12-06-2018 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Tafeltjesavond (feitelijke vragenronde) m.b.t. 1e Tussentijdse Rapportage 2018 en Jaarstukken 2017. - 19:00
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om kennis te nemen van de eerste tussentijdse rapportage van 2018 en de bijbehorende tiende begrotingswijziging vast te stellen. Deze rapportage informeert over de voortgang van de programmabegroting 2018 gedurende de eerste vier maanden van het jaar. Van de 93 speerpunten liggen er 84 op schema, 7 hebben knelpunten maar kunnen nog worden gerealiseerd, en 2 worden niet gehaald. De rapportage toont een financieel nadelig saldo van € 4,4 miljoen, wat het oorspronkelijke voordelige saldo van € 470.000 ombuigt naar een nadelig saldo van € 3,9 miljoen. Dit komt door tekorten in jeugdzorg, sociale uitkeringen en stijgende salariskosten. Het college streeft ernaar om het nadelige saldo te verminderen en zal indien nodig de programmabegroting aanpassen en een beroep doen op de algemene reserve. De rapportage bevat ook een geactualiseerd investeringsplan voor 2018. De grootste financiële afwijkingen zijn onder andere tekorten in jeugdzorg en sociale uitkeringen, en lagere opbrengsten uit bouwleges en dividenden. Positieve afwijkingen zijn onder meer hogere uitkeringen uit het Gemeentefonds en lagere kosten voor de Wet maatschappelijke ondersteuning.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e tussentijdse rapportage 2018 en 10e begrotingswijziging 2018". Het voorstel informeert de gemeenteraad over de voortgang van de programmabegroting 2018 gedurende de eerste vier maanden van het jaar. Het bevat een evaluatie van de beleidsuitvoering, waarbij 98% van de speerpunten op schema ligt. Er zijn echter financiële tegenvallers van € 4,4 miljoen, voornamelijk door tekorten in jeugdzorg en sociale uitkeringen. Het college stelt voor om deze tegenvallers te dekken door bijsturing en, indien nodig, een beroep op de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde financiële analyse en beschrijft de voortgang van beleidsuitvoering. Echter, meer informatie over de specifieke oorzaken van de financiële tegenvallers en de voorgestelde bijsturingsmaatregelen zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de rapportage en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Dit is essentieel voor de controle op de uitvoering van de programmabegroting en het financiële beheer van de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het gebruik van de algemene reserve om de financiële tegenvallers te dekken. Dit vraagt om een afweging tussen financiële stabiliteit en het behoud van reserves voor toekomstige behoeften.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke bijsturingsmaatregelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële prognoses kunnen realistischer worden onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de rapportage en de begrotingswijziging vast te stellen, inclusief de voorgestelde financiële dekkingsmaatregelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een nadelig saldo van € 4,4 miljoen. Het voorstel geeft aan dat dit gedekt kan worden door bijsturing en een beroep op de algemene reserve. Er is echter geen gedetailleerd plan voor hoe deze bijsturing precies zal plaatsvinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage 2018 Programmabegroting 2018 Investeringsplan 2018 Algemene reserve Financiële positie Mee- en tegenvallers Jeugdzorg Salariskosten Sociale uitkeringen GemeentefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Raadsvoorstel vaststellen Jaarstukken 2017
- Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het jaarverslag en de jaarrekening 2017 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het jaarverslag biedt inzicht in de realisatie van de voorgenomen doelstellingen en prestaties, terwijl de jaarrekening het financiële resultaat en vermogen van de gemeente weergeeft. Het jaar 2017 sluit met een negatief resultaat van € 1.235.000, dat wordt voorgesteld te onttrekken aan de algemene reserve vrij besteedbaar. De accountant heeft de controle nog niet volledig afgerond, maar de bevindingen worden tijdig aan de raad gepresenteerd voor de besluitvorming.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële resultaten en de verschillen tussen de begroting en de realisatie. Er is echter nog geen definitieve accountantsverklaring beschikbaar, wat een belangrijk onderdeel is voor de volledigheid.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad heeft de rol om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen en te besluiten over de voorgestelde onttrekking van het negatieve resultaat aan de algemene reserve.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het onttrekken van het negatieve resultaat aan de algemene reserve en of zij de jaarstukken in hun huidige vorm goedkeurt.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een geplande besluitvorming op 26 juni. Echter, de afwezigheid van de definitieve accountantsverklaring kan als een inconsequentie worden gezien.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening 2017 vast te stellen en het negatieve resultaat van € 1.235.000 te onttrekken aan de algemene reserve.
7. Participatie:
- Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de jaarstukken.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële resultaten.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- Het negatieve resultaat van € 1.235.000 wordt voorgesteld te dekken door een onttrekking aan de algemene reserve vrij besteedbaar. De reserve blijft na deze onttrekking voldoende om toekomstige financiële tegenvallers op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2017 Algemene reserve Negatief resultaat Accountantscontrole Investeringen Eigen vermogen Programmaverantwoording Begroting Bestemmingsreserves Financiële afwijkingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 BEELDVORMENDE RAAD - 19:00
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Agendapunt 2 OORDEELSVORMENDE RAAD - 20:45
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Agendapunt 2.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:45
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.b ALV van de VNG op 27 juni 2018 m.b.t. BUIG en Jeugd (agenderingsverzoek van de heer Van Veller). - 20:45
Gemeenten in de Knel: VNG's Fonds Tekortgemeenten Onder Vuur
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een voorstel ingediend voor een Fonds tekortgemeenten, bedoeld om gemeenten met tekorten in het sociaal domein te compenseren. Het fonds richt zich op tekorten in de uitkeringen voor Jeugd en Wmo als gevolg van decentralisaties. Gemeenten moeten aantonen dat hun tekorten voortkomen uit nieuwe kosten op deze gebieden. Het fonds compenseert significante tekorten, gedefinieerd als meer dan €20 per inwoner per jaar over 2016 en 2017.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd het voorstel van de VNG voor het Fonds tekortgemeenten kritisch onder de loep genomen. De discussie werd aangevoerd door raadslid Van Veller, die zijn ervaring als voormalig directiesecretaris van de VNG inbracht. "We zitten financieel er niet best voor in het sociaal domein," stelde Van Veller, verwijzend naar de aanzienlijke tekorten waarmee de gemeente kampt.Van Veller uitte zijn zorgen over de financiering van het fonds, dat deels uit het gemeentefonds komt. "Een koekje van eigen deeg," noemde hij het, verwijzend naar het feit dat de gemeenten zelf bijdragen aan hun compensatie. Hij bekritiseerde ook het Interbestuurlijk Programma (IBP), dat volgens hem een streep zet onder de door gemeenten ervaren tekorten zonder extra middelen van het Rijk.
De wethouder, Stemerdink, erkende de problemen en benadrukte dat de gemeente actief lobbyt voor meer middelen. "We hebben gewoon recht op meer," zei ze, wijzend op de unieke samenstelling van de bevolking die meer kosten met zich meebrengt. Ze gaf echter ook aan dat de kans klein is dat het amendement van Van Veller, dat pleit voor het bekrachtigen van het IBP met uitzondering van de omstreden zin, in stemming komt.
De discussie leidde tot een voorstel van Van Veller om het IBP te bekrachtigen met uitzondering van de zin die een streep zet onder de tekorten in het sociaal domein. "We kunnen ons niet permitteren om onder zo'n zin te gaan staan," benadrukte hij. Zijn voorstel kreeg steun van meerdere raadsleden, die het belang van een proactieve houding onderstreepten.
De uitkomst van het debat blijft onzeker, maar de boodschap van de gemeenteraad is duidelijk: de huidige financiële situatie is onhoudbaar en er moet actie worden ondernomen om de tekorten in het sociaal domein aan te pakken. De komende Algemene Ledenvergadering van de VNG zal uitwijzen of de gemeenten gehoor krijgen voor hun oproep tot verandering.
Samenvatting
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een voorstel ontwikkeld voor de criteria en governance van een Fonds tekortgemeenten, bedoeld om gemeenten met tekorten in het sociaal domein te compenseren. Het fonds richt zich op tekorten in de uitkeringen voor Jeugd en Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) als gevolg van decentralisaties. Gemeenten moeten aantonen dat hun tekorten voortkomen uit nieuwe kosten op deze gebieden. Het fonds compenseert significante tekorten, gedefinieerd als meer dan €20 per inwoner per jaar over 2016 en 2017. Als het totale beroep op het fonds het beschikbare budget overstijgt, wordt een staffel toegepast waarbij gemeenten met grotere tekorten relatief meer compensatie ontvangen.
De governance van het fonds omvat besluitvorming door de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VNG, met het VNG-bestuur dat de toekenning van middelen bewaakt. Een onafhankelijke commissie beoordeelt de aanvragen van gemeenten. Gemeenten worden aangemoedigd om hun aanvragen zorgvuldig en volledig in te dienen, met sancties voor onvolledige informatie. De verdeling van de middelen wordt informeel op 1 november gecommuniceerd, met officiële publicatie in de decembercirculaire. Het proces is ontwikkeld met input van diverse gemeenten en adviesbureaus, en houdt rekening met verschillende scenario’s en overwegingen om tot een rechtvaardige en werkbare oplossing te komen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Voorstel criteria en governance fonds tekortgemeenten
Samenvatting: Het voorstel van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) richt zich op de criteria en governance voor een fonds dat gemeenten compenseert voor tekorten in het sociaal domein, specifiek voor de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het fonds, ter waarde van €100 miljoen, is bedoeld voor gemeenten met significante tekorten als gevolg van decentralisaties. Gemeenten moeten aantonen dat hun tekorten voortkomen uit nieuwe kosten. De compensatie is afhankelijk van de omvang van het tekort per inwoner. Een onafhankelijke commissie beoordeelt de aanvragen. De verdeling wordt in de decembercirculaire gepubliceerd.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals de scope, grondslag, peiljaren, en compensatie. Het biedt een uitgebreide uitleg van de criteria en het proces, maar kan complex zijn voor gemeenten zonder voldoende financiële expertise.
Rol van de Raad
De raad speelt een beperkte rol in dit voorstel, aangezien de besluitvorming voornamelijk bij de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VNG ligt. Gemeenteraden kunnen echter betrokken zijn bij het goedkeuren van eventuele verbeterplannen.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de verdeling van de €100 miljoen en de criteria die bepalen welke gemeenten in aanmerking komen voor compensatie. Er moet ook worden besloten of de drempelwaarden en staffelmethoden rechtvaardig zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van criteria en drempelwaarden. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines. Echter, de complexiteit en variabiliteit in gemeentelijke boekhoudpraktijken kunnen leiden tot inconsistenties in de toepassing.
Besluit van de Raad
De raad hoeft geen direct besluit te nemen, maar kan wel invloed uitoefenen op de aanvraagprocedure en de onderbouwing van de tekorten binnen hun gemeente.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders buiten de gemeentelijke en VNG-structuren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op financiële compensatie voor sociale uitgaven.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, aangezien het €100 miljoen uit het gemeentefonds vraagt. De dekking komt uit het accres, waarbij alle gemeenten bijdragen. De exacte impact hangt af van de individuele tekorten en de uiteindelijke verdeling van het fonds.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fonds tekortgemeenten VNG-bestuur ALV-voorstel Criteria Compensatie Significantie Scope Peiljaren Governance OverheadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie VVD inzake Tekorten op Participatie
Samenvatting: De motie van de VVD richt zich op het aanpakken van de financiële tekorten die de gemeente Leidschendam-Voorburg ervaart in het kader van de Participatiewet, specifiek met betrekking tot de BUIG-middelen. De motie bestaat uit drie onderdelen: het maximaliseren van inspanningen richting het Rijk en de VNG om de tekorten te verminderen, het verkrijgen van duidelijkheid over afspraken in het IBP en de mogelijkheden voor een sterke lobby, en het tijdig informeren van de gemeenteraad voor besluitvorming voorafgaand aan de ALV van de VNG. De gemeente heeft al diverse acties ondernomen, maar concrete oplossingen blijven uit.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de huidige situatie, de reeds ondernomen acties en de mogelijke vervolgstappen beschrijft. Echter, het biedt geen concrete oplossingen of garanties voor succes, wat de volledigheid in termen van oplossingsgerichtheid beperkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen van de voorgestelde acties en het bepalen van de gemeentelijke strategie en standpunten voor de ALV van de VNG. De raad moet ook beslissen over eventuele juridische stappen en de financiële implicaties daarvan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met het voeren van een intensieve lobby en mogelijk juridische stappen tegen het Rijk en de VNG. Daarnaast moet de raad keuzes maken over de prioritering van middelen en inspanningen in het kader van de Participatiewet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke acties worden genoemd, ontbreken meetbare doelen en tijdsgebonden kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde acties is onzeker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde acties en strategieën steunt, inclusief eventuele juridische stappen en de financiële consequenties daarvan.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de raad en samenwerking met andere gemeenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op financiële en beleidsmatige kwesties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met geschatte kosten van €100.000 voor juridische procedures en €30.000 voor aanvullend onderzoek. Er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.
Reden voor Informatie aan de Raad
De raad wordt geïnformeerd om hen in staat te stellen een weloverwogen besluit te nemen over de strategie en standpunten van de gemeente met betrekking tot de BUIG-problematiek en de ALV van de VNG.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUIG-tekort Vangnetaanvraag Participatiewet Verdeelmodel Macrobudget VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Rijk Lobby ROB-onderzoek Arbeidsparticipatie BijstandsuitkeringenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over het Interbestuurlijk Programma (IBP)
Samenvatting: De motie, ingediend door Ph. van Veller van de VVD, richt zich op de positie van de gemeente Leidschendam-Voorburg in het kader van het Interbestuurlijk Programma (IBP) en de financiële problematiek in het sociaal domein. De motie constateert dat er onenigheid bestaat tussen de minister van BZK en de VNG over het ROB-onderzoek en dat de gemeente als BUIG-nadeelgemeente belang heeft bij een sterke lobby. De motie roept het college op om op de ALV van de VNG te pleiten voor een aanpassing van het IBP, specifiek om de zin over het afsluiten van de discussie over financiële problemen te verwijderen, en om tegen het IBP te stemmen als deze zin blijft staan.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de gemeente Leidschendam-Voorburg met betrekking tot het IBP en de financiële problematiek in het sociaal domein. Het biedt een duidelijke richting voor actie en bevat specifieke instructies voor het college.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de positie van de gemeente ten aanzien van het IBP en het beïnvloeden van de besluitvorming binnen de VNG. De raad moet het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde strategie steunt om de financiële belangen van de gemeente te verdedigen. Dit omvat het kiezen voor een actieve lobby en het eventueel afwijzen van het IBP als de bezwaren niet worden weggenomen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van de ALV op 27 juni 2018. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van het beoogde resultaat (het verwijderen van de zin uit het IBP) zijn afhankelijk van bredere politieke dynamieken binnen de VNG.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde motie in te dienen en de strategie te volgen zoals beschreven.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de gemeentelijke en intergemeentelijke besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, die zich voornamelijk richt op financiële en bestuurlijke kwesties.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar is gericht op het beïnvloeden van de financiële positie van de gemeente door middel van onderhandelingen en besluitvorming binnen de VNG. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Interbestuurlijk Programma (IBP) VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) BUIG-tekort Sociaal domein Rijksoverheid ALV (Algemene Ledenvergadering) ROB-onderzoek Lobby Financiële problematiek OnderhandelingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp het "Interbestuurlijk Programma" (IBP) en is ingediend door de leden van de VNG tijdens een vergadering op 27 juni 2018 in Maastricht. De motie constateert dat er een akkoord is gesloten tussen de VNG en de Rijksoverheid, waarin wordt gesteld dat de financiële discussie in het sociaal domein is afgerond. Echter, de VNG wil op bepaalde financiële punten verder onderhandelen. De motie stelt dat het onderschrijven van deze passage de onderhandelingspositie van de VNG verzwakt en feitelijk onjuist is. De motie vraagt om het IBP zonder deze passage ter bekrachtiging voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblematiek, namelijk de discrepantie tussen de inhoud van het IBP en de werkelijke intenties van de VNG. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of alternatieven voor de financiële problematiek.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en te beslissen of zij het bestuur van de VNG steunen in het voorleggen van het IBP zonder de betreffende passage. De raad moet ook overwegen hoe dit besluit de onderhandelingspositie van de VNG beïnvloedt.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de VNG steunen in het verder onderhandelen over de financiële problematiek in het sociaal domein, ondanks de bestaande passage in het IBP. Dit kan invloed hebben op de relatie met de Rijksoverheid en de interne cohesie binnen de VNG.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn inconsistenties tussen de intenties van de VNG en de inhoud van het IBP, wat de noodzaak van de motie onderstreept.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunen en het bestuur van de VNG opdragen het IBP zonder de betreffende passage ter bekrachtiging voor te leggen.
Participatie:
De motie zegt weinig over participatie van andere belanghebbenden, zoals individuele gemeenten of burgers, in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op financiële onderhandelingen binnen het sociaal domein.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de uitkomst van verdere onderhandelingen kan financiële implicaties hebben voor gemeenten. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Interbestuurlijk Programma (IBP) VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Sociaal domein Financiële problematiek Rijksoverheid Onderhandelingen Onderhandelingspositie Maatschappelijke vraagstukken Bekrachtiging Algemene Ledenvergadering (ALV)Verfijning van de zoekopdracht:
C. Verschoor - CU-SGP
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
C. Verschoor - CU-SGP
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
C. Verschoor - CU-SGP
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
Ph. van Veller - VVD
C. Verschoor - CU-SGP
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
C. Verschoor - CU-SGP
W.F. Steutel - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
W.F. Steutel - GBLV
Onbekende spreker
W.F. Steutel - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.c Stand van zaken bomenplant Vlietland (agenderingsverzoek van mevrouw Velù). - 21:10
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
C.P. Bregman - ChristenUnie
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
F.L.M. Duijn - CDA
C. Verschoor - CU-SGP
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C.P. Bregman - ChristenUnie
F.L.M. Duijn - CDA
M. Velu - GBLV
Agendapunt 2.d Motie inzake luchtkwaliteit (agenderingsverzoek van mevrouw Van der Gronde). - 21:35
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.R.H. Mulder - CU-SGP
Onbekende spreker
J.R.H. Mulder - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
G.P.W. Dupont - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
C. Verschoor - CU-SGP
G.P.W. Dupont - CDA
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
G.P.W. Dupont - CDA
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
M. Velu - GBLV
Agendapunt 2.e Project Snippergroen (agenderingsverzoek van mevrouw Van der Gronde). - 22:00
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J.R.H. Mulder - CU-SGP
Onbekende spreker
J.R.H. Mulder - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
O. Heil - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Agendapunt 3.g Raadsvoorstel vaststellen Reactie op Ontwerp Vervoerplannen 2019 - 22:25
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert Heftig over Vervoerplannen 2019
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over de reactie op de Ontwerp Vervoerplannen 2019 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De plannen, opgesteld door vervoersbedrijven HTM, Connexxion en RET, bevatten wijzigingen in lijnvoering en frequentie. De raad moest beslissen over een reactiebrief aan de vervoersautoriteit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat er verschillende meningen waren over de voorgestelde wijzigingen in het openbaar vervoer. Mevrouw De Pree van GroenLinks benadrukte het belang van de bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen zoals zorginstellingen en scholen. "Toegankelijkheid is een belangrijk punt voor GroenLinks," verklaarde ze, terwijl ze een motie indiende om het college op te roepen hierop toe te zien.De discussie werd verder verhit door een voorstel van D66 om een knip in buslijn 23 te overwegen, wat volgens hen €425.000 per jaar zou besparen. "D66 staat voor vraaggericht openbaar vervoer," aldus de heer Jorissen van D66. Dit voorstel stuitte echter op weerstand van andere partijen, die vreesden voor een vermindering van de bereikbaarheid.
Het CDA en Gemeentebelangen dienden amendementen in om de bereikbaarheid van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen te verbeteren. Het CDA richtte zich op de Binckhorst, terwijl Gemeentebelangen pleitte voor een nieuwe halte voor tram 19 bij Overgoo. Beide amendementen werden unaniem aangenomen.
De wethouder van Eekelen benadrukte het belang van regionale bereikbaarheid en gaf aan dat de gemeente in gesprek is met Den Haag over de plannen. "We gaan voor een goede bereikbaarheid binnen de regio," stelde ze.
Uiteindelijk stemde de raad in met de geamendeerde reactiebrief, waarbij de motie van GroenLinks en de amendementen van het CDA en Gemeentebelangen werden aangenomen. Het voorstel van D66 werd ook aangenomen, ondanks de zorgen van enkele raadsleden.
De vergadering werd afgesloten met een oproep tot verdere discussie over de bereikbaarheid van Stompwijk, een onderwerp dat in de toekomst opnieuw op de agenda zal komen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een reactiebrief goed te keuren en te versturen naar de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met betrekking tot de Ontwerp Vervoerplannen 2019. Deze plannen, opgesteld door HTM, Connexxion en RET, bevatten wijzigingen in lijnvoering en frequentie voor 2019. De gemeente kan via de reactiebrief aangeven of er bezwaren zijn tegen de voorgestelde wijzigingen. Hoewel er een mogelijkheid was voor inwoners en ondernemers om via een reactieformulier op de gemeentelijke website te reageren, is hier geen gebruik van gemaakt. De concept reactiebrief is al naar de MRDH gestuurd vanwege een deadline, maar de definitieve versie zal worden meegenomen in de besluitvorming. Het voorstel ondersteunt de doelstelling van een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente. De Vervoerplannen 2019 bieden voordelen voor Leidschendam-Voorburg, met enkele kleine nadelen die in de reactiebrief worden genoemd. Er wordt ook aandacht gevraagd voor verbeteringen zoals gelijkvloerse instap op tramlijn 6 en snellere elektrificering van stadsbussen.
-
2146254 Getekende Amendement fracties CDA en PvdA inzake Reactiebrief op Ontwerp Vervoerplannen 2019 Tramlijn 10.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
2146298 Getekende Amendement fractie GBLV inzake Reactiebrief op Ontwerp Vervoerplannen 2019 Tramlijn 19.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
2146341 Getekende Amendement fractie D66 inzake Reactiebrief op Ontwerp Vervoerplannen 2018 Buslijn 23.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
2146367 Getekende Motie fractie GroenLinks inzake Reactiebrief op Ontwerp Vervoerplannen 2019.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Reactie op Ontwerp Vervoerplannen 2019". Het voorstel betreft het vaststellen en versturen van een reactiebrief aan de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) over de Ontwerp Vervoerplannen 2019. Deze plannen bevatten wijzigingen in lijnvoering en frequentie van het openbaar vervoer voor 2019 door vervoerders HTM, Connexxion en RET. De gemeente Leidschendam-Voorburg kan via deze brief aangeven of zij het eens is met de voorgestelde wijzigingen. Hoewel er een mogelijkheid was voor inwoners en ondernemers om te reageren, is hier geen gebruik van gemaakt. De conceptbrief is al verstuurd vanwege een deadline, maar de definitieve brief zal nog worden meegenomen in de besluitvorming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context, het doel en de procedure duidelijk uiteenzet. Het biedt inzicht in de voordelen en nadelen van de Vervoerplannen voor de gemeente en vermeldt de betrokkenheid van de inwoners.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het besluit te nemen over het vaststellen en versturen van de reactiebrief. Dit is een formele stap in het proces van gemeentelijke inspraak op de regionale vervoerplannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de inhoud van de reactiebrief, waarin enkele kleine nadelen van de plannen worden aangestipt en aandacht wordt gevraagd voor specifieke punten zoals de gelijkvloerse instap op tramlijn 6 en de elektrificering van stadsbussen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 18 mei. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het succes afhangt van de reactie van de MRDH op de brief. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de reactiebrief vaststelt en verstuurt naar de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een mogelijkheid was voor inwoners en ondernemers om te reageren via een formulier op de gemeentelijke website, maar dat hier geen gebruik van is gemaakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, gezien de aandacht voor de versnelde elektrificering van stadsbussen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de inhoudelijke reactie op de vervoerplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervoerplannen 2019 Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) HTM Connexxion RET Reactiebrief Lijnvoering Frequentie Gelijkvloerse instap Elektrificering stadsbussenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Reactiebrief op concept Vervoersplannen" en is ingediend door de leden Duijn (CDA) en Blokland (PvdA). Het stelt voor om aan de paragraaf over HTM toe te voegen dat de gemeente graag in gesprek gaat over het doortrekken van het tracé van de voormalige tramlijn 10 door Voorburg-West naar de Haagse Binckhorst. De toelichting benadrukt dat de verwachte toename van huishoudens in de Binckhorst vraagt om verbeterde bereikbaarheid, waarbij het bestaande tracé van tramlijn 10 mogelijkheden biedt.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is beknopt en richt zich specifiek op één aspect van de vervoersplannen, namelijk de uitbreiding van het tramnetwerk. Het biedt echter geen gedetailleerde informatie over de haalbaarheid, kosten of tijdlijn van het voorgestelde gesprek en project.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het voorstel om in gesprek te gaan over het doortrekken van de tramlijn wordt opgenomen in de reactiebrief op de vervoersplannen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de Binckhorst door middel van openbaar vervoer en of zij bereid zijn om middelen en inspanningen te investeren in het onderzoeken van de mogelijkheden van het doortrekken van de tramlijn.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten, en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid en financiële implicaties zijn onduidelijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen en daarmee het gesprek over het doortrekken van de tramlijn willen initiëren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van besluitvorming of uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van openbaar vervoer kan bijdragen aan duurzame mobiliteit door het verminderen van autoverkeer en daarmee de CO2-uitstoot.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden kunnen worden. Het blijft onduidelijk welke kosten verbonden zijn aan het onderzoek en eventuele uitvoering van het doortrekken van de tramlijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tracé Voormalige tramlijn 10 Voorburg-West Haagse Binckhorst Bereikbaarheid Huishoudens Investeren HTM Vervoersplannen GesprekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Reactiebrief Ontwerp Vervoerplannen 2019
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door Charlotte Bos van D66, stelt voor om een alinea te schrappen uit de reactiebrief op de Concept Vervoerplannen 2019. De alinea in kwestie betreft de bezorgdheid over het knippen van buslijn 23 richting Kijkduin, wat volgens de oorspronkelijke tekst de bereikbaarheid voor inwoners van Leidschendam-Voorburg zou verminderen. Bos betoogt dat de kosten van het in stand houden van de buslijn buiten de zomerdienstregeling niet opwegen tegen het lage aantal gebruikers. Bovendien blijven alternatieve vervoersmogelijkheden, zoals buslijn 24 en tram 3, beschikbaar.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het amendement is specifiek en duidelijk in zijn doelstelling om een bepaalde alinea te schrappen. Het biedt een financiële onderbouwing en alternatieve vervoersopties, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of de voorgestelde wijziging in de reactiebrief wordt doorgevoerd. Dit vereist een afweging van de kosten, de impact op de bereikbaarheid en de alternatieven.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige tekst, die de zorgen over de bereikbaarheid benadrukt, of het schrappen ervan, wat een kostenbesparing en een andere kijk op bereikbaarheid impliceert.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kostenbesparing. Het is realistisch en tijdgebonden, gezien de context van de vervoerplannen voor 2019. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de betreffende alinea uit de reactiebrief wordt geschrapt.
Participatie
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het efficiënter inzetten van vervoersmiddelen kan indirect bijdragen aan duurzamere vervoersoplossingen.
Financiële gevolgen
Het amendement wijst op een kostenbesparing van 425.000 euro per jaar door het schrappen van de buslijn buiten de zomerdienstregeling. Het biedt geen specifieke dekking, maar impliceert dat de besparing opweegt tegen de kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Reactiebrief Vervoerplannen 2019 Buslijn 23 Kijkduin Bereikbaarheid Zomerdienstregeling De Savornin Lohmanplein Buslijn 24 Tram 3Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement op de reactie ontwerp vervoerplannen 2019
Samenvatting: Het amendement, ingediend door Monica Velu van GBLV/Gemeentebelangen, stelt voor om de reactie op de ontwerp vervoerplannen 2019 te wijzigen. Het benadrukt de toekomstige woningontwikkeling en bestaande bedrijvigheid op het Overgoo in Leidschendam-Zuid. Het amendement stelt voor om de mogelijkheden te verkennen voor de aanleg van een tramhalte van tramlijn 19 nabij het Overgoo, om zo de bereikbaarheid van dit gebied te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is specifiek en richt zich op een concreet punt binnen de vervoerplannen, namelijk de ontsluiting van het Overgoo. Het biedt echter geen gedetailleerde analyse of onderbouwing van de noodzaak en haalbaarheid van de voorgestelde tramhalte.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de reactie op de vervoerplannen wordt opgenomen. Dit vereist een afweging van de belangen van bereikbaarheid, stedelijke ontwikkeling en financiële haalbaarheid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het verbeteren van de bereikbaarheid van het Overgoo via een nieuwe tramhalte prioriteit heeft binnen de bredere vervoerplannen. Dit kan invloed hebben op budgettaire toewijzingen en prioritering van infrastructuurprojecten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een realistische haalbaarheidsanalyse. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onderbouwing kan sterker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de voorgestelde wijziging in de reactie op de vervoerplannen wordt opgenomen.
Participatie
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of inwoners bij de besluitvorming over de tramhalte.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verbeterde openbaar vervoersopties kunnen bijdragen aan duurzamere mobiliteit.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder onderzocht moet worden voordat een besluit wordt genomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tramlijn 19 Overgoo Vervoerplannen 2019 Halte Ontsluiten Woningen Bedrijvigheid Kantoren Nabijheid Monica VeluVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Raadsvoorstel vaststellen Reactie op Ontwerp Vervoerplannen 2019". Het voorstel van GroenLinks, ingediend door Marie-Christine van der Gronde, vraagt het college om bij de optimalisatie van openbaar vervoerlijnen en haltes rekening te houden met de bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen zoals bibliotheken, zwembaden, zorginstellingen en scholen. Dit is in lijn met de visie van de raad dat openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op de toegankelijkheid van maatschappelijke voorzieningen. Hoewel het doel duidelijk is, ontbreekt een gedetailleerd plan van aanpak of specifieke criteria voor de optimalisatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken rekening te houden met de bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen bij het optimaliseren van vervoerlijnen. De raad moet de motie bespreken en goedkeuren om het college te sturen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit geeft aan de toegankelijkheid van maatschappelijke voorzieningen binnen het openbaar vervoer en hoe dit zich verhoudt tot andere prioriteiten zoals kostenbeheersing en efficiëntie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een realistische inschatting van de haalbaarheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college verzoekt om bij de optimalisatie van vervoerlijnen rekening te houden met de bereikbaarheid van maatschappelijke voorzieningen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van optimalisatie van vervoerlijnen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar het verbeteren van openbaar vervoer kan bijdragen aan duurzame mobiliteit door het gebruik van auto's te verminderen.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het optimaliseren van vervoerlijnen kan kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet besproken in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbaar vervoer Optimalisatie Bereikbaarheid Maatschappelijke voorzieningen Vervoerplannen 2019 Lijnen Haltes Toegankelijkheid Bibliotheken ZorginstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
C. Verschoor - CU-SGP
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
Ph. van Veller - VVD
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
F.L.M. Duijn - CDA
J.R.H. Mulder - CU-SGP
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
C. Verschoor - CU-SGP
F.L.M. Duijn - CDA
Onbekende spreker
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
M. Velu - GBLV
J. van Rossum - GroenLinks
M. Velu - GBLV
W.E.J. Jorissen - D66
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
J. van Rossum - GroenLinks
J. van Rossum - GroenLinks
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
W.E.J. Jorissen - D66
C. Verschoor - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
W.E.J. Jorissen - D66
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
01:43:12 - 01:43:48 - 01:44:07 - 01:44:32 - 01:47:17 - 01:50:59 - 01:51:25 - 01:52:20 - 01:53:26 - 01:55:29 - 01:57:40 - 02:02:04 - 02:02:15 - 02:02:30 - 02:03:03 - 02:10:44 - 02:12:01 - 02:13:19 - 02:13:32 - 02:13:49 - 02:14:02 - 02:14:28 - 02:14:37 - 02:14:42 - 02:15:24 - 02:15:44 - 02:16:24 - 02:19:01 - 02:19:37 - 02:20:00 - 02:21:35 - 02:22:11
J.R.H. Mulder - CU-SGP
D.A. Blokland - PvdA
Agendapunt 3 BESLUITVORMENDE RAAD - 22:20
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 22:20
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.b Vaststellen besluitenlijst raadsforum van 22 mei en 29 mei. - 22:20
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.c Lijst van ingekomen stukken (2139480). - 22:21
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker -
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel tot het vaststellen van zienswijzen op de ontwerp-begroting 2019 van de Omgevingsdienst Haaglanden - 22:22
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg buigt zich over begroting Omgevingsdienst Haaglanden
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de ontwerp begroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) onder de loep genomen. De raad moet hun zienswijze uiterlijk 7 juni 2018 indienen. De begroting belooft een efficiënte organisatie en een kostenneutrale bijdrage voor de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om kennis te nemen van de ontwerp begroting 2019 en meerjarenraming 2020-2022 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) en om hun zienswijze hierover kenbaar te maken via een conceptbrief. Dit is mogelijk volgens artikel 24 van de Gemeenschappelijke Regeling ODH. De raad moet hun zienswijze uiterlijk 7 juni 2018 indienen. De begroting richt zich op een effectief en efficiënt werkende organisatie en omvat programma's voor Toetsing en Vergunningverlening en Toezicht en Handhaving. De bijdrage van Leidschendam-Voorburg aan de ODH is verhoogd vanwege de overdracht van meer milieutaken, maar dit is kostenneutraal voor de gemeente. De ODH presenteert een structureel sluitende begroting voor 2020-2022. Er wordt ook aandacht besteed aan transparante verantwoording en het behoud van kwaliteit en kwantiteit van dienstverlening. De jaarrekening 2017 van de ODH sluit met een positief resultaat en heeft een goedkeurende verklaring van de accountant. De raad wordt geadviseerd om het bestuur van de ODH te vragen hoe zij de deelnemersbijdrage binnen de afgesproken marges houden en om een meerjarenperspectief op te stellen in het licht van de aankomende Omgevingswet.
-
515 Raadsvoorstel tot het vaststellen van zienswijzen op de ontwerp begroting 2019 van de Omgevingsdienst Haaglanden.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot het vaststellen van de zienswijzen op de ontwerp begroting 2019 van de Omgevingsdienst Haaglanden." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om kennis te nemen van de ontwerp begroting 2019 en de meerjarenraming 2020-2022 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) en hun zienswijze kenbaar te maken. De ODH voert taken uit op het gebied van milieu en omgevingsrecht. De begroting is structureel sluitend, en de hogere bijdrage van de gemeente wordt gecompenseerd door lagere lasten in de eigen organisatie. Het voorstel benadrukt transparantie en verantwoording in de uitvoering van taken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële implicaties, de taken van de ODH, en de context van de besluitvorming. Echter, meer informatie over de specifieke inhoud van de zienswijze en de verwachtingen van de raad zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de ontwerp begroting te beoordelen en hun zienswijze te geven. Dit is een belangrijke stap in het proces, omdat de zienswijze wordt toegevoegd aan de begroting voordat deze aan het Algemeen Bestuur wordt aangeboden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde begroting en meerjarenraming en of zij de zienswijze willen aanpassen. Ze moeten ook overwegen of ze instemmen met de voorgestelde financiële strategieën en prioriteiten van de ODH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het financiële aspect duidelijk is, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering van de taken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer specificiteit zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de ontwerp begroting en meerjarenraming goedkeuren en of zij instemmen met de voorgestelde zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de gemeenteraad en de ODH.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus van de ODH op milieutaken. Het voorstel vermeldt echter niet expliciet hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in de begroting of de uitvoering van taken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De bijdrage van Leidschendam-Voorburg aan de ODH is substantieel hoger, maar dit wordt gecompenseerd door lagere lasten in de eigen organisatie. De operatie is kostenneutraal, en er is een structureel sluitende begroting. De dekking van eventuele lastenstijgingen wordt binnen de reguliere exploitatie gezocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Haaglanden Ontwerp begroting 2019 Meerjarenraming 2020-2022 Zienswijze Toetsing en Vergunningverlening Toezicht en Handhaving Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Wet milieubeheer (Wm) Koersplan 2018-2021 Jaarrekening 2017Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e Raadsvoorstel Wijzigingsverordening 1e wijziging Huisvestingsverordening. - 22:23
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg stemt unaniem in met wijziging Huisvestingsverordening
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met de eerste wijziging van de Huisvestingsverordening uit 2015. Deze aanpassing is noodzakelijk om de verordening in lijn te brengen met recente wetswijzigingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de eerste wijziging van de Huisvestingsverordening uit 2015 vast te stellen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege meerdere wetswijzigingen sinds de oorspronkelijke vaststelling, waaronder de Wet tot wijziging van de Huisvestingswet 2014, de Veegwet Wonen en de Wet doorstroming huurmarkt. De wijzigingen betreffen voornamelijk technische aanpassingen om de verordening in lijn te brengen met de huidige wetgeving, zoals de herdefiniëring van woonwagenstandplaatsen en de verhouding tussen huur en inkomen. De mogelijkheid voor voorrangsverklaringen voor vergunninghouders is vervallen, aangezien deze doelgroep nu via directe bemiddeling wordt gehuisvest. De aanpassingen zijn regionaal geïnventariseerd en besproken met lokale woningcorporaties. Beleidsmatige aanpassingen worden meegenomen in de actualisatie van de verordening in juli 2019.
-
524 Raadsvoorstel Wijzigingsverordening 1e wijziging Huisvestingsverordening.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Wijzigingsverordening 1e wijziging Huisvestingsverordening". Het voorstel betreft een aanpassing van de Huisvestingsverordening van de gemeente Leidschendam-Voorburg uit 2015. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege meerdere wetswijzigingen sinds de oorspronkelijke vaststelling. De aanpassingen zijn voornamelijk technisch van aard en zorgen ervoor dat de verordening in lijn is met de huidige wetgeving, zoals de Wet doorstroming huurmarkt en de Veegwet Wonen. Er zijn geen inhoudelijke beleidsveranderingen, maar wel technische aanpassingen zoals de herdefiniëring van woonwagenstandplaatsen en het vervallen van de voorrangsverklaring voor vergunninghouders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke technische wijzigingen beschrijft die de verordening in overeenstemming brengen met de huidige wetgeving. Er is echter geen diepgaande analyse van de mogelijke gevolgen van deze wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de Huisvestingsverordening aan te passen en moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen. De raad moet ervoor zorgen dat de verordening in overeenstemming is met de wetgeving en de lokale beleidsdoelen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch van aard zijn en gericht op naleving van de wet. De raad kan echter overwegen of er aanvullende beleidsmatige aanpassingen nodig zijn in de toekomst.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, aangezien het zich richt op technische aanpassingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen wordt niet uitgebreid besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Huisvestingsverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen zijn besproken met lokale woningcorporaties, wat enige mate van participatie aangeeft. Er is echter geen uitgebreide participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel van de gemeente, maar het voorstel zelf richt zich niet specifiek op duurzaamheidsaspecten.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. De wijzigingen lijken voornamelijk administratief van aard te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Wetswijzigingen Wetgeving Vergunninghouders Woningmarkt Woonwagenstandplaatsen Woningzoekenden Voorrangsverklaring Woningcorporaties Regionale inventarisatieVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
Agendapunt 3.f Vaststellen bestemmingsplan "Hethuis Leidschendam" - 22:24
Unaniem Akkoord: Leidschendam Krijgt Woonzorgvoorziening voor Jongvolwassenen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor een nieuwe woonzorgvoorziening aan de Dobbelaan 10. Dit plan, dat geen financiële gevolgen heeft voor de gemeente, biedt jongvolwassenen met beperkingen een plek om zelfstandig te wonen en te groeien.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om het bestemmingsplan "Hethuis Leidschendam" vast te stellen zonder een exploitatieplan, met enthousiasme ontvangen. De locatie, waar voorheen een school en gymzaal stonden, zal worden omgevormd tot een kleinschalige woonzorgvoorziening. Dit initiatief sluit aan bij de gemeentelijke doelen om inwoners gezond en veilig te laten opgroeien en zelfstandig te laten functioneren.Mevrouw Van den Heuvel van de VVD sprak namens haar fractie en benadrukte het belang van zelfregie voor alle inwoners, ongeacht hun omstandigheden. "Wij als VVD zijn er voorstander van dat al onze inwoners regie kunnen voeren over het eigen leven," verklaarde ze. "We stemmen bij deze in en wensen de initiatiefnemers, namens de VVD en ik denk eigenlijk ook namens de hele Raad, heel veel succes."
Het voorstel werd zonder tegenstemmen aangenomen, wat de betrokkenheid en steun van de gehele raad onderstreept. De kosten van het project, begroot op €220.000, worden gedekt door gronduitgifteopbrengsten en een ISV-bijdrage, waardoor er geen financiële druk op de gemeentelijke begroting ontstaat.
Met geen enkele zienswijze ingediend tijdens de inzageperiode, is de kans op beroep bij de Raad van State minimaal. Dit betekent dat de realisatie van de woonzorgvoorziening zonder vertraging kan beginnen, een stap vooruit voor de gemeenschap en de jongvolwassenen die hier hun thuis zullen vinden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan "Hethuis Leidschendam" zonder een exploitatieplan. Dit plan is nodig om een kleinschalige woonzorgvoorziening te realiseren voor jongvolwassenen met beperkingen op de locatie Dobbelaan 10 in Leidschendam. De locatie was voorheen een school en gymzaal, die inmiddels zijn gesloopt. Het bestemmingsplan is in lijn met het eerder vastgestelde ruimtelijk kader en heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten van €220.000 worden gedekt door gronduitgifteopbrengsten en een ISV-bijdrage. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, waardoor de kans op beroep bij de Raad van State minimaal is. Het voorstel draagt bij aan de doelen van de gemeente om inwoners gezond en veilig te laten opgroeien en zelfstandig te laten functioneren.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan "Hethuis Leidschendam"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan "Hethuis Leidschendam" en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen. Stichting Hethuis, een particulier initiatief, wil een woonzorgvoorziening realiseren voor jongvolwassenen met beperkingen op de locatie Dobbelaan 10 in Leidschendam. De gemeente ondersteunt dit initiatief door de benodigde gronden bouwrijp te maken en te verkopen. Het bestemmingsplan is nodig omdat de beoogde ontwikkeling niet past binnen het huidige bestemmingsplan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, financiële aspecten en de redenen voor het voorstel. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat de procedure vereenvoudigt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro).
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het bestemmingsplan willen vaststellen zonder wijzigingen en zonder exploitatieplan. Dit impliceert een keuze voor het ondersteunen van kleinschalige woonzorginitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan "Hethuis Leidschendam" vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van burgers geweest, aangezien er geen zienswijzen zijn ingediend. Dit kan wijzen op een breed draagvlak of een gebrek aan betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de ontwikkeling kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door zorgvoorzieningen te bieden aan kwetsbare groepen.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de ontwikkeling bedragen ongeveer €220.000, gedekt door gronduitgifteopbrengsten (€165.000) en een ISV-bijdrage (€55.000). Er zijn geen extra financiële gevolgen voor de gemeente, en daarom is een exploitatieplan niet nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Stichting Hethuis Woonzorgvoorziening Dobbelaan 10 Zienswijzen Locatieontwikkeling Ruimtelijk kader Omgevingsvergunning Grondexploitatie KostenverhaalVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
C. Verschoor - CU-SGP
Agendapunt 3.h Besluitvorming m.b.t. de motie inzake de ALV van de VNG (zie agendapunt 2b).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.i Besluitvorming m.b.t. de motie inzake luchtkwaliteit (zie agendapunt 2d).
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: