Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
J. Brokke - VVD:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten, indien van toepassing)
J. Brokke - VVD:
- 111 w/m
J. Brokke - VVD:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 208 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 156 w/m
J. Brokke - VVD:
- 365 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 199 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 141 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 166 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 97 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 182 w/m
J. Brokke - VVD:
- 107 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 164 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- 78 w/m
J. Brokke - VVD:
- 160 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 172 w/m
I. Inspreker - 3 - Inspreker:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 92 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker
I.M. Feld - GroenLinks
Agendapunt 4.1 Raadsvoorstel vaststellen cultuurvisie 2024
Nieuwe Cultuurvisie Leidschendam-Voorburg: Een Rijk Cultureel Leven voor Iedereen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over de nieuwe cultuurvisie, "Een rijk cultureel leven voor iedereen". Deze visie, die de verouderde cultuurnota uit 2015 vervangt, richt zich op toegankelijkheid, spreiding, zichtbaarheid en kwaliteit van cultuur. Een cultuurmakelaar moet culturele projecten initiëren en fondsen werven. Het debat toonde zowel enthousiasme als zorgen over de uitvoerbaarheid en financiering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd de nieuwe cultuurvisie gepresenteerd en besproken. De visie, die de titel "Een rijk cultureel leven voor iedereen" draagt, is bedoeld om het verouderde cultuurbeleid uit 2015 te vervangen. De visie is opgebouwd rond vier pijlers: toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, spreiding en nabijheid van culturele voorzieningen, verbetering van de zichtbaarheid van lokale cultuur, en behoud en versterking van kwaliteit.Cultuurmakelaar als Schakel
Een van de opvallende voorstellen is de aanstelling van een cultuurmakelaar. Deze persoon moet culturele projecten initiëren en financiële middelen aantrekken. De VVD, bij monde van raadslid Van der Linden, benadrukte het belang van deze rol: "De cultuurmakelaar vormt een essentiële schakel tussen de gemeente, culturele instellingen en bewoners." De partij vroeg zich echter af hoe de successen van de cultuurmakelaar gemonitord zullen worden.
Zorgen over Financiering
Hoewel de visie budgetneutraal is, met uitzondering van de cultuurmakelaar, waren er zorgen over de financiering. De Partij van de Arbeid uitte haar bezorgdheid over het budgetneutrale uitgangspunt en vroeg zich af of dit realistisch is. "In hoeverre staan we echt voor cultuur als we relatief gezien minder gaan investeren?" vroeg raadslid Ooqic.
Kritiek en Aanmoediging
GroenLinks was kritisch en stelde dat zonder extra geld de visie weinig voorstelt. "Zonder extra geld zullen veel belangrijke partners in deze gemeente niet de financiële ruimte hebben om de taken uit deze visie uit te voeren," aldus raadslid Veld. D66 daarentegen toonde vertrouwen in de cultuurmakelaar en de mogelijkheden voor fondsenwerving. "Er is een wereld te winnen in de fondsenwerving," stelde raadslid Bosch.
Toekomstperspectief
De wethouder benadrukte dat de visie een sociale kijk op het cultureel veld biedt en dat er wel degelijk extra middelen worden geïnvesteerd. "We maken een Wende in het beleid van focus op toerisme naar cultuurparticipatie voor iedere inwoner," aldus de wethouder. Hij gaf aan dat de cultuurmakelaar een belangrijke rol zal spelen in het realiseren van de visie en dat er na een jaar een evaluatie zal plaatsvinden.
Het debat toonde een mix van enthousiasme en zorgen, met een duidelijke roep om monitoring en evaluatie van de cultuurmakelaar. De visie wordt in de komende raadsvergadering verder besproken, waarbij mogelijk moties worden ingediend om de uitvoering te versterken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe cultuurvisie opgesteld, getiteld "Een rijk cultureel leven voor iedereen", ter vervanging van het verouderde cultuurbeleid uit 2015. Deze visie richt zich op vier pijlers: toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, spreiding en nabijheid van culturele voorzieningen, verbetering van zichtbaarheid van lokale cultuur, en behoud en versterking van kwaliteit. De visie benadrukt het belang van cultuurparticipatie en -educatie, en streeft naar een betere afstemming tussen cultureel aanbod en de behoeften van inwoners. Een cultuurmakelaar zal worden aangesteld om culturele projecten te initiëren en financiële middelen aan te trekken. De cultuurvisie is budgetneutraal, met uitzondering van de cultuurmakelaar, en wordt gefinancierd door interne herverdelingen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken geweest bij het opstellen van de visie via participatiesessies en enquêtes. De financiële gevolgen en de implementatie van de visie worden verder uitgewerkt in de bijbehorende uitvoeringsagenda.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen cultuurvisie 2024". Het voorstel beoogt een nieuwe cultuurvisie voor de gemeente Leidschendam-Voorburg vast te stellen, ter vervanging van het verouderde beleid uit 2015. De visie richt zich op vier pijlers: toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, spreiding en nabijheid van culturele voorzieningen, verbetering van zichtbaarheid van lokale cultuur en behoud en versterking van kwaliteit. Er wordt een cultuurmakelaar aangesteld om culturele projecten te initiëren en fondsen te werven. De visie is budgetneutraal, met uitzondering van de cultuurmakelaar, en streeft naar een betere afstemming van het culturele aanbod op de behoeften van de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en gedetailleerde uitleg van de pijlers en financiële implicaties. Het bevat ook informatie over participatie en de betrokkenheid van inwoners en culturele partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe cultuurvisie vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde koers en het maken van politieke keuzes over de prioriteiten binnen het cultuurbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van culturele toegankelijkheid, de rol van de cultuurmakelaar, en de herverdeling van bestaande budgetten. Ook moet de raad keuzes maken over de mate van participatie en samenwerking met andere beleidsvelden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral met betrekking tot de aanstelling van de cultuurmakelaar en de budgetneutrale aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de precieze invulling van de cultuurmakelaarsfunctie moet nog verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de cultuurvisie 2024 vast te stellen, inclusief de aanstelling van een cultuurmakelaar en de voorgestelde budgetherverdeling.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met inwoners, vrijwilligers en culturele ondernemers. Er zijn thematische groepssessies, interviews en enquêtes gehouden om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar de focus op een toekomstbestendig cultureel veld kan impliciet bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de aanstelling van een cultuurmakelaar voor €200.000, gefinancierd uit de kadernota 2024. De visie is verder budgetneutraal, met herverdeling van bestaande middelen. Er wordt geen specifieke dekking voor extra kosten genoemd, behalve de inzet van bestaande budgetten en subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurvisie Cultuurmakelaar Cultuureducatie Cultuurparticipatie Zichtbaarheid Toegankelijkheid Spreiding Kwaliteit Sociaal maatschappelijke waarde ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 138 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 100 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 144 w/m
J. Brokke - VVD:
- 223 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
J. Brokke - VVD:
- 273 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 327 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 246 w/m
J. Brokke - VVD:
- 125 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 253 w/m
J. Brokke - VVD:
- 462 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 192 w/m
J. Brokke - VVD:
- 414 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 179 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 388 w/m
J. Brokke - VVD:
- 234 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 133 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
B. Ogric - raadscommissielid:
- 140 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 262 w/m
J. Brokke - VVD:
- 203 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 261 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 231 w/m
J. Brokke - VVD:
- 258 w/m
J. Brokke - VVD:
- 288 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 275 w/m
J. Brokke - VVD:
- 161 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- 124 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 217 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 252 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 214 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 84 w/m
J. Brokke - VVD:
- 364 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 216 w/m
J. Brokke - VVD:
- 572 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
I.M. Feld - GroenLinks:
- 220 w/m
J. Brokke - VVD:
- 328 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 210 w/m
J. Brokke - VVD:
- 325 w/m
C.A. Bos - D66:
- 195 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 125 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
C.A. Bos - D66:
- 220 w/m
J. Brokke - VVD:
- 235 w/m
J. Brokke - VVD:
- 248 w/m
J. Brokke - VVD:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 89 w/m
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 202 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 158 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 296 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- 133 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 286 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 79 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 706 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 129 w/m
J. Brokke - VVD:
- 145 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 216 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Brokke - VVD:
- 364 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Brokke - VVD:
- 165 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 148 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 174 w/m
J. Brokke - VVD:
- 135 w/m
J. Brokke - VVD:
- 170 w/m
J. Brokke - VVD:
- 75 w/m
J. Brokke - VVD:
- 266 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 192 w/m
B. Ogric - raadscommissielid:
- 143 w/m
J. Brokke - VVD:
- 164 w/m
L.N.R. van der Linden - VVD:
- 247 w/m
J. Brokke - VVD:
- 405 w/m
C.A. Bos - D66:
- 150 w/m
J. Brokke - VVD:
- 235 w/m
G.E. Steinebach - ChristenUnie:
- 156 w/m
J. Brokke - VVD:
- 103 w/m
J. Brokke - VVD:
- 177 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 213 w/m
J. Brokke - VVD:
- 147 w/m
J. Brokke - VVD:
- 113 w/m
J. Brokke - VVD
00:24:44 - 00:25:36 - 00:26:11 - 00:30:43 - 00:31:58 - 00:32:20 - 00:32:54 - 00:33:15 - 00:33:27 - 00:34:07 - 00:34:26 - 00:34:28 - 00:35:04 - 00:35:43 - 00:36:16 - 00:36:37 - 00:40:42 - 00:40:47 - 00:41:16 - 00:42:29 - 00:45:02 - 00:45:33 - 00:46:58 - 00:47:31 - 00:48:41 - 00:49:02 - 00:49:45 - 00:49:59 - 00:52:32 - 00:57:55 - 01:01:42 - 01:01:52 - 01:05:49 - 01:19:13 - 01:21:11 - 01:23:48 - 01:24:20 - 01:25:24 - 01:26:40 - 01:26:43 - 01:28:02 - 01:28:21 - 01:29:36 - 01:29:39 - 01:30:12 - 01:31:13 - 01:31:23 - 01:31:54 - 01:32:16 - 01:34:23 - 01:35:31 - 01:38:14 - 01:40:38
I. Inspreker - 2 - Inspreker
Agendapunt 4.2 Raadsvoorstel vaststellen Dynamisch minimabeleid 2024
"Iedereen telt mee: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg debatteert over nieuw minimabeleid"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over het nieuwe beleidsplan 'Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder'. Het plan, dat de financiële zelfredzaamheid van inwoners met een laag inkomen moet vergroten, stuitte op zowel lof als kritiek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het nieuwe minimabeleid gepresenteerd door wethouder Van Veller, die benadrukte dat het beleid dynamisch is om beter in te spelen op maatschappelijke veranderingen. "We willen af van het idee dat we één beleid voor meerdere jaren vaststellen zonder tussentijdse aanpassingen," aldus Van Veller. Het plan richt zich op het versterken van bestaande maatregelen en het verbeteren van de toegang tot minimaregelingen, met speciale aandacht voor financieel kwetsbare inwoners en huishoudens met kinderen.Mevrouw Kok van de Partij van de Arbeid opende het debat met een emotionele verwijzing naar de Franse schrijver Édouard Louis, die de impact van armoede op zijn jeugd beschreef. Ze uitte haar zorgen over de dynamiek van het beleid: "Voor de inwoners over wie we het hier vanavond hebben, van wie velen een onzeker bestaan kennen, is dynamiek het laatste wat er nodig is."
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Wilschut, steunde de vereenvoudiging van regelingen, maar miste een analyse van de impact op de inwoners. "Is het in het belang van inwoners dat we gefaseerd gaan invoeren?" vroeg hij zich af.
Mevrouw Van Zaltbommel van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg complimenteerde de wethouder met het beleidsplan, maar vroeg zich af of het budget van €3,3 miljoen voldoende zou zijn. "De maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar snel op, en het beleid moet meebewegen," benadrukte ze.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Koster, was positief over de sociale basis die het beleid biedt, maar had zorgen over de meetbaarheid van de doelen. "Van de vijf doelen in het voorstel is er maar één concreet meetbaar," merkte hij op.
De VVD, bij monde van de heer Couric, waardeerde de voorgestelde aanpassingen, maar uitte zorgen over de armoedeval en de communicatie naar inwoners. "Kunnen we helder communiceren over welke regeling wanneer van toepassing is?" vroeg hij.
GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Veld, was kritisch over het mensbeeld in het stuk en pleitte voor een verhoging van de inkomensgrens naar 130%. "Het kan toch niet de bedoeling zijn om mensen die hulp nodig hebben niet te kunnen bieden wat ze nodig hebben," stelde ze.
De SP, vertegenwoordigd door de heer Caspers, ondersteunde het streven naar eenvoudigere regelingen, maar maakte zich zorgen over de budgettaire discipline. "Hoe denkt de wethouder dit te monitoren en tijdig in te springen waar nodig?" vroeg hij.
D66, vertegenwoordigd door mevrouw Vogelaar, pleitte voor pragmatisme en benadrukte het belang van eerlijkheid naar de inwoners. "Het is belangrijk dat mensen weten waar ze aan toe zijn," zei ze.
Het debat resulteerde in de aankondiging van amendementen door de Partij van de Arbeid en GroenLinks, die het beleid willen aanpassen om te voorkomen dat inwoners erop achteruitgaan. De VVD kondigde een amendement aan om de communicatie in het Nederlands te houden. Het voorstel wordt als bespreekpunt geagendeerd voor de volgende raadsvergadering.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het beleidsplan 'Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder' door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Dit nieuwe minimabeleid is een herziening van het beleid uit 2019-2022 en is ontwikkeld in reactie op veranderingen in de samenleving en de opgaven van de gemeente. Het doel is om de financiële zelfredzaamheid van inwoners met een laag inkomen te vergroten en hen te beschermen tegen armoede. Het beleid richt zich op het versterken van bestaande maatregelen en het verbeteren en vereenvoudigen van de toegang tot minimaregelingen en bijzondere bijstand. Er is speciale aandacht voor financieel kwetsbare inwoners, huishoudens met kinderen en volwassenen tot de AOW-leeftijd. Het beleid wordt gefaseerd ingevoerd en er is ruimte voor maatwerk en aanpassingen op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Het budget van €3,3 miljoen blijft nodig, en er wordt rekening gehouden met een toename in het gebruik van de regelingen. Inwoners en maatschappelijke partners zijn betrokken bij de ontwikkeling van het beleid, en er wordt voorgesteld om regelmatig bijeenkomsten te organiseren om het beleid te evalueren en aan te passen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder". Het beleidsplan richt zich op het herzien van het minimabeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg om beter in te spelen op de veranderende behoeften van inwoners met een laag inkomen. Het plan streeft naar een dynamisch en flexibel beleid zonder vaste einddatum, dat jaarlijks wordt aangepast op basis van maatschappelijke ontwikkelingen. Het doel is om de financiële zelfredzaamheid en participatie van inwoners te vergroten door vereenvoudiging van regelingen en meer maatwerk. Het beleid is budgettair neutraal, maar houdt rekening met een mogelijke toename in gebruik.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de aanleiding, doelstellingen, financiële gevolgen en participatieprocessen beschrijft. Het bevat ook input van maatschappelijke partners en een adviesraad, wat duidt op een grondige voorbereiding.
Rol van de Raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen en heeft een toezichthoudende rol in de uitvoering en evaluatie van het beleid. De raad geeft richting aan de verdere uitwerking van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van een flexibel en dynamisch minimabeleid zonder vaste einddatum, wat vraagt om vertrouwen in een adaptieve aanpak. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de mate van maatwerk.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke einddatum heeft en de doelen niet volledig meetbaar zijn. Het dynamische karakter kan leiden tot inconsistenties in de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan "Iedereen telt mee - Dynamisch minimabeleid 2024 en verder" vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input van maatschappelijke partners en de Adviesraad Sociaal Domein. Er zijn plannen voor regelmatige evaluaties met partners om in te spelen op maatschappelijke veranderingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het vergroten van financiële zelfredzaamheid en participatie.
Financiële Gevolgen:
Het beleid is budgettair neutraal met een budget van €3,3 miljoen. Er is rekening gehouden met een mogelijke toename in gebruik van de regelingen. Het open einde karakter van de regelingen vormt een financieel risico, maar er is ruimte voor bijsturing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid Financiële zelfredzaamheid Bijzondere bijstand Participatiewet Bestaanszekerheid Maatschappelijke partners Sociale participatie Maatwerk Inkomensbehoeften Adviesraad Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
Ph. van Veller - Wethouder:
- 227 w/m
J. Brokke - VVD:
- 63 w/m
J. Brokke - VVD:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
J. Brokke - VVD:
- 241 w/m
J. Brokke - VVD:
- 152 w/m
J. Brokke - VVD:
- 246 w/m
J. Brokke - VVD:
- 184 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 221 w/m
D. Grgurić - VVD:
- 132 w/m
J. Brokke - VVD:
- 139 w/m
J. Brokke - VVD:
- 136 w/m
J. Brokke - VVD:
- 122 w/m
J. Brokke - VVD:
- 120 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 203 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 258 w/m
J. Brokke - VVD:
- 170 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 231 w/m
J. Brokke - VVD:
- 193 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 212 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 141 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 226 w/m
J. Brokke - VVD:
- 179 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 240 w/m
J. Brokke - VVD:
- 279 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J. Brokke - VVD:
- 273 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 241 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 241 w/m
J. Brokke - VVD:
- 178 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 248 w/m
J. Brokke - VVD:
- 132 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 226 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 247 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 235 w/m
J. Brokke - VVD:
- 233 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 226 w/m
J. Brokke - VVD:
- 138 w/m
J. Brokke - VVD:
- 534 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 81 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 572 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 190 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 234 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 261 w/m
J. Brokke - VVD:
- 215 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 165 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 220 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 230 w/m
J. Brokke - VVD:
- 290 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 175 w/m
J. Brokke - VVD:
- 258 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 211 w/m
J. Brokke - VVD:
- 44 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 208 w/m
J. Brokke - VVD:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 188 w/m
J.J. Koster - CDA:
- 156 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- 165 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 231 w/m
J. Brokke - VVD:
- 237 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 320 w/m
J. Brokke - VVD:
- 135 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 62 w/m
J. Brokke - VVD:
- 122 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 236 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 233 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 247 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 218 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 231 w/m
J. Brokke - VVD:
- 160 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 229 w/m
J. Brokke - VVD:
- 174 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 181 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 214 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 317 w/m
J. Brokke - VVD:
- 192 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 144 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 214 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 189 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 243 w/m
J. Brokke - VVD:
- 392 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 192 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 176 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
I.M. Feld - GroenLinks:
- 252 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 228 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 217 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 176 w/m
J. Brokke - VVD:
- 149 w/m
J. Brokke - VVD:
- 268 w/m
J. Brokke - VVD:
- 121 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 253 w/m
J. Brokke - VVD:
- 79 w/m
E.C. Van Saltbommel - GBLV:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 68 w/m
J. Brokke - VVD:
- 116 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 182 w/m
J. Brokke - VVD:
- 91 w/m
J. Brokke - VVD:
- 127 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 383 w/m
A. Gaspersz - raadscommissielid:
- 186 w/m
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 145 w/m
J. Brokke - VVD
01:51:16 - 01:52:36 - 01:52:46 - 01:56:01 - 01:57:47 - 02:01:48 - 02:05:54 - 02:08:35 - 02:09:10 - 02:13:02 - 02:14:39 - 02:18:03 - 02:19:02 - 02:22:50 - 02:23:26 - 02:24:21 - 02:25:15 - 02:26:10 - 02:27:02 - 02:27:27 - 02:27:57 - 02:29:05 - 02:30:08 - 02:32:48 - 02:33:47 - 02:34:16 - 02:34:18 - 02:35:09 - 02:35:50 - 02:37:10 - 02:38:06 - 02:38:27 - 02:38:30 - 02:39:58 - 02:42:55 - 02:44:28 - 02:45:26 - 02:45:35 - 02:45:51 - 02:46:21 - 02:48:29 - 02:49:21 - 02:49:56 - 02:50:35 - 02:50:54 - 02:51:18 - 02:52:02 - 02:53:04 - 02:54:46 - 02:54:58 - 02:56:20 - 02:56:31 - 02:56:45 - 02:58:16 - 02:58:39 - 02:58:52 - 02:59:49 - 03:00:08 - 03:01:44 - 03:02:07
Ph. van Veller - Wethouder
01:52:30 - 02:19:08 - 02:23:28 - 02:24:22 - 02:26:11 - 02:27:58 - 02:29:21 - 02:30:36 - 02:34:21 - 02:35:51 - 02:36:56 - 02:37:32 - 02:38:28 - 02:39:12 - 02:40:11 - 02:43:34 - 02:45:27 - 02:46:22 - 02:47:17 - 02:48:30 - 02:49:57 - 02:50:26 - 02:50:55 - 02:51:40 - 02:52:24 - 02:53:32 - 02:54:29 - 02:58:20
Agendapunt 5.1 Besluitenlijst Commissie Samenleving van 2 september 2024
J. Brokke - VVD:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel zienswijze op ontwerp wijziging GR Veiligheidsregio Haaglanden 2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen op de ontwerpwijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2025 (GR VRH 2025). Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) die sinds 1 juli 2022 van kracht is. Hoewel de deadline voor aanpassing van de regelingen 1 juli 2024 was, is deze niet gehaald vanwege onduidelijkheid over de meldkamer ambulancezorg. Er zijn geen consequenties verbonden aan het niet halen van deze datum. De wijzigingen in de GR VRH 2025 richten zich op het versterken van de rol van lokale gemeenteraden en het vergroten van burgerinspraak. Belangrijke punten zijn onder andere de uitbreiding van zienswijzen, mogelijkheden voor inspraak en participatie, en de taakstelling van de CAR. Er zijn ook voorstellen voor evaluatie, informatievoorziening en uittreding van gemeenten. De herziene regeling heeft geen financiële gevolgen en leent zich niet voor burgerparticipatie. De gemeenteraad heeft tot 21 oktober 2024 om een zienswijze in te dienen. Documenten zoals het concept raadsbesluit en de toelichting op de wijzigingen zijn bijgevoegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op de ontwerp wijziging Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2025". Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze door de gemeenteraad op de ontwerpwijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Haaglanden 2025. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De wijzigingen richten zich op het vergroten van de inspraakmogelijkheden van gemeenteraden en burgers, en het aanpassen van diverse artikelen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de herziene regeling.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het een gedetailleerde toelichting geeft op de wijzigingen in de regeling en de context waarin deze wijzigingen plaatsvinden. Er zijn echter enkele punten die nadere specificering vereisen, zoals de voorwaarden voor inspraak en participatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze vast te stellen en deze naar het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden te sturen. Dit geeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vorm van de regeling.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de inhoud van de zienswijze, met name over de specifieke punten die nadere specificering vereisen, zoals de inspraakmogelijkheden en de taakstelling van de CAR.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat er geen concrete doelen of tijdlijnen zijn opgenomen. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de financiële gevolgen van uittreding en de taakstelling van de CAR.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpwijziging vast te stellen en deze in te dienen bij het algemeen bestuur van de VRH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het aanpassen van de regeling en het geven van een zienswijze zich niet leent voor burgerparticipatie. Dit kan als een gemiste kans worden gezien, gezien de nadruk op inspraak in de nieuwe regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de herziene regeling, zoals vermeld in het voorstel. Echter, er is onduidelijkheid over de financiële gevolgen van uittreding, wat nadere aandacht vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden Gemeenschappelijke Regeling Zienswijze Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) Inspraak en participatie Meldkamer ambulancezorg (MKA) Evaluatie Uittreding Taakstelling CAR Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 5.3 Raadsbrief wensen en bedenkingen regeling subsidie bemoeizorgorganisaties 2024
J. Brokke - VVD:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD
Agendapunt 5.4 Raadsbrief wensen en bedenkingen ontwerp Experimenteerprogramma inwonerparticipatie 2024-2027
J. Brokke - VVD:
- 166 w/m