Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners, indien van toepassing
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 113 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 4 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 216 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 5 Raadsvoorstel vaststellen Lijst van Ingekomen Stukken en schriftelijke vragen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel vaststellen LIS en schriftelijke vragen". Het doel is om de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg formeel de Lijst van Ingekomen Stukken (LIS) en de schriftelijke vragen en beantwoordingen van de periode 1 juni 2024 tot en met 5 juli 2024 vast te laten stellen. Dit is een standaardprocedure waarbij de raad de voorgestelde wijze van afdoening van deze stukken formeel bekrachtigt. Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest in dit proces, aangezien het een interne procedure betreft.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de benodigde informatie en bijlagen die de raad nodig heeft om een besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde afdoening van de ingekomen stukken en schriftelijke vragen formeel vast te stellen. Dit is een gebruikelijke procedure binnen de gemeenteraad.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een administratieve procedure betreft. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde afdoening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat begrijpelijk is gezien de administratieve aard. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lijst van Ingekomen Stukken en de schriftelijke vragen en beantwoordingen formeel vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden geweest, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve procedure betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het een standaardprocedure betreft zonder directe kostenimplicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ingekomen Stukken Schriftelijke vragen Afdoening Participatie Presidium Griffier Burgemeester Vaststellen Advies PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 161 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 6 Vragenuur, indien van toepassing
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 295 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
Agendapunt 7 Hamerstukken
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 147 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 220 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 91 w/m
J.M. van Wissen - GBLV:
- 175 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 150 w/m
Agendapunt 9.1 Raadsvoorstel vaststellen Jaarstukken 2023
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stemt in met Jaarstukken 2023: "Een Stap Vooruit, Maar Nog Werk aan de Winkel"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de jaarstukken van 2023, inclusief een amendement en een motie over de Duisenberg-methode. Het debat over de jaarstukken bracht zowel lof als zorgen naar voren over de financiële gezondheid en de uitvoering van beleidsplannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg de jaarstukken van 2023 goedgekeurd. Het voorstel omvatte onder meer het storten van een positief rekeningresultaat van €11,4 miljoen in de algemene reserve en het vormen van een nieuwe bestemmingsreserve voor vluchtelingenopvang. De financiële positie van de gemeente is verbeterd, maar er zijn ook zorgen over de uitvoering van beleidsplannen en de capaciteit van de ambtelijke organisatie."Een bijzonder proces"
De vergadering begon met lof voor het proces dat tot de jaarstukken heeft geleid. "Het was niet mals," aldus de voorzitter, die de inzet van de raadsleden en ambtenaren prees. De D66-fractie, vertegenwoordigd door de heer Jorissen, benadrukte het belang van de Duisenberg-methode, een nieuwe manier van werken die de raad meer inzicht moet geven in de besteding van middelen. "We hebben grondig gekeken naar de stukken," aldus Jorissen.
Zorgen over uitvoering en capaciteit
Ondanks het positieve financiële resultaat waren er zorgen over de uitvoering van beleidsplannen. De PvdA, bij monde van de heer Streefkerk, wees op de lange lijst van doorgeschoven projecten. "Het blijft gaan om een document waarmee juist verantwoording wordt afgelegd over het verleden," stelde hij. Ook de VVD vroeg zich af of de overheveling van projecten naar 2024 realistisch is. "We moeten keuzes krijgen voorgelegd," aldus de fractie.
Aanbevelingen van de accountant
De accountant had enkele aanbevelingen gedaan, waaronder meer aandacht voor beheersmaatregelen in het sociaal domein. De wethouder van Financiën, de heer Van Veller, gaf aan dat het college hiermee aan de slag gaat. "We gaan kijken hoe we de leesbaarheid en de controleerbaarheid van de stukken kunnen verbeteren," beloofde hij.
Motie Duisenberg unaniem aangenomen
Een motie om de Duisenberg-methode verder te ontwikkelen en te implementeren werd unaniem aangenomen. Mevrouw Vogelaar, die een voortrekkersrol speelde in de werkgroep, sprak haar dank uit voor de brede steun. "Er is heel hard gewerkt door heel veel mensen," zei ze.
Vooruitkijken naar 2024
Met de goedkeuring van de jaarstukken kijkt de raad nu vooruit naar de uitvoering van de plannen voor 2024. De wethouder van Financiën benadrukte dat er lessen zijn geleerd en dat er stappen worden gezet om de uitvoering te verbeteren. "We zijn tevreden met wat we hebben gedaan, maar er is altijd ruimte voor verbetering," aldus Van Veller.
De gemeenteraad lijkt vastberaden om de uitdagingen aan te pakken en de financiële gezondheid van de gemeente verder te versterken. Het debat over de jaarstukken heeft duidelijk gemaakt dat er nog werk aan de winkel is, maar ook dat er vertrouwen is in de toekomst.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om de jaarstukken van 2023 vast te stellen. Het voorstel omvat verschillende financiële beslissingen, waaronder het storten van een positief rekeningresultaat van € 11,4 miljoen in de algemene reserve. Daarnaast wordt voorgesteld een nieuwe bestemmingsreserve voor vluchtelingenopvang te vormen, met een storting van € 3,473 miljoen, om toekomstige kosten voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen en andere vluchtelingenzaken te dekken. Verder wordt er € 3,806 miljoen onttrokken aan de algemene reserve voor activiteiten in 2024 en 2025, en € 125.000 gestort in de voorziening voor onderhoud van wegen. Ook wordt een begrotingswijziging voor 2024 voorgesteld. De financiële positie van de gemeente is verbeterd met een toename van het eigen vermogen tot € 224,5 miljoen eind 2023. Inwoners zijn geïnformeerd via publicaties en er zijn bijeenkomsten gepland voor verdere bespreking van de jaarstukken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen jaarstukken 2023". Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2023 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het omvat onder andere het storten van het rekeningresultaat in de algemene reserve, het vormen van een bestemmingsreserve voor vluchtelingenopvang, en het vaststellen van een begrotingswijziging voor 2024. Het jaarverslag toont de voortgang in duurzaamheid, woningbouw en participatie. Financieel is het jaar positief afgesloten met een resultaat van € 11,4 miljoen, dat deels wordt gebruikt voor toekomstige projecten en onderhoud.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide financiële toelichting en een overzicht van de voorgestelde beslispunten. Er is voldoende informatie over de financiële resultaten en de bestemming van middelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken 2023 vast te stellen, inclusief de financiële beslissingen zoals het storten van het rekeningresultaat in de algemene reserve en het vormen van een bestemmingsreserve voor vluchtelingenopvang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de bestemming van het positieve rekeningresultaat, de vorming van een bestemmingsreserve voor vluchtelingenopvang, en de goedkeuring van de begrotingswijziging voor 2024. Dit zijn belangrijke keuzes die invloed hebben op de financiële strategie en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en financiële bedragen genoemd. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2023 vast te stellen en de voorgestelde financiële maatregelen goed te keuren, waaronder de stortingen en onttrekkingen aan de reserves en de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie van inwoners wordt gestimuleerd via de participatieverordening en experimenten met participatievormen. Er is ook een tafeltjesavond gepland voor raadsleden om vragen te stellen over de jaarstukken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met voortgang geboekt in het Groenactieplan en het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een rekeningresultaat van € 11,4 miljoen. Het voorstel geeft aan hoe dit resultaat wordt gedekt en verdeeld over verschillende reserves en projecten. De financiële positie van de gemeente is verbeterd, met een toename van het eigen vermogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2023 Algemene reserve Vluchtelingenopvang Bestemmingsreserve Rekeningresultaat Duurzaamheid Participatie Eigen vermogen Groenactieplan BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 206 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 100 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 83 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 143 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 474 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 130 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 314 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 254 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 242 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 150 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 213 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 185 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 211 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 411 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 291 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 175 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 249 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 143 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 98 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 655 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 186 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 289 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 270 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 216 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 367 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 318 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 262 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 221 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 243 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 135 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 137 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 184 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 169 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 572 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 242 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 112 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 291 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 511 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 247 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 149 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 205 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 193 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 184 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 259 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 314 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 286 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 287 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 414 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 212 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 129 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 174 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 298 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 135 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 308 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 310 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 212 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 135 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 162 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 169 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 199 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 253 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 174 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 480 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 173 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 168 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 144 w/m
J. Brokke - VVD:
- 437 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 200 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 158 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 192 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 119 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 166 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 203 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 65 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 179 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 210 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 224 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 256 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 195 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 316 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 156 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 480 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 144 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 193 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 196 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 223 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 207 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 47 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 177 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 180 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 261 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 151 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
Ph. van Veller - Wethouder:
- 192 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 200 w/m
Ph. van Veller - Wethouder:
- 179 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 55 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 241 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 161 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 224 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 270 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 158 w/m
L. Vogelaar - D66:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 134 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 166 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 206 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 546 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 334 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
00:11:39 - 00:20:30 - 00:20:44 - 00:21:07 - 00:21:14 - 00:23:19 - 00:28:37 - 00:31:06 - 00:32:45 - 00:34:50 - 00:36:17 - 00:39:22 - 00:39:57 - 00:40:37 - 00:44:34 - 00:46:54 - 00:49:57 - 01:18:12 - 01:19:33 - 01:19:55 - 01:22:23 - 01:29:41 - 01:30:00 - 01:31:41 - 01:31:55 - 01:32:09 - 01:35:12 - 01:35:37 - 01:36:32 - 01:37:31 - 01:38:21 - 01:41:54 - 01:42:50 - 01:44:17 - 01:44:51 - 01:46:10 - 01:47:40 - 01:47:56 - 01:48:20 - 01:48:46 - 01:49:33 - 01:49:51 - 01:51:49 - 01:54:37 - 01:56:13 - 01:57:18 - 01:57:34 - 01:57:45 - 01:58:58 - 01:59:20 - 01:59:25
N.A. van Weers - GroenLinks
J. Brokke - VVD
Agendapunt 9.1.1 Motie Eerste opbrengsten Duisenberg-methode in praktijk brengen ID 806
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg omarmt Duisenberg-methode voor betere beleidscontrole
Tijdens een levendige raadsvergadering op 9 juli 2024 heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg een motie besproken om de Duisenberg-methode te implementeren. Deze methode moet de verbinding tussen beleidsuitvoering, politieke sturing en financiële controle inzichtelijker maken. De raad erkent de waarde van deze aanpak en wil deze integreren in hun werkwijze.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering werd de motie, ingediend door leden van D66, PvdA, GroenLinks, GBLV, VVD en ChristenUnie, uitgebreid besproken. De Duisenberg-methode is bedoeld om de discussie over planning en control producten, zoals de Kadernota en de Begroting, te verbeteren. Een werkgroep van zeven raadsleden heeft al enkele verbeteringen voor de jaarstukken 2023 voorgesteld.De vergadering begon met een punt van orde van de voorzitter van de Commissie Rekening en Audit, die benadrukte dat de behandeling van de jaarrekening traditioneel begint met een advies van de commissie. "Gewoontes zijn er soms ook om vanaf te stappen," merkte hij op, maar hij stond open voor suggesties om de traditie voort te zetten.
De commissie had op 19 juni het conceptverslag van de accountant over de jaarrekeningcontrole 2023 besproken. De accountant verklaarde dat hij een goedkeurende verklaring voor getrouwheid en rechtmatigheid zou afgeven. De commissie adviseerde echter om meer aandacht te besteden aan beheersmaatregelen, zoals klachtenregistratie en het vierogenprincipe bij de energietoeslag, om problemen met rechtmatigheid te voorkomen.
Meneer Streefkerk van de PvdA benadrukte dat 2023 het jaar had moeten zijn waarin de coalitie het verschil zou maken. "Deze coalitie zou gaan verbinden in vertrouwen en gericht op vooruitgang," stelde hij. Hij uitte zijn zorgen over de lange lijst van doorgeschoven activiteiten en benadrukte dat de verbinding tussen beleidsuitvoering, politieke sturing en financiële controle beter kan.
De motie die de werkgroep opvolging geeft, werd door de raad ondersteund. "De waarde van een sterke rapportagediscipline zien wij wel," aldus Streefkerk, "maar wij hechten er ook aan te benadrukken dat het een relatieve waarde is." Hij waarschuwde dat de raad niet moet verworden tot een technische toezichthouder en benadrukte het belang van politieke sturing.
De vergadering eindigde met een oproep aan het college om specifieke aanpassingen door te voeren in de eerstvolgende begroting, zoals het opnemen van streefresultaten in de programma's Veiligheid en Economie. De raad verwacht dat het college alert blijft op planningsoptimisme en dat uitglijders, zoals onjuiste passages in de jaarstukken, niet meer voorkomen. "Toon doet ertoe," concludeerde Streefkerk, "en beeldvorming ook."
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft tijdens een vergadering op 9 juli 2024 een motie besproken over de implementatie van de Duisenberg-methode. Deze methode is bedoeld om de discussie over planning en control producten (zoals de Kadernota, Begroting, Tussentijdse Rapportages en Jaarstukken) te verbeteren door de verbinding tussen beleidsuitvoering, politieke sturing en financiële controle inzichtelijker te maken. Een werkgroep van zeven raadsleden heeft al enkele verbeteringen voor de jaarstukken 2023 voorgesteld. De raad erkent de waarde van de methode en wil deze integreren in hun werkwijze. Het college wordt verzocht om verder in gesprek te gaan over mogelijke verbeteringen en om specifieke aanpassingen door te voeren in de eerstvolgende begroting, zoals het opnemen van streefresultaten in de programma's Veiligheid en Economie, en het inzichtelijk maken van uitgaven en activiteiten. De motie is ingediend door leden van D66, PvdA, GroenLinks, GBLV, VVD en ChristenUnie.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie – Eerste opbrengsten Duisenberg-methode in praktijk brengen
Samenvatting: De motie betreft de implementatie van de Duisenberg-methode in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Deze methode is bedoeld om de verbinding tussen beleidsuitvoering, politieke sturing en financiële controle te verbeteren. Een werkgroep heeft aanbevelingen gedaan voor de jaarstukken 2023, en de raad erkent de waarde van deze methode. De motie verzoekt het college om in gesprek te blijven met de raad en om specifieke verbeteringen door te voeren in de eerstvolgende begroting, zoals het opnemen van streefresultaten en het inzichtelijk maken van uitgaven en activiteiten in de programma's Veiligheid en Economie.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context, de geconstateerde problemen, en de voorgestelde oplossingen. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de specifieke verbeteringen en de verwachte impact daarvan.
Rol van de Raad
De raad speelt een actieve rol in het initiëren en begeleiden van de implementatie van de Duisenberg-methode. Ze zijn verantwoordelijk voor het beoordelen van de voorgestelde verbeteringen en het monitoren van de voortgang.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde verbeteringen willen doorvoeren en hoe ze de Duisenberg-methode verder willen integreren in hun werkwijze. Dit kan invloed hebben op de transparantie en effectiviteit van hun beleidsvoering.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en meetbaar, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de haalbaarheid zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college verzoeken om de voorgestelde verbeteringen door te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op interne verbeteringen binnen de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op de verbetering van de transparantie en controle van bestaande financiële processen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duisenberg-methode Planning en control (P&C) producten Beleidsuitvoering Politieke sturing Financiële controle Werkgroep Jaarstukken 2023 Verbeteringen Monitoring BeleidsdoelenVerfijning van de zoekopdracht:
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 206 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 100 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 83 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 143 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 474 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 130 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 314 w/m
R. van Duffelen - CDA:
- 254 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 242 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 150 w/m
Agendapunt 9.2 Raadsvoorstel vaststellen Eerste Tussentijdse rapportage 2024
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg stelt positieve financiële rapportage vast
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de 1e Tussentijdse rapportage van 2024 vastgesteld, met een positief bijgesteld begrotingsresultaat van €2,0 miljoen. Het debat over de rapportage onthulde zowel lof als zorgen over de voortgang van gemeentelijke projecten en de betrokkenheid van inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de 1e Tussentijdse rapportage van 2024 besproken en vastgesteld. Deze rapportage biedt inzicht in de voortgang van het gemeentelijk beleid en de financiële situatie. Een belangrijk punt van discussie was de positieve bijstelling van het begrotingsresultaat naar €2,0 miljoen. De rapportage omvat ook hogere onttrekkingen en stortingen aan diverse reserves, waaronder die voor herstelbeleid en energielasten.Mevrouw Van den Heuvel benadrukte dat er veel positieve ontwikkelingen zijn, ondanks dat deze niet altijd zichtbaar zijn. "We zijn opnieuw aan het kijken naar bijvoorbeeld de sociale basis en hoe we met de arbeidsmarkt om willen gaan," zei ze. Ze prees de wethouder voor de huidige aanpak en benadrukte de participatie van inwoners en ondernemers in het proces.
De VVD diende een motie in voor de voortzetting van de 'vliegende brigade' om snel in te spelen op meldingen van slechte stoepen en fietspaden. Deze motie werd unaniem gesteund door de raad. "We hopen dat deze wederom unaniem op steun van de collega's kan rekenen," aldus Van den Heuvel.
De ChristenUnie uitte zorgen over de vertraging van de omgevingsvisie en de noodzaak van een visie die toekomst biedt aan boeren en duurzaamheid bevordert. "Waarom heeft het college ervoor gekozen om dit traject te laten vertragen?" vroeg de heer Wilschut. Ook de wijkgerichte aanpak van veiligheid werd besproken, waarbij de ChristenUnie pleitte voor meer focus op probleemwijken.
Gemeentebelangen vroeg om duidelijkheid over het gebruik van AI in de gemeentelijke dienstverlening en de gevolgen van het stopzetten van de BOSA-subsidie voor sportverenigingen. "AI kan een goede bijdrage leveren aan het tekort aan capaciteit," stelde de heer Ros Benders.
Het college reageerde op de vragen en benadrukte dat er hard wordt gewerkt aan diverse projecten, waaronder de omgevingsvisie en de regionale positionering van de gemeente. Wethouder Van Eekelen gaf aan dat het evenementenbeleid binnenkort wordt gepresenteerd, ondanks capaciteitsproblemen.
De rapportage werd uiteindelijk met algemene stemmen aangenomen, evenals de motie van de VVD. De vergadering werd afgesloten met een korte pauze, waarna de raad verder ging met de volgende agendapunten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een besluit voorgesteld om de 1e Tussentijdse rapportage van 2024 vast te stellen. Dit besluit omvat onder andere het vaststellen van hogere onttrekkingen en stortingen aan de Algemene reserve en verschillende andere reserves, zoals voor herstelbeleid, energielasten, ondergrondse hoogspanningskabels, mobiliteit en riolering. De rapportage informeert de raad en inwoners over de voortgang van het beleid en de financiële situatie van de gemeente. Het voorlopige begrotingsresultaat voor 2024 is positief bijgesteld naar € 2,0 miljoen. Er zijn geen directe vormen van burgerparticipatie geweest bij het opstellen van de rapportage, maar inwoners kunnen deze na de collegevergadering inzien via de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen 1e Tussentijdse rapportage 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de 1e Tussentijdse rapportage 2024 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze rapportage informeert de gemeenteraad over de voortgang van de programmabegroting 2024 op basis van de eerste vier maanden van het jaar. Het voorstel omvat diverse financiële mutaties, waaronder hogere onttrekkingen en stortingen in de Algemene reserve en specifieke bestemmingsreserves. Het doel is om de begroting bij te stellen en de financiële positie van de gemeente te verbeteren, met een voorlopig positief begrotingsresultaat van € 2,0 miljoen. Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van deze rapportage.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële details en de benodigde besluiten die de raad moet nemen. Het biedt een uitgebreide financiële analyse en prognose, inclusief de impact van de voorgestelde wijzigingen op de begroting.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de 1e Tussentijdse rapportage 2024 vast te stellen en de voorgestelde financiële mutaties goed te keuren. Dit omvat het autoriseren van de bijstellingen in de totale lasten en baten per programma en de reserves.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen, zoals de onttrekkingen en stortingen in de reserves. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in de uitgaven, zoals investeringen in infrastructuur en energielasten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden, gericht op het begrotingsjaar 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de 1e Tussentijdse rapportage 2024 en de bijbehorende begrotingswijziging 10-2024 vast te stellen.
Participatie
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage. Inwoners kunnen de rapportage online inzien na de collegevergadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een positief effect op het begrotingsresultaat van € 2,0 miljoen. De dekking komt uit hogere onttrekkingen en stortingen in de Algemene reserve en specifieke bestemmingsreserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage 2024 Algemene reserve Begrotingswijziging Financiële gevolgen Reserves Mee- en tegenvallers Programmabegroting Ondersteuning energielasten Herstelbeleid Ondergrondse hoogspanningskabelsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen 1e Tussentijdse rapportage 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de 1e Tussentijdse rapportage 2024 van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze rapportage informeert de gemeenteraad over de voortgang van de Programmabegroting 2024 en bevat een prognose van de budgetuitputting. Het voorstel omvat diverse financiële beslissingen, waaronder hogere onttrekkingen en stortingen in de Algemene reserve en andere specifieke reserves. Het voorlopige begrotingsresultaat is positief bijgesteld naar € 2,0 miljoen. Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage, maar inwoners kunnen deze online inzien na de collegevergadering.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële informatie en de bijbehorende wijzigingen in de begroting. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële mutaties en de impact op de reserves.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de 1e Tussentijdse rapportage 2024 vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren. Dit omvat het autoriseren van de bijstellingen in lasten, baten en reserves.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële mutaties en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Dit omvat keuzes over de toewijzing van middelen en het al dan niet accepteren van de voorgestelde onttrekkingen en stortingen in de reserves.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met betrekking tot de rapportageperiode. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de gepresenteerde informatie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de 1e Tussentijdse rapportage 2024 en de bijbehorende begrotingswijziging 10-2024 vast te stellen.
Participatie
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage. Inwoners kunnen de rapportage wel online inzien na de collegevergadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een positief bijgesteld begrotingsresultaat van € 2,0 miljoen. De financiële mutaties worden gedekt door hogere onttrekkingen en stortingen in verschillende reserves. De dekking van deze mutaties is duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage 2024 Algemene reserve Begrotingswijziging Financiële gevolgen Reserves Mee- en tegenvallers Begrotingsresultaat Programmabegroting Bestemmingsreserves BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 160 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 122 w/m
J. Streefkerk - PvdA:
- 228 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 338 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 140 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 440 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 165 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 216 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 158 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 306 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 153 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 153 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 191 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 239 w/m
A.J.W. van Eekelen - Wethouder:
- 182 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 27 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 45 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 206 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 215 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 101 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 234 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 406 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 160 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 219 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 207 w/m
B.B.M. Bremer - Wethouder:
- 177 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 34 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 146 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 189 w/m
J. Brokke - VVD:
- 376 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 180 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 197 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 209 w/m
J. Brokke - VVD:
- 21 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 323 w/m
J. Streefkerk - PvdA
R. van Duffelen - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
M.W. Belt - Wethouder
Agendapunt 9.2.1 Motie VVD Voortzetting operatie Stoeptegel ID 807
Vliegende Brigade blijft vliegen: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg steunt voortzetting herstelteam
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met een voorstel om de 'Vliegende Brigade', verantwoordelijk voor het snel herstellen van onveilige stoepen en fietspaden, ook in 2025 actief te houden. Het voorstel kwam van Sabrina van den Heuvel, die een deel van de degeneratievergoeding van een telecombedrijf wil gebruiken om de brigade te financieren.
Samenvatting
De motie van Sabrina van den Heuvel, lid van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, stelt voor om een deel van de degeneratievergoeding die de gemeente in 2024 ontvangt van een telecombedrijf te gebruiken voor de voortzetting van de 'Vliegende Brigade'. Deze brigade is verantwoordelijk voor het snel herstellen van onveilige stoepen en betegelde fietspaden, een initiatief dat voortkomt uit een eerdere motie van de VVD. De dekking voor de huidige brigade loopt eind 2024 af, maar er blijven veel meldingen van slecht liggende stoepen en fietspaden binnenkomen. Van den Heuvel verzoekt het college om ten minste €70.000 van de ontvangen vergoeding te reserveren voor de voortzetting van de brigade in 2025. Ze vraagt ook om een plan hiervoor aan de raad voor te leggen en dit op te nemen in de begroting van 2025, met rapportage in de tweede tussentijdse rapportage van 2025.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Voortzetting Operatie Stoeptegel
Samenvatting: De motie, ingediend door mw. S. van den Heuvel van de VVD Leidschendam-Voorburg, roept op tot de voortzetting van de 'Vliegende Brigade', een reparatiedienst die snel reageert op meldingen van bewoners over onveilige stoepen en fietspaden. De financiering voor deze brigade loopt eind 2024 af. De motie stelt voor om €70.000 van de degeneratievergoeding, ontvangen van een telecombedrijf voor glasvezelaanleg, te gebruiken om de brigade in 2025 voort te zetten. Het college wordt verzocht een plan op te stellen en dit op te nemen in de begroting van 2025, met rapportage in de tweede TURAP van 2025.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in termen van doelstelling en financiering. Het geeft een duidelijke richting aan voor de voortzetting van de 'Vliegende Brigade' en specificeert de bron van de financiering. Echter, het mist details over de exacte uitvoering en de verwachte impact van de voortzetting.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en goed te keuren. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering van het plan door het college en de integratie ervan in de begroting van 2025.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het gebruik van de degeneratievergoeding voor de 'Vliegende Brigade' de beste inzet van deze middelen is. Er moet ook worden overwogen of de voortzetting van de brigade prioriteit heeft boven andere mogelijke investeringen in de openbare ruimte.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (bedrag en doel), en tijdgebonden (2025). Het is echter minder specifiek over de uitvoerbaarheid en de exacte resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer details over de verwachte resultaten.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie goedkeuren en daarmee het college opdracht geven om de voorgestelde financiering en planning in de begroting van 2025 op te nemen.
Participatie
De motie verwijst impliciet naar participatie door te reageren op meldingen van bewoners. Er wordt echter geen expliciet participatieproces beschreven voor de voortzetting van de 'Vliegende Brigade'.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. Het voorstel richt zich voornamelijk op veiligheid en onderhoud van de openbare ruimte.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk: er wordt voorgesteld om €70.000 van de degeneratievergoeding te gebruiken. De motie geeft aan dat deze vergoeding niet volledig in 2024 zal worden besteed, wat impliceert dat er ruimte is voor deze allocatie. Verdere details over de dekking of alternatieve financieringsopties worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vliegende Brigade Openbare ruimte Degeneratievergoeding Glasvezel Stoepen Fietspaden Reparatiewagen Kwaliteitsimpuls Degeneratiegeld Meldingen bewonersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.3 Raadsvoorstel vaststellen Lokale Educatieve Agenda
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stelt Lokale Educatieve Agenda 2024 Vast
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2024 vastgesteld, een ambitieus plan dat de brede ontwikkeling van kinderen centraal stelt. De agenda, die in nauwe samenwerking met onderwijs- en kinderopvangpartners is ontwikkeld, legt de basis voor het onderwijs- en jeugdbeleid voor de komende 10-15 jaar.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat in de gemeenteraad werd de LEA 2024 met enthousiasme ontvangen, hoewel er ook ruimte was voor kritische noten en aanvullende voorstellen. Mevrouw Veld van GroenLinks benadrukte het belang van de agenda: "Bij uitstek een stuk dat echt draait om de jongere schoolgaande generaties." Ze wees op de noodzaak om de mentale gezondheid van jongeren te verbeteren en diende een motie in voor een pilot met een schoolpsycholoog op het Sint Maartens College. "Het Sint Maartens heeft al positieve resultaten geboekt met een schoolpsycholoog. Laten we dat als gemeente mede financieren en bij succes uitbreiden naar andere scholen," aldus Veld.De motie riep vragen op bij andere raadsleden, zoals mevrouw Van Leiden, die zich afvroeg waarom de pilot alleen op het Sint Maartens College zou plaatsvinden. Veld legde uit dat het Sint Maartens al ervaring heeft met een schoolpsycholoog en dat het logisch is om daar te beginnen.
D66 kwam met drie moties, waaronder een oproep om jongeren zonder startkwalificatie beter in kaart te brengen en hen te ondersteunen. "Iedereen moet kunnen meedoen in onze gemeente," stelde D66-raadslid Matti. Ook werd er gepleit voor meer inzicht in het lerarentekort en het bereik van voor- en vroegschoolse educatie (VVE).
Het CDA toonde zich enthousiast over de LEA en vroeg aandacht voor de tekorten in de kinderopvang. "Dit hele uitgangspunt staat of valt met de inzet van de mensen die het ook kunnen gaan doen," aldus Van Heijden van het CDA.
Wethouder Keus reageerde positief op de ingediende moties en benadrukte het belang van een gezamenlijke aanpak. "Het gaat erom dat we met elkaar de voorwaarden scheppen waarin kinderen optimaal kunnen groeien," zei Keus. Hij zegde toe de kinderopvang mee te nemen in de gesprekken over het lerarentekort en benadrukte het belang van samenwerking tussen verschillende domeinen.
De gemeenteraad stemde uiteindelijk unaniem in met de LEA 2024 en de ingediende moties, waarmee een belangrijke stap is gezet richting een toekomstbestendig onderwijs- en jeugdbeleid in Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten de Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2024 vast te stellen. Deze agenda is ontwikkeld om de brede ontwikkeling van kinderen te bevorderen, met aandacht voor hun sociaal, persoonlijk en cultureel welzijn. De LEA 2024 legt gezamenlijke ambities vast voor onderwijs- en jeugdbeleid voor de komende 10-15 jaar, met als doel kinderen en jongeren optimaal te laten ontwikkelen. Het document is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met onderwijs- en kinderopvangpartners, en andere betrokken organisaties. De LEA vervangt eerdere onderwijsvisies en legt de nadruk op een sterke pedagogische basis, talentontwikkeling en structurele monitoring. Hoewel de vaststelling van de LEA geen directe financiële gevolgen heeft, is de uitvoering afhankelijk van de inzet en financiering van partners. De LEA is een breed gedragen document, mede door de betrokkenheid van diverse partners en de gemeenteraad tijdens het ontwikkelingsproces.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lokale Educatieve Agenda (LEA) Talentontwikkeling Pedagogische basis Onderwijsbeleid Preventie Jeugdbeleid Samenwerking Ontwikkelingsagenda Gelijke kansen Co-creatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 162 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 487 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 154 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 224 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 195 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 238 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 230 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 308 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 152 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 245 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 158 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 225 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 208 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 259 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 207 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 27 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 378 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 184 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 135 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 84 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 601 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 158 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 125 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 236 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 237 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 56 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 300 w/m
F.B. Wilschut - ChristenUnie:
- 271 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 480 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 331 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 250 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 360 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 222 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 248 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 159 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 173 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 172 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 522 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 546 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 173 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 288 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 326 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 182 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 469 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 241 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 290 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 204 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 179 w/m
M. Mathlouti - D66:
- -
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 411 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 201 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 141 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 182 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 113 w/m
I.M. Feld - GroenLinks:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 180 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 314 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 395 w/m
W.F. Steutel - GBLV:
- 261 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 242 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 162 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 291 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 135 w/m
M. Mathlouti - D66:
- 225 w/m
E. van der Heide - CDA:
- 193 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 380 w/m
Onbekende spreker
- 82 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- -
W.F. Steutel - GBLV:
- 191 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 105 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 146 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 47 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 135 w/m
J.H.A. Voortman - VVD:
- 228 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 257 w/m
J. Keus - Wethouder:
- 217 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester
03:02:38 - 03:05:17 - 03:08:43 - 03:10:17 - 03:10:43 - 03:13:22 - 03:16:58 - 03:19:03 - 03:20:18 - 03:21:53 - 03:23:43 - 03:27:16 - 03:29:08 - 03:36:47 - 03:37:06 - 03:37:44 - 03:38:08 - 03:38:28 - 03:38:52 - 03:39:10 - 03:41:17 - 03:43:05 - 03:44:48 - 03:45:45 - 03:49:14 - 03:51:44 - 03:53:54 - 03:54:05 - 03:54:09 - 03:59:38 - 04:01:46 - 04:02:37 - 04:02:49 - 04:03:01 - 04:03:44 - 04:04:48 - 04:05:02
S.G.D. Kok - PvdA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
E.R. van der Schaft - SP
Onbekende spreker -
Agendapunt 9.3.1 Motie GroenLinks sociaal-emotionele ontwikkeling LEA ID 808
Schoolpsycholoog als Sleutel tot Succes: Leidschendam-Voorburg Overweegt Innovatieve Pilot
In de gemeente Leidschendam-Voorburg is een nieuw voorstel ingediend dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen centraal stelt. De motie, ingediend door Iris Feld van GroenLinks, roept op tot de inzet van schoolpsychologen om mentale gezondheid bespreekbaar te maken en laagdrempelige ondersteuning te bieden.
Samenvatting
De motie van Iris Feld (GroenLinks) betreft de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie constateert dat er in de Lokale Educatieve Agenda (LEA) doelen zijn gesteld voor het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden en mentale kracht, maar dat er nog geen concrete acties aan verbonden zijn voor de jaren 2024-2026. Het Sint-Maartenscollege heeft positieve ervaringen met een schoolpsycholoog die bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De motie benadrukt het belang van het bespreekbaar maken van mentale gezondheid en het bieden van laagdrempelige ondersteuning. De raad roept het college op om de inzet van de schoolpsycholoog voor het schooljaar 2024-2025 deels te co-financieren en het project als een pilot te evalueren. Bij positieve resultaten wordt voorgesteld om de pilot uit te breiden naar andere scholen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie sociaal-emotionele ontwikkeling LEA" en is ingediend door Iris Feld van GroenLinks. De motie roept op tot co-financiering van een schoolpsycholoog op het Sint-Maartenscollege voor het schooljaar 2024-2025. Dit initiatief is bedoeld als een pilotproject om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te bevorderen. De motie benadrukt het belang van mentale gezondheid en preventieve ondersteuning voor jongeren. Het project moet worden geëvalueerd op effectiviteit en beleving, en bij positieve resultaten kan het worden uitgebreid naar andere scholen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de evaluatiecriteria en de exacte rol van de gemeente in de uitbreiding naar andere scholen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de co-financiering en de evaluatie van het project. Ze spelen een toezichthoudende rol bij de implementatie en evaluatie van de pilot.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de co-financiering willen ondersteunen en of ze het project als een prioriteit zien binnen de LEA. Ze moeten ook beslissen over de mogelijke uitbreiding naar andere scholen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: Specifiek (co-financiering van de schoolpsycholoog), Meetbaar (evaluatie van effectiviteit), en Tijdgebonden (schooljaar 2024-2025). Het mist echter concrete meetbare doelen en een tijdlijn voor de evaluatie en mogelijke uitbreiding.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee de co-financiering en evaluatie van het project goedkeuren.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van leerlingen of ouders in de besluitvorming, maar benadrukt wel het belang van samenwerking met het samenwerkingsverband en partners van de LEA.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in deze motie, hoewel de focus op preventieve mentale gezondheidszorg een duurzame impact kan hebben op de lange termijn welzijn van leerlingen.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om co-financiering uit de IZA-middelen, maar specificeert niet hoeveel de gemeente precies moet bijdragen. Het financiële risico en de dekking worden niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal-emotionele ontwikkeling Schoolpsycholoog Mentale gezondheid Sint-Maartenscollege Onderwijs Preventieve voorziening Co-financiering IZA-middelen Pilot EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.4 Motie vreemd aan de orde PvdA GroenLinks SP ChristenUnie Koloniaal verleden Leidschendam-Voorburg ID 810
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Erkenning Koloniaal Verleden
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een motie besproken die oproept tot erkenning en bewustwording van het koloniale en slavernijverleden. De motie, ingediend door raadsleden Paltansing, Van Weers en Van der Schaft, vraagt om een inventarisatie van koloniale elementen in de gemeente en een jaarlijkse herdenking.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 9 juli 2024 werd een motie besproken die de erkenning en bewustwording van het koloniale en slavernijverleden centraal stelt. De indieners, raadsleden Paltansing, Van Weers en Van der Schaft, benadrukken het belang van het erkennen van dit verleden en de doorwerking ervan in de huidige maatschappij. "Zonder verleden, geen heden. Zonder heden, geen toekomst," opende mevrouw Paltansing haar betoog.De motie roept het college op om een werkgroep of comité op te richten dat een inventarisatie maakt van zichtbare koloniale elementen in de gemeente, zoals straatnamen en standbeelden. Daarnaast wordt voorgesteld om jaarlijks rond 1 juli, de dag van de afschaffing van de slavernij, een lokale herdenking te organiseren waarbij scholen worden betrokken.
Tijdens het debat werd duidelijk dat er brede steun is voor het initiatief, hoewel er ook vragen werden gesteld over de praktische uitvoering. Mevrouw Van der Schaft van de SP sprak van een "fantastische motie" en benadrukte het belang van solidariteit. GroenLinks-raadslid Van Weers voegde toe: "De aandacht voor de koloniale geschiedenis brengt de geschiedenis letterlijk dichterbij onze inwoners."
Toch waren er ook kritische geluiden. D66-raadslid Jorissen vroeg zich af of de motie niet te veel onderwerpen tegelijk aansnijdt en pleitte voor een getrapte aanpak. "Moeten we niet eerst inventariseren of er überhaupt sprake is van een koloniaal verleden in onze gemeente?" vroeg hij zich af.
Burgemeester Klaas Tigelaar stelde voor om op korte termijn een groep uit de gemeenschap samen te stellen om de behoeften en kennis te inventariseren. "Er is al veel kennis beschikbaar, laten we daar gebruik van maken," aldus de burgemeester.
De indieners van de motie besloten uiteindelijk om de motie aan te houden en deze verder uit te werken, zodat er morgen tijdens de voortzetting van de raadsvergadering een aangepaste versie kan worden gepresenteerd. "We willen een motie die breed gedragen wordt en recht doet aan de complexiteit van het onderwerp," concludeerde mevrouw Paltansing.
De discussie over de motie toont aan dat de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg bereid is om het gesprek over het koloniale verleden aan te gaan, met als doel meer begrip en verbinding binnen de gemeenschap te creëren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft op 9 juli 2024 een motie besproken over het koloniale en slavernijverleden. De motie, ingediend door de leden Paltansing, Van Weers en Van der Schaft, benadrukt het belang van erkenning en bewustwording van dit verleden. De raad constateert dat het koloniale verleden en de slavernij een doorwerking hebben in huidige maatschappelijke kwesties en roept op tot actie. Het college wordt gevraagd om een inventarisatie te maken van zichtbare koloniale elementen in de gemeente en deze van uitleg te voorzien. Daarnaast wordt voorgesteld om jaarlijks rond 1 juli een lokale herdenking te organiseren, waarbij scholen betrokken worden. Er wordt gesuggereerd om een werkgroep of comité op te richten voor de inventarisatie en herdenking, met inzet van expertise vanuit de samenleving en het Nationaal Archief. De benodigde middelen zouden uit de Algemene Reserve moeten komen, en de raad moet voor de begrotingsbehandeling van november 2024 geïnformeerd worden.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Vreemd aan de Orde van de Dag: Aandacht voor het koloniaal en slavernijverleden in Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Deze motie, ingediend door de leden Paltansing, Van Weers en Van der Schaft, roept op tot meer aandacht voor het koloniale en slavernijverleden in de gemeente Leidschendam-Voorburg. De motie stelt voor om een inventarisatie te maken van zichtbare elementen uit het koloniale verleden in de publieke ruimte en deze van uitleg te voorzien. Daarnaast wordt voorgesteld om jaarlijks rond 1 juli een lokale herdenking te organiseren, waarbij scholen betrokken worden. Er wordt ook gesuggereerd om een werkgroep of comité op te richten voor de uitvoering van deze activiteiten, met financiering uit de Algemene Reserve.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in haar opzet. Ze identificeert de noodzaak voor bewustwording en educatie over het koloniale verleden en biedt concrete stappen om dit te realiseren, zoals inventarisatie en herdenkingsactiviteiten. Echter, details over de exacte uitvoering en de omvang van de benodigde middelen ontbreken.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen en het college op te roepen de voorgestelde acties uit te voeren. De raad heeft een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat de acties worden uitgevoerd en dat de benodigde middelen worden vrijgemaakt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vindt om actief bij te dragen aan de bewustwording van het koloniale verleden en of zij bereid is om hiervoor middelen vrij te maken. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de gevoeligheid van het onderwerp.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek in de acties die worden voorgesteld, Meetbaar in termen van de inventarisatie en herdenkingsactiviteiten, en Tijdgebonden met een deadline voor rapportage in november 2024. Echter, de motie mist concrete details over de haalbaarheid en de benodigde middelen, wat de Realistisch en Acceptabel aspecten betreft.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie steunt en het college de opdracht geeft om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie benadrukt participatie door het oprichten van een werkgroep of comité bestaande uit inwoners en experts. Dit bevordert betrokkenheid vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in deze motie, maar de focus op educatie en bewustwording kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door het bevorderen van inclusiviteit en begrip.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om financiering uit de Algemene Reserve, maar specificeert niet de exacte kosten. Er is een risico dat de kosten hoger uitvallen dan verwacht, wat nadere financiële planning vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Koloniaal verleden Slavernijverleden Bewustwording Herdenking Inventarisatie Immaterieel Erfgoed Dialoog Educatie Wederzijds begrip ContactarbeidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie- PvdA GroenLInks SP ChristenUnie Koloniaal verleden Leidschendam-Voorburg ID 810 NIEUW.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Aandacht voor het koloniaal en slavernijverleden in Leidschendam-Voorburg". Het roept op tot het instellen van een werkgroep die het koloniale verleden van de gemeente onderzoekt. Dit omvat zichtbare en onzichtbare elementen in de publieke ruimte. De werkgroep moet aanbevelingen doen voor educatie en bewustwording, inclusief het organiseren van een jaarlijkse herdenking rond Keti Koti. De motie vraagt om financiering vanuit de Algemene Reserve en rapportage aan de Raad voor november 2024.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de stappen die moeten worden ondernomen. Het bevat duidelijke doelen en een tijdlijn voor rapportage.
Rol van de Raad:
De Raad moet de motie goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering ervan. Ze moeten ook de resultaten van de werkgroep beoordelen en beslissen over verdere stappen.
Politieke Keuzes:
De Raad moet beslissen of ze de voorgestelde werkgroep willen instellen en of ze de benodigde middelen uit de Algemene Reserve willen vrijmaken. Ze moeten ook bepalen hoe ze de aanbevelingen van de werkgroep willen implementeren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde acties kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De Raad moet beslissen of ze de motie aannemen en de voorgestelde acties goedkeuren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en experts in de werkgroep. Het stelt ook voor om scholen te betrekken bij de jaarlijkse herdenking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in deze motie, hoewel sociale duurzaamheid in termen van bewustwording en educatie wel relevant is.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om financiering uit de Algemene Reserve, maar specificeert niet de exacte kosten. Het is belangrijk dat de Raad inzicht krijgt in de financiële implicaties voordat ze een besluit nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Koloniaal verleden Slavernijverleden Bewustwording Herdenking Inventarisatie Dialoog Erkenning Immaterieel Erfgoed Contractarbeid WerkgroepVerfijning van de zoekopdracht:
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 35 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 78 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 231 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 89 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 127 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 131 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 507 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 181 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 201 w/m
S.D. van den Heuvel - VVD:
- 171 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 462 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 203 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 253 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 189 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 143 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 202 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 210 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 145 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 93 w/m
N.A. van Weers - GroenLinks:
- 212 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 61 w/m
J. Brokke - VVD:
- 639 w/m
J. Brokke - VVD:
- 82 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 236 w/m
J. Brokke - VVD:
- 34 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 206 w/m
E.R. van der Schaft - SP:
- 398 w/m
J. Brokke - VVD:
- 217 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 161 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 265 w/m
J. Brokke - VVD:
- 176 w/m
M.W. Vroom - Burgemeester:
- 271 w/m
W.E.J. Jorissen - D66:
- 75 w/m
J. Brokke - VVD:
- -
W.E.J. Jorissen - D66:
- 207 w/m
J. Brokke - VVD:
- 203 w/m
S.R. Paltansing - PvdA:
- 177 w/m
J. Brokke - VVD:
- 456 w/m
W.J.B.M. Rosbenders - GBLV:
- 134 w/m
J. Brokke - VVD:
- 75 w/m