24-05-2022 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
S.R. Paltansing - PvdA:
- 128 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 168 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 189 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 198 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 169 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 241 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 118 w/m
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners.
S.R. Paltansing - PvdA:
- 156 w/m
S.R. Paltansing - PvdA
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel Vaststellen Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022
Nieuwe Woningbouwverordening Leidschendam-Voorburg: Flexibiliteit of Gemiste Kans?
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een nieuw voorstel voor de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022. Dit voorstel, dat de verordening van 2020 moet vervangen, is bedoeld om de bouw van sociale en middeldure woningen te stimuleren. Het debat in de gemeenteraad toonde echter verdeeldheid over de effectiviteit en de concrete invulling van de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de nieuwe woningbouwverordening van Leidschendam-Voorburg kwamen verschillende fracties aan het woord. Het voorstel, dat onder andere meer flexibiliteit voor woningcorporaties en aanpassingen in bouwnormen voor sociale huurwoningen introduceert, moet bijdragen aan de bouw van 750 sociale huurwoningen voor 2030. Toch riep het voorstel vragen op over de concrete uitwerking en effectiviteit.D66, vertegenwoordigd door de heer Hielkema, uitte zorgen over de vaagheid van het voorstel. "Wat hebben we hier nou eigenlijk echt aan?" vroeg hij zich af. Hij miste een duidelijke verbinding tussen de evaluatiepunten en de voorgestelde wijzigingen. Ook benadrukte hij het belang van middeldure woningen voor de doorstroming en diversiteit in de wijken.
De Partij van de Arbeid, bij monde van de heer Streefkerk, legde de nadruk op het schrijnende tekort aan sociale woningen en vroeg zich af waarom er zoveel aandacht was voor de doorstroming naar het middensegment. "Het is bizar dat starters 7 jaar moeten wachten in deze gemeente voordat ze een sociale woning kunnen vinden," aldus Streefkerk.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer van Duffelen, steunde de verduidelijking en aanscherping van de verordening, maar vroeg zich af hoe de gemeente de regie zou nemen om de bouw van sociale woningen daadwerkelijk te realiseren. Ook vroeg hij naar de mogelijkheden om inwoners van de gemeente voorrang te geven bij de toewijzing van sociale en middeldure woningen.
GroenLinks, via mevrouw van Weers, erkende de noodzaak van sociale woningbouw, maar vroeg zich af hoe de gemeente flexibel kon inspelen op veranderende woonbehoeften. Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer van Wissen, was positief over de herziening, maar vroeg naar de criteria voor het vervangen van sociale huurwoningen door sociale koopwoningen.
De wethouder, de heer Kist, benadrukte dat de verordening vooral bedoeld is om woningcorporaties aan boord te krijgen voor het beheer van sociale woningen. Hij erkende dat de markt minder problemen heeft met middeldure woningen dan met sociale woningbouw, maar benadrukte dat de verplichting voor 20% middeldure woningen blijft staan.
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing, met verschillende fracties die overwegen amendementen of moties in te dienen. Het onderwerp zal als bespreekpunt terugkeren in de gemeenteraad, waar de discussie over de toekomst van sociale en middeldure woningbouw in Leidschendam-Voorburg ongetwijfeld zal worden voortgezet.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022 vast te stellen en de versie van 2020 in te trekken, met ingang van 1 juli 2022. Dit besluit volgt op een evaluatie die aangaf dat herziening nodig is. De nieuwe verordening ondersteunt doelen zoals het bevorderen van een groene, duurzame en inclusieve woongemeente. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere meer flexibiliteit voor woningcorporaties, aanpassingen in de bouwnormen voor sociale huurwoningen, en een kortere exploitatieperiode van 25 jaar. De verordening is een cruciaal instrument voor het realiseren van de regionale woningbouwdoelstellingen, waaronder de toevoeging van 750 sociale huurwoningen voor 2030. Woningcorporaties Vidomes en WoonInvest hebben bijgedragen aan de opstelling van de nieuwe verordening. Er is geen inspraakronde gepland, omdat de direct betrokken partijen al zijn geraadpleegd. Het overgangsrecht bepaalt dat initiatieven die zijn ingediend onder de oude verordening, blijven vallen onder de regels van 2020 tot de nieuwe verordening van kracht wordt.
-
2824 Raadsvoorstel Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022". Het voorstel beoogt de bestaande verordening uit 2020 te herzien en te vervangen. De evaluatie van de huidige verordening heeft aangetoond dat er behoefte is aan meer flexibiliteit en aanpassingen om beter te voldoen aan de regionale woningmarktafspraken en de behoeften van specifieke doelgroepen. De nieuwe verordening introduceert wijzigingen zoals kleinere sociale huurwoningen, een kortere exploitatieperiode, en betere afstemming tussen marktpartijen en woningcorporaties. Het doel is om de bouw van sociale en middeldure woningen te faciliteren en te versnellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak voor herziening, de voorgestelde wijzigingen, en de betrokkenheid van belanghebbenden zoals woningcorporaties. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of risicoanalyses opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken. Dit is een belangrijke stap in het faciliteren van de woningbouwopgave in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen flexibiliteit voor marktpartijen en het waarborgen van voldoende sociale woningbouw. Ook moet er een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van woningcorporaties en de voorwaarden voor kleinere woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de financiële dekking en de effectiviteit van het Vereveningsfonds.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken, waarmee de voorgestelde wijzigingen in werking treden.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de ontwerpverordening niet wordt vrijgegeven voor inspraak. De betrokkenheid is voornamelijk beperkt tot woningcorporaties en commerciële partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het subdoel "Een groene, duurzame woongemeente" wel wordt genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor eventuele kosten, en het Vereveningsfonds blijkt in de praktijk niet effectief te zijn. Dit kan een risico vormen voor de financiële haalbaarheid van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociale en middeldure woningbouw Sociale huurwoningen Woningcorporaties Evaluatie Woningbouwproject Marktpartijen Woonoppervlakte Vereveningsfonds Exploitatieperiode Woonnet-HaaglandenVerfijning van de zoekopdracht:
S.R. Paltansing - PvdA:
- 119 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 174 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 156 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 190 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 197 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 199 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 131 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 217 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 172 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 693 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 237 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 117 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 186 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 260 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 180 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 156 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 184 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 222 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 160 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 217 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 171 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 281 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 170 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 168 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 189 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- -
J. Streefkerk - PvdA:
- 192 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 262 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 161 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 218 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 159 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 225 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 187 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 165 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 199 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 667 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 173 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 211 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 252 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 334 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 186 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 133 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 191 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 189 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 257 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 300 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 222 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 228 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 213 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 293 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 217 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 200 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 221 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 210 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 180 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 208 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 230 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 185 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 225 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 198 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 217 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 286 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 218 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 199 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 256 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- -
F.J. Kist - GroenLinks:
- 210 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 102 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 226 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 145 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 215 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 276 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 300 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 215 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 286 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 184 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- -
F.J. Kist - GroenLinks:
- 180 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 192 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 526 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 151 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 187 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 203 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 162 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 124 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 183 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 162 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 293 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 215 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 858 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 178 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 205 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 343 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 241 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 234 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 200 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 116 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 200 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 205 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 197 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- -
F.J. Kist - GroenLinks:
- 200 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 422 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 207 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 162 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 144 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 194 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 237 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- -
F.J. Kist - GroenLinks:
- 249 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 304 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 169 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 209 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 205 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 210 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 170 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 163 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 189 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 218 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 308 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 137 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 1200 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 185 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 143 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 193 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 198 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 251 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 254 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 111 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 182 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 191 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 143 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 199 w/m
C.P. Bregman - ChristenUnie:
- 282 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 334 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 185 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 231 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 186 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 146 w/m
F.J. Kist - GroenLinks:
- 189 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 120 w/m
S.R. Paltansing - PvdA
00:05:16 - 00:05:42 - 00:09:08 - 00:09:55 - 00:10:45 - 00:11:01 - 00:11:27 - 00:14:10 - 00:16:00 - 00:18:12 - 00:19:42 - 00:22:01 - 00:22:50 - 00:25:36 - 00:28:32 - 00:30:22 - 00:31:08 - 00:31:17 - 00:31:50 - 00:32:16 - 00:33:03 - 00:36:53 - 00:37:27 - 00:37:56 - 00:38:21 - 00:40:31 - 00:41:54 - 00:42:49 - 00:44:27 - 00:45:00 - 00:45:13 - 00:45:32 - 00:46:16 - 00:47:16 - 00:48:02 - 00:48:20 - 00:48:49 - 00:49:52 - 00:49:55 - 00:53:02 - 00:53:24 - 00:53:49 - 00:54:21 - 00:55:41 - 00:55:51 - 00:56:38 - 00:58:24 - 00:58:41 - 00:59:39 - 01:02:25 - 01:03:01 - 01:03:10 - 01:04:06 - 01:05:01 - 01:07:51 - 01:08:11 - 01:08:19 - 01:08:36 - 01:09:34 - 01:09:43 - 01:10:29 - 01:10:56 - 01:11:13 - 01:12:35 - 01:13:10 - 01:13:53
F.J. Kist - GroenLinks
00:05:32 - 00:33:26 - 00:37:28 - 00:38:22 - 00:40:49 - 00:42:20 - 00:42:54 - 00:45:01 - 00:45:33 - 00:46:19 - 00:47:45 - 00:48:04 - 00:48:49 - 00:49:54 - 00:50:00 - 00:53:26 - 00:53:50 - 00:54:52 - 00:55:42 - 00:56:40 - 00:58:42 - 00:59:49 - 01:03:03 - 01:03:08 - 01:03:37 - 01:04:27 - 01:13:23
Agendapunt 2.a Vaststellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2022 - 1e herziening
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Grondexploitaties zorgen voor verhitte discussie
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg boog zich deze week over het rapport "MPG 2022 1e herziening", dat inzicht biedt in de financiële kaders voor gebiedsontwikkelingsprojecten. Het rapport toont een negatief resultaat van €5,06 miljoen, wat leidde tot een levendig debat over de toekomst van de grondexploitaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het rapport "MPG 2022 1e herziening" besproken, waarin de financiële stand van zaken van verschillende gebiedsontwikkelingsprojecten in Leidschendam-Voorburg wordt gepresenteerd. Het rapport, dat een verslechtering van €0,59 miljoen ten opzichte van 2021 laat zien, bevat ook drie geheime bijlagen over de grondexploitaties van Vlietvoorde, Rijnlandlaan en Klein Plaspoelpolder.De heer Van Hoogdalem van de Partij van de Arbeid opende het debat met vragen over de beleidsmatige mogelijkheden binnen het project Leidschendam Centrum. "Waarom hebben we gekozen voor een vof-constructie en biedt dit voldoende mogelijkheden voor sociale woningbouw?" vroeg hij zich af. Wethouder Rouwendal legde uit dat de constructie destijds fiscaal voordelig was, maar erkende dat de situatie inmiddels veranderd is.
De heer Van der Schaft van de SP stelde voor om het rapport slechts voor kennisgeving aan te nemen, gezien de mogelijke toekomstige veranderingen. "Is het niet verstandiger om dit rapport voorlopig ter kennisgeving aan te nemen?" vroeg hij. Wethouder Rouwendal benadrukte echter dat de raad zich moet uitspreken over de financiële stand van zaken.
Mevrouw Kortman van de VVD complimenteerde de toegankelijkheid van het rapport dankzij de infographics, maar vroeg zich af waarom bepaalde kosten als bovenwijkse voorzieningen worden beschouwd. Wethouder Van Eekelen legde uit dat deze kosten niet volledig op ontwikkelaars verhaald kunnen worden, omdat ze ten goede komen aan alle inwoners.
De heer Van Wissen van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg refereerde aan een eerder amendement over grondprijsbeleid voor sociale woningbouw. Hij gaf aan dit nog binnen de fractie te willen bespreken.
Ondanks de kritische vragen en opmerkingen, waren de meeste fracties tevreden met de beantwoording door de wethouders. Het rapport werd uiteindelijk als hamerstuk doorverwezen naar de raadsvergadering van 7 juni, tenzij Gemeentebelangen besluit een amendement in te dienen.
De discussie over de grondexploitaties toont aan dat de gemeenteraad voor grote uitdagingen staat bij het balanceren van financiële haalbaarheid en maatschappelijke behoeften. De komende maanden zullen uitwijzen hoe de gemeente deze uitdagingen het hoofd biedt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het rapport "MPG 2022 1e herziening" vast te stellen, inclusief drie geheime bijlagen over de grondexploitaties van Vlietvoorde, Rijnlandlaan en Klein Plaspoelpolder. Daarnaast worden vier openbare infographics en drie begrotingswijzigingen goedgekeurd. Het MPG biedt inzicht in de financiële kaders voor gebiedsontwikkelingsprojecten en wordt periodiek herzien vanwege de marktdynamiek. De herziening toont een negatief resultaat van €5,06 miljoen, een verslechtering ten opzichte van 2021. De einddata voor de projecten blijven ongewijzigd, maar enkele werkzaamheden zijn uitgesteld. Voor Klein Plaspoelpolder zijn er bovenwijkse voorzieningen gepland, waarvoor later een investeringskrediet wordt aangevraagd. Het risicoprofiel van de grondexploitaties is berekend op €3,2 miljoen. De geheime bijlagen bieden verdere details over de herziening en de financiële verschillen ten opzichte van 2021.
-
2485 Raadsvoorstel Vaststellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2022 1e herziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen rapportage 'MPG 2022 1e herziening'". Het voorstel betreft de herziening van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2022, inclusief de vaststelling van bijbehorende geheime bijlagen en infographics. Het MPG biedt inzicht in de financiële kaders voor gebiedsontwikkelingsprojecten in Leidschendam-Voorburg. De herziening omvat de grondexploitaties van Vlietvoorde, Rijnlandlaan en Klein Plaspoelpolder. De raad wordt gevraagd om de rapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. De herziening is noodzakelijk vanwege marktdynamiek en prijsstijgingen, en heeft als doel de raad te informeren en verantwoording af te leggen over de voortgang en financiële resultaten van de projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële als de programmatische aspecten van de grondexploitaties behandelt. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële resultaten, risico's, en de noodzaak voor voorzieningen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de herziening van de grondexploitaties en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herziening van de grondexploitaties, inclusief de financiële kaders en de bijbehorende risico's. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van middelen en de prioritering van projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en projectfasering. Echter, de haalbaarheid en tijdgebondenheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals marktdynamiek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige prijsontwikkelingen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de rapportage "MPG 2022 1e herziening" en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel van het voorstel, met de nadruk op het ontwikkelen van een groene, duurzame woongemeente.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een negatief resultaat van circa € 5,06 miljoen op eindwaarde. Er wordt een voorziening van € 6,08 miljoen getroffen om het verwachte tekort te dekken. De financiële dekking wordt deels voorzien door toekomstige verkoopopbrengsten en een kredietaanvraag voor bovenwijkse voorzieningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) Grondexploitatie Herziening Vlietvoorde Rijnlandlaan Klein Plaspoelpolder Begrotingswijzigingen Eindwaarde Voorziening Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
S.R. Paltansing - PvdA:
- 47 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 90 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 128 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 133 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 141 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 202 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 173 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 188 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 167 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 196 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 154 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 155 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 210 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 106 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 179 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 161 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 194 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 172 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 169 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 202 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 198 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 169 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 199 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 268 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 125 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 212 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 238 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 159 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 156 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 135 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 290 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 174 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 315 w/m
L.C. Kortman-de Wit - VVD:
- 239 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 180 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 198 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 142 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 187 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 295 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 251 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 157 w/m
A.J.M. Hielkema - D66
Agendapunt 3 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering.
S.R. Paltansing - PvdA:
- 153 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 131 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 153 w/m
C.M. van Hoogdalem
- 215 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 166 w/m