14-07-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen Kadernota 2022-2025. - 20:30
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd de Kadernota 2022-2025 vast te stellen en de financiële gevolgen hiervan te verwerken in de meerjarenbegroting. Deze kadernota biedt inzicht in de financiële kaders voor de komende jaren en is een jaarlijks terugkerend document conform de financiële beheersverordening. Het doel is om de gemeenteraad en inwoners goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid. De financiële situatie is zorgelijk, met een verwacht structureel begrotingstekort van circa € 1 miljoen vanaf 2022. De kadernota bevat ombuigingsvoorstellen om een sluitende begroting te realiseren, maar benadrukt dat zonder wijzigingen in het rijksbeleid vergaande bezuinigingen onvermijdelijk zijn. Het college ondersteunt de lobby van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voor meer financiële steun van het Rijk en kiest ervoor om alleen strikt noodzakelijke maatregelen te treffen. Er wordt een verkenning gedaan naar toekomstige ombuigingen voor het nieuwe gemeentebestuur in 2022. Het onderzoeksrapport "Roeien met te korte riemen" is als bijlage toegevoegd ter ondersteuning van de financiële situatie van de gemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Kadernota 2022-2025". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de Kadernota 2022-2025 vast te stellen en het college opdracht te geven de financiële gevolgen te verwerken in de meerjarenbegroting 2022-2025. De kadernota schetst de financiële kaders en beleidswijzigingen voor de komende jaren, met een focus op het aanpakken van een verwacht structureel begrotingstekort. Het college benadrukt de noodzaak van ombuigingen en roept op tot actie van het Rijk om de financiële situatie van gemeenten te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de financiële situatie en de noodzaak van ombuigingen duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een bijlage met een onderzoeksrapport dat de financiële uitdagingen verder toelicht.
Rol van de Raad:
De raad moet de kadernota vaststellen en het college opdracht geven om de financiële gevolgen te verwerken in de meerjarenbegroting. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële kaders en het bepalen van de beleidsrichting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de voorgestelde ombuigingen en de strategie om een structureel sluitende begroting te bereiken. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van druk die op het Rijk wordt uitgeoefend voor aanvullende financiering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor de ombuigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van het Rijk voor aanvullende financiering kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de kadernota vast te stellen en het college opdracht te geven de financiële gevolgen te verwerken in de meerjarenbegroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de kadernota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent een verwacht structureel begrotingstekort van circa € 1 miljoen vanaf 2022. Er worden ombuigingsvoorstellen gedaan om dit tekort aan te pakken, maar er is ook een afhankelijkheid van het Rijk voor aanvullende financiering. De dekking van de financiële gevolgen is afhankelijk van deze ombuigingen en eventuele extra middelen van het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2022-2025 Financiële kaders Meerjarenbegroting Ombuigingen Sociaal domein Structureel begrotingstekort Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) Berenschot Rapport “Roeien met te korte riemen” Sluitende begrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.2 Motie GBLV D66 Vergroenen van de leefomgeving ID 607
Groen Licht voor Bomenplan: Leidschendam-Voorburg Zet In op Vergroening
In een poging om hittestress te verminderen en de leefomgeving te verbeteren, heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg ingestemd met een ambitieus Bomenplan. Het plan, dat zich richt op het vergroenen van kwetsbare gebieden, werd met enthousiasme besproken tijdens de raadsvergadering van 14 juli 2021.
Samenvatting
De motie, ingediend door de raadsleden M.J.R. Hartsinck (GBLV/Gemeentebelangen) en C.A. Bos (D66), richt zich op de vergroening van de leefomgeving in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Tijdens de raadsvergadering op 14 juli 2021 werd besproken dat hittestress in stedelijke gebieden wordt veroorzaakt door de vele verharde oppervlakken. Een groene omgeving is belangrijk voor het welzijn van mensen en de biodiversiteit. De Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg heeft een Bomenplan 2021 opgesteld, waarin 15 locaties zijn geïdentificeerd die gevoelig zijn voor hittestress, vooral in sociaal-economisch kwetsbare gebieden. De motie verzoekt het college om de voorstellen uit het Bomenplan over te nemen en uit te voeren in 2022 en 2023, met een budget van € 200.000 per jaar, gefinancierd uit extra dividendinkomsten van Stedin. Er wordt gevraagd om samenwerking met de stichting en periodieke rapportage aan de raad over de voortgang en resultaten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Vergroening van de leefomgeving" richt zich op het verminderen van hittestress in stedelijke gebieden door vergroening. Het erkent dat hittestress vooral kwetsbare groepen zoals ouderen en kinderen treft. De motie stelt voor om het Bomenplan 2021 van Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg te implementeren, dat 15 locaties identificeert waar vergroening nodig is. Het plan moet in 2022 en 2023 worden uitgevoerd, met een budget van €200.000 per jaar, gefinancierd uit extra dividendinkomsten van Stedin. Het college wordt verzocht samen te werken met de stichting en de raad regelmatig te informeren over de voortgang.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat concrete acties, een budget en een financieringsbron. Echter, details over de exacte uitvoering en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet de motie goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering door het college. Ze moeten ook de voortgangsrapportages beoordelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of vergroening prioriteit krijgt en of de voorgestelde financiering en samenwerking met de stichting acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete uitvoeringsplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details zouden helpen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college opdracht geven het Bomenplan uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg en input van bewoners, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderwerp, gezien de focus op vergroening en biodiversiteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: €200.000 per jaar, gedekt door extra dividendinkomsten van Stedin. Dit lijkt een solide financieringsbron.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hittestress Bomenplan 2021 Vergroening Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg Biodiversiteit Welzijn en gezondheid Sociaal-economisch kwetsbare plekken Dividendinkomsten Stedin Uitvoering Kwetsbare groepenVerfijning van de zoekopdracht:
P.F. Rozenberg - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 4.a.6 Amendement GBLV afschaffen hondenbelasting
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement getiteld "Afschaffen hondenbelasting" is ingediend door Rozenberg (GBLV/Gemeentebelangen) tijdens de raadsvergadering van 14 juli 2021. Het stelt voor om de hondenbelasting in de gemeente Leidschendam-Voorburg af te schaffen, zoals opgenomen in de meerjarenbegroting 2022-2025. De toelichting benadrukt het brede verzet tegen de belasting en wijst op de trend dat steeds meer gemeenten deze belasting afschaffen. Het amendement suggereert dat de financiële impact van het afschaffen kan worden gecompenseerd door besparingen op administratieve lasten en het stoppen met het verstrekken van gratis hondenpoepzakjes.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie voor het afschaffen van de hondenbelasting. Het biedt een duidelijke reden voor het voorstel en suggereert manieren om de financiële gevolgen te compenseren. Echter, het mist gedetailleerde financiële analyses en concrete cijfers om de voorgestelde compensaties te onderbouwen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het voorstel om de hondenbelasting af te schaffen wordt aangenomen. Dit omvat het overwegen van de financiële en maatschappelijke implicaties van het voorstel.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de hondenbelasting als inkomstenbron of het afschaffen ervan en de voorgestelde alternatieve financieringsmethoden accepteren. Dit kan ook bredere discussies over belastingbeleid en rechtvaardigheid in de gemeente omvatten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifiek en tijdgebonden is, ontbreekt het aan meetbare doelen en een gedetailleerde realistische financiële onderbouwing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde compensaties is niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de hondenbelasting wordt afgeschaft en de voorgestelde compensaties worden geïmplementeerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Het verwijst echter naar een breed verzet tegen de belasting, wat impliceert dat er enige mate van publieke betrokkenheid of sentiment is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het amendement richt zich voornamelijk op financiële en administratieve aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat het afschaffen van de hondenbelasting financiële gevolgen heeft, maar suggereert dat deze kunnen worden gecompenseerd door besparingen op administratieve lasten en het stoppen met het verstrekken van gratis hondenpoepzakjes. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hondenbelasting Afschaffen Meerjarenbegroting Verzet Gemeenten Rijksniveau Begroting Inwoners Administratieve lasten HondenpoepzakjesVerfijning van de zoekopdracht:
P.F. Rozenberg - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 4.a.1 Motie GBLV PvdA D66 giften en boodschappen bijstand toestaan ID 601
Bijstandsgerechtigden mogen giften tot 1.200 euro ontvangen: Leidschendam-Voorburg volgt landelijk beleid
Samenvatting
Op 14 juli 2021 diende de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een motie in om jaarlijkse giften tot 1.200 euro toe te staan aan bijstandsgerechtigden. Deze motie, ingediend door de leden Freek Steutel, Sanja Duijvestijn en Sangita Paltansing, volgt het besluit van de Tweede Kamer om dergelijke giften toe te staan. De motie verzoekt het college om zowel materiële als immateriële giften tot dit bedrag te accepteren, in lijn met het beleid dat al door meerdere gemeenten is overgenomen. De motie werd ondersteund door leden van GBLV, PvdA en D66.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De motie heet "Giften en boodschappen toestaan aan bijstandsgerechtigden". Het voorstel vraagt de gemeente Leidschendam-Voorburg om bijstandsgerechtigden toe te staan jaarlijkse giften tot 1.200 euro te ontvangen, zowel materieel als immaterieel. Dit volgt op een besluit van de Tweede Kamer en de praktijk in andere gemeenten. Het doel is om bijstandsgerechtigden meer financiële ruimte en flexibiliteit te bieden zonder dat dit invloed heeft op hun uitkering.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk, maar mist specifieke details over de implementatie en monitoring van het beleid. Er is geen informatie over hoe de giften worden geregistreerd of gecontroleerd.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren. Hun rol is om te beslissen of de gemeente dit beleid zal implementeren en om toezicht te houden op de uitvoering ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het beleid van de landelijke overheid willen volgen en hoe ze dit lokaal willen implementeren. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans tussen ondersteuning en controle willen vormgeven.
SMART en inconsequenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag (1.200 euro), maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor wat als een gift wordt beschouwd. Er zijn geen duidelijke richtlijnen voor de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en het college verzoeken om het beleid te implementeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van bijstandsgerechtigden of andere belanghebbenden in de besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd en lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het gaat om giften van derden aan bijstandsgerechtigden. Er is geen informatie over eventuele administratieve kosten of hoe deze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bijstandsgerechtigden Giften Boodschappen Tweede Kamer Materiële giften Immateriële giften 1.200 euro Uitvoering Beleid GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
P.F. Rozenberg - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 4.a.5 Motie GBLV GroenLinks D66 Cultuurgebouw Julianaplein ID 617
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Cultuurcluster
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 14 juli 2021 werd een motie besproken die de bundeling van culturele functies op het Koningin Julianaplein voorstelt. Het voorstel, ingediend door Frank Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen, roept op tot een verkenning van een gezamenlijk cultuurgebouw.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg kwam bijeen om een motie te bespreken die de toekomst van culturele voorzieningen in de gemeente zou kunnen veranderen. Het voorstel, dat pleit voor een gezamenlijk cultuurgebouw op het Koningin Julianaplein, werd met gemengde reacties ontvangen.Frank Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen, de indiener van de motie, benadrukte het belang van de gemeente als verbinder. "We moeten meedenken in plaats van tegenwerken," stelde hij. Rozenberg ziet in de bundeling van theater, bibliotheek en andere culturele functies een kans om de culturele infrastructuur van de gemeente te versterken.
De discussie werd echter al snel breder getrokken. De VVD uitte zorgen over de financiële haalbaarheid van het project, terwijl het CDA aandacht vroeg voor de sociale impact van de coronacrisis. "Kwetsbare inwoners zijn kwetsbaarder geworden," aldus een CDA-raadslid. De partij pleitte voor een zorgvuldige besteding van middelen, met een focus op maximale impact.
D66, vertegenwoordigd door de heer Van Maldegem, uitte kritiek op het financiële beleid van de gemeente. "De financiële weg die dit college bewandelt, is een eenrichtingsweg richting een financieel fiasco," waarschuwde hij. Van Maldegem benadrukte het belang van financieel deugdelijk beleid om ook in de toekomst te kunnen investeren in voorzieningen zoals het voorgestelde cultuurcluster.
