12-11-2019 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding grondexploitaties (bijlagen MPG 2019 2e herziening) (1249) - 19:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding van drie bijlagen bij de rapportage "MPG 2019 2e herziening" te bekrachtigen. Deze bijlagen bevatten informatie over de grondexploitaties van Klein Plaspoelpolder, Vlietvoorde en Rijnlandlaan. De geheimhouding is noodzakelijk om het financieel-economisch belang van de gemeente te beschermen, aangezien openbaarmaking de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden en de uitvoering van gebiedsontwikkelingen kan beïnvloeden. De bekrachtiging voorkomt dat de geheimhouding automatisch vervalt volgens de Gemeentewet. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. Indien de raad inhoudelijk wil overleggen over de geheimhouding, wordt dit verzocht achter gesloten deuren te doen.
-
1249 Raadsvoorstel bekrachtiging oplegging geheimhouding bijlagen MPG 2019 2e herziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding drie bijlagen bij de rapportage “MPG 2019 2e herziening”
Samenvatting: Het voorstel betreft de bekrachtiging van de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding op drie bijlagen van de rapportage "MPG 2019 2e herziening". Deze bijlagen bevatten informatie over de grondexploitaties van Klein Plaspoelpolder, Vlietvoorde en Rijnlandlaan. De geheimhouding is noodzakelijk om de financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen en de onderhandelingspositie ten opzichte van toekomstige ontwikkelaars niet te schaden. De raad moet deze geheimhouding bekrachtigen om te voorkomen dat deze van rechtswege vervalt, zoals bepaald in de Gemeentewet.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van geheimhouding uitlegt en de juridische basis hiervoor aangeeft. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de inhoud van de bijlagen, wat begrijpelijk is gezien de vertrouwelijkheid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een formele stap die nodig is om de geheimhouding te handhaven en de belangen van de gemeente te beschermen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belang van geheimhouding zwaarder laten wegen dan het belang van transparantie en openbaarmaking. Dit is een afweging tussen het beschermen van de gemeentelijke belangen en het recht op informatie voor de burgers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (bekrachtiging van geheimhouding) en een deadline (eerstvolgende raadsvergadering) bevat. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de inhoudelijke doelen, omdat het geen concrete resultaten of evaluatiecriteria biedt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de bijlagen te bekrachtigen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een hoofddoel van de rapportage "MPG 2019 2e herziening", maar het voorstel zelf richt zich niet specifiek op duurzaamheidsaspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de inhoud van de geheime bijlagen heeft betrekking op de financieel-economische positie van de gemeente. Er wordt niet expliciet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, aangezien de details vertrouwelijk zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Grondexploitatie Financieel/economisch belang Openbaarheid van bestuur Rapportage Gebiedsontwikkelingen Onderhandelingspositie Collegebesluit Bekrachtiging Integrale gebiedsontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding op de bijlage (nr 1353) behorend bij Raadsbrief Aanvullende informatie Huisvesting buitendienst Stadsbeheer (1364). - 19:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de opgelegde geheimhouding op een bijlage van de Raadsbrief 1353 te bekrachtigen. Deze bijlage bevat informatie over de huisvesting van de buitendienst Stadsbeheer en is voorlopig geheim verklaard door het college vanwege de financieel-economische belangen van de gemeente. Openbaarmaking zou de onderhandelingspositie van de gemeente kunnen schaden en de uitvoering van een haalbaarheidsonderzoek negatief beïnvloeden. De geheimhouding moet door de raad worden bekrachtigd om te voorkomen dat deze vervalt. Het voorstel draagt bij aan het doel van een effectief en efficiënt werkende organisatie. Indien de raad inhoudelijk wil overleggen over de geheimhouding, wordt geadviseerd dit achter gesloten deuren te doen.
-
1364 Raadsvoorstel bekrachtiging geheimhouding aanvullende informatie Huisvesting buitendienst Stadsbeheer.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bekrachtiging geheimhouding aanvullende informatie Huisvesting buitendienst Stadsbeheer". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de door het college opgelegde geheimhouding op een bijlage van de Raadsbrief 1353 te bekrachtigen. Deze bijlage bevat informatie over een haalbaarheidsonderzoek en herontwikkelingsmogelijkheden voor de huisvesting van de buitendienst Stadsbeheer. De geheimhouding is noodzakelijk om de financieel-economische belangen van de gemeente te beschermen en de onderhandelingspositie niet te schaden. Zonder bekrachtiging vervalt de geheimhouding automatisch, wat de gemeente in een nadelige positie kan brengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wettelijke vereisten en biedt voldoende informatie over de noodzaak van geheimhouding en de gevolgen van openbaarmaking.
Rol van de raad:
De raad moet de geheimhouding bekrachtigen om te voorkomen dat deze vervalt. Dit is een wettelijke bevoegdheid van de raad op basis van de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van de financiële belangen van de gemeente door de geheimhouding te bekrachtigen of het belang van transparantie en openbaarheid van bestuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding te bekrachtigen of niet. Dit besluit heeft directe gevolgen voor de onderhandelingspositie van de gemeente.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het niet bekrachtigen van de geheimhouding kan de financiële positie van de gemeente nadelig beïnvloeden. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, omdat het voorstel zich richt op het beschermen van de financiële belangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Huisvesting Stadsbeheer Financieel/economisch belang Openbaarmaking Haalbaarheidsonderzoek Onderhandelingspositie Herontwikkelingsmogelijkheden Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e Raadsvoorstel Rapport Rekenkamercommissie inzake 'De burger neemt het initiatief' (558). - 19:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om kennis te nemen van het rapport 'De burger neemt het initiatief' van de Rekenkamercommissie (RKC). Dit rapport, gepresenteerd op 31 mei 2018, bevat aanbevelingen en handreikingen voor het bevorderen van burgerinitiatieven en participatie. Het voorstel draagt bij aan het gemeentelijke doel om er te zijn voor inwoners, ondernemers en organisaties. De RKC concludeert dat burgerinitiatieven maatwerk vereisen en dat gemeenten inwoners moeten stimuleren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving. Drie succesfactoren voor burgerinitiatieven worden genoemd: het realiseren van publieke doelen, constructieve samenwerking en democratisch samenspel, waarbij vooral de samenwerking ruimte biedt voor verdere ontwikkeling. De RKC doet aanbevelingen aan de raad en het college, zoals het ontwikkelen van inzicht in samenwerkingskansen en het flexibel inzetten van gemeentelijke middelen. Het college herkent de conclusies en vindt de aanbevelingen bruikbaar. In 2019 zijn gesprekken gevoerd met inwoners over burgerparticipatie, en de RKC-aanbevelingen kunnen bijdragen aan de discussie over spelregels voor burgerparticipatie.
-
Raadsvoorstel rapport Rekenkamercommissie inzake De burger neemt het initiatief.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel rapport Rekenkamercommissie inzake 'De burger neemt het initiatief'
Samenvatting: Het rapport van de Rekenkamercommissie (RKC) getiteld 'De burger neemt het initiatief' onderzoekt de rol van burgerinitiatieven binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het rapport biedt aanbevelingen en een handreiking voor het bevorderen van burgerparticipatie. De RKC benadrukt dat burgerinitiatieven maatwerk vereisen en dat gemeenten beleid moeten ontwikkelen om inwoners te stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor hun leefomgeving. Drie succesfactoren worden geïdentificeerd: het realiseren van publieke doelen, constructieve samenwerking en democratisch samenspel. Het rapport roept de raad op om een besluit te nemen over de omgang met burgerinitiatieven en participatie.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde samenvatting van de bevindingen en aanbevelingen van de RKC. Echter, het zou baat hebben bij meer concrete voorbeelden van hoe de aanbevelingen in de praktijk kunnen worden geïmplementeerd.
Rol van de Raad
De raad moet het rapport voor kennisgeving aannemen en de aanbevelingen gebruiken om beleid te ontwikkelen voor burgerparticipatie. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van spelregels en het bepalen van de gemeentelijke inzet bij burgerinitiatieven.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe zij de aanbevelingen van de RKC willen implementeren. Dit omvat keuzes over de mate van ondersteuning voor burgerinitiatieven, de rol van de gemeente in participatieprocessen en de toewijzing van middelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het duidelijke aanbevelingen bevat, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen zijn vrij algemeen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het rapport voor kennisgeving aan te nemen en de aanbevelingen te integreren in hun beleid voor burgerparticipatie.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en roept op tot een constructieve samenwerking tussen de gemeente en initiatiefnemers. Er is echter weinig detail over hoe participatie concreet vorm krijgt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het kan echter impliciet aanwezig zijn in de context van burgerinitiatieven die gericht zijn op de leefomgeving.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel gesuggereerd dat gemeentelijke middelen flexibel moeten worden ingezet, wat kan impliceren dat er financiële implicaties zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerinitiatieven Rekenkamercommissie Burgerparticipatie Aanbevelingen Constructieve samenwerking Publieke doelen Democratisch samenspel Gemeentelijk beleid Handreiking Lokale democratieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.f Motie PvdA en D66 inzake Regenbooguiting Damcentrum. - 19:55
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 13 (VVD GBLV) ID450 Unaniem aangenomen motie regenboogzebrapad middenberm Rijnlandstraat Leidschendam.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.g Raadsvoorstel: Uitgangspunten jaarrekeningcontrole 2019 (1312). - 19:55
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening 2019 vast te stellen. Dit besluit is noodzakelijk omdat de raad verantwoordelijk is voor het vaststellen van de jaarstukken en het aanwijzen van een accountant voor een onafhankelijke controle. De commissie Rekening & Audit heeft specifieke aandachtspunten geformuleerd voor deze controle, zoals de leesbaarheid van de jaarstukken, de afrekening van subsidies, risico’s in het sociaal domein, naleving van Europese aanbestedingsregels, financiële informatie van verbonden partijen, en risico’s bij de voorziening dubieuze debiteuren. De controle wordt uitgevoerd door Publieke Sector Accountants BV (PSA), met vooraf afgesproken contactmomenten. De controle richt zich op het verkrijgen van voldoende zekerheid over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening, met bepaalde toleranties voor fouten en onzekerheden. Het college heeft een normen- en toetsingskader vastgesteld voor de accountantscontrole, gericht op naleving van wettelijke kaders en interne regelgeving.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen van de uitgangspunten voor de controle op de jaarrekening 2019". Het voorstel richt zich op het vaststellen van de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening 2019 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de jaarstukken en het aanwijzen van een accountant voor een onafhankelijke controle. Het voorstel omvat de goedkeuringstoleranties en rapporteringstoleranties die de accountant moet hanteren, evenals de specifieke aandachtspunten voor de controle, zoals de leesbaarheid van de jaarstukken en de naleving van Europese aanbestedingsregels.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de goedkeuringstoleranties, rapporteringstoleranties, en de specifieke aandachtspunten voor de controle. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen en de dekking daarvan.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de uitgangspunten voor de controle van de jaarrekening. Ze zijn verantwoordelijk voor het aanwijzen van de accountant en het vaststellen van de jaarstukken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde uitgangspunten en aandachtspunten voor de controle. Dit omvat keuzes over de mate van tolerantie voor fouten en onzekerheden in de jaarrekening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde toleranties. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde financiële informatie zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde uitgangspunten voor de controle op de jaarrekening 2019 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op de controleaspecten en niet op de financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2019 Controle Accountant Uitgangspunten Toleranties Rechtmatigheid Commissie Rekening & Audit Publieke Sector Accountants BV (PSA) Normen- en toetsingskader Bijzondere aandachtspuntenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.h Raadsvoorstel Bekrachtigen geheimhouding informatiebrief stand van zaken onderhandelingen transitie DSW (1395) - 19:55
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de bekrachtiging van de opgelegde geheimhouding op een bijlage van de raadsbrief 1404, die de stand van zaken van de onderhandelingen over de transitie van DSW naar een Werkbedrijf behandelt. Deze geheimhouding is opgelegd om de economische en financiële belangen van de gemeente te beschermen tijdens de lopende onderhandelingen met de gemeenten Zoetermeer en Rijswijk. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg moet deze geheimhouding bekrachtigen om te voorkomen dat deze automatisch vervalt, zoals bepaald in de Gemeentewet. Het voorstel draagt bij aan het subdoel van een goed functionerende democratie binnen het hoofddoel van de gemeente om er te zijn voor inwoners, ondernemers en organisaties. Het openbaar maken van de informatie kan de onderhandelingspositie van de gemeente schaden. Indien de raad inhoudelijk wil overleggen over de geheimhouding, wordt dit verzocht achter gesloten deuren te doen.
-
1395 Raadsvoorstel bekrachtigen geheimhouding stand van zaken onderhandelingen transitie DSW naar Werkbedrijf.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel bekrachtigen geheimhouding stand van zaken onderhandelingen transitie DSW naar Werkbedrijf." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om de door het college opgelegde geheimhouding op een bijlage van raadsbrief 1404 te bekrachtigen. Deze geheimhouding betreft de onderhandelingen over de transitie van DSW naar een Werkbedrijf, waarbij de gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk betrokken zijn. Het doel is om de economische en financiële belangen van de gemeente te beschermen en de onderhandelingspositie niet te schaden. Zonder bekrachtiging vervalt de geheimhouding automatisch.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wettelijke vereisten en de noodzaak om de geheimhouding te bekrachtigen. Het biedt voldoende achtergrondinformatie over de reden voor geheimhouding en de juridische basis daarvoor.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een wettelijke verplichting om te voorkomen dat de geheimhouding vervalt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de geheimhouding bekrachtigt, wat impliceert dat zij het belang van vertrouwelijkheid in deze fase van de onderhandelingen erkent. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de transparantieverwachtingen van de raad en het publiek.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om een bekrachtiging in de eerstvolgende raadsvergadering. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van uitkomsten, omdat het alleen betrekking heeft op de procedurele stap van geheimhouding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding te bekrachtigen of niet. Dit besluit heeft invloed op de vertrouwelijkheid van de informatie en de onderhandelingspositie van de gemeente.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en economische aspecten van geheimhouding.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het niet bekrachtigen van de geheimhouding kan indirect financiële risico's met zich meebrengen door het mogelijk schaden van de onderhandelingspositie van de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking voor financiële gevolgen genoemd, omdat het voorstel zich richt op het beschermen van bestaande belangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Onderhandelingen Transitie Werkbedrijf Economisch belang Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuur Onderhandelingspositie Bekrachtiging RaadsbriefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a Motie fracties GBLV, D66 en VVD inzake bomenkap grote(re) bouwprojecten. - 19:55
-
Motie 2 (VVD GBLV D66) ID451 Unaniem aangenomen motie inzake bomenkap grote(re) bouwprojecten.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.b Initiatiefvoorstel GBLV vaststellen uitbreiding blauwe zone Sint Martinuslaan en directe omgeving. - 20:05
-
Motie 12 (VVD CDA D66) ID452 Unaniem aangenomen motie uitbreiding blauwe zone met inwoners evalueren.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 5.a Raadsvoorstel vaststellen Programmabegroting 2020-2023 (1293).
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Begroting 2020-2023 Unaniem Aangenomen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de programmabegroting voor de jaren 2020-2023 goedgekeurd. Deze begroting, gebaseerd op de voorgaande periode en de kadernota van 2020, belooft een solide financiële toekomst voor de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de programmabegroting voor de jaren 2020-2023 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op de voorgaande begroting van 2019-2022 en de kadernota van 2020. Het doel van het voorstel is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van het beleid. De begroting laat zien dat de gemeente vanaf 2022 haar structurele lasten kan dekken met structurele baten, wat voldoet aan de eisen van de toezichthouder. Tot die tijd wordt er op een verstandige manier gebruik gemaakt van de reserves. Er is een structurele taakstelling van € 1 miljoen opgenomen vanaf 2022, die verder wordt uitgewerkt in de Nota van Wijziging. Het weerstandsvermogen van de gemeente is uitstekend, met een capaciteit die 11,3 keer groter is dan het risicoprofiel. Daarnaast heeft het college, in lijn met een motie van de raad, meetbare doelen in de begroting opgenomen om de transparantie van beleidsdoelen te vergroten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Programmabegroting 2020-2023". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor de jaren 2020-2023 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. De begroting is gebaseerd op de voorgaande begroting 2019-2022 en de kadernota 2020. Het doel is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van het beleid. De begroting voorziet in een structureel sluitende meerjarenbegroting met een positief resultaat van € 0,7 miljoen in 2023. Er is een structurele taakstelling van € 1 miljoen vanaf 2022 en de financiële risico's zijn goed gedekt door het weerstandsvermogen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële als beleidsmatige aspecten van de begroting behandelt. Het bevat informatie over de financiële positie, risico's, en de structurele taakstelling.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen. Dit is een belangrijke taak, aangezien de begroting de financiële en beleidsmatige koers van de gemeente voor de komende jaren bepaalt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde begroting, inclusief de structurele taakstelling en het gebruik van reserves. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in beleid en besteding.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het concrete financiële doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2020-2023 al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenteraad en inwoners goed geïnformeerd worden, maar er is geen specifieke informatie over participatieprocessen of inspraak van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, dus het is onduidelijk of het een relevante factor is in deze begroting.
Financiële gevolgen:
De begroting voorziet in een structureel voordelig resultaat van € 0,7 miljoen in 2023. De financiële risico's zijn goed gedekt door het weerstandsvermogen, dat 11,3 keer zo groot is als het risicoprofiel. Er wordt een verstandig beroep gedaan op de reserves tot 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020-2023 Structureel sluitende begroting Weerstandsvermogen Structurele taakstelling Nota van Wijziging Transparantie beleidsdoelen Meetbare doelen Financiële risico’s Weerstandscapaciteit Kadernota 2020Verfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement 1 (D66 GroenLinks) ID101 Verworpen amendement Bestemmingsreserve verduurzaming Leidschendam-Voorburg.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement 3 (D66 PvdA GBLV) ID103 Aangenomen amendement bekostiging uitvoering motie Groenvoorziening.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement 4 (GBLV D66) ID104 Verworpen amendement verwachte opbrengst Eneco-aandelen kwantitatief schrappen.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 11 (VVD CDA PvdA) ID461 Aangenomen motie mogelijkheden invoering bestuurlijke boete.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 8 (D66 GroenLinks) ID458 Verworpen motie duurzame investeringen aftrekken van OZB-waarde.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 9 (D66 GBLV VVD) ID459 Aangenomen motie objectieve, meetbare doelen in begrotingsstukken en jaarverslagen.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 5.b Raadsvoorstel vaststellen Nota van Wijziging bij programmabegroting 2020-2023 en programmabegroting 2019 (1318).
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Nota van Wijziging op de programmabegroting 2020-2023 vast te stellen, evenals begrotingswijzigingen voor 2019 en 2020. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan na het opstellen van de conceptbegroting 2020-2023. De wijzigingen omvatten financiële aanpassingen als gevolg van de septembercirculaire van het gemeentefonds, het invullen van bezuinigingstaakstellingen en andere ontwikkelingen. Het doel van het voorstel is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid. De financiële consequenties van deze wijzigingen zijn verwerkt in de Nota van Wijziging en zullen na goedkeuring door de raad in de begroting worden opgenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Nota van Wijziging bij Programmabegroting 2020-2023". Het voorstel betreft een actualisatie van de programmabegroting 2020-2023 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Na het opstellen van de conceptbegroting en de tweede tussentijdse rapportage van 2019 zijn er ontwikkelingen geweest die financiële gevolgen hebben. Deze zijn verwerkt in de Nota van Wijziging. De raad wordt gevraagd om de wijzigingen vast te stellen, zodat deze in de begroting kunnen worden opgenomen. Het doel is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van het beleid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de noodzaak van de wijzigingen en de financiële gevolgen duidelijk uiteenzet. Het biedt een overzicht van de redenen voor de wijzigingen en de impact ervan op de begroting.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het begrotingsproces, waarbij de raad de financiële planning en prioriteiten van de gemeente goedkeurt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen, wat kan inhouden dat zij keuzes maken over prioriteiten in de uitgaven en bezuinigingen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de impact op verschillende gemeentelijke diensten en projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële wijzigingen die moeten worden goedgekeurd. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting voor 2020-2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Wijziging en de bijbehorende begrotingswijzigingen voor 2019 en 2020 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces. Het richt zich voornamelijk op de informatievoorziening aan de raad en inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële actualisaties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen van de wijzigingen, zoals de impact van de septembercirculaire van het gemeentefonds en de invulling van de bezuinigingstaakstelling. Het is echter niet duidelijk of en hoe deze gevolgen volledig worden gedekt binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2020-2023 Nota van Wijziging Begrotingswijziging Financiële gevolgen Septembercirculaire gemeentefonds Bezuinigingstaakstelling Actualisatie Ontwikkelingen Tussentijdse rapportage Planning en uitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.c Raadsvoorstel vaststellen Belastingtarieven 2020 (Tarievenvoorstel 2020) (1269)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Tarievenvoorstel 2020 en de bijbehorende belastingverordeningen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om deze verordeningen te wijzigen en vast te stellen, en het voorstel draagt bij aan het doel van een economisch vitale gemeente. Het tarievenvoorstel omvat de ontwikkelingen in het beleid voor gemeentelijke heffingen in 2020 en de financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor dat jaar. Het voorstel bevat specifieke verordeningen voor verschillende belastingen, zoals afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, lijkbezorgingsrechten, marktgelden, onroerendezaakbelastingen, precariobelasting, reclamebelasting, rioolheffing en toeristenbelasting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel belastingtarieven 2020 (Tarievenvoorstel 2020)". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de belastingtarieven voor het jaar 2020 vast te stellen. Het omvat diverse verordeningen voor verschillende gemeentelijke heffingen, zoals afvalstoffenheffing, hondenbelasting, leges, en onroerendezaakbelastingen. Het doel is om de financiële basis voor de gemeentelijke begroting van 2020 te leggen en bij te dragen aan een economisch vitale gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide lijst van verordeningen en tarieven bevat die relevant zijn voor de gemeentelijke heffingen in 2020. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de verschillende belastingcategorieën en de bijbehorende tarieven.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen en te wijzigen. In dit geval moet de raad de voorgestelde tarieven voor 2020 goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde tarieven in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of ze acceptabel zijn voor de inwoners. Er moet een balans worden gevonden tussen voldoende inkomsten genereren en de belastingdruk voor burgers en bedrijven beheersbaar houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarieven en verordeningen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het jaar 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die is verstrekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het tarievenvoorstel 2020 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of belanghebbenden is meegenomen in het proces van tariefstelling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de financiële aspecten van gemeentelijke heffingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2020. Het voorstel geeft aan dat de tarieven bijdragen aan de financiële basis van de gemeente, maar er wordt niet specifiek vermeld hoe eventuele tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2020 Belastingverordeningen Economisch vitale gemeente Gemeentelijke heffingen Financiële gevolgen Afvalstoffenheffing Hondenbelasting Onroerende-zaakbelastingen Reclamebelasting ToeristenbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5.d Raadsvoorstel vaststellen 2e Tussentijdse rapportage (1251).
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Hevige Discussies over Begroting en Hondenbelasting
In een intensieve raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg de begroting voor 2020 vastgesteld. De verhoging van de hondenbelasting en de bestemming van de opbrengst van de verkoop van Eneco-aandelen zorgden voor verhitte debatten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd de begroting voor 2020 besproken, waarbij de verhoging van de hondenbelasting en de bestemming van de opbrengst van de verkoop van Eneco-aandelen centraal stonden. De VVD pleitte voor een financiële visie en strategie om toekomstige financiële schommelingen beter op te vangen. "We moeten voorkomen dat mooie plannen niet doorgaan omdat het bericht tegenvalt," aldus VVD-raadslid Kortman.De fractie van Gemeentebelangen uitte kritiek op de begroting, met name op de verwachte opbrengst van de Eneco-aandelen. "De tempel van de begroting is verworden tot een luchtkasteel," stelde raadslid Rozenberg. Hij diende een amendement in om de opbrengst van de aandelenverkoop niet in de begroting op te nemen totdat deze zeker is.
Het CDA benadrukte het belang van rentmeesterschap en sprak zijn steun uit voor de huidige benadering van het college om reserves aan te wenden in tijden van financiële nood. "We zoeken naar een balans tussen financiële gezondheid en maatschappelijk kapitaal," aldus CDA-raadslid Dupont.
D66 en GroenLinks dienden een amendement in om een deel van de Eneco-opbrengst te reserveren voor duurzame investeringen. "We moeten nu keuzes maken om onze gemeente een duurzame toekomst te geven," betoogde D66-raadslid Van Maldegem. Het amendement werd echter verworpen.
De verhoging van de hondenbelasting leidde tot verdeeldheid. Het CDA en de VVD stelden een amendement voor om de verhoging te beperken, wat uiteindelijk werd verworpen. Gemeentebelangen en D66 pleitten voor het volledig afschaffen van de hondenbelasting, maar ook dit voorstel haalde het niet.
De Partij van de Arbeid vroeg aandacht voor de uitvoering van de plannen en drong aan op een masterplan voor het damcentrum. "We willen een college van bouwers, geen boekhouders," aldus PvdA-raadslid Streefkerk.
Na een lange avond van debatteren en stemmen, waarin ook diverse moties werden aangenomen, werd de begroting uiteindelijk vastgesteld. De discussie over de financiële toekomst van de gemeente en de bestemming van de Eneco-opbrengst zal echter ongetwijfeld worden voortgezet.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een aantal financiële besluiten te nemen naar aanleiding van de 2e Tussentijdse rapportage 2019. Het voorstel omvat het vormen van een nieuwe reserve voor Nazorg Rietvink met een storting van € 350.000, het afsluiten van de bestaande reserve Rietvink en het vrij laten vallen van het resterende bedrag van € 386.000 ten gunste van de Algemene reserve. Daarnaast wordt de 18e begrotingswijziging van 2019 vastgesteld. Deze besluiten worden voorgelegd in het kader van de financiële verordening van de gemeente, waarbij de raad geïnformeerd wordt over de voortgang van de programmabegroting 2019. Het voorstel draagt bij aan het doel om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid. De gemeente heeft goede voortgang geboekt met de uitvoering van de speerpunten uit de begroting, hoewel er bij enkele speerpunten knelpunten zijn. Het project Rietvink wordt afgerond, en er zijn budgetten doorgeschoven naar 2020. Het verwachte nadelige begrotingsresultaat is bijgesteld van € 7,9 miljoen naar € 6,3 miljoen door diverse mee- en tegenvallers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel 2e tussentijdse rapportage 2019". Het voorstel betreft de financiële afwikkeling van het project de Rietvink en de bijbehorende reserves. Het college stelt voor om een nieuwe reserve Nazorg Rietvink te vormen met een storting van € 350.000 vanuit de reserve Rietvink. Het resterende bedrag van € 386.000 uit de reserve Rietvink wordt toegevoegd aan de Algemene reserve vrij besteedbaar. Daarnaast wordt de 18e begrotingswijziging 2019 vastgesteld naar aanleiding van de 2e Tussentijdse rapportage 2019, die de gemeenteraad informeert over de voortgang van de programmabegroting 2019.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële context en de noodzaak van de reservevorming duidelijk uiteenzet. Het biedt inzicht in de voortgang van de begroting en de financiële positie van de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de nieuwe reserve Nazorg Rietvink en de begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van nazorgactiviteiten. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het vrijvallen van middelen naar de Algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en doelen. Echter, het is minder specifiek over de exacte nazorgactiviteiten die moeten worden uitgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de reserve Nazorg Rietvink te vormen, de storting van € 350.000 goed te keuren, de reserve Rietvink af te sluiten en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder de vorming van een nieuwe reserve en de vrijval van middelen naar de Algemene reserve. De dekking komt uit de bestaande reserve Rietvink, en er is een tijdelijke verhoging van de algemene reserve door het doorschuiven van budgetten naar 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reserve Nazorg Rietvink Reserve Rietvink Algemene reserve Tussentijdse rapportage 2019 Begrotingswijziging Speerpunten Financiële afwijkingen Begrotingsresultaat Budgetten 2019-2020 Mee- en tegenvallersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement 8 (GBLV) ID108 Unaniem aangenomen amendement locatie Fluitpolderplein bibliotheek.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
J.H.A. Voortman - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
J.H.A. Voortman - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
C.W.P.G. van der wal - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
J.H.A. Voortman - VVD
J.J. van Maldegem - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.H.A. Voortman - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
00:26:01 - 00:27:13 - 00:29:16 - 00:29:30 - 00:30:12 - 00:30:32 - 00:32:53 - 00:34:40 - 00:35:04 - 00:35:40 - 00:35:50 - 00:36:09 - 00:36:31 - 00:37:17 - 00:37:20 - 00:37:28 - 00:38:18 - 00:40:10 - 00:40:33 - 00:40:57 - 00:41:11 - 00:45:50 - 00:47:57 - 00:49:48 - 00:49:53 - 00:49:58 - 00:50:33 - 00:51:14 - 00:51:44 - 00:54:13 - 00:55:15 - 00:55:23 - 00:55:44 - 00:56:17 - 00:57:09 - 01:01:18 - 01:01:30 - 01:01:36 - 01:01:54 - 01:02:06 - 01:02:29 - 01:02:58 - 01:03:12 - 01:07:08 - 01:09:59 - 01:10:57 - 01:11:10 - 01:12:14 - 01:12:24 - 01:14:23 - 01:14:35 - 01:15:49 - 01:16:09 - 01:16:54 - 01:17:05 - 01:17:48 - 01:19:38 - 01:20:27 - 01:20:44 - 01:21:12 - 01:21:30 - 01:22:00 - 01:22:26 - 01:23:14 - 01:23:34 - 01:23:38 - 01:24:17 - 01:24:59 - 01:26:33 - 01:26:51 - 01:27:05 - 01:27:22 - 01:37:11 - 01:38:20 - 01:38:37 - 01:38:56 - 01:39:10 - 01:41:59 - 01:42:21 - 01:42:29 - 01:42:53 - 01:43:23 - 01:43:43 - 01:44:27 - 01:44:48 - 01:45:05 - 01:45:14 - 01:45:34 - 01:45:54 - 01:46:22 - 01:46:37 - 01:47:16 - 01:48:01 - 01:48:23 - 01:48:28 - 01:49:02 - 01:49:10 - 01:51:06 - 01:51:13 - 01:51:25 - 01:51:31 - 01:59:37 - 02:03:16 - 02:03:29 - 02:04:16 - 02:04:29 - 02:04:41 - 02:04:58 - 02:44:49 - 02:45:19 - 02:47:17 - 02:47:49 - 02:47:58 - 02:48:32 - 02:49:27 - 02:49:51 - 02:50:17 - 02:50:37 - 02:52:13 - 02:56:45 - 02:58:27 - 02:59:53 - 03:00:44 - 03:00:55 - 03:03:10 - 03:03:29 - 03:03:38 - 03:06:31 - 03:06:48 - 03:07:19 - 03:13:21 - 03:14:04 - 03:14:17 - 03:14:33 - 03:14:53 - 03:15:22 - 03:16:03 - 03:16:12 - 03:19:24 - 03:20:41 - 03:22:31 - 03:22:40 - 03:23:38 - 03:24:47 - 03:24:54 - 03:35:06 - 03:36:39 - 03:37:29 - 03:38:56 - 03:39:50 - 03:49:38 - 03:49:47 - 03:50:00 - 03:52:24 - 03:52:53 - 03:56:01 - 03:56:43 - 03:57:04 - 03:57:39 - 03:57:49
C.W.P.G. van der wal - VVD
00:27:01 - 00:32:56 - 00:35:03 - 00:35:08 - 00:35:53 - 00:41:00 - 00:41:14 - 01:11:00 - 01:12:15 - 01:14:19 - 01:14:25 - 01:21:57 - 01:22:03 - 01:23:43 - 01:26:53 - 01:27:16 - 01:27:55 - 01:38:23 - 01:38:58 - 01:44:30 - 01:44:57 - 01:45:15 - 01:48:25 - 02:03:01 - 02:03:26 - 02:04:32 - 03:03:28 - 03:36:56 - 03:49:26 - 03:51:57 - 03:55:49 - 03:56:31
P.F. Rozenberg - GBLV
00:29:18 - 00:30:13 - 00:31:00 - 00:37:21 - 00:37:31 - 00:38:16 - 00:47:50 - 00:49:50 - 00:50:26 - 00:53:46 - 00:54:17 - 00:55:26 - 00:56:18 - 00:57:56 - 01:01:31 - 01:01:37 - 01:02:07 - 01:03:13 - 01:09:50 - 01:19:32 - 01:20:26 - 01:20:29 - 01:21:15 - 01:23:18 - 01:23:35 - 01:26:35 - 01:41:57 - 01:42:01 - 01:42:29 - 01:42:30 - 01:43:00 - 01:46:35 - 01:46:38 - 01:47:18 - 01:51:08 - 01:51:26 - 02:04:14 - 02:04:17 - 02:04:55 - 02:44:51 - 02:47:21 - 02:47:53 - 02:48:34 - 02:49:19 - 02:49:38 - 02:50:20 - 02:52:16 - 02:58:29 - 02:59:24 - 03:00:26 - 03:02:55 - 03:03:01 - 03:03:24 - 03:03:29 - 03:03:33 - 03:04:11 - 03:14:06 - 03:14:34 - 03:15:08 - 03:15:54 - 03:16:06 - 03:22:16 - 03:22:21 - 03:23:34 - 03:24:44 - 03:24:48 - 03:35:10 - 03:49:52 - 03:52:27 - 03:57:28 - 03:59:20 - 03:59:33 - 03:59:35 - 03:59:41 - 04:00:27 - 04:02:36
Onbekende spreker -
00:51:16 - 02:39:44 - 02:44:59 - 02:45:20 - 02:47:34 - 02:48:00 - 02:48:56 - 02:49:28 - 02:49:52 - 02:50:39 - 02:52:35 - 02:56:55 - 02:58:34 - 02:59:54 - 03:00:47 - 03:59:00 - 03:59:19 - 03:59:30 - 03:59:33 - 03:59:40 - 03:59:49 - 04:00:03 - 04:00:41 - 04:01:04 - 04:01:32 - 04:02:26 - 04:02:52 - 04:03:05