04-07-2017 Raad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda.
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
G.H. Nijhof - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
G.H. Nijhof - VVD
Ph. Hohage - Fractie Hohage
Agendapunt 2 Spreekrecht burgers (maximaal 30 minuten).
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3 Vragenuur.
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 4 HAMERSTUK: Lijst van ingekomen stukken (1903714).
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 5 HAMERSTUK: Besluitenlijst vergadering gemeenteraad d.d. 30 mei 2017 (1886932).
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 6 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Geheimhouding twee bijlagen bij raadsbrief Onderhandelingsresultaat De Bosrand (1882151)
-
Raadsvoorstel Geheimhouding twee bijlagen bij raadsbrief Onderhandelingsresultaat De Bosrand.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Geheimhouding twee bijlagen bij raadsbrief Onderhandelingsresultaat De Bosrand". Het voorstel betreft het bekrachtigen van de voorlopige geheimhouding van twee bijlagen die geheime informatie bevatten over de onderhandelingen en contracten met betrekking tot de ontwikkellocatie De Bosrand in Vlietvoorde. De geheimhouding is ingesteld om het financiële en economische belang van de gemeente te beschermen, aangezien openbaarmaking de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden. De raad wordt gevraagd om deze geheimhouding in de eerstvolgende raadsvergadering te bekrachtigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het doel om geheimhouding te bekrachtigen. Het bevat de noodzakelijke juridische en procedurele informatie en verwijst naar relevante wetgeving.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorlopige geheimhouding van de bijlagen te bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is om de geheimhouding te handhaven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het belang van geheimhouding zwaarder weegt dan het belang van transparantie en openbaarheid. Dit is een afweging tussen economische belangen en publieke verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om bekrachtiging in de eerstvolgende raadsvergadering. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van doelstellingen, omdat het zich richt op een juridische procedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de bijlagen te bekrachtigen of te verwerpen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op juridische en economische aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het benadrukt dat openbaarmaking van de informatie de financiële belangen van de gemeente kan schaden. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, omdat het voorstel zich richt op het beschermen van economische belangen door geheimhouding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding De Bosrand Onderhandelingsresultaat Financiële/economische belang Openbaarmaking Ontwikkellocaties Proces-verbaal van gunning Koop-, Ontwikkel-, en Realisatieovereenkomst Grondexploitatie Vlietvoorde BekrachtigingsbesluitVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 7 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Onteigeningsplan Stompwijk - Verbindingsweg : Vaststelling verzoekbesluit voor de start van de administratieve onteigenings-procedure voor de aanleg van de Verbindingsweg in Stompwijk (1878727)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om een verzoekbesluit te nemen voor de start van de administratieve onteigeningsprocedure voor de aanleg van de Verbindingsweg in Stompwijk. Dit is nodig omdat de gemeente nog niet over alle benodigde gronden beschikt. Het bestemmingsplan voor de Verbindingsweg is al vastgesteld, maar nog niet onherroepelijk vanwege lopende beroepen. De onteigeningsprocedure bestaat uit een administratieve en een gerechtelijke fase. Het verzoekbesluit, dat de raad moet nemen, vraagt de Kroon om de administratieve procedure te starten. Tijdens deze fase moeten minnelijke onderhandelingen met grondeigenaren doorgaan. Als er geen overeenstemming wordt bereikt, volgt een gerechtelijke procedure. De kosten voor de procedure worden gedekt door het projectbudget. De betrokken rechthebbenden zijn geïnformeerd over de procedure en kunnen zienswijzen indienen. Het college van burgemeester en wethouders wordt gemachtigd om het besluit in te dienen en eventuele wijzigingen door te geven.
-
raadsvoorstel Onteigeningsplan Stompwijk - Verbindingsweg Vaststelling verzoekbesluit voor de start van de administratieve onteigenings-procedure voor de aanleg van de Verbindingsweg in Stompwij.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Onteigeningsplan Stompwijk - Verbindingsweg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onteigeningsplan Stompwijk - Verbindingsweg". Het voorstel betreft de vaststelling van een verzoekbesluit voor de start van de administratieve onteigeningsprocedure voor de aanleg van de Verbindingsweg in Stompwijk. Het bestemmingsplan voor deze weg is al vastgesteld, maar de gemeente moet nog eigenaar worden van bepaalde gronden. De onteigeningsprocedure is noodzakelijk om de benodigde gronden te verwerven, zodat de weg kan worden aangelegd en de verkeersdruk in de kern van Stompwijk kan worden verminderd. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het verzoekbesluit te nemen en het college te machtigen om dit in te dienen bij de Kroon.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide toelichting op de noodzaak en de procedure van onteigening. Het bevat alle relevante informatie, zoals de juridische basis, de betrokken partijen, en de stappen in de procedure. De bijlagen met grondtekeningen en de onteigeningslijst ondersteunen de volledigheid.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet het verzoekbesluit vaststellen, waarmee de administratieve onteigeningsprocedure kan worden gestart. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde stappen om de gronden te verwerven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het starten van de onteigeningsprocedure, wat kan leiden tot gedwongen verkoop van gronden. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er weerstand is van grondeigenaren of andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke stappen en termijnen voor de procedure. Het is minder meetbaar en haalbaar in termen van het bereiken van overeenstemming met alle grondeigenaren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het verzoekbesluit vast te stellen en het college te machtigen om dit in te dienen bij de Kroon.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er minnelijk overleg is gevoerd met de betrokken partijen en dat dit overleg wordt voortgezet. Er is echter geen uitgebreide participatie van de bredere gemeenschap beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen. De kosten voor de procedure worden gedekt door de begroting van het project Bereikbaar Stompwijk. Er is geen specifieke informatie over de dekking van eventuele schadeloosstellingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onteigeningsprocedure Verbindingsweg Bestemmingsplan Stompwijk Gronden Minnelijk overleg Koninklijk besluit Rechthebbenden Administratieve fase Gerechtelijke faseVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 8 HAMERSTUK: Vaststelling bestemmingsplan 'Partiële herziening BP Landelijk gebied, Westeinderweg 8a (1860379).
-
Raadsvoorstel Vaststelling bestemmingsplan Partiële herziening BP Landelijk Gebied, Westeinderweg 8a.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling bestemmingsplan 'Partiële herziening BP Landelijk Gebied, Westeinderweg 8a'
Samenvatting: Het bestemmingsplan 'Partiële herziening BP Landelijk Gebied, Westeinderweg 8a' is opgesteld om een eerder gemaakte fout in het bestemmingsplan Landelijk Gebied te corrigeren. Het plan heeft ter inzage gelegen van 3 maart tot 13 april 2017, waarbij één positieve zienswijze is ingediend door het hoogheemraadschap van Rijnland. Deze zienswijze heeft geen aanpassingen aan het plan vereist. Het bestemmingsplan biedt een juridisch kader voor het gebruik van de gronden binnen het plangebied. De plankosten bedragen € 8600 en worden gedekt binnen het bestaande budget voor het ontwikkelen en herzien van bestemmingsplannen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig te zijn. Het bevat een samenvatting, een beschrijving van de ligging van het plangebied, de zienswijzeprocedure, financiële toelichting, communicatie en het uiteindelijke voorstel aan de raad.
Rol van de Raad
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen en besluiten geen exploitatieplan vast te stellen voor de gronden in kwestie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde herziening van het bestemmingsplan zonder verdere wijzigingen en zonder exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest, met slechts één zienswijze ingediend. Het voorstel vermeldt dat het plan ter inzage heeft gelegen, wat een vorm van participatie is.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de plankosten van € 8600, die gedekt worden binnen het bestaande budget voor het ontwikkelen en herzien van bestemmingsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Partiële herziening Westeinderweg 8a Plangebied Zienswijze Watervergunning Agrarisch bebouwingsvlak Reparatie Exploitatieplan BeroepstermijnVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 9.a HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Jaarstukken 2016 (1879032)
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarstukken 2016
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Jaarstukken 2016". Het voorstel omvat het jaarverslag en de jaarrekening van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor het jaar 2016. Het jaarverslag bespreekt de mate van realisatie van de voorgenomen doelstellingen en prestaties, terwijl de jaarrekening inzicht biedt in het financiële resultaat en vermogen van de gemeente. Het jaar 2016 sluit met een positief resultaat van € 8,5 miljoen, dat wordt voorgesteld te storten in de algemene reserve vrij besteedbaar. De accountant heeft de controle nog niet volledig afgerond, maar de bevindingen worden tijdig verwacht voor de raadsvergadering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel de financiële resultaten als de contextuele uitleg van de afwijkingen ten opzichte van de begroting biedt. Het bevat ook informatie over de investeringen en de ontwikkeling van het eigen vermogen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen en te beslissen over de bestemming van het positieve rekeningresultaat.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het positieve resultaat van € 8,5 miljoen inderdaad in de algemene reserve gestort moet worden, of dat er andere prioriteiten zijn voor de besteding van dit bedrag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële resultaten. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het jaarverslag en de jaarrekening 2016 vast te stellen en het positieve resultaat te storten in de algemene reserve.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen met een overschot van € 8,5 miljoen. Er wordt voorgesteld dit bedrag te storten in de algemene reserve, wat de financiële buffer van de gemeente versterkt. De dekking van eventuele tegenvallers wordt niet specifiek besproken, maar de algemene reserve biedt een zekere mate van financiële flexibiliteit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2016 Jaarverslag Jaarrekening Positief resultaat Algemene reserve Accountantscontrole Vlietvoorde WMO Gemeentefonds InvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 9.b HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Erratum bij Jaarstukken 2016 (1902593)
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een erratum uitgebracht voor de Jaarstukken 2016. Tijdens een accountantscontrole werden fouten ontdekt in de Sisa-bijlage, een wettelijk verplicht overzicht van specifieke uitkeringen van het rijk. Twee indicatoren bevatten onjuiste bedragen: bij de regeling Onderwijsachterstandenbeleid en de regeling Sanering verkeerslawaai. Hoewel deze fouten geen financiële gevolgen hebben, moeten ze worden gecorrigeerd. Daarnaast zijn er enkele typefouten in de financiële tabellen en teksten van de Jaarstukken 2016 gevonden, die ook geen financiële impact hebben. Het erratum bevat een lijst van alle benodigde correcties, waaronder aanpassingen in diverse financiële tabellen en toelichtingen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze aanpassingen en het erratum vast te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het document is "Bijlage bij Erratum Jaarstukken 2016". Het document bevat correcties op de financiële gegevens van de jaarstukken 2016 van een gemeente. De correcties betreffen aanpassingen in financiële tabellen en toelichtingen op verschillende beleidsterreinen, zoals sociale infrastructuur, individuele ondersteuning, en economische en ruimtelijke kansen. Daarnaast worden er toelichtingen gegeven op de financiële resultaten en risico's van projecten en voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het gedetailleerde correcties en toelichtingen biedt op de financiële gegevens van 2016. Het document bevat specifieke aanpassingen en biedt context voor de financiële resultaten.
Rol van de raad:
De raad moet de correcties in de jaarstukken goedkeuren en de financiële implicaties ervan begrijpen. De raad speelt een rol in het toezicht op de financiële gezondheid van de gemeente en het maken van beleidsbeslissingen op basis van de gecorrigeerde gegevens.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de gecorrigeerde jaarstukken en eventuele beleidsaanpassingen die voortvloeien uit de financiële resultaten en risico's. Er kunnen keuzes gemaakt worden over de toewijzing van middelen en prioriteiten voor toekomstige projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële correcties die worden gepresenteerd. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien het zich richt op correcties van het verleden. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn in de gepresenteerde gegevens.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gecorrigeerde jaarstukken goed te keuren en eventuele beleidsaanpassingen te overwegen op basis van de financiële resultaten en risico's.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van het aanbrengen van de correcties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële correcties en resultaten.
Financiële gevolgen en dekking:
Het document geeft gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen van de correcties, inclusief verschillen in lasten en baten, en de impact op reserves. Het biedt inzicht in hoe bepaalde overschrijdingen en voordelen worden gedekt, bijvoorbeeld door voordelen in andere programma's of door het gebruik van reserves. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Erratum bij Jaarstukken 2016
Samenvatting: Het erratum betreft correcties in de Jaarstukken 2016 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Tijdens een accountantscontrole zijn fouten ontdekt in de Sisa-bijlage, die specifieke uitkeringen van het rijk weergeeft. De correcties betreffen de indicatoren voor onderwijsachterstandenbeleid en sanering verkeerslawaai. Hoewel deze fouten geen financiële gevolgen hebben, moeten ze worden hersteld. Daarnaast zijn er typefouten in financiële tabellen en teksten ontdekt, die eveneens geen financiële impact hebben. Het voorstel is om de aangepaste Sisa-bijlage en andere correcties op 4 juli door de raad te laten vaststellen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het alle noodzakelijke correcties en de context daarvan duidelijk beschrijft. Het bevat specifieke details over de fouten en de voorgestelde aanpassingen.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de voorgestelde correcties in de Jaarstukken 2016 en het erratum vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de aanpassingen die zijn aangebracht na de accountantscontrole.
Politieke Keuzes
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratieve correcties betreft zonder financiële of beleidsmatige gevolgen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de fouten en de benodigde correcties beschrijft en een deadline voor vaststelling door de raad geeft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde aanpassingen in de Jaarstukken 2016 en het erratum vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van de correcties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve correcties zonder beleidsmatige implicaties.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de correcties in het voorstel. De fouten hebben geen impact op de financiële positie van de gemeente, en er is geen sprake van dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2016 Sisa-bijlage Accountant Onvolkomenheid Onderwijsachterstandenbeleid Sanering verkeerslawaai Financiële tabel Indicatoren Correcties ErratumVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 10 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Aanwijzing lid Algemeen Bestuur Avalex.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om wethouder Bremer te benoemen als lid van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avalex. Deze benoeming is nodig vanwege het aftreden van wethouder Rozenberg, waardoor er een vacature is ontstaan. Het voorstel is ingediend door het college van burgemeester en wethouders, ondertekend door secretaris B.J.D. Huykman en burgemeester K. Tigelaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzen wethouder Bremer tot lid van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Avalex." Het voorstel betreft de benoeming van wethouder Bremer als lid van het algemeen bestuur van Avalex, een gemeenschappelijke regeling voor afvalbeheer. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het aftreden van de vorige vertegenwoordiger, wethouder Rozenberg. Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor om deze benoeming goed te keuren, zodat de gemeente Leidschendam-Voorburg vertegenwoordigd blijft in het bestuur van Avalex.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de benoeming. Het geeft duidelijk aan waarom de benoeming nodig is en wie de voorgestelde kandidaat is.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te beslissen over de benoeming van wethouder Bremer als lid van het algemeen bestuur van Avalex.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de benoeming van een specifieke wethouder als vertegenwoordiger in een regionaal samenwerkingsverband. Dit kan invloed hebben op de manier waarop de gemeente in Avalex wordt vertegenwoordigd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een persoon. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke termijn voor de benoeming wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van wethouder Bremer als lid van het algemeen bestuur van Avalex.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel Avalex als afvalbeheerorganisatie wel een rol speelt in duurzaamheidsvraagstukken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het lijkt een administratieve benoeming zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wethouder Bremer Algemeen bestuur Gemeenschappelijke regeling Avalex Wethouder Rozenberg College Benoemen Aftreden Portefeuillehouder VerseonnummerVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 10.a Raadsbrief: Eerste Kwartaalrapportage 2017 DSW (1907508).
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
D.A. Blokland - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
A.P. Paardekooper - CDA
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.P. Paardekooper - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van der Houwen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van der Houwen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van der Houwen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
A.P. Paardekooper - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
A.P. Paardekooper - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
A.P. Paardekooper - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M. van der Houwen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
A.P. Paardekooper - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
00:18:58 - 00:22:21 - 00:25:04 - 00:27:06 - 00:28:49 - 00:31:58 - 00:32:11 - 00:32:43 - 00:34:33 - 00:35:01 - 00:35:51 - 00:36:48 - 00:38:41 - 00:40:53 - 00:41:43 - 00:46:13 - 00:46:44 - 00:46:44 - 00:48:59 - 00:49:35 - 00:49:37 - 00:54:46 - 00:57:01 - 00:58:38 - 01:00:17 - 01:01:16 - 01:02:17 - 01:04:58 - 01:06:06 - 01:06:42 - 01:06:51 - 01:07:31 - 01:09:14 - 01:09:17 - 01:10:09
D.A. Blokland - PvdA
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Economische agenda Leidschendam-Voorburg (1886311).
Leidschendam-Voorburg zet koers met nieuwe economische agenda
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een ambitieuze economische agenda die de gemeente moet transformeren tot een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor ondernemers en expats. Ondanks kritische noten en een stortvloed aan amendementen en moties, is de agenda aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over de economische toekomst van Leidschendam-Voorburg, heeft de gemeenteraad ingestemd met een nieuwe economische agenda. Deze agenda, ontwikkeld in samenwerking met het Platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt en lokale ondernemers, richt zich op het versterken van het economisch profiel van de gemeente. De focus ligt op kunst en cultuur, expats, recreatie, toerisme en evenementen.De vergadering kende een dynamisch verloop met veel discussie en een reeks amendementen en moties. Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door de heer Klaassen, benadrukte de noodzaak van voortgang: "Het is tijd om de stukken uit de doos te halen en actie te ondernemen." De partij diende verschillende amendementen in om de agenda concreter te maken.
De VVD, bij monde van de heer Overmere, erkende het belang van de agenda maar miste scherpte en ambitie. "We willen niet dat ondernemers de dupe worden van onzekerheid," aldus Overmere. De partij pleitte voor meetbare criteria om het succes van de agenda te kunnen volgen.
D66 en de Partij van de Arbeid benadrukten het belang van samenwerking met ondernemers en maatschappelijke organisaties. Mevrouw van Giessen van de PvdA stelde: "Laat het een agenda zijn voor al onze inwoners."
Wethouder De Ridder reageerde positief op de inbreng van de raad en benadrukte de ambitie om samen met ondernemers de schouders onder de agenda te zetten. "We willen echt samen met het bedrijfsleven deze agenda omzetten in activiteiten," aldus de wethouder.
Uiteindelijk stemde de raad in met de geamendeerde agenda, waarmee de weg vrij is voor de uitvoering van de plannen. De wethouder heeft toegezegd regelmatig te rapporteren over de voortgang en de resultaten meetbaar te maken. Met deze agenda zet Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap richting een levendige en economisch sterke toekomst.
Samenvatting
De Economische agenda van Leidschendam-Voorburg, opgesteld in samenwerking met het Platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt en lokale ondernemers, richt zich op het ontwikkelen van een herkenbaar economisch profiel voor de gemeente. De agenda omvat kunst en cultuur, expats, recreatie, toerisme en evenementen, en streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Prioriteiten zijn onder andere ruimte voor bedrijvigheid, dienstverlening aan ondernemers, en het stimuleren van een levendige leefomgeving. De agenda wordt jaarlijks gemonitord en gefinancierd met een budget dat tot 2020 loopt. Samenwerking met ondernemers is cruciaal voor de uitvoering en verdere ontwikkeling van de agenda.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Economische agenda Leidschendam-Voorburg". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een herkenbaar en onderscheidend economisch profiel voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Dit wordt gedaan door samen met het Platform Economie, Onderwijs & Arbeidsmarkt en ondernemers een integrale economische agenda op te stellen. De agenda omvat kunst en cultuur, expats, recreatie, toerisme en evenementen. Het doel is om de gemeente aantrekkelijker te maken voor inwoners, bezoekers en ondernemers door te investeren in identiteitsontwikkeling en een stimulerend vestigingsklimaat te creëren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een breed scala aan onderwerpen en prioriteiten behandelt die relevant zijn voor de economische ontwikkeling van de gemeente. Het omvat verschillende sectoren en geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële middelen die nodig zijn.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het goedkeuren en vaststellen van de Economische agenda. Ze worden ook betrokken bij de monitoring van de voortgang via de p&c-cyclus en periodieke voortgangsrapportages.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de voorgestelde agendapunten en de toewijzing van financiële middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van investering in verschillende sectoren zoals recreatie, toerisme en evenementen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek tot 2020, maar de meetbaarheid van sommige doelen kan verder worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Economische agenda vast te stellen en de voorgestelde financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het interactieve proces met ondernemers en raadsleden, wat heeft geleid tot de ontwikkeling van de agenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema, maar aspecten zoals Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Maatschappelijk Verantwoord Inkopen suggereren dat duurzaamheid een impliciete rol speelt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden duidelijk uiteengezet met een gedetailleerde begroting voor de jaren 2017-2020. Er wordt aangegeven dat aanvullende financiële middelen nodig zijn om de ambities van de agenda te realiseren. De dekking van deze middelen wordt deels voorzien door bezuinigingen op andere gebieden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Economische agenda Ondernemers Identiteitsontwikkeling Recreatie en toerisme Evenementen Vestigingsklimaat Samenwerking Innovatie Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Financiële middelenVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
Onbekende spreker
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
M. van der Houwen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
Onbekende spreker
A.J.M. Veelenturf - CDA
Onbekende spreker
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
Onbekende spreker
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
01:10:22 - 01:12:29 - 01:15:53 - 01:16:50 - 01:17:10 - 01:21:03 - 01:21:19 - 01:22:23 - 01:22:48 - 01:23:19 - 01:23:52 - 01:24:58 - 01:27:57 - 01:33:09 - 01:33:23 - 01:33:33 - 01:33:37 - 01:34:32 - 01:34:43 - 01:38:49 - 01:43:53 - 01:46:39 - 01:48:49 - 01:50:38 - 01:50:57 - 01:52:24 - 02:18:38 - 02:20:59 - 02:21:14 - 02:21:46 - 02:22:06 - 02:22:16 - 02:22:35 - 02:24:26 - 02:25:14 - 02:26:40 - 02:27:07 - 02:28:19 - 02:28:39 - 02:29:23 - 02:29:40 - 02:29:54 - 02:31:58 - 02:34:01 - 02:34:24 - 02:35:00 - 02:35:16 - 02:47:08 - 02:48:19 - 02:48:50 - 02:49:43 - 02:49:56 - 02:50:02 - 02:53:53 - 02:55:21 - 02:55:56 - 02:56:25 - 02:57:12 - 02:57:39 - 02:58:36 - 02:59:05 - 03:01:28 - 03:01:46 - 03:07:09 - 03:07:31
Onbekende spreker -
01:11:24 - 01:12:29 - 01:16:27 - 01:16:50 - 01:23:21 - 02:14:15 - 02:18:39 - 02:21:16 - 02:22:05 - 02:22:10 - 02:22:12 - 02:22:14 - 02:22:39 - 02:24:51 - 02:25:06 - 02:25:16 - 02:27:09 - 02:28:20 - 02:28:42 - 02:29:29 - 02:29:55 - 02:32:04 - 02:34:07 - 02:34:26 - 02:47:44 - 02:48:38 - 02:48:56 - 02:52:50 - 02:59:55
M. van der Houwen - VVD
Agendapunt 12.a Raadsvoorstel: 1e Tussentijdse Rapportage 2017 (1879030)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 1e Tussentijdse Rapportage 2017
Samenvatting: De 1e Tussentijdse Rapportage 2017 van de gemeente Leidschendam-Voorburg geeft een overzicht van de voortgang van de in de begroting 2017 vastgestelde speerpunten. Van de 83 speerpunten liggen 72 op schema, 9 hebben knelpunten maar zijn haalbaar, en 2 worden niet gehaald. Het begrotingsjaar 2017 toont een voorlopig tekort van € 517.000, voornamelijk door kortingen op jeugdzorgbudgetten en een tekort op het BUIG-budget. Het college stelt voor om maatregelen te nemen om binnen de kaders van de Programmabegroting 2017-2020 te blijven en stelt een begrotingswijziging voor indien nodig.
Oordeel over de volledigheid
De rapportage is redelijk volledig, met een gedetailleerde weergave van de voortgang van speerpunten en financiële afwijkingen. Echter, er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die worden overwogen om de financiële tekorten aan te pakken.
Rol van de Raad
De raad moet kennisnemen van de rapportage en de voorgestelde begrotingswijziging vaststellen. De raad speelt een toezichthoudende rol en moet beoordelen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de financiële afwijkingen te corrigeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde begrotingswijziging en de maatregelen om de financiële tekorten te beheersen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in uitgaven, vooral op het gebied van jeugdzorg en sociale voorzieningen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De rapportage is specifiek en meetbaar in termen van voortgang en financiële cijfers, maar er ontbreekt gedetailleerde informatie over de tijdslijnen en specifieke acties voor het oplossen van de tekorten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanpak van de tekorten kan concreter.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de 1e Tussentijdse Rapportage 2017 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de tussentijdse rapportage.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze rapportage. De focus ligt voornamelijk op financiële en operationele voortgang.
Financiële Gevolgen
De rapportage toont een voorlopig tekort van € 517.000, met oorzaken zoals kortingen op jeugdzorgbudgetten en een tekort op het BUIG-budget. Er worden maatregelen voorgesteld om deze tekorten te beheersen, maar specifieke dekkingsplannen worden niet gedetailleerd beschreven. Het investeringsplan van € 39,9 miljoen omvat diverse projecten, maar de financiële dekking daarvan wordt niet volledig uitgewerkt in de rapportage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse Rapportage 2017 Begroting 2017 Jeugdzorgbudgetten BUIG budget Programmabegroting 2017-2020 Investeringsplan 2017 Kadernota 2018-2021 Gemeentefonds Bijzondere bijstand BouwlegesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.b Raadsvoorstel: Aanpassing Verkeers- en Vervoersplan (1882174)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing Verkeers- en Vervoersplan" voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op de herinrichting van de Damhouderstraat van een 50 km/u weg naar een 30 km/u erftoegangsweg. Dit is onderdeel van het programma "Benutten zoals bedoeld", dat tot doel heeft het doorgaande verkeer te verminderen en de verkeersveiligheid te vergroten in het Damcentrum en rondom de Vlietbruggen. De herinrichting moet de verkeersdruk op de Sluisbrug verminderen en de verkeersveiligheid verbeteren zonder significante gevolgen voor het bestaande 50 km/u netwerk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de verwachte voordelen. Er is echter beperkte informatie over de specifieke maatregelen die genomen zullen worden om de weg aan te passen en hoe de voortgang gemonitord zal worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de wegcategorisering aan te passen in het Verkeers- en Vervoersplan. Het voorstel vraagt de raad om het plan te wijzigen en het concept raadsbesluit vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de herinrichting van de Damhouderstraat als 30 km/u weg in lijn is met de bredere verkeers- en vervoersdoelstellingen van de gemeente. Er moet ook overwogen worden of de financiële middelen op de juiste manier worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel en de noodzaak duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de monitoring en evaluatie van de effecten zijn niet gedetailleerd uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Verkeers- en Vervoersplan te wijzigen door het vaststellen van het concept raadsbesluit.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, zoals een inloopbijeenkomst, maar verdere details over betrokkenheid van de gemeenschap of belanghebbenden worden niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het verminderen van verkeersdruk en verbeteren van verkeersveiligheid indirect bijdraagt aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De kosten voor de herinrichting worden geraamd op €125.000, waarvan €90.000 via de tussentijdse rapportage 2017 aan de raad wordt voorgesteld en €35.000 uit het reguliere budget voor wegonderhoud wordt gedekt. De financiële gevolgen maken geen onderdeel van het besluit, wat betekent dat de raad hier mogelijk nog apart over moet beslissen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Damhouderstraat Verkeersveiligheid Benutten zoals bedoeld Nieuwstraat Herinrichting Vlietbruggen Verkeers- en Vervoersplan Snelheidsverlaging Filevorming SluisbrugVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.H. Nijhof - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
Onbekende spreker
M. Velu - GBLV
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
G.H. Nijhof - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
G.H. Nijhof - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Geurts - CDA
Onbekende spreker -
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Agendapunt 13 Initiatiefvoorstel Overmeire tot wijziging van de Verordening Afvalstoffenheffing 2017 (1819842).
Raadsbesluit over afvalreserve zorgt voor verhitte discussie in Leidschendam-Voorburg
In een openbare raadsvergadering van de gemeente Leidschendam-Voorburg werd een voorstel besproken om € 224.000 over te hevelen van de egalisatiereserve naar een voorziening voor afval. Het debat, geleid door voorzitter K. Tigelaar, kende felle discussies en uiteenlopende meningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de vergadering verdedigde VVD-raadslid de heer Overmeeren zijn initiatiefvoorstel om de afvalstoffenheffing te verlagen. Hij stelde dat de gemeente een te hoge heffing vraagt en waarschuwde voor mogelijke juridische consequenties. "De belastingrechter zal de aanslag ambtshalve moeten verlagen of zelfs vernietigen," betoogde Overmeeren. Hij benadrukte dat de heffing nooit meer dan 100% van de begrote kosten mag dekken en dat er geen grondslag is voor de gevraagde € 224.000.De discussie werd verder gevoerd door verschillende raadsleden. De heer Rouwendaal toonde bewondering voor Overmeeren's vasthoudendheid, maar bleef bij zijn standpunt: "Volgens mij is het voldoende als er een reële verwachting is dat dat geld uiteindelijk daarvoor uitgegeven gaat worden." Mevrouw Duivestein van Gemeentebelangen sloot zich daarbij aan en benadrukte dat er sinds het unanieme raadsbesluit van 13 december geen nieuwe feiten zijn die een verlaging van de tarieven rechtvaardigen.
Ook de heer Knoester en de heer De Jager spraken hun waardering uit voor Overmeeren's technische kennis, maar steunden het collegevoorstel. "Het is een beleidskeuze om die voorziening te hebben," aldus Knoester. Mevrouw van Giessen van de PvdA voegde toe dat de egalisatiereserve een veilige methode is om fluctuaties in tarieven op te vangen.
Wethouder Bremer reageerde namens het college en erkende de technische correctheid van Overmeeren's punt over de voorziening, maar bleef bij het standpunt dat het collegevoorstel de juiste beslissing was. "Ik sta daar voor 100% achter," verklaarde Bremer.
Bij de stemming werd het initiatiefvoorstel van Overmeeren verworpen met 13 stemmen voor en 17 tegen. Het collegevoorstel werd vervolgens unaniem aangenomen. Het debat toonde de complexiteit van gemeentelijke financiën en de verschillende visies op het beheer van publieke middelen.
Samenvatting
Het raadsbesluit 1885877 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft de overheveling van een bedrag van € 224.000. Dit bedrag wordt verplaatst van de egalisatiereserve naar een voorziening voor afval, conform artikel 44 lid 2 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Het besluit is genomen tijdens een openbare raadsvergadering, met de griffier en de voorzitter, de heer K. Tigelaar, aanwezig.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Egalisatiereserve Voorziening afval € 224.000 Collegevoorstel 6 juni 2017 Openbare vergadering Griffier Voorzitter Mr. G.A. van Egmond Dhr. K. TigelaarVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenheffing Egalisatiereserve Voorziening Avalex Tarieven Verordening Begroting Taakstelling Efficiencyvoordelen ExploitatieresultaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel wensen en bedenkingen t.a.v. het initiaitief voorstel Overmeire.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel wensen en bedenkingen ten aanzien van initiatief raadsvoorstel van de VVD tot vaststelling van de Tweede wijziging van de verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2017 en de begroting 2017.
Samenvatting: Het voorstel betreft de tweede wijziging van de verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing voor 2017, geïnitieerd door de VVD. Het college informeert de raad over zijn wensen en bedenkingen, met name over de storting van € 224.000 in de egalisatiereserve. Het college stelt voor om dit bedrag over te hevelen naar een voorziening afval ex art. 44 lid 2 BBV, gezien de financiële risico's en toekomstige kostenfluctuaties. De tarieven voor afvalstoffenheffing zijn eerder verlaagd, maar verdere verlaging wordt niet geadviseerd vanwege mogelijke toekomstige kostenstijgingen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële aspecten en de juridische context. Er is echter enige onduidelijkheid over de exacte toekomstige besteding van de middelen binnen de voorziening.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet het voorstel beoordelen, de wensen en bedenkingen van het college in overweging nemen en een besluit nemen over de voorgestelde overheveling van de egalisatiereserve naar de voorziening afval.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de overheveling van de € 224.000 naar de voorziening afval en of ze de huidige tarieven voor afvalstoffenheffing willen handhaven of verder verlagen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is enige onduidelijkheid over de toekomstige besteding van de middelen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met de overheveling van de € 224.000 naar de voorziening afval en of ze de huidige tarieven voor afvalstoffenheffing willen handhaven.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel afvalbeheer inherent een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van de overheveling van € 224.000 naar een voorziening. Het voorstel geeft aan dat deze middelen worden gebruikt om toekomstige kostenfluctuaties op te vangen, maar er is geen specifieke dekking of bestedingsplan gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenheffing Egalisatiereserve Voorziening VVD Avalex BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Tarieven Kosten Begroting PMD-opbrengsten (plastic-, metaal- en drinkverpakkingen)Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
A.C.P. Overmeire - VVD
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
B. Eleveld - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
T.E. de Jager - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. Hohage - Fractie Hohage
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.M. Veelenturf - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.C.P. Overmeire - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker -
B. Eleveld - VVD
T.E. de Jager - D66
M.J.H.A. van Giezen - PvdA
Ph. Hohage - Fractie Hohage
A.J.M. Veelenturf - CDA
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Tijdelijke aanpassing verkoop- en huurprijs snippergroen percelen groter dan 50 m² (1878709).
-
Raadsvoorstel Tijdelijke aanpassing verkoop- en huurprijs snippergroen percelen groter dan 50 m.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Tijdelijke aanpassing verkoop- en huurprijs snippergroen percelen groter dan 50 m²
Samenvatting: Het voorstel betreft een tijdelijke aanpassing van de verkoop- en huurprijzen voor snippergroen percelen groter dan 50 m² in Leidschendam-Voorburg. Dit is bedoeld om rechtsgelijkheid te creëren voor bewoners die grotere percelen in gebruik hebben, aangezien zij momenteel geen korting ontvangen zoals bij percelen kleiner dan 50 m². De voorgestelde korting bedraagt maximaal € 2.500 voor verkoop en € 312,50 per jaar voor huur, zonder dat de prijs onder een bepaalde minimumprijs zakt. Deze regeling geldt gedurende de looptijd van de 'Pilot Essesteijn' en het 'Project Oneigenlijk Grondgebruik'.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie, de voorgestelde wijzigingen, en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op lange termijn en eventuele risico's zou nuttig zijn.
Rol van de Raad
De raad moet het voorstel goedkeuren om de tijdelijke aanpassing van de verkoop- en huurprijzen te implementeren. De raad speelt een beslissende rol in het creëren van rechtsgelijkheid voor bewoners met grotere percelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het creëren van rechtsgelijkheid door middel van tijdelijke kortingen opweegt tegen de mogelijke financiële verliezen voor de gemeente. Er moet ook worden overwogen of deze maatregel in lijn is met bredere beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (gedurende de looptijd van de projecten). Echter, het is minder duidelijk hoe de resultaten geëvalueerd zullen worden (realistisch en haalbaar). Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de tijdelijke aanpassing van de verkoop- en huurprijzen voor snippergroen percelen groter dan 50 m².
Participatie
Het voorstel vermeldt dat alleen de direct betrokken doelgroep (bewoners met percelen groter dan 50 m²) individueel geïnformeerd zal worden. Er is geen bredere participatie van de gemeenschap voorzien.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op rechtsgelijkheid en financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een korting van € 2.500 op de verkoopprijs en € 529 per jaar voor huur, voor een periode van drie jaar. Deze kortingen worden gedekt door het exploitatiebudget 'verkoop snippergroen' en verwerkt in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Snippergroen Tijdelijke korting Oneigenlijk grondgebruik Pilot Essesteijn Marktwaarde Rechtsgelijkheid Huurprijs Verkoopprijs Percelen groter dan 50 m² AdoptiegroenVerfijning van de zoekopdracht: