05-07-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 149 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 125 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 173 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 329 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 134 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 170 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 165 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 316 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 462 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 174 w/m
Agendapunt 1.a.1 Installatie/eedaflegging dhr. W.F. Steutel - 19:45
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 166 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 95 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 89 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 147 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 211 w/m
Agendapunt 2 HAMERSTUKKEN - 20:45
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 166 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 95 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 89 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 147 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 211 w/m
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Ontwerp verklaring van geen bedenkingen Herentuyn Voorburg (2851). - 20:45
Groen Licht voor Herentuyn: Gemeenteraad Steunt Herontwikkeling Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft groen licht gegeven voor de herontwikkeling van een deel van het voormalig gemeentehuis en de bestaande supermarkt Hoogvliet in Voorburg. Het ambitieuze project, Herentuyn genaamd, belooft een frisse wind door het Huygenskwartier te laten waaien met nieuwe woningen en commerciële ruimte.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de herontwikkeling van een deel van het voormalig gemeentehuis en de bestaande supermarkt Hoogvliet in Voorburg. Het project, genaamd Herentuyn, omvat de bouw van zesendertig woningen en een nieuwe commerciële ruimte voor de supermarkt, inclusief parkeervoorzieningen. Omdat het plan in strijd is met het bestemmingsplan, is een uitgebreide procedure met een projectafwijkingsbesluit nodig, waarvoor de raad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven. Het project draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente met een aantrekkelijke variatie van woningen. De herontwikkeling wordt gezien als een verbetering van de woonkwaliteit en het straatbeeld in het Huygenskwartier. De raad heeft eerder ingestemd met de voorwaarden voor de verkoop en herontwikkeling van het gemeentelijk pand. Het college stelt voor om de besluitvorming over eventuele zienswijzen te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Na publicatie van de ontwerpbesluiten kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna een definitief besluit wordt genomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel ontwerp verklaring van geen bedenkingen Herentuyn Voorburg". Het voorstel betreft de herontwikkeling van een deel van het voormalig gemeentehuis en de bestaande supermarkt Hoogvliet in Voorburg tot zesendertig woningen en een nieuwe commerciële ruimte voor de supermarkt, inclusief parkeervoorzieningen. Het project omvat een mix van woningen en appartementen, met een parkeerkelder en een verhoogde binnentuin. De raad wordt gevraagd een ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven, noodzakelijk vanwege strijdigheid met het bestemmingsplan. Het project draagt bij aan de versterking van de woonkwaliteit en het functioneren van het winkelgebied.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de context, de noodzaak van de verklaring van geen bedenkingen, de financiële afspraken, en de communicatieprocedure. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en eventuele risico's zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet een ontwerp verklaring van geen bedenkingen afgeven, wat een noodzakelijke stap is in de procedure voor het verlenen van een omgevingsvergunning. De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de planologische medewerking.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herontwikkeling, rekening houdend met de ruimtelijke en maatschappelijke impact. Er moet ook worden overwogen of de delegatie van besluitvorming over zienswijzen aan het college wenselijk is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische criteria, vooral met betrekking tot de financiële aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde financiële informatie zou de volledigheid verbeteren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven en eventueel de besluitvorming over zienswijzen te delegeren aan het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de initiatiefnemer vooraf overleg heeft gehad met omwonenden, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, details over de uitkomsten van deze participatie ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevant onderwerp, aangezien het project bijdraagt aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. Specifieke duurzame maatregelen worden echter niet gedetailleerd beschreven.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële afspraken vastgelegd in de overeenkomst met de initiatiefnemer, maar het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over de financiële dekking of mogelijke risico's. Meer transparantie hierover zou wenselijk zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Woningbouw Supermarkt Hoogvliet Parkeervoorzieningen Bestemmingsplan Huygenskwartier Omgevingsvergunning Koop-, Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Zienswijzen Historische kernVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel: Jaarlijkse wijzigingen investeringsprogramma (IVP) riolering en water. - 20:45
Groen licht voor extra miljoeneninvestering in rioleringsprojecten Leidschendam-Voorburg
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een aanzienlijke verhoging van de investeringskredieten voor rioleringsprojecten in de regio. Het besluit, dat onder meer een extra investering van ruim €3 miljoen omvat, is genomen om de gemeente beter voor te bereiden op klimaatverandering en om te gaan met stijgende kosten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een aantal wijzigingen in de investeringskredieten voor rioleringsprojecten in Leidschendam-Voorburg. Het voorstel vraagt om verhoging van het krediet voor de riolering in Prinsenhof Laag met € 1.221.000, waarvan een deel wordt gedekt door overheveling van middelen en een extra investering vanwege prijsstijgingen. Daarnaast wordt een nieuw krediet voor klimaatadaptatie in Prinsenhof Laag voorgesteld, mede gedekt door een subsidie en overheveling van andere kredieten. Ook wordt een verhoging van het krediet voor de rioolvervanging in Ridder Snouckaertlaan en Doctor van Noortstraat gevraagd, met respectievelijk € 300.000 en € 1.500.000. Deze wijzigingen zijn nodig vanwege nieuwe inzichten en prijsstijgingen sinds de vaststelling van het Water en Rioleringsplan 2022-2027. De extra kapitaallasten worden opgenomen in de meerjarenbegroting, en de rioolheffing zal op termijn stijgen. Het voorstel draagt bij aan een groene, duurzame woongemeente en een kwalitatief goed watersysteem.
-
2770 Raadsvoorstel Jaarlijkse wijzigingen Investeringsprogramma (IVP) riolering en water.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Jaarlijkse wijzigingen IVP riolering en water" en richt zich op het aanpassen van kredieten voor verschillende rioleringsprojecten in Leidschendam-Voorburg. Het omvat verhogingen van bestaande kredieten voor de riolering in Prinsenhof Laag, Ridder Snouckaertlaan en Dr. Van Noortstraat, evenals de introductie van een nieuw krediet voor klimaatadaptatie in Prinsenhof Laag. De aanpassingen zijn nodig vanwege nieuwe financiële inzichten, prijsstijgingen en scopewijzigingen. Het voorstel beoogt de financiële dekking te waarborgen door middel van kredietoverhevelingen en subsidies, en het effect op de rioolheffing te minimaliseren.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide financiële onderbouwing. Het bevat informatie over de noodzaak van kredietverhogingen, de herkomst van de benodigde middelen en de impact op de begroting. De bijlagen bieden verdere verduidelijking.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de kredietverhogingen en de begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële haalbaarheid en de strategische prioriteiten van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen in rioleringsprojecten en klimaatadaptatie, en de acceptatie van de bijbehorende financiële lasten. Er moet ook worden overwogen hoe de kostenstijgingen worden gecommuniceerd naar de inwoners.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en tijdlijnen. Het is realistisch en tijdgebonden, met duidelijke deadlines voor de beschikbaarstelling van fondsen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kredietverhogingen en de nieuwe kredietinstelling goed te keuren, evenals de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de betrokkenheid van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in het kader van klimaatadaptatie. Het voorstel omvat maatregelen zoals de aanleg van wadi’s om regenwater vast te houden.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de kapitaallasten en een verwachte verhoging van de rioolheffing met circa € 2,10 per jaar. De dekking wordt deels gevonden in kredietoverhevelingen en subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioleringsprojecten Prinsenhof Laag Klimaatadaptatie Kredietverhoging Prijsindexatie Ridder Snouckaertlaan Doctor van Noortstraat Hemelwaterriolering Wadi's Water en Rioleringsplan (WRP)Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 89 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: vaststellen herinrichting Dr. van Noortstraat. - 20:45
Herinrichting Dr. van Noortstraat: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Toekomst Stompwijk
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg staat voor een belangrijke beslissing: het goedkeuren van een voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. Dit project is het sluitstuk van het grotere initiatief 'Bereikbaar Stompwijk', dat de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het gebied moet verbeteren. Maar met een kostenplaatje van € 5,8 miljoen, ruim boven het beschikbare budget, is er nog veel te bespreken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Dr. van Noortstraat goed te keuren. Dit is het laatste deel van het project Bereikbaar Stompwijk, dat de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van Stompwijk moet verbeteren. Eerdere delen van het project omvatten de reconstructie van de Stompwijkseweg en de aanleg van de Veenpoldersweg. Het nieuwe ontwerp voor de Dr. van Noortstraat richt zich op het verminderen van doorgaand verkeer, het verbeteren van de verkeersveiligheid en het faciliteren van voetgangers en fietsers. Het Hoogheemraadschap van Rijnland is betrokken vanwege de waterveiligheid, aangezien de straat ook als dijk fungeert. Er zijn participatie- en communicatieprocessen doorlopen met bewoners en betrokkenen, wat heeft geleid tot een breed gedragen ontwerp. Er zijn aanvullende wensen verzameld die verder onderzocht worden op haalbaarheid. De kosten voor de herinrichting worden geschat op € 5,8 miljoen, wat hoger is dan het beschikbare budget van € 1,85 miljoen. Er wordt gezocht naar aanvullende financiering, waaronder subsidies. De raad zal later een voorstel voor aanvullend krediet ontvangen. De uitvoering van de werkzaamheden is gepland voor 2023 en zal in fasen plaatsvinden om schade aan het wegdek te voorkomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Reactieverslag Herinrichting Doctor van Noortstraat". Het document beschrijft de reacties van bewoners, bedrijven en belanghebbenden op de voorgestelde ontwerpvarianten en inrichtingsprofielen voor de herinrichting van de Doctor van Noortstraat in Stompwijk. De gemeente heeft drie ontwerpvarianten gepresenteerd, met een voorkeur voor variant 3, die een combinatie van één- en tweerichtingsverkeer omvat. De reacties variëren van instemming tot bezwaren, met zorgen over verkeersveiligheid, bereikbaarheid en technische aspecten van de infrastructuur. De gemeente heeft enkele aanpassingen voorgesteld op basis van de ontvangen feedback.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het presenteren van de ontwerpvarianten en het samenvatten van de reacties. Het biedt inzicht in de overwegingen van de gemeente en de feedback van de gemeenschap. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt zullen worden.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol in het vaststellen van de definitieve voorkeursvariant en het wegontwerp. Ze moeten ook de samenwerkingsovereenkomst met het hoogheemraadschap goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende ontwerpvarianten, rekening houdend met de belangen van bewoners, bedrijven en verkeersveiligheid. Ze moeten ook beslissen over de mate van participatie en hoe om te gaan met de financiële aspecten van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie van de gekozen variant. Er zijn ook inconsistenties in de reacties van bewoners en de voorgestelde oplossingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de definitieve voorkeursvariant en het wegontwerp, evenals de samenwerkingsovereenkomst met het hoogheemraadschap.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatieproces waarbij bewoners en belanghebbenden hun mening konden geven. Er is echter kritiek op de begrijpelijkheid van de presentatie en de mate van betrokkenheid van bewoners buiten de directe omgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in termen van hergebruik van bestaande verhardingsmaterialen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Er is sprake van een wensenkaart die afhankelijk is van financiële dekking en politieke bereidheid, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Doctor van Noortstraat Ontwerpvarianten Inrichtingsprofielen Veiligheid Leefbaarheid Veenpoldersweg Verkeersveiligheid Draagvlak ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Om een gedetailleerde analyse te geven van het voorstel, amendement of motie, zou ik meer specifieke informatie nodig hebben over de inhoud en context ervan. Echter, ik kan een algemeen kader bieden voor hoe je deze vragen zou kunnen benaderen:
Titel en Samenvatting
Titel: Het lijkt erop dat het voorstel te maken heeft met infrastructuur en stadsplanning, mogelijk gericht op verkeersdoorstroming en openbare ruimte.
Samenvatting: Het voorstel lijkt gericht op het verbeteren van de toegankelijkheid voor bestemmingsverkeer, het creëren van een visuele verbinding met het landschap, en het verbeteren van voetgangers- en fietsvoorzieningen. Er wordt ook aandacht besteed aan openbare verlichting, de functie van een centraal plein, en parkeeroplossingen, inclusief de wens voor een rotonde en een horecaplein.
Oordeel over de volledigheid
De volledigheid van het voorstel hangt af van de mate waarin het gedetailleerde plannen, tijdlijnen, en budgetten bevat. Zonder deze informatie is het moeilijk te beoordelen.
Rol van de Raad
De raad zou verantwoordelijk zijn voor het beoordelen van de haalbaarheid, het afwegen van belangen, en het goedkeuren of afwijzen van het voorstel. Ze moeten ook zorgen voor voldoende participatie van belanghebbenden.
Politieke Keuzes
Politieke keuzes kunnen betrekking hebben op prioritering van verkeersveiligheid versus economische ontwikkeling, de balans tussen groenvoorzieningen en infrastructuur, en de mate van participatie van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel moet Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART) zijn. Inconsistenties kunnen optreden als doelen niet duidelijk zijn of als er tegenstrijdige belangen zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze het voorstel goedkeuren, afwijzen, of terugsturen voor herziening.
Participatie
Het voorstel zou moeten aangeven hoe belanghebbenden, zoals bewoners en lokale ondernemers, betrokken worden bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid kan relevant zijn als het gaat om milieuvriendelijke infrastructuur, energie-efficiënte verlichting, en het behoud van groenvoorzieningen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel moet een kostenraming bevatten en aangeven hoe deze kosten gedekt worden, bijvoorbeeld door gemeentelijke budgetten, subsidies, of andere financieringsbronnen.
Zonder de volledige tekst van het voorstel is het moeilijk om specifieke antwoorden te geven, maar dit kader kan helpen bij het analyseren van de details zodra ze beschikbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsverkeer Doorkijk landschap Voetpad Fietspad Openbare verlichting Centrale pleinfunctie Rotonde Uitwisselen parkeren Horecaplein ParkerenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel voor de herinrichting van de Dr. van Noortstraat
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herinrichting van de Dr. van Noortstraat in Stompwijk, onderdeel van het project Bereikbaar Stompwijk. Het doel is om de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Het voorstel omvat het vaststellen van een voorlopig ontwerp, het verkennen van aanvullende wensen, en het gebruik van resterend krediet voor planuitwerking. De herinrichting volgt op eerdere infrastructurele projecten en is bedoeld om de weg geschikt te maken voor bestemmingsverkeer en een 30 km/u zone, met verbeterde voorzieningen voor voetgangers en fietsers.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de plannen, betrokken partijen, en financiële implicaties. Echter, de exacte financiële dekking en structurele lasten zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het voorlopig ontwerp goedkeuren, aanvullende wensen verkennen, en besluiten over de aanwending van het resterende krediet. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de plannen en het toekennen van toekomstige kredieten.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van verkeersveiligheid, leefbaarheid, en financiële investeringen. Er moet ook worden besloten over de mate van participatie en samenwerking met externe partijen zoals het Hoogheemraadschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete tijdlijnen en meetbare doelen voor sommige onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het voorlopig ontwerp vast te stellen, aanvullende wensen te verkennen, en het resterende krediet aan te wenden voor planuitwerking.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen met bewoners en betrokkenen, wat heeft geleid tot een breed draagvlak voor het ontwerp. Verdere participatie is gepland tijdens de uitwerking naar een definitief ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met mogelijke subsidies voor duurzame en innovatieve oplossingen. Het voorstel onderzoekt de subsidiabiliteit voor duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De geschatte kosten van € 5,8 miljoen overstijgen het beschikbare krediet van € 1,85 miljoen. Er is een aanvraag voor een subsidie van maximaal € 1 miljoen ingediend. De financiële dekking is deels afhankelijk van bijdragen van derden en toekomstige kredietverlening door de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Dr. van Noortstraat Bereikbaar Stompwijk Verkeersveiligheid Hoogheemraadschap van Rijnland (HHR) Veenpoldersweg Waterkering Participatietraject Wensenkaart Krediet SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Aanwijzen leden algemeen bestuur Metropoolregio Rotterdam Den Haag. - 20:45
Burgemeester en Wethouder Van Veller Vertegenwoordigen Gemeente in MRDH
In een recent raadsdebat werd het voorstel besproken om de burgemeester en wethouder Van Veller aan te wijzen als respectievelijk lid en plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dit besluit is cruciaal voor de deelname van de gemeente aan de regionale samenwerking op het gebied van vervoer en economisch vestigingsklimaat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanwijzing van de burgemeester als lid en wethouder Van Veller als plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dit besluit is noodzakelijk op basis van artikel 2:3 van de Gemeenschappelijke regeling MRDH 2014, die vereist dat elke gemeenteraad een lid en een plaatsvervangend lid aanwijst. De leden van de bestuurscommissies Vervoersautoriteit en Economisch Vestigingsklimaat worden automatisch lid op basis van hun functie. Het voorstel draagt bij aan de doelen van een goed bereikbare, verkeersveilige en economisch vitale gemeente. Het besluit zorgt ervoor dat de raad voldoet aan de gemeenschappelijke regeling.
-
2906 Raadsvoorstel Aanwijzen leden algemeen bestuur Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Aanwijzen leden algemeen bestuur Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)." Het voorstel beoogt de burgemeester van Leidschendam-Voorburg aan te wijzen als lid van het algemeen bestuur van de MRDH en wethouder Van Veller als plaatsvervangend lid. Dit is in overeenstemming met de Gemeenschappelijke regeling MRDH 2014, die vereist dat elke gemeenteraad een lid en een plaatsvervangend lid aanwijst. De benoemingen zijn bedoeld om de gemeente te vertegenwoordigen in de MRDH, met als doel bij te dragen aan een goed bereikbare, verkeersveilige en economisch vitale gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de wettelijke vereisten en de voorgestelde benoemingen beschrijft. Het biedt voldoende context over de noodzaak van de benoemingen en de rol van de betrokken functionarissen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde benoemingen goed te keuren. Dit is een formele verplichting op basis van de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde benoemingen. De raad moet overwegen of de voorgestelde personen de belangen van de gemeente adequaat kunnen vertegenwoordigen in de MRDH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou kunnen profiteren van meer gedetailleerde doelstellingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de burgemeester en wethouder Van Veller aan te wijzen als respectievelijk lid en plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur van de MRDH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het lijkt voornamelijk een administratieve aangelegenheid te zijn zonder directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Burgemeester Wethouder Van Veller Algemeen bestuur Gemeenschappelijke regeling Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat Vervoersautoriteit Portefeuille Bereikbare en verkeersveilige gemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 211 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Huisvesting raad en griffie. - 20:45
Raad verhuist naar Leidschendam: Historische kern Voorburg verliest gemeentebestuur
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de raad en griffie te verhuizen naar het Raadhuis in Leidschendam. Dit besluit omvat de uitbreiding van de raadzaal en een onderzoek naar de toekomst van Huize Swaensteyn. Voor de onderzoeken is een budget van € 50.000,- beschikbaar gesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering stemde een grote meerderheid van de gemeenteraad in met het voorstel om de raad en griffie te verhuizen naar Leidschendam. Het besluit volgt op advies van de commissie Samenleving, die het rapport over de huisvesting van de raad heeft besproken. Het doel van de verhuizing is om bij te dragen aan een goed functionerende democratie.Het CDA uitte zijn zorgen over het vertrek van de gemeenteraad uit de historische kern van Voorburg. "Met de keuze voor verhuizing naar Leidschendam verdwijnt weer en nu definitief een deel van het gemeentebestuur uit de historische kern van Voorburg," aldus een woordvoerder van het CDA. De partij betreurt dat de symbolische verbondenheid met Voorburg verloren gaat en vreest dat er een leegte achterblijft.
Ondanks de bezwaren van het CDA, was er brede steun voor het voorstel. De heer Van der Linden sprak namens zijn fractie zijn waardering uit voor de snelheid waarmee het presidium het voorstel op de agenda had gezet. "Wij stemmen in met het voorstel," verklaarde hij.
Naast de verhuizing wordt er ook een onderzoek gestart naar de toekomstige bestemming van Huize Swaensteyn. Het presidium heeft voorgesteld dat het college de mogelijkheden voor verhuur of verkoop van de huidige locatie onderzoekt en de raad op de hoogte houdt van de voortgang.
De vergadering werd afgesloten met de aankondiging van een debat over twee moties, ingediend door GroenLinks, SP en ChristenUnie. Wethouder Van Eekelen zal namens het college reageren op deze moties. Het is nog onduidelijk welke richting deze debatten zullen uitgaan, maar de verwachting is dat de discussie over de verhuizing van de raad en de toekomst van Huize Swaensteyn nog niet ten einde is.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om het college de opdracht te geven scenario 2.b uit te werken, dat betrekking heeft op de verhuizing van de raad en griffie naar het Raadhuis. Dit scenario omvat de uitbreiding van de raadzaal met een overkapping van de binnenplaats. Daarnaast wordt er een onderzoek gestart naar de toekomstige bestemming van Huize Swaensteyn. Voor deze onderzoeken is een budget van € 50.000,- beschikbaar gesteld. Dit besluit is genomen na advies van de commissie Samenleving, die het rapport over de huisvesting van de raad heeft besproken. Het doel van dit voorstel is bij te dragen aan een goed functionerende democratie. Het presidium heeft voorgesteld dat het college ook de mogelijkheden voor verhuur of verkoop van de huidige locatie onderzoekt en de raad op de hoogte houdt van de voortgang.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel uitwerking scenario 2.b voor de huisvesting van de raad
Samenvatting: Het voorstel betreft de opdracht aan het college om scenario 2.b uit te werken, dat de verhuizing van de raad en griffie naar het Raadhuis in Leidschendam omvat. Dit scenario omvat de uitbreiding van de raadzaal met een overkapping van de binnenplaats. Daarnaast wordt een onderzoek naar de toekomstige bestemming van Huize Swaensteyn voorgesteld. Voor deze onderzoeken wordt een budget van € 50.000,- beschikbaar gesteld. Het voorstel is voortgekomen uit de bespreking van de commissie Samenleving en is bedoeld om de huisvesting van de raad te verbeteren en een goed functionerende democratie te ondersteunen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de stappen beschrijft die moeten worden genomen, inclusief de financiële implicaties en de noodzaak van het onderzoek. Het bevat echter geen gedetailleerde tijdlijn of specifieke criteria voor de evaluatie van de scenario's.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het college de opdracht te geven om scenario 2.b uit te werken en om het budget voor de onderzoeken goed te keuren. De raad moet ook toezicht houden op de voortgang en resultaten van deze onderzoeken.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze akkoord gaat met de voorgestelde verhuizing en de bijbehorende kosten. Daarnaast moeten ze bepalen wat de toekomstige bestemming van Huize Swaensteyn zal zijn, wat politieke implicaties kan hebben voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (budget), en tijdgebonden (besluit op 5 juli 2022). Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder verdere details over de uitvoering en impact. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de haalbaarheid van de verhuizing en de kostenraming moeten nog worden onderzocht.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het college opdracht te geven scenario 2.b uit te werken en het budget van € 50.000,- goed te keuren voor de benodigde onderzoeken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het lijkt voornamelijk een interne aangelegenheid van de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, de verbouwing en verhuizing kunnen wel duurzaamheidsaspecten met zich meebrengen, zoals energie-efficiëntie van de nieuwe raadzaal.
Financiële gevolgen
Het voorstel vraagt om een budget van € 50.000,- voor de onderzoeken. Er wordt niet aangegeven hoe dit budget gedekt wordt, wat een belangrijk punt van overweging kan zijn voor de raad. Verdere financiële implicaties zullen afhangen van de uitkomsten van de onderzoeken en de uiteindelijke beslissing over de verhuizing en de bestemming van Huize Swaensteyn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Scenario 2.b Raadhuis Huize Swaensteyn Haalbaarheidsonderzoek Kostenraming Architect Vervolgonderzoeken Overkapping Fractiekamers Verhuur of verkoopVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. Visser - CDA:
- 183 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 172 w/m
M. van der Heiden
- 221 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 156 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 230 w/m
Onbekende spreker
- -
Th.J. Visser - CDA:
- 316 w/m
Onbekende spreker
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 109 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 145 w/m
Agendapunt 3 10 MINUTENDEBATTEN - 20:45
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 111 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 197 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 186 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 217 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 255 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 235 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 301 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 274 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 226 w/m
Agendapunt 3.a.1 Motie GroenLinks SP CU inzake breder gesprek sociale voorzieningen ID 678 - 21:00
Samenvatting
De motie, ingediend door Iris Feld en ondersteund door Ed van der Schaft en Frank Wilschut namens GroenLinks, SP en CU, roept de gemeente Leidschendam-Voorburg op om het re-integratie- en participatiebeleid te verbeteren. Uit de evaluatie van het beleid 2019-2022 blijkt dat cliënten tevreden zijn wanneer er breder wordt gekeken dan alleen naar hun terugkeer op de arbeidsmarkt, zoals bij schuldenproblematiek. De motie stelt dat inwoners met meerdere problemen bij één loket geholpen moeten worden en beter geïnformeerd moeten worden over hun rechten op sociale voorzieningen. Het college wordt opgeroepen om de aanmelding voor uitkeringen uit te breiden met hulp voor andere zaken en om integrale en laagdrempelige hulp te organiseren voor bijstandsgerechtigden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie inzake breder gesprek sociale voorzieningen
Samenvatting: De motie, ingediend door Iris Feld, roept op tot een bredere benadering van sociale voorzieningen in Leidschendam-Voorburg. Uit de evaluatie van het re-integratie- en participatiebeleid 2019-2022 blijkt dat cliënten baat hebben bij een integrale aanpak die verder gaat dan alleen arbeidsmarktparticipatie. De motie stelt voor om de aanmeldingsprocedure voor uitkeringen uit te breiden met aanvullende hulp, en om gesprekken met ambtenaren te richten op een bredere dienstverlening op het gebied van werk, inkomen, schulden en zorg. Het doel is om inwoners met meerdere problemen bij één loket te helpen en hen beter te informeren over hun rechten.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problemen en het voorstellen van oplossingen. Het biedt concrete stappen, zoals het uitbreiden van de aanmeldingsprocedure en het integreren van verschillende vormen van hulpverlening.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de aanneming ervan. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde integrale aanpak van sociale voorzieningen steunen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioritering van middelen en de focus van het sociale beleid.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan complex zijn zonder gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de voorgestelde veranderingen door te voeren.
Participatie
De motie impliceert een grotere betrokkenheid van cliënten door hen beter te informeren en hen bij één loket te helpen. Er wordt echter niet expliciet vermeld hoe participatie van cliënten verder wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het verbeteren van de sociale voorzieningen en dienstverlening.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het implementeren van een integrale dienstverlening kan extra middelen vereisen, wat een belangrijk aandachtspunt voor de raad kan zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale voorzieningen Re-integratie Participatiebeleid Uitkering Schulden Integrale dienstverlening Inwoners Hulpverlening Werk en inkomen GeldzorgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.a.2 Motie D66 GBLV PvdA CDA inzake maatwerk bij participatiegroep ID 679 - 21:00
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 117 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 177 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 183 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 214 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 429 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 195 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 480 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 144 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 207 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 191 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 293 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 178 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 210 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 181 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 172 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 244 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 158 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 205 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 230 w/m
A.J.W. van Eekelen - VVD:
- 162 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 198 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 143 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 233 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 153 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 220 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 119 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 260 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 135 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 70 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 581 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 261 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 214 w/m
Onbekende spreker
- 217 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 146 w/m
J. Brokke - VVD:
- 162 w/m
M. Mathlouti - D66
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Th.J. Visser - CDA
Onbekende spreker -
J. Brokke - VVD
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel geactualiseerde APV Leidschendam-Voorburg - 21:00
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Nieuwe APV: Messenverbod in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft onlangs gedebatteerd over de actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het voorstel omvatte diverse wijzigingen, waaronder nieuwe regels over exploitatievergunningen, hanen in de bebouwde kom, bedelarij, het voederen van dieren en woonoverlast. Een opvallend punt van discussie was het amendement van het CDA en de VVD om een messenverbod op te nemen in de APV.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat benadrukte de heer Van Duffelen van het CDA de noodzaak van een messenverbod. "Met de geactualiseerde APV krijgen we straks een verbod op een tiental hanen, maar niet op tientallen messen. Het algemeen belang is met een messenverbod meer gediend," stelde hij. Hij wees op de stijgende trend van steekincidenten en benadrukte dat omringende gemeenten al een dergelijk verbod hebben ingevoerd.Mevrouw Van Heuvel van de VVD sloot zich hierbij aan en benadrukte dat het messenverbod de burgemeester en de gemeente van de nodige instrumenten voorziet om met de problematiek om te gaan. "We zien een trend en we voorzien de burgemeester en onze gemeente nu van instrumentaria om daarmee om te gaan," aldus Van Heuvel.
Toch was er ook weerstand tegen het amendement. De heer Hartsinck van Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg uitte zijn twijfels over de effectiviteit van een messenverbod. "Vrijheidsbeperking zonder concrete signalen dat het zal bijdragen aan de bestrijding van de problematiek is wat ons betreft te snel," verklaarde hij.
De portefeuillehouder gaf aan dat er momenteel geen onderbouwing is voor een messenverbod in de gemeente. "Er zijn wel iets meer incidenten met messen, maar het vinden van een mes is ook een incident," legde hij uit. Hij benadrukte dat er geen aanwijzingen zijn voor jeugdbendes in de gemeente en dat er al noodinstrumenten beschikbaar zijn voor acute dreigingen.
De discussie leidde uiteindelijk tot een stemming, waarbij het amendement werd verworpen met 21 stemmen tegen en 11 voor. De meerderheid van de raad volgde het advies van de burgemeester en andere experts, die geen directe noodzaak zagen voor een messenverbod in de huidige situatie.
De vaststelling van de geactualiseerde APV, zonder het messenverbod, werd vervolgens unaniem aangenomen. De raad kijkt nu vooruit naar de volgende actualisatie, die gepland staat voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet later dit jaar.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de geactualiseerde Algemene Plaatselijke Verordening (APV) vast te stellen. Deze actualisatie omvat redactionele verbeteringen, nieuwe jurisprudentie, inhoudelijke wijzigingen en de toevoeging van nieuwe artikelen. De wijzigingen zijn gebaseerd op de model-APV en ledenbrieven van de VNG. Belangrijke aanpassingen zijn onder andere de verkorting van beslistermijnen, de wijziging van bevoegdheden voor het stellen van nadere regels, en nieuwe regels omtrent exploitatievergunningen, hanen in de bebouwde kom, bedelarij, het voederen van dieren en woonoverlast. Het doel van deze actualisatie is het bevorderen van een veilige gemeente door het stellen van regels ter handhaving van de openbare orde. De APV wordt periodiek geactualiseerd om up-to-date te blijven, met een volgende wijziging gepland voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet later dit jaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel geactualiseerde APV Leidschendam-Voorburg". Het voorstel betreft de actualisatie van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Leidschendam-Voorburg. Deze actualisatie omvat redactionele verbeteringen, de verwerking van nieuwe jurisprudentie, inhoudelijke wijzigingen en de toevoeging van nieuwe artikelen. De wijzigingen zijn gebaseerd op de model-APV en ledenbrieven van de VNG. Belangrijke wijzigingen betreffen onder andere de beslistermijnen, bevoegdheden van het college, exploitatievergunningen, en nieuwe regels omtrent hanen, bedelarij, en het voederen van dieren. Het doel is om de APV up-to-date te houden en de openbare orde te handhaven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het zowel redactionele als inhoudelijke wijzigingen omvat en gebaseerd is op de model-APV en VNG-richtlijnen. Het bevat ook een was-wordt-lijst voor duidelijkheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het geactualiseerde concept-raadsbesluit vaststellen om de wijzigingen in de APV officieel te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen, waaronder de nieuwe regels voor hanen, bedelarij, en het voederen van dieren, en de bevoegdheden van het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het geactualiseerde concept-raadsbesluit vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat een nieuw artikel is toegevoegd naar aanleiding van de wens van een grote groep inwoners, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Actualisatie Jurisprudentie Model-APV VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Beslistermijn Exploitatievergunning Woonoverlast Bedelverbod VoerverbodVerfijning van de zoekopdracht:
J. Brokke - VVD:
- 116 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 293 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 227 w/m
J. Brokke - VVD:
- 145 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 247 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 155 w/m
J. Brokke - VVD:
- 170 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 191 w/m
J. Brokke - VVD:
- 310 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 167 w/m
J. Brokke - VVD:
- 138 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 225 w/m
J. Brokke - VVD:
- 238 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 232 w/m
J. Brokke - VVD:
- 123 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 181 w/m
J. Brokke - VVD:
- 114 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 179 w/m
J. Brokke - VVD:
- 322 w/m
M. van der Heiden
- 213 w/m
J. Brokke - VVD:
- 243 w/m
M. van der Heiden
- -
J. Brokke - VVD:
- 238 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 91 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 265 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 293 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 80 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 693 w/m
Th.J. Visser - CDA:
- 341 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 221 w/m
O. Heil - VVD:
- 192 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 111 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 125 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 181 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 176 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 410 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 256 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 169 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 232 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 215 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 238 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV
S.R. Paltansing - PvdA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
O. Heil - VVD
Agendapunt 3.b.1 Amendement VVD CDA Messenverbod ID 236 - 21:00
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4.a.1 Raadsvoorstel Vaststellen Jaarstukken 2021 - 21:00
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg stelt jaarstukken 2021 vast: "Een positief resultaat, maar met kanttekeningen"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de jaarstukken van 2021 vastgesteld. Het positieve rekeningresultaat van €1.682.000 wordt toegevoegd aan de algemene reserve, terwijl €2.735.514 uit de reserve wordt vrijgemaakt voor activiteiten die in 2022 nog moeten worden gerealiseerd. Hoewel de jaarrekening een positief resultaat toont, zijn er zorgen over planningsoptimisme en de besteding van subsidies.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 12 juli 2022 werd het voorstel om de jaarstukken van 2021 vast te stellen uitvoerig besproken. Het positieve financiële resultaat werd mede mogelijk gemaakt door lagere uitgaven in het sociaal domein en hogere inkomsten uit het gemeentefonds. De coronacrisis zorgde echter voor vertragingen in investeringen en geplande activiteiten, waarvan sommige naar 2022 zijn verschoven.Mevrouw Van den Heuvel van de VVD benadrukte dat de jaarstukken laten zien dat er ondanks de coronacrisis is geïnvesteerd in zowel fysieke als sociale infrastructuur. "Het besluit van het college om de coronasteun door te zetten en zich te richten op het ondersteunen van onze sociaal-economische partners heeft vruchten afgeworpen," aldus Van den Heuvel. Ze uitte echter ook zorgen over het realistisch begroten en vroeg zich af of er sprake is van planningsoptimisme.
De heer Van Duffelen van het CDA prees de gezonde financiële situatie van de gemeente, maar waarschuwde voor het herhaaldelijk putten uit de reserves. "Wie steeds uit zijn reserves put, heeft uiteindelijk ook geen reserves meer," stelde hij. Hij vroeg de wethouder hoe de gemeente in de toekomst binnen de begroting kan blijven zonder jaarlijks de reserves aan te spreken.
Mevrouw Van Weers van GroenLinks uitte haar zorgen over de mogelijke gevolgen van het niet uitgeven van bepaalde budgetten. "Het lijkt op papier fijn dat we geld overhouden, maar maken we problemen niet onnodig groter dan ze zijn?" vroeg ze zich af, verwijzend naar uitgestelde maatregelen zoals ongediertebestrijding en ondersteuning voor kwetsbare groepen.
De heer Wilschut van de ChristenUnie vroeg zich af of de plannen voor 2022 haalbaar zijn, gezien de extra activiteiten die nog moeten worden uitgevoerd. Hij benadrukte dat de communicatie naar de inwoners completer moet zijn. "De ChristenUnie-fractie zou het beter vinden als we ook naar de inwoners het complete plaatje vertellen," aldus Wilschut.
Wethouder Van Vellen erkende het probleem van planningsoptimisme en kondigde aan dat het investeringsprogramma opnieuw zal worden bekeken. "We gaan het investeringsprogramma herijken en komen na de zomer met een nieuwe begroting," beloofde hij. Ook op het gebied van subsidies gaf hij aan dat er meer controle zal komen om de relatie tussen geplande en uitgevoerde activiteiten beter inzichtelijk te maken.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk in met de jaarstukken van 2021, maar niet zonder de nodige kanttekeningen en aandachtspunten voor de toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om de jaarstukken van 2021 vast te stellen. Het positieve rekeningresultaat van € 1.682.000 wordt voorgesteld om te storten in de algemene reserve. Daarnaast wordt € 2.735.514 uit de algemene reserve vrijgemaakt voor activiteiten die in 2022 nog gerealiseerd moeten worden. De jaarrekening toont een positief resultaat, mede door lagere uitgaven in het sociaal domein en hogere inkomsten uit het gemeentefonds. De coronacrisis heeft geleid tot vertragingen in investeringen en geplande activiteiten, waarvan sommige naar 2022 zijn verschoven. De gemeenteraad zal de jaarstukken op 12 juli 2022 bespreken en vaststellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Jaarstukken 2021". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2021 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het college legt verantwoording af over de financiële resultaten van 2021, met een positief rekeningresultaat van € 1.682.000. Dit bedrag wordt voorgesteld te storten in de algemene reserve. Daarnaast wordt € 2.735.514 uit de algemene reserve vrijgemaakt voor activiteiten die in 2022 moeten worden gerealiseerd. Het voorstel omvat ook de vaststelling van een begrotingswijziging voor 2022. De jaarstukken zijn gecontroleerd door een accountant en worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde financiële verantwoording biedt over 2021, inclusief accountantscontrole en toelichting op verschillen tussen begroting en realisatie. Het bevat ook een planning voor de behandeling van de jaarstukken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken 2021 vast te stellen, het positieve rekeningresultaat te bestemmen en de begrotingswijziging goed te keuren. De raad beoordeelt de financiële verantwoording en besluit over de voorgestelde financiële handelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve rekeningresultaat en de overheveling van budgetten naar 2022. Dit zijn keuzes die invloed hebben op de financiële reserves en toekomstige uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2021 vast te stellen, het positieve resultaat in de algemene reserve te storten, de overheveling van budgetten goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in termen van de bestemming van het positieve rekeningresultaat en de overheveling van budgetten. Het positieve resultaat wordt gedekt door de algemene reserve, en de overheveling van budgetten leidt tot een tijdelijke verhoging van de reservepositie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Algemene reserve Rekeningresultaat Begrotingswijziging Accountantscontrole Investeringen Sociaal domein Eigen vermogen Coronacrisis BudgetoverhevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 165 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 242 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 134 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 169 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 285 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 190 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 208 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 202 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 11 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 177 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 331 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 183 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 173 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 213 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 142 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 247 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
Ph. van Veller - VVD:
- 201 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 178 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
Ph. van Veller - VVD:
- 232 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 280 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 166 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 162 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 379 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 273 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 156 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 124 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 190 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 234 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 185 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 221 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 198 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 401 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 222 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
Ph. van Veller - VVD:
- 204 w/m
Agendapunt 4.b Raadsvoorstel Vaststellen 1e Tussentijdse rapportage 2022 - 21:45
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Investeringen en Verwarring in de Raad
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg boog zich over de 1e Tussentijdse rapportage van 2022. Het voorstel omvatte goedkeuring voor diverse investeringskredieten en wijzigingen in bestaande kredieten en reserves. Ondanks een positief financieel saldo van €52.707, zorgden de impact van de Oekraïnecrisis en prijsstijgingen voor discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de tussentijdse rapportage van 2022 was er sprake van enige verwarring onder de raadsleden. Meerdere sprekers, waaronder de heer Jorissen en de heer Streefkerk, merkten op dat zij dachten dat bepaalde punten al behandeld waren in eerdere discussies. "Het is verwarring alom volgens mij vanavond," aldus de heer Jorissen.Mevrouw van den Heuvel stelde kritische vragen over het integraal veiligheidsbeleid en de reserve voor langer zelfstandig wonen. Ze vroeg zich af waarom het budget voor het veiligheidsbeleid niet toereikend was en stelde voor om het structureel te verhogen. Ook vroeg ze naar de voortgang van een eerder ingediend amendement over zelfstandig wonen.
De wethouder reageerde op vragen over de Omgevingswet en benadrukte dat de gemeente klaar is voor de invoering per 1 januari 2023, ondanks landelijke onzekerheden. "Wij zijn er klaar voor, maar het is wel verdomd vervelend dat dit allemaal zo boven de lucht hangt," aldus de wethouder.
Een ander belangrijk onderwerp was de motie over gokreclames, ingediend door de heer Wilschut. De motie riep op tot het uitsluiten van gokreclames in de openbare ruimte, vooral rondom scholen. De wethouder gaf aan dat het aan de raad was om hierover te beslissen, gezien de ethische aspecten. Uiteindelijk werd de motie aangenomen met 20 stemmen voor en 12 tegen, ondanks tegenstand van de VVD en D66.
De vergadering eindigde met een oproep tot meer duidelijkheid en efficiëntie in toekomstige bijeenkomsten. De wethouder beloofde verdere actie en rapportage over de besproken onderwerpen, waaronder de impact van de energiecrisis en de voortgang van de Omgevingswet.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg met betrekking tot de 1e Tussentijdse rapportage van 2022. Het voorstel vraagt om goedkeuring van diverse investeringskredieten voor projecten zoals de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen en de aanleg en renovatie van sportvelden. Daarnaast worden er wijzigingen voorgesteld in bestaande investeringskredieten en reservemutaties, zoals onttrekkingen en stortingen in verschillende reserves. De rapportage informeert de gemeenteraad over de voortgang van de programmabegroting 2022, waarbij 74% van de speerpunten op schema ligt. Financiële afwijkingen worden toegelicht, met een voorlopig positief saldo van €52.707. De rapportage behandelt ook de impact van de Oekraïnecrisis en prijsstijgingen op de gemeentelijke financiën. Het investeringsplan 2022 is geactualiseerd, en de bijbehorende begrotingswijziging verwerkt de budgettair neutrale ontwikkelingen en kredieten in de programmabegroting.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel 1e Tussentijdse rapportage 2022". Het voorstel informeert de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg over de voortgang van de programmabegroting 2022. Het bevat een overzicht van de investeringskredieten die beschikbaar moeten worden gesteld voor diverse projecten, zoals de aanschaf van een elektrische bedrijfswagen en de aanleg en renovatie van sportvelden. Daarnaast worden er wijzigingen in de reserves voorgesteld, zoals onttrekkingen en stortingen in verschillende gemeentelijke reserves. Het voorstel sluit met een financieel voordeel van € 52.707, ondanks enkele financiële afwijkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële stand van zaken, de voorgestelde investeringen en de wijzigingen in de reserves. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie en de benodigde beslissingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en besluiten over de beschikbaarstelling van investeringskredieten, de vaststelling van reservemutaties en de begrotingswijziging. De raad speelt een controlerende en besluitvormende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen en het gebruik van reserves. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke projecten voorrang krijgen en hoe financiële middelen het beste kunnen worden ingezet.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en projecten. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2022. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde investeringskredieten en reservemutaties goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de investering in een elektrische bedrijfswagen en de onttrekking aan de reserve Duurzaamheid en Energietransitie voor subsidies.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten investeringen van € 301.000 en wijzigingen in reserves. Het voorstel geeft aan dat de financiële positie van de gemeente positief is met een saldo van € 52.707. De dekking van de kosten wordt deels gerealiseerd door onttrekkingen en stortingen in de reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage Investeringskredieten Financiële afwijkingen Oekraïnecrisis Prijsstijgingen Bestemmingsreserves Investeringsplan Speerpunten WMO DecembercirculaireVerfijning van de zoekopdracht:
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 175 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 239 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 208 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 109 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 112 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 304 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 94 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 196 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 141 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 284 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 210 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 203 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 8 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 191 w/m
M. van Wijk - GBLV:
- 308 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
M. van Wijk - GBLV:
- 162 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
Ph. van Veller - VVD:
- 215 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 178 w/m
Ph. van Veller - VVD:
- 187 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 136 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 183 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 185 w/m
M.J.R. Hartsinck - GBLV:
- 194 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 125 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 160 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 233 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 226 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 176 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 156 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 190 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 149 w/m
L. Vogelaar - D66:
- -
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 414 w/m
L. Vogelaar - D66:
- 192 w/m
M.W. Belt - Wethouder:
- 163 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 150 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 224 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 219 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 189 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- -
M.W. Belt - Wethouder:
- 167 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 152 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 168 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 107 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 157 w/m
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester:
- 122 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV
R. van Duffelen - CDA
N.A. van Weers - GroenLinks
M.J.R. Hartsinck - GBLV
J.H.A. Voortman - VVD
Agendapunt 4.c Motie ChristenUnie SP GL CDA PvdA - Geen kans voor gokreclames ID 674 - 22:30
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: