13-05-2025 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
F.b. (frank) Wilschut
I. Inspreker - 1 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
N.p. (nicolas) Muñoz Balvi
I. Inspreker - 2 - Inspreker
N.p. (nicolas) Muñoz Balvi
I. Inspreker - 2 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
R.m. (rick) De Klerk
I. Inspreker - 2 - Inspreker
R.m. (rick) De Klerk
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
M. (marien) Van Wijk
I. Inspreker - 2 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
N.A. van Weers - GroenLinks
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
I. Inspreker - 3 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
I. Inspreker - 3 - Inspreker
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
F.b. (frank) Wilschut
G.d. (guus) Beek
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
C.a. (charlotte) Bos
I. Inspreker - 3 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
I. Inspreker - 4 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
F.b. (frank) Wilschut
I. Inspreker - 4 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
C.a. (charlotte) Bos
I. Inspreker - 4 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
J.f. (ans) Seriese
I. Inspreker - 4 - Inspreker
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
M. (marien) Van Wijk -
N.A. van Weers - GroenLinks
G.d. (guus) Beek -
Agendapunt 5.1 Terugkoppeling gemeenschappelijke regelingen (indien van toepassing)
Agendapunt 5.3 Raadsbrief instemmen met ontwerp verordening vergunningparkeren Leidschendam-Voorburg 2026
Th.j. (diederik) Visser
R.m. (rick) De Klerk
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
R.m. (rick) De Klerk
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
J.f. (ans) Seriese
Th.j. (diederik) Visser
R.m. (rick) De Klerk
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
R.m. (rick) De Klerk
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R.m. (rick) De Klerk
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
N.p. (nicolas) Muñoz Balvi
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
N.p. (nicolas) Muñoz Balvi
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
M. (marien) Van Wijk
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
N.p. (nicolas) Muñoz Balvi
Th.j. (diederik) Visser
R.m. (rick) De Klerk
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
J.f. (ans) Seriese
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R.m. (rick) De Klerk
Th.j. (diederik) Visser
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
J.f. (ans) Seriese
Th.j. (diederik) Visser
J. (jeffrey) Keus
Th.j. (diederik) Visser
J. (jeffrey) Keus
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.j. (diederik) Visser -
00:43:25 - 00:44:24 - 00:44:40 - 00:44:59 - 00:45:03 - 00:48:18 - 00:51:22 - 00:53:47 - 00:53:55 - 00:58:19 - 01:02:02 - 01:05:56 - 01:07:07 - 01:07:15 - 01:08:00 - 01:08:37 - 01:11:44 - 01:12:41 - 01:13:08 - 01:14:33 - 01:15:33 - 01:16:10 - 01:17:06 - 01:17:29 - 01:18:50 - 01:21:27 - 01:21:45 - 01:21:54 - 01:22:16 - 01:25:52 - 01:26:08 - 01:26:20 - 01:27:10 - 01:27:24 - 01:27:43 - 01:27:59 - 01:28:55 - 01:30:18 - 01:30:56 - 01:32:20 - 01:32:35 - 01:32:47 - 01:33:25 - 01:33:55 - 01:35:06 - 01:35:15
Agendapunt 5.4 Raadsbrief informeren over ontwikkelingen afvalbeleid en -uitvoering tweede half jaar 2024 en Raadsbrief voorstellen maatregelen verminderen restafval
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
F.b. (frank) Wilschut
F.b. (frank) Wilschut
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
C.a. (charlotte) Bos
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
C.a. (charlotte) Bos
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Onbekende spreker
J.f. (ans) Seriese
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Onbekende spreker
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
E.j. (liesbeth) Van Der Heide
Th.j. (diederik) Visser
G.d. (guus) Beek
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
C.a. (charlotte) Bos
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
C.a. (charlotte) Bos
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.j. (diederik) Visser -
01:35:15 - 01:41:19 - 01:44:21 - 01:47:02 - 01:47:31 - 01:51:29 - 01:52:17 - 01:52:58 - 01:54:48 - 01:55:04 - 01:57:29 - 02:02:05 - 02:05:03 - 02:06:54 - 02:07:33 - 02:08:26 - 02:08:46 - 02:09:37 - 02:11:57 - 02:12:16 - 02:13:17 - 02:13:39 - 02:14:21 - 02:17:44 - 02:18:04 - 02:19:06 - 02:20:15 - 02:21:52 - 02:22:20 - 02:23:18 - 02:23:48 - 02:24:15 - 02:25:18 - 02:29:58 - 02:30:19 - 02:30:40 - 02:31:01 - 02:31:47 - 02:31:56 - 02:33:05 - 02:33:47 - 02:34:21 - 02:34:36 - 02:36:37 - 02:37:35 - 02:38:30 - 02:38:49 - 02:39:24 - 02:39:35 - 02:40:16 - 02:40:54 - 02:41:23 - 02:42:34 - 02:43:40 - 02:44:05 - 02:44:30 - 02:54:14
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden -
01:44:26 - 01:47:30 - 01:52:02 - 01:52:33 - 01:53:12 - 01:54:24 - 01:54:56 - 01:55:09 - 01:57:09 - 01:57:14 - 01:57:26 - 01:57:28 - 01:57:40 - 02:04:34 - 02:13:15 - 02:13:18 - 02:19:03 - 02:19:07 - 02:24:13 - 02:24:33 - 02:34:10 - 02:34:13 - 02:37:37 - 02:39:37 - 02:39:46 - 02:55:09
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel vaststellen Beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stemt in met Beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het beeldkwaliteitsplan voor Klein Plaspoelpolder. Het plan, dat als uitwerking van de Nota Omgevingskwaliteit dient, stelt aanvullende eisen aan de vormgeving van nieuwe bebouwing en de aansluiting op de buitenruimte. Het doel is om de samenhang in het gebied te waarborgen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het beeldkwaliteitsplan vast te stellen besproken. Het plan heeft ter inzage gelegen van 12 december 2024 tot en met 23 januari 2025, zonder dat er inspraakreacties zijn ontvangen. Dit werd door de wethouder toegeschreven aan de goede participatie voorafgaand aan de inzageperiode. "Er is goed geparticipeerd en naar vele meningen geluisterd," aldus de wethouder.De raadsleden hadden enkele vragen en opmerkingen over het plan. CDA-raadslid Elebaas vroeg zich af waarom er geen inspraakreacties waren, ondanks eerdere kritische geluiden. "Hoe kan het dat er totaal niet op gereageerd is?" vroeg hij zich af. De wethouder antwoordde dat dit waarschijnlijk te danken was aan de uitgebreide participatie vooraf.
VVD-raadslid Beek benadrukte het belang van de nieuwe woningen in het gebied en vroeg om visuele impressies van de wijk. "De technologie maakt het mogelijk om visuele impressies te maken, zodat je er doorheen loopt," stelde hij voor.
D66-raadslid Hilkema complimenteerde het plan, maar miste aandacht voor praktische zaken zoals verkeer en afval. "Hoe zorgen we ervoor dat de wijk minder afhankelijk wordt van de auto?" vroeg hij. De wethouder verzekerde dat er voldoende ondergrondse containers zouden zijn en dat er wordt ingezet op deelmobiliteit.
GBLV-raadslid Van Wisse vroeg naar de hoeveelheid groen in het plan en de functionaliteit van balkons. De wethouder antwoordde dat het plan voldoet aan de 3-30-300 norm en dat er aandacht zal zijn voor de functionaliteit van balkons.
ChristenUnie-raadslid Bregman pleitte voor een autoluwe wijk met parkeergelegenheid aan de andere kant van de Vliet. "Als toekomstige opa wil ik mijn kleinkind niet constant hoeven waarschuwen voor auto's," zei hij. De wethouder gaf aan dat auto's half verdiept worden geparkeerd en dat er wordt ingezet op deelmobiliteit.
Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, hoewel de ChristenUnie overweegt een motie vreemd aan de orde van de dag in te dienen over het parkeeridee. De wethouder beloofde het idee door te geven aan haar collega van verkeer en vervoer.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om het beeldkwaliteitsplan voor Klein Plaspoelpolder vast te stellen als uitwerking van de Nota Omgevingskwaliteit. Dit plan stelt aanvullende eisen aan de vormgeving van nieuwe bebouwing en de aansluiting op de buitenruimte in Klein Plaspoelpolder, met als doel de samenhang in het gebied te waarborgen. Het plan dient als toetsingskader voor de commissie Omgevingskwaliteit en als inspiratiebron voor ontwikkelaars. Het ontwerp van het beeldkwaliteitsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen inspraakreacties ontvangen. Het definitieve plan is ongewijzigd ten opzichte van het ontwerp en heeft geen financiële gevolgen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via een klankbordgroep en de Werk in de Wijk app.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder". Het plan stelt aanvullende eisen aan de vormgeving van nieuwe bebouwing in Klein Plaspoelpolder, gericht op samenhang in het gebied. Het dient als toetsingskader voor de commissie Omgevingskwaliteit en als inspiratiebron voor ontwikkelaars. Na goedkeuring door de raadscommissie Omgeving heeft het ontwerp zes weken ter inzage gelegen zonder inspraakreacties. Het definitieve plan is ongewijzigd ten opzichte van het ontwerp.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de aanleiding, het proces en de betrokkenheid van belanghebbenden. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan wijzen op een breed draagvlak of een gebrek aan betrokkenheid.
Rol van de raad:
De raad moet het beeldkwaliteitsplan vaststellen, waarmee het als toetsingskader gaat dienen voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de aanvullende eisen in het beeldkwaliteitsplan voldoende zijn om de gewenste omgevingskwaliteit te waarborgen en of het plan aansluit bij de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde eisen, maar er is geen tijdsgebonden element genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beeldkwaliteitsplan vast te stellen als uitwerking van de Nota Omgevingskwaliteit.
Participatie:
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via een inzageperiode, een klankbordgroep en een app. Er zijn echter geen inspraakreacties ontvangen, wat vragen kan oproepen over de effectiviteit van de participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de eisen aan de bebouwing en de buitenruimte.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder Nota Omgevingskwaliteit Omgevingskwaliteit Architectuur Stedenbouw Landschap Ontwikkelaars Inspraakreactie KlankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder". Het plan stelt aanvullende eisen aan de vormgeving van nieuwe bebouwing in Klein Plaspoelpolder, gericht op samenhang in het gebied. Het dient als toetsingskader voor de commissie Omgevingskwaliteit en als inspiratiebron voor ontwikkelaars. Na goedkeuring door de raadscommissie Omgeving heeft het ontwerp zes weken ter inzage gelegen zonder inspraakreacties. Het definitieve plan is ongewijzigd ten opzichte van het ontwerp.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de aanleiding, het proces en de betrokkenheid van belanghebbenden. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan wijzen op een breed draagvlak of een gebrek aan betrokkenheid.
Rol van de raad:
De raad moet het beeldkwaliteitsplan vaststellen, waarmee het als toetsingskader gaat dienen voor toekomstige ontwikkelingen in het gebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de aanvullende eisen in het beeldkwaliteitsplan voldoende zijn om de gewenste omgevingskwaliteit te waarborgen en of het plan aansluit bij de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde eisen, maar er is geen tijdsgebonden element genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beeldkwaliteitsplan vast te stellen als uitwerking van de Nota Omgevingskwaliteit.
Participatie:
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via een inzageperiode, een klankbordgroep en een app. Er zijn echter geen inspraakreacties ontvangen, wat vragen kan oproepen over de effectiviteit van de participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet een rol spelen in de eisen aan de bebouwing en de buitenruimte.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat expliciet in het document wordt vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder Nota Omgevingskwaliteit Omgevingskwaliteit Architectuur Stedenbouw Landschap Ontwikkelaars Inspraakreactie KlankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
C.p. (coert) Bregman
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
C.p. (coert) Bregman
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
A.J.M. Hielkema - D66
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
C.p. (kees) Elenbaas
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
G.d. (guus) Beek
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
A.J.W. van Eekelen - Wethouder
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
C.p. (kees) Elenbaas
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
G.d. (guus) Beek
C.p. (coert) Bregman
S.j. (sanja) Duijvestijn-van Leusden -
J.m. (koos) Van Wissen -
Agendapunt 6.2 Raadsbrief wensen en bedenkingen prestatieafspraken sociaal wonen 2026 t/m 2029
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
C.p. (kees) Elenbaas -
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Agendapunt 6.3 Raadsbrief verzoeken wensen en bedenkingen subsidie toegankelijke woningbouw Leidschendam-Voorburg
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
Agendapunt 6.4 Raadsvoorstel vaststellen reactie op Vervoersplannen MRDH 2026
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Kritische Blik op Vervoersplannen 2026
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft haar reactie geformuleerd op de Vervoersplannen 2026 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Hoewel de plannen weinig veranderingen bevatten ten opzichte van 2025, benadrukt de gemeente het belang van een betrouwbare dienstregeling en het voorkomen van rituitval.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit om een reactie vast te stellen op de Vervoersplannen 2026 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze plannen, opgesteld door vervoersbedrijven RET, HTM en EBS, bevatten weinig wijzigingen ten opzichte van 2025 en gaan in december 2025 van kracht. De gemeente benadrukt in haar reactie het belang van een betrouwbare dienstregeling en het voorkomen van rituitval, en koppelt dit aan de Mobiliteitsvisie MRDH 2050. De deadline voor het indienen van de reactie is 16 mei 2025, maar de raadsvergadering vindt plaats na deze datum. De MRDH is hiervan op de hoogte en ontvangt een conceptreactie onder voorbehoud van het raadsbesluit. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en participatie van inwoners is beperkt door tijdsdruk en het regionale karakter van de plannen. De gemeente speelt een kaderstellende en toetsende rol binnen de gemeenschappelijke regeling met de 21 gemeenten van de MRDH.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Reactie op Vervoersplannen MRDH 2026". Het voorstel betreft de reactie van de gemeente Leidschendam-Voorburg op de Vervoersplannen 2026 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze plannen worden jaarlijks opgesteld door vervoersbedrijven RET, HTM en EBS en zijn bedoeld om de dienstregelingen voor het openbaar vervoer te optimaliseren. De gemeente benadrukt het belang van een betrouwbare dienstregeling en het voorkomen van rituitval. De reactie koppelt ook de huidige plannen aan de langetermijnmobiliteitsvisie van de MRDH voor 2050. De raad moet de reactie vaststellen, hoewel de deadline voor indiening al is verstreken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de benodigde informatie voor de raad om een beslissing te nemen. Het bevat details over de aanleiding, de inhoud van de reactie, en de procedurele aspecten zoals deadlines en betrokkenheid van de raad.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is kaderstellend en toetsend. De raad moet de reactie op de Vervoersplannen vaststellen, hoewel de invloed op de uiteindelijke plannen beperkt is vanwege de regionale aard van de MRDH.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de prioriteiten die de gemeente wil benadrukken in haar reactie, zoals betrouwbaarheid van de dienstregeling en toekomstige ontwikkelingen in het openbaar vervoer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte invloed van de gemeente kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de reactie op de Vervoersplannen MRDH 2026 vast te stellen.
Participatie:
Participatie van inwoners is beperkt vanwege de korte tijdslijnen en het regionale karakter van de plannen. In de toekomst kan participatie belangrijker worden, vooral bij veranderingen in het vervoersaanbod.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het impliciet een rol kan spelen in de langetermijnmobiliteitsvisie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervoersplannen 2026 MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) Openbaar vervoer Dienstregeling Mobiliteitsvisie MRDH 2050 Participatie Vervoersbedrijven (RET, HTM, EBS) Gemeenschappelijke Regeling Reactiebrief RituitvalVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Reactie op Vervoersplannen MRDH 2026". Het voorstel betreft de reactie van de gemeente Leidschendam-Voorburg op de Vervoersplannen 2026 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze plannen worden jaarlijks opgesteld door vervoersbedrijven RET, HTM en EBS en zijn bedoeld om de dienstregelingen voor het openbaar vervoer te optimaliseren. De gemeente benadrukt het belang van een betrouwbare dienstregeling en het voorkomen van rituitval. De reactie koppelt ook de huidige plannen aan de langetermijnmobiliteitsvisie van de MRDH voor 2050. De raad moet de reactie vaststellen, hoewel de deadline voor indiening al is verstreken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de benodigde informatie voor de raad om een beslissing te nemen. Het bevat details over de aanleiding, de inhoud van de reactie, en de procedurele aspecten zoals deadlines en betrokkenheid van de raad.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is kaderstellend en toetsend. De raad moet de reactie op de Vervoersplannen vaststellen, hoewel de invloed op de uiteindelijke plannen beperkt is vanwege de regionale aard van de MRDH.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de prioriteiten die de gemeente wil benadrukken in haar reactie, zoals betrouwbaarheid van de dienstregeling en toekomstige ontwikkelingen in het openbaar vervoer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte invloed van de gemeente kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de reactie op de Vervoersplannen MRDH 2026 vast te stellen.
Participatie:
Participatie van inwoners is beperkt vanwege de korte tijdslijnen en het regionale karakter van de plannen. In de toekomst kan participatie belangrijker worden, vooral bij veranderingen in het vervoersaanbod.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het impliciet een rol kan spelen in de langetermijnmobiliteitsvisie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervoersplannen 2026 MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) Openbaar vervoer Dienstregeling Mobiliteitsvisie MRDH 2050 Participatie Vervoersbedrijven (RET, HTM, EBS) Gemeenschappelijke Regeling Reactiebrief RituitvalVerfijning van de zoekopdracht: