12-03-2019 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Centrumregeling samenwerking gemalendiensten (824). - 20:00
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om toestemming te verlenen aan het college voor het aangaan van de gemeenschappelijke regeling "Centrumregeling samenwerking gemalendiensten", met een startdatum van 1 april 2019. Deze regeling is een vervolg op een eerder intentiebesluit uit 2018 en beoogt een samenwerking tussen de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Delft en Leidschendam-Voorburg voor het beheer en onderhoud van stedelijke afvalwatergemalen en persleidingen. Pijnacker-Nootdorp zal als centrumgemeente fungeren. Het doel van de samenwerking is om de kwaliteit van de dienstverlening te behouden, de kwetsbaarheid te verminderen en een toekomstbestendige voorziening te creëren. De samenwerking draagt bij aan een gezond woon- en leefklimaat door effectief afvalwaterbeheer. De voordelen van de samenwerking zijn onder andere een toekomstbestendige organisatie, behoud van praktijkkennis en betere mogelijkheden voor personeelsontwikkeling. Er zijn geen extra structurele kosten, maar wel eenmalige frictiekosten voor Leidschendam-Voorburg. De samenwerking kan leiden tot een tijdelijke lichte daling in de bedrijfszekerheid van gemalen, maar blijft voldoen aan de eisen van het Water- en Rioleringsplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Centrumregeling samenwerking gemalendiensten". Het voorstel beoogt de oprichting van een gemeenschappelijke regeling voor het beheer en onderhoud van gemalen en persleidingen voor stedelijk afvalwater tussen de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Delft en Leidschendam-Voorburg. De gemeente Pijnacker-Nootdorp zal als centrumgemeente fungeren. Het doel is om de kwaliteit van de dienstverlening te behouden, de kwetsbaarheid te verminderen en een toekomstbestendige voorziening te creëren. De samenwerking moet leiden tot een efficiënter beheer en een betere voorbereiding op toekomstige uitdagingen, zoals klimaatverandering.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, achtergrondinformatie en een overzicht van de betrokken partijen en hun rollen. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details verschaffen over de juridische en operationele aspecten van de samenwerking.
Rol van de Raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college om de gemeenschappelijke regeling aan te gaan. Dit is een vereiste volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde samenwerking en de bijbehorende financiële en operationele implicaties. Er moet ook worden overwogen hoe de samenwerking de autonomie van de individuele gemeenten beïnvloedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar meetbare doelen en evaluatiecriteria ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de bedrijfszekerheid van gemalen in Leidschendam-Voorburg kan als een risico worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de gemeenschappelijke regeling aan te gaan en de startdatum van 1 april 2019 te bevestigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ondernemingsraad is geraadpleegd en dat hun advies wordt meegenomen in de besluitvorming. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de samenwerking gericht is op het verbeteren van de infrastructuur voor afvalwaterbeheer, wat bijdraagt aan een gezond leefklimaat en beter voorbereid is op klimaatverandering.
Financiële Gevolgen:
De samenwerking leidt niet tot extra structurele kosten, maar er zijn wel eenmalige frictiekosten van €31.000 voor Leidschendam-Voorburg, gedekt uit de rioolheffing. De dekking van overheadkosten wordt beïnvloed door de personeelsverandering, wat een jaarlijks nadeel van €75.000 vanaf 2020 met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerking Gemalenbeheer Afvalwater Centrumregeling Pijnacker-Nootdorp Delft Kwetsbaarheid Bedrijfszekerheid Overheadkosten KlimaatveranderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:00
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.P. Bregman - ChristenUnie
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
C.P. Bregman - ChristenUnie
Onbekende spreker -
F.L.M. Duijn - CDA
Agendapunt 2.c Lijst van Ingekomen stukken 12 maart 2019. - 20:00
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: opheffen geheimhouding van diverse stukken (1037). - 20:00
Geheimhouding op gemeentelijke stukken opgeheven: "Transparantie is cruciaal"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten de geheimhouding op een aantal gemeentelijke stukken op te heffen. Dit besluit volgt het jaarlijkse protocol dat beoordeelt of geheimhouding nog noodzakelijk is. Het college heeft aangegeven dat de geheimhouding kan worden opgeheven voor specifieke documenten, waaronder de raadsbrief over de waardering van de parkeergarage Damplein.
Samenvatting
Het presidium van Leidschendam-Voorburg adviseert de gemeenteraad om de geheimhouding op bepaalde stukken op te heffen. Dit gebeurt in overeenstemming met het protocol dat aan het einde van elk kalenderjaar beoordeelt of de geheimhouding op gemeentelijke stukken nog nodig is. De griffie houdt een openbaar register bij dat via de gemeentelijke website toegankelijk is. Het college heeft aangegeven dat de geheimhouding kan worden opgeheven voor de volgende stukken: de raadsbrief over de waardering van de parkeergarage Damplein, het raadsvoorstel over afspraken met Schouten & De Jong Bouwfonds betreffende het project Leidschendam Centrum, en het raadsvoorstel over de opheffing van geheimhouding van beraadslagingen van de commissie Openbaar Gebied van 29 november 2016, voor zover het Avalex betreft.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Raadsvoorstel opheffen geheimhouding van diverse stukken (1037)." Het betreft een voorstel om de geheimhouding op diverse gemeentelijke stukken op te heffen. Deze geheimhouding was eerder opgelegd en bekrachtigd door de gemeenteraad. Het voorstel is gebaseerd op een jaarlijks protocol waarbij wordt beoordeeld of de redenen voor geheimhouding nog steeds van toepassing zijn. Het college heeft aangegeven dat de geheimhouding op drie specifieke stukken kan worden opgeheven: een rapportage over de waardering van een parkeergarage, afspraken met een bouwfonds over een project, en beraadslagingen van een commissie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke stukken het betreft en waarom de geheimhouding kan worden opgeheven. Het bevat ook een verwijzing naar het protocol en het register dat wordt bijgehouden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de geheimhouding op de genoemde stukken daadwerkelijk wordt opgeheven. Dit is een formele stap die vereist is om de stukken openbaar te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet overwegen of het opheffen van de geheimhouding in het publieke belang is en of er geen risico's verbonden zijn aan het openbaar maken van de informatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van het voorstel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de geheimhouding op de genoemde stukken wordt opgeheven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om administratieve en juridische kwesties.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van het onderwerp. Het opheffen van geheimhouding heeft doorgaans geen directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Presidium Griffier Protocol Openbaar register College Raadsbrief Parkeergarage Damplein Schouten & De Jong Bouwfonds AvalexVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.f raadsvoorstel: Aanwijzing van de secretaris van de rekenkamercommissie. - 20:00
G.M. Lappee benoemd tot nieuwe secretaris rekenkamercommissie
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met de benoeming van de heer G.M. Lappee als nieuwe secretaris van de rekenkamercommissie voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Lappee volgt de heer M.C. Teunissen op, die na 13 jaar afscheid neemt.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de benoeming van de heer G.M. Lappee als nieuwe secretaris van de rekenkamercommissie voor de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg, voor de periode van 1 maart 2019 tot 1 maart 2021. Dit besluit is nodig vanwege het vertrek van de huidige secretaris, de heer M.C. Teunissen, die na 13 jaar zijn functie neerlegt. De selectiecommissie heeft uit 13 sollicitanten de heer Lappee als meest geschikte kandidaat gekozen. Zijn benoeming kan vier keer met 12 maanden worden verlengd. De raad wordt uitgenodigd voor een afscheidsreceptie en minisymposium ter ere van de heer Teunissen op 29 maart in het gemeentehuis van Oegstgeest. Het voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie.
-
Raadsvoorstel aanwijzing Gerard Lappee als secretaris van de rekenkamercommissie.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel aanwijzing secretaris van de rekenkamercommissie Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer G.M. Lappee als nieuwe secretaris van de rekenkamercommissie voor de periode van 1 maart 2019 tot 1 maart 2021. Dit is noodzakelijk vanwege het vertrek van de huidige secretaris, de heer M.C. Teunissen, die na 13 jaar zijn functie neerlegt. De selectiecommissie heeft uit 13 sollicitanten de heer Lappee als meest geschikte kandidaat gekozen. De benoeming kan vier keer met 12 maanden worden verlengd. Het voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de benoeming, de selectieprocedure, en de termijn van de benoeming duidelijk uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het besluit te nemen over de benoeming van de nieuwe secretaris van de rekenkamercommissie. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde kandidaat.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en procedurele kwestie betreft. De raad moet echter wel vertrouwen hebben in de selectieprocedure en de geschiktheid van de voorgestelde kandidaat.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van de benoemingsperiode en de mogelijkheid tot verlenging. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de heer G.M. Lappee te benoemen als secretaris van de rekenkamercommissie en de heer M.C. Teunissen te bedanken voor zijn inzet.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele benoeming betreft.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het een benoeming betreft, zijn de financiële implicaties waarschijnlijk beperkt tot salaris en eventuele bijkomende kosten, die vermoedelijk binnen de bestaande begroting vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Secretaris G.M. Lappee M.C. Teunissen Vacature Selectiecommissie Afscheidsreceptie Minisymposium Benoeming SollicitantenVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Opdracht accountantsdiensten 2019-2023. - 20:00
Nieuwe Accountant voor Leidschendam-Voorburg: Publieke Sector Accountants aan Zet
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de gunning van een nieuwe opdracht voor accountantsdiensten aan Publieke Sector Accountants. Deze beslissing volgt op een Europese aanbesteding die vier sterke kandidaten opleverde. De nieuwe overeenkomst, die loopt van 2019 tot 2023, brengt wel hogere kosten met zich mee.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de accountantsdiensten voor de komende jaren toe te wijzen aan Publieke Sector Accountants met enthousiasme ontvangen. De huidige accountant stopt na de controle van de jaarrekening 2018, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk was. De raad was verheugd dat er dit keer vier sterke aanbiedingen waren, in tegenstelling tot de vorige aanbesteding waarbij slechts één kandidaat zich aandiende."Er zijn vier hele mooie aanbiedingen gekomen. We zijn ontzettend blij met de uitkomst," aldus een raadslid van GroenLinks. De fractie stemde dan ook volmondig voor het voorstel. De financiële lasten van de nieuwe aanbesteding zijn € 50.000 per jaar hoger dan voorheen, maar deze kosten worden opgenomen in de kadernota 2020-2023.
De namen van de inschrijvers werden tijdens de vergadering bekendgemaakt, waarna de winnaar, Publieke Sector Accountants, werd aangekondigd. "Dat is de winnaar vanuit de aanbesteding," bevestigde de voorzitter, met dank aan de begeleidingscommissie bestaande uit de heren Kist, Steutel en Strauss.
De nieuwe overeenkomst biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om eigen accenten te plaatsen bij de accountantscontrole, wat bijdraagt aan een goed functionerende democratie. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 kan de nieuwe raad starten met de aanbesteding voor de periode na 31 augustus 2023.
Met de unanieme instemming van de raad is de weg vrijgemaakt voor een nieuwe fase in de accountantscontrole van de gemeente Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de gunning van een nieuwe opdracht voor accountantsdiensten voor de periode 2019-2023, aangezien het contract met de huidige accountant afloopt na de controle van de jaarrekening 2018. De raad wordt gevraagd om de opdracht te gunnen aan de winnende inschrijver van een Europese aanbesteding, waarbij de inschrijving de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. De financiële lasten van deze nieuwe aanbesteding zijn € 50.000 per jaar hoger dan voorheen, en deze kosten worden opgenomen in de kadernota 2020-2023. De raad heeft de verantwoordelijkheid voor de accountantscontrole volgens de Controleverordening van de gemeente Leidschendam-Voorburg 2015. Het voorstel draagt bij aan een goed functionerende democratie en biedt de mogelijkheid voor de raad om eigen accenten te plaatsen bij de accountantscontrole. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 kan de nieuwe raad starten met de aanbesteding voor de periode na 31 augustus 2023. De namen van de inschrijvers worden tijdens de raadsvergadering bekendgemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel tot opdracht accountantsdiensten 2019-2023". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om goedkeuring voor de gunning van accountantsdiensten voor de periode 2019-2023. Dit is noodzakelijk omdat het huidige contract afloopt na de controle van de jaarrekening 2018. De raad moet de opdracht verlenen aan de winnende inschrijver van een Europese aanbesteding. De financiële lasten stijgen met €50.000 per jaar, wat in de kadernota 2020-2023 wordt verwerkt. De raad kan eigen accenten toevoegen aan de accountantscontrole en heeft de mogelijkheid om in 2022 een nieuwe aanbesteding te starten voor de periode na 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de aanleiding, de procedure, en de financiële consequenties. Echter, de namen van de inschrijvers worden pas tijdens de raadsvergadering bekendgemaakt, wat de transparantie enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor de opdrachtverlening van de accountantscontrole en moet het besluit nemen om de opdracht te gunnen aan de winnende inschrijver. Daarnaast kan de raad eigen accenten toevoegen aan de controle.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde gunning en de bijbehorende financiële consequenties. Ook moet de raad bepalen of zij extra accenten wil toevoegen aan de accountantscontrole.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële impact had gedetailleerder kunnen worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de opdracht voor accountantsdiensten te gunnen aan de winnende inschrijver en de griffier te mandateren om de berichtgeving te ondertekenen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij dit soort technische en administratieve besluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om administratieve en financiële aspecten van de gemeentelijke accountantscontrole.
Financiële Gevolgen:
De financiële lasten stijgen met €50.000 per jaar. Deze verhoging wordt structureel verwerkt in de kadernota 2020-2023. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar het lijkt te worden opgenomen in de reguliere begrotingscyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantsdiensten Aanbesteding Gunningsadvies Inschrijvers Bezwaartermijn Controleverordening Jaarrekening Prijs-kwaliteitverhouding Financiële consequenties KadernotaVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Vaststellen aanbeveling rapport Rekenkamercommissie (RKC) inzake onderzoek naar de 'Toegang tot voorzieningen in de Wmo'. - 20:00
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Neemt Besluit over Wmo-rapport
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de aanbevelingen uit het rapport van de rekenkamercommissie over de toegang tot Wmo-voorzieningen. Het rapport, dat op 15 november 2018 werd gepresenteerd, bevat belangrijke conclusies en aanbevelingen die nu door de raad zijn overgenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen dinsdagavond werd het rapport van de rekenkamercommissie over de toegang tot voorzieningen in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) besproken. Het presidium had eerder al vastgesteld dat de fracties de aanbevelingen steunen en stelde voor deze middels een raadsbesluit over te nemen. Het college is verzocht de aanbevelingen te implementeren en de raad op de hoogte te houden van de voortgang.De vergadering verliep grotendeels soepel, hoewel er enige discussie ontstond over de vermelding van de accountant in het raadsbesluit. Raadslid Rozenberg merkte op: "Met het raadsbesluit staat niet de naam van de accountant en ik vind dat bijzonder. Volgens mij moet dat er wel in staan." Dit leidde tot een korte discussie, waarna werd besloten dat de griffie de verdere afwikkeling zou verzorgen.
Een ander punt van discussie was de communicatie naar de betrokken deelnemers. Raadslid Kist gaf aan dat de deelnemers nog niet geïnformeerd waren, omdat er eerst een besluit door het college moest worden genomen. "We hebben eigenlijk voor onze beurt gesproken, maar dan moeten we heel snel brieven de deur uit doen, zodat iedereen geïnformeerd is over het besluit dat we hebben genomen," aldus Kist.
Na deze punten van orde werd het besluit unaniem vastgesteld en werd bekendgemaakt welke aanbesteding de winnaar was. "We hebben het besluit nu genomen en bekendgemaakt wie de winnaar is. Dus daarmee is dit punt nu afgewikkeld," concludeerde de voorzitter.
Met de vaststelling van de aanbevelingen uit het rapport van de rekenkamercommissie zet de gemeente een belangrijke stap in het verbeteren van de toegang tot Wmo-voorzieningen voor haar inwoners. De raad kijkt uit naar de implementatie van de aanbevelingen en de voortgangsrapportages van het college.
Samenvatting
De raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een besluit te nemen over het rapport van de rekenkamercommissie getiteld 'Toegang tot voorzieningen in de Wmo', gedateerd 15 november 2018. Het rapport bevat conclusies en aanbevelingen over de toegang tot Wmo-voorzieningen. De raad moet beslissen of zij deze aanbevelingen overneemt. Het presidium heeft tijdens een bespreking op 19 februari 2019 vastgesteld dat de fracties de aanbevelingen steunen en stelt voor deze middels een raadsbesluit over te nemen. Daarnaast wordt het college verzocht de ambtelijke organisatie op te dragen de praktische aanbevelingen te implementeren en de raad te informeren over de voortgang.
-
Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen rapport rekenkamercommissie Toegang Wmo.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen rapport rekenkamercommissie ‘Toegang tot voorzieningen in de Wmo’.
Samenvatting: Het voorstel betreft het overnemen van aanbevelingen uit een rapport van de rekenkamercommissie over de toegang tot voorzieningen in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het rapport, gedateerd 15 november 2018, bevat conclusies en aanbevelingen die de raad moet beoordelen. Het presidium stelt voor om de aanbevelingen over te nemen en het college te verzoeken de praktische aanbevelingen te implementeren. De raad wordt gevraagd om de voortgang te monitoren. Het doel is om de toegang tot Wmo-voorzieningen te verbeteren en te waarborgen dat de aanbevelingen effectief worden uitgevoerd.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de aanbevelingen van de rekenkamercommissie als de context en het proces van besluitvorming omvat. Het biedt een duidelijke richting voor de raad en het college.
Rol van de Raad
De raad moet de aanbevelingen van de rekenkamercommissie beoordelen en besluiten of deze worden overgenomen. Daarnaast moet de raad het college verzoeken om de aanbevelingen te implementeren en de voortgang te monitoren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamercommissie onderschrijven. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de verschillende fracties met betrekking tot de Wmo.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de implementatie en monitoring van de aanbevelingen. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of indicatoren genoemd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen en het college te verzoeken deze te implementeren en de voortgang te rapporteren.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming en implementatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op de toegang tot Wmo-voorzieningen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.
Context en Reden voor het Besluit
Het besluit wordt voorgelegd in de context van een rapport van de rekenkamercommissie dat aanbevelingen doet om de toegang tot Wmo-voorzieningen te verbeteren. De raad moet bepalen of zij de aanbevelingen overneemt en het college opdracht geeft tot implementatie. Het is een reactie op de bevindingen van de rekenkamercommissie en een stap in het verbeteren van de Wmo-dienstverlening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Rapport Aanbevelingen Toegang tot voorzieningen Wmo Conclusies Implementeren Voortgang Raadsforum PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
Agendapunt 2.i Raadsvoorstel: Bekrachtiging geheimhouding bijlage bij Raadsbrief (1034) technische vraag 4 GBLV (1035). - 20:00
Samenvatting
De raad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de voorlopige geheimhouding van een bijlage bij een raadsbrief te bekrachtigen. Deze geheimhouding is opgelegd door het college in reactie op een verzoek van de fractie GBLV om inzage in aanbestedingsstukken die verband houden met een verkeersonderzoek voor het project bereikbaarheid Damcentrum. De geheimhouding is noodzakelijk omdat de bijlage gevoelige bedrijfsinformatie bevat die vertrouwelijk is verstrekt in het kader van een aanbestedingsprocedure. Openbaarmaking van deze informatie zou in strijd zijn met de Aanbestedingswet. De raad moet deze geheimhouding in de eerstvolgende vergadering bekrachtigen om te voorkomen dat deze vervalt. Het voorstel draagt bij aan het doel om de raad goed te informeren over de planning en uitvoering van beleid voor een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente. Indien de raad inhoudelijk wil overleggen over de geheimhouding, wordt dit verzocht achter gesloten deuren te doen. Een conceptbesluit voor de bekrachtiging is bijgevoegd.
-
1035 Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding bijlage bij Raadsbrief (1034) technische vraag 4 GBLV.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding bijlage bij Raadsbrief (1034) technische vraag 4 GBLV". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de voorlopige geheimhouding van een bijlage bij een raadsbrief te bekrachtigen. Deze bijlage bevat gevoelige bedrijfsinformatie uit een offerte die in het kader van een aanbestedingsprocedure vertrouwelijk aan de gemeente is verstrekt. De geheimhouding is noodzakelijk om te voldoen aan de Aanbestedingswet en de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Zonder bekrachtiging door de raad vervalt de geheimhouding automatisch.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de wettelijke basis voor de geheimhouding uiteenzet. Het bevat ook een concept raadsbesluit en verwijst naar relevante wetgeving.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorlopige geheimhouding bekrachtigen om te voorkomen dat deze vervalt. Dit is een formele rol waarbij de raad de vertrouwelijkheid van de informatie moet waarborgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de geheimhouding bekrachtigt, wat impliceert dat zij akkoord gaat met de noodzaak van vertrouwelijkheid zoals voorgesteld door het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt dat de geheimhouding in de eerstvolgende raadsvergadering moet worden bekrachtigd. Het is meetbaar in termen van de actie (bekrachtiging) die moet worden ondernomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de bijlage te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en vertrouwelijkheidskwesties.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen, aangezien het zich richt op de juridische aspecten van geheimhouding. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, maar dit lijkt niet relevant voor de aard van het voorstel.
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Parkeerbalans en parkeermaatregelen Leidschendam Centrum (907) - 20:00
Bomenkap in Leidschendam-Voorburg: Onrust en Onvoldoende Communicatie
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteert over de bomenkap in de gemeente. Inwoners klagen over gebrekkige communicatie en onduidelijke informatie over kapvergunningen. De wethouder belooft verbetering, maar de kritiek blijft aanhouden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is opnieuw de bomenkap een heet hangijzer. Raadsleden uitten hun zorgen over de manier waarop de gemeente omgaat met het kappen van bomen en de communicatie daarover naar de inwoners. Gemeentebelangen-raadslid Hartsink opende het debat met scherpe kritiek: "De praktijk strookt niet met de woorden van de wethouder. Inwoners worden niet betrokken en informatie is vaak onjuist."Hartsink wees op recente gevallen van bomenkap waarbij bewoners niet geïnformeerd waren, zoals aan de Overbrugkade en de Bonifaciusstraat. "Er is geen samenwerking met inwoners, terwijl de wethouder eerder zei dat dit altijd gebeurt," aldus Hartsink. Hij vroeg zich af hoe dit zich verhoudt tot de doelstelling van de gemeente om meer groen te realiseren.
GroenLinks-raadslid Van der Gronde sloot zich aan bij de kritiek en vroeg de wethouder om de informatie over bomenkap transparanter te maken. "De antwoorden op de vragen van mijn collega Hartsink laten zien dat het mogelijk is om deze informatie op de gemeentelijke website te publiceren," stelde Van der Gronde. Ze vroeg de wethouder om de motie over transparantie in bomenkap te ondersteunen.
Ook de VVD mengde zich in het debat. Raadslid Brands benadrukte het belang van duidelijke communicatie over kapvergunningen. "Burgers moeten altijd de mogelijkheid hebben om bezwaar te maken. De huidige informatie is vaak onduidelijk en misleidend," aldus Brands. Hij pleitte voor betere plaatsaanduidingen en duidelijke vermelding van de reden voor kap en herplanting.
Wethouder Stemerdink erkende dat de communicatie beter kan en beloofde verbetering. "We gaan kijken hoe we de informatievoorziening kunnen verbeteren en transparanter kunnen maken," zei de wethouder. Ze gaf aan dat er gewerkt wordt aan een digitaal platform om inwoners beter te informeren over bomenkap en herplanting.
Toch blijft de kritiek aanhouden. Raadsleden willen dat de gemeente sneller en duidelijker communiceert en inwoners actief betrekt bij beslissingen over groen in hun omgeving. Het debat over bomenkap in Leidschendam-Voorburg lijkt voorlopig nog niet voorbij.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Parkeerbalans Leidschendam Centrum 2018 vast te stellen als dynamisch toetsingskader voor toekomstige bouwplannen. Dit besluit volgt op kritiek dat de vorige balans niet op drukke momenten was gemeten. De herijkte balans toont een te hoge parkeerdruk, vooral op zaterdagavond. Er is een plan van aanpak opgesteld om de parkeerdruk te verlagen, met maatregelen die de druk met circa 40% kunnen verminderen. Het college stelt voor om geen extra parkeergarage bij Leytsche Hof te bouwen vanwege de hoge kosten en alternatieve maatregelen die goedkoper zijn en vergelijkbare resultaten bieden. Daarnaast wordt een blauwe zone ingevoerd in parkeergarage Damplein om de parkeerdruk te verlichten na het vervallen van het tijdelijke parkeerterrein Molenpad.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Parkeerbalans en parkeermaatregelen Leidschendam Centrum". Het voorstel behelst de vaststelling van de Parkeerbalans Leidschendam Centrum 2018 als dynamisch toetsingskader voor toekomstige bouwplannen. Tevens wordt voorgesteld geen extra openbare parkeergarage bij Leytsche Hof te realiseren. De herijking van de parkeerbalans is een reactie op kritiek dat eerdere tellingen niet op drukke momenten plaatsvonden. Het voorstel bevat ook maatregelen om de parkeerdruk te verlichten, zoals het invoeren van een blauwe zone in parkeergarage Damplein en het realiseren van extra parkeerplaatsen elders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een herijkte parkeerbalans, een plan van aanpak voor parkeermaatregelen, en een onderbouwing voor de keuze om geen extra parkeergarage te bouwen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële dekkingsplannen voor de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd de herijkte parkeerbalans vast te stellen en een besluit te nemen over de al dan niet realisatie van een extra parkeergarage. De raad moet ook de voorgestelde maatregelen beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde parkeerbalans en de keuze om geen extra parkeergarage te bouwen. Dit omvat het afwegen van kosten, parkeerdruk en de impact op de bereikbaarheid van het centrum.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn voor de implementatie van maatregelen. Echter, de financiële dekking en concrete meetbare resultaten van de maatregelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de haalbaarheid van de maatregelen is afhankelijk van verdere uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de parkeerbalans vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde maatregelen, inclusief de keuze om geen extra parkeergarage te bouwen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden met de klankbordgroep Parkeerbeleid Leidschendam Centrum. Er is draagvlak voor de maatregelen, zoals blijkt uit de inloopbijeenkomst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op parkeerdruk en bereikbaarheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met kostenramingen van € 6,2 miljoen voor extra parkeerplaatsen bij Leytsche Hof. Er is geen gedetailleerd dekkingsplan gepresenteerd, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerbalans Parkeerdruk Bouwplannen Herijking Parkeergarage Molenpad Leytsche Hof Blauwe zone Parkeermaatregelen KlankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
D.A. Blokland - PvdA
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.P. Bregman - ChristenUnie
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C.P. Bregman - ChristenUnie
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
Onbekende spreker
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
W.E.J. Jorissen - D66
J.J. Bouw - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B.B.M. Bremer - Wethouder
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
Onbekende spreker
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. Bouw - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.R. Hartsinck - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
J.J. Bouw - CDA
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
00:21:24 - 00:21:43 - 00:22:07 - 00:22:15 - 00:23:06 - 00:24:04 - 00:26:23 - 00:26:31 - 00:28:00 - 00:29:02 - 00:29:39 - 00:29:50 - 00:30:16 - 00:31:20 - 00:31:52 - 00:32:13 - 00:32:40 - 00:33:01 - 00:43:21 - 00:43:28 - 00:43:37 - 00:44:14 - 00:45:08 - 00:45:24 - 00:45:56 - 00:49:48 - 00:51:46 - 00:51:57 - 00:53:05 - 00:56:32 - 00:56:52 - 00:58:02 - 00:58:11 - 00:58:24 - 00:58:57 - 01:01:35 - 01:01:42 - 01:02:27 - 01:05:16 - 01:05:27 - 01:05:58 - 01:06:06 - 01:06:54 - 01:06:59 - 01:07:13 - 01:07:46 - 01:08:39 - 01:09:47 - 01:10:01 - 01:10:37 - 01:10:50 - 01:11:05 - 01:11:41 - 01:12:15 - 01:12:25 - 01:12:27 - 01:13:46 - 01:15:53 - 01:16:06 - 01:16:16 - 01:16:24 - 01:17:49 - 01:18:11 - 01:21:09 - 01:21:21 - 01:21:45 - 01:26:02 - 01:29:35 - 01:29:54 - 01:31:42 - 01:31:52 - 01:33:10 - 01:33:24 - 01:33:45 - 01:33:56 - 01:35:33 - 01:36:03 - 01:36:48 - 01:37:21 - 01:37:51 - 01:39:00 - 01:39:09 - 01:39:50 - 01:40:32 - 01:41:16 - 01:41:39 - 01:42:14 - 01:42:29 - 01:42:58 - 01:43:21 - 01:44:05 - 01:57:01 - 01:58:17 - 01:59:17 - 01:59:51 - 02:00:24 - 02:01:51 - 02:02:24 - 02:03:11 - 02:03:41 - 02:03:54 - 02:05:02 - 02:05:16 - 02:05:50 - 02:06:46 - 02:07:08 - 02:09:17 - 02:09:36 - 02:09:54 - 02:11:13 - 02:13:59 - 02:14:44 - 02:16:38 - 02:18:34 - 02:19:50 - 02:20:29 - 02:24:38 - 02:25:58 - 02:26:52
P.F. Rozenberg - GBLV
M.J.R. Hartsinck - GBLV
Agendapunt 3.c.1 Voortzetting bespreking: Raadsvoorstel: Vaststellen Detailhandels- en horecastructuurvisie 2019 Leidschendam-Voorburg (843). - 21:30
Nieuwe Detailhandels- en Horecastructuurvisie: Een Stap naar Economische Vitaliteit
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de nieuwe Detailhandels- en Horecastructuurvisie 2019 besproken, die de oude visie uit 2013 moet vervangen. Deze visie is een belangrijk onderdeel van de Economische agenda 2017-2020 en richt zich op de versterking van de vier hoofdcentra, met speciale aandacht voor de Mall of the Netherlands.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd de nieuwe Detailhandels- en Horecastructuurvisie 2019 uitvoerig besproken. De visie, die de oude versie uit 2013 moet vervangen, is bedoeld om de economische vitaliteit van de gemeente te bevorderen door de vier hoofdcentra te versterken: Leidsenhage, De Julianabaan, Oud-Voorburg (Huygenskwartier) en Leidschendam-Centrum. Een belangrijk onderdeel van de visie is de focus op de Mall of the Netherlands als centrum voor recreatief winkelen.De heer Van Wijk opende het debat met kritiek op de visie. "Een visie moet iets zeggen, moet een boodschap hebben," benadrukte hij. Hij miste een duidelijke rode draad en doelstellingen voor de lange termijn. Van Wijk pleitte voor een ondernemersfonds voor de Julianabaan, vergelijkbaar met die in andere winkelcentra, hoewel hij erkende dat de ondernemers daar momenteel niet voor openstaan.
De heer Maslouhi van D66 was positiever en complimenteerde de wethouders voor hun werkwijze. Hij vroeg echter om duidelijkheid over het uitvoeringsplan voor de Julianabaan en uitte zorgen over de impact van de ontwikkelingen in de Binckhorst op de lokale detailhandel. "Hoe kijkt de wethouder hier tegenaan?" vroeg hij zich af.
GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Van Rossem, was aanvankelijk kritisch, maar toonde zich tevreden met de aanpassingen die na overleg met de wethouder waren doorgevoerd. "Het kan natuurlijk altijd groener en met wat minder parkeerplaatsen, maar ik ben blij dat de wethouder ons tegemoet is gekomen," aldus Van Rossem.
Wethouder Van Eekelen reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat de visie nu ook aspecten van duurzaamheid en innovatieve concepten bevat. Ze erkende de zorgen over de Binckhorst, maar zag vooral kansen voor de Julianabaan en het Huygenskwartier. "We zijn bezig met een promotieplan om zoveel mogelijk aandacht te vragen van die winkelgebieden bij de bewoners van de Binckhorst," legde ze uit.
De vergadering eindigde met de toezegging dat de visie in de volgende vergadering ter besluitvorming zal worden voorgelegd, samen met een motie van D66 over functiemenging en blurring. De gemeenteraad lijkt klaar om een stap te zetten naar een economisch vitalere toekomst voor Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Detailhandels- en horecastructuurvisie 2019 vast te stellen en de Detailhandelsvisie 2013 in te trekken. Dit besluit is een actiepunt uit de Economische agenda 2017-2020 en draagt bij aan het doel van een economisch vitale gemeente. De nieuwe visie richt zich op de versterking van de vier hoofdcentra: Leidsenhage, De Julianabaan, Oud-Voorburg (Huygenskwartier), en Leidschendam-Centrum, met een speciale focus op de Mall of the Netherlands voor recreatief winkelen. De visie speelt in op veranderingen in consumentengedrag en de winkelmarkt, en benadrukt de concentratie van detailhandel in kernwinkelgebieden, terwijl horeca in specifieke gevallen buiten deze gebieden kan worden ondersteund. Het uitvoeringsbeleid, inclusief horecabeleid en terrassenbeleid, zal worden herzien en geactualiseerd. De visie is opgesteld in samenwerking met lokale ondernemers en vervolgacties zullen in overleg met hen worden besproken.
-
843 Raadsvoorstel Vaststellen Detailhandels- en horecastructuurvisie 2019 Leidschendam-Voorburg.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen van de Detailhandels- en horecastructuurvisie 2019 Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Detailhandels- en horecastructuurvisie 2019 voor Leidschendam-Voorburg en de intrekking van de Detailhandelsvisie 2013. Deze visie richt zich op de versterking van de vier hoofdcentra, met een speciale focus op de Mall of the Netherlands als recreatief winkelgebied. De visie speelt in op veranderend consumentengedrag en de noodzaak voor een andere voorzieningenstructuur binnen winkelcentra. Het doel is een economisch vitale gemeente te bevorderen door detailhandel te concentreren in kernwinkelgebieden en horeca in specifieke gevallen buiten deze gebieden toe te staan. De visie is opgesteld in samenspraak met lokale ondernemers.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke visie en strategie voor de detailhandel en horeca in de gemeente, inclusief concrete acties en maatregelen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de specifieke uitvoeringsplannen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de nieuwe detailhandelsvisie vast te stellen en de oude visie in te trekken. De raad moet ook de strategische keuzes goedkeuren die in de visie worden voorgesteld.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de concentratie van detailhandel in kerngebieden en de mate waarin horeca buiten deze gebieden wordt toegestaan. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de ondersteuning van buurtcentra en de focus op de Mall of the Netherlands.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelen en acties, maar mist meetbare criteria en tijdsgebonden elementen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoeringsplannen moeten nog worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Detailhandels- en horecastructuurvisie 2019 vast te stellen en de Detailhandelsvisie 2013 in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de visie is opgesteld in samenspraak met ondernemers in de gemeente, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de focus op een vitale economie en functiemenging.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsplannen. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder moet worden uitgewerkt in de uitvoeringsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Detailhandels- en horecastructuurvisie 2019 Economische agenda 2017-2020 Mall of the Netherlands Hoofdcentra Uitvoeringsprogramma Functiemenging Kernwinkelgebieden Veranderend consumentengedrag Ondernemersoverleg Vitale economieVerfijning van de zoekopdracht: