27-11-2018 Raadsforum
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2.f Raadsvoorstel: Besluitvorming over gemeentelijke deelname aan stedenbanden (750) - 20:10
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om in te stemmen met het voorstel van het college om de gemeentelijke deelname aan stedenbanden met Hranice, Konstancin-Jeziorna en Temecula per 1 januari 2019 te beëindigen. Dit voorstel draagt bij aan een effectief en efficiënt werkende organisatie. Sinds 2011 is de subsidie aan de stichting Stedenbanden afgebouwd en is de ambtelijke ondersteuning beëindigd, waardoor de verantwoordelijkheid voor de stedenbanden bij de stichting en werkgroepen is komen te liggen. Er is sindsdien geen structureel budget meer voor stedenbanden in de begroting opgenomen, wat leidt tot onduidelijkheid over de gemeentelijke betrokkenheid. Het college stelt voor om de stedenbanden te beëindigen, aangezien ze door de tijdgeest als achterhaald worden beschouwd. Initiatieven vanuit burgers en organisaties kunnen nog steeds plaatsvinden, maar zonder gemeentelijke betrokkenheid. Eventuele verzoeken vanuit de stichting of samenleving worden via reguliere wegen behandeld.
-
750 Raadsvoorstel Besluitvorming over gemeentelijke deelname aan stedenbanden.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beëindiging gemeentelijke deelname aan stedenbanden
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de beëindiging van de gemeentelijke deelname aan stedenbanden per 1 januari 2019. Het college stelt voor om de stedenbanden met Hranice, Konstancin-Jeziorna en Temecula te beëindigen, gezien de afbouw van subsidies en ambtelijke ondersteuning sinds 2011. De raad wordt gevraagd in te stemmen met dit voorstel om duidelijkheid te scheppen over de gemeentelijke betrokkenheid. Er zijn drie opties overwogen: beëindigen, nieuw leven inblazen, of berusten in de huidige situatie. Het college adviseert beëindiging, waarbij toekomstige initiatieven via reguliere subsidieaanvragen kunnen worden behandeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, historische achtergrond en de drie mogelijke opties voor de toekomst van de stedenbanden. Er is echter weinig detail over de specifieke gevolgen voor betrokken partijen en de bredere impact op de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de voorgestelde beëindiging van de stedenbanden. Dit besluit is nodig om duidelijkheid te scheppen over de gemeentelijke betrokkenheid en om de beleidslijn te bevestigen die sinds 2011 is ingezet.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beëindigen van de stedenbanden, het nieuw leven inblazen ervan, of het berusten in de huidige situatie. Deze keuze heeft implicaties voor de gemeentelijke betrokkenheid en de manier waarop internationale relaties worden onderhouden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (beëindiging per 1 januari 2019), maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de impact op de gemeenschap en betrokken partijen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de beëindiging van de gemeentelijke deelname aan stedenbanden per 1 januari 2019, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat toekomstige initiatieven vanuit de samenleving via reguliere subsidieaanvragen kunnen worden behandeld, maar er is geen specifieke participatiestrategie opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om organisatorische en financiële overwegingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert een besparing doordat er geen specifiek budget of ambtelijke capaciteit meer wordt ingezet voor stedenbanden. Er is geen gedetailleerde financiële analyse opgenomen, maar de afwezigheid van een structureel budget sinds 2015 suggereert dat de financiële impact beperkt is. Eventuele toekomstige verzoeken worden via reguliere subsidieaanvragen behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbanden Subsidie Hranice Konstancin-Jeziorna Temecula Bezuinigingen Stichting Ambtelijke ondersteuning Begroting OnduidelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.e Buitengewone Algemene leden Vergadering (BALV) VNG op 30 november 2018 / motie Leidschendam-Voorburg. - 23:00
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2 BESLUITVORMENDE RAAD - 20:00
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:00
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.a.1 Spreekrecht burgers. - 20:00
Onbekende spreker
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
Agendapunt 2.c Lijst van Ingekomen stukken raadsforum 27 nov. 2018 - 20:10
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel: Vaststellen bestemmingsplan Parnashofweg 53 kavel IV (749). - 20:10
Groen licht voor nieuwbouw aan Parnashofweg: Unaniem akkoord in de raad
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor de bouw van een vrijstaande woning aan de Parnashofweg 53. Het plan, dat enkele aanpassingen bevat ten opzichte van eerdere plannen, werd zonder verdere discussie aangenomen.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Parnashofweg 53 kavel IV' in Leidschendam-Voorburg, dat de bouw van een vrijstaande woning op deze locatie mogelijk maakt. Het plan is gebaseerd op artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening en heeft de gebruikelijke inspraakprocedure doorlopen, waarbij één zienswijze met bezwaren is ontvangen. Deze bezwaren zijn behandeld in de zienswijzennota, die deel uitmaakt van het besluit. Het plan wijkt op enkele punten af van eerdere bestemmingsplannen, zoals de positionering en bouwhoogte van de woning, maar deze wijzigingen worden als acceptabel beschouwd vanwege veranderde woonwensen en technische eisen. Het voorstel draagt bij aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente. De economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan is voldoende onderbouwd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Parnashofweg 53 kavel IV'. Het plan beoogt de realisatie van een vrijstaande woning op het perceel Parnashofweg 53 kavel IV. Het bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er is één zienswijze ontvangen. De zienswijzennota behandelt deze zienswijze en bevat enkele ambtshalve wijzigingen. Het voorstel draagt bij aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente. Er is geen exploitatieplan nodig omdat het kostenverhaal via een anterieure overeenkomst is geregeld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke beschrijving van de procedure, de ontvangen zienswijze en de wijzigingen die zijn doorgevoerd. De zienswijzennota biedt inzicht in de behandeling van bezwaren.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor de vaststelling van het bestemmingsplan. Dit is een formele bevoegdheid die voortvloeit uit de Wet ruimtelijke ordening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de afwijkingen van de oorspronkelijke randvoorwaarden, zoals de bouwhoogte en situering van de woning. Er moet een balans worden gevonden tussen de woonwensen van burgers en de ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vast te stellen documenten. Het is tijdgebonden door de vermelde inzagetermijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de subjectieve beoordeling van de bouwhoogte kan discussie oproepen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de zienswijzennota vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat derden de gelegenheid hebben gehad om zienswijzen in te dienen. Er is één zienswijze ontvangen en behandeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel bijdraagt aan de doelstelling van een groene, duurzame woongemeente.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het kostenverhaal via een anterieure overeenkomst is geregeld. Dit betekent dat de kosten voor de ontwikkeling van het perceel al zijn gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Parnashofweg 53 kavel IV Zienswijzennota Vrijstaande woning Wro (Wet ruimtelijke ordening) Zienswijze Groene buffers Bouwhoogte Wijzigingsbevoegdheid Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.g Raadsvoorstel: Zienswijzeprocedure deelname MRDH aan coöperatieve vereniging NDOV-DOVA (766) - 20:10
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Unanieme Steun voor MRDH Deelname aan OV-Vereniging
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft unaniem ingestemd met het voorstel om geen zienswijze in te dienen over de deelname van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan de coöperatieve vereniging NDOV-DOVA. Deze beslissing ondersteunt de doelstellingen van een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente.
Samenvatting
Het raadsbesluit stelt voor om af te zien van het indienen van een zienswijze over de deelname van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan de coöperatieve vereniging NDOV-DOVA. Dit besluit wordt aan de gemeenteraad voorgelegd omdat het dagelijks bestuur van de MRDH heeft voorgesteld om deel te nemen aan deze vereniging, en volgens de gemeenschappelijke regeling moet dit voornemen ter zienswijze aan de gemeenteraad worden aangeboden. Het voorstel draagt bij aan het doel van een goed bereikbare en verkeersveilige gemeente. De MRDH is al lid van de samenwerkingsverbanden DOVA en NDOV, die zich richten op landelijke en grensoverschrijdende OV-vraagstukken. Deelname aan de coöperatieve vereniging verandert niets aan de bestaande afspraken over deelname, financiering en risico's, en heeft geen gevolgen voor Leidschendam-Voorburg. Daarom adviseert het college de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen. Bijlagen bij het voorstel bevatten verdere toelichting en juridische documenten.
-
766 Raadsvoorstel zienswijzeprocedure MRDH deelname coöperatieve vereniging NDOV-DOVA.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel zienswijzeprocedure deelname MRDH aan coöperatieve vereniging NDOV-DOVA." Het voorstel betreft het besluit van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om af te zien van het indienen van een zienswijze over de deelname van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) aan de coöperatieve vereniging NDOV-DOVA. De MRDH wil deelnemen aan deze vereniging om de samenwerking en kennisuitwisseling te verbeteren, wat bijdraagt aan een betere kwaliteit van het openbaar vervoer. De bestaande afspraken over deelname en financiering blijven ongewijzigd, en er zijn geen directe gevolgen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de context, de reden voor het besluit, de betrokken partijen, en de gevolgen van het besluit. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere toelichting.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen of zij een zienswijze willen indienen over de deelname van de MRDH aan de coöperatieve vereniging. Het college adviseert om dit niet te doen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het advies van het college volgen en afzien van een zienswijze, of dat zij toch een zienswijze willen indienen. Dit kan afhangen van hun visie op regionale samenwerking en openbaar vervoer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen grote inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het advies van het college volgen en afzien van het indienen van een zienswijze.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar verbeteringen in openbaar vervoer kunnen bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, aangezien de bestaande afspraken over financiering ongewijzigd blijven. Het voorstel geeft geen details over hoe eventuele kosten gedekt worden, maar impliceert dat er geen extra kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
MRDH Coöperatieve Vereniging DOVA NDOV Openbaar Vervoer Zienswijze Financiering Risico's Kennisuitwisseling Juridisch adviesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is niet expliciet genoemd, maar het betreft een voorstel voor de oprichting van een Coöperatieve Vereniging (CV) voor de structurele uitvoeringsprogramma’s NDOV en DOVA. Het voorstel beoogt de juridische vormgeving van deze programma’s te organiseren in een rechtspersoon, zodat de OV-autoriteiten voldoende sturing kunnen geven zonder aanbestedingsplicht. De voorkeur gaat uit naar een coöperatieve vereniging vanwege de flexibiliteit en de mogelijkheid tot inbesteding. Het doel is om de CV DOVA/NDOV voor eind 2018 op te richten en operationeel te maken per 1 januari 2019, met ruimte voor participatie van andere publiekrechtelijke organen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de juridische, organisatorische en financiële aspecten. Het bevat een afwegingskader en bespreekt de meerwaarde van de samenwerking.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, wat inhoudt dat zij de oprichting van de CV DOVA/NDOV moeten autoriseren en de juridische en financiële implicaties moeten overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de juridische vorm van de organisatie, de mate van betrokkenheid en zeggenschap, en de financiële risico’s die zij bereid zijn te nemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke doelen en een tijdlijn. Het is echter minder meetbaar en haalbaar zonder concrete prestatie-indicatoren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de oprichting van de CV DOVA/NDOV en de voorgestelde juridische structuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met betrokken partijen, maar het is onduidelijk in hoeverre er bredere publieke participatie is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel, hoewel het verbeteren van OV-data indirect kan bijdragen aan duurzamere mobiliteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat de leden van de coöperatie niet aansprakelijk zijn voor schulden, wat financiële risico’s beperkt. Er is echter geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven.
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel evaluatie raadsforum. - 20:10
Raadsforum Leidschendam-Voorburg onder de loep: Evaluatie moet duidelijkheid bieden
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg staat op het punt om het vergadermodel 'Raadsforum' grondig te evalueren. Dit model, dat in 2018 werd ingevoerd, heeft sindsdien voor gemengde reacties gezorgd. Een extern bureau zal de effectiviteit en impact van het model onderzoeken, met als doel de besluitvorming te verbeteren en burgerparticipatie te bevorderen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om het vergadermodel 'Raadsforum' te evalueren, dat in april 2018 werd ingevoerd als vervanging van het commissiemodel. Het nieuwe model, dat wekelijks plaatsvindt, werd als te druk ervaren, wat leidde tot een tussentijdse aanpassing naar een tweewekelijks schema. De evaluatie moet door een extern bureau worden uitgevoerd en richt zich op verschillende aspecten zoals de frequentie van vergaderingen, inspraak van inwoners, de rol van fractievertegenwoordigers, en de kwaliteit van het debat. De evaluatie moet ook beoordelen of het model leidt tot betere besluitvorming en of het voldoet aan de oorspronkelijke doelstellingen, zoals het bevorderen van burgerparticipatie en het verminderen van werkdrukverschillen tussen fracties. Het presidium heeft een plan van aanpak opgesteld en benadrukt het belang van gesprekken met betrokken partijen. De resultaten van de evaluatie kunnen leiden tot aanpassingen in het Reglement van Orde.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Evaluatie Raadsforum
Samenvatting: Het voorstel betreft de evaluatie van het vergadermodel 'Raadsforum' dat in april 2018 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is ingevoerd. Het model, dat wekelijkse vergaderingen omvatte, werd als te druk ervaren, wat leidde tot een aanpassing naar een tweewekelijks schema. De evaluatie, uitgevoerd door een extern bureau, moet inzicht geven in de effectiviteit van het model en de oorspronkelijke doelstellingen, zoals het bevorderen van burgerparticipatie en het verminderen van werkdrukverschillen tussen fracties. De evaluatie zal ook de structuur van de vergaderingen en de kwaliteit van het debat beoordelen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en evaluatiepunten. Het bevat echter geen gedetailleerd plan van aanpak voor de evaluatie, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het uitvoeren van de evaluatie en het eventueel aanpassen van het vergadermodel op basis van de uitkomsten. De raad speelt ook een rol in het beoordelen van de resultaten en het implementeren van eventuele veranderingen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het huidige vergadermodel voldoet aan de gestelde doelen en of aanpassingen nodig zijn. Dit omvat keuzes over de frequentie van vergaderingen, de rol van burgerparticipatie, en de balans tussen werkdruk en efficiëntie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er specifieke evaluatiepunten zijn, ontbreekt een tijdlijn voor de evaluatie en concrete meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een gedetailleerd plan van aanpak kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de evaluatie van het Raadsforum uit te laten voeren door een extern bureau en eventueel het vergadermodel aan te passen op basis van de evaluatieresultaten.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en stelt voor om de inspraak van inwoners en hun betrokkenheid bij de lokale politiek te evalueren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De kosten voor de evaluatie worden gedekt door de begroting van de gemeenteraad onder de post 'onderzoek'. Er is geen verdere financiële impact gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatie Raadsforum Vergadermodel Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming Extern bureau Inspraak inwoners Fractievertegenwoordigers StukkenstroomVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.h Raadsvoorstel: Eerste wijziging van de verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2019 (770). - 20:10
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg worstelt met hogere afvalstoffenheffing
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde fel over een voorstel om de afvalstoffenheffing te verhogen. De verhoging is een gevolg van een landelijke wetswijziging die de verbrandingsbelasting op afval verhoogt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een besluit te nemen over de eerste wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Afvalstoffenheffing 2019. Dit besluit is afhankelijk van de goedkeuring van de Eerste Kamer voor de wijziging van de Wet belastingen op milieugrondslag voor 2019. Door deze wetswijziging moet de gemeente een hogere verbrandingsbelasting op afval betalen, wat wordt doorberekend aan de inwoners via een aangepaste afvalstoffenheffing. Het doel van het voorstel is bij te dragen aan een economisch vitale gemeente door de tarieven kostendekkend te maken. De wijziging resulteert in een extra verhoging van de afvalstoffenheffing van € 5,04 voor eenpersoonshuishoudens en € 6,12 voor meerpersoonshuishoudens per jaar. Er is een kleine kans dat de Eerste Kamer de belastingverhoging niet goedkeurt, in welk geval de verhoging niet wordt doorgevoerd. Het besluit is voorbereid door wethouder Rouwendal en behandeld door R. Kaan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Eerste wijziging van de Verordening Afvalstoffenheffing 2019." Het voorstel betreft een aanpassing van de afvalstoffenheffing voor 2019, noodzakelijk door een wijziging in de Wet belastingen op milieugrondslag. Deze wet leidt tot een hogere verbrandingsbelasting op afval, die de gemeente moet doorberekenen aan de inwoners om kostendekkend te blijven. De raad wordt gevraagd om de verordening en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen, onder voorbehoud van instemming door de Eerste Kamer. De financiële impact voor huishoudens is beperkt, met een verhoging van €5,04 voor eenpersoonshuishoudens en €6,12 voor meerpersoonshuishoudens.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijziging, de financiële gevolgen en de voorwaardelijkheid van de instemming door de Eerste Kamer behandelt. Het bevat ook de relevante documenten en bijlagen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de aanpassing van de afvalstoffenheffing en de begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het doorberekenen van de hogere verbrandingsbelasting aan de inwoners. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de impact op de lasten voor burgers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de instemming van de Eerste Kamer. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de voorwaardelijkheid kan als onzekerheid worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening en de begrotingswijziging vast te stellen, onder de voorwaarde van instemming door de Eerste Kamer.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de wijziging voortkomt uit milieuwetgeving. Echter, het voorstel zelf richt zich voornamelijk op de financiële aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de afvalstoffenheffing met een totaal van €165.269. Het voorstel geeft aan dat deze verhoging nodig is voor kostendekkendheid, maar biedt geen specifieke dekking anders dan doorbelasting aan inwoners.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenheffing Verbrandingsbelasting Kostendekkendheid Begrotingswijziging Inwoners Tarieven Eerste Kamer Wet belastingen op milieugrondslag Economisch vitale gemeente AanslagenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.i Initiatiefvoorstel GroenLinks 'Slimme Stad' (730). - 20:10
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.j.1 Raadsvoorstel: Vlietvoorde Oplegging geheimhouding grondexploitatie 2018 (741). - 20:10
Geheimhouding Grondexploitatie Vlietvoorde: Gemeenteraad in Dubio
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde fel over het voorstel om de geheimhouding van de rapportage "Grondexploitatie Vlietvoorde 2018 – 2e herziening" te bekrachtigen. Het college vreest dat openbaarmaking de onderhandelingspositie van de gemeente kan schaden.
Samenvatting
Het college van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om voorlopige geheimhouding op te leggen op de rapportage "Grondexploitatie Vlietvoorde 2018 – 2e herziening". De gemeenteraad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen om te voorkomen dat de geheimhouding vervalt. Deze geheimhouding is opgelegd omdat openbaarmaking de financieel-economische positie van de gemeente kan schaden, vooral in onderhandelingen met toekomstige ontwikkelaars. Het voorstel ondersteunt het doel van een groene, duurzame woongemeente. De raad kan hierover in beslotenheid overleggen als daar behoefte aan is.
-
741 Raadsvoorstel Vlietvoorde geheimhouding grondexploitatie 2018-2 oktober 2018.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het raadsvoorstel "Vlietvoorde geheimhouding grondexploitatie 2018-2". Het college heeft besloten voorlopige geheimhouding op te leggen op de rapportage "Grondexploitatie Vlietvoorde 2018 – 2e herziening". De raad wordt gevraagd dit besluit te bekrachtigen om te voorkomen dat de geheimhouding vervalt. De rapportage bevat informatie die cruciaal is voor de financiële en economische positie van de gemeente en openbaarmaking kan de onderhandelingspositie van de gemeente schaden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de wettelijke vereisten en biedt voldoende informatie over de noodzaak van geheimhouding en de gevolgen van openbaarmaking.
Rol van de raad:
De raad moet het besluit van het college bekrachtigen om de geheimhouding te handhaven. Dit is een wettelijke bevoegdheid van de raad op basis van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van de financiële belangen van de gemeente door geheimhouding te bekrachtigen of het belang van transparantie en openbaarmaking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om bekrachtiging in de eerstvolgende raadsvergadering. Het is meetbaar in termen van de uitkomst (bekrachtiging of niet). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de voorlopige geheimhouding bekrachtigt om te voorkomen dat deze vervalt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een hoofddoel van de grondexploitatie, maar het voorstel zelf richt zich op financiële en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beschermt de financiële belangen van de gemeente door vertrouwelijke informatie geheim te houden. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, aangezien het voorstel zich richt op het behoud van geheimhouding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Vlietvoorde Geheimhouding Financieel/economisch belang Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuur Herziening 2018 Integrale gebiedsontwikkeling Openbaarmaking Onderhandelingspositie BekrachtigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.j.2 Raadsvoorstel: Grondexploitatie Vlietvoorde 2018 (739). - 20:10
Raad stemt unaniem in met herziening grondexploitatie Vlietvoorde
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met de tweede herziening van de grondexploitatie Vlietvoorde 2018. Deze herziening toont een verbeterd financieel resultaat en draagt bij aan de ontwikkeling van een groene, duurzame woongemeente.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft de vaststelling van de tweede herziening van de grondexploitatie Vlietvoorde 2018 en de bijbehorende infographic. De herziening laat een verbeterd financieel resultaat zien van circa € 1,7 miljoen ten opzichte van de eerste herziening, met een negatief eindresultaat van ongeveer € 4,2 miljoen. Hierdoor kan de verliesvoorziening worden verlaagd met € 1,651,994, wat ten gunste komt van de algemene reserve. De herziening is onderdeel van een afspraak om de grondexploitatie tweemaal per jaar te actualiseren en aan de raad voor te leggen. Het voorstel draagt bij aan het doel van een groene, duurzame woongemeente. De belangrijkste onzekerheid blijft de hoogte van de grondopbrengsten, waarbij de huidige inschattingen zijn gebaseerd op een 'low-case'-scenario van twee makelaars. De risicoanalyse toont een versmalde bandbreedte in het resultaat door het contracteren van deelgebieden aan een marktpartij. Deloitte heeft de herziening getoetst en beoordeeld als niet onaannemelijk, met enkele ondergeschikte aandachtspunten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Grondexploitatie Vlietvoorde 2018-2 oktober 2018". Het voorstel betreft de tweede herziening van de grondexploitatie voor het project Vlietvoorde. De herziening toont een verbeterd financieel resultaat ten opzichte van de eerste herziening, met een vermindering van de verliesvoorziening met € 1,7 miljoen. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De herziening houdt rekening met marktontwikkelingen en risicoanalyses, en is beoordeeld door Deloitte. De raad wordt gevraagd de herziening en bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde financiële analyses, risicoanalyses en externe toetsing door Deloitte. Het bevat ook een toelichting op de ontwikkelingen sinds de vorige herziening.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de geactualiseerde grondexploitatie en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Dit stelt de raad in staat om te sturen op het financiële resultaat van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verlaging van de verliesvoorziening en de toevoeging aan de algemene reserve. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van prioriteiten zoals financiële stabiliteit of investeringen in andere projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, met duidelijke financiële doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktinschattingen kan onzekerheden introduceren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de rapportage en infographic van de grondexploitatie vast te stellen en de verlaging van de verliesvoorziening goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een doel waaraan het voorstel bijdraagt, maar er zijn geen specifieke duurzame maatregelen of initiatieven beschreven.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft positieve financiële gevolgen door de verlaging van de verliesvoorziening met € 1,7 miljoen, wat ten gunste komt van de algemene reserve. De dekking van risico's wordt gewaarborgd door het algemene weerstandsvermogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Vlietvoorde Verliesvoorziening Algemene reserve Risicoanalyse Marktparameters Ruimtelijke uitnodiging Koop-, Ontwikkel- en Realisatieovereenkomst Externe toets Deloitte RisicoprofielVerfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 2.k Raadsvoorstel benoeming lid presidium. - 20:10
Strijd om Presidiumzetel in Leidschendam-Voorburg: Wie wordt de nieuwe stem?
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg staat voor een belangrijke beslissing: wie vult de openstaande positie in het presidium na het vertrek van de heer Van Rede (CDA)? Twee kandidaten zijn voorgedragen: de heer R. Van Duffelen namens het CDA en de heer W.F. Steutel namens GBLV. De keuze zal via een schriftelijke stemming worden gemaakt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een vacature voor een lid van het presidium na het ontslag van de heer Van Rede (CDA). Het presidium bestaat uit vijf leden en de raad benoemt deze leden. De CDA-fractie heeft de heer R. Van Duffelen voorgedragen, terwijl de GBLV-fractie de heer W.F. Steutel heeft voorgedragen. Er wordt voorgesteld om via een schriftelijke stemming een nieuw lid voor het presidium te benoemen.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel benoeming lid presidium." Het voorstel betreft de benoeming van een nieuw lid van het presidium van de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg, na het ontslag van de heer Van Rede (CDA). Het presidium bestaat uit vijf leden, en de raad is verantwoordelijk voor de benoeming van deze leden. De fractie CDA heeft de heer R. Van Duffelen voorgedragen, terwijl de fractie GBLV de heer W.F. Steutel heeft voorgedragen. Het voorstel is om via een schriftelijke stemming een nieuw lid te benoemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de benoeming van een nieuw lid van het presidium. Het vermeldt de aanleiding, de kandidaten, en de procedure voor de stemming.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een nieuw lid van het presidium te benoemen. Dit gebeurt door middel van een schriftelijke stemming, waarbij de raad moet kiezen tussen de voorgedragen kandidaten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de twee voorgedragen kandidaten, wat een politieke keuze inhoudt op basis van voorkeuren en mogelijk partijbelangen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van het voorstel. Er zijn geen duidelijke inconsequenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten welk van de twee voorgedragen kandidaten benoemd wordt als lid van het presidium.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne benoemingskwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat aannemelijk is gezien de aard van de benoeming. Eventuele kosten zouden waarschijnlijk binnen de reguliere budgetten van de raad vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Agendapunt 3.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 20:10
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
F.L.M. Duijn - CDA
J. Streefkerk - PvdA
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
Ph. van Veller - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
Agendapunt 3.d Raadsvoorstel: Conceptadvies ongelijkvloerse kruispunten N14 (765). - 22:15
Kruispunten N14: Gemeente Debatteert over Toekomstige Verkeersoplossingen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intens debat gevoerd over het voorstel voor de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14. Dit plan, onderdeel van de Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers, moet de verkeersdoorstroming verbeteren en de bereikbaarheid van de regio optimaliseren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het belang van de voorgestelde variant 8a benadrukt, die door Rijkswaterstaat is gepresenteerd. Deze variant belooft een vlotte verkeersafwikkeling en minder verkeershinder in woonwijken. Toch waren er zorgen over mogelijke sluiproutes en de impact op het lokale verkeer. "Niets doen is geen optie," stelde de heer Duin van de CDA-fractie. "Als we niets doen, dan zitten we dadelijk helemaal vast in deze gemeente."De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Eleveld, toonde zich positief over de voortgang van het project, maar uitte ook zorgen over de afwikkeling van het lokale verkeer en de ruimte die keerlussen innemen. "Het belang van een goed lokaal netwerk als ondersteuning voor de doorstroming in de tunnel moet nu dan toch ook wel bij Rijkswaterstaat zijn doorgedrongen," aldus Eleveld.
D66, bij monde van de heer Jorissen, benadrukte de noodzaak van snelle actie, maar wees ook op de uitdagingen die de verwachte bezoekersaantallen van de Mall of the Netherlands met zich mee zullen brengen. "Het is nu vaak al geen pretje om over de N14 te rijden, laat staan als er straks ook nog eens 22.000 auto's per dag bijkomen."
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door de heer Blokland, erkende dat variant 8a de beste optie lijkt, maar uitte zorgen over de bereikbaarheid van de Mall en het risico op sluipverkeer. "Het probleem is dat de bereikbaarheid van de Mall onvoldoende is meegenomen in het plan."
Gemeentebelangen, vertegenwoordigd door mevrouw Veluw, vroeg aandacht voor de zorgen van bewoners en de noodzaak om hen goed te informeren over de plannen. "Er zijn veel zorgen van bewoners die nog allemaal blijven liggen."
Wethouder van Eekelen erkende de zorgen en beloofde dat het lokale netwerk geen hinder mag ondervinden van de plannen. Ze kondigde aan dat er een nieuwe variant in ontwikkeling is die mogelijk beter tegemoetkomt aan de wensen van de inwoners. "We moeten hier wel mee naar de minister, want anders hebben we kans dat we de boot missen."
De discussie zal worden voortgezet, met een besluit dat naar verwachting op 11 december zal worden genomen. De wethouder beloofde dat er voor die tijd meer duidelijkheid zal zijn over de nieuwe variant en dat inwoners goed geïnformeerd zullen worden.
Samenvatting
Het raadsbesluit betreft een conceptadvies aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14, specifiek bij de Prins Bernhardlaan en de Van Steelaan. Dit voorstel is onderdeel van de Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers uit 2012. De gemeente Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd in te stemmen met de voorlopige voorkeursvariant 8a, die door Rijkswaterstaat is gepresenteerd. Deze variant biedt voordelen zoals een vlotte verkeersafwikkeling en beperkte omrijdbewegingen, wat verkeershinder in woonwijken vermindert en de bereikbaarheid van hulpdiensten en de Mall of The Netherlands optimaliseert. Hoewel de keerlussen en rotondes extra ruimte vereisen, wegen de voordelen zwaarder. Het besluit heeft nog geen financiële gevolgen, maar is cruciaal voor een vlotte voortgang van de planuitwerking.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Conceptadvies aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat inzake de ongelijkvloerse kruispunten op de N14". Het voorstel behelst het vaststellen van een advies aan de minister over de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14, specifiek bij de Prins Bernhardlaan en de Van Steelaan. Dit advies ondersteunt de voorlopige voorkeursvariant 8a, die voortkomt uit de Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers uit 2012. De variant beoogt een vlotte verkeersafwikkeling en minimale verkeershinder in omliggende woonwijken, met behoud van bereikbaarheid voor hulpdiensten en optimale ontsluiting van de Mall of The Netherlands.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, beschrijft de voordelen van de voorkeursvariant en geeft inzicht in de vervolgstappen. Echter, gedetailleerde financiële implicaties en een uitgebreide risicoanalyse ontbreken op dit moment.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het conceptadvies, waarmee zij een formeel standpunt inneemt dat de verdere planuitwerking ondersteunt. Dit is een belangrijke stap om vertraging in het proces te voorkomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorkeur geeft aan variant 8a en daarmee de voorgestelde verkeersoplossingen ondersteunt. Dit omvat het afwegen van de voordelen van verbeterde verkeersafwikkeling tegen de nadelen zoals extra ruimtegebruik door keerlussen en rotondes.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdspad voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn nog niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het conceptadvies aan de minister, waarmee zij de verdere uitwerking van variant 8a ondersteunt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een informatieavond van Rijkswaterstaat, wat wijst op enige mate van participatie. Verdere details over burgerparticipatie zijn echter niet gespecificeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op verkeersafwikkeling en bereikbaarheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft op dit moment geen directe financiële gevolgen. Financiële aspecten zullen pas relevant worden bij de keuze voor 'meekoppelkansen' in een later stadium. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
N14 Ongelijkvloerse kruispunten Rijkswaterstaat Voorlopige voorkeursvariant 8a Rijksstructuurvisie A4 Passage Poorten en Inprikkers Verkeersafwikkeling Prins Bernhardlaan Van Steelaan Verkeersveiligheid Mall of The NetherlandsVerfijning van de zoekopdracht:
F.L.M. Duijn - CDA
J. Streefkerk - PvdA
F.L.M. Duijn - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
W.E.J. Jorissen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.E.J. Jorissen - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
M. Velu - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
M. Velu - GBLV
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
00:47:16 - 00:53:42 - 01:01:59 - 01:05:10 - 01:05:51 - 01:06:13 - 01:06:42 - 01:07:43 - 01:08:43 - 01:08:46 - 01:09:55 - 01:14:10 - 01:15:41 - 01:16:34 - 01:18:05 - 01:19:21 - 01:20:31 - 01:21:08 - 01:21:35 - 01:21:46 - 01:22:05 - 01:22:44 - 01:30:48 - 01:31:06 - 01:31:17 - 01:32:58 - 01:33:21 - 01:33:41 - 01:34:15 - 01:35:28
Nadine Stemerdink - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
Agendapunt 3.b Raadsvoorstel: Vaststellen re-integratie- en participatiebeleid 2019-2022 (764) - 20:15
Nieuw Re-integratiebeleid Leidschendam-Voorburg: Focus op Maatwerk en Menselijke Benadering
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuw re-integratie- en participatiebeleid voor 2019-2022 besproken. Het beleid, dat de deelname van inwoners aan de arbeidsmarkt en maatschappij moet bevorderen, richt zich op maatwerk voor verschillende doelgroepen. Tijdens het debat kwamen zowel lof als zorgen naar voren over de uitvoering en de menselijke benadering van het beleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg werd het nieuwe re-integratie- en participatiebeleid gepresenteerd, dat zich richt op het bevorderen van de arbeidsmarktdeelname van inwoners. Het beleid onderscheidt twee hoofdtrajecten: re-integratie naar regulier werk voor inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt, en maatschappelijke participatie voor degenen met een grotere afstand. Het doel is om het bijstandsbestand te verkleinen, wat financiële voordelen kan opleveren.Tijdens het debat spraken raadsleden hun steun uit voor de focus op maatwerk en de specifieke aandacht voor doelgroepen zoals vijftigplussers, jongere werklozen en statushouders. "Niemand wil aan de kant staan," benadrukte een raadslid, dat blij was met de doorontwikkeling van het oude beleid. Er was echter ook bezorgdheid over de nadruk op financiële aspecten. "Ik zie de focus op de euro's toch wel doorsijpelen," merkte een ander raadslid op.
GroenLinks uitte zorgen over de bejegening van cliënten door de gemeente. "Mensen die geen uitzicht hebben op betaald werk moeten we niet opjagen, maar helpen om een bijdrage te leveren aan de samenleving," stelde een raadslid. GroenLinks diende moties in om de bejegening te verbeteren en stelde voor om de lokale ombudsman een onderzoek te laten doen naar de ervaringen van cliënten met de gemeente.
Het CDA toonde zich redelijk tevreden met het plan, maar pleitte voor extra contactmomenten en een aandachtsfunctionaris voor cliënten. "Inwoners van onze mooie gemeente zijn trotse mensen die graag willen deelnemen aan onze maatschappij," aldus een CDA-raadslid.
De VVD uitte kritiek op het gebrek aan urgentie in het plan. "Het straalt niet de urgentie uit om mensen aan het werk te krijgen en het miljoenentekort te bestrijden," stelde een VVD-raadslid. Er werd gepleit voor meer concrete acties en een snellere uitvoering van het beleid.
D66 en de Partij van de Arbeid benadrukten het belang van een menselijke benadering en vroegen om zorgvuldige communicatie met cliënten. "Het gaat erom dat mensen kunnen meedoen in onze samenleving," aldus een PvdA-raadslid.
Wethouder Stemerdink verdedigde het beleid als ambitieus en benadrukte dat er al hard wordt gewerkt om mensen aan het werk te helpen. "We hebben deze aanpak nodig om ook in de komende jaren die focus aan te brengen," stelde de wethouder. Ze gaf aan open te staan voor de moties van GroenLinks en beloofde jaarlijks de voortgang te monitoren.
Het debat maakte duidelijk dat er brede steun is voor het nieuwe beleid, maar ook dat er aandachtspunten zijn die de komende jaren nauwlettend gevolgd zullen worden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het vaststellen van het re-integratie- en participatiebeleid voor de periode 2019-2022, evenals de bijbehorende Re-integratieverordening Participatiewet. Dit nieuwe beleid volgt op het aflopen van eerdere plannen en is ontwikkeld om de deelname van inwoners aan de arbeidsmarkt en maatschappij te bevorderen. Het beleid richt zich op twee hoofdtrajecten: re-integratie naar regulier werk voor inwoners met een korte afstand tot de arbeidsmarkt, en maatschappelijke participatie voor degenen met een grotere afstand. Het beleid ondersteunt de doelen van het Sociaal Kompas en het coalitieakkoord, en streeft naar een reductie van het bijstandsbestand, wat financiële voordelen kan opleveren. Het beleid wordt jaarlijks geëvalueerd en er is aandacht voor samenwerking met andere arbeidsmarktregio’s. De Re-integratieverordening moet worden aangepast om het nieuwe beleid te ondersteunen.
-
764 Raadsvoorstel Vaststellen re-integratie- en participatiebeleid 2019-2022.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen re-integratie- en participatiebeleid 2019-2022". Het doel is om nieuw beleid vast te stellen dat de re-integratie en participatie van inwoners in Leidschendam-Voorburg bevordert. Het beleid richt zich op het begeleiden van inwoners naar werk of maatschappelijke participatie, met speciale aandacht voor maatwerk en specifieke doelgroepen zoals statushouders, 50-plussers en jongeren. Het beleid beoogt ook een reductie van het bijstandsbestand en een vermindering van het tekort op de BUIG-uitgaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de doelen, de context en de financiële implicaties. Het bevat ook bijlagen met advies en reacties van de Participatieraad, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet het re-integratie- en participatiebeleid 2019-2022 en de bijbehorende verordening vaststellen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en monitoren van de uitvoering van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en aandacht voor specifieke doelgroepen binnen het beleid. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met andere arbeidsmarktregio’s.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en verwachte resultaten. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de afhankelijkheid van exogene factoren kan de realisatie van doelen beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het re-integratie- en participatiebeleid 2019-2022 en de Re-integratieverordening Participatiewet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van maatschappelijke partners in de begeleiding van inwoners naar participatie en werk. Er is ook advies ingewonnen van de Participatieraad, wat participatie in de beleidsvorming aantoont.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het bevorderen van werk en participatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met een verwachte reductie van het bijstandsbestand en een vermindering van het tekort op de BUIG-uitgaven. Er wordt aangegeven dat de besparingen deels gedekt worden door een vangnetuitkering en een daling van het eigen risico. De financiële effecten worden jaarlijks geëvalueerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Re-integratie- en participatiebeleid Participatiewet Sociaal Kompas BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten) Coalitieakkoord Arbeidsmarkt Ontwikkelroutes Maatschappelijke participatie Tekortreductie EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
motie GroenLinks inzake Bejegening cliënten WI - onderzoek naar opheffing van splitsing consulent Werk en Inkomen.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Th.J. Visser - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Th.J. Visser - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
Ph. van Veller - VVD
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Th.J. Visser - CDA
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
Nadine Stemerdink - PvdA
J.J. van Maldegem - D66
Nadine Stemerdink - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
Nadine Stemerdink - PvdA
Ph. van Veller - VVD
Nadine Stemerdink - PvdA
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Nadine Stemerdink - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Nadine Stemerdink - PvdA
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Ph. van Veller - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
K. Tigelaar - Burgemeester
01:36:53 - 01:41:11 - 01:45:33 - 01:45:40 - 01:46:16 - 01:47:29 - 01:50:43 - 01:50:49 - 01:50:58 - 01:52:29 - 01:54:25 - 01:56:26 - 01:56:47 - 02:02:01 - 02:03:33 - 02:07:09 - 02:11:48 - 02:14:01 - 02:15:43 - 02:22:53 - 02:24:04 - 02:25:43 - 02:26:07 - 02:29:46 - 02:30:15 - 02:30:17 - 02:30:29 - 02:30:50 - 02:37:50 - 02:38:37 - 02:38:58 - 02:39:30 - 02:40:04
C. Verschoor - CU-SGP
P.F. Rozenberg - GBLV
Agendapunt 3.c Raadsvoorstel: Vaststellen Minimabeleid 2019-2022 (744) - 21:15
"Minimabeleid Leidschendam-Voorburg: Maatwerk en Preventie Centraal"
De gemeente Leidschendam-Voorburg heeft een nieuw minimabeleid voor 2019-2022 voorgesteld. Het beleid, dat is ontwikkeld op basis van diverse onderzoeken en landelijke ontwikkelingen, richt zich op het voorkomen van armoede en het bevorderen van financiële stabiliteit. Speciale aandacht gaat uit naar kindgericht armoedebeleid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het nieuwe minimabeleid uitvoerig besproken. De fracties benadrukten het belang van maatwerk en preventie om armoede effectief aan te pakken. "Een gedegen minimabeleid komt niet in plaats van een regulier inkomen," stelde een raadslid. "Het biedt hooguit enig soelaas voor mensen die van een minimum moeten rondkomen."Het CDA pleitte voor een sterk preventiebeleid en samenwerking met organisaties zoals woningbouwverenigingen om oplopende schulden te voorkomen. "Voorkomen is beter dan genezen," aldus de fractie.
GroenLinks legde de nadruk op het feit dat armoede iedereen kan overkomen. "Het kan ons allemaal gebeuren," waarschuwde een raadslid. De partij was blij met de voortzetting van het kindgericht armoedebeleid, maar uitte zorgen over de bevriezing van de communicatie over minimaregelingen.
De VVD benadrukte het belang van integratie en participatie als onderdeel van het minimabeleid. "Werken moet lonen," stelde de fractie, die pleitte voor een integrale benadering van minimabeleid en participatiebeleid.
De Partij van de Arbeid was positief over de insteek van het nieuwe beleid, maar waarschuwde dat herverdeling van middelen niet mag leiden tot verdringing van bepaalde groepen. "Iedereen moet kunnen meedoen," benadrukte de partij.
De wethouder reageerde op de vragen en opmerkingen van de raadsleden en benadrukte dat het beleid flexibel genoeg is om in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. "We moeten ongelijke gevallen ongelijk behandelen," stelde de wethouder.
Het debat maakte duidelijk dat er brede steun is voor het nieuwe minimabeleid, maar ook dat er aandachtspunten zijn die de komende jaren nauwlettend gevolgd zullen worden. De gemeente zet in op maatwerk en preventie om armoede effectief te bestrijden en financiële zelfredzaamheid te bevorderen.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg stelt een nieuw minimabeleid voor de periode 2019-2022 vast, aangezien het huidige beleid afloopt. Dit nieuwe beleid is ontwikkeld op basis van diverse onderzoeken en landelijke ontwikkelingen, met als doel meer maatwerk te bieden aan doelgroepen die moeite hebben om rond te komen. Het beleid richt zich op het voorkomen van armoede en het bevorderen van financiële stabiliteit, met speciale aandacht voor kindgericht armoedebeleid. Er worden enkele regelingen aangepast en geïntensiveerd, zoals de school-, sport- en cultuurkosten voor oudere kinderen, en de individuele inkomenstoeslag wordt herzien. Het beleid draagt bij aan de doelstellingen van de gemeente om inwoners financieel zelfredzaam te maken. Er zijn risico's verbonden aan mogelijke toekomstige wetswijzigingen en landelijke ontwikkelingen. Het budget voor 2019 is vastgesteld en past binnen de beschikbare middelen, hoewel er op lange termijn onzekerheden zijn over de toereikendheid van het budget.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Minimabeleid 2019-2022
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen minimabeleid 2019-2022". Het voorstel beoogt het minimabeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg voor de periode 2019-2022 vast te stellen. Het huidige beleid loopt af, en het nieuwe beleid richt zich op het verbeteren van de financiële situatie van huishoudens die moeite hebben om rond te komen. Er wordt meer maatwerk geboden, met specifieke aandacht voor doelgroepen zoals paren met oudere kinderen en alleenstaanden onder de pensioengerechtigde leeftijd. Het beleid omvat aanpassingen in regelingen zoals de individuele inkomenstoeslag en bijzondere bijstand, en streeft naar een betere verdeling van middelen om armoede te verminderen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een uitgebreide analyse van de huidige situatie, inclusief statistieken en aanbevelingen van het NIBUD. Er zijn echter enkele onzekerheden over de toekomstige financiële dekking.
Rol van de Raad:
De raad moet het minimabeleid en de bijbehorende verordening vaststellen. Dit is een belangrijke stap in het gemeentelijk armoedebeleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en prioriteiten binnen het minimabeleid. Dit omvat keuzes over welke doelgroepen extra ondersteuning krijgen en hoe middelen worden herverdeeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn onzekerheden over de financiële dekking op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de effectiviteit van de maatregelen moet worden gemonitord.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het minimabeleid 2019-2022 en de verordening individuele inkomenstoeslag vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met de Missing Chapter Foundation voor kind-inclusie, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, dat zich voornamelijk richt op financiële stabiliteit en armoedebestrijding.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een begroot budget voor 2019. Er is echter onzekerheid over de dekking op lange termijn, afhankelijk van externe factoren zoals wetgeving en economische ontwikkelingen. Het voorstel bevat een lichte budgetverschuiving om de gewenste effecten te bereiken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid 2019-2022 Armoede NIBUD Doelgroepen Bijzondere bijstand Individuele inkomenstoeslag Kindgericht armoedebeleid Participatie AOW-gerechtigd BewindvoeringskostenVerfijning van de zoekopdracht:
M. Velu - GBLV
Th.J. Visser - CDA
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
C.W.P.G. van der wal - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
J.J. van Maldegem - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
Onbekende spreker
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
Th.J. Visser - CDA
Nadine Stemerdink - PvdA
Onbekende spreker
K. Tigelaar - Burgemeester
Onbekende spreker
Nadine Stemerdink - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
Nadine Stemerdink - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Nadine Stemerdink - PvdA
J.J. van Maldegem - D66
Nadine Stemerdink - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
C. Verschoor - CU-SGP
M. Velu - GBLV
C.W.P.G. van der wal - VVD
Agendapunt 3.f Raadsvoorstel: Aanpak afvalsituatie (709). - 23:30
Groen Licht voor Afvalbeleid Leidschendam-Voorburg: Een Miljoen Euro voor Duurzaamheid
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde fel over een nieuw afvalbeleid dat de gemeente groener en duurzamer moet maken. Het voorstel, dat een kostenplaatje van ruim een miljoen euro heeft, stuitte op weerstand van verschillende fracties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een poging om de afvalsituatie in Leidschendam-Voorburg te verbeteren, presenteerde het college een pakket maatregelen dat onder meer wekelijks inzamelen van restafval en verbeterde milieustraatfaciliteiten omvat. Het doel is om de gemeente groener en duurzamer te maken zonder de kosten door te belasten aan de inwoners via de afvalstoffenheffing.De discussie begon met D66, die zich kritisch uitliet over het voorstel. "We moeten eerst evalueren alvorens een besluit te nemen," stelde de heer Van Dolen van D66. Hij benadrukte dat de kosten van de gemeente uiteindelijk ook de kosten van de inwoners zijn en pleitte voor een aanpak die gedrag stimuleert in plaats van alleen te handhaven.
GroenLinks sloot zich aan bij de kritiek van D66. Mevrouw Van der Gronde vroeg zich af waarom er een miljoen euro aan 'zakgeld' werd gegeven aan de VVD, terwijl dat geld volgens haar beter geïnvesteerd kon worden in sociale voorzieningen. "Een peperdure rechtse hobby," noemde ze het wekelijks ophalen van afval.
De Partij van de Arbeid verdedigde het compromis dat binnen de coalitie was gesloten. "Een compromis is altijd een weerslag van hoeveel je hebt kunnen inbrengen," aldus de heer Streefkerk van de PvdA. Hij benadrukte dat er ook concrete maatregelen voor duurzaamheid en sociale minima in het coalitieakkoord staan.
Gemeentebelangen uitte zorgen over de financiële gevolgen van het voorstel. De heer Roosenberg noemde het beleid van het college "flinterdun" en vroeg zich af of het wekelijks inzamelen van restafval daadwerkelijk zou bijdragen aan het verminderen van grofvuil naast ondergrondse containers.
Wethouder Van Eekelen verdedigde het voorstel door te stellen dat het serviceniveau voor inwoners wordt verhoogd en dat het beleid uiteindelijk zal bijdragen aan het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen. "We moeten naar 100 kg restafval per inwoner in 2030," benadrukte ze.
De discussie over de afvalstoffenheffing werd afgesloten door wethouder Rouwendal, die uitlegde dat de verhoging van de heffing gebaseerd is op de begroting van Avalex. "We doen niks bijzonders," stelde hij gerust.
Het debat zal op 11 december worden voortgezet, wanneer de gemeenteraad een definitief besluit zal nemen over het afvalbeleid en de bijbehorende afvalstoffenheffing. Het belooft een spannende vergadering te worden, waarin de verschillende fracties hun standpunten verder zullen uitdiepen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een pakket maatregelen om de afvalsituatie in de gemeente Leidschendam-Voorburg aan te pakken. Het college heeft een gedetailleerde aanpak voorgesteld, die voortbouwt op eerdere wijzigingen in het afvalbeleid. Het doel is om de gemeente groener en duurzamer te maken. De voorgestelde maatregelen omvatten onder andere het wekelijks inzamelen van restafval, het temporiseren van Het Nieuwe Inzamelen (HNI), en het verbeteren van de milieustraatfaciliteiten. Ook worden er preventieve maatregelen genomen, zoals communicatiecampagnes en een pilot met opgefleurde milieuparkjes. Het college streeft naar een vermindering van restafval en een efficiëntere afvalinzameling, met betrokkenheid van de inwoners. De totale kosten voor de maatregelen bedragen € 1.087.081, waarvoor in de programmabegroting 2019-2022 een bedrag van € 1.330.000 wordt voorgesteld, zonder deze kosten door te belasten aan de inwoners via de afvalstoffenheffing.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanpak afvalsituatie in Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel Aanpak afvalsituatie". Het richt zich op het verbeteren van de afvalsituatie in Leidschendam-Voorburg door een reeks maatregelen. Deze omvatten wekelijkse afvalinzameling, het temporiseren van Het Nieuwe Inzamelen (HNI), verbeteringen aan de milieustraat, en preventieve maatregelen tegen illegale afvaldumping. Het doel is om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren, restafval te verminderen en een efficiëntere afvalinzameling te realiseren. Het voorstel benadrukt ook de noodzaak van gedragsverandering bij inwoners en samenwerking met Avalex en andere gemeenten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de huidige problemen, voorgestelde maatregelen, financiële implicaties en een visie voor de lange termijn. Echter, de details over de implementatie van sommige maatregelen, zoals de enquête in Voorburg-Noord, zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorgestelde pakket maatregelen. Hun rol is om het beleid te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van wekelijkse afvalinzameling versus kostenbesparing en milieudoelstellingen. Ook moeten ze keuzes maken over de mate van handhaving en preventieve maatregelen tegen illegale afvaldumping.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke maatregelen en tijdlijnen, maar sommige doelen, zoals gedragsverandering, zijn moeilijk meetbaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van sommige maatregelen, zoals de opgefleurde milieuparkjes, is nog onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het voorgestelde pakket maatregelen en de bijbehorende financiële investeringen.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie door inwoners en stelt voor om hen te betrekken bij maatwerkoplossingen per wijk. Er wordt ook een enquête voorgesteld om de oorzaken van afvalproblemen te begrijpen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel bijdraagt aan een groene, duurzame woongemeente door afvalscheiding en vermindering van restafval te bevorderen.
Financiële gevolgen:
De totale kosten van de maatregelen bedragen €1.087.081. Het college stelt voor om deze kosten niet via de afvalstoffenheffing door te belasten aan inwoners, maar te dekken uit een beschikbaar gesteld bedrag van €1.330.000 in de programmabegroting 2019-2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalbeleid Avalex Afvalinzameling Restafval Grofvuil Het Nieuwe Inzamelen (HNI) Milieustraat Clean Team Preventieve maatregelen NascheidingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
amendement GroenLinks D66 GBLV aanpak afval - doel jaarlijks 10 procent vermindering restafval.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
J.W. Rouwendal - CU-SGP
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
J. Streefkerk - PvdA
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
C.L.A.M. van der Gronde - GroenLinks
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
Onbekende spreker
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
A.J.W. van Eekelen - VVD
P.F. Rozenberg - GBLV
A.J.W. van Eekelen - VVD
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.F. Rozenberg - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
J.W. Rouwendal - CU-SGP
W.F. Steutel - GBLV
K. Tigelaar - Burgemeester
P.J. van Dolen - D66
J.W. Rouwendal - CU-SGP
K. Tigelaar - Burgemeester
03:29:35 - 03:34:51 - 03:37:32 - 03:38:10 - 03:38:22 - 03:38:53 - 03:39:44 - 03:40:01 - 03:47:40 - 03:48:51 - 03:49:22 - 03:49:30 - 03:49:53 - 03:50:17 - 03:50:41 - 03:51:22 - 03:51:51 - 03:52:19 - 03:52:52 - 03:54:43 - 03:54:47 - 03:55:04 - 03:55:24 - 03:55:47 - 03:56:15 - 03:57:50 - 03:57:53 - 03:58:14 - 03:58:38