11-01-2018 Commissie Maatschappelijke Activiteiten
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
Agendapunt 2 Spreekrecht burgers (maximaal 30 minuten). - 19:35
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
D.A. Blokland - PvdA
Agendapunt 6 HAMERSTUK: Terugkoppelingen werkgroepen. - 20:00
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Agendapunt 7 HAMERSTUK: Terugkoppeling gemeenschappelijke regelingen. - 20:00
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
Agendapunt 8.a BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel vaststellen zienswijze herziene begroting 2018 DSW. - 20:00
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herziene begroting 2018 voor DSW, waarin de gemeentelijke bijdrage voor Leidschendam-Voorburg is vastgesteld op € 692.432. Het voorstel beschrijft de financiële problemen bij DSW, veroorzaakt door onvoldoende transparantie en bedrijfsvoering in het verleden. De nieuwe directeur heeft een strategie ontwikkeld om de financiële situatie te verbeteren, maar een kostendekkende begroting is niet haalbaar zonder gemeentelijke bijdragen. De raad wordt uitgenodigd om een zienswijze op de begroting te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie, oorzaken van het tekort, en de voorgestelde maatregelen. Het biedt een goed inzicht in de uitdagingen en de noodzakelijke stappen voor verbetering.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de herziene begroting. Dit biedt de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de financiële en strategische keuzes van DSW.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage en de strategie voor de toekomst van DSW. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van financiële middelen en de sociale doelstellingen van de organisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelstellingen. Echter, de haalbaarheid (Achievable) van een kostendekkende bedrijfsvoering zonder gemeentelijke bijdragen is niet gegarandeerd. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden (Time-bound) doelen voor het bereiken van een financieel gezonde situatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde gemeentelijke bijdrage en de bijbehorende zienswijze op de begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de doelgroep in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische herstructurering.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een hogere gemeentelijke bijdrage dan oorspronkelijk begroot. Het voorstel suggereert dat het tekort ten laste van het begrotingssaldo moet worden gebracht, wat implicaties heeft voor de gemeentelijke financiën. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor de hogere bijdrage, wat een risico vormt voor de begroting van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
DSW Herziene begroting Financiële administratie Bedrijfsvoering Subsidieresultaat Bedrijfsresultaat Herstructurering Taakstelling Toekomstscenario SW-personeelVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
M. van der Houwen - VVD
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
M. van der Houwen - VVD
Agendapunt 8.b BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel besluitvorming Intentieverklaring uitwerking toekomstscenario DSW. - 20:30
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herstructurering van de governance van het sociaal netwerkbedrijf DSW, waarbij de gemeente Zoetermeer als centrumgemeente fungeert. Het huidige samenwerkingsverband tussen de gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk wordt beëindigd. Het voorstel beoogt een efficiëntere organisatie en betere lokale werkplekvoorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking. De financiële en juridische consequenties van deze herstructurering zijn in kaart gebracht, met als doel de gemeenteraad te laten besluiten over de voortzetting van dit proces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor de juridische, financiële en organisatorische aspecten van de herstructurering. Het bevat echter veel technische details die de leesbaarheid kunnen bemoeilijken voor niet-ingewijden.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in verschillende stadia beslissingen te nemen over de voortgang van het proces, inclusief de goedkeuring van de intentieverklaring en het uiteindelijke opheffingsplan van de Gemeenschappelijke Regeling DSW.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toekomst van de samenwerking tussen de gemeenten en de keuze voor een nieuw governancemodel. Dit omvat het overdragen van eigenaarschap aan Zoetermeer en de gevolgen voor lokale werkgelegenheid en dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële consequenties en tijdlijnen, maar mist concrete doelen voor de sociale impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de intentieverklaring en de verdere uitwerking van het toekomstscenario waarbij Zoetermeer de centrumgemeente wordt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar richt zich op bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen variëren van €5,9 miljoen tot €13,6 miljoen, afhankelijk van het scenario. De kosten worden verdeeld onder de gemeenten en vastgelegd in een liquidatieplan. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de kosten onderdeel zijn van de herstructurering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
DSW Toekomstscenario Governance Lokaal netwerkbedrijf IROKO-rapport Sociaal werkbedrijf Gemeenschappelijke Regeling Doelgroepen Re-integratie Nieuw beschut werkVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
M. van der Houwen - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
M. van der Houwen - VVD
P.J. van Dolen - D66
C. Verschoor - CU-SGP
Agendapunt 9 BESPREEKPUNT: Raadsbrief: Kennisname van voortgang Actieplan Jeugdwerkgelegenheid 2016 - 2018. - 21:00
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
M. van der Houwen - VVD
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Ph. van Veller - VVD
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
D.A. Blokland - PvdA
M. van der Houwen - VVD
W.F. Steutel - GBLV
Ph. van Veller - VVD
A.P. Paardekooper - CDA
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker -
Agendapunt 10 BESPREEKPUNT: Wijkatlas i.v.m. de hoger dan gemiddelde eenzaamheid in Leidschendam-Voorburg (verzoek CDA). - 21:30
Gemeente Leidschendam-Voorburg zet strijd tegen eenzaamheid voort
Ondanks dat de gemeente Leidschendam-Voorburg beter presteert dan de regio en Nederland op het gebied van eenzaamheid, blijft er ruimte voor verbetering. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het actieplan tegen eenzaamheid besproken, waarbij de focus ligt op zelfbeeld, verbinding en bewustwording.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg stond het actieplan tegen eenzaamheid centraal. Het debat werd geopend door de heer Paardenkooper van het CDA, die zijn zorgen uitte over de eenzaamheidscijfers in de gemeente. "Toen het persbericht binnenkwam dat de eenzaamheid in onze gemeente groter is dan het landelijk gemiddelde, schrok ik daar wel eventjes van," aldus Paardenkooper. Hij vroeg zich af wat er in de afgelopen 13 maanden is gebeurd sinds de motie over eenzaamheid werd aangenomen.De discussie werd verder gevoerd door verschillende raadsleden, waaronder de heer Verschoor, die kritiek uitte op het cliëntervaringsonderzoek Jeugd 2016. Hij noemde het onderzoek een "totale mislukking" vanwege de lage respons. De heer Van Rossum stelde voor om het onderwerp eenzaamheid opnieuw op de agenda te zetten voor de nieuwe gemeenteraad, terwijl de heer Blokland pleitte voor duurzame acties en professionele ondersteuning.
De heer Van Dolen van D66 benadrukte dat eenzaamheid vaak een individueel probleem is dat niet volledig oplosbaar is door de gemeente. "We moeten ook accepteren dat we niet iedereen kunnen bereiken en dat eenzaamheid in de kern gewoon blijft staan als je je partner verloren bent," zei hij.
Wethouder Stemerdink erkende de complexiteit van het probleem en gaf aan dat de gemeente al verschillende initiatieven heeft genomen, zoals het organiseren van activiteiten in buurten en het inzetten van maatjesprojecten. "We hebben geprobeerd om mensen meer in contact te brengen, maar uiteindelijk kunnen we niet alles oplossen," aldus de wethouder. Ze beloofde voor de zomer met een update te komen over de voortgang en de nieuwe aanpak.
Het debat eindigde met een oproep van de heer Paardenkooper om de resultaten van de afgelopen jaren op papier te zetten voor de volgende gemeenteraad. De wethouder stemde hiermee in en benadrukte het belang van een gerichte aanpak op basis van de uitkomsten van de wijk Atlas.
Met deze toezeggingen blijft de gemeente Leidschendam-Voorburg zich inzetten om eenzaamheid onder haar inwoners te verminderen, met een focus op het verbeteren van zelfbeeld, het creëren van verbindingen en het vergroten van bewustwording.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een raadsbrief opgesteld als opvolging van een motie over een actieplan tegen eenzaamheid. Uit een inventarisatie blijkt dat er al een breed scala aan activiteiten en voorzieningen is die zich richten op de vier door de gemeente beïnvloedbare risicofactoren voor eenzaamheid: relaties/sociaal netwerk, maatschappelijke participatie, gebondenheid aan huis en de leefomgeving. Hoewel de gemeente beter presteert dan de regio en Nederland wat betreft eenzaamheidscijfers, is er nog ruimte voor verbetering op drie gebieden: 1) interventies gericht op het verbeteren van zelfbeeld en zelfmanagementvaardigheden bij eenzame mensen, 2) het creëren van een 'brugfunctie' om eenzame mensen te verbinden met activiteiten, en 3) bewustwording en deskundigheidsbevordering over eenzaamheid bij inwoners en professionals. De gemeente wil deze punten verder uitwerken in samenwerking met betrokken partners.
-
Aangenomen Motie (1632421) fracties CDA D66 GroenLinks GBLV_ Raad 7 juli 2016_ ag.pnt. 4_ Kadernota .pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsbrief: Opvolging motie Eenzaamheid
Samenvatting: De raadsbrief informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de opvolging van een motie betreffende een actieplan tegen eenzaamheid. Na een inventarisatie van bestaande activiteiten en interventies die eenzaamheid verminderen, blijkt er een breed scala aan initiatieven te zijn gericht op beïnvloedbare risicofactoren zoals sociaal netwerk, maatschappelijke participatie, gebondenheid aan huis en leefomgeving. Er is echter nog investeringspotentieel op drie gebieden: evidence-based interventies, een brugfunctie voor eenzame mensen en bewustwording en deskundigheidsbevordering. De volgende stap is om deze gebieden verder te ontwikkelen in samenwerking met betrokken partners.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een gedetailleerde inventarisatie biedt van bestaande activiteiten en interventies. Het identificeert ook specifieke gebieden voor verdere investering en ontwikkeling. Echter, het mist concrete actieplannen of tijdlijnen voor de implementatie van de voorgestelde investeringen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, en om toezicht te houden op de uitvoering van de voorgestelde stappen. De raad kan ook aanvullende richtlijnen geven voor de verdere ontwikkeling van het actieplan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde investeringsgebieden en of er aanvullende prioriteiten moeten worden gesteld. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van middelen en de mate van betrokkenheid van verschillende partners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke investeringsgebieden identificeert, ontbreken meetbare doelen, tijdlijnen en concrete actieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid in de uitvoering kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde investeringsgebieden en de verdere ontwikkeling van het actieplan. Zij kunnen ook besluiten om aanvullende richtlijnen of voorwaarden te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het college de participatieraad zal betrekken bij de verdere ontwikkeling van de plannen. Dit suggereert een intentie tot participatie, maar er zijn geen specifieke details over hoe deze participatie zal worden vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale aspecten van eenzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Eenzaamheid Risicofactoren Interventies Inventarisatie Maatschappelijke participatie Zelfmanagementvaardigheden Bewustwording Brugfunctie Leefomgeving DeskundigheidsbevorderingVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
P.J. van Dolen - D66
D.A. Blokland - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
D.A. Blokland - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
Ph. van Veller - VVD
H. Knoester - PvdA
Ph. van Veller - VVD
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
C. Verschoor - CU-SGP
Agendapunt 11 Motie MVV beveiliging accommodaties.
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Veiligheid bij Verenigingen
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 23 januari 2018 werd de motie "Veilig Maatschappelijk Verantwoord Verenigen" besproken. Deze motie, ingediend door Marjan van Giezen (PvdA), Hans Peter Klazenga (GBLV), en Jeroen Brokke (VVD), vraagt om extra financiële steun voor verenigingen die investeren in veiligheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd dinsdagavond een belangrijke motie besproken die de veiligheid van verenigingsgebouwen moet verbeteren. De motie, getiteld "Veilig Maatschappelijk Verantwoord Verenigen", werd ingediend door Marjan van Giezen (PvdA), Hans Peter Klazenga (GBLV), en Jeroen Brokke (VVD). Het voorstel benadrukt de noodzaak van extra beveiligingsmaatregelen voor verenigingen die hun gebouwen intensief gebruiken voor maatschappelijke activiteiten."Verenigingen spelen een cruciale rol in onze gemeenschap," aldus Marjan van Giezen. "Ze bieden niet alleen een plek voor sport en cultuur, maar fungeren ook als semi-openbare ruimtes. Dit brengt extra veiligheidsrisico's met zich mee."
De motie stelt voor om een nieuwe categorie 'veiligheid accommodatie' toe te voegen aan het bestaande Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV) programma. Dit zou verenigingen in staat stellen om een eenmalige subsidie van maximaal 10.000 euro aan te vragen, mits zij een volwaardig veiligheidsplan kunnen overleggen.
Tijdens het debat werd duidelijk dat er brede steun is voor het voorstel, hoewel de discussie kort bleef. De heer Paardenkooper vroeg om een toelichting van de indienende partijen, maar besloot uiteindelijk dat het beter was om de motie direct in de Raad te bespreken. "Het lijkt mij goed om gewoon die motie maar in de Raad te brengen en dan zien we wel hoe dat loopt," stelde hij voor.
De vergadering eindigde met een emotioneel moment, waarin de voorzitter en de secretaris van de Commissie MA werden bedankt voor hun inzet. "Geen Sherlock Holmes zonder Watson, geen Batman zonder Robin," zei een van de raadsleden, verwijzend naar de goede samenwerking binnen de commissie.
De motie zal in een volgende raadsvergadering verder worden besproken, waarbij de hoop is dat de financiële steun voor verenigingen snel kan worden gerealiseerd.
Samenvatting
De motie "Veilig Maatschappelijk Verantwoord Verenigen" is ingediend door Marjan van Giezen (PvdA), Hans Peter Klazenga (GBLV), en Jeroen Brokke (VVD) tijdens een vergadering van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op 23 januari 2018. De motie benadrukt het belang dat zowel de Raad als het College hechten aan Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV), wat eerder is bevestigd met een unaniem aangenomen motie bij de Kadernota 2018. Verschillende verenigingen hebben al programma's in uitvoering die maatschappelijke activiteiten bevorderen, waardoor hun gebouwen als semi-openbare ruimtes fungeren en extra beveiligingseisen stellen.
De motie constateert dat sommige verenigingen zeer actief zijn in MVV, wat leidt tot intensiever gebruik van hun gebouwen en een verhoogd risico op diefstal en inbraak. Deze verenigingen kunnen momenteel geen financiële steun krijgen voor beveiligingsinvesteringen vanuit het MVV-budget, hoewel er wel financiële ruimte is.
De motie verzoekt het college om een extra categorie 'veiligheid accommodatie' toe te voegen aan het MVV-programma. Dit zou een eenmalige subsidie van maximaal 10.000 euro mogelijk maken voor verenigingen die een volwaardig veiligheidsplan hebben om hun accommodatie te beveiligen. Deze subsidie is alleen beschikbaar voor verenigingen die aantoonbaar investeren in maatschappelijk verantwoord verenigen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Veilig Maatschappelijk Verantwoord Verenigen
Samenvatting: De motie, ingediend door Marjan van Giezen (PvdA), Hans Peter Klazenga (GBLV), en Jeroen Brokke (VVD), richt zich op het verbeteren van de veiligheid van verenigingsgebouwen die deelnemen aan Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV) in Leidschendam-Voorburg. De motie stelt voor om een extra categorie 'veiligheid accommodatie' toe te voegen aan het MVV-programma. Dit zou verenigingen in staat stellen om eenmalig een subsidie van maximaal 10.000 euro te ontvangen voor beveiligingsinvesteringen, mits er een volwaardig veiligheidsplan is. Dit moet het gevoel van veiligheid voor alle deelnemers verbeteren.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert een probleem (veiligheidsrisico's bij intensiever gebruik van verenigingsgebouwen) en biedt een concrete oplossing (subsidie voor beveiliging). Echter, details over de implementatie van het veiligheidsplan en de criteria voor de subsidie zijn niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of het belangrijk genoeg is om extra financiële middelen vrij te maken voor de veiligheid van verenigingsgebouwen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde subsidievoorwaarden voldoende zijn om de gewenste veiligheid te garanderen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is gedeeltelijk SMART:
- Specifiek: Ja, het richt zich specifiek op de veiligheid van verenigingsgebouwen.
- Meetbaar: Ja, de subsidie is gemaximeerd op 10.000 euro.
- Acceptabel: Dit hangt af van de politieke prioriteiten van de raad.
- Realistisch: Ja, mits er voldoende budget is.
- Tijdsgebonden: Nee, er is geen tijdslijn aangegeven voor de implementatie.
Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de criteria voor het veiligheidsplan zijn niet gespecificeerd.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en daarmee het college verzoeken om de voorgestelde subsidie en veiligheidsmaatregelen te implementeren.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van de verenigingen of andere belanghebbenden wordt vormgegeven in het proces van het opstellen van veiligheidsplannen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan indirect relevant zijn als de veiligheidsmaatregelen ook milieuvriendelijk zijn.
Financiële gevolgen
De motie stelt voor om maximaal 10.000 euro per vereniging beschikbaar te stellen voor beveiligingsinvesteringen. Het geeft aan dat het budget voor Maatschappelijk Verantwoord Verenigen hiervoor financiële ruimte biedt, maar verdere details over de dekking worden niet gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV) Veiligheid Verenigingen Beveiliging Subsidie Accommodatie Veiligheidsplan Inbraakbeveiliging Kadernota 2018 Maatschappelijke activiteitenVerfijning van de zoekopdracht: