23-05-2022 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.b Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten). - 19:45
J. Brokke - VVD:
- 106 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 137 w/m
J. Brokke - VVD:
- 155 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 205 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 139 w/m
J. Brokke - VVD:
- 208 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 179 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 175 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 200 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 155 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 218 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 148 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- -
J. Brokke - VVD:
- 482 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 185 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 156 w/m
J. Brokke - VVD:
- 133 w/m
J. Brokke - VVD:
- 157 w/m
I. Inspreker - 1 - Inspreker:
- 143 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD
E.J. Muller - CDA
Agendapunt 2.b Raadsbrief: Beantwoording schriftelijke vragen GBLV-fractie over Aanpak overlast meeuwen. - 21:00
W.F. Steutel - GBLV:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 169 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 373 w/m
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 289 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 108 w/m
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks:
- 223 w/m
J. Brokke - VVD:
- 184 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 290 w/m
J. Brokke - VVD:
- 419 w/m
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks:
- 200 w/m
J. Brokke - VVD:
- 300 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 204 w/m
J. Brokke - VVD:
- 78 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 78 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 75 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 243 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 203 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 213 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 275 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 171 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- 131 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 223 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 429 w/m
J. Brokke - VVD:
- 164 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 334 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 165 w/m
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks:
- 218 w/m
J. Brokke - VVD:
- 192 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 247 w/m
J. Brokke - VVD:
- 180 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 242 w/m
J. Brokke - VVD:
- 209 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 286 w/m
Agendapunt 2.c Coalitieakkoord in kindvriendelijke taal. - 21:30
I.M. Feld - GroenLinks:
- 190 w/m
J. Brokke - VVD:
- 277 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 178 w/m
J. Brokke - VVD:
- 410 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 176 w/m
J. Brokke - VVD:
- 486 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 171 w/m
J. Brokke - VVD:
- 222 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 219 w/m
J. Brokke - VVD:
- 181 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 211 w/m
J. Brokke - VVD:
- 371 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 143 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 229 w/m
J. Brokke - VVD:
- 138 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 173 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 185 w/m
J. Brokke - VVD:
- 632 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 248 w/m
J. Brokke - VVD:
- 98 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- 233 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 211 w/m
J. Brokke - VVD:
- 383 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 188 w/m
J. Brokke - VVD:
- 124 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD
W.F. Steutel - GBLV
S.G.D. Kok - PvdA
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel: Vaststellen bestedingsplan corona 2022. - 20:15
"Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Verdeeld over Bestedingsplan Corona"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde fel over het voorstel om € 725.000 uit de bestemmingsreserve corona in te zetten voor sectoren die nog steeds lijden onder de pandemie. Het plan, dat steun biedt aan sportverenigingen, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen, riep uiteenlopende reacties op.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering bleek dat de meningen sterk verdeeld waren over de noodzaak en de besteding van het resterende coronabudget. Mevrouw Vogelaar van D66 uitte haar zorgen over de uitgaven: "Het college stelt voor om in een jaar waarin corona grotendeels weg is, € 725.000 uit te geven. Daar hebben wij bedenkingen bij." Ze vroeg zich af of de uitgaven voor digitale vergaderingen en evenementen wel gerechtvaardigd waren.De VVD, vertegenwoordigd door de heer Van Veller, sloot zich aan bij de kritische noot van D66. "We zitten nu in een overgangssituatie van nood naar herstel. Is het niet tijd om het noodfonds af te ronden en over te gaan naar het herstelfonds?" vroeg hij zich af. Hij benadrukte de noodzaak van een helder overzicht van de uitgaven en inkomsten.
Aan de andere kant van het debat stond de Partij van de Arbeid, met de heer Streefkerk die benadrukte dat de effecten van corona nog lang voelbaar zullen zijn. "Corona is helemaal nog niet weg te denken uit onze samenleving," stelde hij. Hij pleitte ervoor om de belangen van de inwoners voorop te stellen en niet te veel vast te houden aan de regeltjes.
GroenLinks bracht een nieuw perspectief in door aandacht te vragen voor wijkverenigingen die tijdens de pandemie financieel zijn uitgehold. Mevrouw Van Weers wees op de stijgende energiekosten en huurverhogingen die deze verenigingen nu treffen.
