Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
J. Brokke - VVD:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 4.1 Raadsvoorstel vaststellen Ruimtelijk Kader kindcentrum (KC) Ruysdael te Leidschendam
Nieuw Kindcentrum Ruysdael: Een Stap Vooruit voor Onderwijs en Gemeenschap
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor het Ruimtelijk Kader van Kindcentrum Ruysdael. Dit nieuwe centrum, dat een school, gymzaal, opvang en tafeltennisvereniging omvat, belooft een moderne en duurzame leeromgeving te worden. Het project stuitte op brede steun tijdens het raadsdebat, hoewel er ook kritische vragen werden gesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de nieuwbouw van Kindcentrum Ruysdael enthousiast ontvangen. Het centrum zal verrijzen op de huidige locatie van de Maria Bernadette school, die niet meer voldoet aan de moderne eisen. Het nieuwe gebouw wordt energie-neutraal en voldoet aan de NEN 9120 norm voor toegankelijkheid. "Onderwijs vormt het hart van D66," benadrukte raadslid Vogelaar. "Een fris gebouw met ruimte en een groene omgeving dat goed in de buurt past, is essentieel."De totale kosten voor het project worden geraamd op ruim 16,5 miljoen euro, met een tekort van 600.000 euro door aangescherpte bouweisen. De extra parkeerdruk zal in de buurt worden opgevangen, en tijdelijke huisvesting is voorzien aan de Burgemeester Sweenslaan.
Verkeersveiligheid en Speelruimte
Verkeersveiligheid rondom het nieuwe centrum was een belangrijk punt van discussie. Het CDA uitte zorgen over de beperkte parkeerplekken en de chaos tijdens haal- en brengtijden. "Hoe gaan we garanderen dat er geen verkeersonveilige situaties ontstaan?" vroeg raadslid Koster. De wethouder verzekerde dat er extra fietsparkeervoorzieningen komen en dat verkeersveiligheid hoog op de agenda staat.
Daarnaast werd de speelruimte voor kinderen besproken. Het CDA vroeg of het voorstel voldoet aan de nieuwe norm van 5 m² per kind voor buitenspelen. De wethouder beloofde zich in te spannen om deze norm te halen, hoewel hij erkende dat het een uitdaging is.
Duurzaamheid en Toegankelijkheid
De plannen voor een energie-neutraal gebouw werden alom geprezen. Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg vroeg echter naar de financiële voordelen voor de gemeente. "We moeten kijken naar de return on investment," stelde raadslid Sleutel. De wethouder erkende dat het rendement van duurzaamheidsinvesteringen niet direct naar de gemeente vloeit, maar benadrukte het belang van een gezond binnenklimaat voor leerprestaties.
Inclusiviteit en Toekomstvisie
D66 pleitte voor aandacht voor neurodiversiteit, zoals autisme en ADHD, binnen het kindcentrum. "Deze kinderen verdienen het om volwaardig mee te doen," aldus Vogelaar. De wethouder gaf aan dit thema mee te nemen in gesprekken met samenwerkingsverbanden.
GroenLinks prees het integrale karakter van het kindcentrum, dat kansenongelijkheid moet bevorderen. "Kindcentra zijn de toekomst," stelde raadslid Velt.
Met brede steun van de raad kan het voorstel als hamerstuk verder. De wethouder kreeg complimenten voor de plannen en de toezeggingen om verkeersveiligheid en speelruimte te verbeteren. Het Kindcentrum Ruysdael belooft een waardevolle toevoeging te worden voor de gemeenschap van Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het Ruimtelijk Kader voor de nieuwbouw van Kindcentrum (KC) Ruysdael in Leidschendam, dat een school, gymzaal, opvang en tafeltennisvereniging omvat. De gemeente is wettelijk verplicht te zorgen voor adequate onderwijshuisvesting en heeft daarom besloten tot nieuwbouw op de huidige locatie van de Maria Bernadette school, die niet meer aan de eisen voldoet. Het nieuwe kindcentrum zal energie-neutraal zijn en voldoen aan de NEN 9120 norm voor toegankelijkheid. Er zijn plannen om het groen en water in de omgeving te herstellen. De totale stichtingskosten worden geraamd op € 16.543.376, exclusief bijdragen uit de reserve Duurzaamheid en van Stichting Panta Rhei. Er is een tekort van ongeveer € 600.000 voor de school en gymzaal, veroorzaakt door aangescherpte bouweisen. De extra parkeerdruk zal worden opgevangen in de buurt, en tijdelijke huisvesting is voorzien aan de Burgemeester Sweenslaan. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via informatieavonden. Het definitieve ontwerp en krediet worden in 2025 aan de raad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Ruimtelijk Kader kindcentrum (KC) Ruysdael te Leidschendam
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het Ruimtelijk Kader voor de nieuwbouw van Kindcentrum Ruysdael in Leidschendam. Dit centrum omvat een school, gymzaal, kinderopvang en tafeltennisvereniging. Het huidige gebouw voldoet niet meer aan de eisen, waardoor nieuwbouw noodzakelijk is. Het project streeft naar een energie-neutraal gebouw met een gezond binnenklimaat en een groene omgeving. De financiële implicaties zijn aanzienlijk, met stichtingskosten van €16,5 miljoen. De raad moet beslissen over de vaststelling van het Ruimtelijk Kader en de financiële dekking. Participatie van omwonenden is onderdeel van het proces, en duurzaamheid speelt een centrale rol.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke informatie over de noodzaak, financiële implicaties, en betrokken partijen. Echter, er zijn nog onzekerheden over de definitieve financiering en tijdelijke huisvesting.
Rol van de raad
De raad moet het Ruimtelijk Kader vaststellen en beslissen over de financiële aspecten, inclusief de dekking van de kosten en de goedkeuring van het definitieve krediet.
Politieke keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van financiële middelen, de mate van duurzaamheid die wordt nagestreefd, en de wijze van participatie van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van toekomstige financiële beslissingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten het Ruimtelijk Kader vast te stellen en de financiële dekking te waarborgen, inclusief het verwerken van de kapitaallasten in de meerjarenbegroting.
Participatie
Er is sprake van participatie met omwonenden via informatieavonden. Hun input is meegenomen in de uitwerking van het Ruimtelijk Kader.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met de ambitie om een energie-neutraal gebouw te realiseren en aandacht voor een groene omgeving.
Financiële gevolgen
De stichtingskosten bedragen €16,5 miljoen, exclusief bijdragen uit de reserve Duurzaamheid en van Stichting Panta Rhei. Er is een tekort van ongeveer €600.000 voor de school en gymzaal. De dekking moet nog verder worden uitgewerkt, en er wordt gewerkt aan een nieuw Integraal Huisvestingsplan om toekomstige kosten te plannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kindcentrum Ruysdael Ruimtelijk Kader Maria Bernadette Integraal Huisvestingsplan (IHP) Stichting Panta Rhei Tafeltennisvereniging VVV Duurzaamheid Energie Neutraal Gebouw (ENG) Toegankelijkheid ParkeerdrukVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 155 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 105 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 226 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 158 w/m
J. Brokke - VVD:
- 101 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 253 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- 96 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 138 w/m
J. Brokke - VVD:
- 112 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.J. Koster - CDA:
- 166 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 174 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 76 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.F. Steutel - GBLV:
- 206 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- 128 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- 278 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 140 w/m
J. Brokke - VVD:
- 187 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 167 w/m
J. Brokke - VVD:
- 240 w/m
J.J. Koster - CDA:
- -
J. Brokke - VVD:
- 334 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- -
J. Brokke - VVD:
- 120 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 546 w/m
J. Brokke - VVD:
- 133 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 212 w/m
J. Brokke - VVD:
- 395 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- 99 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- -
J. Brokke - VVD:
- 105 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 222 w/m
J. Brokke - VVD:
- 163 w/m
E.R. van der Schaft - SP
Agendapunt 4.2 Raadsvoorstel Lokale Educatieve Agenda
Lokale Educatieve Agenda 2024: Een Stap Vooruit voor Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2024 vastgesteld, een ambitieus plan dat de brede ontwikkeling van kinderen centraal stelt. De agenda, die in samenwerking met onderwijs- en kinderopvangpartners is ontwikkeld, richt zich op de komende 10-15 jaar en legt de nadruk op een sterke pedagogische basis, talentontwikkeling en structurele monitoring.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering werd de LEA 2024 uitvoerig besproken. Wethouder en zijn team ontvingen lof voor hun inspanningen om diverse onderwijspartners samen te brengen. "Complimenten voor de wethouder en zijn team," aldus D66-raadslid Matthie, die de nadruk legde op de noodzaak van concrete acties en monitoring. Hij benadrukte het belang van een 'rijke schooldag' en ondersteuning voor MBO-studenten.Toch was er ook kritiek. D66 miste concrete cijfers en vroeg zich af hoe de doelen van de LEA gemeten zouden worden. "Wat is het vertrekpunt geweest van deze educatieve agenda?" vroeg Matthie. Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBV) deelde deze zorgen en vroeg zich af hoe de ambitieuze plannen gerealiseerd zouden worden met het beperkte budget van €61.000.
De wethouder erkende de uitdagingen en benadrukte het belang van samenwerking tussen verschillende beleidsterreinen. "We moeten kijken hoe we met alle beschikbare middelen een beter bereik kunnen realiseren," stelde hij. Hij benadrukte dat de LEA een gedeelde agenda is, waarbij de inzet van alle partners cruciaal is.
De ChristenUnie en het CDA spraken hun steun uit voor de LEA, maar benadrukten het belang van concrete acties en het vermijden van te veel overlegstructuren. "De LEA is een goede basis, maar het moet niet bij woorden blijven," aldus het CDA.
GroenLinks uitte zorgen over de invloed van landelijk beleid op de lokale plannen en drong aan op concrete maatregelen voor mentale gezondheid. "Het gaat gewoon echt niet goed," stelde GroenLinks-raadslid Veld, verwijzend naar de mentale gezondheid van jongeren.
De wethouder beloofde een bredere bijeenkomst te organiseren om concrete acties voor mentale gezondheid te bespreken en benadrukte dat de LEA een levend document is dat zich in de loop van de tijd verder zal ontwikkelen.
De gemeenteraad besloot de LEA als bespreekpunt op de agenda te houden, met de verwachting dat er in de toekomst meer concrete details en resultaten gepresenteerd zullen worden. De LEA 2024 markeert een belangrijke stap in de richting van een geïntegreerde aanpak voor de ontwikkeling van kinderen in Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2024 vast te stellen. Deze agenda is ontwikkeld om de brede ontwikkeling van kinderen te bevorderen, met aandacht voor hun sociaal, persoonlijk en cultureel welzijn. De LEA 2024 legt gezamenlijke ambities vast voor onderwijs- en jeugdbeleid voor de komende 10-15 jaar, met als doel kinderen en jongeren optimaal te laten ontwikkelen. Het document is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met onderwijs- en kinderopvangpartners, en andere betrokken organisaties. De LEA vervangt eerdere onderwijsvisies en legt de nadruk op een sterke pedagogische basis, talentontwikkeling en structurele monitoring. Hoewel de vaststelling van de LEA geen directe financiële gevolgen heeft, is de uitvoering afhankelijk van de inzet en financiering van partners. De LEA is een breed gedragen document, mede door de betrokkenheid van diverse partners en de gemeenteraad tijdens het ontwikkelingsproces.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale Educatieve Agenda (LEA) Talentontwikkeling Pedagogische basis Onderwijsbeleid Preventie Jeugdbeleid Samenwerking Ontwikkelingsagenda Gelijke kansen Co-creatieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 155 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 109 w/m
J. Brokke - VVD:
- 77 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 113 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 445 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 157 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 237 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 220 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 203 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 227 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 327 w/m
J. Brokke - VVD:
- 31 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- 302 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- 314 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD:
- 301 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- 388 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 227 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 226 w/m
J. Brokke - VVD:
- 445 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 197 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 245 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 183 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 106 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 271 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 334 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 160 w/m
J. Brokke - VVD:
- 80 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 177 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 72 w/m
J. Brokke - VVD:
- 64 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 146 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 141 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 155 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 187 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 200 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 111 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 313 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M. Mathlouti - D66:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- 222 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.F. Steutel - GBLV:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 450 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 233 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 221 w/m
J. Brokke - VVD:
- 190 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 243 w/m
J. Brokke - VVD:
- 193 w/m
J. Keus - Wethouder:
- -
J. Brokke - VVD:
- 334 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.J. Koster - CDA:
- 250 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 198 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 185 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 182 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 142 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 185 w/m
M. Mathlouti - D66:
- -
J. Brokke - VVD:
- 445 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 632 w/m
J. Brokke - VVD:
- 192 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 189 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 187 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 199 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 113 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 93 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 320 w/m
J. Brokke - VVD:
- 264 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 196 w/m
J. Brokke - VVD:
- 282 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 204 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 140 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 156 w/m
J. Brokke - VVD:
- 572 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 155 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 179 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 53 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- 320 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 112 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 500 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 311 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 63 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 146 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
I.M. Feld - GroenLinks:
- 206 w/m
J. Brokke - VVD:
- 67 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 208 w/m
J. Brokke - VVD:
- 95 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 264 w/m
J. Brokke - VVD:
- 445 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 601 w/m
J. Brokke - VVD:
- 522 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 258 w/m
J. Brokke - VVD:
- 7 w/m
J. Brokke - VVD
00:49:00 - 00:49:57 - 00:54:53 - 00:56:40 - 00:57:56 - 00:59:48 - 01:00:18 - 01:01:11 - 01:02:17 - 01:04:50 - 01:05:54 - 01:09:23 - 01:12:33 - 01:14:23 - 01:18:32 - 01:22:28 - 01:27:15 - 01:33:29 - 01:35:09 - 01:36:19 - 01:36:59 - 01:37:49 - 01:38:53 - 01:39:11 - 01:42:39 - 01:43:44 - 01:43:50 - 01:43:52 - 01:48:06 - 01:54:57 - 01:55:02 - 01:55:36 - 01:56:09 - 01:56:35 - 01:58:04 - 01:58:10 - 01:58:18 - 02:00:17 - 02:00:45 - 02:01:41 - 02:02:57 - 02:03:34 - 02:04:05 - 02:04:30 - 02:05:16 - 02:05:33 - 02:05:58 - 02:06:36 - 02:07:08 - 02:07:22 - 02:07:38 - 02:08:35 - 02:08:44
L. Vogelaar - D66
Agendapunt 4.3 Raadsbrief informeren over koers Wmo beleid
J. Brokke - VVD:
- 179 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 94 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 386 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 152 w/m
J. Brokke - VVD:
- 114 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 187 w/m
J. Brokke - VVD:
- 365 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 148 w/m
J. Brokke - VVD:
- 462 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 150 w/m
J. Brokke - VVD:
- 140 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 278 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 177 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 147 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 632 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
S.G.D. Kok - PvdA:
- 258 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 364 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 530 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 177 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- -
J. Brokke - VVD:
- 267 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 208 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 469 w/m
J. Brokke - VVD:
- 190 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- 390 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 196 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 201 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 153 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 160 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 136 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 172 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 139 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 515 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 522 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 197 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 128 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 177 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 261 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 184 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 157 w/m
J. Brokke - VVD:
- 198 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 171 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 189 w/m
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Keus - Wethouder:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- 68 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 222 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 182 w/m
J. Brokke - VVD:
- 349 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 145 w/m
J. Brokke - VVD:
- 152 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 49 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 110 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 158 w/m
J. Brokke - VVD:
- 484 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 153 w/m
J. Brokke - VVD:
- 65 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 153 w/m
J. Brokke - VVD:
- 112 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 211 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 206 w/m
J. Brokke - VVD:
- 128 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 353 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 144 w/m
J. Brokke - VVD:
- 83 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 163 w/m
J. Brokke - VVD:
- 145 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 111 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 132 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 105 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 302 w/m
J. Brokke - VVD:
- 78 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 219 w/m
J. Brokke - VVD:
- 207 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 158 w/m
J. Brokke - VVD:
- 300 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 667 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 119 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 211 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 27 w/m
J. Brokke - VVD:
- 170 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 133 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 249 w/m
J. Brokke - VVD:
- 148 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- 148 w/m
J. Brokke - VVD
02:16:14 - 02:17:49 - 02:21:02 - 02:25:45 - 02:27:26 - 02:29:58 - 02:31:11 - 02:37:14 - 02:41:53 - 02:44:35 - 02:44:39 - 02:46:09 - 02:46:44 - 02:47:03 - 02:47:42 - 02:51:08 - 02:53:47 - 02:59:21 - 03:00:56 - 03:03:42 - 03:04:52 - 03:07:34 - 03:09:31 - 03:12:00 - 03:13:04 - 03:14:01 - 03:14:20 - 03:14:53 - 03:15:42 - 03:17:18 - 03:17:49 - 03:18:54 - 03:20:00 - 03:21:08 - 03:21:19 - 03:21:40 - 03:21:58 - 03:22:08 - 03:22:29 - 03:23:48 - 03:23:54 - 03:24:11 - 03:24:43 - 03:25:43 - 03:26:01 - 03:26:23 - 03:26:37
I. Inspreker - 2 - Inspreker
A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar
Agendapunt 4.4 Raadsbrief inzet versterkingsgelden 2024
J. Brokke - VVD:
- 177 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 153 w/m
J. Brokke - VVD:
- 302 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 221 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 216 w/m
J. Brokke - VVD:
- 192 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 298 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 206 w/m
J. Brokke - VVD:
- 182 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 201 w/m
J. Brokke - VVD:
- 284 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 230 w/m
J. Brokke - VVD:
- 136 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 343 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 123 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- 197 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 239 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 252 w/m
J. Brokke - VVD:
- 376 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 330 w/m
J. Brokke - VVD:
- 490 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 17 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 239 w/m
J. Brokke - VVD:
- 487 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 159 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 226 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 196 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 196 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 258 w/m
J. Brokke - VVD:
- 76 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 248 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 86 w/m
J. Brokke - VVD:
- 480 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 217 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 220 w/m
J. Brokke - VVD:
- 376 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 174 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 129 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 208 w/m
J. Brokke - VVD:
- 161 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 160 w/m
J. Brokke - VVD:
- 88 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.J. Koster - CDA:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 157 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 50 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 141 w/m
J. Brokke - VVD:
- 280 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 201 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 157 w/m
J. Brokke - VVD:
- 223 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 110 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 211 w/m
J. Brokke - VVD:
- 98 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 157 w/m
J. Brokke - VVD
03:26:45 - 03:32:06 - 03:34:20 - 03:34:44 - 03:34:53 - 03:37:11 - 03:38:17 - 03:38:43 - 03:51:32 - 03:51:49 - 03:52:42 - 03:53:51 - 03:53:55 - 03:54:30 - 03:55:25 - 03:58:18 - 03:59:07 - 03:59:29 - 03:59:46 - 04:00:43 - 04:01:14 - 04:02:51 - 04:03:03 - 04:04:02 - 04:05:51 - 04:06:28 - 04:08:17 - 04:09:05 - 04:09:17 - 04:09:35 - 04:10:44 - 04:11:43 - 04:12:27 - 04:12:58 - 04:16:04
F.B. Wilschut - ChristenUnie
N.A. van Weers - GroenLinks
Agendapunt 5.1 Besluitenlijst Commissie Samenleving van 22 mei 2024
J. Brokke - VVD:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel instemmen met deelname Veiligheidsregio Haaglanden aan Stichting Waarborgfonds
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt deelname van de Veiligheidsregio Haaglanden aan de Stichting Waarborgfonds, die is opgericht om niet-verzekerbare aanspraken na dienstongevallen te dekken. Dit initiatief komt voort uit de behoefte om financiële risico's beter te beheren, gezien de beperkingen van huidige verzekeringen en de verharding van de verzekeringsmarkt. Het waarborgfonds zal functioneren naast een expertisebureau dat collectief ongevallenverzekeringen inkoopt. Deelname aan het expertisebureau is vrijwillig, maar noodzakelijk voor samenhang. De stichting is gekozen als rechtsvorm vanwege de lichte structuur en het ontbreken van een winstoogmerk. De gemeenteraad wordt geadviseerd om op de hoogte te blijven van de evaluatie na vijf jaar deelname. De financiële bijdrage van de Veiligheidsregio Haaglanden is al begroot en zal naar verwachting op termijn kostenbesparend werken. Inwoners zijn niet direct betrokken bij dit besluit.
-
3777 Raadsvoorstel instemmen deelname Veiligheidsregio Haaglanden aan Stichting Waarborgfonds.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel instemmen met deelname Veiligheidsregio Haaglanden aan Stichting Waarborgfonds
Samenvatting: Het voorstel betreft de deelname van de Veiligheidsregio Haaglanden aan de Stichting Waarborgfonds. Dit fonds is opgericht om niet-verzekerbare aanspraken na dienstongevallen te dekken. De gemeenteraad wordt gevraagd geen bedenkingen te hebben tegen deze deelname en wenst op de hoogte te worden gehouden van de evaluatie na vijf jaar. Het initiatief komt voort uit de behoefte om risico's beter te beheren en de kwetsbaarheid van de huidige verzekeringsstructuur te verminderen. Deelname aan het fonds is vrijwillig, maar wordt aanbevolen vanwege de voordelen van collectieve risicodeling en kostenbesparing.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de aanleiding, de noodzaak van het waarborgfonds, de juridische overwegingen, en de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de specifieke evaluatiecriteria na vijf jaar.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de deelname van de Veiligheidsregio Haaglanden aan het waarborgfonds. Daarnaast moet de raad instemmen met het voorstel en de wens uitspreken om op de hoogte te worden gehouden van de evaluatie na vijf jaar.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de deelname aan het waarborgfonds en of zij de wens om op de hoogte te blijven van de evaluatie willen vastleggen. Dit vraagt om een afweging tussen de voordelen van risicodeling en de mogelijke verplichtingen die deelname met zich meebrengt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (via de evaluatie na vijf jaar), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het voorstel haalbaar en relevant is zonder meer informatie over de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten geen bedenkingen te hebben tegen de deelname van de Veiligheidsregio Haaglanden aan de Stichting Waarborgfonds en de wens vaststellen om op de hoogte te worden gehouden van de evaluatie na vijf jaar.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich niet leent voor burgerparticipatie, wat logisch is gezien de technische en gespecialiseerde aard van het onderwerp.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten van risicobeheer.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt voor de gemeente, aangezien de jaarlijkse inleg van circa € 5 miljoen al in de begroting is opgenomen. Er worden geen extra kosten verwacht voor de gemeente, en op termijn kan deelname aan het waarborgfonds zelfs kostenbesparend werken door lagere verzekeringspremies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Stichting Waarborgfonds Dienstongevallen Ongevallenverzekering Risicomanagement Expertisebureau Verzekeringsmarkt Aanspraken Verzekerbaarheid SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 139 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 5.3 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op Meerjarenbegroting 2025-2028 Veiligheidsregio Haaglanden
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit een zienswijze vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) over de ontwerpbegroting 2025-2028, inclusief de herziene begroting voor 2024. De VRH heeft de raad om deze zienswijze gevraagd in het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De ontwerpbegroting behandelt beleidsontwikkelingen, prestatie-indicatoren en financiële gevolgen tot 2028. De jaarrekening van 2023 toont een positief resultaat van €4,6 miljoen, deels door vertragingen en extra ontvangen BDUR-gelden. Een deel van dit resultaat wordt gereserveerd om de gemeentelijke bijdrage in 2026 te verlagen. De meerjarenbegroting is sluitend, maar er zijn zorgen over het financiële perspectief van gemeenten na 2026. De VRH is gevraagd om bezuinigingsscenario's te ontwikkelen. De gemeentelijke bijdrage voor 2025 stijgt met 4,10% en een aanvullende indexering van 3,08%, wat resulteert in een totale stijging van €7.627.000 voor de deelnemende gemeenten. De bijdrage van Leidschendam-Voorburg komt uit op €7.392.000. Het onderwerp leent zich nog niet voor burgerparticipatie. Documenten zoals het concept raadsbesluit en financiële jaarberichten zijn bij het voorstel gevoegd.
-
3776 Raadsvoorstel vaststellen concept-zienswijze op het ontwerp-meerjarenbegroting 2025-2028 Veiligheidsregio Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op de ontwerpbegroting 2025-2028 (inclusief herziene begroting 2024) Veiligheidsregio Haaglanden
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen en verzenden van een zienswijze op de ontwerpbegroting 2025-2028 van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) naar het dagelijks bestuur van de VRH. De VRH speelt een cruciale rol in brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De ontwerpbegroting biedt inzicht in beleidsmatige ontwikkelingen en financiële gevolgen tot 2028. De jaarrekening 2023 toont een positief resultaat van €4,6 miljoen, waarvan een deel wordt gereserveerd om de gemeentelijke bijdrage in 2026 te verlagen. De raad wordt gevraagd om de financiële ontwikkelingen na 2026 extra aandacht te geven.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de beleidsmatige kaders van de VRH. Er is echter weinig informatie over de specifieke beleidsmatige veranderingen of verbeteringen die worden voorgesteld.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de zienswijze op de ontwerpbegroting vast te stellen en te verzenden. Dit houdt in dat de raad de financiële en beleidsmatige kaders beoordeelt en eventuele zorgen of aanbevelingen kenbaar maakt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en de manier waarop de VRH haar positieve financiële resultaat inzet. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de aandacht voor financiële ontwikkelingen na 2026.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke financiële cijfers worden genoemd, ontbreken concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor beleidsmatige veranderingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn financiële planning na 2026 is nog onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpbegroting vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de VRH.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich nog niet leent voor burgerparticipatie. Dit kan een gemiste kans zijn om belanghebbenden te betrekken bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Gezien de focus op crisisbeheersing en rampenbestrijding, zou duurzaamheid echter een impliciete rol kunnen spelen.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage met €7.627.000 voor de deelnemende gemeenten in 2025. De bijdrage van Leidschendam-Voorburg wordt gedekt door een stelpost prijsindexatie in de gemeentelijke begroting. Er is een positieve financiële uitkomst van 2023, waarvan een deel wordt gereserveerd om toekomstige bijdragen te verlagen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) Ontwerpbegroting 2025-2028 Zienswijze Meerjarenbegroting Financiële gevolgen Gemeentelijke bijdrage Jaarrekening 2023 Bestemmingsreserve BDUR-gelden Macro economische verkenning (MEV)Verfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 5.4 Raadsvoorstel instemmen met aanvraag vangnetregeling BUIG
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een besluit om het aanvraagformulier voor de vangnetuitkering BUIG 2023 vast te stellen en naar de Rijksoverheid te sturen. De BUIG-uitkering is bedoeld om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen. De gemeente kampt sinds 2015 met een tekort op dit budget, voornamelijk door een nadelig verdeelmodel. Voor 2023 vraagt de gemeente een vangnetuitkering van €384.355 aan. Om in aanmerking te komen, moet de gemeente aan bepaalde voorwaarden voldoen, zoals het hebben van een tekort van meer dan 7,5% en het nemen van maatregelen voor tekortreductie. De gemeente heeft diverse maatregelen genomen, zoals persoonlijke begeleiding en loonkostensubsidies, om het tekort te verminderen. De gemeenteraad moet instemmen met deze maatregelen. Er is echter een kans dat de vangnetuitkering niet wordt toegekend, afhankelijk van de beslissing van de Rijksoverheid na 15 augustus 2024. Inwoners zijn niet direct betrokken bij het voorstel, maar er is overleg geweest met beleidsadviseurs en experts.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Aanvraag vangnetuitkering BUIG-budget 2023". Het voorstel betreft de goedkeuring van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een aanvraag in te dienen voor een vangnetuitkering van €384.355 bij de Rijksoverheid. Deze uitkering is bedoeld om een tekort op het BUIG-budget te dekken, dat is ontstaan door een nadelige verdeelsleutel. De gemeente heeft maatregelen genomen om het tekort te reduceren en voldoet aan de voorwaarden voor de aanvraag. De raad moet instemmen met het aanvraagformulier en de verklaring van het college over de genomen maatregelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de aanvraagprocedure, de voorwaarden waaraan moet worden voldaan, en de maatregelen die zijn genomen om het tekort te reduceren. Het bevat ook een financiële analyse van het tekort en de verwachte vangnetuitkering.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het aanvraagformulier voor de vangnetuitkering vast te stellen en in te stemmen met de verklaring van het college dat er maatregelen zijn genomen om het tekort te reduceren. Dit is een noodzakelijke stap voordat het college de aanvraag kan indienen bij de Rijksoverheid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde maatregelen en de aanvraag voor de vangnetuitkering. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er discussie is over de effectiviteit van de maatregelen of de noodzaak van de vangnetuitkering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en voorwaarden stelt voor de aanvraag. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de Rijksoverheid voor de uiteindelijke toekenning kan als onzekerheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het aanvraagformulier voor de vangnetuitkering vast te stellen en het college opdracht te geven dit naar de Rijksoverheid te sturen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van inwoners bij dit voorstel. De betrokkenheid is beperkt tot beleidsadviseurs en experts op het gebied van de Participatiewet en BUIG.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op financiële en sociale maatregelen om het tekort te reduceren.
Financiële gevolgen:
Het financiële gevolg is een tekort van €2.785.366 op het BUIG-budget, waarvan €384.355 kan worden gedekt door de vangnetuitkering. Het eigen risico wordt gedekt vanuit de algemene middelen van de gemeente. De financiële analyse is duidelijk en geeft inzicht in hoe de vangnetuitkering het tekort kan verminderen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vangnetuitkering BUIG-budget Tekortreductie Participatiewet Maatregelen Verdeelmodel Tekort Rijksoverheid Aanvraagformulier ToetsingscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 111 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 5.5 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op Ontwerp Begrotingswijziging 2024 en de Ontwerp Begroting 2025 GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Begrotingswijziging GGD en Veilig Thuis
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg buigt zich over de zienswijze op de begrotingswijzigingen van de GGD en Veilig Thuis Haaglanden. Het voorstel vraagt aandacht voor regionale gezondheidsbevordering en de aanpak van wachtlijsten bij Veilig Thuis. Hoewel de financiële impact gering is, roept de timing van de stukken discussie op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg stond de zienswijze op de Ontwerp Begrotingswijziging 2024 en de Ontwerp Begroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden centraal. De raad moet deze zienswijze uiterlijk 25 juli 2024 indienen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van regionale gezondheidsbevordering en het aanpakken van wachtlijsten bij Veilig Thuis.Het debat werd gekenmerkt door een discussie over de timing van de aangeleverde stukken. Raadslid Van der Schaft en raadslid Van Heuvel uitten hun zorgen over de late wijzigingen in de zienswijze brief. "Ik vind het toch wel heel ingewikkeld dat wij twee dagen voor een commissie een gewijzigd stuk krijgen," aldus Van der Schaft. Hij benadrukte dat dit de voorbereiding bemoeilijkt en vroeg om meer ambtelijke ondersteuning in de toekomst.
Ondanks de zorgen over de timing, werd het voorstel als hamerstuk naar de raad gestuurd. Dit betekent dat er geen verdere discussie nodig is en het voorstel zonder stemming kan worden aangenomen. De financiële gevolgen van de begrotingswijzigingen zijn gering en passen binnen de meerjarenbegroting van de gemeente, wat bijdraagt aan de vlotte afhandeling.
De voorlopige jaarstukken van 2023 zijn ter advies naar de rekeningcommissie gestuurd, die toezicht houdt op het financiële beheer. Hoewel er geen directe betrokkenheid van inwoners of belanghebbenden is, gezien de wettelijke aard van het voorstel, blijft de gemeenteraad alert op de uitvoering van de plannen.
Met de vaststelling van de zienswijze zet de gemeenteraad een stap richting verbeterde regionale gezondheidszorg en een efficiëntere aanpak van de uitdagingen bij Veilig Thuis.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen op de Ontwerp Begrotingswijziging 2024 en de Ontwerp Begroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en Veilig Thuis (VT) Haaglanden. Dit is conform artikel 35 van de gemeenschappelijke regeling. De raad moet deze zienswijze uiterlijk 25 juli 2024 naar het bestuur van de GR GGD en VT Haaglanden sturen. De voorlopige jaarstukken van 2023 zijn ter advies naar de rekeningcommissie gestuurd, die advies geeft over het financiële beheer. De conceptzienswijze vraagt aandacht voor regionale gezondheidsbevordering en diverse aspecten van Veilig Thuis, zoals wachtlijsten en het verbeterplan. De financiële gevolgen van de begrotingswijzigingen zijn gering en passen binnen de meerjarenbegroting van Leidschendam-Voorburg. Er zijn geen inwoners of belanghebbenden betrokken bij dit voorstel, aangezien het een wettelijke taak van de gemeenteraad betreft. Documenten zoals de conceptzienswijzebrief en de voorlopige jaarstukken zijn bijgevoegd.
-
3692 Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op Ontwerp Begrotingswijziging 2024 en Ontwerp Begroting 2025 GR GGD en Veilig Thuis H.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op Ontwerp Begrotingswijziging 2024 en Ontwerp Begroting 2025 GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een zienswijze vast te stellen op de ontwerp begrotingswijziging 2024 en de ontwerp begroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en Veilig Thuis (VT) Haaglanden. Dit is een wettelijke verplichting volgens artikel 35 van de gemeenschappelijke regeling. De raad moet deze zienswijze uiterlijk 25 juli 2024 indienen. Het voorstel bevat ook een conceptzienswijze die aandacht vraagt voor diverse aspecten van de GGD en VT.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke documenten en informatie bevat die de raad nodig heeft om een zienswijze te formuleren. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële implicaties en de relevante documenten zijn bijgevoegd.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de ontwerp begrotingswijziging en de ontwerp begroting. Dit is een formele stap in het proces van begrotingsvaststelling binnen de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioriteiten die de raad wil stellen in de zienswijze, zoals aandacht voor wachtlijsten, expertisegroepen en regionale gezondheidsbevordering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien er een duidelijke deadline is voor het indienen van de zienswijze. Het is echter minder meetbaar en realistisch omdat het geen concrete doelen of resultaten definieert die bereikt moeten worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze vast te stellen en deze tijdig in te dienen bij het bestuur van de GR GGD en VT Haaglanden.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden bij dit voorstel, aangezien het een wettelijke taak van de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt en passen binnen de huidige en toekomstige begrotingen van Leidschendam-Voorburg. Er zijn kleine verschillen tussen de begrotingen en de rekeningen, maar deze zijn minimaal en worden gedekt binnen de bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp Begrotingswijziging 2024 Ontwerp Begroting 2025 GR GGD VT Haaglanden Zienswijze Voorlopige Jaarstukken 2023 Gemeenschappelijke regeling Financiële gevolgen Wachtlijsten Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming RekeningcommissieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 153 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 138 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 88 w/m