28-03-2017 Commissie Openbaar Gebied
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 7 HAMERSTUK: Raadsvoorstel Omgevingsvergunning 1e fase voor het oprichten van twintig appartementen, veertien inpandige parkeerplaatsen en circa 150 m² commerciële ruimten aan de Damlaan 66-68 in Leidschendam (1819776)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Besluit Hogere Grenswaarden Wet Geluidhinder Damlaan 66-68
Samenvatting: Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om hogere grenswaarden voor geluidshinder vast te stellen voor een bouwproject aan de Damlaan 66-68. Het project omvat de bouw van twintig appartementen en commerciële ruimten. Vanwege verkeerslawaai van nabijgelegen wegen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, met een maximale gevelbelasting van 57 dB. Er zijn geen effectieve geluidsreducerende maatregelen mogelijk vanwege stedenbouwkundige, verkeerskundige en financiële beperkingen. Het besluit stelt hogere grenswaarden vast, waarbij de maximale toegestane grenswaarde van 63 dB niet wordt overschreden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de wettelijke kaders, de resultaten van het akoestisch onderzoek, en de overwegingen die hebben geleid tot het besluit. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de specifieke financiële bezwaren en de participatie van belanghebbenden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het besluit te beoordelen en goed te keuren. De raad moet zich ervan verzekeren dat het besluit in lijn is met het gemeentelijk beleid en dat alle wettelijke vereisten zijn nageleefd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het acceptabel is om af te wijken van de voorkeursgrenswaarde voor geluidshinder, gezien de stedenbouwkundige en financiële beperkingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de leefbaarheid en gezondheid van toekomstige bewoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde geluidswaarden. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van eventuele toekomstige maatregelen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn, maar de financiële onderbouwing kan uitgebreider.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere grenswaarden voor geluidshinder zoals voorgesteld door het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen en beroep kunnen aantekenen. Er is echter weinig detail over hoe participatie is vormgegeven voorafgaand aan het besluit.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op geluidshinder en de bijbehorende wettelijke kaders.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft aan dat er financiële bezwaren zijn tegen verdere geluidsreducerende maatregelen, maar het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Meer informatie hierover zou nuttig zijn voor een volledig begrip van de financiële implicaties. -
Raadsvoorstel Omgevingsvergunning 1e fase voor het oprichten van twintig appartementen, veertien inpandige parkeerplaatsen en circa 150 m commerciële ruimten aan de Damlaan 66-68 in Leidschendam.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Omgevingsvergunning 1e fase voor het oprichten van twintig appartementen, veertien inpandige parkeerplaatsen en circa 150 m² commerciële ruimten aan de Damlaan 66-68 in Leidschendam.
Samenvatting: Niersman Projectontwikkeling B.V. heeft een aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning 1e fase om twintig appartementen, veertien inpandige parkeerplaatsen en circa 150 m² commerciële ruimten te realiseren aan de Damlaan 66-68 in Leidschendam. Het plan wijkt af van het bestemmingsplan, waarvoor een projectafwijkingsbesluit nodig is. De gemeenteraad moet een verklaring van geen bedenkingen afgeven. Er is één zienswijze ingediend, maar deze vormt geen belemmering voor het plan. De financiële risico's voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de initiatiefnemer de kosten draagt.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van het project, de juridische context, en de financiële implicaties. Er zijn echter geen specifieke details over de participatie van omwonenden of andere belanghebbenden.
Rol van de Raad
De raad moet een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgeven om het project mogelijk te maken. Dit is een cruciale stap in de procedure voor het verkrijgen van de omgevingsvergunning.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het afwijkingsbesluit willen ondersteunen, rekening houdend met de ruimtelijke ordening en eventuele bezwaren van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de projectomvang en juridische vereisten. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de evaluatiecriteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de reactie op de zienswijze vast te stellen en de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er één zienswijze is ingediend, maar geeft geen verdere details over bredere participatieprocessen of betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, aangezien de initiatiefnemer de kosten draagt. Eventuele planschade wordt doorberekend aan de initiatiefnemer, waardoor de financiële risico's voor de gemeente beperkt zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Projectafwijkingsbesluit Zienswijze Ruimtelijke ordening Niersman Projectontwikkeling B.V. Damlaan 66-68 Commerciële ruimten Inpandige parkeerplaatsen Verklaring van geen bedenkingen (vvgb)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan 'Zurich-locatie' (1808097).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling bestemmingsplan 'Zurich-locatie'". Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor de Zurich-locatie in Leidschendam-Voorburg. Het plan wijzigt de bestemming van de gronden naar een verkeers- en verblijfsgebied en een woonbestemming met tuin. Om geluidsoverlast van een nabijgelegen garagebedrijf te beperken, worden voorwaarden gesteld voor de plaatsing van een geluidsscherm en gevelvoorzieningen. Er is een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor toekomstige wijzigingen. Het plan bevat ook een besluit voor hogere geluidswaarden vanwege de nabijgelegen Noordsingel. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de ter inzagelegging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de bestemmingswijzigingen, geluidsmaatregelen en juridische aspecten. Er is ook een financiële toelichting en communicatieplan opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en beslissen of er geen exploitatieplan nodig is voor de gronden in het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende geluidsmaatregelen. Er moet ook worden besloten of er een exploitatieplan nodig is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bestemmingswijzigingen en geluidsmaatregelen. Het is tijdgebonden met een zes weken durende inzageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan 'Zurich-locatie' vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen voor de betrokken gronden.
Participatie:
Er is geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen, wat kan wijzen op een gebrek aan participatie of tevredenheid met het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de geluidsmaatregelen kunnen bijdragen aan een betere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, en er is geen noodzaak voor een exploitatieplan, wat aangeeft dat de kosten gedekt zijn of niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zurich-locatie Geluidsscherm Woonbestemming Geluidhinder Ruimtelijk Kader Parkeerhoven Noordsingel Wet geluidhinder ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Wijziging Havenverordening Leidschendam-Voorburg 2004 (1820563).
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Havenverordening Leidschendam-Voorburg 2004
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Havenverordening Leidschendam-Voorburg 2004. De wijzigingen omvatten de toevoeging van nieuwe begripsbepalingen en aanpassingen in de regels voor het gebruik van passantenligplaatsen. De maximale gebruiksduur van passantenligplaatsen wordt verlengd van 24 uur naar 3 x 24 uur. Daarnaast wordt de 'Passantenplaatsen Park Rozenrust' toegevoegd aan de lijst van havens waar bepaalde beperkingen gelden voor niet-pleziervaartuigen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de regelgeving te verduidelijken en de gebruiksmogelijkheden voor pleziervaartuigen te verruimen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de wijzigingen in de verordening beschrijft. De aanpassingen zijn specifiek en gedetailleerd, wat helpt bij de interpretatie en uitvoering van de regels.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk goed te keuren of af te wijzen. De raad moet ervoor zorgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en belangen van de inwoners.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de verlenging van de gebruiksduur van passantenligplaatsen en de toevoeging van nieuwe locaties in het belang zijn van de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen of de wijzigingen bijdragen aan de gewenste ontwikkeling van de havengebieden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. De verlenging van de gebruiksduur van passantenligplaatsen is duidelijk gedefinieerd. Er zijn geen directe inconsistenties in de tekst, maar de impact van de wijzigingen op de havenactiviteiten en lokale gemeenschap moet worden geëvalueerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de havenverordening. Dit omvat het goedkeuren van de verlenging van de gebruiksduur van passantenligplaatsen en de toevoeging van nieuwe locaties.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van het opstellen van de wijzigingen. Het is belangrijk dat de raad overweegt of er voldoende inspraak is geweest.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Echter, de impact van de wijzigingen op het milieu en de duurzaamheid van de havenactiviteiten kan een relevant onderwerp zijn voor verdere overweging.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bevat geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De raad moet mogelijk aanvullende informatie opvragen om te begrijpen of er financiële implicaties zijn en hoe deze worden beheerd. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Havenverordening Leidschendam-Voorburg 2004
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Havenverordening Leidschendam-Voorburg 2004 om recente veranderingen in passantenvoorzieningen te formaliseren. De nieuwe passantenvoorziening bij Park Rozenrust en de uitbreiding van de passantenhaven in Voorburg zijn nog niet opgenomen in de verordening, wat handhaving bemoeilijkt. De voorgestelde wijzigingen omvatten het benoemen van de aanlegstrook bij Park Rozenrust en het verlengen van de maximale verblijfsduur voor passantenligplaatsen van 24 uur naar 72 uur. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk voor effectieve handhaving en moeten voor het nieuwe vaarseizoen worden doorgevoerd. Het college vraagt de raad om het concept raadsbesluit vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft en de redenen daarvoor uitlegt. Het biedt een duidelijke context en achtergrondinformatie over de huidige situatie en de noodzaak van de wijzigingen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het concept raadsbesluit vast te stellen, waarmee de voorgestelde wijzigingen in de Havenverordening worden geformaliseerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die de juridische basis voor handhaving versterken en de verblijfsduur voor passanten verlengen. Dit kan invloed hebben op de balans tussen toeristische aantrekkelijkheid en lokale overlast.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke planning voor de vaststelling van het aanwijsbesluit in april. Het is meetbaar in termen van de verlengde verblijfsduur. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het concept raadsbesluit voor de wijziging van de Havenverordening vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van de wijziging van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich voornamelijk op juridische en handhavingsaspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Havenverordening Passantenvoorzieningen Park Rozenrust Passantenligplaatsen Verblijfsduur Oude Haven Handhaving Aanlegstrook Misbruik AanwijsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
H. Knoester - PvdA
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Agendapunt 2 Spreekrecht burgers (maximaal 30 minuten). - 19:35
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Agendapunt 9 HAMERSTUK: Raadsvoorstel Zienswijzen projectafwijkingsbesluit "De Dijsselbloem" (1819620)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijzen projectafwijkingsbesluit 'De Dijsselbloem'". Het voorstel betreft het afgeven van een definitieve verklaring van geen bedenkingen (vvgb) voor de bouw van een nieuwe basisschool met turn- en gymzaal aan de Delflandlaan 6 in Voorburg. De nieuwbouw wijkt af van het geldende bestemmingsplan, waardoor een projectafwijkingsbesluit noodzakelijk is. Er zijn negentien zienswijzen ingediend, waarvan twaalf uniek, maar deze geven geen aanleiding om het plan te wijzigen. De kosten voor de ontwikkeling zijn voor rekening van de projectontwikkelaar, en er zijn afspraken gemaakt om eventuele gemeentelijke kosten te verhalen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedure, de ingediende zienswijzen, en de financiële afspraken. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de redenen waarom de zienswijzen niet leiden tot aanpassing van het plan.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de zienswijzennota en de definitieve vvgb afgeven. Dit is een formele stap die nodig is om de omgevingsvergunning te kunnen verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afwijken van het bestemmingsplan en het verlenen van de vvgb, ondanks de ingediende zienswijzen. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud van de zienswijzen en de publieke opinie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de definitieve vvgb af te geven, zodat de omgevingsvergunning verleend kan worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er negentien zienswijzen zijn ingediend, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, er wordt niet gedetailleerd ingegaan op hoe participatie verder is vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of duurzaamheidsoverwegingen zijn meegenomen in de plannen voor de nieuwbouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten voor de ontwikkeling bij de projectontwikkelaar liggen. Er is een intentieovereenkomst om eventuele gemeentelijke kosten te verhalen, en er is een post onvoorzien van €200.000 beschikbaar mocht dat nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijzen Omgevingsvergunning Basisschool Projectafwijkingsbesluit Delflandlaan Ruimtelijke ordening OLCO-Sportsphere Herontwikkeling Turn- en gymzaal BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
B. Eleveld - VVD
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
T.E. de Jager - D66
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
T.E. de Jager - D66
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.L. Geluk - CDA
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J.L. Geluk - CDA
H. Knoester - PvdA
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
T.E. de Jager - D66
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
Ph. Hohage - Fractie Hohage
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
00:23:12 - 00:25:11 - 00:25:51 - 00:26:10 - 00:28:44 - 00:31:46 - 00:35:03 - 00:35:54 - 00:37:56 - 00:39:24 - 00:39:48 - 00:40:41 - 00:40:52 - 00:41:50 - 00:45:06 - 00:48:54 - 00:49:58 - 00:51:08 - 00:51:32 - 00:54:19 - 00:54:56 - 00:57:24 - 00:58:26 - 00:59:07 - 00:59:52 - 01:00:23 - 01:02:01 - 01:02:23 - 01:03:17 - 01:03:35 - 01:03:47 - 01:04:31
Agendapunt 4 Raadsvoorstel: Woonvisie Woningmarktregio Haaglanden 2017-2021 (1802558). - 20:15
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Woonvisie Woningmarktregio Haaglanden 2017-2021". Het document is een gezamenlijke visie van de negen gemeenten in de woningmarktregio Haaglanden, opgesteld door de Bestuurlijke Tafel Wonen. Het doel is om de regionale woningmarkt te versterken door middel van een afgestemd woningbouwprogramma, betaalbare woningen, duurzaam bouwen, een levensloopbestendige regio en leefbare wijken. De visie dient als kader voor prestatieafspraken met woningcorporaties en sluit aan bij lokale woonvisies, zoals die van Leidschendam-Voorburg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste thema's en doelen van de regionale woonvisie beschrijft en de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden benadrukt. Het biedt een duidelijk kader voor regionale samenwerking.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de regionale woonvisie. Dit betekent dat de raad de visie moet beoordelen en goedkeuren als leidraad voor toekomstige woningmarktontwikkelingen in de regio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de regionale aanpak en de gestelde ambities ondersteunen. Dit omvat keuzes over prioriteiten zoals betaalbaarheid, duurzaamheid en levensloopbestendigheid van woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de visie zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de Woonvisie woningmarktregio Haaglanden 2017-2021.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er workshops zijn georganiseerd met diverse belanghebbenden, waaronder marktpartijen en huurdersverenigingen, wat wijst op een participatieve benadering in de ontwikkeling van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien duurzaam bouwen een van de thema's is die in de visie worden benadrukt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen aan. Het richt zich meer op het creëren van een kader voor toekomstige investeringen door andere partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Woningmarktregio Haaglanden Bestuurlijke Tafel Wonen Regionale samenwerking Woningbouwprogramma Betaalbare woningen Duurzaam bouwen Levensloopbestendige regio Leefbare wijken Prestatieafspraken woningcorporatiesVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
Ph. Hohage - Fractie Hohage
B. Eleveld - VVD
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
F.J. Kist - GroenLinks
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
B. Eleveld - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
01:15:57 - 01:21:17 - 01:22:10 - 01:22:39 - 01:24:23 - 01:27:17 - 01:27:29 - 01:27:41 - 01:28:05 - 01:28:34 - 01:29:02 - 01:33:29 - 01:35:10 - 01:35:24 - 01:36:20 - 01:37:30 - 01:41:30 - 01:44:31 - 01:45:09 - 01:45:21 - 01:46:00 - 01:46:07 - 01:46:18 - 01:48:13 - 01:49:15 - 01:49:30 - 01:49:50 - 01:50:15 - 01:50:28 - 01:50:32 - 01:50:35 - 01:50:58 - 01:51:12 - 01:51:43 - 01:52:18 - 01:52:51 - 01:54:06 - 01:54:18 - 01:54:48 - 01:54:51 - 01:55:39 - 01:56:01 - 01:56:32 - 01:57:27 - 01:57:49 - 01:57:57 - 01:58:13 - 01:58:52 - 01:59:24 - 02:00:26 - 02:01:09 - 02:01:38 - 02:01:47
Agendapunt 5 Raadsvoorstel: Beheerplan drie gemeentelijke begraafplaatsen (1791578). - 21:00
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beheerplan drie gemeentelijke begraafplaatsen" in Leidschendam-Voorburg. Het plan richt zich op het behoud en de verbetering van de drie gemeentelijke begraafplaatsen: Oosterbegraafplaats, begraafplaats Parkweg en begraafplaats Noorthey. Naast hun primaire functie als begraafplaatsen, dienen deze gebieden ook als natuur-, stilte- en wandelgebieden. Het beheerplan stelt een beheervisie voor die de unieke karakters van de begraafplaatsen versterkt en voorziet in noodzakelijke beheer- en renovatiemaatregelen voor de komende tien jaar. De meest urgente maatregel is de vervanging van de slechte asfaltverharding op begraafplaats Noorthey.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing, financiële implicaties en een planning. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de langetermijnvisie en specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet het beheerplan goedkeuren, inclusief de financiële dekking voor de voorgestelde maatregelen. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het vaststellen van prioriteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen voor de renovatie en het onderhoud van de begraafplaatsen, en over de balans tussen behoud van de begraafplaatsen als rustplaatsen en hun nevenfuncties als natuur- en wandelgebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid van de maatregelen kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het investeringskrediet van €380.000 goed te keuren voor de vervanging van de verharding op begraafplaats Noorthey en de kapitaallasten van €22.000 te dekken uit het vrijgevallen onderhoudsbudget.
Participatie:
Er is participatie geweest via een klankbordgroep en een enquête onder betrokkenen. De input heeft geleid tot aanpassingen in het plan, waarbij nevenfuncties die niet passen binnen de functie van een begraafplaats zijn verwijderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de rol van de begraafplaatsen in het vangen van fijnstof en CO2. Echter, het voorstel zou meer nadruk kunnen leggen op duurzame materialen en methoden in de renovatie.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen €874.235, waarvan €380.000 direct nodig is voor de verharding van Noorthey. De dekking komt deels uit bestaande budgetten en deels uit de vrijval van het onderhoudscontract met DSW. De financiële dekking lijkt adequaat, maar vereist goedkeuring van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beheerplan Begraafplaatsen Beheervisie Onderhoud Asfaltverharding Natuurgebied Begroting Beheermaatregelen Financiën CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
H.P. Klazenga - GBLV
G.H. Nijhof - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
Ph. Hohage - Fractie Hohage
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
J.L. Geluk - CDA
H. Knoester - PvdA
J.L. Geluk - CDA
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Ph. Hohage - Fractie Hohage
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
G.H. Nijhof - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J.L. Geluk - CDA
Onbekende spreker
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
G.H. Nijhof - VVD
J.L. Geluk - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
Agendapunt 6 Raadsbrief: Het afvalbeleid en de -inzameling (1823125). - 21:30
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
T.E. de Jager - D66
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
T.E. de Jager - D66
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
Onbekende spreker
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
T.E. de Jager - D66
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
H. Knoester - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
J. Geurts - CDA
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
T.E. de Jager - D66
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
J. Geurts - CDA
P.F. Rozenberg - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
J.R.H. Mulder - CU-SGP
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
J. Geurts - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
P.F. Rozenberg - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
J. Geurts - CDA
F.J. Kist - GroenLinks
J.R.H. Mulder - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
F.J. Kist - GroenLinks
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
H.P. Klazenga - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
H.P. Klazenga - GBLV
J. Geurts - CDA
H.P. Klazenga - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
J. Geurts - CDA
02:41:15 - 02:41:19 - 02:41:23 - 02:43:36 - 02:43:41 - 02:51:15 - 02:52:10 - 02:55:40 - 02:57:21 - 02:57:29 - 02:57:51 - 02:59:58 - 03:00:06 - 03:00:17 - 03:00:21 - 03:00:35 - 03:00:48 - 03:01:34 - 03:03:07 - 03:03:44 - 03:03:45 - 03:09:16 - 03:09:17 - 03:10:34 - 03:10:59 - 03:11:22 - 03:34:21 - 03:35:19 - 03:37:49 - 03:38:34 - 03:41:32
H.P. Klazenga - GBLV
02:41:16 - 02:41:20 - 02:41:47 - 02:42:25 - 02:43:39 - 02:43:50 - 02:46:47 - 02:51:13 - 02:52:09 - 02:52:46 - 02:53:43 - 02:55:35 - 02:56:52 - 02:57:34 - 02:57:44 - 02:59:25 - 02:59:56 - 03:00:38 - 03:11:26 - 03:20:25 - 03:24:12 - 03:35:03 - 03:37:40 - 03:37:51 - 03:38:32 - 03:38:58 - 03:40:04 - 03:40:07 - 03:40:57 - 03:41:35