De portefeuillehouder, burgemeester Bel, erkende de verschillende standpunten en benadrukte dat het college een veilige koers wil varen. "We zitten nog altijd in een pandemie. Het is verstandig om een voorziening te treffen voor het geval het virus weer oplaait," aldus Bel.
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing, maar met de toezegging dat er meer gedetailleerde informatie zal worden verstrekt. Het voorstel zal als bespreekpunt terugkeren in de volgende raadsvergadering, waarbij de gemeenteraad hoopt tot een consensus te komen over de besteding van het coronabudget.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een bestedingsplan voor de bestemmingsreserve corona voor 2022 goed te keuren en een budget van € 725.000 beschikbaar te stellen. Dit budget is bedoeld om sectoren die nog steeds lijden onder de gevolgen van de coronapandemie te ondersteunen, zoals sportverenigingen, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen. De bestemmingsreserve corona werd in april 2020 ingesteld met een totaalbedrag van € 5 miljoen, waarvan na 2021 nog € 1.082.083 over is. Het voorstel draagt bij aan doelen zoals het ondersteunen van inwoners en organisaties en het bevorderen van een economisch vitale gemeente. Het plan voorziet in uitgaven voor verschillende programma's, waaronder bestuur en ondersteuning, economie, sport en cultuur. De toekenningsprocedure voor steun blijft ongewijzigd en aanvragen worden beoordeeld volgens een vast afwegingskader. De verantwoording van de uitgaven zal via de reguliere P&C-cyclus plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen bestedingsplan coronabudget 2022". Het voorstel beoogt de vaststelling van een bestedingsplan voor de resterende bestemmingsreserve corona voor 2022. Het college stelt voor om € 725.000 beschikbaar te stellen uit de bestemmingsreserve corona, die oorspronkelijk € 5 miljoen bedroeg. Dit bedrag is bedoeld om (sport-)verenigingen, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen te ondersteunen die nog steeds de negatieve gevolgen van de coronapandemie ondervinden. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging om deze uitgaven mogelijk te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de voorgestelde uitgaven en de context waarin deze worden gedaan. Er is echter weinig informatie over de specifieke criteria voor toekenning van de fondsen, wat meer duidelijkheid zou kunnen bieden.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestedingsplan goedkeuren en de begrotingswijziging vaststellen. Dit is essentieel om de voorgestelde financiële steun te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorgestelde bedrag en de verdeling ervan over de verschillende sectoren. Er moet ook worden overwogen of de criteria voor toekenning adequaat zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de verdeling, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de evaluatie van de effectiviteit van de uitgaven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor toekenning kunnen specifieker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het bestedingsplan en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de betrokken organisaties bij de totstandkoming van het bestedingsplan, behalve dat aanvragen via een afwegingskader worden beoordeeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien de focus ligt op acute financiële ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van € 725.000, gedekt door de bestemmingsreserve corona. Er wordt aangegeven dat niet het gehele bedrag noodzakelijkerwijs wordt uitgegeven, en dat ongebruikt geld terugvloeit naar de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve corona Coronacrisis Ondersteuning Maatschappelijke organisaties Culturele instellingen Sportverenigingen Budget Vrijwilligersmarkt Toekenningsprocedure Economisch vitale gemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
L. Vogelaar - D66:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 288 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 473 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 201 w/m
J. Brokke - VVD:
- 347 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 196 w/m
J. Brokke - VVD:
- 185 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 223 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 249 w/m
J. Brokke - VVD:
- 189 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 215 w/m
J. Brokke - VVD:
- 149 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 199 w/m
J. Brokke - VVD:
- 381 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 197 w/m
J. Brokke - VVD:
- 111 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 255 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 349 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 160 w/m
J. Brokke - VVD:
- 53 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 146 w/m
J. Brokke - VVD:
- 108 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 193 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 156 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- -
J. Brokke - VVD:
- 243 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 643 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 164 w/m
J. Brokke - VVD:
- 136 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 246 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 198 w/m
J. Brokke - VVD:
- 233 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 193 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 112 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 160 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 210 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 395 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 204 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 164 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 210 w/m
J. Brokke - VVD:
- 74 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 154 w/m
J. Brokke - VVD:
- 214 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 166 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 100 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 176 w/m
J. Brokke - VVD:
- 167 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 174 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 133 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 219 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 211 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 87 w/m
J. Brokke - VVD:
- 155 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 242 w/m
J. Brokke - VVD:
- 170 w/m
L. Vogelaar - D66:
- -
J. Brokke - VVD:
- 312 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 219 w/m
J. Brokke - VVD:
- 177 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 193 w/m
J. Brokke - VVD:
- 322 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 112 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.F. Steutel - GBLV:
- 213 w/m
J. Brokke - VVD:
- 422 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 195 w/m
J. Brokke - VVD:
- 429 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 490 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 276 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 126 w/m
J. Brokke - VVD:
- 10 w/m
J. Brokke - VVD
01:03:53 - 01:06:27 - 01:08:28 - 01:09:49 - 01:10:35 - 01:12:06 - 01:13:01 - 01:14:28 - 01:16:30 - 01:18:26 - 01:23:43 - 01:26:31 - 01:27:33 - 01:29:08 - 01:29:45 - 01:30:43 - 01:32:42 - 01:37:39 - 01:40:44 - 01:42:55 - 01:43:39 - 01:44:12 - 01:44:21 - 01:45:44 - 01:45:59 - 01:46:08 - 01:46:28 - 01:47:02 - 01:47:09 - 01:47:35 - 01:48:04 - 01:48:54 - 01:49:12 - 01:50:16 - 01:50:20
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Vaststellen voorziening verduurzaming onderwijshuisvesting. - 22:00
Klimaatinstallaties in scholen: een gemiste kans of een stap vooruit?
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over een voorstel om de verduurzaming van onderwijshuisvesting te bevorderen. Het plan, dat deel uitmaakt van een bredere duurzaamheidsstrategie, biedt financiële ondersteuning aan schoolbesturen voor duurzaamheidsmaatregelen. Maar de discussie liep hoog op over de prioritering van klimaatinstallaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een voorstel besproken om de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs te wijzigen. Deze wijziging zou een voorziening toevoegen voor de verduurzaming van schoolgebouwen, met als doel om 50% van de investeringskosten voor duurzaamheidsmaatregelen van schoolbesturen te vergoeden. Het voorstel is onderdeel van een breder bestedingsplan voor duurzaamheid en energietransitie, dat in 2021 is vastgesteld.De discussie in de raad draaide vooral om de vraag of klimaatinstallaties voorrang moeten krijgen bij de toekenning van subsidies. Meerdere raadsleden, waaronder de heer Steutel van GBV, benadrukten het belang van goede klimaatinstallaties, vooral in het licht van de coronapandemie. "Een moderne klimaatinstallatie past volledig in de duurzaamheidsdoelen," stelde Steutel. Hij pleitte ervoor dat aanvragen voor subsidies altijd eerst de klimaatinstallaties moeten betreffen, vooral als deze nog niet voldoen aan de eisen die tijdens de pandemie door het RIVM zijn gesteld.
De heer Streefkerk vroeg zich echter af waarom klimaatinstallaties bij uitstek zouden bijdragen aan duurzaamheid en of scholen niet zelf beter weten wat ze nodig hebben. "Moeten we dat niet gewoon een level playing field laten zijn?" vroeg hij zich af.
Wethouder Bouw benadrukte dat de regeling in overleg met de schoolbesturen is opgesteld en dat er geen signalen zijn dat de huidige procedure niet zou werken. "De schoolbesturen zijn zich bewust van het binnenklimaat en de aandacht voor het binnenklimaat dat belangrijk is," aldus de wethouder.
Toch bleef de vraag hangen of de prioritering van klimaatinstallaties niet explicieter in de regeling opgenomen moet worden. De heer Fortman van de VVD deelde zijn persoonlijke ervaring als invaldocent, waar kinderen met jassen aan in een klaslokaal zaten met open ramen. "Dat leidde tot veel hilariteit, maar niet tot kwaliteit van onderwijs," zei hij.
De discussie leidde tot de aankondiging van een amendement door GBV om de prioritering van klimaatinstallaties expliciet in de regeling op te nemen. Dit amendement zal tijdens de volgende raadsvergadering verder besproken worden.
Het debat toont aan dat, hoewel er brede steun is voor de verduurzaming van schoolgebouwen, de weg naar een gezonde en duurzame leeromgeving nog vol uitdagingen zit. De gemeenteraad zal zich binnenkort opnieuw over het voorstel buigen, met hopelijk een oplossing die zowel duurzaamheid als gezondheid vooropstelt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een wijziging in de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs vast te stellen. Deze wijziging voegt een voorziening toe voor de verduurzaming van onderwijshuisvesting. Dit besluit is onderdeel van het bestedingsplan voor de bestemmingsreserve duurzaamheid en energietransitie, dat in 2021 is vastgesteld. Het plan omvat vier pijlers, waaronder de verduurzaming van onderwijshuisvesting, waarvoor tot 2024 jaarlijks € 432.500 beschikbaar is. Het doel is om 50% van de investeringskosten voor duurzaamheidsmaatregelen van schoolbesturen te vergoeden. De regeling is afgestemd met de schoolbesturen, die de enige direct belanghebbenden zijn, waardoor inspraak niet nodig werd geacht. Het voorstel draagt bij aan de klimaatdoelen voor 2050 en ondersteunt schoolbesturen bij het verduurzamen van schoolgebouwen, wat ook een gezonder binnenklimaat bevordert. De cofinanciering is besproken met de schoolbesturen, die akkoord zijn met de voorziening, waardoor de gemeente al in 2022 kan starten met het toekennen van middelen voor duurzaamheidsmaatregelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Voorziening verduurzaming onderwijshuisvesting
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een voorziening voor de verduurzaming van onderwijshuisvesting toe te voegen. Dit volgt uit het eerder vastgestelde bestedingsplan voor duurzaamheid en energietransitie, waarin verduurzaming van onderwijshuisvesting als een van de pijlers is opgenomen. De gemeente wil 50% van de investeringskosten voor duurzaamheidsmaatregelen van schoolbesturen vergoeden. Voor de periode tot en met 2024 is jaarlijks € 432.500 beschikbaar. De regeling is afgestemd met de schoolbesturen, die als enige direct belanghebbenden worden beschouwd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en achtergrondinformatie over de noodzaak en de financiële aspecten van de verduurzaming van onderwijshuisvesting. Er is echter geen gedetailleerde financiële planning voor de periode na 2024.
Rol van de Raad
De raad moet besluiten over de wijziging van de verordening om de voorziening voor verduurzaming van onderwijshuisvesting toe te voegen. Dit is essentieel voor de rechtmatige verstrekking van subsidies aan schoolbesturen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde financiële ondersteuning voor verduurzaming van scholen willen goedkeuren. Dit omvat het afwegen van de kosten tegen de voordelen voor duurzaamheid en het binnenklimaat van scholen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (50% vergoeding), en tijdgebonden (tot 2024). Het is echter minder specifiek over de periode na 2024, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de wijziging van de verordening goed te keuren, zodat de voorziening voor verduurzaming kan worden toegevoegd en de subsidies kunnen worden verstrekt.
Participatie
Er is beperkte participatie; de schoolbesturen zijn de enige betrokken partijen. Er is geen bredere inspraak verleend, wat mogelijk een gemiste kans is voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, gezien de focus op het verduurzamen van onderwijshuisvesting en het bijdragen aan klimaatdoelen.
Financiële Gevolgen
Er is een jaarlijks bedrag van € 432.500 beschikbaar tot 2024. De dekking voor de periode daarna is nog niet vastgesteld, wat een financieel risico kan vormen als er geen verdere planning wordt gedaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming onderwijshuisvesting Bestedingsplan duurzaamheid Energietransitie Schoolbesturen Klimaatdoelen 2050 Cofinanciering subsidie Inspraakverordening Binnenklimaat scholen Isolatie en ventilatie Interactieve beleidsvormingVerfijning van de zoekopdracht:
W.F. Steutel - GBLV:
- 166 w/m
J. Brokke - VVD:
- 292 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 177 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 168 w/m
J. Brokke - VVD:
- 209 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 202 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 219 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 170 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 230 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 312 w/m
J. Brokke - VVD:
- 260 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 122 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 162 w/m
J. Brokke - VVD:
- 337 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 390 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 239 w/m
J. Brokke - VVD:
- 272 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 396 w/m
J. Brokke - VVD:
- 135 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 161 w/m
J. Brokke - VVD:
- 385 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 194 w/m
J. Brokke - VVD:
- 87 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 147 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 77 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.J. Bouw - CDA:
- 181 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 193 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 288 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 200 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 172 w/m
J. Brokke - VVD:
- 247 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 177 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 198 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 123 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 144 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 202 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
J.J. Bouw - CDA:
- 187 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 231 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 433 w/m
J. Brokke - VVD:
- 49 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 200 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 183 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 227 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 223 w/m
J. Brokke - VVD:
- 266 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 213 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 68 w/m
J. Brokke - VVD:
- 152 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 166 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 184 w/m
J. Brokke - VVD:
- 462 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 178 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 252 w/m
J. Brokke - VVD:
- 480 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 201 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 165 w/m
J. Brokke - VVD:
- 192 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 232 w/m
J. Brokke - VVD:
- 125 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 156 w/m
J. Brokke - VVD:
- 161 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 269 w/m
J. Brokke - VVD:
- 280 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- 306 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 131 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
L. Vogelaar - D66:
- 231 w/m
J. Brokke - VVD:
- 401 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 143 w/m
J. Brokke - VVD:
- 122 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 259 w/m
J. Brokke - VVD:
- 164 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 138 w/m
J. Brokke - VVD:
- 175 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 339 w/m
J. Brokke - VVD:
- 135 w/m
J. Brokke - VVD:
- 183 w/m
J. Brokke - VVD:
- 151 w/m
J. Brokke - VVD
01:59:55 - 02:01:23 - 02:03:06 - 02:04:05 - 02:04:14 - 02:05:29 - 02:07:05 - 02:08:57 - 02:09:09 - 02:09:14 - 02:11:40 - 02:12:57 - 02:17:09 - 02:17:28 - 02:18:59 - 02:23:23 - 02:25:05 - 02:26:59 - 02:27:18 - 02:28:54 - 02:29:28 - 02:31:18 - 02:31:51 - 02:32:37 - 02:32:55 - 02:33:34 - 02:34:04 - 02:34:22 - 02:34:34 - 02:34:47 - 02:35:00 - 02:35:12 - 02:35:22 - 02:35:28 - 02:36:15 - 02:36:27
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Wijzigen diverse regelingen in verband met de invoering van de Wet open overheid. - 22:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over het wijzigen van diverse regelingen vanwege de invoering van de Wet open overheid (Woo), die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangt. Deze wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel en technisch van aard en betreffen het aanpassen van verwijzingen in gemeentelijke regelgeving naar de nieuwe wet. Het doel van deze aanpassingen is om de regelgeving actueel en nauwkeurig te houden, wat bijdraagt aan een goed functionerende democratie. Er zijn slechts enkele verordeningen die dergelijke verwijzingen bevatten, waaronder het Algemeen delegatiebesluit en de Bouwverordening. Het actualiseren van deze verwijzingen is belangrijk voor een juiste toepassing van de regels en verhoogt de rechtszekerheid.
-
2779 Raadsvoorstel Wijzigen diverse regelingen in verband met de invoering van de Wet open overheid.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Wijzigen diverse regelingen in verband met de invoering Wet open overheid." Het voorstel beoogt de gemeentelijke regelgeving aan te passen aan de nieuwe Wet open overheid (Woo), die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangt. Dit betreft voornamelijk redactionele en technische wijzigingen in zeven gemeentelijke verordeningen en regelingen. Het doel is om verwijzingen naar de Wob te actualiseren naar de Woo, wat de kwaliteit en rechtszekerheid van de regelgeving bevordert. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk voor een goed functionerende democratie en een correcte toepassing van de regels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de noodzakelijke wijzigingen. Het biedt een duidelijke uitleg over de reden van de wijzigingen en de specifieke regelingen die worden aangepast.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het concept-raadsbesluit vast te stellen, waarmee de wijzigingen in de gemeentelijke regelgeving formeel worden doorgevoerd.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voornamelijk om technische aanpassingen gaat die voortvloeien uit nationale wetgeving. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden, gezien de invoering van de Woo per 1 mei 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het concept-raadsbesluit vast te stellen, waarmee de wijzigingen in de gemeentelijke regelgeving worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen, wat suggereert dat de wijzigingen geen significante kosten met zich meebrengen. Er is ook geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat aangeeft dat deze waarschijnlijk minimaal zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet open overheid (Woo) Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Regelgeving Verwijzingen Actualisering Rechtszekerheid Democratie Bevoegdheden Gemeente VerordeningenVerfijning van de zoekopdracht: