23-01-2018 Raad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker -
Agendapunt 2 Spreekrecht burgers (maximaal 30 minuten).
K. Tigelaar - Burgemeester
G.H. Nijhof - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
F.J. Kist - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.H. Nijhof - VVD
J. Geurts - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
B. Eleveld - VVD
Agendapunt 3 Vragenuur.
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 4 HAMERSTUK: Besluitenlijst van de raadsvergadering d.d. 12 dec. 2017 (2028572).
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 5 HAMERSTUK: Lijst van ingekomen stukken (2045271).
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 6 HAMERSTUK: Raadsvoorstel Opheffen geheimhouding voorstel onderhandelingen Life & garden (363)
Geheimhouding opheffen: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg maakt document openbaar
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten de geheimhouding op een belangrijk document met betrekking tot de onderhandelingen over Life & Garden op te heffen. Dit besluit volgt na een grondig onderzoek door het college naar de noodzaak van geheimhouding van documenten uit 2016 en 2017.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 18 januari 2018 een voorstel ontvangen om de geheimhouding op een document met betrekking tot de onderhandelingen over Life & Garden op te heffen. Het college heeft onderzocht welke documenten uit 2016 en 2017, waarvoor geheimhouding was bekrachtigd, openbaar gemaakt kunnen worden. Aangezien de onderhandelingen over Life & Garden hebben geleid tot een aankoopbesluit, is geheimhouding niet langer nodig. Het voorstel is om de geheimhouding op document 1509130 op te heffen. Het presidium van Leidschendam-Voorburg, bestaande uit de griffier mr. G.A. van Egmond en voorzitter K. Tigelaar, ondersteunt dit voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
RV opheffen geheimhouding DVC Voorstel onderhandelingen Life garden (1509130).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Opheffen geheimhouding voorstel onderhandelingen Life & Garden (1509130)." Het voorstel betreft het opheffen van de geheimhouding van documenten met betrekking tot de onderhandelingen over Life & Garden. Deze geheimhouding was eerder bekrachtigd door de gemeenteraad in de periode 2016-2017. Nu de onderhandelingen hebben geleid tot een aankoopbesluit, is de geheimhouding volgens het college niet langer noodzakelijk. Het voorstel is om de geheimhouding op het document met nummer 1509130 op te heffen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het opheffen van geheimhouding. Het vermeldt de reden voor de oorspronkelijke geheimhouding en de aanleiding voor het opheffen ervan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het opheffen van de geheimhouding. Zij moeten beoordelen of het voorstel om de geheimhouding op te heffen gerechtvaardigd is.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het opheffen van de geheimhouding, wat kan afhangen van overwegingen zoals transparantie versus vertrouwelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het opheffen van de geheimhouding van het document 1509130.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van het onderwerp (opheffen van geheimhouding).Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Onderhandelingen Life & Garden Aankoopbesluit Openbaarmaking Documenten Periode 2016-2017 College Onderhandelingsinzet OpheffenVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 7 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Oplegging geheimhouding grondexploitatie 2018 Rijnlandlaan (327).
Samenvatting
Het raadsvoorstel vraagt om de bekrachtiging van de geheimhouding van de rapportage 'Grondexploitatie 2018 Rijnlandlaan' en de bijbehorende bijlagen. Deze geheimhouding is opgelegd door het college en moet door de raad worden bekrachtigd op basis van de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur, omdat de documenten informatie bevatten over de financieel-economische positie van de gemeente. Het voorstel ondersteunt de hoofddoelen van de gebiedsontwikkeling Rijnlandlaan, namelijk het bevorderen van een groene, duurzame woongemeente en het welzijn van de inwoners. De geheimhouding wordt geadviseerd omdat de rapportage gevoelige informatie bevat die zwaarder weegt dan het belang van openbaarheid. Raadsleden kunnen via de griffie nadere toelichting vragen over specifieke uitgangspunten in de rapportage.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot bekrachtiging van geheimhouding op de rapportage ‘Grondexploitatie 2018 Rijnlandlaan’
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de door het college opgelegde geheimhouding op de rapportage ‘Grondexploitatie 2018 Rijnlandlaan’ en de bijbehorende bijlagen te bekrachtigen. Deze documenten bevatten gevoelige informatie over de financieel-economische positie van de gemeente. De geheimhouding is noodzakelijk om bedrijfsgevoelige en complexe technische details te beschermen. Het voorstel ondersteunt de bredere doelen van de gemeente, zoals het bevorderen van een groene en duurzame woonomgeving en het welzijn van de inwoners.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gevraagde geheimhouding. Het biedt voldoende achtergrondinformatie over de noodzaak van geheimhouding en verwijst naar relevante wetgeving.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belang van geheimhouding zwaarder laat wegen dan het belang van openbaarheid. Dit is een afweging tussen transparantie en de bescherming van bedrijfsgevoelige informatie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die van de raad wordt gevraagd (bekrachtiging van geheimhouding). Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke termijn voor de geheimhouding wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de geheimhouding op de rapportage en bijlagen te bekrachtigen of te verwerpen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel bijdraagt aan de doelstelling van een groene en duurzame woongemeente.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de onderliggende rapportage bevat informatie over de financieel-economische positie van de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking van kosten genoemd, aangezien het voorstel zich richt op geheimhouding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie 2018 Rijnlandlaan Geheimhouding Financieel economische positie Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuur (WOB) Verkavelingsvoorstel Gebiedsontwikkeling Hoofddoelen Technische complexiteit BedrijfsgevoeligheidVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 8 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Bekrachtiging geheimhouding nieuwe informatie aandeelhouderschap Eneco
Samenvatting
Het college van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om voorlopige geheimhouding op te leggen op bijlagen die nieuwe informatie bevatten over het aandeelhouderschap van Eneco. Deze geheimhouding is gebaseerd op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en is bedoeld om bedrijfsgevoelige informatie te beschermen. De raad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen om te voorkomen dat de geheimhouding automatisch vervalt volgens de Gemeentewet. Het voorstel draagt bij aan het doel om de raad goed te informeren over beleidsplanning en uitvoering. De geheimhouding is noodzakelijk omdat openbaarmaking schadelijk kan zijn voor de betrokken partijen. Indien de raad hierover wil overleggen, wordt geadviseerd dit achter gesloten deuren te doen.
-
Raadsvoorstel 334 Bekrachtiging geheimhouding nieuwe informatie aandeelhouderschap Eneco.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding nieuwe informatie aandeelhouderschap Eneco". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de door het college opgelegde geheimhouding op nieuwe informatie over het aandeelhouderschap van Eneco te bekrachtigen. Deze geheimhouding is noodzakelijk om te voorkomen dat gevoelige bedrijfsinformatie openbaar wordt, wat schadelijk kan zijn voor de betrokken partijen. De geheimhouding is gebaseerd op artikel 25 lid 2 van de Gemeentewet en artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke juridische context en argumenten biedt voor de geheimhouding. Het bevat ook een concept bekrachtigingsbesluit.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het besluit van het college te bekrachtigen, zodat de geheimhouding van de informatie behouden blijft. Dit is een formele stap die vereist is om te voldoen aan de wettelijke bepalingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het collegebesluit over de geheimhouding willen bekrachtigen. Dit kan afhangen van hun vertrouwen in de noodzaak van geheimhouding en de bescherming van bedrijfsbelangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het voornamelijk een juridische formaliteit betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het collegebesluit tot geheimhouding bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en vertrouwelijkheidskwesties.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. De focus ligt op het beschermen van bedrijfsinformatie, wat indirect financiële implicaties kan hebben als de informatie openbaar zou worden. Er is geen specifieke dekking nodig voor dit besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Aandeelhouderschap Eneco Aandeelhouderscommissie (AHC) Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Bedrijfsgegevens Bekrachtigingsbesluit Gemeentewet Raadsbrief Wethouder Bremer OpenbaarmakingVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 9 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Evaluatie protocol geheimhouding (2017402).
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Kleine aanpassing in protocol geheimhouding na evaluatie
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om een kleine wijziging door te voeren in het protocol dat het aantal geheime stukken moet verminderen. Dit besluit volgt op een evaluatie die aantoont dat het protocol grotendeels effectief is, maar dat er ruimte is voor verbetering.
Samenvatting
In 2016 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een protocol vastgesteld om het aantal geheime stukken te verminderen en de procedures rondom geheimhouding te verduidelijken. Dit protocol is in 2017 geëvalueerd. De evaluatie toont aan dat de meeste afspraken uit het protocol zijn nagekomen en werkbaar zijn gebleken. Het gebruik van een bekrachtigingsvoorstel heeft de procedure verbeterd, hoewel de timing van indiening voor de Griffie en raad niet altijd werkbaar is. Er wordt voorgesteld om deze timing aan te passen. Sinds de invoering van het protocol is er een openbaar Register geheimhouding beschikbaar, en de geheime stukken zijn veilig toegankelijk voor bevoegde personen. Er is ruimte voor verbetering in de motivering van geheimhoudingen en het beperken van de omvang van geheime stukken. De doelstellingen van het protocol zijn gedeeltelijk gehaald, met een lichte afname van het aantal geheimhoudingen. Het voorstel is om de indieningsafspraak in het protocol te wijzigen, terwijl de overige afspraken ongewijzigd blijven. Het college stelt de raad voor om kennis te nemen van de evaluatie en het protocol op één punt te wijzigen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Evaluatie protocol geheimhouding
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de evaluatie van het "Protocol geheimhouding in het verkeer tussen college en raad gemeente Leidschendam-Voorburg", dat in 2016 werd vastgesteld. Het protocol beoogde het aantal geheime stukken te verminderen en de procedure te verhelderen. De evaluatie concludeert dat de meeste afspraken werkbaar zijn gebleken en dat het protocol heeft bijgedragen aan een beter verloop van de procedure. Er wordt voorgesteld om één afspraak te wijzigen: het uiterste moment van indiening van geheime stukken bij de Griffie. De overige afspraken blijven ongewijzigd. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de evaluatie en het gewijzigde protocol vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde evaluatie van het protocol en doet concrete aanbevelingen voor verbetering. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer kwantitatieve gegevens om de effectiviteit van het protocol beter te onderbouwen.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de evaluatie en om het gewijzigde protocol vast te stellen. Dit impliceert dat de raad een controlerende en besluitvormende rol heeft in dit proces.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging in het protocol. Dit betreft een afweging tussen efficiëntie in de procedure en de noodzaak om geheimhouding adequaat te waarborgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het protocol zou beter gemeten kunnen worden.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het gewijzigde protocol vast te stellen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van het onderwerp (geheimhouding).
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en juridische procedures.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen, wat aannemelijk is gezien de aard van het onderwerp. Eventuele kosten zouden waarschijnlijk binnen de reguliere budgetten van de gemeente vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Protocol geheimhouding Evaluatie Geheimhouding Bekrachtigingsvoorstel Griffie College Register geheimhouding Veiligheidseisen Bewustwording TijdslimietVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 10 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Vaststellen van een kwaliteitsverordening voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in het omgevingsrecht (304)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht 2018 vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting voor taken uitgevoerd door een Omgevingsdienst en voor de taken die de gemeente zelf uitvoert. Het doel is om een effectieve en efficiënte organisatie te waarborgen door vast te leggen aan welke eisen de organisatie moet voldoen. De verordening is gebaseerd op afspraken uit 2009 tussen het ministerie van VROM, het IPO en de VNG, bekend als de "package deal", die kwaliteitscriteria voor VROM-taken vastlegden. Deze criteria zijn door KPMG ontwikkeld en bekend als 'kwaliteitscriteria 2.1'. Gemeenten en provincies moeten deze criteria in hun verordeningen opnemen. De VNG en het IPO hebben een modelverordening opgesteld die gemeenten kunnen gebruiken. De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft afgesproken met de Omgevingsdienst Haaglanden om deze criteria te hanteren. De organisatie voldoet nog niet volledig aan de criteria, maar er zijn maatregelen genomen om dit te verbeteren, zoals aanvullende opleidingen voor medewerkers en procesverbeteringen. Het college zal jaarlijks rapporteren over de naleving van de kwaliteitscriteria.
-
Raadsvoorstel vaststellen van een kwaliteitsverordening voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in het omgevingsrecht .docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot het vaststellen van een kwaliteitsverordening voor vergunningverlening, toezicht en handhaving in het omgevingsrecht.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening die de kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het omgevingsrecht reguleert. Deze verordening is een wettelijke verplichting en richt zich op het waarborgen van een goede uitvoering van VTH-taken door de gemeente en de Omgevingsdienst. Het voorstel volgt de landelijke kwaliteitscriteria 2.1 en biedt de mogelijkheid om hiervan af te wijken met een "voldoe of leg uit"-principe. Het doel is een effectieve en efficiënte organisatie te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke verplichtingen en de context van de kwaliteitscriteria duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de achtergrond, de betrokken partijen, en de noodzaak van de verordening.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen en toezicht te houden op de naleving ervan. De raad kan ook regels stellen voor de uitvoering van VTH-taken die niet door de Omgevingsdienst worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde kwaliteitscriteria 2.1 volledig wil overnemen of dat er gemotiveerde afwijkingen nodig zijn. Daarnaast moet de raad bepalen hoe zij de voortgang en naleving van de criteria wil monitoren.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke kwaliteitscriteria en een evaluatieproces bevat. Echter, de tijdlijn voor het volledig voldoen aan de criteria is niet gespecificeerd, wat een mogelijke inconsistentie is.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en eventueel aanvullende richtlijnen te geven voor de uitvoering en monitoring van de kwaliteitscriteria.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling of uitvoering van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de kwaliteit van de uitvoering van VTH-taken.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er wordt wel gesproken over aanvullende opleidingen voor medewerkers en mogelijke procesverbeteringen, wat implicaties kan hebben voor het budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwaliteitscriteria 2.1 Omgevingsdienst Vergunningverlening Toezicht Handhaving Modelverordening VROM-taken Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) "Voldoe of leg uit" (comply or explain) ZelfevaluatietoolVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 11 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan 'Meer- en Geerweg 5' (2012559).
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling bestemmingsplan 'Meer- en Geerweg 5'". Het bestemmingsplan corrigeert een fout in het eerder vastgestelde bestemmingsplan voor het Landelijk Gebied, waarbij een onjuist maximum oppervlakte voor bedrijfsgebouwen was opgenomen. Het nieuwe plan stelt de maximum oppervlakte vast op 2700 m², in overeenstemming met de bestaande bebouwing. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Het plan biedt een juridisch kader voor het gebruik van de gronden en maakt het mogelijk voor de bewoner om een Omgevingsvergunning aan te vragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke correctie van een fout in het bestemmingsplan behandelt en alle relevante juridische en procedurele aspecten omvat.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen om geen exploitatieplan op te stellen, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd via een anterieure overeenkomst.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, gezien het technische karakter van de correctie. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde correctie en de afwezigheid van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de correctie van de oppervlakte. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor inzage en beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Er is een inspraakperiode geweest, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Dit suggereert beperkte participatie, maar ook mogelijk een gebrek aan bezwaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel betreft een correctie van bestaande bebouwing, wat mogelijk beperkte impact heeft op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het bestemmingsplan, en de kosten zijn gedekt via een anterieure overeenkomst met de grondeigenaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Meer- en Geerweg 5 Maximum oppervlakte bedrijfsgebouwen Plangebied Omgevingsvergunning Anterieure overeenkomst Grondexploitatie Planschadeverhaal Zienswijzen ExploitatieplanplichtigVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 12 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Vaststellen revitaliseringsstrategie bedrijventerreinen 2020.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een revitaliseringsstrategie voor de bedrijventerreinen in Leidschendam-Voorburg, zoals opgenomen in de Economische Agenda 2017-2020. De strategie richt zich op het verbeteren van de kwaliteit en toekomstperspectieven van de vijf bedrijventerreinen in de gemeente. De huidige kwaliteit van deze terreinen is onvoldoende, en er zijn drie ambities geformuleerd: behoud van de huidige oppervlakte, ruimte bieden aan lokaal gebonden bedrijven, en goede inpassing in de omgeving. De strategie omvat positionering, profilering, en investeringen per terrein. Het College zal samen met ondernemers en eigenaren de strategie verder uitwerken en uitvoeren. De raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang. Financiële middelen worden deels gedekt door de economische agenda, en er wordt gekeken naar aanvullende financieringsmogelijkheden. Ondernemers zijn betrokken bij de totstandkoming van de strategie en worden geïnformeerd over de uitvoering. De revitaliseringsstrategie biedt handvatten om de bedrijventerreinen te laten floreren en bij te dragen aan het economische klimaat van de gemeente. Het voorstel is om de strategie vast te stellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Revitaliseringsstrategie Bedrijventerreinen Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een revitaliseringsstrategie voor de vijf bedrijventerreinen in Leidschendam-Voorburg. De strategie richt zich op het verbeteren van de kwaliteit en toekomstbestendigheid van deze terreinen. Drie ambities staan centraal: behoud van de huidige oppervlakte, ruimte bieden aan lokaal gebonden bedrijven, en een goede inpassing in de omgeving. De strategie omvat positionering, profilering, en investeringen per terrein. Het doel is om de terreinen aantrekkelijker te maken voor nieuwe ambachten, de creatieve sector en start-ups. De uitvoering zal in samenwerking met ondernemers plaatsvinden, met monitoring en rapportage aan de raad.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke visie en strategie voor de revitalisering van de bedrijventerreinen, inclusief ambities en een plan voor uitvoering en monitoring. Echter, specifieke details over de financiële dekking en concrete tijdlijnen voor de uitvoering ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de revitaliseringsstrategie vast te stellen en te monitoren. Ze worden jaarlijks geïnformeerd over de voortgang en moeten beslissingen nemen over eventuele aanvullende financiële middelen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van investeringen in de bedrijventerreinen, de mate van betrokkenheid van lokale ondernemers, en de balans tussen economische groei en andere gemeentelijke belangen zoals duurzaamheid en leefbaarheid.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen, tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de revitaliseringsstrategie vast te stellen en de uitvoering ervan te ondersteunen, inclusief eventuele financiële beslissingen in de toekomst.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door ondernemers, die betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de strategie en bij de uitvoering ervan. Er zijn werksessies en interviews gehouden om hun input te verzamelen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als een aspect dat meegenomen wordt in de uitvoering van de strategie, maar het is niet het centrale thema van het voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt. Er is sprake van bestaande budgetten voor promotionele en organisatorische aspecten, maar aanvullende investeringen in de buitenruimte zijn nodig. Er wordt gekeken naar provinciale subsidies en andere financieringsmogelijkheden. Eventuele aanvullende middelen worden in de kadernota besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Revitaliseringsstrategie Bedrijventerreinen Economische Agenda Ondernemers Toekomstperspectief Investeringen Kwaliteit Duurzaamheid Communicatie BereikbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 13 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Vaststellen wijziging GR-Avalex.
Gemeenteraad Stemt over Toekomst Avalex: VVD Tegen Voorstel
De gemeenteraad debatteerde over het voorstel om uit de gemeenschappelijke regeling Avalex te treden en het college toestemming te geven om deze regeling te wijzigen. Het doel is om Avalex om te vormen tot een bedrijfsvoeringorganisatie, wat bijdraagt aan een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving.
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om uit de gemeenschappelijke regeling Avalex te treden en het college toestemming te geven om deze regeling te wijzigen. Dit besluit volgt op de besluitvorming van 12 december 2017 over de governance van Avalex. Het doel is om Avalex om te vormen tot een bedrijfsvoeringorganisatie en de regeling in overeenstemming te brengen met de wetgeving. Dit draagt bij aan het programma Volksgezondheid en milieu, met als doel een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving te behouden en bevorderen. De wijziging maakt de rollen van de raad, het college en Avalex duidelijker en ondersteunt verdere besluitvorming over de governance. Er zijn geen specifieke risico's verbonden aan het besluit en de kosten worden binnen de exploitatie van Avalex gedragen. Het besluit is een eerste stap in het proces om te komen tot een definitieve governance-structuur voor Avalex, met een deadline voor besluitvorming door de gemeenteraden voor 1 november 2018.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het uittreden van de gemeente uit de gemeenschappelijke regeling Avalex en het verlenen van toestemming aan het college om de regeling te wijzigen. Het doel is om de governance van Avalex te optimaliseren en in lijn te brengen met de wetgeving. Dit omvat het omvormen van Avalex tot een bedrijfsvoeringorganisatie en het voorbereiden van verdere besluitvorming over de governance-opties, waaronder herstructurering of fusie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke doelen en een stappenplan voor de middellange termijn. Het biedt context over eerdere besluitvorming en de noodzaak van aanpassingen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het uittreden uit de gemeenschappelijke regeling en het verlenen van toestemming voor de wijziging. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de toekomstige governance-structuur van Avalex.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de voorgestelde optimalisatie en het verkennen van andere governance-opties, zoals herstructurering of fusie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een deadline voor definitieve besluitvorming. Het is echter minder meetbaar en haalbaar zonder concrete prestatie-indicatoren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om uit de gemeenschappelijke regeling te treden en het college toestemming te geven voor de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien het doel om een veilige en duurzame leefomgeving te bevorderen en doelmatig afvalbeheer te realiseren.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor reparatie en optimalisatie worden binnen de exploitatie van Avalex gedekt, waardoor er geen directe financiële risico's voor de gemeente zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Governance Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringorganisatie Optimalisering Afvalverwerkingsbedrijf Wetgeving Doelmatig afvalstoffenbeheer Volksgezondheid en milieu HerstructurerenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 14 BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel: Besluitvorming stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan en openen grondexploitatie gebiedsontwikkeling (298).
Groen Licht voor Stedenbouwkundig Plan Rijnlandlaan: Gemeenteraad Stemmen in met Bouw van Sociale Appartementen en School
De gemeenteraad heeft ingestemd met het stedenbouwkundig plan voor de Rijnlandlaan, dat voorziet in de bouw van 54 sociale appartementen, een vmbo-school, kinderopvang en de vergroting van het speelplein van basisschool De Dijsselbloem. Het plan, dat streeft naar een groene inrichting van het gebied, kreeg na een intensief debat groen licht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel omarmd, hoewel er enige discussie was over het aantal te bouwen sociale woningen. De heer Klaassen van Gemeentebelangen benadrukte: "Het verminderen van 66 naar 54 woningen is voor ons niet voldoende." Hij diende een amendement in om het aantal te verlagen naar 48, wat uiteindelijk werd aangenomen.De VVD, vertegenwoordigd door de heer Eleveld, pleitte voor een nog grotere reductie naar 30 woningen, maar dit voorstel haalde het niet. "Het is te veel, te vol en te massaal," aldus Eleveld, die ook een splitsing van het plan voorstelde om de bouw van de school te versnellen. Dit amendement werd echter ingetrokken na toezeggingen van de wethouder dat de bouw van de school prioriteit krijgt.
De wethouder gaf aan dat het plan aansluit bij de doelen van een groene, duurzame woongemeente en benadrukte dat de bouw van de school en de sociale woningen geen vertraging zal oplopen. "We gaan hier betaalbare woningen bouwen. Dat is een verantwoorde keuze," stelde de heer Blanke van D66.
Een motie om de woningen zo duurzaam mogelijk te bouwen werd aangenomen, evenals een motie om te onderzoeken of twee bouwblokken kunnen worden samengevoegd. De motie van de VVD om de vlinderhof een plek te geven op de Rijnlandlaan werd verworpen, maar de zoektocht naar een geschikte locatie voor de vlinderhof gaat door.
Met de goedkeuring van het plan kan de bouw in 2019 van start gaan, met een gefaseerde aanpak voor de verschillende onderdelen van het project. De gemeenteraad heeft hiermee een belangrijke stap gezet richting een groene en duurzame toekomst voor de Rijnlandlaan.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het stedenbouwkundig plan voor de Rijnlandlaan, dat voorziet in de bouw van 54 sociale appartementen, een vmbo-school, kinderopvang en de vergroting van het speelplein van basisschool De Dijsselbloem. Het plan streeft naar een groene inrichting van het gebied. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de opening van een grondexploitatie voor de gebiedsontwikkeling en een financiële bijdrage van €339.000 uit de algemene reserve. Het investeringskrediet voor de nieuwbouw van De Dijsselbloem wordt verhoogd met €58.000 voor de uitbreiding van het speelplein. Het plan is ontwikkeld na intensieve inspraak met omwonenden en belanghebbenden, waarbij rekening is gehouden met de wensen voor meer groen en openheid. Het plan sluit aan bij het eerder vastgestelde ruimtelijk kader en draagt bij aan de doelen van een groene, duurzame woongemeente en het bevorderen van een gezonde en veilige ontwikkeling van inwoners. De planning voorziet in een start van de bouwactiviteiten in 2019, met een gefaseerde aanpak voor de verschillende onderdelen van het project.
-
298 Raadsvoorstel stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan en openen grex (19-12-2017).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan voor de realisatie van sociale woningbouw (54 appartementen), een school voor voortgezet onderwijs (vmbo Veurs Voorburg), kinderopvang, een vergroot speelplein voor basisschool De Dijsselbloem en de inrichting van het openbaar gebied met een groen karakter. Het plan vraagt om een grondexploitatie en een financiële bijdrage van € 339.000 uit de algemene reserve. Het investeringskrediet voor de nieuwbouw van De Dijsselbloem wordt verhoogd met € 58.000. Het voorstel sluit aan bij het basis ruimtelijk kader van 2016 en vraagt om herbevestiging van een eerder raadsbesluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de gebiedsontwikkeling, inclusief financiële implicaties, participatie van belanghebbenden en de planning. Het biedt een uitgebreide context en achtergrondinformatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet het stedenbouwkundig plan vaststellen, instemmen met de grondexploitatie en de financiële dekking goedkeuren. Daarnaast moet de raad een eerder besluit herbevestigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen sociale woningbouw en commerciële belangen, de financiële bijdrage vanuit de algemene reserve en de prioritering van groen en ruimtelijke kwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele onzekerheden, zoals de financiële risico's en de exacte planning van de bouwfasen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het stedenbouwkundig plan vast te stellen, de grondexploitatie te openen, de financiële dekking goed te keuren en het eerdere raadsbesluit te herbevestigen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van omwonenden en belanghebbenden, met meerdere bijeenkomsten en aanpassingen op basis van feedback.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op een groen karakter van het openbaar gebied en de levensloopbestendigheid van de woningen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een financiële bijdrage van € 339.000 uit de algemene reserve en een verhoging van het investeringskrediet met € 58.000. De dekking komt uit de algemene reserve, die voldoende capaciteit heeft. Het risicoprofiel wordt als laag ingeschat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan Vmbo Veurs Voorburg Kinderopvang Pinkeltje Basisschool De Dijsselbloem Grondexploitatie Openbaar groen Omwonenden Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement 30 woningen Rijnlandlaan
Samenvatting: Het amendement, ingediend door Bart Eleveld van de VVD, stelt voor om het aantal geplande appartementen aan de Rijnlandlaan te verminderen van 54 naar maximaal 30. De indiener benadrukt dat er geen draagvlak is voor 54 woningen in de wijk en dat een eerder besluit al voorzag in het verplaatsen van een deel van de woningbouw naar Klein Plaspoelpolder. Het amendement wijst op de druk die 54 woningen op de ruimte in de wijk zouden leggen en benadrukt het belang van draagvlak voor het project. Bewoners hebben aangegeven akkoord te gaan met 30 woningen.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is beknopt maar duidelijk in zijn doelstelling. Het biedt een heldere toelichting op de redenen voor de voorgestelde wijziging. Echter, het zou vollediger zijn als het ook inging op de mogelijke gevolgen van het verminderen van het aantal woningen, zoals de impact op de woningnood of financiële implicaties.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het aantal geplande woningen aan de Rijnlandlaan wordt verminderd. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van de wijkbewoners tegen de bredere behoefte aan woningbouw.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke plan van 54 woningen en het aangepaste voorstel van 30 woningen. Dit vereist een afweging tussen het vergroten van de woningvoorraad en het behouden van draagvlak en leefbaarheid in de wijk.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar (vermindering tot 30 woningen), maar mist tijdsgebonden elementen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de gevolgen van de vermindering worden niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om het aantal appartementen te beperken tot 30, in plaats van de eerder geplande 54.
Participatie
Het amendement benadrukt het belang van draagvlak en geeft aan dat er overleg is geweest met de bewoners, die instemmen met 30 woningen. Dit wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het is onduidelijk of dit een overweging is in de beslissing om het aantal woningen te verminderen.
Financiële Gevolgen
Het amendement gaat niet in op de financiële gevolgen van het verminderen van het aantal woningen. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële tekorten door deze wijziging gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement 30 woningen Rijnlandlaan Stedenbouwkundig plan Bart Eleveld VVD Draagvlak Klein Plaspoelpolder Ruimtegebruik Inwoners instemmingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft "48 woningen Rijnlandlaan" en richt zich op het stedenbouwkundig plan voor de Rijnlandlaan en de opening van de grondexploitatie voor gebiedsontwikkeling. Het amendement, ingediend door leden van D66, GBLV, CDA, en CU-SGP, stelt voor om het aantal geplande appartementen te wijzigen van 54 naar 48, waarbij een substantieel deel levensloopbestendig moet zijn. Dit betekent dat de woningen geschikt moeten zijn voor alle levensfasen, met aandacht voor toegankelijkheid en aanpasbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek in zijn wijzigingsvoorstel, maar mist details over de exacte invulling van "levensloopbestendig" en de verdeling van het aantal woningen binnen deze categorie.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in het stedenbouwkundig plan wordt aangenomen. Dit omvat het evalueren van de impact op de woningvoorraad en de geschiktheid voor de doelgroep.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke plan en het aangepaste voorstel, waarbij ze de balans moeten vinden tussen het aantal woningen en de kwaliteit ervan, met name de levensloopbestendigheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke criteria voor levensloopbestendigheid, wat kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee het aantal en type woningen aanpassen in het stedenbouwkundig plan.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie, wat kan betekenen dat er geen directe betrokkenheid van bewoners of andere belanghebbenden is geweest in deze wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar levensloopbestendige woningen kunnen bijdragen aan sociale duurzaamheid door langer zelfstandig wonen mogelijk te maken.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen directe informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De raad moet overwegen of de wijziging invloed heeft op de kosten en opbrengsten van de gebiedsontwikkeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Rijnlandlaan Stedenbouwkundig plan Grondexploitatie Gebiedsontwikkeling Sociale woningbouw Levensloopbestendig Appartementen D66 CU-SGPVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement splitsen besluit woningbouw en school bij de Rijnlandlaan." Het amendement stelt voor om het raadsbesluit te wijzigen door het stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan vast te stellen, specifiek voor de realisatie van een school voor voortgezet onderwijs (vmbo Veurs Voorburg) en uitgeefbare grond voor kinderopvang. Dit voorstel komt voort uit de verdeeldheid binnen de raad over de woningbouwplannen aan de Rijnlandlaan en de sterke tegenstand van omwonenden. Het doel is om de bouw van de school en kinderopvang, waar geen bezwaren tegen zijn, niet langer uit te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg over waarom het voorstel wordt gedaan. Het biedt een duidelijke reden voor het splitsen van de besluitvorming, namelijk de controverse rondom de woningbouw en de wens om de school en kinderopvang niet langer in onzekerheid te laten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet aannemen van het amendement. Dit betekent dat de raad moet overwegen of het verstandig is om de besluitvorming over de woningbouw los te koppelen van de plannen voor de school en kinderopvang.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de woningbouw als controversieel willen aanmerken en de besluitvorming daarover willen uitstellen. Daarnaast moeten ze beslissen of ze de bouw van de school en kinderopvang willen versnellen door deze los te koppelen van de woningbouwplannen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de urgentie vanwege de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Het is echter niet volledig meetbaar of haalbaar, omdat het geen concrete stappen of tijdlijnen biedt voor de verdere besluitvorming over de woningbouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het splitsen van de besluitvorming worden niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de besluitvorming over de woningbouw en de school/kinderopvang splitsen.
Participatie:
Het voorstel erkent de participatie van omwonenden door hun bezwaren tegen de woningbouw te benoemen. Er wordt echter niet aangegeven hoe verdere participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in de context van woningbouw en de bouw van onderwijs- en kinderopvangfaciliteiten.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundig plan Rijnlandlaan Woningbouw School Voortgezet onderwijs Vmbo Veurs Voorburg Kinderopvang Omwonenden Controversieel OnzekerheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Vlinderhof Rijnlandlaan" en betreft een verzoek aan het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg om een ultieme poging te doen om de Vlinderhof een plek te bieden op de Rijnlandlaan. De locatie is ideaal vanwege de nabijheid van winkels en openbaar vervoer, wat gunstig is voor ouderen. Er is breed draagvlak in de wijk voor de komst van de Vlinderhof. De motie vraagt specifiek om het aantal door de Raad vastgestelde woningen op deze locatie volledig te benutten voor de Vlinderhof.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en duidelijk in haar verzoek, maar mist gedetailleerde informatie over de haalbaarheid, financiële implicaties en eventuele alternatieven.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij het college de opdracht geeft om de Vlinderhof op de Rijnlandlaan te realiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan de Vlinderhof boven andere mogelijke bestemmingen voor de Rijnlandlaan en of zij het aantal vastgestelde woningen volledig voor dit project wil benutten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden (een ultieme poging), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke stappen of tijdlijnen aangegeven voor de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt en het college de opdracht geeft om de Vlinderhof op de Rijnlandlaan te realiseren.
Participatie:
De motie vermeldt dat er breed draagvlak is in de wijk, maar geeft geen details over hoe participatie is vormgegeven of hoe bewoners betrokken worden bij de verdere ontwikkeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn gezien de doelgroep (ouderen) en de locatie (nabijheid van OV).
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vlinderhof Rijnlandlaan Stedenbouwkundig plan Ouderen Draagvlak Wijk Locatie Winkels OV-lijnen ProjectVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Bouwblokken woningbouw Rijnlandlaan" betreft een voorstel om de geplande twee bouwblokken voor woningbouw aan de Rijnlandlaan samen te voegen tot één bouwblok. Dit zou de leefomgeving verbeteren door de gevel verder van de straat te plaatsen. Daarnaast benadrukt de motie het belang van duurzaamheid in de woningbouw. Het college wordt opgedragen om de effecten van deze samenvoeging te onderzoeken en de resultaten aan de raad voor te leggen, met de nadruk op het zo duurzaam mogelijk bouwen van de woningen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in zijn opzet, maar mist specifieke details over hoe de duurzaamheidseisen zullen worden ingevuld en welke criteria worden gehanteerd voor het onderzoek naar de effecten van de samenvoeging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college opdracht te geven tot onderzoek en om de resultaten van dit onderzoek te beoordelen. De raad moet ook beslissen over de uiteindelijke goedkeuring van het stedenbouwkundig plan op basis van de bevindingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorkeur geeft aan het samenvoegen van de bouwblokken en hoe belangrijk zij duurzaamheid vinden in het bouwproces. Daarnaast moeten ze beslissen over de prioriteit van leefomgeving versus bouwvolume.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdslijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om het onderzoek uit te voeren en de resultaten terug te koppelen, en of zij instemmen met de voorgestelde samenvoeging van de bouwblokken.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces, wat een gemis kan zijn gezien de impact op de leefomgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, aangezien het expliciet wordt genoemd als een belangrijke voorwaarde voor de woningbouw.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat nader uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Rijnlandlaan Stedenbouwkundig plan Bouwblokken Leefomgeving Duurzaamheid College Onderzoek Vergadering BeraadslagingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Compensatie te bouwen sociale huurwoningen" en richt zich op het stedebouwkundig plan Rijnlandlaan. De motie benadrukt dat de gemeente Leidschendam-Voorburg niet voldoet aan de regionale afspraak om 30% sociale woningbouw in nieuwbouwplannen te realiseren. Er zijn lange wachttijden voor sociale huurwoningen, en hoewel er in 2016 plannen waren voor 300 sociale huurwoningen op drie locaties, is er weinig voortgang geboekt. De motie vraagt het college om het tekort aan sociale huurwoningen in het Rijnlandlaan-plan te compenseren in het bouwplan Klein Plaspoelpolder, zodat er gezamenlijk minimaal 60 sociale huurwoningen worden gerealiseerd.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de huidige situatie en de noodzaak voor actie. Het benoemt de problemen en biedt een specifieke oplossing. Echter, details over hoe de compensatie precies gerealiseerd moet worden, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en besluiten of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde compensatie te realiseren. De raad heeft een toezichthoudende en sturende rol in dit proces.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan het realiseren van sociale huurwoningen en of zij het college wil verplichten tot compensatie in andere bouwplannen. Dit kan invloed hebben op andere bouwprojecten en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het aantal sociale huurwoningen, maar mist tijdsgebonden elementen en een concreet actieplan, waardoor het niet volledig SMART is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de compensatie is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en het college de opdracht geeft om de compensatie van sociale huurwoningen te realiseren.
Participatie:
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar sociale woningbouw kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huurwoningen Rijnlandlaan Wachttijden Klein Plaspoelpolder Compensatie Bouwplannen Regionale afspraak Overgoo De Star UitvoeringVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
N.F.J. Hooijmans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
H.J.M. Blanke - D66
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
Onbekende spreker
J. Geurts - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
N.F.J. Hooijmans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
00:30:41 - 00:33:18 - 00:33:36 - 00:35:19 - 00:36:43 - 00:36:53 - 00:38:34 - 00:38:45 - 00:39:49 - 00:42:47 - 00:46:14 - 00:48:23 - 00:51:01 - 00:51:12 - 00:51:32 - 00:51:39 - 00:52:14 - 00:52:47 - 00:53:07 - 00:53:46 - 00:58:02 - 00:59:33 - 01:01:36 - 01:01:42 - 01:02:35 - 01:03:26 - 01:04:47 - 01:06:06 - 01:06:35 - 01:07:18 - 01:08:00 - 01:08:38 - 01:09:07 - 01:10:17 - 01:10:23 - 01:11:09 - 01:12:27 - 01:12:44
Agendapunt 15 BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen aanvraag omgevingsvergunning eerste fase voor het oprichten van twee winkelruimten en dertig woningen (26 eengezinswoningen en 4 maisonnettes) aan het Molenpad (J-locatie) in Leidschendam (2017534)
Parkeergarage Molenpad: Raad verdeeld over haalbaarheidsonderzoek
Tijdens de raadsvergadering van 23 januari 2017 diende Bart Eleveld van de VVD een motie in voor een haalbaarheidsonderzoek naar een parkeergarage binnen deelplan Molenpad in Leidschendam. Het voorstel leidde tot een levendig debat, waarbij de noodzaak van goede parkeervoorzieningen voor een goed functionerend centrum centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De motie van Eleveld, ondersteund door Jaap Geluk van het CDA, benadrukte het belang van voldoende parkeergelegenheid in het centrum van Leidschendam. "Als we het nu volbouwen zonder voldoende parkeerruimte, zetten we Leidschendam centrum op een 1-0 achterstand," waarschuwde Eleveld. Hij pleitte voor een gedegen onderzoek naar de mogelijkheden van een parkeergarage, zowel ondergronds als bovengronds, om de parkeerdruk te verlichten.Jaap Geluk van het CDA sloot zich hierbij aan en wees op de extra druk die het plan zou leggen op het openbare gebied. "Het bestemmingsplan staat een bouwvolume toe dat 2,5 keer zo groot is als het huidige voorstel. Dit biedt financiële ruimte voor een parkeergarage," stelde Geluk.
Niet alle partijen deelden deze zorgen. Mevrouw Plomp van D66 vond het plan voor woningbouw goed aansluiten op de marktbehoefte, maar erkende het parkeerprobleem. "We moeten eerst starten met de voorgestelde parkeermaatregelen en daarna kijken naar eventuele nieuwe oplossingen," aldus Plomp.
GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Knoester, benadrukte dat het huidige parkeerbeleid voldoet aan de vastgestelde normen. "Als je iets extra's wilt, zoals een parkeergarage, moet dat door een ontwikkelaar of andere initiatiefnemer worden opgepakt," stelde Knoester.
Gemeentebelangen, bij monde van de heer Hooijmans, vond dat het project niet verder vertraagd moest worden door een onderzoek naar een parkeergarage. "Leidschendam centrum is al lang genoeg een bouwput. We moeten dit project afronden," aldus Hooijmans.
De wethouder, de heer Kist, reageerde op de motie door te stellen dat de haalbaarheid van een parkeergarage niet het probleem is, maar de financiering ervan. "De vraag is wie het gaat betalen: de belastingbetaler of de toekomstige bewoners," zei Kist.
Bij de stemming werd de motie voor een haalbaarheidsonderzoek verworpen met 14 stemmen voor en 19 tegen. Het raadsvoorstel om door te gaan met de huidige plannen zonder extra onderzoek werd aangenomen met 20 stemmen voor en 13 tegen. Hiermee lijkt de weg vrij voor de voortgang van het bouwproject aan het Molenpad, zij het zonder de door de VVD en CDA gewenste parkeergarage.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 23 januari 2017 werd een motie ingediend door Bart Eleveld betreffende een haalbaarheidsonderzoek naar een parkeergarage binnen deelplan Molenpad in Leidschendam. Het deelplan betreft de bouw van twee winkelruimten en dertig woningen, waarbij het huidige parkeerterrein verdwijnt. De motie benadrukt het belang van goede parkeervoorzieningen voor een goed functionerend centrum en stelt dat de Raad voldoende informatie nodig heeft voor een weloverwogen besluit. Het college wordt verzocht een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar verschillende varianten van een parkeergarage, zowel ondergronds als bovengronds, en hierbij de projectontwikkelaar en omwonenden te betrekken. Het onderzoek moet voor de zomer aan de Raad worden gepresenteerd. De motie werd ondersteund door Bart Eleveld en Jaap Geluk van respectievelijk de VVD en CDA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Haalbaarheidsonderzoek naar een parkeergarage binnen deelplan Molenpad". Het voorstel vraagt om een onderzoek naar de haalbaarheid van een parkeergarage in het Molenpad-gebied in Leidschendam. Dit is noodzakelijk omdat de bouw van nieuwe winkelruimten en woningen het huidige parkeerterrein zal opheffen. Het onderzoek moet verschillende varianten van parkeergarages (ondergronds en bovengronds) vergelijken op financiële en ruimtelijke haalbaarheid. Ook moeten de projectontwikkelaar en omwonenden bij het onderzoek worden betrokken. Het doel is om de Raad voldoende informatie te geven voor een weloverwogen besluit.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke richtlijnen geeft voor het uit te voeren onderzoek, inclusief de betrokkenheid van belanghebbenden en een deadline voor de oplevering van het onderzoek.
Rol van de Raad:
De Raad moet beslissen of het college opdracht krijgt om het haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. De Raad speelt een toezichthoudende rol en moet uiteindelijk beslissen op basis van de resultaten van het onderzoek.
Politieke Keuzes:
De Raad moet kiezen of zij het belang van parkeervoorzieningen zwaarder laat wegen dan de kosten en ruimtelijke impact van een parkeergarage. Ook moet de Raad beslissen over de prioriteit van parkeeroplossingen in het centrumgebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De Raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om het haalbaarheidsonderzoek uit te voeren zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de projectontwikkelaar en omwonenden te betrekken bij het onderzoek, wat wijst op een inclusieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de keuze tussen ondergrondse en bovengrondse parkeergarages, gezien de mogelijke impact op de omgeving.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een onderzoek naar de financiële haalbaarheid van verschillende parkeergarage-opties, maar geeft geen directe informatie over de kosten van het onderzoek zelf of hoe deze gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Haalbaarheidsonderzoek Parkeergarage Deelplan Molenpad Parkeerterrein Centrum Parkeervoorzieningen Ondergronds Bovengronds Projectontwikkelaar OmwonendenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel Ontwerp verklaring van geen bedenkingen aanvraag omgevingsvergunning eerste fase voor het oprichten van twee winkelruimten en dertig woningen (26 eengezinswoningen en 4 maisonnettes) aan het Molenpad (J-locatie) in Leidschendam.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontwerp verklaring van geen bedenkingen aanvraag omgevingsvergunning eerste fase voor het oprichten van twee winkelruimten en dertig woningen aan het Molenpad (J-locatie) in Leidschendam." Het voorstel betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de bouw van twee winkelruimten en dertig woningen, bestaande uit 26 eengezinswoningen en 4 maisonnettes. De bouw is in strijd met het huidige bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Het plan wijkt af van de uitwerkingsregels van het bestemmingsplan, maar wordt vanuit ruimtelijke ordening acceptabel geacht.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals het wettelijk kader, de afwijkingen van het bestemmingsplan, parkeeroplossingen, en de financiële en communicatieve aspecten. Het lijkt volledig in de context van de benodigde informatie voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Indien er geen zienswijzen worden ingediend, kan deze verklaring als definitief worden aangemerkt zonder verdere raadsbesluiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de afwijkingen van het bestemmingsplan en de voorgestelde parkeeroplossingen. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de impact op de omgeving en de lokale gemeenschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en parkeerplaatsen. Het is tijdgebonden met een zes weken durende inzageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van openbare parkeerplaatsen kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven en deze als definitief aan te merken indien er geen zienswijzen worden ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de ontwerpverklaring en bijbehorende stukken zes weken ter inzage worden gelegd, waarbij belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het gebruik van deelauto's een duurzaamheidsaspect kan zijn.
Financiële gevolgen:
Alle kosten worden door de ontwikkelende partij gedragen, inclusief eventuele planschade. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de financiële risico's voor de gemeente beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Nieuwbouw Molenpad Winkelruimten Woningbouw Parkeerplaatsen Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Ruimtelijke onderbouwing DeelautosysteemVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.L. Geluk - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.C. Plomp - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.C. Plomp - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.C. Plomp - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.L. Geluk - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
N.F.J. Hooijmans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H. Knoester - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.L. Geluk - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
N.F.J. Hooijmans - GBLV
Agendapunt 16.a BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel: Vaststellen zienswijze Herziene Begroting 2018 DSW, januari 2018.
-
16a zienswijzebrief bij amendement inzake zienswijze begroting 2018 DSW (met revisies).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet genoemd, maar het betreft een zienswijze van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de herziene begroting 2018 van DSW Rijswijk e.o. De raad uit haar zorgen over de negatieve financiële resultaten van DSW en het feit dat de herstructurering niet heeft geleid tot een vermindering van het exploitatietekort. De raad benadrukt de noodzaak van een toekomstbestendig sociaal werkbedrijf en vraagt om verdere uitwerking van het toekomstmodel en informatie over de invulling van de taakstelling voor 2018 en het integrale bedrijfsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het beschrijven van de zorgen en verwachtingen van de gemeenteraad. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de noodzaak voor verdere actie, maar mist specifieke details over de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en adviserende rol. Ze biedt haar zienswijze aan en vraagt om verdere informatie en actie van het bestuur van DSW.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de huidige aanpak van DSW of dat ze verdere maatregelen en aanpassingen eist om de financiële situatie te verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen concrete doelen of tijdlijnen genoemd voor de gewenste veranderingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verwachtingen zijn niet specifiek uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de zienswijze zoals geformuleerd goedkeurt en of ze verdere actie van DSW eist.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de raad graag betrokken wil worden bij de verdere uitwerking van het toekomstmodel, wat wijst op een wens tot participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, gezien het grote exploitatietekort. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe dit tekort gedekt zal worden, behalve dat er een taakstelling is opgenomen in de begroting en een integraal bedrijfsplan in ontwikkeling is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstructureringsplan Exploitatietekort Financiële resultaten Gemeentelijke bijdrage Sociale werkvoorziening (SW) Arbeidsparticipatie Toekomstbestendig model Subsidieresultaat Bedrijfsresultaat Efficiënte vormgevingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Vaststellen zienswijze Herziene Begroting 2018 DSW". Het amendement stelt voor om de zienswijze op de herziene begroting van DSW aan te passen. De aanpassing betreft een strakkere formulering van de kritiek op het herstructureringsplan dat niet heeft geleid tot een vermindering van het exploitatietekort. Daarnaast wordt de wens uitgesproken om het tekort op het bedrijfsresultaat terug te brengen. Het amendement vraagt DSW om de raad te informeren over de taakstellingen in de begroting en om de waardering van de informatievoorziening van het afgelopen half jaar anders te formuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen in de zienswijze worden voorgesteld en waarom deze wijzigingen nodig worden geacht. Het biedt echter geen gedetailleerde financiële analyse of alternatieve oplossingen voor het exploitatietekort.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze worden aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de aangepaste zienswijze door DSW.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de strakkere formulering van de kritiek en de eisen aan DSW. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de relatie met DSW en de prioriteiten van de raad.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor het terugbrengen van het exploitatietekort. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de haalbaarheid van de eisen is niet geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee de voorgestelde wijzigingen in de zienswijze goedkeurt.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het adresseren van het exploitatietekort kan financiële implicaties hebben. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Zienswijze Herziene Begroting 2018 DSW Aangepaste brief Herstructureringsplan Exploitatietekort Bedrijfsresultaat Taakstelling InformerenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herziene begroting 2018 voor DSW, waarin de gemeentelijke bijdrage voor Leidschendam-Voorburg is vastgesteld op € 692.432. Het voorstel beschrijft de financiële problemen bij DSW, veroorzaakt door onvoldoende transparantie en bedrijfsvoering in het verleden. De nieuwe directeur heeft een strategie ontwikkeld om de financiële situatie te verbeteren, maar een kostendekkende begroting is niet haalbaar zonder gemeentelijke bijdragen. De raad wordt uitgenodigd om een zienswijze op de begroting te geven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie, oorzaken van het tekort, en de voorgestelde maatregelen. Het biedt een goed inzicht in de uitdagingen en de noodzakelijke stappen voor verbetering.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de herziene begroting. Dit biedt de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de financiële en strategische keuzes van DSW.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage en de strategie voor de toekomst van DSW. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van financiële middelen en de sociale doelstellingen van de organisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelstellingen. Echter, de haalbaarheid (Achievable) van een kostendekkende bedrijfsvoering zonder gemeentelijke bijdragen is niet gegarandeerd. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden (Time-bound) doelen voor het bereiken van een financieel gezonde situatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde gemeentelijke bijdrage en de bijbehorende zienswijze op de begroting.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de doelgroep in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële en organisatorische herstructurering.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een hogere gemeentelijke bijdrage dan oorspronkelijk begroot. Het voorstel suggereert dat het tekort ten laste van het begrotingssaldo moet worden gebracht, wat implicaties heeft voor de gemeentelijke financiën. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor de hogere bijdrage, wat een risico vormt voor de begroting van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
DSW Herziene begroting Financiële administratie Bedrijfsvoering Subsidieresultaat Bedrijfsresultaat Herstructurering Taakstelling Toekomstscenario SW-personeelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16.b BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel: Besluitvorming Intentieverklaring uitwerking toekomstscenario DSW.
-
Amendement intentieverklaring uitwerking toekomstscenarios DSW raad 23 januari 2018.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Intentieverklaring uitwerking toekomstscenario DSW
Samenvatting: Het amendement, ingediend door de leden Aart Paardekooper, Delroy Blokland en Marc van der Houwen, stelt voor om het raadsbesluit aan te passen door naast het kostenplaatje voor liquidatie eind 2018 ook de kosten voor liquidatie in de daaropvolgende jaren inzichtelijk te maken. Het college heeft voorgesteld om in te stemmen met de intentieverklaring om DSW om te vormen naar een sociaal werkbedrijf met Zoetermeer als centrumgemeente, waarbij de gemeenschappelijke regeling DSW wordt geliquideerd. Het amendement benadrukt het belang van zorgvuldigheid en volledige financiële informatie voor verdere besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement richt zich specifiek op het toevoegen van financiële informatie over de liquidatie in de jaren na 2018. Dit maakt het voorstel vollediger door een breder financieel perspectief te bieden, wat essentieel is voor een weloverwogen besluitvorming.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van het amendement. Zij moeten beslissen of de aanvullende financiële informatie noodzakelijk is voor een zorgvuldige besluitvorming over de toekomst van DSW.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke voorstel van het college of het aannemen van het amendement dat pleit voor meer financiële transparantie over de liquidatiekosten in de toekomst.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in zijn eis voor aanvullende financiële informatie. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de besluitvorming over de liquidatie van DSW. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen, wat zou betekenen dat zij het college opdragen om ook de kosten voor liquidatie na 2018 inzichtelijk te maken.
Participatie
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie van belanghebbenden, zoals werknemers van DSW of andere betrokken partijen. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich voornamelijk richt op de financiële en organisatorische aspecten van de liquidatie van DSW.
Financiële Gevolgen
Het amendement vraagt om een breder inzicht in de financiële gevolgen van de liquidatie van DSW in de jaren na 2018. Het is onduidelijk hoe deze kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk punt van overweging is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Intentieverklaring Toekomstscenario DSW Liquidatie Sociaal werkbedrijf Kostenplaatje WSW-dienstverband IROKO-rapport Zoetermeer Plan van aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herstructurering van de governance van het sociaal netwerkbedrijf DSW, waarbij de gemeente Zoetermeer als centrumgemeente fungeert. Het huidige samenwerkingsverband tussen de gemeenten Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk wordt beëindigd. Het voorstel beoogt een efficiëntere organisatie en betere lokale werkplekvoorzieningen voor mensen met een arbeidsbeperking. De financiële en juridische consequenties van deze herstructurering zijn in kaart gebracht, met als doel de gemeenteraad te laten besluiten over de voortzetting van dit proces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor de juridische, financiële en organisatorische aspecten van de herstructurering. Het bevat echter veel technische details die de leesbaarheid kunnen bemoeilijken voor niet-ingewijden.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in verschillende stadia beslissingen te nemen over de voortgang van het proces, inclusief de goedkeuring van de intentieverklaring en het uiteindelijke opheffingsplan van de Gemeenschappelijke Regeling DSW.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toekomst van de samenwerking tussen de gemeenten en de keuze voor een nieuw governancemodel. Dit omvat het overdragen van eigenaarschap aan Zoetermeer en de gevolgen voor lokale werkgelegenheid en dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële consequenties en tijdlijnen, maar mist concrete doelen voor de sociale impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de intentieverklaring en de verdere uitwerking van het toekomstscenario waarbij Zoetermeer de centrumgemeente wordt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar richt zich op bestuurlijke en organisatorische aspecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen variëren van €5,9 miljoen tot €13,6 miljoen, afhankelijk van het scenario. De kosten worden verdeeld onder de gemeenten en vastgelegd in een liquidatieplan. Het voorstel geeft geen specifieke dekking aan, maar impliceert dat de kosten onderdeel zijn van de herstructurering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
DSW Toekomstscenario Governance Lokaal netwerkbedrijf IROKO-rapport Sociaal werkbedrijf Gemeenschappelijke Regeling Doelgroepen Re-integratie Nieuw beschut werkVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
H.J.M. Blanke - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van der Houwen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
N.F.J. Hooijmans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
N.F.J. Hooijmans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
N.F.J. Hooijmans - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
H.J.M. Blanke - D66
M. van der Houwen - VVD
P.J. van Dolen - D66
Agendapunt 17 BESPREEKPUNT: Motie MVV beveiliging accommodaties.
Veiligheid voor Verenigingen: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Steunt Unaniem Subsidievoorstel
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de motie "Veilig Maatschappelijk Verantwoord Verenigen". Dit voorstel, ingediend door de PvdA, GBLV en VVD, biedt verenigingen een eenmalige subsidie tot 10.000 euro voor investeringen in beveiliging van hun accommodaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 23 januari 2018 presenteerde Marjan van Giezen (PvdA) de motie als haar laatste bijdrage aan de raad. "We proberen als gemeente een stukje maatschappelijk cement te leggen," verklaarde Van Giezen. "Met maatschappelijk verantwoord verenigen streven we ernaar dat niet alleen wij, maar ook de verenigingen zelf, zich hiervoor inzetten."De motie speelt in op de toenemende behoefte aan beveiliging bij verenigingen die hun gebouwen intensiever gebruiken voor maatschappelijke activiteiten. Dit verhoogt het risico op diefstal en inbraak. De subsidie is bedoeld voor verenigingen die aantoonbaar inzetten op maatschappelijk verantwoord verenigen (MVV) en kan ook worden toegekend aan verenigingen die in 2017 al in veiligheid hebben geïnvesteerd.
Wethouder Kist vroeg om verduidelijking over de financiële aspecten van de motie. Van Giezen legde uit dat het bedrag van 10.000 euro het maximale is dat beschikbaar wordt gesteld per vereniging, mits er een goed veiligheidsplan wordt ingediend. "Dan denk ik dat we hier goed mee kunnen leven," reageerde Kist tevreden.
De motie kreeg brede steun van de raad. "Een sympathiek voorstel," aldus de heer Paardenkooper van het CDA. De heer Rouwendaal voegde toe: "Een zeer bevlogen wijze toegelicht door mevrouw Van Giezen en een mooi afscheidscadeau van de Raad om deze motie unaniem aan te nemen."
Met de unanieme goedkeuring van de motie hoopt de gemeenteraad dat meer verenigingen in Leidschendam-Voorburg hun maatschappelijke activiteiten kunnen uitbreiden zonder zich zorgen te maken over de veiligheid van hun accommodaties.
Samenvatting
De motie "Veilig Maatschappelijk Verantwoord Verenigen" is ingediend door de leden Marjan van Giezen (PvdA), Hans Peter Klazenga (GBLV), en Jeroen Brokke (VVD) tijdens een vergadering van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op 23 januari 2018. De motie benadrukt het belang van Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV) en erkent dat verenigingsgebouwen, door hun maatschappelijke activiteiten, extra beveiligingseisen hebben. Er is geconstateerd dat sommige verenigingen intensiever gebruik maken van hun gebouwen, wat leidt tot een verhoogd risico op diefstal en inbraak. De motie verzoekt het college om een extra categorie 'veiligheid accommodatie' toe te voegen aan het MVV-programma, met een eenmalige subsidie van maximaal 10.000 euro voor verenigingen die investeren in beveiliging. Deze subsidie is bedoeld voor verenigingen die aantoonbaar inzetten op MVV en kan ook worden toegekend aan verenigingen die in 2017 al in veiligheid hebben geïnvesteerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie "Veilig Maatschappelijk Verantwoord Verenigen" richt zich op het verbeteren van de veiligheid van verenigingsgebouwen die deelnemen aan Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV). De motie stelt voor om een extra categorie 'veiligheid accommodatie' toe te voegen aan het MVV-programma, met een eenmalige subsidie van maximaal 10.000 euro voor verenigingen die investeren in beveiliging. Dit moet gebaseerd zijn op een volwaardig veiligheidsplan. De subsidie is bedoeld voor verenigingen die aantoonbaar inzetten op MVV en geldt ook voor investeringen in 2017.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor extra beveiliging en het bieden van financiële ondersteuning. Echter, details over de criteria voor het veiligheidsplan en de exacte toewijzing van de subsidie ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de motie bespreken en goedkeuren, waarmee zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde wijzigingen in het MVV-programma door te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan de veiligheid van verenigingsgebouwen binnen het MVV-programma en of zij bereid zijn hiervoor financiële middelen beschikbaar te stellen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het subsidiebedrag en de voorwaarde van een veiligheidsplan. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk, en er is geen specifieke deadline voor de implementatie genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college verzoeken de voorgestelde subsidie en veiligheidsmaatregelen te implementeren.
Participatie:
De motie impliceert participatie door verenigingen die actief zijn in MVV, maar er wordt niet expliciet vermeld hoe deze verenigingen betrokken worden bij de besluitvorming of implementatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het bevorderen van een veilige en maatschappelijk verantwoorde omgeving kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie stelt een eenmalige subsidie van maximaal 10.000 euro voor per vereniging, maar het totale financiële plaatje en de dekking binnen het MVV-budget worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV) Veiligheid accommodatie Beveiliging Subsidie Verenigingsgebouwen Veiligheidsplan Inbraakbeveiliging Maatschappelijke activiteiten Intensief gebruik Financiële ruimteVerfijning van de zoekopdracht: