21-11-2017 Commissie Openbaar Gebied
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 6 HAMERSTUK: Raadsvoorstel Vereveningsfonds sociale woningbouw (1987047) .
-
Raadsvoorstel Beleidsregels Woningbouw 2017-2019 Vereveningsfonds sociale woningbouw.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bestemmingsreserve Verevening Sociale Woningbouw
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een vereveningsfonds voor sociale woningbouw in Leidschendam-Voorburg, met ingang van 2018. Dit fonds is bedoeld om de realisatie van 30% sociale huurwoningen op alle woningbouwlocaties te stimuleren. Ontwikkelaars die niet aan deze eis voldoen, moeten een financiële bijdrage storten in het fonds. Deze bijdragen kunnen worden gebruikt om sociale woningbouw elders te realiseren. Het fonds biedt flexibiliteit en afdwingbaarheid bij het realiseren van sociale huurwoningen en houdt rekening met bijzondere omstandigheden via een hardheidsclausule.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen, uitgangspunten, en een financiële toelichting. Echter, specifieke details over de hoogte van de bijdragen en de exacte werking van de hardheidsclausule zouden verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de bestemmingsreserve in te stellen. Het is aan de raad om in te stemmen met het voorstel en de bijbehorende nota's vast te stellen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de oprichting van het vereveningsfonds en de bijbehorende beleidsregels. Dit omvat keuzes over de mate van flexibiliteit en afdwingbaarheid van sociale woningbouw en de toepassing van de hardheidsclausule.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (ingang 2018), maar mist meetbare en realistische criteria, zoals de exacte hoogte van de financiële bijdragen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie zou de uitvoerbaarheid verbeteren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de vorming van de bestemmingsreserve en de bijbehorende beleidsregels en nota's.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke partners zoals makelaars en woningcorporaties geïnformeerd zullen worden, maar er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel sociale woningbouw indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten bijdragen van ontwikkelaars die niet voldoen aan de sociale woningbouweisen. De exacte hoogte van deze bijdragen wordt bepaald door het verschil tussen commerciële en niet-commerciële grondwaarde. Het voorstel geeft aan dat het college deze bedragen zal vaststellen, maar verdere details over de dekking ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vereveningsfonds Sociale woningbouw Bestemmingsreserve Beleidsregels Woningbouw Financiële bijdrage Sociale huurwoningen Hardheidsclausule Woningbouwlocaties Woningbouwprojecten FlexibiliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 HAMERSTUK: Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Wilsveen 8 ( 1986852) .
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit hogere grenswaarden Wet geluidhinder bestemmingsplan ‘Wilsveen 8’
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van hogere grenswaarden voor geluidshinder om de bouw van twee woningen op het perceel Wilsveen 8 in Leidschendam mogelijk te maken. De locatie bevindt zich binnen een geluidszone vanwege wegverkeerslawaai. Akoestisch onderzoek toont aan dat de geluidsbelasting 51 dB en 53 dB zal bedragen voor respectievelijk woning 1 en 2, wat binnen de maximaal toegestane hogere waarden valt. Er zijn geen effectieve maatregelen om de geluidsbelasting tot de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te reduceren. Het voorstel is om de hogere grenswaarden vast te stellen, zodat de bouw kan doorgaan.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde uitleg biedt over de wettelijke kaders, de resultaten van het akoestisch onderzoek, en de overwegingen voor het vaststellen van hogere grenswaarden. Het bevat ook informatie over de procedurele aspecten en de mogelijkheid tot beroep.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het bestemmingsplan en het goedkeuren van de hogere grenswaarden voor geluidshinder. De raad moet het voorstel beoordelen en een besluit nemen over de vaststelling van de hogere grenswaarden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voordelen van het toestaan van de bouw van de woningen opwegen tegen de nadelen van het toestaan van hogere geluidsniveaus. Dit omvat overwegingen van stedelijke ontwikkeling, leefbaarheid, en mogelijke precedenten voor toekomstige projecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete acties voor het monitoren van de geluidsniveaus na de bouw. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou kunnen profiteren van aanvullende informatie over eventuele toekomstige monitoring.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het vaststellen van de hogere grenswaarden van 51 dB en 53 dB voor de twee woningen, zodat de bouw kan doorgaan.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er geen zienswijzen zijn ingebracht tijdens de inzageperiode, wat suggereert dat er beperkte publieke participatie of bezwaren zijn geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op geluidshinder en de bijbehorende wettelijke kaders.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft aan dat de kosten voor het aanpassen van het wegdek financieel niet haalbaar zijn in verhouding tot het bouwplan. Er wordt echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van kosten gepresenteerd. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling bestemmingsplan Wilsveen 8
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Wilsveen 8". Het plan beoogt de sloop van een bestaande boerderij en agrarische bebouwing op het perceel Wilsveen 8, om plaats te maken voor twee nieuwe burgerwoningen. Dit initiatief vereist een wijziging van het bestemmingsplan, aangezien het niet binnen het huidige bestemmingsregime past. Het nieuwe plan voldoet aan de provinciale regels voor ruimtelijke kwaliteit en biedt een verbetering van de transparantie naar het achtergebied. Er is een ontheffing nodig vanwege de geluidsbelasting, maar er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke toelichting op de noodzaak van het bestemmingsplan, de procedurele stappen die zijn doorlopen, en de wijzigingen die zijn aangebracht. De financiële en juridische aspecten zijn eveneens goed gedocumenteerd.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan 'Wilsveen 8' vaststellen, inclusief de nota van wijzigingen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen voor de betrokken gronden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de agrarische bestemming naar wonen, en of zij akkoord gaat met het toevoegen van een woning in ruil voor de sloop van bedrijfsbebouwing. Ook moet de raad overwegen of de ruimtelijke kwaliteitswinst voldoende is om de wijziging te rechtvaardigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan 'Wilsveen 8' vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen voor de gronden.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, wat kan duiden op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid van de gemeenschap. Het voorstel vermeldt echter geen specifieke participatieactiviteiten voorafgaand aan de inzageperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke kwaliteit en het voldoen aan provinciale regels.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente, aangezien er een anterieure overeenkomst is afgesloten die het planschaderisico bij de initiatiefnemer legt. De kosten voor het bestemmingsplan vallen binnen deze overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Wilsveen 8 Burgerwoningen Agrarische bebouwing Lintbebouwing Ruimtelijke kwaliteitswinst Wet geluidhinder Nieuwe Driemanspolder Provinciale Verordening Ruimte 2014 Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Agendapunt 2 Spreekrecht burgers (maximaal 30 minuten). - 19:35
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Onbekende spreker
Agendapunt 5 HAMERSTUK: Raadsvoorstel tot wijziging stimuleringsregeling duurzame maatregelen duurzaamheidsagenda 2016-2020 (technische aanpassingen en enkele nieuwe voorzieningen), 1e aanpassing (1987125).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft aanpassingen aan de stimuleringsregeling voor duurzame maatregelen uit de duurzaamheidsagenda 2016-2020. De wijzigingen zijn bedoeld om de regeling effectiever te maken. Belangrijke aanpassingen zijn de verruiming van de burenbonus naar een samenwerkingsbonus, toevoeging van nieuwe duurzame maatregelen zoals thuisaccu's en inductiekooktoestellen, en aanpassingen in subsidiebedragen en minimale investeringen. Er wordt een jaarlijks subsidieplafond voorgesteld met de mogelijkheid tot verhoging. Het subsidiepercentage voor zonnepanelen wordt verlaagd, terwijl het maximale subsidiebedrag voor woningen met een energielabel D of lager wordt verhoogd. Ook wordt de minimale investering voor groene daken verlaagd. Er zijn diverse technische aanpassingen gedaan om de regeling beter uitvoerbaar te maken. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en betreft geen nieuw beleid, maar technische aanpassingen van bestaand beleid. Het college stelt voor deze wijzigingen vast te stellen.
-
Raadsvoorstel Raadsvoorstel tot wijziging stimuleringsregeling duurzame maatregelen duurzaamheidsagenda 2016-2020 (technische aanpassingen en enkele nieuwe voorzieningen), 1e aanpassing.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot Wijziging Stimuleringsregeling Duurzame Maatregelen Duurzaamheidsagenda 2016-2020
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot wijziging stimuleringsregeling duurzame maatregelen duurzaamheidsagenda 2016-2020 (technische aanpassingen en enkele nieuwe voorzieningen), 1e aanpassing." Het voorstel beoogt de bestaande stimuleringsregeling te optimaliseren door de burenbonus te verruimen, nieuwe duurzame maatregelen toe te voegen, en subsidievoorwaarden aan te passen. Dit moet de effectiviteit van de regeling vergroten en bijdragen aan de energietransitie en verduurzaming van woningen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de stimuleringsregeling. Het biedt een uitgebreide toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. De volledigheid is goed, hoewel het voorstel complex is en enige verduidelijking kan vereisen voor leken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Hun rol is om te zorgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente en dat ze effectief bijdragen aan de energietransitie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van duurzame maatregelen en de toewijzing van subsidies. Dit omvat keuzes over welke technologieën en maatregelen het meest worden gestimuleerd en hoe de beschikbare middelen worden verdeeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het concrete maatregelen en doelen beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van sommige maatregelen kan variëren afhankelijk van de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de stimuleringsregeling. Dit omvat het vaststellen van het concept raadsbesluit zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers in de besluitvorming, maar de regeling zelf stimuleert participatie door bewoners aan te moedigen samen te werken aan verduurzaming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op energiebesparing, CO2-reductie, en het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn, wat impliceert dat de wijzigingen binnen het bestaande budget worden opgevangen. Er is geen specifieke dekking nodig, maar het is belangrijk dat de raad dit controleert om onverwachte kosten te vermijden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringsregeling Duurzaamheidsagenda Duurzame maatregelen Burenbonus Energietransitie Zonnepanelen Subsidie Energielabel Groene daken InfraroodpanelenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 HAMERSTUK: Raadsvoorstel bekrachtiging geheimhouding bijlage overzicht meerkosten hoofdstructuur – Vlietvoorde (1987359).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Geheimhouding bijlage overzicht meerkosten hoofdstructuur - Vlietvoorde". Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg vraagt de gemeenteraad om de voorlopige geheimhouding van een bijlage met betrekking tot de meerkosten van de hoofdstructuur van Vlietvoorde te bekrachtigen. Deze geheimhouding is ingesteld om het financiële en economische belang van de gemeente te beschermen tijdens onderhandelingen met aannemers. Openbaarmaking van deze informatie zou de onderhandelingspositie van de gemeente kunnen schaden. De raad wordt verzocht om in een besloten vergadering te overleggen indien er vragen zijn over de geheimhouding of de inhoud van de informatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het verzoek om geheimhouding. Het bevat de noodzakelijke juridische en praktische overwegingen voor het instellen van geheimhouding en biedt een duidelijke uitleg over de redenen hiervoor.
Rol van de raad:
De raad moet de voorlopige geheimhouding bekrachtigen. Dit betekent dat de raad het voorstel moet beoordelen en beslissen of de geheimhouding gerechtvaardigd is. Indien de raad vragen heeft, kan deze in een besloten vergadering worden besproken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van de geheimhouding om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen of het belang van transparantie en openbaarheid van bestuur te benadrukken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om een bekrachtiging in de eerstvolgende raadsvergadering. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van het uiteindelijke effect van de geheimhouding op de onderhandelingspositie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de geheimhouding van de bijlage bekrachtigt of niet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp in dit specifieke voorstel, dat zich richt op financiële en economische belangen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de geheimhouding is bedoeld om de financiële belangen van de gemeente te beschermen. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele meerkosten worden gedekt, aangezien dit deel uitmaakt van de vertrouwelijke informatie.
Agendapunt 10 HAMERSTUK: Raadsvoorstel bekrachtiging geheimhouding tweede herziening 2017 van de grondexploitatie Vlietvoorde (1987412).
-
Raadsvoorstel Oplegging geheimhouding tweede herziening 2017 van de grondexploitatie Vlietvoorde.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Oplegging geheimhouding tweede herziening 2017 van de grondexploitatie Vlietvoorde." Het voorstel betreft de bekrachtiging van de door het college opgelegde voorlopige geheimhouding van de rapportage over de tweede herziening van de grondexploitatie Vlietvoorde. Deze rapportage bevat informatie over de financieel-economische positie van de gemeente. Het college acht geheimhouding noodzakelijk om bedrijfsgevoelige informatie te beschermen en adviseert de raad om deze geheimhouding te bekrachtigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel, namelijk het bekrachtigen van de geheimhouding. Er is een verwijzing naar de rapportage en bijlagen die ter inzage liggen, hoewel niet alle technische details zijn opgenomen vanwege hun complexiteit of gevoeligheid.
Rol van de raad:
De raad moet de door het college opgelegde geheimhouding bekrachtigen. Dit is een formele stap waarbij de raad instemt met het niet-openbaar maken van bepaalde informatie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van de geheimhouding, wat de bescherming van bedrijfsgevoelige informatie ondersteunt, of het afwijzen ervan, wat meer openbaarheid zou betekenen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie (bekrachtiging van geheimhouding), maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de geheimhouding van de rapportage en bijlagen bekrachtigt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijkheid van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp binnen dit specifieke voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen van het voorstel genoemd, aangezien het primair gaat om de geheimhouding van informatie. De financiële details zijn onderdeel van de geheime rapportage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Grondexploitatie Vlietvoorde Tweede herziening 2017 Financieel economische positie Bijlagen College Openbaarheid Uitgangspunten Rapportage Wethouder BremerVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 HAMERSTUK: Toezeggingenlijst (november 2017).
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
Agendapunt 15.a BESPREEKPUNT: Presentatie burgerinitiatief Schakenbosch (1987863). - 20:15
Buurthuis of Bouwput? Het Lot van Park Schakenbosch in de Weegschaal
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg staat voor een belangrijke beslissing: behoud van historische gebouwen of nieuwe woningbouw. Het burgerinitiatief van de heer Van Ierland, gesteund door 57 inwoners, vraagt om het Veurhuis en de Hulp- en Heilkerk te behouden als ontmoetingscentrum. Ondertussen woedt er een debat over sociale woningbouw en de rol van projectontwikkelaars.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober 2017 werd een burgerinitiatief besproken dat vraagt om het behoud van het Veurhuis en de Hulp- en Heilkerk in Park Schakenbosch. De indiener, de heer Van Ierland, wil deze historische gebouwen omvormen tot een buurthuis. Het voorstel heeft de steun van 57 inwoners, maar de raad heeft besloten om het raadsvoorstel Ruimtelijk kader Schakenbosch niet direct te agenderen. In plaats daarvan wordt het college gevraagd om een pre-advies, waarna de initiatiefnemer op 21 november 2017 zijn plannen mag presenteren aan de commissie Openbaar Gebied.Het debat over het burgerinitiatief werd overschaduwd door een vurige discussie over sociale woningbouw. Mevrouw Hohage uitte haar zorgen over de plannen van het college om sociale woningbouw aan projectontwikkelaars over te laten. "Waarom dit raadsvoorstel nu? Wil het college sociale woningbouw of wil het af van de afspraak van 30% sociale woningbouw?" vroeg ze zich af.
De heer Geurts probeerde de zorgen te sussen door te benadrukken dat het fonds juist bedoeld is om ontwikkelaars aan te moedigen zich aan de normen te houden. "Het is een extra stok achter de deur," legde hij uit. Toch bleef de vraag hangen of het college wel voldoende druk uitoefent op ontwikkelaars om de afgesproken 30% sociale woningbouw te realiseren.
Wethouder Kist verdedigde het beleid door te stellen dat de nieuwe regels een stap voorwaarts zijn. "Het is juist een manier om meer te kunnen doen dan we op dit moment kunnen doen," aldus Kist. Hij benadrukte dat de gemeente geen eigen gronden heeft en daarom afhankelijk is van afspraken met ontwikkelaars.
De discussie werd verder aangezwengeld door de heer Eleveld van de VVD, die zijn zorgen uitte over de mogelijke gevolgen van het fonds voor de kosten van middeldure huur- en goedkope koopwoningen. "We zijn bang dat dit een averechts effect gaat hebben," waarschuwde hij.
Ondanks de zorgen van enkele raadsleden, leek er brede steun te zijn voor het voorstel om het fonds in te stellen als middel om sociale woningbouw te bevorderen. Mevrouw van Giessen sprak haar steun uit: "Elke stap die ons op weg helpt naar meer sociale woningbouw is welkom."
Het debat over Park Schakenbosch en de toekomst van sociale woningbouw in Leidschendam-Voorburg is nog niet voorbij. De komende maanden zullen cruciaal zijn voor de besluitvorming, waarbij zowel het burgerinitiatief als de plannen voor sociale woningbouw op de agenda staan. De vraag blijft of de raad kiest voor behoud van het historische karakter van het park of voor nieuwe woningbouw om de druk op de woningmarkt te verlichten.
Samenvatting
Op 27 oktober 2017 heeft de raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg een procedurevoorstel ontvangen met betrekking tot een burgerinitiatief voor Park Schakenbosch. De indiener, de heer Van Ierland, wil het Veurhuis en de Hulp- en Heilkerk behouden en omvormen tot een buurthuis of ontmoetingscentrum. Het initiatief, ondersteund door 57 inwoners van 45 adressen, vraagt de raad om geen nieuwe bebouwing toe te staan op de locatie van het Veurhuis. Het presidium heeft besloten het raadsvoorstel Ruimtelijk kader Schakenbosch niet op de agenda van de raadsvergadering van 31 oktober 2017 te zetten. In plaats daarvan wordt het college gevraagd om een pre-advies over het burgerinitiatief. De initiatiefnemer mag op 21 november 2017 een presentatie geven aan de commissie Openbaar Gebied. Het burgerinitiatief en het raadsvoorstel worden geagendeerd voor de commissie Openbaar Gebied in de november/december vergadercyclus. De raad zal op basis van het pre-advies van het college een besluit nemen over het burgerinitiatief en het raadsvoorstel in een latere raadsvergadering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Procedurevoorstel Burgerinitiatief Park Schakenbosch
Samenvatting: Het burgerinitiatief, ingediend door de heer Van Ierland, beoogt het behoud van het Veurhuis en de Hulp- en Heilkerk in Park Schakenbosch door deze te transformeren tot een buurthuis of wijkcentrum. Het initiatief, gesteund door 57 inwoners, vraagt de gemeenteraad om te voorkomen dat de ruimte voor nieuwe bebouwing wordt gebruikt, wat zou leiden tot de sloop van het Veurhuis. Het presidium stelt voor om het raadsvoorstel Ruimtelijk kader Schakenbosch aan te houden en eerst een pre-advies van het college te vragen. De initiatiefnemer krijgt de kans om het voorstel te presenteren tijdens een commissievergadering.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de nodige stappen en betrokken partijen beschrijft. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of een concreet plan voor de uitvoering van het burgerinitiatief.
Rol van de Raad
De raad moet het burgerinitiatief beoordelen en besluiten of het voorstel wordt aangenomen. De raad moet ook beslissen over het Ruimtelijk kader Schakenbosch, waarbij het burgerinitiatief een rol speelt.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het burgerinitiatief, wat kan leiden tot behoud van cultureel erfgoed en gemeenschapsvoorzieningen, of het volgen van het oorspronkelijke ruimtelijke plan dat mogelijk nieuwe bebouwing toestaat.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en praktische haalbaarheid zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het burgerinitiatief wordt aangenomen en hoe dit zich verhoudt tot het Ruimtelijk kader Schakenbosch. Dit besluit wordt genomen na de presentatie en het pre-advies van het college.
Participatie
Het voorstel toont participatie door de betrokkenheid van 57 inwoners en biedt de initiatiefnemer de kans om het voorstel te presenteren aan de commissie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het behoud van bestaande gebouwen kan als duurzaam worden beschouwd in termen van behoud van cultureel erfgoed en vermindering van nieuwbouw.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van het behoud en de transformatie van de gebouwen of hoe deze gefinancierd zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerinitiatief Park Schakenbosch Veurhuis Hulp- en Heilkerk Ontmoetingscentrum Draagvlak Pre-advies Commissie Openbaar Gebied Ruimtelijk kader PresentatieVerfijning van de zoekopdracht:
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
J. Geurts - CDA
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
00:16:08 - 00:19:26 - 00:19:52 - 00:20:04 - 00:21:26 - 00:22:54 - 00:23:53 - 00:24:10 - 00:24:20 - 00:24:25 - 00:24:30 - 00:25:05 - 00:25:46 - 00:26:32 - 00:27:52 - 00:28:04 - 00:29:06 - 00:29:29 - 00:29:45 - 00:30:05 - 00:33:11 - 00:35:11 - 00:37:20 - 00:37:51 - 00:38:26 - 00:39:03 - 00:39:30 - 00:39:52 - 00:40:30 - 00:40:54 - 00:41:12
Agendapunt 7 HAMERSTUK: Raadsvoorstel Actualisatie beheerkwaliteitsplan (1986971).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie beheerkwaliteitsplan" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het plan biedt een overzicht van de gemeentelijke bezittingen in de openbare ruimte en de bijbehorende budgetten voor beheer. Er zijn drie beheerniveaus vastgesteld: representatief en hoogwaardig (A-kwaliteit), verzorgd en duurzaam (B-kwaliteit), en functioneel en doelmatig (C-kwaliteit). Het plan maakt gebruik van de CROW beeldmeetlatten voor visuele beheerkwaliteit en bevat een nulmeting om de huidige kwaliteit te controleren. Belangrijke wijzigingen ten opzichte van het plan uit 2004 zijn de aanpassing van de beheerniveaus en budgetten, en de overgang naar CROW-standaarden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de beheerniveaus, financiële implicaties, en wijzigingen ten opzichte van het vorige plan. Het bevat ook een nulmeting en een vergelijking van budgetten.
Rol van de raad:
De raad moet het geactualiseerde beheerkwaliteitsplan goedkeuren en toezien op de uitvoering ervan. Ze moeten ook beslissen over de toewijzing van budgetten en eventuele aanpassingen in de toekomst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van beheerniveaus en de bijbehorende budgetten. Er moet worden overwogen of de huidige kwaliteitsniveaus en budgetten voldoen aan de verwachtingen van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en meetmethoden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het geactualiseerde beheerkwaliteitsplan goed te keuren en de voorgestelde budgetten vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de nieuwe beheerkwaliteitsplannen en beeldmeetlatten op de gemeentelijke website worden gepubliceerd, zodat inwoners en bedrijven op de hoogte zijn van de onderhoudskwaliteit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een beheerniveau (verzorgd en duurzaam), wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een klein verschil is in de onderhoudskosten, met een overschot van € 20.000 in 2017 en een tekort van € 12.000 in 2018. Dit verschil wordt gedekt door optimalisatie van werkprocessen en efficiënter middelengebruik.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerkwaliteitsplan Openbare ruimte CROW beeldmeetlatten Beheerkwaliteit Onderhoudsbudgetten Beheerniveaus Begroting Nulmeting Entente Florale HuygenskwartierVerfijning van de zoekopdracht:
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
J. Geurts - CDA
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
00:16:08 - 00:19:26 - 00:19:52 - 00:20:04 - 00:21:26 - 00:22:54 - 00:23:53 - 00:24:10 - 00:24:20 - 00:24:25 - 00:24:30 - 00:25:05 - 00:25:46 - 00:26:32 - 00:27:52 - 00:28:04 - 00:29:06 - 00:29:29 - 00:29:45 - 00:30:05 - 00:33:11 - 00:35:11 - 00:37:20 - 00:37:51 - 00:38:26 - 00:39:03 - 00:39:30 - 00:39:52 - 00:40:30 - 00:40:54 - 00:41:12 - 00:44:09 - 00:46:19 - 00:46:50 - 00:47:58 - 00:48:27 - 00:49:18 - 00:49:34
Agendapunt 15.b BESPREEKPUNT: Raadsbrief Preadvies op burgerinitiatief Schakenbosch (2003786)
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
00:44:09 - 00:46:19 - 00:46:50 - 00:47:58 - 00:48:27 - 00:49:18 - 00:49:34 - 00:49:46 - 00:57:15 - 00:57:33 - 01:01:59 - 01:02:56 - 01:03:34 - 01:05:44 - 01:07:00 - 01:08:58 - 01:10:00 - 01:11:50 - 01:13:56 - 01:18:02 - 01:19:13 - 01:22:29 - 01:22:45 - 01:24:03 - 01:24:49 - 01:25:31 - 01:26:17 - 01:26:37 - 01:27:13 - 01:28:04 - 01:28:30 - 01:29:41 - 01:30:43 - 01:31:16 - 01:33:28 - 01:33:51 - 01:34:10 - 01:34:29 - 01:35:19 - 01:35:25
J. Geurts - CDA
Agendapunt 16.a BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel Voorlopig ontwerp hoofdstructuur Vlietvoorde (1987335). - 20:45
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Voorlopig Ontwerp Hoofdstructuur Vlietvoorde
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Voorlopig ontwerp hoofdstructuur Vlietvoorde". Het ontwerp, opgesteld door Bureau HOSPER, richt zich op de hoofdstructuur van groen, water, recreatie en wegen in Vlietvoorde. Het plan benadrukt de integratie van cultuurhistorie en een open, groen landschap met recreatieve voorzieningen. Het ontwerp toont een budgetoverschrijding, waarvoor de gemeenteraad wordt gevraagd om een budgetaanpassing goed te keuren. Het ontwerp is bedoeld om een kwalitatief hoogwaardige omgeving te creëren die aantrekkelijk is voor toekomstige woningbouwprojecten.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de hoofdstructuur, zoals groenvoorzieningen, archeologie, en infrastructuur. Het biedt een uitgebreide financiële toelichting en een overzicht van de ontwerpkeuzes. Echter, er is ruimte voor verbetering in de specificatie van participatieprocessen en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om het voorlopig ontwerp en de bijbehorende budgetaanpassing goed te keuren. De raad heeft de mogelijkheid om te kiezen voor een lager kwaliteitsniveau als alternatief.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de budgetverruiming en de kwaliteitsstandaard van het ontwerp. Er is een keuze tussen het handhaven van de hoge kwaliteit of het verlagen van de kwaliteit om binnen het oorspronkelijke budget te blijven.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van ontwerpdoelen en financiële implicaties. Echter, het mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke meetbare resultaten voor participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is een gebrek aan detail over hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorlopig ontwerp en de bijbehorende budgetaanpassing in de grondexploitatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden zijn betrokken bij de ontwerpkeuzes, maar biedt geen gedetailleerde informatie over de participatieprocessen of de mate van betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als een kernonderwerp behandeld in het voorstel. Er is sprake van landschappelijke integratie en gebruik van inheemse beplanting, maar verdere verduidelijking over duurzame praktijken ontbreekt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra budget van €1,34 miljoen voor de aanleg van de hoofdstructuur. De meerkosten worden deels gecompenseerd door commerciële kansen, zoals wonen aan het water. De financiële implicaties zijn opgenomen in de actualisatie van de grondexploitatie Vlietvoorde 2017-2, die ook ter besluitvorming voorligt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vlietvoorde Hoofdstructuur Ontwerp HOSPER Cultuurhistorie Groen landschap Archeologie Huis Oostbosch Kanaal van Corbulo Recreatieve voorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
F.J. Kist - GroenLinks
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
00:44:09 - 00:46:19 - 00:46:50 - 00:47:58 - 00:48:27 - 00:49:18 - 00:49:34 - 00:49:46 - 00:57:15 - 00:57:33 - 01:01:59 - 01:02:56 - 01:03:34 - 01:05:44 - 01:07:00 - 01:08:58 - 01:10:00 - 01:11:50 - 01:13:56 - 01:18:02 - 01:19:13 - 01:22:29 - 01:22:45 - 01:24:03 - 01:24:49 - 01:25:31 - 01:26:17 - 01:26:37 - 01:27:13 - 01:28:04 - 01:28:30 - 01:29:41 - 01:30:43 - 01:31:16 - 01:33:28 - 01:33:51 - 01:34:10 - 01:34:29 - 01:35:19 - 01:35:25 - 01:35:33 - 01:36:29 - 01:36:34 - 01:40:09 - 01:42:29 - 01:43:11 - 01:46:10 - 01:48:26 - 01:49:50 - 01:51:51 - 01:53:27 - 01:53:41 - 01:53:53 - 01:54:02 - 01:55:51 - 01:55:58 - 01:56:22 - 01:57:53 - 01:58:45 - 01:58:59 - 01:59:56 - 02:02:50 - 02:06:55 - 02:07:48 - 02:09:54 - 02:10:48 - 02:11:20 - 02:11:23 - 02:11:44 - 02:12:50 - 02:13:17 - 02:14:11 - 02:15:44 - 02:15:55 - 02:16:10 - 02:16:14 - 02:16:20 - 02:17:09 - 02:18:25 - 02:18:57 - 02:19:01 - 02:20:38 - 02:20:42 - 02:22:25 - 02:22:40
F.J. Kist - GroenLinks
Agendapunt 16.b BESPREEKPUNT: Raadsvoorstel Tweede herziening 2017 van de Grondexploitatie Vlietvoorde (1987399).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Tweede herziening 2017 van de Grondexploitatie Vlietvoorde
Samenvatting: Het voorstel betreft de tweede herziening van de grondexploitatie voor het project Vlietvoorde, waarin de financiële ontwikkelingen van het project in de eerste helft van 2017 zijn verwerkt. Belangrijke ontwikkelingen zijn de aanbesteding van het eerste ontwikkelgebied 'De Bosrand', de aankoop van grond van Life & Garden, en de afronding van archeologisch onderzoek. Het resultaat van de herziening toont een verslechtering van € 1,5 miljoen ten opzichte van de eerste herziening, voornamelijk door extra investeringen in de groene hoofdstructuur. Een verliesvoorziening van € 6,2 miljoen is nodig, met een ophoging van € 1,6 miljoen ten laste van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële analyse van de grondexploitatie. Het bevat informatie over de ontwikkelingen, risico's, en financiële gevolgen, maar mist specifieke details over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad
De raad wordt geïnformeerd over de financiële stand van het project en moet beslissingen nemen over de goedkeuring van de herziening en de bijbehorende financiële kaders. De raad heeft de mogelijkheid om te sturen op het grondexploitatieresultaat.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de extra kwaliteitsinvesteringen in de groene hoofdstructuur en de verhoging van de verliesvoorziening. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de risico's en de financiële impact op de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten en risicoanalyses. Het is echter minder specifiek over tijdgebonden doelen en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de bandbreedte van de financiële prognoses kan als onzekerheid worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de tweede herziening van de grondexploitatie en de bijbehorende financiële maatregelen, inclusief de ophoging van de verliesvoorziening.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de context van investeringen in de groene hoofdstructuur, maar het is geen expliciet onderwerp van het voorstel.
Financiële Gevolgen
De herziening resulteert in een negatief grondexploitatieresultaat van € 5,6 miljoen op contante waarde, met een benodigde verliesvoorziening van € 6,2 miljoen. De ophoging van € 1,6 miljoen komt ten laste van de algemene reserve. Het voorstel geeft aan dat deze verhoging gedekt wordt door de algemene reserve vrij besteedbaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Vlietvoorde Tweede herziening 2017 Ontwikkelingen Zuidelijk plangebied Grondopbrengsten Risicoanalyse Verliesvoorziening Archeologisch onderzoek Hoofd(groen)structuur AanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
F.J. Kist - GroenLinks
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
Ph. Hohage - Fractie Hohage
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
01:35:33 - 01:36:29 - 01:36:34 - 01:40:09 - 01:42:29 - 01:43:11 - 01:46:10 - 01:48:26 - 01:49:50 - 01:51:51 - 01:53:27 - 01:53:41 - 01:53:53 - 01:54:02 - 01:55:51 - 01:55:58 - 01:56:22 - 01:57:53 - 01:58:45 - 01:58:59 - 01:59:56 - 02:02:50 - 02:06:55 - 02:07:48 - 02:09:54 - 02:10:48 - 02:11:20 - 02:11:23 - 02:11:44 - 02:12:50 - 02:13:17 - 02:14:11 - 02:15:44 - 02:15:55 - 02:16:10 - 02:16:14 - 02:16:20 - 02:17:09 - 02:18:25 - 02:18:57 - 02:19:01 - 02:20:38 - 02:20:42 - 02:22:25 - 02:22:40 - 02:23:44