GroenLinks, inmiddels onderdeel van de coalitie, sprak zich uit voor het versterken van sociale vangnetten en het belang van burgerparticipatie. "We moeten ook blijven luisteren naar de zachte stemmen in onze gemeente," stelde fractievoorzitter Van der Gronde. De partij toonde zich bereid om mee te denken over de invulling van het cultuurcluster, mits er voldoende aandacht is voor sociale en ecologische duurzaamheid.
De Partij van de Arbeid, nu in de oppositie, gaf aan de kadernota te willen steunen, mits er op bevredigende wijze wordt gereageerd op hun voorstellen. De partij diende een amendement in over de rechtencheck in het sociaal domein, een punt dat zij als cruciaal beschouwen voor het bevorderen van bestaanszekerheid.
Het debat toonde de diversiteit aan standpunten binnen de raad, maar ook de gedeelde ambitie om de gemeente sterker uit de crisis te laten komen. Of het cultuurcluster op het Koningin Julianaplein er daadwerkelijk komt, zal afhangen van de uitkomsten van de voorgestelde verkenning en de bereidheid van de raad om samen te werken aan een toekomstbestendig cultureel beleid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een vergadering op 14 juli 2021 een motie besproken, ingediend door Frank Rozenberg van GBLV/Gemeentebelangen. De motie stelt vast dat eerdere onderzoeken naar de bundeling van theater en bibliotheek in het Groot Zijdepark en een parkeergarage onder het Koningin Julianaplein zijn uitgevoerd. Het onderzoek naar de toekomstige locatie van de bibliotheek is bijna afgerond, waarbij verplaatsing naar het Groot Zijdepark niet aan de orde is. Er zijn plannen om het Winkelcentrum De Julianabaan te revitaliseren. De motie overweegt dat de huidige functies van theater en bibliotheek niet optimaal worden benut in De Julianabaan. Een gezamenlijk cultuurgebouw met de Voorburgse bibliotheek, Theater Ludens, Midvliet en andere culturele functies kan een positieve impuls geven. Het college wordt verzocht een verkenning uit te voeren naar de bundeling van deze functies op het Koningin Julianaplein, met betrokkenheid van diverse belanghebbenden en in de vorm van een co-creatie burgerparticipatie-experiment. De kosten voor deze verkenning moeten worden gedekt uit het project Julianabaan en opgenomen in de begroting van 2022 en verder.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Cultuurgebouw Koningin Julianaplein Voorburg
Samenvatting: De motie, ingediend door Frank Rozenberg namens GBLV/Gemeentebelangen, GroenLinks en D66, roept op tot een verkenning naar de bundeling van culturele functies zoals de Voorburgse bibliotheek en Theater Ludens op het Koningin Julianaplein in Voorburg. Het doel is om de openbare en gemeenschappelijke functies van deze instellingen beter te benutten en een impuls te geven aan het winkelcentrum De Julianabaan. De motie stelt voor om deze verkenning als een experiment in co-creatie en burgerparticipatie uit te voeren, waarbij diverse belanghebbenden worden betrokken. De kosten voor de verkenning moeten worden gedekt uit het project Julianabaan en verwerkt in de begroting van 2022 en verder.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet. Het benoemt de noodzaak van een verkenning, de betrokken partijen, en de financiële dekking. Echter, het mist specifieke details over de tijdlijn en de exacte methodologie van de verkenning.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de motie en het toezien op de uitvoering van de verkenning. Ze moeten ook de financiële dekking in de begroting goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de bundeling van culturele functies op het Koningin Julianaplein ondersteunen en of ze bereid zijn om de financiële middelen hiervoor vrij te maken. Daarnaast moeten ze kiezen voor een aanpak die burgerparticipatie en co-creatie bevordert.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in de doelen en betrokken partijen, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en meetbaarheid kunnen beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de uitvoering van de verkenning en de voorgestelde financiële dekking.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door een experiment in co-creatie te initiëren, waarbij diverse belanghebbenden zoals omwonenden, winkeliers en bezoekers worden betrokken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie, maar kan impliciet een rol spelen in de revitalisering van het gebied.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat de initiële kosten van de verkenning moeten worden gedekt uit het project Julianabaan en verwerkt in de begroting van 2022 en verder. Er worden geen specifieke bedragen genoemd, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurgebouw Koningin Julianaplein Theater Ludens Bibliotheek Midvliet Julianabaan Co-creatie Burgerparticipatie Verkenning ExperimentVerfijning van de zoekopdracht:
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van Wijk - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van Wijk - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Th.J. Visser - CDA
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van Wijk - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
01:25:06 - 01:25:35 - 01:25:38 - 01:25:49 - 01:26:13 - 01:33:37 - 01:35:23 - 01:39:14 - 01:39:48 - 01:42:26 - 01:43:18 - 01:44:02 - 01:45:12 - 01:46:32 - 01:47:41 - 01:49:23 - 01:49:50 - 01:50:10 - 01:53:17 - 02:04:14 - 02:04:53 - 02:05:10 - 02:05:37 - 02:05:50 - 02:06:15 - 02:07:48 - 02:08:29 - 02:09:49 - 02:10:00 - 02:10:46 - 02:12:23 - 02:13:29 - 02:14:18 - 02:17:30 - 02:17:54 - 02:18:01 - 02:18:09 - 02:18:26 - 02:19:11 - 02:20:03 - 02:20:36 - 02:20:59 - 02:24:13 - 02:24:16 - 02:24:29 - 02:25:55 - 02:26:04 - 02:26:26 - 02:26:47 - 02:27:28 - 02:27:53 - 02:29:20 - 02:29:54 - 02:30:33 - 02:31:13 - 02:31:35 - 02:32:17
B. Eleveld - VVD
Th.J. Visser - CDA
H. Knoester - PvdA
R. van Duffelen - CDA
A.G.M. Brans - GBLV
Agendapunt 4.a.7 Amendement PvdA Kadernota - Rechtencheck
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement op Kadernota 2022-2025" en is ingediend door J. Streefkerk van de Partij van de Arbeid. Het amendement stelt voor om de focus van gesprekken met bijstandsgerechtigden te verschuiven van de rechtmatigheid van uitkeringen naar de persoonlijke situatie van de bijstandsgerechtigde. Het doel is om te bespreken welke uitkeringen beschikbaar zijn en welke ondersteuning kan bijdragen aan hun participatie in de samenleving. Dit voorstel komt voort uit de wens om bijstandsgerechtigden niet primair te benaderen vanuit een controleperspectief, mede ingegeven door de lessen uit het kinderopvangtoeslagenschandaal.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg en motivatie. Het biedt een duidelijke reden voor de voorgestelde wijziging en legt uit hoe de nieuwe benadering bijdraagt aan een meer mensgerichte aanpak.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de Kadernota 2022-2025 wordt aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de beleidskaders en het bepalen van de focus van gemeentelijke gesprekken met bijstandsgerechtigden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een benadering die de nadruk legt op controle en rechtmatigheid versus een benadering die de persoonlijke situatie en participatie van bijstandsgerechtigden centraal stelt. Dit vraagt om een afweging tussen controlemechanismen en sociale ondersteuning.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering van de gesprekken kan variëren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee de focus van de gesprekken met bijstandsgerechtigden wordt verschoven naar een meer persoonlijke en participatiegerichte benadering.
Participatie:
Het amendement benadrukt participatie door te stellen dat gesprekken moeten bijdragen aan de participatie van bijstandsgerechtigden in de samenleving. Het legt de nadruk op ondersteuning die verder gaat dan alleen financiële bijstand.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in dit amendement. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het bevorderen van participatie en ondersteuning van bijstandsgerechtigden.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op de kwalitatieve aspecten van de gesprekken met bijstandsgerechtigden. Eventuele financiële implicaties zouden verder onderzocht moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2022-2025 Amendement Sociaal domein Persoonlijke situatie Bijstandsgerechtigde Rechtencheck Kinderopvangtoeslagen Rechtmatigheid Participatie OndersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
J. Streefkerk - PvdA
J. Streefkerk - PvdA
Agendapunt 4.a.4 Motie PvdA GBLV inclusieve samenleving ID 616
Inclusie-agenda in Leidschendam-Voorburg: Een Stap naar Toegankelijkheid
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 14 juli 2021 werd een motie ingediend door J. Streefkerk van de Partij van de Arbeid, die oproept tot de ontwikkeling van een inclusie-agenda. Deze agenda moet ervoor zorgen dat mensen met een fysieke of visuele handicap beter worden meegenomen in nieuw beleid en initiatieven in de openbare ruimte.In de raadsvergadering werd de motie met enthousiasme ontvangen. Raadslid Roosenberg sprak zijn steun uit: "Ik vind hem zeer sympathiek." Hij stelde voor om de inclusie-agenda in cocreatie met burgers te ontwikkelen, een suggestie die Streefkerk graag omarmde. "Het lijkt mij zeker een optie," reageerde Streefkerk, die benadrukte dat het college hierin een trekkende rol zou moeten spelen.
De motie komt voort uit de constatering dat Nederland het VN-verdrag Handicap heeft geratificeerd, maar dat er in Leidschendam-Voorburg nog veel te verbeteren valt. Er werd specifiek gewezen op de ontoegankelijkheid van stembureaus en The Mall of The Netherlands. Ook is er kritiek op het gebrek aan uitvoering van een eerdere CDA-motie over een inclusieve samenleving.
Naast de inclusie-agenda werd er ook een tweede motie besproken, die raakt aan de toeslagenaffaire. Streefkerk benadrukte dat de gemeente beter in staat zou zijn om maatwerk te leveren aan gedupeerden dan het rijk. "We hebben allemaal gezien dat er blunder op blunder is gestapeld," aldus Streefkerk. De motie roept op om publieke schulden van gedupeerden in Leidschendam-Voorburg kwijt te schelden, in lijn met afspraken tussen het rijk en gemeenten.
De raadsvergadering toonde een duidelijke wil om stappen te zetten richting een meer inclusieve en rechtvaardige samenleving. De komende maanden zal blijken hoe deze plannen in de praktijk worden gebracht.
Samenvatting
De motie van J. Streefkerk, lid van de Partij van de Arbeid, ingediend tijdens de raadsvergadering van Leidschendam-Voorburg op 14 juli 2021, roept op tot de ontwikkeling van een inclusie-agenda. Dit verzoek komt voort uit de constatering dat Nederland het VN-verdrag Handicap heeft geratificeerd en dat er in de gemeente Leidschendam-Voorburg onvoldoende rekening wordt gehouden met mensen met een fysieke of visuele handicap bij nieuw beleid en initiatieven in de openbare ruimte. Er wordt specifiek gewezen op de ontoegankelijkheid van stembureaus en The Mall of The Netherlands, evenals het gebrek aan uitvoering van een eerdere CDA-motie over een inclusieve samenleving. De motie verzoekt het college om uiterlijk december 2021 een inclusie-agenda op te stellen en deze met de raad te bespreken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Inclusieve samenleving" en is ingediend door J. Streefkerk van de Partij van de Arbeid. De motie benadrukt de noodzaak voor de gemeente Leidschendam-Voorburg om een inclusie-agenda op te stellen, in lijn met het VN-verdrag Handicap dat Nederland in 2016 heeft geratificeerd. Het constateert dat er momenteel onvoldoende rekening wordt gehouden met mensen met fysieke of visuele handicaps in nieuw beleid en openbare initiatieven. De motie verzoekt het college om met spoed een inclusie-agenda te ontwikkelen en deze uiterlijk in december 2021 met de raad te bespreken.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het stellen van een duidelijke eis aan het college. Echter, het biedt geen gedetailleerde richtlijnen over wat de inclusie-agenda precies moet bevatten.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren, waarna het college wordt verzocht om actie te ondernemen. De raad heeft een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat de inclusie-agenda tijdig wordt opgesteld en besproken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan inclusiviteit en toegankelijkheid voor mensen met een handicap. Dit kan invloed hebben op budgettoewijzing en beleidsprioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk december 2021), maar mist meetbare en haalbare criteria voor wat de inclusie-agenda moet bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en het college willen verzoeken om de inclusie-agenda op te stellen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie, maar impliceert dat de inclusie-agenda participatie van mensen met een handicap moet bevorderen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van het creëren van een toegankelijke en inclusieve openbare ruimte.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het opstellen van een inclusie-agenda kan echter middelen vereisen, zowel in termen van tijd als geld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inclusieve samenleving VN-verdrag Handicap Mobiliteitsbeperking Inclusie-agenda Toegankelijkheid Fysieke of visuele handicap Openbare ruimte The Mall of The Netherlands Kwetsbare inwoners Partij van de ArbeidVerfijning van de zoekopdracht:
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
Agendapunt 4.a.3 Motie PvdA D66 Overnemen schulden gedupeerden Kinderopvangtoeslagaffaire in LV ID 615
Kwijtschelding gemeentelijke schulden voor gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire in Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een motie om de gemeentelijke schulden van gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire kwijt te schelden. Dit besluit komt na een intensief debat waarin de noodzaak van lokale ondersteuning voor deze gedupeerden werd benadrukt.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 14 juli 2021 werd een motie van S.R. Paltansing besproken, die pleitte voor de kwijtschelding van gemeentelijke schulden voor de 166 ouders in Leidschendam-Voorburg die zich als gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire hebben gemeld. Van deze groep ontvangen 34 ouders al ondersteuning op verschillende leefgebieden. De motie werd aangenomen met 24 stemmen voor en 10 tegen.De motie benadrukt dat de compensatie van het Rijk niet voldoende is om de schuldenlast van deze ouders weg te nemen. "Deze ouders hebben het vertrouwen in de overheid verloren," aldus Paltansing. De gemeenteraad verzoekt het college om niet alleen de gemeentelijke schulden kwijt te schelden, maar ook om een schuldhulpverleningstraject te starten voor de resterende schulden en te onderzoeken hoe de gemeente kan bijdragen aan de aflossing van deze schulden.
Tijdens het debat werd ook gesproken over de financiële positie van de gemeente. De wethouder van Financiën, Rouwendal, benadrukte dat de gemeente in de afgelopen jaren een degelijk financieel beleid heeft gevoerd, ondanks de tekorten die zijn ontstaan door de kosten van het sociaal domein. "We hebben reserves om de voorzieningen te kunnen betalen in moeilijke tijden," aldus Rouwendal.
De motie over de kinderopvangtoeslagaffaire werd uiteindelijk aangenomen, met de toezegging dat het college na het zomerreces van 2021 de raad zal informeren over de resultaten van de kwijtschelding en de verdere ondersteuning van de gedupeerden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 14 juli 2021 een motie besproken, ingediend door S.R. Paltansing, met betrekking tot de gedupeerden van de Kinderopvangtoeslagaffaire. De motie constateert dat sommige gemeenten in Nederland al zijn begonnen met het aflossen van de schulden van gedupeerden. In Leidschendam-Voorburg hebben 166 ouders zich gemeld als gedupeerden, waarvan 34 ondersteuning krijgen op verschillende leefgebieden. De motie benadrukt dat deze ouders het vertrouwen in de overheid hebben verloren en dat de compensatie van het Rijk niet voldoende is om de schuldenlast weg te nemen. De motie verzoekt het college om de gemeentelijke schulden van de gedupeerden kwijt te schelden, een schuldhulpverleningstraject te starten voor de resterende schulden, en te onderzoeken hoe de gemeente kan bijdragen aan de aflossing van deze schulden. Het college wordt gevraagd om de raad na het zomerreces van 2021 te informeren over de resultaten.
-
Motie PvdA D66 Overnemen schulden gedupeerden Kinderopvangtoeslagaffaire in LV.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Overnemen schulden gedupeerden Kinderopvangtoeslagaffaire in Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: De motie, ingediend door S.R. Paltansing, roept de gemeente Leidschendam-Voorburg op om het voorbeeld van andere gemeenten te volgen door de gemeentelijke schulden van gedupeerden van de Kinderopvangtoeslagaffaire kwijt te schelden. Er zijn 166 gedupeerden in de gemeente, waarvan 34 al ondersteuning ontvangen. De motie benadrukt het verlies van vertrouwen in de overheid en de blijvende impact van het 'ongekende onrecht' op de betrokken gezinnen. Het college wordt verzocht om snel te starten met schuldhulpverlening en te onderzoeken hoe de gemeente kan bijdragen aan de aflossing van overige schulden, met rapportage aan de raad na het zomerreces 2021.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de situatie en de voorgestelde acties. Het erkent de omvang van het probleem en biedt concrete stappen voor de gemeente om te ondernemen. Echter, details over de financiële implicaties en de exacte uitvoering van de schuldhulpverlening ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de motie. Het is aan de raad om het college te mandateren om de voorgestelde acties uit te voeren en om toezicht te houden op de voortgang en resultaten.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de motie willen steunen, wat impliceert dat ze prioriteit geven aan het herstellen van vertrouwen en het bieden van directe hulp aan gedupeerden, mogelijk ten koste van andere budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (rapportage na het zomerreces 2021), maar mist meetbare en haalbare elementen, zoals een duidelijk plan voor de financiering van de schuldkwijtschelding. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële aspecten is onduidelijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie zelf zegt weinig over participatie van de gedupeerden in het proces, maar impliceert wel dat er communicatie en betrokkenheid nodig zijn om de schuldhulpverlening effectief te maken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op sociale rechtvaardigheid en herstel van vertrouwen.
Financiële Gevolgen
De motie erkent dat er financiële gevolgen zijn, maar specificeert niet hoe deze gedekt zullen worden. Het vraagt het college om te onderzoeken welke rol de gemeente kan spelen bij de aflossing van resterende schulden, wat impliceert dat er nog onduidelijkheid is over de financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderopvangtoeslagaffaire Schulden Gedupeerden Compensatie Ongekend onrecht Schuldhulpverleningstraject Kwijtschelden Ondersteuning Gemeenten Vertrouwen in de overheidVerfijning van de zoekopdracht:
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
J.W. Rouwendal - CU-SGP
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
O. Heil - VVD
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
R. van Duffelen - CDA
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
O. Heil - VVD
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Brokke - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
J. Brokke - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
J. Brokke - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
02:44:10 - 02:45:08 - 02:51:51 - 02:52:39 - 02:53:19 - 02:54:36 - 02:55:06 - 02:55:19 - 03:03:41 - 03:04:19 - 03:04:50 - 03:07:17 - 03:07:43 - 03:07:53 - 03:08:28 - 03:08:41 - 03:09:23 - 03:09:52 - 03:10:23 - 03:10:55 - 03:13:05 - 03:13:20 - 03:14:04 - 03:15:23 - 03:15:48 - 03:16:15 - 03:16:52 - 03:17:09 - 03:17:23 - 03:17:44 - 03:17:58 - 03:18:40 - 03:22:29 - 03:25:06 - 03:26:05 - 03:26:49 - 03:27:23 - 03:27:57 - 03:28:42 - 03:29:03 - 03:29:15 - 03:34:49 - 03:35:05 - 03:35:41 - 03:36:15 - 03:39:14 - 03:40:21 - 03:41:22 - 03:41:59 - 03:43:28 - 03:44:06 - 03:44:34 - 03:45:04 - 03:45:57 - 03:46:13 - 03:46:38 - 03:48:44 - 03:54:44 - 03:56:39 - 04:00:16 - 04:02:45 - 04:14:23 - 04:17:19 - 04:17:55 - 04:17:57 - 04:19:00 - 04:19:51 - 04:21:12 - 04:22:05 - 04:22:46 - 04:23:30 - 04:23:59 - 04:24:58 - 04:25:10 - 04:25:56 - 04:26:09 - 04:27:01 - 04:27:52 - 04:29:16 - 04:29:54 - 04:30:24 - 04:32:12 - 04:33:30 - 04:33:52 - 04:35:36 - 04:36:08 - 04:38:06 - 04:38:25 - 04:39:05 - 04:39:36 - 04:39:44 - 04:45:12