronabudget, dat oorspronkelijk €5.000.000 bedroeg. Het amendement suggereert dat er minder budget nodig is voor handhaving, wat een bijkomend financieel voordeel kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hondenbelasting Inefficiënte belasting Coronabudget Eenzaamheid Koopkracht Handhaving Huisdieren Promotie winkelgebieden Financieel lastige tijden LegesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.d.2 Amendement CU-SGP CDA tarief toeristenbelasting voor boerderijen. ID 221
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Amendement tarief toeristenbelasting voor boerderijen". Het voorstel beoogt een wijziging in de Verordening Toeristenbelasting 2022 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het stelt voor om het tarief voor toeristenbelasting te specificeren voor overnachtingen op campings en boerderijen, waarbij het tarief wordt vastgesteld op € 1,60 per persoon per overnachting. Dit is een afwijking van het standaardtarief dat in het eerste lid van artikel 5 is vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op een wijziging van het tarief voor een bepaalde categorie accommodaties. Het biedt echter geen context of onderbouwing voor de voorgestelde wijziging, zoals de reden voor het specifieke tarief of de impact ervan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde wijziging in de verordening. De raad moet bepalen of de wijziging in lijn is met de bredere beleidsdoelen en financiële strategieën van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het verlagen van het tarief voor boerderijen en campings gerechtvaardigd is en of dit in overeenstemming is met de gemeentelijke doelen voor toerisme en belastinginkomsten. Er moet ook overwogen worden of dit amendement eerlijk is ten opzichte van andere accommodaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vastgestelde tarief. Echter, het mist tijdsgebonden elementen en een duidelijke onderbouwing, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van een rationale kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het tarief voor toeristenbelasting voor campings en boerderijen.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of inwoners bij het opstellen van deze wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, en het is onduidelijk of dit een overweging is geweest bij het vaststellen van het tarief.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen inzicht in de financiële gevolgen van de tariefwijziging, noch hoe eventuele derving van inkomsten gedekt zal worden. Dit is een belangrijk aspect dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Tarief Toeristenbelasting Boerderijen Verordening Overnachting Camping ChristenUnie-SGP Artikel 5 € 1,60Verfijning van de zoekopdracht: