07-06-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 141 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 239 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 127 w/m
S.G.D. Kok - PvdA
Agendapunt 1.a.1 Raadsvoorstel: Benoeming commissielid (niet zijnde raadslid). - 19:45
Mevrouw Seriese-van der Hout benoemd tot commissielid in Leidschendam-Voorburg
In een unaniem besluit heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg mevrouw Seriese-van der Hout benoemd tot commissielid. Ondanks dat zij geen raadslid is, voldoet zij aan alle wettelijke eisen en is haar benoeming met enthousiasme ontvangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om mevrouw Seriese-van der Hout te benoemen als commissielid zonder tegenstand aangenomen. De benoeming is mogelijk gemaakt door artikel 4 van de Verordening op de raadscommissies 2021, dat toestaat dat ook niet-raadsleden zitting kunnen nemen in commissies, mits zij voldoen aan de eisen van de Gemeentewet.De fractie van GroenLinks droeg mevrouw Seriese-van der Hout voor, en de geloofsbrievencommissie heeft haar ingediende documenten onderzocht en goedgekeurd. "Mevrouw Seriese-van der Hout voldoet aan de benoemingseisen volgens de Gemeentewet en er is geen sprake van een onverenigbare betrekking," verklaarde de voorzitter van de commissie. Daarnaast heeft zij de Gedragscode en het Protocol integriteitsschendingen erkend en een overzicht van haar nevenfuncties verstrekt.
Tijdens de vergadering werd voorgesteld om de benoeming per acclamatie te laten ingaan. Er waren geen bezwaren vanuit de raad, waarna mevrouw Seriese-van der Hout naar voren werd geroepen voor de beëdiging. "Ik verklaar en beloof dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de raadscommissie naar eer en geweten zal vervullen," sprak zij plechtig uit.
Met de benoeming van mevrouw Seriese-van der Hout is de raad weer op volle sterkte. De vergadering vervolgde zonder verdere discussie over de overige agendapunten, die eveneens zonder bezwaar werden vastgesteld. De benoeming van mevrouw Seriese-van der Hout markeert een positieve stap in de versterking van de raadscommissies van Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De tekst beschrijft de benoeming van mevrouw Seriese-van der Hout als commissielid in Leidschendam-Voorburg, ondanks dat zij geen raadslid is. Dit is mogelijk volgens artikel 4 van de Verordening op de raadscommissies 2021. Niet-raadsleden moeten voldoen aan bepaalde artikelen van de Gemeentewet, zoals het openbaar maken van nevenfuncties en het vermijden van onverenigbare functies. Mevrouw Seriese-van der Hout voldoet aan deze eisen en heeft de benodigde documenten ingediend en goedgekeurd gekregen door de geloofsbrievencommissie. Ze heeft ook de Gedragscode en het Protocol integriteitsschendingen erkend. De raad wordt voorgesteld haar te benoemen en te beëdigen als commissielid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming commissielid niet zijnde raadslid (mevrouw Seriese-van der Hout)." Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw Seriese-van der Hout als commissielid in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De geloofsbrievencommissie heeft haar stukken onderzocht en in orde bevonden. Mevrouw Seriese-van der Hout voldoet aan de benoemingsvereisten volgens de Gemeentewet, heeft kennisgenomen van de Gedragscode en het Protocol vermoeden integriteitsschending politieke ambtsdragers, en heeft een overzicht van haar (neven-)functies verstrekt. De raad wordt voorgesteld om haar te benoemen en te beëdigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de vereisten waaraan mevrouw Seriese-van der Hout voldoet, en de aanbeveling van de geloofsbrievencommissie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming en beëdiging van mevrouw Seriese-van der Hout als commissielid.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de benoeming van een niet-raadslid als commissielid, wat invloed kan hebben op de samenstelling en dynamiek van de raadscommissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoemingscriteria en de procedure. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming en beëdiging van mevrouw Seriese-van der Hout als commissielid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een benoemingsprocedure.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming van een commissielid. Eventuele kosten zouden beperkt zijn tot administratieve en procedurele aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Commissieleden Gemeentewet Gedragscode Integriteitsschending Fracties Geloofsbrievencommissie Onverenigbare betrekking Beëdiging NevenfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 159 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 137 w/m
J.F. Seriese - GroenLinks:
- 204 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 71 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 139 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 265 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 378 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 130 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 155 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 146 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 148 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 122 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 120 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 111 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 87 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 100 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 135 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 154 w/m
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel: Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en Schriftelijke vragen en/of beantwoording raad 7 juni 2022 - 20:30
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en schriftelijke vragen en/of beantwoording". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de lijst van ingekomen stukken en de schriftelijke vragen en hun beantwoording over de periode van 7 mei 2022 tot 3 juni 2022 formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de afdoening van deze stukken en vragen formeel bekrachtigt, zoals voorgesteld door het presidium van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de benodigde informatie bevat over de periode en de stukken die moeten worden vastgesteld. Er zijn geen aanwijzingen dat er essentiële informatie ontbreekt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke procedure binnen de gemeenteraad.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een administratieve handeling betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de stukken die moeten worden vastgesteld. Het is echter niet tijdgebonden in termen van een deadline voor de vaststelling, hoewel dit impliciet is door de datum van de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de lijst van ingekomen stukken en de schriftelijke vragen en hun beantwoording formeel vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de administratieve aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve procedure betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een standaardprocedure betreft zonder directe kosten. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Vaststellen Advies Doelenboom Begroting Inwoners Ondernemers Maatschappelijke organisatiesVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 155 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze ontwerpbegroting Avalex 2023 - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Groen licht voor Avalex-begroting ondanks zorgen over kosten
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de zienswijze op de ontwerpbegroting 2023 van Avalex. Ondanks zorgen over stijgende kosten en inflatie, ziet de raad kansen voor een groenere toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen op de ontwerpbegroting 2023 van Avalex en deze voor 9 juni 2022 aan het bestuur van Avalex te verzenden. Dit verzoek is gebaseerd op wettelijke verplichtingen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. De coronacrisis heeft de afgelopen jaren invloed gehad op Avalex, met uitdagingen zoals hoog ziekteverzuim. Ondanks deze omstandigheden is de dienstverlening verbeterd, met een afname van meldingen over niet-geleegde containers en een toename van grofvuilafspraken. Illegale dumpingen blijven een probleem, waarvoor Avalex samen met partners naar oplossingen zoekt. Avalex is mede-eigenaar geworden van afvalverwerker HVC, wat logistieke aanpassingen vereiste. De inflatie en stijgende dieselprijzen vormen financiële risico's voor Avalex. De jaarrekening 2021 toont een positief resultaat, dat aan de algemene reserve is toegevoegd. De conceptbegroting 2023 voorziet een lichte stijging van de deelnemersbijdrage, mede door inflatie en hogere verwerkingskosten. Avalex onderzoekt kostenbesparingen door betere afvalscheiding en interne bezuinigingen. De raad spreekt in de concept-zienswijze de wens uit voor innovatieve oplossingen en verdere besparingen, en vraagt om expliciete goedkeuring van een hogere weerstandsratio. De raad wil in 2022 met het college over mogelijke bezuinigingsmaatregelen spreken, met voorafgaande berekeningen van Avalex.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen zienswijze ontwerpbegroting Avalex 2023". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een zienswijze vast te stellen op de ontwerpbegroting 2023 van Avalex en deze voor 9 juni 2022 te verzenden aan het bestuur van Avalex. Dit is een standaardprocedure volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Reinigingsbedrijf Avalex 2018. De begroting richt zich op het verbeteren van afvalinzameling en -verwerking, met aandacht voor duurzaamheid en kostenbeheersing.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de context, financiële implicaties, en toekomstige ontwikkelingen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de participatie van burgers en specifieke duurzaamheidsinitiatieven zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze vaststellen op de ontwerpbegroting van Avalex. Dit houdt in dat de raad de begroting beoordeelt en eventuele opmerkingen of bezwaren kenbaar maakt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begroting en eventuele aanbevelingen voor kostenbesparingen en duurzaamheidsinitiatieven. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de expliciete goedkeuring van een hogere weerstandsratio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en meetbare doelen, zoals de vermindering van restafval. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid van sommige doelen, zoals de samenwerking met Yes!Delft, zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpbegroting 2023 van Avalex vast te stellen en deze tijdig te verzenden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over burgerparticipatie. Er wordt wel gesproken over de samenwerking met De Binnenbaan en Yes!Delft voor innovatieve oplossingen, maar de rol van burgers hierin is niet duidelijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op afvalvermindering en de verduurzaming van huisvesting. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de deelnemersbijdrage en mogelijke besparingen door afvalvermindering. De dekking van deze kosten wordt deels gevonden in de opbrengsten van grondstoffen en interne bezuinigingen. De stijging van de dieselprijs en inflatie zijn risico's die de begroting kunnen beïnvloeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Ontwerpbegroting 2023 Zienswijze Coronacrisis Illegale dumpingen HVC Inflatie Verbrandingsheffing Restafval VANG-doelstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze Ontwerpbegroting 2023 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Overweegt Zienswijzebrief: "Een Kans om Onze Stem te Laten Horen"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg staat voor de beslissing om een zienswijzebrief vast te stellen over de Ontwerpbegroting 2023 van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). Deze begroting, die zich richt op economische vitaliteit en verkeersveiligheid, biedt de raad een kans om hun invloed in regionale besluitvorming te benadrukken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijzebrief vast te stellen over de Ontwerpbegroting 2023 van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). Dit is in lijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen, die de raad de mogelijkheid biedt om hun zienswijze te geven. De begroting richt zich op het bevorderen van een economisch vitale en verkeersveilige gemeente. De jaarrekening van 2021 toont een positief resultaat van € 2.301.580, met specifieke wijzigingen in de reserves. De Ontwerpbegroting 2023 is bewust beknopt vanwege de gemeenteraadsverkiezingen en zal na de verkiezingen worden bijgewerkt. De bijdrage voor het Economisch Vestigingsklimaat stijgt licht, en de verhoging wordt gedekt door de stelpost prijscompensatie. Hoewel de inhoud van de begroting geen directe aanleiding geeft voor een zienswijze, biedt het proces een kans om de rol van de gemeenteraden in regionale besluitvorming te benadrukken. De concept zienswijzebrief besteedt aandacht aan deze punten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen zienswijze Ontwerpbegroting 2023 MRDH". Het voorstel betreft de goedkeuring van een zienswijzebrief op de Ontwerpbegroting 2023 van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). De begroting is beleidsarm opgesteld vanwege de gemeenteraadsverkiezingen en de verwachte wisselingen in bestuur. De raad wordt gevraagd om eventuele aandachtspunten kenbaar te maken, hoewel de begroting zelf geen aanleiding geeft voor een zienswijze. De bijdrage voor het Economisch Vestigingsklimaat stijgt licht, en de verhoging wordt gedekt uit de stelpost prijscompensatie.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, financiële implicaties en de reden voor het besluit duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende informatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de zienswijzebrief goed te keuren en eventuele aandachtspunten voor de samenwerking binnen de MRDH kenbaar te maken. Dit is een formele stap in het besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of er aanvullende aandachtspunten zijn die zij willen benadrukken in de samenwerking met de MRDH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Dit komt doordat de begroting beleidsarm is opgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijzebrief op de Ontwerpbegroting 2023 van de MRDH willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een van de actuele trends en ontwikkelingen waarmee rekening wordt gehouden bij de actualisering van de strategische agenda. Het is dus een relevant onderwerp, maar niet het centrale thema van dit specifieke voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een lichte stijging van de bijdrage voor het Economisch Vestigingsklimaat, die gedekt wordt uit de stelpost prijscompensatie. Dit is duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) Ontwerpbegroting 2023 Economisch Vestigingsklimaat Strategische Agenda Bereikbaarheid Gemeenteraadsverkiezingen Bestemmingsreserve Zienswijzebrief Accountantsverklaring RisicoreserveVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 122 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze ontwerp-meerjarenbegroting veiligheidsregio Haaglanden (VRH) 2023-2026 - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg buigt zich over stijgende kosten Veiligheidsregio Haaglanden
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft zich gebogen over de meerjarenbegroting 2023-2026 van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De raad is wettelijk verplicht om zijn zienswijze te geven op de ontwerp-begroting, die cruciaal is voor de brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen en te verzenden over de meerjarenbegroting 2023-2026 van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). Dit is onderdeel van de wettelijke verplichting waarbij de raad zijn opmerkingen op de ontwerp-begroting kan geven. De VRH speelt een cruciale rol in brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. De begroting behandelt beleidsontwikkelingen en financiële vooruitzichten tot 2026. In 2021 behaalde de VRH een positief financieel resultaat van € 1,3 miljoen, voornamelijk door incidentele voordelen. De begroting voor 2023-2026 is gestegen door maatschappelijke ontwikkelingen en stijgende kosten. De gemeentelijke bijdrage aan de VRH stijgt structureel. De raad heeft interesse in de bezuinigingsscenario’s die de VRH zal uitwerken. De bijlagen bij het raadsvoorstel bevatten onder andere de kaderbrief en de jaarrekening van 2021.
-
2821 Raadsvoorstel ontwerp-meerjarenbegroting 2023-2026 Veiligheidsregio Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen zienswijze ontwerp-meerjarenbegroting 2023-2026 (inclusief herziene begroting 2022) van de Veiligheidsregio Haaglanden." Het voorstel betreft het vaststellen en verzenden van de zienswijze van de gemeenteraad op de meerjarenbegroting van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) voor de periode 2023-2026. De VRH is verantwoordelijk voor brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio Haaglanden. De raad wordt gevraagd om opmerkingen of aanmerkingen op de ontwerp-begroting kenbaar te maken, waarna het algemeen bestuur van de VRH de begroting vaststelt. De begroting behandelt beleidsmatige ontwikkelingen, prestatie-indicatoren en financiële gevolgen tot 2026.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de beleidsmatige als financiële aspecten van de meerjarenbegroting behandelt. Het bevat ook bijlagen zoals de kaderbrief en het accountantsverslag, die extra context en details bieden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de zienswijze op de ontwerp-meerjarenbegroting vast te stellen en te verzenden. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de uiteindelijke vaststelling van de begroting door het algemeen bestuur van de VRH.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begroting en de bijbehorende beleidsmatige keuzes. Dit omvat het beoordelen van de financiële bijdragen van de gemeente en de prioriteiten die in de begroting zijn gesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke financiële cijfers en tijdlijnen bevat. Echter, de uitwerking van beleidsdoelen en prestatie-indicatoren kan specifieker en meetbaarder worden gemaakt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de meerjarenbegroting vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de VRH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een thema binnen de brandweerzorg, met aandacht voor energietransitie en duurzame inzetbaarheid. Dit maakt duurzaamheid een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage aan de VRH. De begroting wordt grotendeels gefinancierd door gemeentelijke bijdragen, en de stijgingen worden verwerkt in de gemeentelijke begroting. Er wordt geen specifieke dekking voor de stijgingen genoemd, maar er wordt verwezen naar de evaluatie van het verdeelmodel en mogelijke bezuinigingsscenario's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) Ontwerp-meerjarenbegroting 2023-2026 Brandweerzorg Rampenbestrijding en crisisbeheersing Gemeenschappelijke regeling Financiële begroting Gemeentelijke bijdrage Meldkamers GHOR Evaluatie Wet Veiligheidsregio’sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden - 20:30
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen en versturen van een zienswijze op de concept begrotingswijziging 2022 en de concept begroting 2023 van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. Dit is in lijn met de Wet gemeenschappelijke regelingen, die vereist dat dergelijke documenten ter inzage aan de raad worden aangeboden. Het voorstel draagt bij aan de doelen om inwoners gezond en veilig te laten opgroeien en tijdige hulp te bieden aan hen die dat nodig hebben. De raad wordt gevraagd om aandacht te besteden aan efficiënte bedrijfsvoering, kostenbeheersing, en verdere professionalisering van de jeugdhulp. De begrotingswijziging 2022 is grotendeels het gevolg van extra taken die aan het Servicebureau zijn toegewezen, met een beperkte financiële impact door de overheveling van middelen. De financiële gevolgen voor 2022 en 2023 zijn gespecificeerd, waarbij extra lasten en dekkingsmiddelen worden genoemd. De raad wordt gevraagd om eventuele exploitatietekorten binnen de eigen begroting op te vangen. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere de concept begrotingswijziging en begroting, en de concept jaarrekening 2021.
-
2835 Raadsvoorstel Zienswijze op concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel zienswijze concept begrotingswijziging 2022 en concept begroting 2023 Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden." Het voorstel betreft het vaststellen en versturen van de zienswijze op de concept begrotingswijziging 2022 en de concept begroting 2023 van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de zienswijze die aandacht vraagt voor efficiënte bedrijfsvoering, kostenbeheersing, en verdere professionalisering van de jeugdhulp. De begrotingswijziging is deels het gevolg van extra taken die zijn overgeheveld van het programmabureau naar het Servicebureau, met bijbehorende financiële middelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de financiële wijzigingen en de context waarin deze plaatsvinden. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke impact op de dienstverlening.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de zienswijze op de concept begrotingswijziging en begroting vast te stellen en te versturen. Dit is een formele stap in het proces van goedkeuring van de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de jeugdhulp, zoals kostenbeheersing en professionalisering. Er moet ook worden besloten hoe eventuele tekorten binnen de begroting worden opgevangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdslijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze vast te stellen en te versturen naar het bestuur van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten extra lasten van €689.000 voor 2022, met een kostenverhogend effect van €208.000 na overheveling van middelen. Voor 2023 is de totale begroting €3.877.000, met een aandeel van Leidschendam-Voorburg van €256.549. De dekking van de extra kosten wordt deels gevonden in de overheveling van middelen en deels in toekomstige begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden Zienswijze Begrotingswijziging 2022 Begroting 2023 Ontwikkeltafels Kostenbewustzijn Overheveling Inkoopexpertise Regiovisie MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze ontwerpbegroting 2023 Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Steunt Begroting Omgevingsdienst Haaglanden
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met het verzenden van een zienswijzebrief over de Ontwerpbegroting 2023 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Deze stap is onderdeel van de Wet gemeenschappelijke regelingen en draagt bij aan een gezond woon- en leefklimaat in de regio.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijzebrief vast te stellen over de Ontwerpbegroting 2023 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Dit gebeurt in het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen, die de raad de mogelijkheid biedt om een zienswijze in te dienen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een gezond woon- en leefklimaat. De jaarrekening van 2021 toont een positief resultaat van € 1.415.000, voornamelijk door lagere uitgaven als gevolg van Covid. Dit resultaat wordt verdeeld over verschillende projecten en het weerstandsvermogen. De Ontwerpbegroting 2023 is structureel sluitend en bevat een indexering die afwijkt van de gemeentelijke kaderbrief, wat regionaal positief is ontvangen. De bijdrage van Leidschendam-Voorburg aan de ODH stijgt met € 20.028, gedekt door de stelpost prijscompensatie. De raad wordt voorgesteld om de zienswijzebrief te verzenden, met aandacht voor de gevolgen van de Omgevingswet en stijgende kosten.
-
2855 - Raadsvoorstel vaststellen zienswijze Ontwerpbegroting 2023 Omgevingsdienst Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen zienswijze ontwerpbegroting 2023 Omgevingsdienst Haaglanden". Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijzebrief door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de ontwerpbegroting 2023 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). De ODH voert milieutaken uit voor de provincie Zuid-Holland en negen Haaglandengemeenten. De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting, waarbij aandacht wordt gevraagd voor de gevolgen van de Omgevingswet en stijgende kosten. De begroting is structureel sluitend, maar er zijn afwijkingen in de indexering van kosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële aspecten, de rol van de ODH, en de impact van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze geven op de ontwerpbegroting van de ODH. Dit is een formele stap in het proces van goedkeuring van de begroting, waarbij de raad zijn mening kan geven over de voorgestelde financiële en beleidsmatige plannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde indexering van kosten en de financiële bijdrage aan de ODH. Daarnaast moet de raad overwegen hoe zij de implementatie van de Omgevingswet wil ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en indexeringen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de implementatie van de Omgevingswet in 2023. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijzebrief op de ontwerpbegroting 2023 van de ODH willen vaststellen en verzenden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de ODH zich bezighoudt met milieuwetgeving en toezicht op milieubelastende activiteiten.
Financiële gevolgen:
De financiële bijdrage van Leidschendam-Voorburg aan de ODH stijgt met € 20.028, gedekt door de stelpost prijscompensatie. De totale bijdrage voor 2023 is € 976.150. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet en gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Ontwerpbegroting 2023 Jaarrekening 2021 Omgevingswet Toezicht en handhaving Weerstandsvermogen Samenwerking omgevingsdiensten Indexering Milieuwet- en regelgeving NacalculatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Wijzigen diverse regelingen in verband met de invoering van de Wet open overheid. - 20:30
Leidschendam-Voorburg past regelgeving aan voor nieuwe Wet open overheid
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met het aanpassen van diverse regelingen naar aanleiding van de invoering van de Wet open overheid (Woo). Deze wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zorgen ervoor dat de gemeentelijke regelgeving up-to-date blijft.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over het wijzigen van diverse regelingen vanwege de invoering van de Wet open overheid (Woo), die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangt. Deze wijzigingen zijn voornamelijk redactioneel en technisch van aard en betreffen het aanpassen van verwijzingen in gemeentelijke regelgeving naar de nieuwe wet. Het doel van deze aanpassingen is om de regelgeving actueel en nauwkeurig te houden, wat bijdraagt aan een goed functionerende democratie. Er zijn slechts enkele verordeningen die dergelijke verwijzingen bevatten, waaronder het Algemeen delegatiebesluit en de Bouwverordening. Het actualiseren van deze verwijzingen is belangrijk voor een juiste toepassing van de regels en verhoogt de rechtszekerheid.
-
2779 Raadsvoorstel Wijzigen diverse regelingen in verband met de invoering van de Wet open overheid.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Wijzigen diverse regelingen in verband met de invoering Wet open overheid." Het voorstel beoogt de gemeentelijke regelgeving aan te passen aan de nieuwe Wet open overheid (Woo), die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangt. Dit betreft voornamelijk redactionele en technische wijzigingen in zeven gemeentelijke verordeningen en regelingen. Het doel is om verwijzingen naar de Wob te actualiseren naar de Woo, wat de kwaliteit en rechtszekerheid van de regelgeving bevordert. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk voor een goed functionerende democratie en een correcte toepassing van de regels.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de noodzakelijke wijzigingen. Het biedt een duidelijke uitleg over de reden van de wijzigingen en de specifieke regelingen die worden aangepast.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het concept-raadsbesluit vast te stellen, waarmee de wijzigingen in de gemeentelijke regelgeving formeel worden doorgevoerd.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voornamelijk om technische aanpassingen gaat die voortvloeien uit nationale wetgeving. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden, gezien de invoering van de Woo per 1 mei 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het concept-raadsbesluit vast te stellen, waarmee de wijzigingen in de gemeentelijke regelgeving worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen, wat suggereert dat de wijzigingen geen significante kosten met zich meebrengen. Er is ook geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden, wat aangeeft dat deze waarschijnlijk minimaal zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet open overheid (Woo) Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Regelgeving Verwijzingen Actualisering Rechtszekerheid Democratie Bevoegdheden Gemeente VerordeningenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Vaststellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2022 - 1e herziening. - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stelt Herziening Grondexploitaties Vast Ondanks Negatief Resultaat
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft het rapport "MPG 2022 1e herziening" goedgekeurd, ondanks een verslechtering van de financiële resultaten. Het rapport, dat inzicht biedt in de financiële kaders voor gebiedsontwikkelingsprojecten, toont een negatief resultaat van €5,06 miljoen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het rapport "MPG 2022 1e herziening" vast te stellen, inclusief drie geheime bijlagen over de grondexploitaties van Vlietvoorde, Rijnlandlaan en Klein Plaspoelpolder. Daarnaast worden vier openbare infographics en drie begrotingswijzigingen goedgekeurd. Het MPG biedt inzicht in de financiële kaders voor gebiedsontwikkelingsprojecten en wordt periodiek herzien vanwege de marktdynamiek. De herziening toont een negatief resultaat van €5,06 miljoen, een verslechtering ten opzichte van 2021. De einddata voor de projecten blijven ongewijzigd, maar enkele werkzaamheden zijn uitgesteld. Voor Klein Plaspoelpolder zijn er bovenwijkse voorzieningen gepland, waarvoor later een investeringskrediet wordt aangevraagd. Het risicoprofiel van de grondexploitaties is berekend op €3,2 miljoen. De geheime bijlagen bieden verdere details over de herziening en de financiële verschillen ten opzichte van 2021.
-
2485 Raadsvoorstel Vaststellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2022 1e herziening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen rapportage 'MPG 2022 1e herziening'". Het voorstel betreft de herziening van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) 2022, inclusief de vaststelling van bijbehorende geheime bijlagen en infographics. Het MPG biedt inzicht in de financiële kaders voor gebiedsontwikkelingsprojecten in Leidschendam-Voorburg. De herziening omvat de grondexploitaties van Vlietvoorde, Rijnlandlaan en Klein Plaspoelpolder. De raad wordt gevraagd om de rapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen. De herziening is noodzakelijk vanwege marktdynamiek en prijsstijgingen, en heeft als doel de raad te informeren en verantwoording af te leggen over de voortgang en financiële resultaten van de projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële als de programmatische aspecten van de grondexploitaties behandelt. Het bevat gedetailleerde informatie over de financiële resultaten, risico's, en de noodzaak voor voorzieningen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de herziening van de grondexploitaties en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de herziening van de grondexploitaties, inclusief de financiële kaders en de bijbehorende risico's. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van middelen en de prioritering van projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en projectfasering. Echter, de haalbaarheid en tijdgebondenheid zijn afhankelijk van externe factoren zoals marktdynamiek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige prijsontwikkelingen kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de rapportage "MPG 2022 1e herziening" en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel van het voorstel, met de nadruk op het ontwikkelen van een groene, duurzame woongemeente.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een negatief resultaat van circa € 5,06 miljoen op eindwaarde. Er wordt een voorziening van € 6,08 miljoen getroffen om het verwachte tekort te dekken. De financiële dekking wordt deels voorzien door toekomstige verkoopopbrengsten en een kredietaanvraag voor bovenwijkse voorzieningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG) Grondexploitatie Herziening Vlietvoorde Rijnlandlaan Klein Plaspoelpolder Begrotingswijzigingen Eindwaarde Voorziening Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.j Raadsvoorstel: Benoeming voorzitters raadscommissies. - 20:30
Samenvatting
In de gemeente Leidschendam-Voorburg worden commissievoorzitters benoemd door de raad, volgens artikel 4, lid 5 van de Verordening op de raadscommissies 2021. Deze voorzitters zijn geen lid van de commissie die zij voorzitten. Bij afwezigheid van een voorzitter neemt het presidium de rol over, waarbij waarnemend voorzitters wel lid van de commissie kunnen zijn. Voor de Commissie Samenleving wordt voorgesteld de heer Brokke als vaste voorzitter te benoemen, met de heren Hielkema en Van der Heiden als waarnemend voorzitters. Voor de Commissie Omgeving worden mevrouw Paltansing, mevrouw Duijvestijn-van Leusden en de heer Visser als waarnemend voorzitters benoemd, zonder vaste voorzitter, wat resulteert in een roulerend voorzitterschap. Waarnemend voorzitters kunnen deelnemen aan de discussie in de raadscommissies wanneer zij niet als voorzitter optreden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming voorzitter en waarnemend voorzitters raadscommissies." Het voorstel betreft de benoeming van een vaste voorzitter voor de Commissie Samenleving en waarnemend voorzitters voor zowel de Commissie Samenleving als de Commissie Omgeving in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De heer Brokke wordt voorgesteld als vaste voorzitter van de Commissie Samenleving, terwijl de heer Hielkema en de heer Van der Heiden als waarnemend voorzitters worden benoemd. Voor de Commissie Omgeving worden mevrouw Paltansing, mevrouw Duijvestijn-van Leusden en de heer Visser als waarnemend voorzitters benoemd, waarbij er geen vaste voorzitter is en het voorzitterschap rouleert.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de structuur van het voorzitterschap binnen de commissies beschrijft. Het biedt ook een toelichting op de rol van waarnemend voorzitters.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoemingen van de voorzitters en waarnemend voorzitters goed te keuren. Dit is een formele beslissing die de raad moet nemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde personen voor de voorzittersrollen en de keuze voor een roulerend voorzitterschap in de Commissie Omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen, maar het mist tijdsgebonden elementen zoals de duur van de benoemingen. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde benoemingen van de voorzitters en waarnemend voorzitters.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op organisatorische benoemingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden, wat suggereert dat er mogelijk geen significante financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissievoorzitters Waarnemend voorzitters Commissie Samenleving Commissie Omgeving Benoeming Roulerend voorzitterschap Presidium Verordening Griffier VoorzitterschapVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 135 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 154 w/m
Agendapunt 2.k Raadsvoorstel: Diverse benoemingen raadsleden in commissies. 2886 - 20:30
Nieuwe Benoemingen in Gemeente Leidschendam-Voorburg: Een Stap naar Continuïteit
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een reeks benoemingen die de continuïteit en het functioneren van de raad en haar commissies moeten waarborgen. Deze benoemingen zijn essentieel voor een goed functionerende democratie in de gemeente.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsbesluit van de gemeente Leidschendam-Voorburg, waarin diverse benoemingen worden voorgesteld om de continuïteit en het functioneren van de gemeenteraad en haar commissies te waarborgen. De voorgestelde benoemingen zijn:
- De heer J. Brokke als waarnemend voorzitter van de raad.
- De heer M. van Wijk als waarnemend burgemeester.
- De heer C.P. Elenbaas als plaatsvervangend lid van de commissie Rekening & Audit.
- De heer R. van Duffelen als plaatsvervangend lid van de Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
- De heren E.R. van der Schaft en J. Brokke als plaatsvervangende leden van de Commissie Integriteit.
Het besluit is noodzakelijk vanwege de installatie van de nieuwe raad op 30 maart 2022, waarbij nog enkele vacatures openstonden. De benoemingen dragen bij aan een goed functionerende democratie. De benoemingen zijn essentieel voor de continuïteit van het bestuur en het functioneren van de ingestelde commissies, zoals de commissie Rekening & Audit en de commissie Integriteit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel: Diverse benoemingen raadsleden". Het voorstel betreft de benoeming van diverse waarnemend en plaatsvervangende leden voor verschillende commissies binnen de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Dit omvat de benoeming van een waarnemend voorzitter van de raad, een waarnemend burgemeester, en plaatsvervangende leden voor de commissies Rekening & Audit, Integriteit, en de Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Deze benoemingen zijn noodzakelijk voor het goed functioneren en de continuïteit van het bestuur en de commissies binnen de raad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijk de benoemingen specificeert die nodig zijn voor de continuïteit van de raad en de commissies. Het biedt ook context over waarom deze benoemingen nodig zijn.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde benoemingen goed te keuren, zodat de raad en de commissies effectief kunnen functioneren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde kandidaten voor de benoemingen. Dit kan invloed hebben op de samenstelling en dynamiek van de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer gedetailleerde criteria voor de benoemingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde benoemingen goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke benoemingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het om benoemingen gaat, zijn er mogelijk beperkte directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waarnemend voorzitter Waarnemend burgemeester Commissie Integriteit Commissie Rekening & Audit Plaatsvervangend lid Economisch Vestigingsklimaat Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Democratie Continuïteit FractiesVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 154 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 135 w/m
Agendapunt 4.a Raadsvoorstel: Vaststellen bestedingsplan corona 2022. - 20:30
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg keurt corona-bestedingsplan goed
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met een bestedingsplan voor de bestemmingsreserve corona voor 2022. Het plan, dat voorziet in een budget van € 725.000, is bedoeld om sectoren te ondersteunen die nog steeds lijden onder de gevolgen van de coronapandemie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om € 725.000 uit de bestemmingsreserve corona beschikbaar te stellen, uitvoerig besproken. Dit budget is bedoeld voor sportverenigingen, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen die nog steeds de gevolgen van de pandemie ondervinden. De bestemmingsreserve, die in april 2020 werd ingesteld met een totaalbedrag van € 5 miljoen, heeft na 2021 nog € 1.082.083 over.De heer Van Duffelen van het CDA uitte zijn dank voor de beantwoording van vragen die tijdens de commissievergadering waren gerezen. "Er zijn nog veel onzekerheden," zei hij, verwijzend naar de mogelijkheid van nieuwe coronagolven. Hij pleitte voor strikte handhaving van de criteria en nauwlettende monitoring van de uitgaven.
Mevrouw Bremer van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van het monitoren van de situatie in het najaar. "We kunnen instemmen met wat voorligt, maar wel met het verzoek om de uitgaven nauwlettend in de gaten te houden," aldus Bremer.
GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Van Weers, was vooral tevreden met de aandacht voor wijkverenigingen. "Die hebben echt hulp nodig," benadrukte ze.
Mevrouw Vogelaar van D66 hield haar maidenspeech en benadrukte het belang van voorzichtigheid bij de toekenning van de gelden. "We willen voorkomen dat het geld uit dit bestedingsplan al uitgegeven zal zijn, puur omdat het budget nu al beschikbaar is," waarschuwde ze.
De heer Van Verder van de VVD sprak zijn steun uit voor het voorstel, maar riep op tot een eindafrekening van het fonds. "Misschien kunnen we wel weer een nieuw fonds oprichten als echt de nood weer aan de man komt," suggereerde hij.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Wilschut, en de SP, vertegenwoordigd door de heer Van der Schaft, benadrukten het belang van ondersteuning voor verenigingen en de GGD. "Ons systeem moet niet leidend zijn aan de werkelijkheid," aldus Wilschut.
Mevrouw Kok van de PvdA sloot zich aan bij de voorgaande sprekers en benadrukte de noodzaak van steun voor de cultuursector en verenigingen in de wijken. "Corona heeft harde klappen veroorzaakt in onze maatschappij," zei ze.
De portefeuillehouder bedankte de raad voor de steun en verzekerde dat de uitgaven zinnig en zuinig zullen worden beheerd. "We zullen ons uiteraard gewoon strak richten op de criteria die onder dit fonds zitten," beloofde hij.
Met de unanieme goedkeuring van het voorstel heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap gezet in de ondersteuning van lokale sectoren die nog steeds de gevolgen van de pandemie ondervinden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een bestedingsplan voor de bestemmingsreserve corona voor 2022 goed te keuren en een budget van € 725.000 beschikbaar te stellen. Dit budget is bedoeld om sectoren die nog steeds lijden onder de gevolgen van de coronapandemie te ondersteunen, zoals sportverenigingen, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen. De bestemmingsreserve corona werd in april 2020 ingesteld met een totaalbedrag van € 5 miljoen, waarvan na 2021 nog € 1.082.083 over is. Het voorstel draagt bij aan doelen zoals het ondersteunen van inwoners en organisaties en het bevorderen van een economisch vitale gemeente. Het plan voorziet in uitgaven voor verschillende programma's, waaronder bestuur en ondersteuning, economie, sport en cultuur. De toekenningsprocedure voor steun blijft ongewijzigd en aanvragen worden beoordeeld volgens een vast afwegingskader. De verantwoording van de uitgaven zal via de reguliere P&C-cyclus plaatsvinden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen bestedingsplan coronabudget 2022". Het voorstel beoogt de vaststelling van een bestedingsplan voor de resterende bestemmingsreserve corona voor 2022. Het college stelt voor om € 725.000 beschikbaar te stellen uit de bestemmingsreserve corona, die oorspronkelijk € 5 miljoen bedroeg. Dit bedrag is bedoeld om (sport-)verenigingen, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen te ondersteunen die nog steeds de negatieve gevolgen van de coronapandemie ondervinden. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging om deze uitgaven mogelijk te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de voorgestelde uitgaven en de context waarin deze worden gedaan. Er is echter weinig informatie over de specifieke criteria voor toekenning van de fondsen, wat meer duidelijkheid zou kunnen bieden.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestedingsplan goedkeuren en de begrotingswijziging vaststellen. Dit is essentieel om de voorgestelde financiële steun te kunnen verlenen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het voorgestelde bedrag en de verdeling ervan over de verschillende sectoren. Er moet ook worden overwogen of de criteria voor toekenning adequaat zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de verdeling, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de evaluatie van de effectiviteit van de uitgaven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de criteria voor toekenning kunnen specifieker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het bestedingsplan en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de betrokken organisaties bij de totstandkoming van het bestedingsplan, behalve dat aanvragen via een afwegingskader worden beoordeeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien de focus ligt op acute financiële ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van € 725.000, gedekt door de bestemmingsreserve corona. Er wordt aangegeven dat niet het gehele bedrag noodzakelijkerwijs wordt uitgegeven, en dat ongebruikt geld terugvloeit naar de reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve corona Coronacrisis Ondersteuning Maatschappelijke organisaties Culturele instellingen Sportverenigingen Budget Vrijwilligersmarkt Toekenningsprocedure Economisch vitale gemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
R. van Duffelen - CDA:
- 169 w/m
J. Brokke - VVD:
- 278 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 173 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 135 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 222 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 214 w/m
J. Brokke - VVD:
- 186 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 203 w/m
J. Brokke - VVD:
- 128 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 167 w/m
J. Brokke - VVD:
- 168 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 210 w/m
J. Brokke - VVD:
- 34 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 158 w/m
J. Brokke - VVD:
- 138 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 382 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder
N.A. van Weers - GroenLinks
L. Vogelaar - D66
Ph. van Veller - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
E.R. van der Schaft - SP
S.G.D. Kok - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel: Vaststellen voorziening verduurzaming onderwijshuisvesting. - 21:15
Groen Licht voor Duurzame Scholen in Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een wijziging in de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs, die een voorziening toevoegt voor de verduurzaming van onderwijshuisvesting. Dit besluit maakt deel uit van het bestedingsplan voor de bestemmingsreserve duurzaamheid en energietransitie, dat in 2021 is vastgesteld. Het plan biedt tot 2024 jaarlijks € 432.500 om 50% van de investeringskosten voor duurzaamheidsmaatregelen van schoolbesturen te vergoeden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering spraken verschillende fracties hun steun uit voor het voorstel, hoewel er ook enkele amendementen en vragen werden ingediend. De fractie van Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer Ross Benders, benadrukte het belang van goede ventilatie op scholen. "Duurzaamheid in de huisvesting moet de norm worden," aldus Benders. Hij diende twee amendementen in om ervoor te zorgen dat ventilatie voldoet aan de adviezen van het RIVM.Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Visser, steunde het voorstel eveneens, maar waarschuwde tegen het opleggen van prioriteiten aan schoolbesturen. "Niemand is beter in staat te bepalen hoe de invulling van duurzaamheid zal zijn dan de schoolbestuurders zelf," stelde Visser. Hij vroeg zich af waarom er specifiek naar RIVM-normen werd verwezen, gezien de veranderlijkheid daarvan, en suggereerde om te verwijzen naar het programma van eisen voor frisse scholen.
GroenLinks, bij monde van de heer Elenbaas, sprak zijn steun uit voor de subsidievoorziening, maar uitte zorgen over het lage aantal aanvragen. "Onze belangrijkste zorg was dat er nog nauwelijks aanvragen voor het lopende jaar bleken te zijn," zei Elenbaas. Hij pleitte voor een inventarisatie van de klimaatinstallaties op scholen.
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Van den Heuvel, gaf aan het voorstel te steunen en wachtte op verdere beantwoording van de wethouder over de amendementen. De heer Wilschut van een andere fractie benadrukte het belang van keuzevrijheid voor scholen en gaf aan de amendementen te steunen, mits deze de keuzevrijheid van scholen niet beperken.
Wethouder Bau bevestigde dat er inmiddels twee schoolbesturen aanvragen hadden ingediend en dat er werkgroepen zijn om de verduurzaming te bevorderen. Ze gaf aan dat de amendementen van Gemeentebelangen, mits aangepast, omarmd konden worden. "Als het gaat om het in acht nemen van de adviezen van het RIVM, dan kunnen wij daar prima mee aan de slag," aldus Bau.
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel, inclusief de aangepaste amendementen, waarmee de weg vrij is voor een duurzamere toekomst voor de scholen in Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een wijziging in de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs vast te stellen. Deze wijziging voegt een voorziening toe voor de verduurzaming van onderwijshuisvesting. Dit besluit is onderdeel van het bestedingsplan voor de bestemmingsreserve duurzaamheid en energietransitie, dat in 2021 is vastgesteld. Het plan omvat vier pijlers, waaronder de verduurzaming van onderwijshuisvesting, waarvoor tot 2024 jaarlijks € 432.500 beschikbaar is. Het doel is om 50% van de investeringskosten voor duurzaamheidsmaatregelen van schoolbesturen te vergoeden. De regeling is afgestemd met de schoolbesturen, die de enige direct belanghebbenden zijn, waardoor inspraak niet nodig werd geacht. Het voorstel draagt bij aan de klimaatdoelen voor 2050 en ondersteunt schoolbesturen bij het verduurzamen van schoolgebouwen, wat ook een gezonder binnenklimaat bevordert. De cofinanciering is besproken met de schoolbesturen, die akkoord zijn met de voorziening, waardoor de gemeente al in 2022 kan starten met het toekennen van middelen voor duurzaamheidsmaatregelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Voorziening verduurzaming onderwijshuisvesting
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een voorziening voor de verduurzaming van onderwijshuisvesting toe te voegen. Dit volgt uit het eerder vastgestelde bestedingsplan voor duurzaamheid en energietransitie, waarin verduurzaming van onderwijshuisvesting als een van de pijlers is opgenomen. De gemeente wil 50% van de investeringskosten voor duurzaamheidsmaatregelen van schoolbesturen vergoeden. Voor de periode tot en met 2024 is jaarlijks € 432.500 beschikbaar. De regeling is afgestemd met de schoolbesturen, die als enige direct belanghebbenden worden beschouwd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context en achtergrondinformatie over de noodzaak en de financiële aspecten van de verduurzaming van onderwijshuisvesting. Er is echter geen gedetailleerde financiële planning voor de periode na 2024.
Rol van de Raad
De raad moet besluiten over de wijziging van de verordening om de voorziening voor verduurzaming van onderwijshuisvesting toe te voegen. Dit is essentieel voor de rechtmatige verstrekking van subsidies aan schoolbesturen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde financiële ondersteuning voor verduurzaming van scholen willen goedkeuren. Dit omvat het afwegen van de kosten tegen de voordelen voor duurzaamheid en het binnenklimaat van scholen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (50% vergoeding), en tijdgebonden (tot 2024). Het is echter minder specifiek over de periode na 2024, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de wijziging van de verordening goed te keuren, zodat de voorziening voor verduurzaming kan worden toegevoegd en de subsidies kunnen worden verstrekt.
Participatie
Er is beperkte participatie; de schoolbesturen zijn de enige betrokken partijen. Er is geen bredere inspraak verleend, wat mogelijk een gemiste kans is voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, gezien de focus op het verduurzamen van onderwijshuisvesting en het bijdragen aan klimaatdoelen.
Financiële Gevolgen
Er is een jaarlijks bedrag van € 432.500 beschikbaar tot 2024. De dekking voor de periode daarna is nog niet vastgesteld, wat een financieel risico kan vormen als er geen verdere planning wordt gedaan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming onderwijshuisvesting Bestedingsplan duurzaamheid Energietransitie Schoolbesturen Klimaatdoelen 2050 Cofinanciering subsidie Inspraakverordening Binnenklimaat scholen Isolatie en ventilatie Interactieve beleidsvormingVerfijning van de zoekopdracht:
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 154 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 208 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 206 w/m
C.P. Elenbaas - GroenLinks:
- 155 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 227 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 196 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 137 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 219 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 200 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 169 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 108 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 138 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 110 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 138 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 92 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 332 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 80 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 148 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 189 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 66 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 222 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 207 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 147 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 469 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 391 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 24 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 159 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 202 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 343 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 480 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 206 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 174 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 185 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 66 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 116 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 168 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 123 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 201 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 157 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 216 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 112 w/m
J.J. Bouw - CDA:
- 183 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 135 w/m
Th.J. Visser - CDA
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Agendapunt 4.c Raadsvoorstel: Vaststellen Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022. - 22:00
Nieuwe Woningbouwverordening Leidschendam-Voorburg: Een Stap naar Meer Sociale Woningen
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe verordening voor sociale en middeldure woningbouw voorgesteld, die de versie van 2020 moet vervangen. Het doel is om een groene, duurzame en inclusieve woongemeente te bevorderen. De verordening biedt meer flexibiliteit voor woningcorporaties en past bouwnormen aan voor sociale huurwoningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden verschillende amendementen en moties besproken. Het CDA benadrukte het belang van voldoende sociale en middeldure woningen. "De wachtlijsten zijn te lang en het aanbod is beperkt," aldus een CDA-raadslid. Het CDA diende een amendement in om te garanderen dat bij samenvoeging van bouwprojecten minimaal 30% sociale en 20% middeldure huurwoningen worden gerealiseerd.De SP steunde het CDA en stelde voor om de bevoegdheid om af te wijken van de bouwnormen bij de gemeenteraad te leggen. "We willen voorkomen dat er juridisch onhoudbare situaties ontstaan," aldus een SP-raadslid. Daarnaast pleitte de SP voor onderzoek naar wooncoöperaties, waarbij bewoners zelf woningcomplexen kunnen realiseren.
GroenLinks en D66 spraken hun steun uit voor de verordening, maar benadrukten ook het belang van diversiteit in het woningaanbod. "Er is een tekort aan normale woningen voor mensen met een modaal inkomen," stelde een D66-raadslid. De VVD waarschuwde echter voor te veel regels die de bouw kunnen vertragen.
Wethouder Rouwendal reageerde op de voorstellen en benadrukte dat de verordening al voorziet in flexibiliteit bij samenvoeging van projecten. Hij waarschuwde dat het verleggen van bevoegdheden naar de raad bouwprojecten kan vertragen.
De nieuwe verordening moet bijdragen aan de regionale woningbouwdoelstellingen, waaronder de toevoeging van 750 sociale huurwoningen voor 2030. De gemeenteraad zal binnenkort stemmen over de voorgestelde wijzigingen en moties.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022 vast te stellen en de versie van 2020 in te trekken, met ingang van 1 juli 2022. Dit besluit volgt op een evaluatie die aangaf dat herziening nodig is. De nieuwe verordening ondersteunt doelen zoals het bevorderen van een groene, duurzame en inclusieve woongemeente. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere meer flexibiliteit voor woningcorporaties, aanpassingen in de bouwnormen voor sociale huurwoningen, en een kortere exploitatieperiode van 25 jaar. De verordening is een cruciaal instrument voor het realiseren van de regionale woningbouwdoelstellingen, waaronder de toevoeging van 750 sociale huurwoningen voor 2030. Woningcorporaties Vidomes en WoonInvest hebben bijgedragen aan de opstelling van de nieuwe verordening. Er is geen inspraakronde gepland, omdat de direct betrokken partijen al zijn geraadpleegd. Het overgangsrecht bepaalt dat initiatieven die zijn ingediend onder de oude verordening, blijven vallen onder de regels van 2020 tot de nieuwe verordening van kracht wordt.
-
2824 Raadsvoorstel Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022". Het voorstel beoogt de bestaande verordening uit 2020 te herzien en te vervangen. De evaluatie van de huidige verordening heeft aangetoond dat er behoefte is aan meer flexibiliteit en aanpassingen om beter te voldoen aan de regionale woningmarktafspraken en de behoeften van specifieke doelgroepen. De nieuwe verordening introduceert wijzigingen zoals kleinere sociale huurwoningen, een kortere exploitatieperiode, en betere afstemming tussen marktpartijen en woningcorporaties. Het doel is om de bouw van sociale en middeldure woningen te faciliteren en te versnellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak voor herziening, de voorgestelde wijzigingen, en de betrokkenheid van belanghebbenden zoals woningcorporaties. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of risicoanalyses opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken. Dit is een belangrijke stap in het faciliteren van de woningbouwopgave in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen flexibiliteit voor marktpartijen en het waarborgen van voldoende sociale woningbouw. Ook moet er een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van woningcorporaties en de voorwaarden voor kleinere woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de financiële dekking en de effectiviteit van het Vereveningsfonds.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken, waarmee de voorgestelde wijzigingen in werking treden.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de ontwerpverordening niet wordt vrijgegeven voor inspraak. De betrokkenheid is voornamelijk beperkt tot woningcorporaties en commerciële partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het subdoel "Een groene, duurzame woongemeente" wel wordt genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor eventuele kosten, en het Vereveningsfonds blijkt in de praktijk niet effectief te zijn. Dit kan een risico vormen voor de financiële haalbaarheid van de verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociale en middeldure woningbouw Sociale huurwoningen Woningcorporaties Evaluatie Woningbouwproject Marktpartijen Woonoppervlakte Vereveningsfonds Exploitatieperiode Woonnet-HaaglandenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 136 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 190 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 166 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 154 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 105 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 169 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 165 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 193 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 194 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 180 w/m
O. Heil - VVD:
- 208 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 35 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 181 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 179 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 128 w/m
O. Heil - VVD:
- 226 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 440 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
J. Streefkerk - PvdA:
- 249 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 292 w/m
O. Heil - VVD:
- 264 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 191 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 245 w/m
O. Heil - VVD:
- 209 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 246 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 219 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 157 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 239 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 291 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 184 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 141 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 80 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 82 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 203 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 280 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 215 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 215 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 858 w/m
R. van Duffelen - CDA
E.R. van der Schaft - SP
J.M. van Wissen - GBLV
N.A. van Weers - GroenLinks
A.J.M. Hielkema - D66
Agendapunt 4.c.1 Amendement CDA verplichte aandeel sociale huurwoningen en middeldure huur- en koopwoningen ID 230
-
Amendement CDA Verplichte aandeel sociale huurwoningen en middeldure huur- en koopwoningen ID230.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 216 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 238 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 414 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 190 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 210 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 196 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 345 w/m
O. Heil - VVD:
- 248 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 75 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 222 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 157 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 308 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 226 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 237 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 213 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 232 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 180 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 350 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 270 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 276 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 31 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 199 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
O. Heil - VVD:
- 275 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 222 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 204 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 242 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 163 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 142 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 162 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 171 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 197 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 254 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 159 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 146 w/m
O. Heil - VVD:
- 178 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 140 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 220 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 215 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 191 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 104 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 196 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 111 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 206 w/m
B.B.M. Bremer - GBLV:
- 149 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 119 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 288 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 189 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 217 w/m
O. Heil - VVD:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 270 w/m
O. Heil - VVD:
- 212 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 197 w/m
O. Heil - VVD:
- 235 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 115 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 135 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 177 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 155 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 156 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 327 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 204 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 148 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 262 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 252 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 374 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 95 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 234 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 349 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 233 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 117 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 111 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 285 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 325 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 175 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 236 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 194 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 176 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 388 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 235 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 78 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 242 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 186 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 212 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 187 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 111 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
J. Streefkerk - PvdA:
- 200 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 167 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 193 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 251 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 159 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 224 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 112 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 200 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 228 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 239 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 189 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 235 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 334 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
01:18:02 - 01:18:19 - 01:19:04 - 01:19:38 - 01:20:04 - 01:23:37 - 01:25:10 - 01:25:35 - 01:26:02 - 01:26:23 - 01:26:29 - 01:34:25 - 01:34:58 - 01:35:41 - 01:37:33 - 01:39:05 - 01:40:11 - 01:41:14 - 01:41:49 - 01:43:02 - 01:45:37 - 01:47:49 - 01:54:12 - 01:54:28 - 01:54:34 - 01:54:56 - 01:55:14 - 01:55:30 - 01:55:43 - 01:57:46 - 01:59:23 - 02:00:07 - 02:00:37 - 02:00:48 - 02:00:59 - 02:01:23 - 02:02:55 - 02:03:26 - 02:04:37 - 02:05:16 - 02:05:43 - 02:06:34 - 02:07:07 - 02:07:13 - 02:08:00 - 02:08:25 - 02:08:58 - 02:09:52 - 02:10:17 - 02:10:38
B.B.M. Bremer - GBLV
B.B.M. Bremer - Wethouder
Agendapunt 5 Sluiting. - 22:45
J.J. Bouw - CDA:
- 160 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 142 w/m
J.W. Rouwendal - CU-SGP:
- 229 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 195 w/m