07-05-2019 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.f Motie D66 om de Europese vlag te gebruiken in verband met de Europese verkiezingen - 20:00
Samenvatting
De motie, ingediend door Van Maldegem van D66, roept de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op om de Europese vlag te hijsen van 9 mei tot en met 23 mei 2019. Dit initiatief is bedoeld om de betrokkenheid bij de Europese verkiezingen te vergroten, aangezien het opkomstpercentage bij eerdere verkiezingen laag was. Door de vlag te laten wapperen tussen de Dag van Europa en de verkiezingsdag, hoopt men de opkomst te bevorderen. De vlag zou gehesen moeten worden op Huize Swaensteijn in Voorburg en bij gemeentelijke gebouwen in Leidschendam. De motie wordt gesteund door D66 en PvdA.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Hijsen Europese vlag vanaf 9 mei tot en met 23 mei
Samenvatting: De motie, ingediend door Van Maldegem van D66, stelt voor om de Europese vlag te hijsen van 9 mei (Dag van Europa) tot en met 23 mei 2019, de dag van de Europese Parlementsverkiezingen. Dit initiatief is bedoeld om het bewustzijn en de betrokkenheid van de burgers te vergroten, gezien het historisch lage opkomstpercentage bij deze verkiezingen. Door de vlag prominent te tonen op verschillende locaties in Leidschendam-Voorburg, hoopt men de opkomst te bevorderen en de invloed van de burgers op Europese besluitvorming te benadrukken.
Oordeel over de volledigheid
De motie is beknopt maar volledig in zijn doelstelling en uitvoering. Het beschrijft duidelijk de aanleiding, het doel en de specifieke actie die wordt voorgesteld.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te overwegen en te stemmen over de uitvoering ervan. Het is aan de raad om te beslissen of zij het college willen oproepen om de vlag te hijsen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het symbolische belang van het hijsen van de Europese vlag onderschrijven als middel om de opkomst bij de Europese Parlementsverkiezingen te bevorderen. Dit kan ook een bredere discussie over Europese integratie en lokale betrokkenheid met zich meebrengen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek (S) en tijdgebonden (T), maar mist meetbare (M) en haalbare (A) criteria, evenals een duidelijke verantwoording (R) over hoe het hijsen van de vlag daadwerkelijk de opkomst zal verhogen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de motie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om de Europese vlag te hijsen op de voorgestelde locaties en data.
Participatie
De motie impliceert indirecte participatie door het verhogen van de zichtbaarheid van de Europese verkiezingen, maar er is geen directe betrokkenheid van burgers in het besluitvormingsproces van de motie zelf.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het voornamelijk een symbolische en bewustmakingsactie betreft.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Aangezien het hijsen van vlaggen doorgaans minimale kosten met zich meebrengt, is dit mogelijk niet als significant beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Europese vlag Dag van Europa Verkiezingen Europees Parlement Opkomstpercentage Kiesgerechtigden Invloed Toekomst Huize Swaensteijn RaadhuispleinVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:00
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.d Lijst met toezeggingen (met stand van zaken college). - 20:00
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel benoemen lid commissie Rekening & Audit (1112) - 20:00
Nieuwe Benoeming in Commissie Rekening & Audit: Unanieme Steun voor Wilschut
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de benoeming van de heer F.B. Wilschut als nieuw lid van de commissie Rekening & Audit. Deze benoeming volgt op het vertrek van de heer J.R.H. Mulder en is voorgedragen door de fractie CU-SGP.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de heer F.B. Wilschut te benoemen als lid van de commissie Rekening & Audit. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het vertrek van de heer J.R.H. Mulder, waardoor er een vacature is ontstaan. De heer Wilschut is voorgedragen door de fractie CU-SGP als zijn opvolger. Het voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie, zoals vermeld in de doelenboom van de begroting. De benoeming is in lijn met artikel 6.5 van het Reglement van Orde, dat voorschrijft dat alle fracties in de raad vertegenwoordigd moeten zijn in de commissie. Het presidium van de gemeenteraad heeft het voorstel opgesteld en het wordt behandeld door E.Ph. de Bruin.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen benoeming lid commissie Rekening & Audit". Het voorstel betreft de benoeming van de heer F.B. Wilschut als lid van de commissie Rekening & Audit van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze benoeming is noodzakelijk geworden door het vertrek van de heer J.R.H. Mulder, die zich heeft teruggetrokken als fractievertegenwoordiger. De fractie CU-SGP heeft de heer Wilschut voorgedragen als zijn opvolger. Het doel van de benoeming is om de commissie volledig te houden, zodat alle fracties in de raad vertegenwoordigd blijven, wat bijdraagt aan een effectief en efficiënt werkende organisatie.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de benoeming, de context en de betrokken partijen beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om het besluit te nemen over de benoeming van de heer Wilschut als lid van de commissie Rekening & Audit. Dit is een formele goedkeuring van de voordracht door de fractie CU-SGP.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgedragen kandidaat door de fractie CU-SGP. De raad moet beslissen of zij instemt met deze voordracht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke benoeming betreft die direct kan worden uitgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heer Wilschut als lid van de commissie Rekening & Audit.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft binnen de gemeenteraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft en geen beleidsvoorstel met milieu-impact.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien het een benoeming betreft en geen nieuw beleid of project met financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Commissie Rekening & Audit Vacature CU-SGP Fractievertegenwoordiger Artikel 6.5 Reglement van Orde Effectief en efficiënt Fractie Opvolger Presidium BenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.a.1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:00
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.J. van Maldegem - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 3.d Initiatiefvoorstel GBLV m.b.t. herbestemming Gravin Catharinalaan 1 en raadsbrief Wensen en Bedenkingen college m.b.t. initiatiefvoorstel. - 22:10
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
Onbekende spreker
A.G.M. Brans - GBLV
Onbekende spreker
A.G.M. Brans - GBLV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
G.P.W. Dupont - CDA
Onbekende spreker
G.P.W. Dupont - CDA
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
A.G.M. Brans - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
00:38:56 - 00:39:00 - 00:39:17 - 00:39:22 - 00:39:42 - 00:40:08 - 00:40:28 - 00:40:43 - 00:40:53 - 00:41:01 - 00:41:12 - 00:41:14 - 00:41:23 - 00:41:29 - 00:41:35 - 00:41:44 - 00:44:44 - 00:44:47 - 00:45:59 - 00:46:03 - 00:47:41 - 00:48:29 - 00:48:45 - 00:48:55 - 00:50:07 - 00:50:09 - 00:50:19 - 00:50:31 - 00:50:53 - 00:51:48 - 00:53:56 - 00:56:24 - 00:57:18 - 00:57:31 - 00:58:26 - 01:00:10 - 01:02:39 - 01:02:49 - 01:03:24 - 01:05:32 - 01:06:07 - 01:07:28 - 01:08:14 - 01:08:37 - 01:08:42 - 01:09:13 - 01:10:21 - 01:10:29 - 01:10:46 - 01:11:21 - 01:11:39 - 01:12:05 - 01:12:24 - 01:12:52 - 01:13:19 - 01:13:22 - 01:13:42 - 01:13:59 - 01:14:00 - 01:14:25 - 01:14:46 - 01:15:57 - 01:16:03 - 01:16:06 - 01:16:29 - 01:17:12 - 01:17:16 - 01:19:30 - 01:19:37 - 01:21:01 - 01:21:34 - 01:21:57 - 01:22:25 - 01:22:28 - 01:22:47
K. Tigelaar - Burgemeester
00:47:42 - 00:51:20 - 00:54:35 - 00:56:03 - 00:57:14 - 00:57:32 - 00:58:00 - 00:59:29 - 00:59:37 - 01:00:27 - 01:02:43 - 01:03:00 - 01:03:05 - 01:05:22 - 01:06:05 - 01:06:56 - 01:08:40 - 01:09:11 - 01:09:48 - 01:10:27 - 01:10:57 - 01:11:12 - 01:11:37 - 01:12:01 - 01:12:22 - 01:14:18 - 01:15:10 - 01:16:23 - 01:17:45 - 01:18:34 - 01:19:20 - 01:19:34 - 01:20:06 - 01:20:42 - 01:21:06 - 01:22:04 - 01:22:31 - 01:22:39
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen Ontwikkelvisie Overgoo (861). - 20:25
Leidschendam-Voorburg zet in op transformatie: Overgoo wordt levendig woon-werkgebied
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor de Ontwikkelvisie Overgoo. Dit ambitieuze plan transformeert het huidige kantoorgebied Overgoo in een levendig gemengd woon-werkgebied. De visie, die vier belangrijke ambities omvat, belooft een duurzame en inclusieve toekomst voor het gebied.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de Ontwikkelvisie Overgoo uitgebreid besproken. Het plan, dat is opgesteld na een intentieovereenkomst met Impact Ontwikkeling IV BV, richt zich op het creëren van een economisch vitale en duurzame gemeente. De visie omvat een mix van bedrijvigheid, koopwoningen en sociale woningen, met speciale aandacht voor duurzaamheid, inclusiviteit en betere verbindingen.De VVD-fractie toonde zich enthousiast over de plannen. "Er zijn veel huizen nodig in Nederland en ook in onze gemeente," aldus de heer Brands van de VVD. Hij benadrukte het belang van de transformatie van het huidige kantoorgebied, waar momenteel 20.000 m² leegstaat. De ontwikkeling van 130 sociale woningen op een voormalig volkstuinencomplex werd als een belangrijke stap gezien.
Het CDA prees het participatietraject waarbij omwonenden hun input konden geven. "Complimenten daarvoor," zei de heer Van Duffelen. Hij benadrukte het belang van betaalbare en gedifferentieerde woningen voor verschillende generaties en inkomensgroepen. Ook pleitte hij voor het behoud van het aanwezige groen en water in het gebied.
GroenLinks legde de nadruk op de urgentie van woningbouw. "Het bouwen kan me niet snel genoeg beginnen," aldus mevrouw Reinders. Ze wees op de lange wachttijden voor woningen in de regio en de impact daarvan op jonge mensen. GroenLinks pleitte voor meer dan de beloofde 30% sociale woningbouw.
De ChristenUnie/SGP en D66 spraken hun steun uit voor de visie, maar hadden ook zorgen over de luchtkwaliteit en de bouwhoogte. "Welke maatregelen worden er getroffen om te voorkomen dat de luchtkwaliteit verslechtert?" vroeg de heer De Reckman van de ChristenUnie/SGP. D66 vroeg zich af of de wijk gasloos gebouwd kan worden en benadrukte het belang van een tramhalte voor betere bereikbaarheid.
Gemeentebelangen en de Partij van de Arbeid dienden moties in om het percentage sociale woningbouw te verhogen. "Waarom kan dat op een locatie als deze niet meer zijn?" vroeg mevrouw Paul Tansy van de PvdA. De wethouder erkende de noodzaak van sociale woningbouw, maar benadrukte de behoefte aan flexibiliteit in de ontwikkelvisie.
De wethouder gaf aan dat de plannen voor een tramhalte nog in onderhandeling zijn met de Metropoolregio en dat de luchtkwaliteit en geluidshinder aan wettelijke eisen moeten voldoen. "Het is een gebied met potentie," concludeerde de wethouder, die de positieve reacties van de raadsleden waardeerde.
Met de vaststelling van de Ontwikkelvisie Overgoo zet Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap richting een duurzame en inclusieve toekomst voor het gebied. De komende jaren zullen in het teken staan van verdere uitwerking en realisatie van deze ambitieuze plannen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd de Ontwikkelvisie Overgoo vast te stellen, die een transformatie van het gebied Overgoo van een kantorenlocatie naar een levendig gemengd woon-werkgebied beoogt. Deze visie is opgesteld na een intentieovereenkomst met Impact Ontwikkeling IV BV en is gebaseerd op de gemeentelijke Nota van Uitgangspunten. De transformatie richt zich op het creëren van een economisch vitale en duurzame gemeente met een mix van bedrijvigheid, koopwoningen en sociale woningen. De Ontwikkelvisie omvat vier ambities: een Magic Mix van wonen en werken, duurzaamheid, inclusiviteit en betere verbindingen. Het gebied heeft momenteel leegstaande kantoorpanden en slechte bereikbaarheid, maar biedt potentieel door zijn strategische ligging en groene kwaliteiten. De ontwikkeling zal stapsgewijs plaatsvinden, afhankelijk van de betrokken partijen en marktomstandigheden, en kan meer dan tien jaar duren. Participatie met omwonenden en ondernemers heeft plaatsgevonden om zorgen over verkeer en hoogbouw te adresseren. Na vaststelling van de visie zullen vervolgovereenkomsten en juridische kaders worden opgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Ontwikkelvisie Overgoo
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Ontwikkelvisie Overgoo, een plan voor de transformatie van een verouderd kantorenpark naar een levendig gemengd woon-werkgebied. De visie richt zich op een "Magic Mix" van wonen en werken, met aandacht voor duurzaamheid, inclusiviteit en verbondenheid. Minimaal 30% van de woningen is bestemd voor sociale huur. Het plan omvat een gefaseerde ontwikkeling over meerdere jaren, met participatie van diverse stakeholders. De gemeente en Impact Ontwikkeling IV BV werken samen aan de uitvoering, waarbij de gemeente deels eigenaar is van de gronden. De visie is een stap in de uitvoering van de sociale woningbouwstrategie.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een beschrijving van de ambities en ontwikkelstrategie. Er is echter nog onduidelijkheid over de exacte fasering en de financiële dekking van de plannen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de Ontwikkelvisie vast te stellen, wat een essentiële stap is in de transformatie van het gebied. De raad moet ook toezien op de uitvoering en naleving van de gestelde doelen en ambities.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen sociale woningbouw en commerciële ontwikkeling, de mate van duurzaamheid, en de wijze van participatie en communicatie met belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en acceptabel, maar de meetbaarheid en tijdgebondenheid zijn minder duidelijk door de gefaseerde aanpak en afhankelijkheid van marktontwikkelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Ontwikkelvisie Overgoo vast te stellen, waarmee de transformatie van het gebied kan beginnen.
Participatie
Er is een intensief participatietraject geweest met werksessies en omgevingsbijeenkomsten, waarbij input van diverse stakeholders is verzameld en verwerkt in de visie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk thema in het voorstel, met aandacht voor duurzame energieopwekking, versterking van landschappelijke waarden en een duurzaam mobiliteitsnetwerk.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn deels afhankelijk van afspraken met private partijen. De gemeente bezit een deel van de gronden en zal afspraken maken over kostenverhaal. Er is nog geen gedetailleerde financiële dekking gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwikkelvisie Overgoo Gebiedsontwikkeling Magic Mix Sociale woningbouw Duurzaamheid Participatie Ruimtelijk raamwerk Ontwikkelstrategie Impact Ontwikkeling IV BV Economisch ecosysteemVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Woningbouw Overgoo: 40% middensegment en 20% hoge segment
Samenvatting: De motie, ingediend door Monica Velu van GBLV/Gemeentebelangen, betreft de woningbouwontwikkeling in Overgoo, Leidschendam-Voorburg. Het stelt voor dat 40% van de nieuw te bouwen woningen in het middensegment en 20% in het hoge segment vallen. Dit is in lijn met de Woonvisie 2016-2020 en het coalitieakkoord, die beide de noodzaak van sociale woningbouw benadrukken. De motie erkent de grote behoefte aan sociale woningen in de regio Haaglanden en Leidschendam-Voorburg. Het college wordt opgedragen om deze percentages te hanteren bij de verdere ontwikkeling van Overgoo en de raad actief te informeren over de voortgang.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in termen van het stellen van duidelijke doelen voor de woningbouwverdeling. Echter, het mist specifieke details over hoe deze percentages gerealiseerd zullen worden en welke maatregelen genomen worden om de sociale woningbouw te bevorderen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te dragen specifieke percentages te hanteren en door actief geïnformeerd te worden over de voortgang van de plannen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van woningbouwsegmenten en de balans tussen sociale, midden- en hoge segmenten. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid van woningen voor verschillende inkomensgroepen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van percentages, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke acties om de doelen te bereiken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en implementatie zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde percentages te hanteren in de ontwikkeling van Overgoo.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van bewoners of andere belanghebbenden wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij de ontwikkeling van nieuwe woningen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn bij de verdere uitwerking van de plannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Middensegment Hoge segment Sociale woningbouw Ontwikkelvisie Overgoo Woonvisie 2016 – 2020 Coalitieakkoord Haaglanden Diversiteit DoorstromenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 40% sociale woningbouw in Overgoo
Samenvatting: De motie, ingediend door Monica Velu van GBLV/Gemeentebelangen, roept op tot een verhoging van het percentage sociale woningbouw in het gebied Overgoo van 30% naar 40%. Dit voorstel is gebaseerd op de vastgestelde behoefte aan sociale woningen in de regio Haaglanden en specifiek in Leidschendam-Voorburg. De motie benadrukt dat de Ontwikkelvisie Overgoo mogelijkheden biedt voor diversiteit in het woningaanbod en doorstroming binnen de wijk. Het college wordt opgedragen om bij de verdere ontwikkeling van Overgoo uit te gaan van 40% sociale woningbouw en de raad actief te informeren over de voortgang.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in de context van de behoefte aan sociale woningbouw en de mogelijkheden binnen de Ontwikkelvisie Overgoo. Echter, het biedt geen gedetailleerde financiële analyse of specifieke implementatieplannen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te dragen de plannen aan te passen en de voortgang te monitoren. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van deze motie.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de prioriteit willen geven aan het verhogen van het percentage sociale woningbouw, wat mogelijk ten koste kan gaan van andere woningtypen of ontwikkelingsdoelen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar (40% sociale woningbouw), maar mist tijdsgebonden elementen en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiële implicaties zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de plannen voor Overgoo aan te passen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van bewoners of andere belanghebbenden wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van woningbouw en gebiedsontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Ontwikkelvisie Overgoo Woonvisie 2016 – 2020 Coalitieakkoord Haaglanden Woningaanbod Sociale huur Diversiteit Doorstromen OntwikkelveldVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Meer dan 30% sociale woningbouw in Overgoo
Samenvatting: De motie, ingediend door S.R. Paltansing, roept op tot het onderzoeken van de mogelijkheid om meer dan 30% van de nieuw te bouwen woningen in het gebied Overgoo te bestemmen voor sociale woningbouw. Dit verzoek is gebaseerd op de vastgestelde Woonvisie 2016-2020 en het coalitieakkoord, die beide een gemiddelde van 30% sociale woningbouw voorschrijven. Gezien de grote behoefte aan sociale woningen in de regio Haaglanden en specifiek in Leidschendam-Voorburg, vraagt de motie het college om per ontwikkelveld de mogelijkheden te onderzoeken en de raad hierover actief te informeren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de context van de bestaande beleidsdocumenten en de huidige behoefte aan sociale woningbouw. Het geeft een duidelijke richting aan het college om verder onderzoek te doen en de raad te informeren.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol. Ze moet het college aansturen om de mogelijkheden voor meer sociale woningbouw te onderzoeken en hierover verslag uit te brengen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de focus op sociale woningbouw willen intensiveren, wat kan leiden tot een verschuiving in prioriteiten en mogelijk ten koste gaat van andere woningtypen of voorzieningen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het verzoek om "meer dan 30%" is vaag en er is geen specifieke tijdlijn of meetbare doelstelling opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid van de motie kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de mogelijkheden voor meer sociale woningbouw te onderzoeken.
Participatie
De motie zelf zegt niets over participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming of ontwikkeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als onderdeel van de bredere ontwikkelvisie voor het gebied.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek naar meer sociale woningbouw kan echter implicaties hebben voor de financiële haalbaarheid van de ontwikkelplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale woningbouw Ontwikkelvisie Overgoo Woonvisie 2016 – 2020 Coalitieakkoord Haaglanden Woningaanbod Sociale huur Magic mix Doorstromen OntwikkelveldVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
P.J. van Dolen - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker -
01:30:09 - 01:34:45 - 01:37:35 - 01:47:07 - 01:47:39 - 01:51:49 - 01:52:21 - 01:54:47 - 01:54:48 - 01:55:15 - 01:56:11 - 01:56:23 - 01:57:29 - 01:58:15 - 01:58:44 - 01:58:58 - 01:59:06 - 01:59:52 - 02:00:08 - 02:00:10 - 02:00:11 - 02:00:44 - 02:01:01 - 02:01:33 - 02:01:53 - 02:02:27 - 02:03:16 - 02:04:23 - 02:05:52 - 02:06:32 - 02:07:33 - 02:08:05 - 02:08:23 - 02:08:37 - 02:08:56 - 02:09:12 - 02:09:40 - 02:09:45
F.L.M. Duijn - CDA
Agendapunt 3.c Tweede termijn: Raadsvoorstel: Wijzigen Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg (836) - 21:25
Nieuwe Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg: Een Stap naar Efficiëntie of een Sprong in het Diepe?
De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt een nieuwe Algemene subsidieverordening 2019 in te voeren. Het doel is om de organisatie efficiënter en effectiever te maken door aan te sluiten bij de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de transformatie van het sociaal domein. Maar is de gemeente klaar voor deze verandering?
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een nieuwe subsidieverordening in te voeren uitvoerig besproken. De verordening beoogt een uniform stelsel met een hoofdverordening en nadere regels, wat meer slagvaardigheid en minder gedetailleerde besluitvorming door de raad mogelijk maakt. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe werkwijze is de introductie van "subsidietafels", waar organisaties gezamenlijk plannen maken om doelen te bereiken.Sympathiek, maar Risicovol
Het idee van de subsidietafels werd door veel raadsleden als sympathiek en kansrijk bestempeld. Toch waren er zorgen over de snelheid waarmee deze verandering wordt doorgevoerd. "Gaan we nu in één keer die sprong in het diepe wagen?" vroeg een lid van de CDA-fractie zich af. Er werd gepleit voor een meer selectieve benadering en het overwegen van uitstel voor bepaalde tafels, zoals de "cultuurtafel".
Angst voor Gesloten Bolwerken
Een ander punt van zorg was dat de subsidietafels zouden kunnen verworden tot gesloten bolwerken. "We zitten met elkaar met een clubje en daar kan eigenlijk niets meer bij," aldus een CDA-lid. Er werd benadrukt dat er ruimte moet zijn voor innovatie en nieuwe, kleinere partijen. De wethouder verzekerde dat er budget en methodiek zijn om nieuwe partijen gedurende het jaar te laten instromen.
Evaluatie en Amendementen
De vraag naar een evaluatiemoment werd ook gesteld. "Komt er eigenlijk op enig moment een evaluatiemoment?" vroeg een CDA-lid. Er werd voorgesteld om na een of twee jaar te evalueren hoe vernieuwend de subsidietafels zijn en wat de tevredenheid van maatschappelijke partners is.
Diverse amendementen en moties werden ingediend. De VVD diende een motie in om de "levendige leefomgeving" tafel uit te stellen, wat raadsbreed steun kreeg. D66 stelde amendementen voor om de effectiviteit van subsidieverstrekking te waarborgen, hoewel deze als streng werden ervaren.
Conclusie
De raadsvergadering maakte duidelijk dat er zowel enthousiasme als bezorgdheid bestaat over de nieuwe subsidieverordening. De komende weken zullen cruciaal zijn voor het besluitvormingsproces. De vraag blijft of de gemeente klaar is voor deze verandering of dat er meer tijd nodig is om de plannen verder te ontwikkelen.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt voor om een nieuwe Algemene subsidieverordening 2019 vast te stellen. Dit voorstel is ingegeven door de wens om aan te sluiten bij de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de transformatie van het sociaal domein binnen het Sociaal Kompas. Het doel is een efficiëntere en effectievere organisatie. De huidige verouderde subsidieverordeningen worden vervangen door een uniform stelsel met een hoofdverordening en nadere regels, wat meer slagvaardigheid en minder gedetailleerde besluitvorming door de raad mogelijk maakt. De raad stelt beleidskaders vast, terwijl het college de invulling van subsidieregelingen verzorgt. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de flexibilisering van indieningstermijnen voor subsidies en het vervallen van de termen budget- en waarderingssubsidies. De nieuwe werkwijze introduceert ook het concept van "subsidietafels", waarbij organisaties gezamenlijk plannen maken om doelen te bereiken, wat samenwerking bevordert. De financiële gevolgen van deze wijziging zijn beperkt tot de juridische structuur, zonder directe impact op de subsidiebudgetten. Inspraak is niet nodig vanwege eerdere betrokkenheid van subsidiepartners en de participatieraad. De verordening en regeling worden gepubliceerd in het gemeenteblad en op de gemeentelijke website.
-
836 Raadsvoorstel Wijzigen Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Wijzigen Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe Algemene Subsidieverordening voor Leidschendam-Voorburg, die aansluit bij de modelverordening van de VNG en de transformatie van het Sociaal Domein binnen het Sociaal Kompas. Het nieuwe stelsel vervangt meerdere verouderde subsidieverordeningen en introduceert een uniform kader voor subsidieverstrekking. Belangrijke wijzigingen zijn onder meer de flexibilisering van indieningstermijnen, het vervallen van onderscheid tussen budget- en waarderingssubsidies, en de introductie van een systeem van "subsidietafels" om samenwerking tussen maatschappelijke partners te bevorderen. Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, maar beoogt een efficiëntere en effectievere subsidieverstrekking.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke uitleg over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Het bevat bijlagen die verdere specificaties en regels bieden, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om beleidskaders en doelstellingen vast te stellen en te bepalen of subsidieverstrekking als instrument wordt ingezet. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering en invulling van de subsidieregelingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de nieuwe verordening, die een verschuiving van bevoegdheden naar het college inhoudt. Dit vraagt om een afweging tussen controle en efficiëntie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral in termen van de doelen en procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de "subsidietafels" moet in de praktijk blijken.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe Algemene Subsidieverordening vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest van subsidiepartners en de participatieraad, wat wijst op betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van specifieke subsidieregelingen, maar is geen centraal thema van het voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële wijzigingen door het voorstel. Subsidiebudgetten worden in de reguliere planning en control cyclus behandeld. Het voorstel richt zich op juridische en procedurele aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene subsidieverordening Sociaal domein Subsidietafels VNG modelverordening Subsidiekader Subsidieplafond Samenwerking Transformatie Subsidieaanvrager ZelfredzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement CDA m.b.t. voorhang procedure nadere regels subsidie verordening.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Voorhang procedure nadere regels subsidie verordening" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van 21 mei 2019. Het amendement stelt voor dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg tijdig door het college wordt geïnformeerd over voorgenomen wijzigingen in subsidieregelingen. Dit geeft de raad de mogelijkheid om vooraf wensen en bedenkingen kenbaar te maken. Het amendement benadrukt het belang van de raad om zijn kaderstellende en controlerende rol te vervullen, gezien de impact van het subsidiestelsel op beleidsdoelstellingen en betrokken partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk en specifiek in zijn doelstelling om de raad meer betrokkenheid te geven bij wijzigingen in subsidieregelingen. Het biedt een concrete aanvulling op de bestaande verordening.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Dit amendement versterkt die rol door de raad de mogelijkheid te geven om voorafgaand aan wijzigingen in de subsidieregelingen wensen en bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij meer directe invloed wil hebben op de wijzigingen in subsidieregelingen en of zij het belangrijk vindt om vooraf geïnformeerd te worden over dergelijke wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke procedure voorstelt. Het is haalbaar en relevant, maar de tijdigheid van de informatieverstrekking kan nader gespecificeerd worden om het tijdsgebonden aspect te versterken.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt, waarmee zij zichzelf het recht geeft om vooraf wensen en bedenkingen te uiten over wijzigingen in de subsidieregelingen.
Participatie:
Het amendement zelf zegt weinig over participatie van externe partijen, maar door de raad meer inspraak te geven, kan indirect de participatie van betrokken partijen worden bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de beleidsdoelstellingen die met de subsidies worden nagestreefd.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar kan indirect invloed hebben op de toewijzing van subsidies. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Subsidieverordening Amendement Subsidietafels Beleidsdoelstellingen Subsidieregelingen Kaderstellende rol Controlerende rol Subsidiepartners Nadere regels SubsidiestelselVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement D66 en VVD m.b.t. Algemene Subsidieverordening - geen verantwoording geen subsidie.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Geen verantwoording - geen subsidie
Samenvatting: Dit amendement, voorgesteld door de leden Van Maldegem (D66) en Aris (VVD), beoogt een wijziging in de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg. Het stelt voor dat organisaties die in het verleden geen verantwoording hebben afgelegd over ontvangen subsidies, in de toekomst geen nieuwe subsidieaanvragen kunnen indienen. Het doel is om ervoor te zorgen dat subsidies, die uit belastinggeld worden gefinancierd, effectief en verantwoord worden besteed. Door deze maatregel kunnen de gemeenteraad en het college beter beoordelen of verstrekte subsidies hun beoogde nut en noodzaak hebben vervuld.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is duidelijk en specifiek in zijn doelstelling. Het biedt een concrete toevoeging aan de bestaande subsidieverordening en adresseert een specifiek probleem: het gebrek aan verantwoording door sommige subsidieontvangers. De toelichting biedt voldoende context en rechtvaardiging voor de voorgestelde wijziging.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te beslissen of het wordt aangenomen. De raad moet overwegen of de voorgestelde wijziging bijdraagt aan een effectiever subsidiebeleid en of het in lijn is met de bredere beleidsdoelen van de gemeente.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of het belang van verantwoording zwaarder weegt dan de mogelijkheid voor organisaties om subsidies aan te vragen. Er moet een balans worden gevonden tussen controle en het stimuleren van maatschappelijke initiatieven. Politieke keuzes betreffen ook de vraag of deze maatregel proportioneel is en of er voldoende waarborgen zijn voor eerlijke behandeling van aanvragers.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke voorwaarde toevoegt aan de subsidieverordening. Het is haalbaar en relevant, gezien het belang van verantwoording. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien het van toepassing is op toekomstige aanvragen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en daarmee de subsidieverordening wordt aangepast. Dit besluit vereist een afweging van de voor- en nadelen van de voorgestelde maatregel.
Participatie
Het amendement zelf zegt niets over participatie van belanghebbenden bij de totstandkoming ervan. Het richt zich op de interne procedures van de gemeente met betrekking tot subsidieaanvragen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement. Het voorstel richt zich primair op financiële verantwoording en efficiëntie in het gebruik van belastinggeld.
Financiële gevolgen
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het kan indirect leiden tot een efficiënter gebruik van subsidiegelden. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, maar het doel is om verspilling van middelen te voorkomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Subsidie Algemene subsidieverordening Aanvrager Verantwoording Belastinggeld Organisaties Vaststelling Effectiviteit ToelichtingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement D66 en VVD m.b.t. Algemene Subsidieverordening - ineffectieve subsidies voorkomen.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het amendement is "Ineffectieve subsidies voorkomen." Het amendement, voorgesteld door de leden Van Maldegem (D66) en Aris-van Neuren (VVD), beoogt een wijziging in de Algemene Subsidieverordening Leidschendam-Voorburg. Het stelt voor om subsidies te weigeren aan organisaties of individuen die in eerdere jaren tweemaal hun doelstellingen niet hebben behaald. Dit moet voorkomen dat belastinggeld wordt verspild aan ineffectieve subsidies. Tegelijkertijd biedt het ruimte voor innovatieve en creatieve initiatieven die bijdragen aan de ontwikkeling van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op het toevoegen van een criterium voor het weigeren van subsidies. Het biedt een duidelijke toelichting op de noodzaak en het doel ervan. Echter, het zou vollediger zijn als het ook richtlijnen bevatte voor de beoordeling van "doelstellingen" en hoe deze worden gemeten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te besluiten of het wordt aangenomen. De raad moet overwegen of het amendement bijdraagt aan een effectiever subsidiebeleid en of het in lijn is met de gemeentelijke doelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het belangrijker is om striktere regels te hanteren voor subsidieontvangers of om meer ruimte te bieden voor experimenten en innovatie. Er moet een balans worden gevonden tussen verantwoord omgaan met belastinggeld en het stimuleren van nieuwe initiatieven.
SMART en inconsequenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van het aantal keren dat doelstellingen niet zijn behaald. Het is echter minder specifiek over hoe "doelstellingen" worden gedefinieerd en geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen of specifieke actoren genoemd voor de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en daarmee onderdeel wordt van de Algemene Subsidieverordening. Dit besluit heeft invloed op de toekomstige toekenning van subsidies binnen de gemeente.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of organisaties in het opstellen ervan. Het richt zich op de interne criteria voor subsidieaanvragen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd als een van de doelen van innovatieve en creatieve initiatieven die de gemeente gezonder en groener maken. Het is echter niet het centrale thema van het amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft als doel om verspilling van belastinggeld te voorkomen door ineffectieve subsidies te weigeren. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe de financiële gevolgen worden gedekt of welke besparingen worden verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Subsidies Algemene subsidieverordening Ineffectief Belastinggeld Innovatie Creatieve ideeën Subsidieaanvragen Doelstelling InitiatievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Opstarten participatietraject
Samenvatting: Het amendement, ingediend door H.P. Klazenga van GBLV/Gemeentebelangen, stelt voor om de invoering van de nieuwe Algemene subsidieverordening Leidschendam-Voorburg 2019 uit te stellen. In plaats daarvan moet er een participatietraject worden opgestart waarin de gemeente en alle betrokken partners op basis van gelijkwaardigheid samenwerken. Het doel is om de behoeften van de gemeente en de partners te inventariseren en een breed gedragen voorstel voor een nieuwe subsidieregeling te ontwikkelen. Dit voorstel moet de invoering van de nieuwe regeling met minimaal één jaar uitstellen om vertrouwen en betrokkenheid te vergroten.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk de noodzaak van participatie en uitstel van de invoering van de nieuwe verordening benadrukt. Echter, het mist specifieke details over hoe het participatietraject vormgegeven zal worden en welke stappen concreet genomen zullen worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of het huidige raadsbesluit moet worden aangepast om het voorgestelde participatietraject te starten en de invoering van de nieuwe verordening uit te stellen.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het doorzetten van de huidige plannen voor de subsidieverordening of het ondersteunen van een participatief proces dat meer tijd en mogelijk middelen vergt, maar dat kan leiden tot een breder gedragen regeling.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden door het uitstel van één jaar, maar mist specifieke meetbare doelen en een gedetailleerd plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van het participatietraject is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee het participatietraject opstart en de invoering van de nieuwe verordening uitstelt.
Participatie
Het amendement legt sterk de nadruk op participatie, door te stellen dat de betrokken partners gelijkwaardig moeten worden betrokken bij het ontwikkelen van de nieuwe subsidieregeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn als het participatietraject ook aandacht besteedt aan duurzame samenwerkingsverbanden en langetermijnoplossingen.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het uitstel en de organisatie van een participatietraject kunnen extra kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet verder uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatietraject Subsidieverordening Subsidiepartners Gelijkwaardigheid Informatieavond Theater Ludens Vertrouwen Subsidieregeling Uitstel Overvallen gevoelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Vaststellen budgetruimte per thematafel door de raad" en beoogt een wijziging in de Algemene Subsidieverordening van Leidschendam-Voorburg. Het amendement stelt voor dat de gemeenteraad de budgetruimte voor verschillende subsidieregelingen en per subsidietafel vaststelt via de kadernota en programmabegroting. Het college bepaalt vervolgens de subsidieplafonds binnen deze vastgestelde budgetruimte. Dit voorstel versterkt de kaderstellende rol van de raad door hen de bevoegdheid te geven om de maximale budgetten vast te stellen, wat voorheen exclusief door het college werd gedaan.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk de rolverdeling tussen de raad en het college beschrijft en de noodzaak van budgetvaststelling door de raad benadrukt. Echter, verdere details over de implementatie en de impact op bestaande processen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad krijgt een versterkte rol in het vaststellen van de budgetruimte voor subsidieregelingen, wat hen meer controle en inzicht geeft in de financiële prioriteiten en verdeling van middelen binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij meer directe controle willen over de budgetten voor subsidieregelingen, wat kan leiden tot meer politieke verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij financiële beslissingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van budgetruimte, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke criteria voor evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering en monitoring zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement willen aannemen, waarmee zij de verantwoordelijkheid voor het vaststellen van budgetruimte voor subsidieregelingen op zich nemen.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar door de raad meer controle te geven, kan er impliciet meer ruimte zijn voor publieke betrokkenheid en transparantie in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar de verdeling van subsidies kan indirect invloed hebben op duurzame initiatieven afhankelijk van de prioriteiten die de raad stelt.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beïnvloedt hoe financiële middelen worden verdeeld. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele veranderingen in budgetruimte gedekt worden, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Subsidieverordening Subsidieplafond Budgetruimte Thematafel Kadernota Programmabegroting Subsidietafels Begrotingsvoorbehoud Subsidieregelingen VerdelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Instellen subsidietafel Levendige Leefomgeving
Samenvatting: De motie betreft het instellen van een thematafel genaamd "Levendige Leefomgeving" in het kader van de wijziging van de Algemene Subsidieverordening in Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat de nieuwe regels voor subsidieverstrekking gebaseerd zullen zijn op uitvoeringsprogramma's die door thematafels worden ontwikkeld. De thematafel Levendige Leefomgeving omvat diverse culturele en maatschappelijke organisaties. De motie verzoekt het college om voorlopig geen subsidies toe te kennen op basis van deelname aan deze thematafel en om in overleg te treden met de betrokken subsidiepartners voor een passende uitvoering van de verordening, waarbij samenwerking als voorwaarde wordt opgenomen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context en de reden voor het voorstel. Het benoemt de betrokken partijen en de noodzaak voor overleg en samenwerking. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan voor hoe het overleg en de samenwerking vorm moeten krijgen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het college op te dragen de subsidies voorlopig niet toe te kennen op basis van de thematafel en om overleg te initiëren met de subsidiepartners. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van deze motie.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij het eens is met het voorstel om subsidies niet toe te kennen op basis van thematafeldeelname en of zij de nadruk willen leggen op samenwerking tussen subsidiepartners.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een duidelijk realistisch plan voor de uitvoering van de samenwerking.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of zij de motie willen aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de subsidies voorlopig niet toe te kennen en in overleg te treden met de subsidiepartners.
Participatie
De motie benadrukt het belang van overleg met subsidiepartners, wat wijst op een participatieve benadering. Echter, het biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, en lijkt geen direct relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op de procedurele kant van subsidieverstrekking en samenwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidietafel Levendige Leefomgeving Thematafels Uitvoeringsprogramma Culturele sector Vrijwilligers Cultuurplan Subsidiepartners Samenwerking Deelnemers SubsidieverstrekkingVerfijning van de zoekopdracht:
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
C.M. van Hoogdalem
Onbekende spreker
C.M. van Hoogdalem
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker -
02:13:48 - 02:15:56 - 02:15:58 - 02:16:00 - 02:16:03 - 02:16:12 - 02:17:17 - 02:17:19 - 02:17:46 - 02:18:01 - 02:18:25 - 02:18:41 - 02:18:43 - 02:20:43 - 02:20:45 - 02:20:56 - 02:21:00 - 02:23:09 - 02:23:11 - 02:23:24 - 02:23:43 - 02:23:45 - 02:24:07 - 02:25:38 - 02:25:54 - 02:27:46 - 02:28:15 - 02:30:54 - 02:31:40 - 02:31:42 - 02:32:30 - 02:32:34 - 02:32:41 - 02:33:02 - 02:33:15 - 02:33:33 - 02:33:37 - 02:33:55 - 02:33:57 - 02:35:00 - 02:35:03 - 02:36:01 - 02:36:04 - 02:36:18 - 02:36:20 - 02:36:27 - 02:36:56 - 02:42:10 - 02:42:58 - 02:43:01 - 02:43:14 - 02:43:16 - 02:43:21 - 02:43:41 - 02:43:43 - 02:45:13 - 02:48:00 - 02:48:06 - 02:48:26 - 02:53:28 - 02:54:21 - 02:54:42 - 02:55:36 - 02:56:20 - 02:56:46 - 02:56:58 - 02:58:15 - 02:59:05 - 02:59:51 - 03:00:19 - 03:00:21 - 03:01:01 - 03:01:45 - 03:02:29 - 03:02:44 - 03:03:04 - 03:06:03 - 03:07:12 - 03:07:49 - 03:07:57 - 03:08:08 - 03:08:56 - 03:09:32 - 03:09:57 - 03:09:59 - 03:10:13 - 03:10:32 - 03:11:34 - 03:11:59 - 03:12:00 - 03:12:56 - 03:13:02 - 03:13:22 - 03:13:36
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 3.e Raadsvoorstel: Zienswijze concept strategische agenda MRDH, ontwerpbegroting MRDH 2020 en ontwerpbeleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen (1063) - 22:40
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Strategische Agenda MRDH
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een levendig debat gevoerd over de zienswijze op de concept strategische agenda van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). De discussie draaide om de ontwerpbegroting 2020 en de ontwerpbeleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen. De raad kreeg de kans om gevoelens en bezwaren kenbaar te maken, met name over de duidelijkheid en consistentie van de plannen van de MRDH.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen verschillende raadsleden aan het woord om hun standpunten te delen. De heer Duin benadrukte het belang van regionale samenwerking voor bereikbaarheid en leefbaarheid. "We moeten regionaal optrekken als het gaat om bereikbaarheid, vernieuwing van de economie en de energietransitie," stelde hij. Hij uitte zorgen over de investeringsruimte van de MRDH en vroeg zich af of de verantwoordelijkheden helder zijn belegd.Mevrouw Van der Gronde van GroenLinks diende samen met het CDA en de PvdA een amendement in om extra aandacht te vragen voor de luchtkwaliteit in Leidschendam-Voorburg. "De grootste bron van luchtvervuiling in onze gemeente zijn de snelwegen," zei ze. Ze riep de MRDH op om te helpen bij het verbeteren van de luchtkwaliteit.
De heer Wilschut van de ChristenUnie-SGP sprak zijn steun uit voor de plannen van de MRDH, maar vroeg zich af of er voldoende aandacht is voor de omgeving buiten de stad. "We moeten ervoor zorgen dat voorzieningen op peil blijven in kleinere kernen," benadrukte hij.
Mevrouw Veluwe uitte haar zorgen over de werkwijze van de MRDH en vroeg zich af of de organisatie niet te veel taken naar zich toe trekt. "Is hier een veelkoppig monster aan het ontstaan met verregaande bemoeizucht?" vroeg ze retorisch.
De portefeuillehouder, de heer Tichelaar, reageerde op de zorgen van de raadsleden en benadrukte dat de MRDH een samenwerkingsverband is waar de gemeenten zelf deel van uitmaken. "De MRDH zijn wij zelf," stelde hij. Hij verzekerde de raad dat de MRDH zich richt op de twee kerntaken: verkeer en vervoer, en economisch vestigingsklimaat.
Het debat werd afgesloten met de toezegging dat de zienswijze, inclusief de ingediende amendementen, zal worden meegenomen in de besluitvorming op 21 mei. De raad lijkt vastberaden om de belangen van Leidschendam-Voorburg stevig te vertegenwoordigen binnen de MRDH.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen en te verzenden aan het dagelijks bestuur van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) over de concept strategische agenda, de ontwerpbegroting 2020 en de ontwerpbeleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen. Dit is in lijn met artikel 35 van de Wet op de gemeenschappelijke regelingen en de GR MRDH 2014, die de raad de mogelijkheid biedt om gevoelens en bezwaren kenbaar te maken. De begroting 2020 van de MRDH, met een omvang van € 718 miljoen, richt zich voornamelijk op verkeer en vervoer, en wordt gefinancierd door middelen van het Rijk en bijdragen van de 23 gemeenten. Er is een tijdelijk overbestedingstekort op de BDU-middelen, maar vanaf 2022 wordt een positief saldo verwacht. De MRDH werkt aan afspraken met het kabinet om de investeringsruimte te behouden. De ontwerpbegroting is gebaseerd op de strategische agenda, wat aanpassingen kan vereisen. Er zijn zorgen over de duidelijkheid en consistentie van de MRDH's plannen en de meerwaarde van bepaalde activiteiten. De raad zal deze punten in de zienswijze adresseren en aandacht vragen in de MRDH-gremia.
-
1063 Raadsvoorstel zienswijze concept strategische agenda en ontwerpbegroting MRDH 2020.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel zienswijze concept strategische agenda MRDH, ontwerpbegroting MRDH 2020 en ontwerpbeleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen.
Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een zienswijze vast te stellen op de concept strategische agenda, de ontwerpbegroting 2020 en de ontwerpbeleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). Deze documenten richten zich op de wettelijke taken van verkeer en vervoer en het versterken van het economisch vestigingsklimaat. De raad moet zijn gevoelens en bezwaren kenbaar maken aan het dagelijks bestuur van de MRDH. De begroting van 2020 bedraagt € 718 miljoen, met een focus op verkeer en vervoer. Er zijn zorgen over de investeringsruimte en de duidelijkheid van de communicatie.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onduidelijkheden, vooral met betrekking tot de meerwaarde van bepaalde activiteiten en de focus van de middelen. Er is ook een gebrek aan consistentie in de formulering van de rol van de MRDH.
Rol van de Raad
De raad moet een zienswijze vaststellen en indienen bij het dagelijks bestuur van de MRDH. Dit is een kans voor de raad om zijn standpunten en eventuele bezwaren kenbaar te maken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen welke aspecten van de strategische agenda en begroting zij willen ondersteunen of bekritiseren. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in verkeer, vervoer en economisch vestigingsklimaat.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties in de rolomschrijving van de MRDH en onduidelijkheden over de focus van de middelen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de zienswijze definitief vast te stellen en te verzenden aan het dagelijks bestuur van de MRDH.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden betrokken bij verkeer en vervoer.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een bijdrage van € 202.085 van Leidschendam-Voorburg aan de MRDH. Er is sprake van een tijdelijk overbestedingstekort op de BDU-middelen, maar vanaf 2022 wordt een positief saldo verwacht. De dekking van deze financiële gevolgen is afhankelijk van afspraken met het kabinet en efficiëntere besteding van middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) Zienswijze Ontwerpbegroting 2020 Risicomanagement en weerstandsvermogen Strategische agenda Verkeer en vervoer Economisch vestigingsklimaat Brede Doeluitkering (BDU) Investeringsprogramma Vervoersautoriteit (IPVa) OverbestedingstekortVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijze concept Strategische Agenda MRDH en Ontwerpbegroting MRDH 2020" en is ingediend door Monica Velu van GBLV/Gemeentebelangen. Het amendement stelt voor om een zin toe te voegen aan de zienswijze die de zorgen uitspreekt over de brede ambities van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze ambities lijken af te wijken van de twee kerntaken van de gemeenschappelijke regeling (GR) MRDH en wekken de indruk dat er een nieuwe bestuurslaag wordt gecreëerd, wat niet de bedoeling is van de GR.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk punt van zorg, namelijk de mogelijke uitbreiding van de taken van de MRDH. Het biedt echter geen uitgebreide analyse of alternatieven voor de huidige situatie.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde toevoeging aan de zienswijze wordt overgenomen. Dit vereist een afweging van de strategische richting van de MRDH en de rol die de raad daarin wil spelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de huidige koers van de MRDH steunt of dat zij de focus wil terugbrengen naar de oorspronkelijke kerntaken. Dit kan invloed hebben op de regionale samenwerking en de rol van de MRDH.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het biedt geen concrete oplossingen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement steunt en de zienswijze dienovereenkomstig aanpast.
Participatie:
Het amendement zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn afhankelijk van de plannen en agenda's van de MRDH.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op de strategische richting en governance van de MRDH.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MRDH Strategische Agenda Ontwerpbegroting Brede ambitie Plannen Agenda's Kerntaken Bestuurslaag GR (Gemeenschappelijke Regeling) ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Luchtkwaliteit MRDH
Samenvatting: Het amendement, ingediend door Van der Gronde, richt zich op de verbetering van de luchtkwaliteit binnen de strategische agenda van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Het benadrukt de noodzaak van maatregelen om de luchtvervuiling, voornamelijk veroorzaakt door fossiele brandstoffen op snelwegen, te verminderen. Het stelt voor om de focus te leggen op emissiearm vervoer en een sterk regionaal openbaar vervoersaanbod om het verkeer en daarmee de luchtvervuiling te verminderen. Dit amendement is bedoeld om de gezondheid van de leefomgeving in Leidschendam-Voorburg te verbeteren.
Oordeel over de Volledigheid
Het amendement is specifiek en richt zich op een belangrijk aspect van de strategische agenda, namelijk de luchtkwaliteit. Het biedt echter geen gedetailleerde maatregelen of tijdlijnen, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het wordt opgenomen in de zienswijze op de concept strategische agenda en ontwerpbegroting van de MRDH. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van prioriteiten voor de regio.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de focus op luchtkwaliteit en de voorgestelde maatregelen ondersteunt. Dit kan invloed hebben op prioritering van middelen en beleidsrichtingen binnen de MRDH.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist concrete doelen, meetbare resultaten en een tijdspad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement steunen en opnemen in hun zienswijze op de strategische agenda en ontwerpbegroting van de MRDH.
Participatie
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement zich richt op emissiearm vervoer en verbetering van de luchtkwaliteit, wat bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het impliceert echter dat investeringen in openbaar vervoer en emissiearme oplossingen nodig kunnen zijn, wat financiële implicaties kan hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Luchtkwaliteit MRDH Emissiearm vervoer Fietsnetwerken Fossiele brandstoffen Openbaar vervoer Mobiliteit Luchtvervuiling Gezonde leefomgeving Regionaal verkeerVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Zienswijze MRDH - Samenhang Wonen, Werken, Bereikbaarheid en Duurzaamheid
Samenvatting: De motie, ingediend door Fred Duijn, roept het college van de gemeente Leidschendam-Voorburg op om bij het opstellen van een nieuwe woonvisie de samenhang tussen wonen, werken, bereikbaarheid en duurzaamheid te waarborgen. Dit is in samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), die ondersteuning biedt bij een integrale aanpak. De motie benadrukt dat zonder een samenhangende aanpak de leefbaarheid kan verslechteren door de toename van woningen en vervoersbewegingen. Het college wordt ook aangespoord om in regionale gremia te pleiten voor gelijktijdige verbetering van mobiliteit en om extra financiële middelen van het Rijk te verkrijgen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor een geïntegreerde aanpak van wonen, werken, bereikbaarheid en duurzaamheid. Het benoemt de huidige uitdagingen en biedt concrete oproepen aan het college.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol door het college op te roepen tot een samenhangende aanpak en door steun te geven aan initiatieven die de leefbaarheid verbeteren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan een integrale benadering van stedelijke ontwikkeling en of zij bereid is om samen te werken met regionale en nationale partners om extra middelen te verkrijgen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn in de uitvoering.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college oproept om de voorgestelde integrale aanpak te volgen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderdeel van de motie, gezien de nadruk op een samenhangende aanpak die rekening houdt met luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op de noodzaak van extra financiële middelen van het Rijk, maar specificeert niet de exacte financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het roept op tot steun voor de MRDH om deze middelen te verkrijgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wonen Werken Bereikbaarheid Duurzaamheid MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) Woonvisie Mobiliteit Luchtkwaliteit Verkeersveiligheid Openbaar vervoerVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
F.L.M. Duijn - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
F.L.M. Duijn - CDA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker -
03:16:53 - 03:21:32 - 03:22:18 - 03:23:30 - 03:23:40 - 03:25:55 - 03:26:22 - 03:28:06 - 03:28:09 - 03:29:47 - 03:30:10 - 03:31:57 - 03:32:25 - 03:32:28 - 03:32:29 - 03:33:05 - 03:35:14 - 03:35:18 - 03:35:52 - 03:36:18 - 03:36:20 - 03:39:53 - 03:39:56 - 03:40:20 - 03:40:22 - 03:41:21 - 03:42:39 - 03:42:41