11-09-2018 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:00
M. Velu - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel Ruimtelijke uitnodiging 2018 en informatie over onderhandelingsresultaat Vlietvoorde Noord, Oost en Zuid - juni 2018 - 20:00
Groen Licht voor Vlietvoorde: Een Groene Toekomst voor Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor de ontwikkeling van Vlietvoorde, een ambitieus project dat de nadruk legt op duurzaamheid en groene ruimte. Het plan, dat minder bebouwing en meer groen omvat, werd met enthousiasme ontvangen door de meeste fracties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering spraken verschillende partijen hun steun uit voor het voorstel om Vlietvoorde te ontwikkelen tot een groene en duurzame woonomgeving. Het plan, dat is ontwikkeld door Schouten en De Jong Projectontwikkeling BV, biedt onderscheidende woonmilieus met een focus op groen en recreatie. De financiële resultaten van de verkoopprocedures waren gunstiger dan verwacht, wat ruimte biedt voor een heroverweging van de vervolgstrategie.De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Brands, toonde zich verheugd over het plan. "Een pareltje aan de Vliet voor de gemeente Leidschendam-Voorburg," noemde hij het. Brands stelde echter ook kritische vragen over de dominantie van dezelfde projectontwikkelaar in de regio en de mogelijke risico's daarvan. Hij vroeg om een leefbaarheidseffectrapportage om de impact van de bouwprojecten op het milieu en de verkeersafwikkeling te beoordelen.
D66, bij monde van de heer Van Dolen, complimenteerde het vorige college voor hun daadkracht in het opstarten van de aanbesteding. "Dit is een gevolg van de daadkracht van het vorige college," aldus Van Dolen. Hij vroeg de wethouder om de zorgen van bewoners, die in brieven waren geuit, serieus te nemen.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Van Duffelen, sloot zich grotendeels aan bij de eerdere sprekers en benadrukte het belang van een goed mobiliteitsplan voor het gebied. "Een alomvattend plan waarin alle kwaliteiten integraal kunnen worden afgewogen," stelde Van Duffelen voor.
Gemeentebelangen, via de heer Klaassen, uitte tevredenheid over de aandacht voor historische en archeologische aspecten in het plan. Toch vroeg hij om zorgvuldiger informatieverstrekking in de toekomst, nadat bleek dat de gunning eerder bekend was dan officieel gecommuniceerd.
Wethouder Van der Meer reageerde op de vragen en zorgen van de raadsleden. Ze benadrukte dat de selectie van de projectontwikkelaar zorgvuldig was verlopen en dat er gesprekken gaande zijn over de verkeersafwikkeling en de inpassing van de vlindertuin. "De zorgen van bewoners worden zeker meegenomen," verzekerde de wethouder.
Met de goedkeuring van het plan zet Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap richting een groene en duurzame toekomst, waarbij de balans tussen stedelijke ontwikkeling en ecologische kwaliteiten centraal staat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de ontwikkeling van Vlietvoorde in Leidschendam-Voorburg, waarbij de raad wordt gevraagd kennis te nemen van de overeenkomsten voor de gebieden Vlietvoorde Zuid, Noord en Oost en akkoord te gaan met de aangepaste 'Ruimtelijke uitnodiging 2018'. Deze aanpassing richt zich op het toevoegen van bepaalde gebieden aan de groene hoofdstructuur zonder nieuwbouwwoningen en het aanpassen van woningprogramma's om groene ruimtes te vergroten. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. De verkoopprocedures voor de ontwikkellocaties hebben geleid tot een winnend plan van Schouten en De Jong Projectontwikkeling BV, dat onderscheidende woonmilieus biedt met een focus op groen en recreatie. De financiële resultaten van de verkoop zijn gunstiger dan verwacht, wat ruimte biedt voor heroverweging van de vervolgstrategie voor Vlietvoorde. De raad behoudt haar bevoegdheden bij de vaststelling van het bestemmingsplan, en de aangepaste ruimtelijke uitnodiging legt de nadruk op kwaliteitsverbetering.
-
534 Raadsvoorstel Ruimtelijke uitnodiging en informatie over onderhandelingsresultaat Vlietvoorde Noord, Oost en Zuid - juni 2018.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Ruimtelijke uitnodiging 2018 en informatie over onderhandelingsresultaat Vlietvoorde Noord, Oost en Zuid - juni 2018". Het voorstel betreft de goedkeuring van de aangepaste 'Ruimtelijke uitnodiging 2018' als integraal kader voor de ontwikkeling van Vlietvoorde. Het richt zich op het toevoegen van bepaalde gebieden aan de groene hoofdstructuur zonder nieuwbouwwoningen en het aanpassen van woningprogramma's in andere gebieden om de groene ruimte te vergroten. Het voorstel informeert de raad over de onderhandelingsresultaten van de verkoopprocedures voor Vlietvoorde Noord, Oost en Zuid en vraagt om goedkeuring van de bijbehorende overeenkomsten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de context, de onderhandelingsprocedures, en de financiële en planologische implicaties. Er zijn echter enkele geheime bijlagen, wat de transparantie enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de aangepaste 'Ruimtelijke uitnodiging 2018' vast te stellen en kennis te nemen van de onderhandelingsresultaten. De raad behoudt haar bevoegdheden ten aanzien van de vaststelling van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van groene ruimte versus het maximaliseren van woningbouw. Er moet ook een balans worden gevonden tussen archeologische bescherming en economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde aanpassingen aan de ruimtelijke structuur. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheime bijlagen kunnen vragen oproepen over de volledigheid van de financiële informatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de aangepaste 'Ruimtelijke uitnodiging 2018' vast te stellen en kennis te nemen van de onderhandelingsresultaten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers, maar er is wel overleg geweest met betrokken partijen zoals de eigenaar van Vlinders aan de Vliet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op het vergroten van de groene hoofdstructuur en het archeologisch vriendelijk bouwen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen, met een gunstiger resultaat dan voorzien in de grondexploitatie 2018-1. De financiële effecten van de aanpassingen worden in een geheime bijlage besproken, wat de dekking van deze gevolgen minder transparant maakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vlietvoorde Ruimtelijke uitnodiging 2018 Groene hoofdstructuur Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Duivenvoordecorridor Archeologie Schouten en De Jong Projectontwikkeling BV Vlinders aan de Vliet Bestemmingsplan GrondexploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel Vaststellen nota kapitaalgoederen 2018-2022 (589). - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Duurzaamheid en Kapitaalgoederen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een belangrijke nota over kapitaalgoederen besproken, die inzicht biedt in het beheer en onderhoud van gemeentelijke eigendommen zoals wegen en riolering. Tijdens het debat ontstond er een levendige discussie over de verduurzaming van het gemeentelijke wagenpark.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering stond de vaststelling van de nota kapitaalgoederen centraal. Deze nota is cruciaal voor het beheer van gemeentelijke eigendommen en draagt bij aan een veilige en goed onderhouden gemeente. De nota wordt elke vier jaar bijgewerkt en biedt een samenvatting van bestaande beleids- en beheerplannen.Duurzaamheid in de schijnwerpers
D66 greep de gelegenheid aan om de verduurzaming van het gemeentelijke wagenpark aan de orde te stellen. "Mogen wij stappen verzetten als wij dat zelf niet als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld geven?" vroeg mevrouw Bosch van D66 zich af. Ze benadrukte dat de gemeente achterloopt op haar eigen duurzaamheidsdoelen, met slechts één elektrisch voertuig in gebruik en drie in bestelling.
De discussie over het wagenpark leidde tot een motie van D66, die opriep om alle voertuigen bij vervanging elektrisch te maken. De motie kreeg echter kritiek van andere partijen. De Partij van de Arbeid (PvdA) vond de motie voorbarig en pleitte voor een integrale afweging van alle duurzaamheidsmaatregelen. "We willen wel weten wat het kost en hoe dat past binnen de andere maatregelen die we moeten nemen," aldus de heer Blokland van de PvdA.
College loopt voorop
Wethouder Stemerdink reageerde op de zorgen en legde uit dat de gemeente al bezig is met de verduurzaming van het wagenpark. "De personenauto's worden vervangen door elektrische zodra ze zijn afgeschreven," verzekerde de wethouder. Voor de grotere voertuigen, zoals die van stadsbeheer, is de markt nog niet klaar, maar de gemeente heeft innovatieve plannen om deze voertuigen om te bouwen naar elektrisch.
De wethouder benadrukte dat de gemeente een voorbeeldfunctie heeft en dat er al veel gebeurt op het gebied van duurzaamheid. "Er is geen afdeling binnen onze organisatie zo bezig met duurzaamheid als stadsbeheer," voegde ze toe.
Vervolg en besluitvorming
De discussie over de motie van D66 werd afgesloten zonder directe besluitvorming. De motie zal in de volgende raadsvergadering opnieuw worden besproken, waarbij de indieners kunnen besluiten of ze de motie handhaven.
De vergadering toonde aan dat duurzaamheid een belangrijk thema blijft binnen de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, met verschillende visies op de snelheid en aanpak van de noodzakelijke veranderingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de nota kapitaalgoederen vast te stellen en in te stemmen met de kaderstelling voor de programmabegroting en -rekening. Deze nota is belangrijk omdat gemeentelijke kapitaalgoederen, zoals wegen en riolering, een grote waarde vertegenwoordigen en goed onderhoud essentieel is voor zowel economisch als maatschappelijk belang. De wet vereist een paragraaf over het onderhoud van kapitaalgoederen in de begroting en rekening. De nota biedt een samenvatting van bestaande beleids- en beheerplannen en geeft inzicht in de kapitaalgoederen van de gemeente, het ambitieniveau, en de financiële risico’s. Het doel is bij te dragen aan een veilige gemeente door goed beheer en onderhoud. Door de nota vast te stellen, kan de paragraaf in de begroting bondiger worden en krijgt het beheer meer aandacht. De nota wordt elke vier jaar bijgewerkt en opnieuw aan de raad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen nota kapitaalgoederen 2018-2022". Het voorstel betreft de vaststelling van een nota die een overzicht biedt van het beheer en onderhoud van gemeentelijke kapitaalgoederen zoals wegen, verlichting, riolering, sportvoorzieningen en gemeentebouwen. Deze nota dient als kader voor de verplichte paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen in de programmabegroting en -rekening. Het doel is om een integraal en overzichtelijk beleid te voeren dat zowel economisch als maatschappelijk van belang is. De nota wordt elke vier jaar geactualiseerd en biedt inzicht in de huidige staat, ambitieniveau en financiële risico’s van de kapitaalgoederen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een samenvatting biedt van bestaande beleids- en beheerplannen en inzicht geeft in de kapitaalgoederen van de gemeente. Echter, mogelijke nieuwe plannen zijn nog niet opgenomen, wat een beperking kan zijn.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de nota kapitaalgoederen vast te stellen en in te stemmen met de kaderstelling voor de programmabegroting en -rekening. Dit betekent dat de raad een controlerende en besluitvormende rol heeft in het vaststellen van het beleid voor kapitaalgoederen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor het onderhoud en beheer van kapitaalgoederen. Dit omvat keuzes over het ambitieniveau en de toewijzing van budgetten, evenals het afwegen van economische en maatschappelijke belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van nieuwe plannen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota kapitaalgoederen vast te stellen en in te stemmen met de kaderstelling voor de programmabegroting en -rekening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de nota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in het kader van het water- en rioleringsplan dat inspeelt op klimaatverandering en extreme regenbuien.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent dat het beheer en onderhoud van kapitaalgoederen een substantieel deel van de begroting betreft, maar geeft geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen. Het benadrukt wel het belang van inzicht in financiële risico’s.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kapitaalgoederen Onderhoud Beheer Programmabegroting Programmarekening Beleidsplannen Beheerplannen Financiële risico’s Veiligheid AmbitieniveauVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Elektrisch Aangedreven Wagenpark" en is ingediend door het lid Bos. De motie constateert dat de gemeente achterloopt op haar duurzaamheidsdoelstellingen, zoals vastgelegd in de Duurzaamheidsagenda 2016-2020 en het Coalitieakkoord 2018-2022. Ondanks de toezeggingen om het gemeentelijke wagenpark te verduurzamen, bestaat het wagenpark in 2018 voornamelijk uit fossiel aangedreven voertuigen. De motie roept het college op om alle fossiel aangedreven voertuigen en scooters bij vervanging te vervangen door elektrisch aangedreven alternatieven, om zo een voorbeeldfunctie te vervullen en bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het stellen van een duidelijke eis aan het college. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan of tijdlijn voor de implementatie van de voorgestelde veranderingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de verduurzaming van het wagenpark en of zij bereid zijn de mogelijke financiële en logistieke implicaties te accepteren. Er moet ook worden overwogen hoe deze verandering past binnen bredere duurzaamheidsdoelstellingen en budgettaire beperkingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in de zin dat het vraagt om vervanging van voertuigen bij reguliere vervangingsmomenten. Het is echter niet tijdgebonden en mist specifieke criteria voor wat als "niet-fossiel" wordt beschouwd. Er zijn geen duidelijke aanwijzingen voor monitoring en evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en daarmee het college opdragen om de voorgestelde veranderingen door te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners, ondernemers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, aangezien het direct betrekking heeft op het verminderen van de ecologische voetafdruk van de gemeentelijke organisatie.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert niet de financiële gevolgen van de voorgestelde veranderingen, noch hoe deze gedekt zullen worden. Dit kan een belangrijk punt van discussie zijn, aangezien de kosten voor elektrische voertuigen hoger kunnen zijn dan voor fossiele voertuigen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elektrisch aangedreven wagenpark Duurzaamheidsagenda Klimaattop Parijs Vervoersmanagement Fossiel aangedreven voertuigen Voorbeeldfunctie Duurzaamheid Energie Milieu LuchtkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
J.J. van Maldegem - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
Onbekende spreker
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Nadine Stemerdink - PvdA
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
P.F. Rozenberg - GBLV
Nadine Stemerdink - PvdA
P.F. Rozenberg - GBLV
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
00:30:54 - 00:31:49 - 00:32:23 - 00:35:17 - 00:35:49 - 00:36:20 - 00:36:43 - 00:37:15 - 00:38:05 - 00:38:46 - 00:39:22 - 00:39:48 - 00:40:03 - 00:40:27 - 00:40:51 - 00:41:05 - 00:41:13 - 00:42:05 - 00:43:57 - 00:46:22 - 00:47:21 - 00:47:40 - 00:48:39 - 00:48:49 - 00:49:13 - 00:50:08 - 00:50:19 - 00:52:30 - 00:55:18 - 00:55:22 - 00:55:57 - 00:57:05 - 00:59:04 - 00:59:28 - 00:59:44 - 00:59:52 - 01:00:06 - 01:00:15
Agendapunt 2.d Motie GBLV D66 GroenLinks inzake aanplant Tiny Forests in Leidschendam-Voorburg. - 21:00
"Tiny Forests: Een Groene Toekomst voor Leidschendam-Voorburg?"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over een voorstel om Tiny Forests aan te planten. Deze minibossen, ter grootte van een tennisbaan, zouden de luchtkwaliteit verbeteren, wateroverlast verminderen en de biodiversiteit bevorderen. Maar is de gemeente klaar om deze groene stap te zetten?
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van september 2018 dienden de leden Vélu en Bos van GBLV, D66 en GroenLinks een motie in om Tiny Forests in de gemeente aan te planten. Het IVN Natuureducatiefonds zoekt samenwerking met 24 gemeenten om 100 van deze minibossen te realiseren. Leidschendam-Voorburg zou hiervoor een bijdrage van 10.000 euro per bos moeten leveren.Mevrouw Velu benadrukte de voordelen: "Het zijn kleine beboste stukjes grond ter grootte van een tennisbaan en toch dragen ze bij aan de verbetering van luchtkwaliteit en CO2-opslag." Ze wees ook op de mogelijkheid van participatie door bewoners: "Hoe leuk is het om in de woonomgeving voor het onderhoud te zorgen van een Tiny Forest?"
Toch waren er ook kritische geluiden. Mevrouw Aris van de VVD vroeg zich af of het project wel de juiste duurzame oplossing is voor de gemeente. "Waarom zou je je laten forceren tot zo'n Tiny Forest idee? Je moet ook maar een plek vinden, het kan ook helemaal niet passen waar je het wil," stelde ze.
De wethouder, mevrouw Stemerdink, toonde zich open voor het idee, maar benadrukte dat er eerst gekeken moet worden naar geschikte locaties en de financiële haalbaarheid. "We zijn een ongelooflijk mooie, groene woongemeente. Laten we dat vooropstellen," zei ze. Ze beloofde de raad in december te informeren over de mogelijkheden.
De discussie over de Tiny Forests maakte duidelijk dat duurzaamheid hoog op de agenda staat, maar dat er nog veel vragen zijn over de uitvoering en financiering. De komende maanden zal blijken of Leidschendam-Voorburg zich aansluit bij de andere gemeenten die al gekozen hebben voor deze groene oases.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft in september 2018 een motie besproken, ingediend door de leden Vélu en Bos van GBLV, D66 en GroenLinks, over de aanplant van Tiny Forests in de gemeente. Het IVN Natuureducatiefonds zoekt samenwerking met 24 gemeenten om 100 minibossen, ter grootte van een tennisbaan, aan te planten. Momenteel zijn er al 12 gemeenten geselecteerd, en Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een bijdrage van ongeveer 10.000 euro per bos. Het doel van het project is om verstedelijkte gebieden groener te maken, waterberging te verbeteren en biodiversiteit te bevorderen. De motie verzoekt het college om locaties te zoeken voor deze minibossen en stappen te ondernemen om in 2019 aan het project deel te nemen. De motie benadrukt dat deelname past bij het groene imago van de gemeente en bijdraagt aan de leefbaarheid en klimaatbestendigheid.
-
Motie GBLV D66 GroenLinks inzake Aanplant Tiny Forests in Leidschendam Voorburg.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Aanplant Tiny Forests in Leidschendam-Voorburg" is ingediend door GBLV, D66, en GroenLinks. Het voorstel roept de gemeente op om samen te werken met het IVN Natuureducatiefonds om minibossen, genaamd Tiny Forests, aan te planten. Deze bossen, ter grootte van een tennisbaan, zijn bedoeld om verstedelijkte gebieden te vergroenen, waterberging te verbeteren en biodiversiteit te bevorderen. De motie vraagt het college om geschikte locaties te zoeken en deel te nemen aan het project in 2019, met een financiële bijdrage van circa 10.000 euro per bos.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een financiële indicatie. Echter, details over specifieke locaties en de exacte planning ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de motie goedkeuren en het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de financiële investering en de vergroening van de gemeente prioriteit geven. Ook moeten ze overwegen hoe dit project past binnen bredere duurzaamheids- en klimaatdoelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal bossen), en tijdgebonden (begin 2019). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, zoals de exacte locaties en langetermijnonderhoud.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de samenwerking met IVN aan te gaan en locaties te identificeren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor betrokkenheid en educatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op vergroening, biodiversiteit en klimaatbestendigheid.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage is circa 10.000 euro per bos. De motie geeft geen details over hoe deze kosten gedekt worden, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tiny Forests IVN Minibossen Natuureducatiefonds Biodiversiteit Verstedelijkte gebieden Waterberging Klimaatbestendigheid Leefbaarheid Groene gemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
Onbekende spreker
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
R. van Duffelen - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
01:01:10 - 01:04:33 - 01:04:38 - 01:06:39 - 01:07:11 - 01:07:51 - 01:07:59 - 01:08:16 - 01:09:04 - 01:09:41 - 01:11:33 - 01:13:07 - 01:15:22 - 01:15:57 - 01:16:27 - 01:17:51 - 01:18:12 - 01:19:12 - 01:19:48 - 01:20:06 - 01:24:22 - 01:26:04 - 01:27:45 - 01:28:17 - 01:28:21 - 01:28:27 - 01:28:31 - 01:28:46 - 01:29:38 - 01:30:11 - 01:30:48 - 01:31:17 - 01:32:11 - 01:32:28 - 01:32:59 - 01:33:38 - 01:34:01 - 01:34:13 - 01:34:22 - 01:34:54
A.G.M. Brans - GBLV
Nadine Stemerdink - PvdA
Agendapunt 3.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 21:30
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 3.b Besluitenlijst raadsforum 28 augustus 2018. - 21:30
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker -
Agendapunt 3.d Het wijzigen van de Apv ten behoeve van de toepassing van artikel 151d Gemeentewet (Wet aanpak woonoverlast) - 21:30
Burgemeester krijgt nieuwe bevoegdheid: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg stemt in met wijziging APV
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (APV), waardoor de burgemeester de bevoegdheid krijgt om bij ernstige en herhaaldelijke woonoverlast een gedragsaanwijzing op te leggen. Deze maatregel, mogelijk gemaakt door de Wet aanpak woonoverlast, biedt een extra middel om de veiligheid in de gemeente te waarborgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de APV te wijzigen uitvoerig besproken. Het nieuwe artikel 2:79 geeft de burgemeester de mogelijkheid om in te grijpen bij ernstige woonoverlast, maar alleen als andere methoden niet effectief blijken. De Lokale Kamer, een samenwerking tussen politie, woningcorporaties en zorginstellingen, zal meldingen van woonoverlast behandelen.Hoewel de meeste fracties instemden met het voorstel, waren er ook kritische geluiden. GroenLinks en D66 uitten hun zorgen over de inbreuk op grondrechten. "We geven deze bevoegdheid niet alleen aan de huidige burgemeester, maar ook aan alle toekomstige burgemeesters," benadrukte GroenLinks-raadslid mevrouw Reinders. "Dit is een te sterke strafmaatregel om zonder tussenkomst van een rechter toe te passen."
D66-raadslid de heer Van Maldegem deelde deze zorgen, maar gaf aan dat zijn fractie uiteindelijk akkoord ging met het voorstel, mits de toezeggingen van de burgemeester goed werden verwerkt. "Het is een grote inbreuk op het recht op wonen, maar met de juiste waarborgen kunnen we ermee instemmen," aldus Van Maldegem.
Tijdens de vergadering ontstond er enige verwarring over de procedurele gang van zaken. Mevrouw Bremer van Gemeentebelangen vroeg om opheldering over de aanpassingen die waren toegezegd. De voorzitter verduidelijkte dat de wijzigingen, zoals de maximale tijdsduur van de oplegging en de verantwoording over de toepassing van de bevoegdheid, onderdeel zijn van de beleidsregels en niet van de APV-tekst zelf.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met de wijziging van de APV, met uitzondering van GroenLinks, dat tegenstemde. De burgemeester zal nu beleidsregels opstellen voor het gebruik van deze nieuwe bevoegdheid, met als doel bij te dragen aan een veilige en leefbare gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een wijziging van de Algemene plaatselijke verordening (APV) vast te stellen, zodat de burgemeester de bevoegdheid krijgt om bij ernstige en herhaaldelijke woonoverlast een gedragsaanwijzing op te leggen aan de overlastgever. Dit is mogelijk sinds de inwerkingtreding van de Wet aanpak woonoverlast op 1 juli 2017. De wijziging voegt een nieuw artikel 2:79 toe aan de APV, en de burgemeester zal beleidsregels vaststellen voor het gebruik van deze bevoegdheid. Het doel van het voorstel is bij te dragen aan een veilige gemeente. De wet biedt een extra middel naast bestaande instrumenten om woonoverlast aan te pakken, maar mag alleen worden ingezet als andere methoden niet geschikt zijn. De Lokale Kamer, een samenwerking tussen politie, woningcorporaties en zorginstellingen, zal meldingen van woonoverlast behandelen. Er is een risico dat de nieuwe bevoegdheid leidt tot extra administratieve lasten voor de gemeente. In de regio hebben Den Haag en Zoetermeer deze bevoegdheid al toegekend aan hun burgemeesters, en Rijswijk overweegt dit ook te doen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen wijziging APV ten behoeve van de toepassing van artikel 151d Gemeentewet (Wet aanpak woonoverlast)
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Leidschendam-Voorburg om de burgemeester de bevoegdheid te geven gedragsaanwijzingen op te leggen bij ernstige woonoverlast, zoals toegestaan onder de Wet aanpak woonoverlast (artikel 151d Gemeentewet). Deze wijziging introduceert een nieuw artikel 2:79 in de APV. De burgemeester kan hiermee maatregelen zoals een last onder dwangsom of bestuursdwang opleggen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking tussen verschillende partijen en voorziet in inspraak van inwoners bij de beleidsvorming. De wijziging draagt bij aan het doel van een veilige gemeente.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak en de werking van de voorgestelde wijziging. Het beschrijft de betrokken partijen en de verwachte gevolgen voor de gemeente. Echter, specifieke financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.
Rol van de Raad
De raad moet de wijziging van de APV goedkeuren, waarmee de burgemeester de bevoegdheid krijgt om gedragsaanwijzingen op te leggen bij woonoverlast. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de lokale regelgeving die de uitvoering van de wet mogelijk maakt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de burgemeester deze extra bevoegdheid wil geven, rekening houdend met de balans tussen handhaving en burgerrechten. Er moet ook worden overwogen hoe deze bevoegdheid in de praktijk zal worden toegepast en welke waarborgen er zijn voor misbruik.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bevoegdheden die het verleent. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de exacte criteria voor het opleggen van maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en de impact op de administratieve lasten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde wijziging van de APV wil vaststellen, waarmee de burgemeester de bevoegdheid krijgt om gedragsaanwijzingen op te leggen bij woonoverlast.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat inwoners betrokken worden bij de voorbereiding van het beleid en dat er inspraak wordt verleend. Dit duidt op een participatieve benadering bij de beleidsvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en overlastbeheersing.
Financiële Gevolgen
Het voorstel erkent dat er administratieve en bestuurlijke lasten kunnen ontstaan, maar geeft geen specifieke financiële cijfers of dekkingsvoorstellen. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de mogelijke kosten en hoe deze worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet aanpak woonoverlast Gedragsaanwijzing Algemene plaatselijke verordening (Apv) Burgemeester Woonoverlast Lokale Kamer Bestuursdwang Dwangsom Inspraak BeleidsregelsVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.e Raadsvoorstel: Eerste herziening 2018 van de grondexploitatie Klein Plaspoelpolder. - 21:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg verdeeld over herziening grondexploitatie Klein Plaspoelpolder
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft gestemd over de eerste herziening van de grondexploitatie voor Klein Plaspoelpolder. Het voorstel, dat een verslechterd financieel resultaat laat zien, stuitte op weerstand van enkele fracties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de herziening van de grondexploitatie voor Klein Plaspoelpolder centraal. Het project, dat bijdraagt aan de ontwikkeling van een groene en duurzame woongemeente, laat een financieel tekort zien van € 3,3 miljoen. Dit tekort moet worden gedekt uit de algemene reserve, wat leidde tot een verhitte discussie onder de raadsleden.De fractie van Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer Van Wijk, uitte zijn onvrede over de timing en inhoud van de herziening. "De antwoorden op onze technische vragen hebben ons niet overtuigd," verklaarde Van Wijk. Hij benadrukte dat de herziening al in 2018 had moeten plaatsvinden en dat de huidige informatie niet volledig is. "Wij stemmen tegen deze herziening en wachten liever op een versie met de juiste gegevens."
Ook GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Van Rossem, was kritisch. Hij noemde de herziening een "fop geks" en wees op de onzekerheid rondom de brug die nog boven de markt hangt. "Zolang dat zo is, mag wat mij betreft de coalitie de verantwoordelijkheid nemen voor het vaststellen van deze geks waarvan we weten dat die niet klopt."
D66 sloot zich aan bij de kritiek. De heer Van Dolen benadrukte dat de huidige herziening achterhaald is gezien de plannen van het college. "Wij zullen ook niet instemmen met deze geks," aldus Van Dolen.
Ondanks de tegenstemmen van Gemeentebelangen, GroenLinks en D66, werd het voorstel aangenomen door de overige fracties. De financiële dekking van het tekort zal worden geregeld via een begrotingswijziging. Het debat toont de verdeeldheid binnen de raad over de aanpak van de financiële uitdagingen rondom het project Klein Plaspoelpolder.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de eerste herziening van de grondexploitatie voor Klein Plaspoelpolder vast te stellen. Dit omvat zowel geheime als openbare documenten. De herziening is nodig omdat de grondexploitatie, die als financieel kader voor het project dient, tweemaal per jaar wordt herzien vanwege de financiële omvang en marktdynamiek. Het project draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. De herziening toont een verslechterd financieel resultaat van -/- € 3,3 miljoen, wat een verhoging van de verliesvoorziening met € 0,3 miljoen vereist, te dekken uit de algemene reserve. De herziening houdt rekening met diverse ontwikkelingen, zoals een nieuwe taxatie van de inbrengwaarde, een intentieovereenkomst voor de ontwikkeling van een deellocatie, en bijgestelde ramingen van opbrengsten en kosten. Risico's en kansen zijn geanalyseerd met een Monte Carlo-simulatie, resulterend in een risicoprofiel van € 1,2 miljoen. Externe toetsing door Brink Groep en Deloitte heeft geleid tot enkele aanpassingen in de grondexploitatie. De financiële dekking van het tekort wordt geregeld via een begrotingswijziging.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Eerste herziening 2018 van de grondexploitatie Klein Plaspoelpolder". Het voorstel betreft de herziening van de grondexploitatie voor het project Klein Plaspoelpolder. De herziening omvat een update van de financiële situatie per 1 januari 2018, waarbij rekening is gehouden met recente ontwikkelingen sinds de opening van de grondexploitatie in september 2017. Het voorstel vraagt de raad om de rapportage en bijlagen vast te stellen, de verliesvoorziening te verhogen met € 0,3 miljoen, en deze verhoging te dekken uit de Algemene reserve. Het doel is om een financieel kader te bieden voor de verdere ontwikkeling van het project.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het bieden van een gedetailleerde financiële analyse en het beschrijven van de risico's en kansen. Er zijn echter nog lopende discussies over de taxatiemethode, wat enige onzekerheid introduceert.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel vast te stellen, inclusief de financiële herzieningen en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad moet ook beslissen over de verhoging van de verliesvoorziening en de dekking daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële herziening en de verhoging van de verliesvoorziening. Dit omvat het afwegen van de financiële risico's en de impact op de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en risicoanalyses. Het is tijdgebonden met een duidelijke peildatum. Er zijn echter onzekerheden, zoals de discussie over de taxatiemethode, die tot toekomstige aanpassingen kunnen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de rapportage en bijlagen vast te stellen, de verliesvoorziening te verhogen, en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel van het project, namelijk het realiseren van een groene, duurzame woongemeente. Dit suggereert dat duurzaamheid een relevant onderwerp is.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een verhoogde verliesvoorziening van € 0,3 miljoen, die gedekt wordt door de Algemene reserve. De financiële paragraaf biedt een gedetailleerde uitleg van de dekking van het tekort.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Klein Plaspoelpolder Herziening 2018 Verliesvoorziening Inbrengwaarde Risicoanalyse Monte Carlo analyse Bouwkosten Marktontwikkelingen Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
Agendapunt 3.f Raadsvoorstel: Project Rijnlandlaan; nader uitgewerkt stedenbouwkundig plan en 1ste herziening grondexploitatie. - 21:30
Groen Licht voor Stedenbouwkundig Plan Rijnlandlaan: Gemeenteraad Stemmen Unaniem In
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het nader uitgewerkte stedenbouwkundig plan voor de Rijnlandlaan. Het ambitieuze project omvat de bouw van 48 sociale woningen, een vmbo-school, kinderopvang en de herinrichting van het openbaar gebied.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de goedkeuring van een nader uitgewerkt stedenbouwkundig plan voor de Rijnlandlaan in Leidschendam-Voorburg, inclusief de herziening van de grondexploitatie. Het plan omvat de bouw van 48 sociale woningen, een vmbo-school, kinderopvang en de inrichting van het openbaar gebied. De gemeenteraad had eerder ingestemd met het plan en verzocht om samenvoeging van twee woningbouwblokken tot één blok, wat in het nieuwe plan is verwerkt. De financiële impact van het plan is een verliesvoorziening van € 556.000, waarvoor € 217.000 extra uit de algemene reserve wordt gehaald. Het risicoprofiel van het project wordt als laag ingeschat. De planning voorziet in de start van de bouw van de woningen en kinderopvang in 2019 en de school in 2020. Communicatie met omwonenden is een belangrijk onderdeel van het proces, met inloopavonden en nieuwsbrieven om hen te informeren over de voortgang.
-
563 Raadsvoorstel stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan en 1ste herziening grondexploitatie.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel stedenbouwkundig plan en herziening grondexploitatie gebiedsontwikkeling Rijnlandlaan". Het plan omvat de ontwikkeling van sociale woningbouw, een vmbo-school, kinderopvang en de herinrichting van de openbare ruimte in het gebied Rijnlandlaan. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het uitgewerkte stedenbouwkundig plan, de herziening van de grondexploitatie goed te keuren en een verliesvoorziening van € 217.000 ten laste van de algemene reserve vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen, financiële implicaties en betrokken partijen. Het bevat ook een second opinion van Deloitte, wat de betrouwbaarheid van de financiële gegevens versterkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de herziening van de grondexploitatie en de financiële dekking van het verlies. Daarnaast speelt de raad een toezichthoudende rol in de uitvoering van het stedenbouwkundig plan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de algemene reserve en de prioritering van sociale woningbouw en maatschappelijke voorzieningen binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen significante inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitgewerkte stedenbouwkundig plan en de herziening van de grondexploitatie goed te keuren en de verliesvoorziening vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie met omwonenden via inloopavonden en nieuwsbrieven. Het plan voorziet in verdere communicatie met betrokkenen tijdens de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met de nadruk op het bouwen van duurzame woningen en het behoud van groene zones.
Financiële gevolgen:
Het plan heeft een negatief financieel resultaat van € 556.000. De dekking van het verlies wordt voorgesteld door een verhoging van de verliesvoorziening met € 217.000, ten laste van de algemene reserve. De financiële risico's worden als laag ingeschat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Stedenbouwkundig plan Grondexploitatie Rijnlandlaan Verliesvoorziening Vmbo Veurs Voorburg Kinderopvang Pinkeltje Openbare ruimte Woningcorporaties CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.g Raadsvoorstel Raadsvoorstel benoeming nieuw lid van de rekenkamercommissie Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg - 21:30
Nieuwe impuls voor Rekenkamercommissie: Mevrouw Morassi-Nauts benoemd
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de benoeming van mevrouw drs. S. Morassi-Nauts als nieuw lid van de rekenkamercommissie. Met deze benoeming wordt de commissie weer op volle sterkte gebracht, wat bijdraagt aan een efficiënte en effectieve organisatie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van mevrouw drs. S. Morassi-Nauts als nieuw lid van de rekenkamercommissie voor de periode van 1 september 2018 tot 1 september 2022. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het vertrek van de heer R. Willemse, die zijn lidmaatschap per 1 januari 2018 heeft beëindigd. Met de benoeming van mevrouw Morassi-Nauts wordt de rekenkamercommissie weer op volle sterkte gebracht. Het voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie. Het CV van mevrouw Morassi-Nauts is beschikbaar voor inzage bij de griffier. Het voorstel wordt behandeld door de raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg en is ondertekend door burgemeester Tigelaar.
-
Raadsvoorstel benoeming nieuw lid van de rekenkamercommissie Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel benoeming nieuw lid van de rekenkamercommissie Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg." Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw drs. S. Morassi-Nauts als lid van de rekenkamercommissie voor de periode van 1 september 2018 tot 1 september 2022. Dit is noodzakelijk vanwege het vertrek van de heer R. Willemse, die zijn lidmaatschap per 1 januari 2018 heeft beëindigd. Het doel is om de rekenkamercommissie weer op volle sterkte te brengen, zodat deze effectief en efficiënt kan blijven functioneren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de reden voor de benoeming, de voorgestelde kandidaat, en de periode van benoeming duidelijk vermeldt. Het bevat ook de context van de vacature en de noodzaak om deze in te vullen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het besluit te nemen over de benoeming van het nieuwe lid van de rekenkamercommissie. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de commissie weer op volle sterkte te brengen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde kandidaat voor de rekenkamercommissie. De raad moet vertrouwen hebben in de geschiktheid van mevrouw Morassi-Nauts voor deze rol.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (periode van benoeming is duidelijk). Het is relevant voor het functioneren van de rekenkamercommissie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw drs. S. Morassi-Nauts te benoemen als lid van de rekenkamercommissie en de heer R. Willemse te bedanken voor zijn inzet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het betreft een interne benoeming binnen de gemeentelijke organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een benoeming betreft, zijn er waarschijnlijk geen significante financiële implicaties buiten de reguliere vergoedingen voor commissieleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Mevrouw drs. S. Morassi-Nauts Benoeming Vacature De heer R. Willemse Effectief en efficiënt Organisatie Lidmaatschap Presidium GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.i Raadsvoorstel Verhoging investeringskrediet bouw Integraal Kindcentrum De Tol 251 (544). - 21:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stemmen Unaniem In met Verhoging Bouwkrediet voor IKC De Tol
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een verhoging van het investeringskrediet voor de nieuwbouw van Integraal Kindcentrum (IKC) De Tol. De verhoging is noodzakelijk vanwege stijgende bouwkosten en ontoereikende normbedragen voor onderwijshuisvesting.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om in te stemmen met een verhoging van het investeringskrediet voor de nieuwbouw van Integraal Kindcentrum (IKC) De Tol. Het krediet voor basisschool De Wegwijzer wordt verhoogd van € 4.100.000 naar € 5.720.000 en voor kinderopvang van € 550.000 naar € 1.040.000. Deze verhoging is nodig vanwege ontoereikende normbedragen voor onderwijshuisvesting en stijgende bouwkosten. Het project omvat de sloop van het oude schoolgebouw en nieuwbouw die voldoet aan de eisen van Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG). Het schoolbestuur draagt bij aan energiebesparende maatregelen. De gemeente financiert de kinderopvang voor, wat door huurinkomsten wordt terugverdiend. De kredietverhoging heeft geen extra financiële gevolgen voor het begrotingssaldo, omdat de kosten al zijn opgenomen in het financieel perspectief. Het project draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en het behalen van hun opleidingsniveau.
-
544 Raadsvoorstel verhoging investeringskrediet bouw Integraal Kindcentrum De Tol 251.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Investeringskrediet nieuwbouw Integraal Kindcentrum De Tol 251
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het verhogen van het investeringskrediet voor de nieuwbouw van Integraal Kindcentrum (IKC) De Tol in Leidschendam. Het krediet voor basisschool De Wegwijzer wordt verhoogd van €4.100.000 naar €5.720.000 en voor kinderopvang van €550.000 naar €1.040.000. Dit is nodig vanwege stijgende bouwkosten en nieuwe duurzaamheidsnormen. De nieuwbouw omvat onderwijs- en kinderopvangfaciliteiten en moet voldoen aan de Bijna Energie Neutrale Gebouwen (BENG) eisen. Het schoolbestuur draagt bij aan energiebesparende maatregelen. De raad moet instemmen met de kredietverhoging en de bijbehorende begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële aspecten, de noodzaak van de kredietverhoging, en de context van het project. Echter, er kan meer duidelijkheid worden gegeven over de specifieke duurzaamheidsmaatregelen en de langetermijnimpact op de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de kredietverhoging en de bijbehorende begrotingswijziging. Ze spelen een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen die nodig zijn voor de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van extra financiële middelen in het licht van stijgende bouwkosten en duurzaamheidsvereisten. Ze moeten ook overwegen hoe deze investering past binnen bredere gemeentelijke prioriteiten en budgettaire beperkingen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met een geplande ingebruikname in het eerste kwartaal van 2020. Echter, de haalbaarheid en relevantie kunnen beter worden onderbouwd, vooral met betrekking tot de langetermijnvoordelen en risico's.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde kredietverhoging en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met het schoolbestuur, de kinderopvangorganisatie, en omwonenden. Er zijn suggesties opgehaald bij leerlingen en personeel, en omwonenden zijn betrokken bij de vormgeving van de nieuwbouw.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de verplichting om te voldoen aan de BENG-eisen. Het voorstel benadrukt energiebesparende maatregelen en de bijdrage van het schoolbestuur aan deze maatregelen.
Financiële gevolgen:
De kredietverhoging leidt tot €50.000 kapitaallasten op jaarbasis, die al zijn opgenomen in het financieel perspectief van de gemeente. De voorfinanciering voor kinderopvang wordt gedekt door huurinkomsten, hoewel er een risico bestaat dat deze inkomsten niet altijd binnenkomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Kindcentrum (IKC) Investeringskrediet Onderwijshuisvesting BENG (Bijna Energie Neutrale Gebouwen) Panta Rhei Kinderopvang Bouwkosten Nieuwbouw Energiebesparing KostenramingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.j Raadsvoorstel: Ontwerp vvgb voor het oprichten van 2 woningen naast Willem de Bijelaan 67 (464) - 21:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor de bouw van twee eengezinswoningen naast Willem de Bijelaan 67 in Leidschendam-Voorburg. Deze nieuwbouw is in strijd met het huidige bestemmingsplan "Voorburg Midden" en vereist daarom een projectafwijkingsbesluit. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente door variatie in woningen te bieden. De locatie was voorheen een autogaragebedrijf, waarvan een deel wordt gesloopt voor de nieuwe woningen. De bouw past ruimtelijk goed in de omgeving en vervangt de leegstaande garagebebouwing door woningen die beter aansluiten bij de woonomgeving. Financieel gezien worden de gemeentelijke kosten gedekt door bouwleges en verhaalskosten, en eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelaar. Na goedkeuring door de raad worden de ontwerpbesluiten gepubliceerd en ter inzage gelegd, waarna een definitief besluit volgt. Omwonenden zijn geïnformeerd over het bouwplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor het oprichten van 2 woningen naast Willem de Bijelaan 67.
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvraag voor een ontwerp verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van twee eengezinswoningen naast Willem de Bijelaan 67 in Leidschendam-Voorburg. De bouw is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat de locatie als "Bedrijf" en "Groen" classificeert. De raad moet een projectafwijkingsbesluit goedkeuren om de bouw mogelijk te maken. De ontwikkeling vervangt een leegstaande autogarage en draagt bij aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente. De kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten, en de omwonenden zijn geïnformeerd over de plannen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van de afwijking van het bestemmingsplan, en de financiële dekking. Echter, meer gedetailleerde informatie over de ruimtelijke impact en eventuele bezwaren van omwonenden zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat essentieel is voor het projectafwijkingsbesluit dat de bouw mogelijk maakt.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van woningbouw die afwijkt van het bestemmingsplan en het behouden van de huidige bestemming. Dit omvat overwegingen over ruimtelijke ordening, duurzaamheid, en lokale behoeften aan woningen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de locatie. Het is haalbaar en relevant gezien de gemeentelijke doelen. De tijdsgebondenheid is impliciet aanwezig door de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat de bouw van de woningen mogelijk maakt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer de omwonenden heeft geïnformeerd, maar er is geen uitgebreide participatieprocedure beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het project bijdraagt aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente. Echter, specifieke duurzame bouwmaatregelen worden niet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Er is een planschade-verhaalsovereenkomst om eventuele schade te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerp verklaring van geen bedenkingen Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Woningbouw Eengezinswoningen Autogaragebedrijf Ruimtelijke onderbouwing Planschade Anterieure overeenkomst OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht: