26-11-2024 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Agendapunt 4.1 Raadsvoorstel instemmen met ontwerp verklaring van geen bedenkingen Doctor van Noortstraat 94-120a Stompwijk
Groen licht voor nieuwbouw in Stompwijk: Gemeenteraad stemt in met bouwplan
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor de bouw van 27 nieuwe woningen aan de Doctor van Noortstraat in Stompwijk. Het plan omvat 8 sociale huurwoningen en 19 koopwoningen, en stuitte op enkele kritische vragen tijdens het debat, maar werd uiteindelijk als hamerstuk aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de bouw van 27 woningen in Stompwijk besproken. Het plan, dat afwijkt van het huidige bestemmingsplan, beoogt de verouderde bebouwing te vervangen en de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren. Hoewel het plan voldoet aan de lokale verordening voor sociale en middeldure woningbouw, zijn de sociale huurwoningen iets kleiner dan de minimale vereiste oppervlakte. Ook het aantal parkeerplaatsen voldoet net niet aan de maximale eis.De heer Elenbaas opende het debat met een kritische noot over de kleinere oppervlakte van de sociale huurwoningen: "Dat is iets wat we niet heel prettig vinden, maar ook weer niet zo'n groot probleem dat we zouden zeggen: hier gaan we voorliggen." Hij benadrukte het belang van de nieuwe woningen voor de woningbehoefte in Stompwijk, maar vroeg ook om meer groenvoorziening en laadpalen voor elektrische auto's.
De heer Streefkerk van de ChristenUnie uitte zijn zorgen over het percentage sociale woningen: "Noem mij een kniesoor, maar dat is minder dan 30%." Hij vroeg zich af waarom de 30% niet gehaald was en drong aan op meer ruimte voor sociale woningen in toekomstige projecten.
Wethouder Van Eekelen reageerde op de vragen en benadrukte de complexiteit van het project: "Dit was echt het hoogste haalbare wat we eruit hebben kunnen halen." Ze verzekerde de raad dat er bij toekomstige projecten naar meer sociale woningbouw gestreefd zal worden.
Een ander punt van zorg was de bodemvervuiling op de bouwlocatie. De heer Bregman van de ChristenUnie vroeg om monitoring van de sloot om mogelijke vervuiling te controleren. De wethouder zegde toe dat er monitoring zal plaatsvinden en dat de raad geïnformeerd zal worden als er iets aan de hand is.
Ondanks de kritische vragen en zorgen, stemde de raad in met het voorstel. De bouw van de woningen wordt gezien als een belangrijke stap in het voorzien in de woningbehoefte van Stompwijk. De wethouder benadrukte dat de participatie met omwonenden goed is verlopen en dat er vertrouwen is dat er geen onoverkomelijke bezwaren zullen zijn.
Met de goedkeuring van het plan kan de bouw van de woningen binnenkort van start gaan, waarmee een langverwachte ontwikkeling in Stompwijk werkelijkheid wordt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van 8 sociale huurwoningen en 19 koopwoningen aan de Doctor van Noortstraat in Stompwijk. Dit plan, dat in strijd is met het huidige bestemmingsplan, beoogt de verouderde bebouwing te vervangen en de ruimtelijke kwaliteit en het woon- en leefklimaat te verbeteren. Het plan voldoet aan de lokale verordening voor sociale en middeldure woningbouw, hoewel de sociale huurwoningen iets kleiner zijn dan de minimale vereiste oppervlakte. Er zijn 56 parkeerplaatsen gepland, wat net niet voldoet aan de maximale parkeereis van 58 plaatsen. De kosten van de ontwikkeling worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten, en eventuele planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelaar. Inwoners kunnen hun zienswijzen indienen gedurende een inzagetermijn van zes weken, waarna een definitief besluit wordt genomen.
-
3961 Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen Dr. Van Noortstraat 94 - 120a.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen Dr. van Noortstraat 94-120a". Het voorstel betreft de bouw van 8 sociale huurwoningen en 19 vrije sector koopwoningen aan de Doctor van Noortstraat in Stompwijk. De bestaande verouderde bebouwing wordt gesloopt om plaats te maken voor nieuwe woningen, wat de ruimtelijke kwaliteit en het woon- en leefklimaat ten goede komt. Het plan voldoet aan de lokale verordening voor sociale en middeldure woningbouw, hoewel er een kleine afwijking is in de minimale oppervlakte van de sociale huurwoningen. Er zijn ook afspraken gemaakt over parkeerplaatsen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de aanleiding, de inhoud van het plan, de financiële gevolgen, en de betrokkenheid van inwoners. Echter, er is een kleine afwijking in de oppervlakte van de sociale huurwoningen die niet volledig wordt geadresseerd.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, wordt deze verklaring definitief.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijking van de minimale oppervlakte voor sociale huurwoningen en of zij de parkeeroplossingen voldoende acht.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er is een inconsistente normafwijking betreffende de oppervlakte van sociale huurwoningen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven en deze definitief maken indien er geen zienswijzen zijn.
Participatie:
Inwoners en belanghebbenden kunnen zienswijzen indienen gedurende een inzagetermijn van zes weken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en het woon- en leefklimaat kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten. Eventuele planschade is afgewenteld op de ontwikkelende partij.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Eengezinswoningen Doctor van Noortstraat Ruimtelijke kwaliteit Parkeerplaatsen Verordening sociale en middeldure woningbouw Bestemmingsplan Anterieure overeenkomst Woon- en leefklimaat FietsparkerenVerfijning van de zoekopdracht:
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
R. van Duffelen - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
B.B.M. Bremer - Wethouder
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
A.J.M. Hielkema - D66
C.P. Bregman - ChristenUnie
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
C.P. Bregman - ChristenUnie
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
B.B.M. Bremer - Wethouder
C.P. Elenbaas - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
M. van Wijk - GBLV
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
R. van Duffelen - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
A.J.M. Hielkema - D66
C.P. Bregman - ChristenUnie
M. van Wijk - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Agendapunt 4.2 Raadsvoorstel vaststelling Eerste wijziging Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022
Leidschendam-Voorburg zet in op meer betaalbare woningen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een wijziging in de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022. Deze aanpassing, die voortkomt uit regionale en provinciale afspraken, legt de nadruk op het realiseren van meer betaalbare woningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de verordening aan te passen uitgebreid besproken. De wijziging houdt in dat bij nieuwe bouwprojecten twee derde van de woningen betaalbaar moet zijn, waarvan minimaal 30% in de sociale huursector. Dit betekent een verschuiving van de eerdere verplichting om 30% sociale huurwoningen en 20% middeldure huur- of koopwoningen te bouwen.De heer Van Wissen benadrukte het belang van deze wijziging: "In onze gemeente is een inhaalslag wat betreft betaalbare woningen zeker op zijn plaats." Hij wees erop dat de nieuwe norm van 2/3 betaalbare woningen een goede ontwikkeling is, vooral omdat het een intensieve samenwerking tussen projectontwikkelaars en woningcorporaties vereist.
De heer Wilschut sloot zich hierbij aan en toonde zich enthousiast over de nieuwe voorwaarden. "Wij zijn erg enthousiast over het opnemen van deze nieuwe voorwaarden," aldus Wilschut.
De discussie werd verder aangevuld door de heer Mundos van D66, die het belang van gemengde wijken benadrukte. "Het is belangrijk dat mensen van verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Dit vraagt om gemengde wijken waarin sociale huur, vrije huur en koop samenkomen," stelde hij.
Hoewel de meeste raadsleden positief waren over de wijziging, werden er ook kritische vragen gesteld. De heer Van Duffelen van het CDA vroeg zich af wat precies onder 'betaalbare woningen' wordt verstaan en hoe de gemeente ervoor zorgt dat deze woningen daadwerkelijk betaalbaar zijn voor de inwoners. "Wat zijn betaalbare woningen? Dat kom ik niet tegen in de verordening," merkte hij op.
De wethouder erkende de zorgen en beloofde meer duidelijkheid te geven over de prijsgrenzen voor betaalbare woningen. "De overheidsnorm voor betaalbaar ligt op 390.000 euro voor koopwoningen en 1.117 euro voor huurwoningen," verduidelijkte de wethouder.
Ondanks enkele openstaande vragen, werd het voorstel uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, met de toezegging dat de wethouder schriftelijk terugkomt op de resterende vragen. Hiermee zet Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap richting meer betaalbare woningen, in lijn met regionale en landelijke afspraken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Eerste wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022 vast te stellen. Deze wijziging is ingegeven door de Regionale Realisatieagenda Wonen Haaglanden 2023 en de herziening van het Omgevingsbeleid van de Provincie Zuid-Holland 2024. De belangrijkste verandering is de vervanging van de verplichting om minimaal 30% sociale huurwoningen en 20% middeldure huur-/koopwoningen te bouwen, door een verplichting om 2/3 betaalbare woningen te realiseren, waarvan minimaal 30% in de sociale huursector. Betaalbare woningen omvatten zowel sociale als middeldure woningen. De wijziging sluit aan bij regionale afspraken en de Woondeal met het Rijk. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit. Tijdens de inspraakperiode zijn er geen reacties ontvangen. De wijziging treedt in werking na publicatie in het Gemeenteblad en wordt gecommuniceerd aan betrokken partijen zoals sociale verhuurders en huurdersverenigingen.
-
3920 Raadsvoorstel Vaststelling Wijziging Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Eerste wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022
Samenvatting: Het voorstel betreft de eerste wijziging van de verordening voor sociale en middeldure woningbouw in Leidschendam-Voorburg. De wijziging is ingegeven door de Regionale Realisatieagenda Wonen Haaglanden 2023 en de herziening van het Omgevingsbeleid van de Provincie Zuid-Holland 2024. De belangrijkste verandering is de vervanging van de verplichting tot de bouw van minimaal 30% sociale huurwoningen en 20% middeldure woningen door een verplichting tot de bouw van 2/3 betaalbare woningen, waarvan minimaal 30% sociale huurwoningen. Dit moet aansluiten bij de regionale afspraken en de demografische ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante regionale en provinciale beleidskaders. Het bevat specifieke wijzigingen en definities die aansluiten bij de regionale afspraken.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijzigingen worden aangenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de verordening en het waarborgen dat deze aansluit bij de lokale en regionale behoeften.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen sociale en middeldure woningbouw en de definitie van betaalbare woningen. Er moet ook worden overwogen hoe deze wijzigingen aansluiten bij de lokale woningbehoeften en de regionale afspraken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van percentages en aantallen woningen. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum van inwerkingtreding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de raad moet ervoor zorgen dat de definities van "betaalbare woningen" consistent zijn met regionale normen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of de Eerste wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022 wordt vastgesteld.
Participatie
Er is een inspraakperiode geweest, maar er zijn geen reacties ontvangen. Dit kan wijzen op een gebrek aan betrokkenheid of tevredenheid met het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, maar het bevorderen van betaalbare woningbouw kan indirect bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, wat betekent dat er geen extra budget nodig is voor de implementatie van de wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eerste wijzigingsverordening Betaalbare woningen Sociale huurwoningen Middeldure woningen Woondeal Omgevingsbeleid Regionale Realisatieagenda Wonen Haaglanden (RRA) Provincie Zuid-Holland Inspraak ParticipatieverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.M. van Wissen - GBLV
F.B. Wilschut - ChristenUnie
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
R. van Duffelen - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
R. van Duffelen - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J.M. van Wissen - GBLV
F.B. Wilschut - ChristenUnie
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
N.P. Muñoz Balvi - D66
G.D. Beek - VVD
R. van Duffelen - CDA
J. Streefkerk - PvdA
C.P. Elenbaas - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
B.B.M. Bremer - Wethouder
C.P. Elenbaas - GroenLinks
F.B. Wilschut - ChristenUnie
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
F.B. Wilschut - ChristenUnie
R. van Duffelen - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
R. van Duffelen - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
C.P. Elenbaas - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Agendapunt 4.3 Raadsvoorstel vaststellen Eerste wijziging Huisvestingsverordening 2023
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stemt in met Wijziging Huisvestingsverordening: "Een Ingewikkelde Puzzel"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de eerste wijziging van de Huisvestingsverordening 2023. Deze aanpassing, die op 1 januari 2025 in werking treedt, introduceert onder andere een huisvestingsvergunning voor middeldure huurwoningen. Ondanks de technische aard van de wijzigingen, leidde het voorstel tot een levendig debat over lokale en regionale huisvestingsuitdagingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Huisvestingsverordening 2023 te wijzigen, besproken. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zijn bedoeld om de verordening in lijn te brengen met nieuwe wet- en regelgeving en regionale afspraken binnen de Woningmarktregio Haaglanden. Een belangrijke lokale wijziging is de invoering van een huisvestingsvergunning voor middeldure huurwoningen.Raadslid Koemand benadrukte het belang van regionale afstemming: "Het is heel prettig dat regionaal gelijkluidende wijzigingen komen, zodat woningzoekenden weten waar ze aan toe zijn." Hij uitte echter zorgen over het lokale maatwerk en vroeg zich af hoe de wethouder ervoor zorgt dat er voldoende plek blijft voor lokale woningzoekenden.
Mevrouw Van der Heijden van het CDA vroeg naar de reactie van de sociale verhuurders in Haaglanden, die een regionale urgentiecommissie missen in de wijzigingen. Ze waarschuwde voor het risico dat de gemeente zichzelf in de vingers snijdt door preferente beroepsgroepen voorrang te geven.
De heer Elenbaas sprak zijn zorgen uit over de krapte in het middensegment van de huurmarkt. "Er is een tekort van ongeveer 3000 woningen in deze sector," zei hij. Hij vroeg de wethouder hoe het college van plan is om aan deze vraag te voldoen.
De wethouder erkende de uitdagingen en legde uit dat de gemeente werkt aan oplossingen, zoals het aanwijzen van middenhuurwoningen voor statushouders en het onderzoeken van alternatieve huisvestingsmogelijkheden. "We zijn met elkaar deze ingewikkelde puzzel aan het leggen," aldus de wethouder.
Ondanks de zorgen en vragen vanuit de raad, werd het voorstel uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat er geen verdere discussie meer nodig is. De wijziging zal worden bekendgemaakt in het Gemeenteblad en via andere kanalen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Eerste wijziging van de Huisvestingsverordening 2023 vast te stellen. Deze wijziging is ingegeven door aanpassingen in wet- en regelgeving en regionale voorstellen voor technische wijzigingen binnen de Woningmarktregio Haaglanden. Een belangrijke lokale wijziging betreft de invoering van een huisvestingsvergunning voor middeldure huurwoningen. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de inzageperiode van het Ontwerp Besluit, en er is één tekstuele aanpassing gedaan om de terminologie in lijn te brengen met de Huisvestingswet. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en zal op 1 januari 2025 in werking treden. De wijziging wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad en via andere kanalen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontwerp Besluit Eerste wijziging van de Huisvestingsverordening 2023
Samenvatting: Het voorstel betreft de eerste wijziging van de Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023. De aanpassingen zijn ingegeven door wijzigingen in de Huisvestingswet en de Wet betaalbare huur. De wijzigingen omvatten technische verbeteringen en de uitbreiding van de verordening naar middeldure huurwoningen. Daarnaast worden maatregelen overwogen om de negatieve effecten van toeristische verhuur te beperken. De wijzigingen zijn regionaal afgestemd binnen de woningmarktregio Haaglanden. Het voorstel voorziet in een inspraakperiode en benadrukt de noodzaak van participatie van belanghebbenden. De financiële en organisatorische implicaties van de wijzigingen worden ook besproken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de voorgestelde wijzigingen en de context ervan. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de financiële dekking van de wijzigingen.
Rol van de Raad
De raad moet het ontwerpbesluit goedkeuren en kan inspraakreacties overwegen voordat het definitieve besluit wordt genomen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de uitbreiding van de verordening naar middeldure huurwoningen en de aanpak van toeristische verhuur. Er moet ook worden gekozen hoe om te gaan met de inspraakreacties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: specifieke wijzigingen zijn duidelijk, maar meetbare doelen en tijdsgebonden elementen ontbreken soms. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of de voorgestelde wijzigingen worden aangenomen en of er aanpassingen nodig zijn op basis van de inspraakreacties.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door een inspraakperiode en betrokkenheid van belanghebbenden zoals woningcorporaties en huurdersorganisaties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden genoemd, zoals de kosten voor extra personele capaciteit bij toeristische verhuur, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking aangegeven. -
3959-1 Raadsvoorstel Vaststellen Eerste wijziging Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging van de Huisvestingsverordening Leidschendam-Voorburg 2023". Het voorstel betreft technische wijzigingen in de bestaande huisvestingsverordening, die op 1 juli 2023 in werking is getreden. Deze wijzigingen zijn deels regionaal afgestemd binnen de Woningmarktregio Haaglanden en omvatten onder andere de uitbreiding van de verordening naar middeldure huurwoningen. Er zijn geen koerswijzigingen voorgesteld, maar wel technische verbeteringen. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de inspraakperiode.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het zowel de aanleiding, de voorgestelde wijzigingen als de inspraakprocedure beschrijft. Er is ook een verwijzing naar relevante documenten voor verdere details.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorgestelde besluit vast te stellen. De raad moet de wijzigingen in de huisvestingsverordening goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de beslissing om de huisvestingsverordening uit te breiden naar middeldure huurwoningen en de technische verbeteringen goed te keuren zonder koerswijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke datum van inwerkingtreding (1 januari 2025). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de huisvestingsverordening vast te stellen.
Participatie:
Er is een inspraakperiode geweest, maar er zijn geen reacties ontvangen. Dit suggereert beperkte participatie van inwoners of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig of aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Middeldure huurwoningen Technische wijzigingen Huisvestingswet Toeristische verhuur Woningmarktregio Haaglanden Inspraakperiode Woonruimteverdeelsysteem Motie InspraakreactiesVerfijning van de zoekopdracht:
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
M. van Wijk - GBLV
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Agendapunt 4.4 Aanbevelingen rapport rekenkamer over effectiviteit van het woonbeleid
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
A.J.M. Hielkema - D66
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
E. van der Heide - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
F.B. Wilschut - ChristenUnie
G.D. Beek - VVD
F.B. Wilschut - ChristenUnie
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
E. van der Heide - CDA
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
A.J.M. Hielkema - D66
J. Streefkerk - PvdA
G.D. Beek - VVD
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
J. Streefkerk - PvdA
J.M. van Wissen - GBLV
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J.M. van Wissen - GBLV
J. Streefkerk - PvdA
N.P. Muñoz Balvi - D66
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
C.P. Elenbaas - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
F.B. Wilschut - ChristenUnie
J.M. van Wissen - GBLV
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
E. van der Heide - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
A.J.M. Hielkema - D66
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
F.B. Wilschut - ChristenUnie
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
F.B. Wilschut - ChristenUnie
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J.M. van Wissen - GBLV
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J.M. Hielkema - D66
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
E. van der Heide - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
J.M. van Wissen - GBLV
A.J.M. Hielkema - D66
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
B.B.M. Bremer - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
G.D. Beek - VVD
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
01:10:59 - 01:11:37 - 01:15:12 - 01:16:32 - 01:19:08 - 01:19:14 - 01:20:35 - 01:22:32 - 01:23:17 - 01:23:21 - 01:24:13 - 01:25:32 - 01:26:46 - 01:27:39 - 01:27:43 - 01:28:27 - 01:29:27 - 01:30:03 - 01:31:20 - 01:33:13 - 01:35:27 - 01:36:39 - 01:37:35 - 01:44:02 - 01:44:36 - 01:44:55 - 01:46:57 - 01:47:27 - 01:48:14 - 01:48:34 - 01:48:40 - 01:49:09 - 01:49:33 - 01:50:05 - 01:50:54 - 01:51:37 - 01:51:59 - 01:52:09 - 01:52:20