Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 146 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda en spreektijden
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 175 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 202 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 107 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 296 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 195 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 114 w/m
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 77 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 92 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 107 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 186 w/m
I. Inspreker - 2 - Inspreker:
- 152 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 55 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 103 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 136 w/m
Agendapunt 4 Raadsvoorstel vaststellen LIS en schriftelijke vragen
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Bespreekt Lijst van Ingekomen Stukken
In een levendig debat boog de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg zich over de formele vaststelling van de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en de schriftelijke vragen voor de periode van 6 juli tot en met 16 september 2024. Het voorstel, ingediend door het presidium van de gemeenteraad, riep enkele vragen op bij de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de vaststelling van de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) op de agenda. Dit voorstel, dat geen participatie van inwoners of belanghebbenden kende, werd door het presidium van de gemeenteraad ingediend. Het bevatte bijlagen met de betreffende lijsten en de stand van zaken.Meneer Beek opende de discussie met een vraag over een specifieke brief die binnengekomen was. "Er is een brief binnengekomen over een nazaat van de boom van Anne Frank," merkte hij op. "We zouden graag de reactie op de brief en de afdoening door het college willen zien." De voorzitter bevestigde dat deze kwestie zou worden opgepakt.
Meneer Visscher bracht een andere kwestie naar voren. Hij had een vraag over een feitelijke vraag die nog niet op de lijst stond en waarop binnen de termijn antwoord had moeten worden gegeven. "De termijn daarvan is verstreken en we hebben nog geen reactie gehad," zei hij, verwijzend naar een vraag over het asielzoekerscentrum op het Stationsplein. De voorzitter beloofde dat deze vraag zou worden uitgezocht en dat er voor het einde van de vergadering een antwoord zou zijn.
Met deze opmerkingen en toezeggingen werd het agendapunt afgesloten. De raad ging verder met het volgende punt op de agenda: het ontslag van het raadscommissielid de heer Joosten, die zelf niet aanwezig was, maar zijn ontslag wel had aangekondigd.
Het debat over de LIS toonde de betrokkenheid van de raadsleden bij de ingekomen stukken en de noodzaak om tijdig antwoorden te krijgen op belangrijke vragen. Het presidium zal de opmerkingen van de raadsleden meenemen in de verdere afhandeling van de stukken.
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het formeel vaststellen van de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en de schriftelijke vragen en/of beantwoording daarvan voor de periode van 6 juli 2024 tot en met 16 september 2024. De gemeenteraad moet de wijze van afdoening van deze stukken en vragen vaststellen, omdat zij hierover de beslissingsbevoegdheid heeft. Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit raadsvoorstel. Het voorstel is ingediend door het presidium van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg en bevat bijlagen met de betreffende lijsten en de stand van zaken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen LIS en schriftelijke vragen". Het doel is om de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg formeel de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en de schriftelijke vragen en beantwoordingen van 6 juli 2024 tot en met 16 september 2024 vast te laten stellen. Dit is een administratieve handeling waarbij de raad de voorgestelde wijze van afdoening van deze stukken en vragen formeel bekrachtigt. Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest in dit proces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn administratieve aard. Het bevat de benodigde informatie en bijlagen voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een standaardprocedure binnen de gemeenteraad.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig tot geen politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve vaststelling betreft. De raad moet echter wel akkoord gaan met de voorgestelde afdoeningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de periode en de stukken die moeten worden vastgesteld. Het is tijdgebonden, maar niet specifiek actiegericht of resultaatgericht, gezien de administratieve aard. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen formeel vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest bij dit voorstel, wat gebruikelijk is voor een administratief proces als dit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, gezien de administratieve aard ervan.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een administratieve vaststelling betreft zonder directe financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke Vragen Afdoening Participatie Presidium Griffier Burgemeester Bijlage Portefeuillehouder AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 195 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 217 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 424 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 131 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 924 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 600 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 233 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 171 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 148 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 178 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 554 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 205 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 177 w/m
Agendapunt 5 Raadsvoorstel Ontslag raadscommissielid de heer Joosten (D66)
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Neemt Afscheid van Raadscommissielid Joosten
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem besloten om de heer B.B. Joosten (D66) met terugwerkende kracht per 1 september 2024 te ontslaan als raadscommissielid. Dit besluit volgt op het ontslag dat Joosten zelf heeft ingediend.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de heer B.B. Joosten (D66) met terugwerkende kracht per 1 september 2024 te ontslaan als raadscommissielid. Dit besluit volgt op het ontslag dat de heer Joosten zelf heeft ingediend. Het voorstel is opgesteld door de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven en de griffier, en is gedateerd op 4 september 2024.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel ontslag de heer B.B. Joosten (D66) als raadscommissielid". Het voorstel betreft het formele ontslag van de heer B.B. Joosten als raadscommissielid van de gemeente Leidschendam-Voorburg, met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2024. De aanleiding voor dit voorstel is het feit dat de heer Joosten zelf ontslag heeft genomen. Het voorstel is opgesteld door de commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven en de griffier, en wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het ontslag van een raadscommissielid. Het bevat de noodzakelijke informatie over de aanleiding en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het ontslag formeel te bekrachtigen door middel van een raadsbesluit. Dit is een procedurele stap die nodig is om het ontslag officieel te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken in dit voorstel, aangezien het een administratieve afhandeling betreft van een reeds genomen persoonlijke beslissing van de heer Joosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar, acceptabel of realistisch in de traditionele zin van SMART-doelstellingen, omdat het een administratieve handeling betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontslag van de heer Joosten als raadscommissielid te bekrachtigen met terugwerkende kracht vanaf 1 september 2024.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat logisch is gezien de aard van het voorstel als een interne administratieve kwestie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele aangelegenheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat passend is gezien de aard van het voorstel. Er zijn waarschijnlijk geen directe financiële implicaties verbonden aan het ontslag van een raadscommissielid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag Raadscommissielid B.B. Joosten D66 Geloofsbrieven Commissie Griffier R.G.R. Jeene J. Brokke PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 179 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 6 Vragenuur, indien van toepassing
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 166 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 7 Hamerstukken
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 162 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 8 10-Minutendebatten, indien van toepassing
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 137 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 9.1 Raadsvoorstel uitbreiding inzet Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen en ontwerp wijziging Subsidieregeling Collectieve woningaanpassingen Leidschendam-Voorburg
Raadsbesluit Leidschendam-Voorburg: Meer Geld voor Toegankelijke Nieuwbouw, Minder voor Woningaanpassingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met wijzigingen in het raadsbesluit en de subsidieregeling voor woningaanpassingen. Het besluit reserveert jaarlijks € 1.000.000 voor toegankelijke nieuwbouw van 2024 tot 2027, terwijl het budget voor collectieve woningaanpassingen van bestaande bouw wordt verlaagd. Deze veranderingen zijn bedoeld om de toegankelijkheid van woningen te verbeteren en ouderen en mensen met een beperking langer zelfstandig te laten wonen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de subsidieregeling voor woningaanpassingen te wijzigen, uitgebreid besproken. De heer Visser diende een amendement in om de regeling verder te verfijnen. "De aanpassingen kunnen nog net iets sterker," stelde hij. Zijn amendement richtte zich op het verduidelijken van de leeftijdsvoorwaarden en het verlengen van de termijn voor het aanbrengen van voorzieningen.De heer Voortman benadrukte het belang van financiële verantwoording: "We moeten voorzichtig omgaan met de middelen en jaarlijks toetsen of het goed gaat." Hij vroeg de wethouder om een jaarlijks overzicht van de aanvragen en de financiële impact van de regeling.
De heer Jorissen uitte zijn zorgen over de verlaging van het budget voor collectieve woningaanpassingen. "We begrijpen de keuze om in te zetten op nieuwbouw, maar we hebben nog vraagtekens bij de miljoen die daarvoor wordt uitgetrokken," zei hij. Hij vroeg om meer duidelijkheid over de projecten die in aanmerking komen voor deze middelen.
Wethouder Bremer reageerde op de vragen en benadrukte dat de miljoen euro per jaar is gebaseerd op ramingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en eigen prognoses. "Mochten we het bedrag niet uitgeven, dan blijft het in de reserve," verzekerde ze. Ze stemde ook in met de jaarlijkse verantwoording die de heer Voortman had gevraagd.
Het amendement van de heer Visser werd unaniem aangenomen, evenals het aangepaste raadsvoorstel. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor een nieuwe focus op toegankelijke nieuwbouw, terwijl de middelen voor bestaande woningaanpassingen worden beperkt.
Samenvatting
De collegemail van 5 september 2024 informeert de raadsleden over wijzigingen in het raadsbesluit en de subsidieregeling met betrekking tot woningaanpassingen in Leidschendam-Voorburg. Het raadsbesluit wordt aangepast om te verduidelijken dat er jaarlijks € 1.000.000 wordt gereserveerd voor toegankelijke nieuwbouw van 2024 tot 2027. Daarnaast worden wijzigingen voorgesteld in de subsidieregeling voor collectieve woningaanpassingen, waaronder het verlagen van de leeftijdsvoorwaarde van 70% naar 50% van de bewoners die 65 jaar of ouder zijn, en het verlengen van de termijn voor het aanbrengen van voorzieningen van 12 naar 24 maanden. Het beschikbare bedrag voor collectieve woningaanpassingen van bestaande bouw wordt verlaagd van € 900.000 naar € 150.000 per jaar, terwijl € 1.000.000 per jaar wordt gereserveerd voor nieuwbouw van toegankelijke woningen voor ouderen en aandachtsgroepen. Deze wijzigingen zijn bedoeld om de toegankelijkheid van woningen te verbeteren en ouderen en mensen met een beperking langer zelfstandig te laten wonen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging raadsbesluit Uitbreiding inzet Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen en wijziging Subsidieregeling Collectieve woningaanpassingen Leidschendam-Voorburg." Het voorstel beoogt de bestemmingsreserve voor langer zelfstandig wonen te herzien door € 1.000.000 per jaar te oormerken voor toegankelijke nieuwbouw van betaalbare woningen voor ouderen en aandachtsgroepen van 2024 tot 2027. Daarnaast wordt de subsidieregeling voor collectieve woningaanpassingen aangepast, waaronder het verlagen van het percentage oudere bewoners in een wooncomplex van 70% naar 50% en het verlengen van de termijn voor het aanbrengen van voorzieningen van 12 naar 24 maanden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel financiële als beleidsmatige aspecten behandelt en wijzigingen in de subsidieregeling en bestemmingsreserve duidelijk uiteenzet.
Rol van de Raad:
De raad moet het gewijzigde raadsbesluit goedkeuren en de voorgestelde wijzigingen in de subsidieregeling en de financiële toewijzingen uit de bestemmingsreserve bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor nieuwbouw versus aanpassingen aan bestaande woningen en de voorwaarden voor subsidiëring van collectieve woningaanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke financiële toewijzingen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het gewijzigde raadsbesluit en de aanpassingen in de subsidieregeling goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op toegankelijke en betaalbare nieuwbouw, wat kan bijdragen aan duurzame woonoplossingen voor ouderen en aandachtsgroepen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een jaarlijkse onttrekking van € 1.000.000 voor nieuwbouw en een verlaging van het budget voor collectieve woningaanpassingen. De dekking komt uit de bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen, zoals gedetailleerd in het financiële overzicht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen Subsidieregeling Collectieve woningaanpassingen Toegankelijke nieuwbouw Ouderen en aandachtsgroepen Scootmobielstallingen Sociale en middeldure segment Vergrijzing Handreiking geclusterd wonen Doorstroommakelaar WoningcorporatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
3831 Raadsvoorstel Uitbreiding inzet Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen en ontwerp wijziging Subsidieregeling collectieve woningaanpassingen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitbreiding inzet Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen en wensen en bedenkingen op wijziging Subsidieregeling Collectieve woningaanpassingen Leidschendam-Voorburg." Het voorstel beoogt de inzet van de Bestemmingsreserve Langer zelfstandig wonen uit te breiden naar toegankelijke nieuwbouw van betaalbare woningen voor ouderen en aandachtsgroepen. Het stelt voor om de jaarlijkse geoormerkte gelden voor collectieve toegankelijkheid van woongebouwen te verlagen en een deel van de middelen te herbestemmen voor nieuwbouw. Daarnaast worden er subsidies voorgesteld voor elektrische deuropeners en een bewustwordingscampagne. De financiële consequenties worden verwerkt in de meerjarenbegroting 2025-2028.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, evaluatie, en de noodzaak voor de voorgestelde wijzigingen. Het bevat financiële ramingen en een planning voor de onttrekkingen aan de Bestemmingsreserve.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te uiten over de ontwerpwijziging van de subsidieregeling en om in te stemmen met de uitbreiding van de Bestemmingsreserve voor nieuwbouw en andere initiatieven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de herverdeling van middelen binnen de Bestemmingsreserve, de prioritering van nieuwbouw boven aanpassingen aan bestaande gebouwen, en de inzet van middelen voor bewustwordingscampagnes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen en tijdlijnen. Het is realistisch en tijdgebonden, hoewel de effectiviteit van de voorgestelde communicatiecampagne moeilijker te meten kan zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Bestemmingsreserve en subsidieregeling goed te keuren en de financiële consequenties in de meerjarenbegroting te verwerken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat sociale verhuurders, huurdersorganisaties, VvE-beheerorganisaties en de Adviesraad Sociaal Domein betrokken zijn geweest bij de evaluatie van de subsidieregeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt, maar de aanpassingen en nieuwbouw kunnen bijdragen aan duurzamere woonoplossingen door het bevorderen van langer zelfstandig wonen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een gedetailleerde planning van de onttrekkingen aan de Bestemmingsreserve tot 2030. De dekking komt uit de Bestemmingsreserve zelf, met een eindstand van € 337.166 in 2030.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Subsidieregeling Toegankelijke nieuwbouw Collectieve woningaanpassingen Vergrijzing Scootmobielstallingen Ouderenhuisvesting Wmo-voorzieningen Adviesraad Sociaal Domein CommunicatiecampagneVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 190 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 275 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 94 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 172 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 230 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 308 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 214 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 199 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 111 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 95 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 273 w/m
Agendapunt 9.2 Motie vreemd aan de orde m.b.t. ‘Ere wie ere toekomt - balans in straatnamen’ ID 827
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 187 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 135 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 189 w/m
C.A. Bos - D66:
- 142 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 223 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 290 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 259 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 203 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 667 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 245 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 172 w/m
C.A. Bos - D66:
- 159 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 234 w/m
C.A. Bos - D66:
- 171 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 361 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 207 w/m
C.A. Bos - D66:
- 136 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 186 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 200 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 180 w/m
J. Brokke - VVD:
- 38 w/m
J. Brokke - VVD:
- 142 w/m
S.G.D. Kok - PvdA:
- 210 w/m
J. Brokke - VVD:
- 112 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 92 w/m
I.M. Feld - GroenLinks
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
L.C. Kortman-de Wit - VVD
E. van der Heide - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 9.3 Motie vreemd aan de orde m.b.t. ‘Breder onderzoek naar parkeerregulering in de gemeente Leidschendam-Voorburg’ ID 828
-
Motie PvdA GL SP Breder onderzoek naar parkeerregulering in de gemeente Leidschendam-Voorburg ID 828.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 54 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 167 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 203 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 228 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 96 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 180 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 110 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 173 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 204 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 149 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 376 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 141 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 145 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 160 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 235 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 171 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 228 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 187 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 177 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
S.R. Paltansing - PvdA:
- 184 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 178 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 252 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 326 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 186 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 191 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 256 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 189 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 189 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 193 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 179 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 170 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 424 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 302 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 189 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 295 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 175 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 273 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 338 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 183 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 98 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 124 w/m
M. van der Heiden
- 185 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 70 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 206 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 105 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 234 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 693 w/m
R.M. de Klerk - VVD:
- 184 w/m
E.J. Muller - CDA:
- 221 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 155 w/m
A.J.M. Hielkema - D66
Agendapunt 9.4 Motie vreemd aan de orde m.b.t. ‘Alternatief voor Vlietland; samen de haalbaarheid onderzoeken’ ID 829
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 204 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 9.5 Motie vreemd aan de orde m.b.t. 'voortouw Vlietland' ID 826
Provincie Zuid-Holland moet voortouw nemen in Vlietland-onderzoek
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 17 september 2024 een motie aangenomen die de Provinciale Staten van Zuid-Holland oproept om de haalbaarheid van het alternatieve plan Vlietland te onderzoeken. Dit plan, dat onder meer woningbouw en natuurontwikkeling in Stompwijk beoogt, heeft steun van publieke belanghebbenden, maar commerciële partijen staan er terughoudend tegenover.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de motie van D66, ingediend door A.J.M. Hielkema, met een nipte meerderheid aangenomen. De motie vraagt de Provinciale Staten om praktische hulp te bieden door het initiëren en coördineren van de benodigde onderzoeken naar de slaagkans van het alternatieve plan Vlietland. "De sleutel ligt bij de provincie," benadrukte Hielkema. "We willen dat zij stappen naar voren zetten."Het debat over de motie was levendig. De ChristenUnie had een eigen motie ingediend, die opriep tot samenwerking tussen de gemeente en de provincie. Deze motie werd echter verworpen. "We hebben een andere inschatting dan het college," verklaarde ChristenUnie-raadslid Wilschut. "We blijven geloven in de potentie van het alternatieve plan."
GroenLinks toonde zich eveneens strijdbaar. "We zitten misschien nog niet eens in de rust," zei Van der Heijden van GroenLinks. "We moeten als gemeenteraad de ruimte pakken om naar alternatieven te kijken."
Het college van burgemeester en wethouders had eerder al aangegeven dat het weinig heil ziet in een onderzoek naar het alternatieve plan, gezien de afwijzende houding van de commerciële partijen die bouwrechten in het gebied hebben. "Zij willen hun vakantiepark aan de plas realiseren," aldus de wethouder. "Een onderzoek zou zinloos zijn."
Ondanks deze terughoudendheid van het college, stemde de raad in met de motie van D66. De provincie Zuid-Holland, die als grondeigenaar en erfpachter een cruciale rol speelt, wordt nu gevraagd om het voortouw te nemen. "We hopen dat de provincie laat zien dat ze hier iets van willen maken," aldus Hielkema.
De komende tijd zal moeten blijken of de provincie bereid is om de handschoen op te pakken en de benodigde onderzoeken te initiëren. De uitkomst van deze onderzoeken zal bepalend zijn voor de toekomst van het Vlietland-gebied en de mogelijke ontwikkeling van Stompwijk.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 17 september 2024 een motie besproken, ingediend door A.J.M. Hielkema van D66, met betrekking tot het alternatieve plan Vlietland. De motie constateert dat er draagvlak is onder publieke belanghebbenden voor verder onderzoek naar dit plan, terwijl commerciële belanghebbenden geen direct belang hebben bij een vroegtijdige instemming. De gemeenteraad heeft nog geen besluit genomen over het gewijzigde bestemmingsplan Vlietland. De provincie Zuid-Holland ziet meerdere kansen in deze ontwikkeling, zoals het bevorderen van de vitaliteit van Stompwijk, woningbouw en natuurontwikkeling. De provincie speelt een cruciale rol als grondeigenaar en erfpachter, en provinciaal beleid is randvoorwaardelijk. Het college van B&W van Leidschendam-Voorburg vindt het logisch dat de provincie het voortouw neemt in de benodigde onderzoeken. De motie verzoekt de gemeenteraad om de Provinciale Staten te vragen om praktische hulp te bieden door het initiëren en coördineren van de benodigde onderzoeken naar de slaagkans van het alternatieve plan Vlietland.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Voortouw Alternatieve Plan Vlietland
Samenvatting: De motie, ingediend door A.J.M. Hielkema van D66, verzoekt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de Provinciale Staten van Zuid-Holland te vragen om een leidende rol te nemen in het initiëren en coördineren van onderzoeken naar de haalbaarheid van een alternatief plan voor Vlietland. Dit verzoek komt voort uit de constatering dat er draagvlak is onder publieke belanghebbenden voor verder onderzoek, terwijl commerciële belanghebbenden geen direct belang hebben bij een vroegtijdige instemming. De provincie Zuid-Holland ziet kansen in deze ontwikkeling, zoals woningbouw en natuurontwikkeling, en speelt als grondeigenaar een cruciale rol.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de betrokken partijen. Het benoemt de verschillende belanghebbenden en de rol van de provincie, maar mist specifieke details over de inhoud van het alternatieve plan en de exacte onderzoeken die nodig zijn.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen of zij de Provinciale Staten willen verzoeken om het voortouw te nemen in de verdere ontwikkeling van het alternatieve plan. De raad moet hierbij de belangen van de gemeente en haar inwoners afwegen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de provincie willen inschakelen voor verdere onderzoeken, wat kan impliceren dat de gemeente minder directe controle heeft over het proces. Er moet ook worden overwogen hoe dit verzoek zich verhoudt tot de belangen van commerciële partijen en de gemeentelijke autonomie.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het verzoek is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek en een duidelijke realistische inschatting van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de Provinciale Staten willen verzoeken om het voortouw te nemen in de onderzoeken naar het alternatieve plan Vlietland.
Participatie
De motie erkent het belang van participatie door te verwijzen naar het draagvlak onder publieke belanghebbenden en vraagt om praktische hulp bij participatie van de provincie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in de overwegingen, zoals natuurontwikkeling, maar het is niet het centrale thema van de motie.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van het verzoek te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alternatief plan Vlietland Provincie Zuid-Holland Draagvlak Bestemmingsplan Woningbouw Natuurontwikkeling Stompwijk Grondeigenaar Erfpachter GlastuinbouwVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 228 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 173 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 66 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 108 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 191 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 224 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 291 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 198 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 223 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 261 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 206 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 215 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 233 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 149 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 169 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 116 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 63 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 202 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 148 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 205 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 316 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 233 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 223 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 146 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 178 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 95 w/m
A.J.M. Hielkema - D66:
- 294 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 209 w/m
M. van der Heiden
- 211 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 95 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 237 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 157 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 310 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 245 w/m
G.D. Beek - VVD:
- 228 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 169 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 232 w/m