23-11-2017 Commissie Maatschappelijke Activiteiten
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 11.a Raadsvoorstel: Kulturhus, bekrachtigen geheimhouding DBFMO-contract en geactualiseerde stichtingskostenberekening (2008034). - 21:00
-
Raadsvoorstel Kulturhus, bekrachtigen geheimhouding DBFMO-contract en geactualiseerde stichtingskostenberekening.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bekrachtigen geheimhouding DBFMO-contract en geactualiseerde stichtingskostenberekening voor het Kulturhus.
Samenvatting: Het voorstel betreft de bekrachtiging van de geheimhouding van het DBFMO-contract en de geactualiseerde stichtingskostenberekening voor het Kulturhus in Leidschendam-Voorburg. Het contract en de kostenberekening bevatten vertrouwelijke bedrijfs- en fabricagegegevens van Slim Scholen Bouwen, die essentieel zijn voor de exploitatie en financiering van het Kulturhus. Openbaarmaking zou de onderhandelingspositie van de gemeente schaden en onevenredige bevoordeling van contractpartijen veroorzaken. Het college vraagt de raad om deze geheimhouding te bekrachtigen om de financiële en economische belangen van de gemeente te beschermen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het biedt een duidelijke uitleg over waarom geheimhouding noodzakelijk is en verwijst naar de relevante wettelijke bepalingen.
Rol van de Raad
De raad moet de voorlopige geheimhouding bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is om de vertrouwelijkheid van de documenten te waarborgen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belang van geheimhouding zwaarder laten wegen dan het belang van transparantie. Dit is een afweging tussen financiële/economische belangen en openbaarheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het vraagt om bekrachtiging in de eerstvolgende raadsvergadering. Het is echter niet meetbaar of haalbaar in termen van concrete uitkomsten, omdat het vooral een juridische en procedurele kwestie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de geheimhouding van het DBFMO-contract en de stichtingskostenberekening te bekrachtigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de documenten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het beschermt de financiële belangen van de gemeente door de geheimhouding van gevoelige informatie. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten worden gedekt, omdat het voorstel zich richt op de bescherming van bestaande financiële afspraken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kulturhus Geheimhouding DBFMO-contract Stichtingskostenberekening Slim Scholen Bouwen Exploitatie Financiering Marktpartijen Gemeentewet Wet openbaarheid van bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 1 Opening, mededelingen en vaststelling agenda. - 19:30
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
Agendapunt 2 Spreekrecht burgers (maximaal 30 minuten). - 19:35
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
S.L.A. van de Griendt - D66
Onbekende spreker
S.L.A. van de Griendt - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
H. Knoester - PvdA
J.G. Bijl - Waarnemend burgemeester
A.J. Kranenburg - CDA
P.J. van Dolen - D66
Agendapunt 4 HAMERSTUK: Besluitenlijst van de openbare vergadering commissie MA d.d. 12 okt. 2017 (1991055). - 20:00
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
Agendapunt 6 HAMERSTUK: Terugkoppelingen werkgroepen. - 20:00
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
Agendapunt 7 HAMERSTUK: Terugkoppeling gemeenschappelijke regelingen. - 20:00
A.P. Paardekooper - CDA
A.P. Paardekooper - CDA
Agendapunt 8 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: Vaststellen concept verordening Participatieraad Leidschendam-Voorburg (1977811). - 20:00
-
Raadsvoorstel Vaststellen concept verordening Participatieraad Leidschendam-Voorburg.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen concept verordening Participatieraad Leidschendam-Voorburg
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de Participatieraad Leidschendam-Voorburg. Deze raad speelt een cruciale rol in het afstemmen van gemeentelijk beleid op de behoeften en wensen van de inwoners, vooral in het kader van maatschappelijke ondersteuning, werk, inkomen, jeugd en zorg. De huidige verordening stamt uit 2010 en is verouderd door de invoering van nieuwe wetten zoals de WMO 2015, Jeugdwet en Participatiewet. De nieuwe verordening is in samenwerking met de Participatieraad opgesteld en bevat technische aanpassingen en bepalingen over disfunctioneren van leden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de nieuwe verordening uitlegt, de belangrijkste wijzigingen opsomt en de wettelijke kaders benoemt. Het biedt echter weinig detail over de specifieke inhoudelijke veranderingen en de impact daarvan op de werking van de Participatieraad.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de conceptverordening vast te stellen. Dit houdt in dat de raad de wijzigingen moet beoordelen en goedkeuren, zodat de verordening in werking kan treden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen voldoende zijn om de Participatieraad effectief te laten functioneren binnen de nieuwe wettelijke kaders. Er moet ook worden overwogen of de samenstelling en afspiegeling van de raad representatief genoeg zijn voor de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifiek en realistisch is, ontbreken meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aangepaste conceptverordening vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Het voorstel benadrukt de rol van de Participatieraad in het bevorderen van burgerparticipatie en inspraak, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie in de toekomst verder wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van de verordening, zoals aangegeven in het voorstel. Er wordt ook geen dekking voor eventuele kosten besproken, aangezien deze niet van toepassing zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatieraad Verordening WMO 2015 Jeugdwet Participatiewet Maatschappelijke ondersteuning Sociale Zaken Adviesraden Inspraak BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 HAMERSTUK: Raadsvoorstel: vaststellen wijziging van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 (1991631). - 20:00
-
Raadsvoorstel De wijziging van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 vaststellen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "De wijziging van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 vaststellen". Het voorstel betreft het aanpassen van de verordening om de meerkostenregeling te wijzigen. De gemeente heeft besloten de forfaitaire vergoeding van €200 voor meerkosten af te schaffen per 1 januari 2018, omdat inwoners nu op andere manieren worden gecompenseerd. Dit omvat het afschaffen van de eigen bijdrage voor Begeleiding en het verlagen van het marginale tarief. De wijzigingen zijn ook bedoeld om de verordening te verduidelijken en af te stemmen op recente jurisprudentie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld en de redenen daarvoor. Het bevat zowel inhoudelijke als tekstuele aanpassingen en biedt een overzicht van de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het gewijzigde concept van de verordening vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het afschaffen van de meerkostenregeling en de voorgestelde wijzigingen in de verordening. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de ondersteuning van inwoners met lagere inkomens.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden met een implementatiedatum van 1 januari 2018. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verordening.
Participatie:
De Participatieraad Leidschendam-Voorburg is betrokken geweest bij de gewijzigde invulling van de meerkostenregeling, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de vaststelling van de verordening, aangezien de middelen al zijn herbestemd voor collectieve maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Meerkostenregeling Eigen bijdrage Wmo voorzieningen Collectieve maatregelen Jurisprudentie Kostprijs Participatieraad Communicatie Financieel risicoVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Agendapunt 10 Raadsbrief: Inhuizing rugby op Sportpark Westvliet (1987871). Raadsbrief: tijdelijke huisvesting Voorburgse Rugbyclub bij de Star (2003775). - 20:00
Voorburgse Rugby Club zoekt tijdelijk onderdak op sportpark De Star
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over de tijdelijke huisvesting van de Voorburgse Rugby Club (VRC) op sportpark De Star. Het voorstel, dat een aanzienlijke financiële investering vereist, verdeelde de meningen onder de raadsleden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de VRC tijdelijk te huisvesten op sportpark De Star. Dit zou gebeuren totdat het bestemmingsplan voor woningbouw onherroepelijk is. De verhuizing naar sportpark Westvliet is al voorzien van een budget van €60.000, maar voor de tijdelijke locatie op De Star is een aanvullend budget van €140.500 nodig, exclusief jaarlijkse onderhoudskosten van €18.000. Het veld op De Star is echter niet groot genoeg voor een officieel rugbyveld, waardoor dispensatie van de rugbybond vereist is.De heer Brokken van de VVD opende het debat met lof voor de snelle totstandkoming van de raadsbrief. "Het enige wat het nog vergt is een forse investering," merkte hij op, terwijl hij de wethouder vroeg om verduidelijking over enkele openstaande punten.
De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Blokland, benadrukte het belang van sport voor kinderen en was positief over de tijdelijke oplossing, ondanks de hoge kosten. "Sport voor kinderen mag wat kosten," aldus Blokland.
De heer Steutel uitte namens zijn fractie zorgen over de financiële consequenties van de tijdelijke oplossing. "Het roept bij onze fractie toch wel grote vragen op," zei hij, terwijl hij aangaf de raadsbrief te willen volgen, mits er een goede evaluatie plaatsvindt.
GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Van Rossem, was minder enthousiast. "Het tijdelijkheid ervan biedt volgens mij alleen maar teleurstellingen," stelde hij, wijzend op de hoge kosten en de tijdelijke aard van de oplossing.
De wethouder, mevrouw Stemerdink, benadrukte de haast waarmee de raadsbrief was opgesteld en gaf aan open te staan voor verdere gesprekken met de rugbyclub. "Alle opties staan wat mij betreft open," verklaarde ze, terwijl ze de raad vroeg om duidelijkheid over de te volgen koers.
Uiteindelijk bleek een meerderheid van de raad voorstander van de tijdelijke huisvesting op De Star, ondanks de financiële uitdagingen. De wethouder kreeg de opdracht om verder te gaan met de plannen en in gesprek te blijven met de betrokken partijen. Het debat onderstreepte de complexiteit van het vinden van een geschikte locatie voor de VRC, waarbij zowel financiële als ruimtelijke beperkingen een rol spelen.
Samenvatting
De raadsbrief van de gemeente Leidschendam-Voorburg bespreekt de tijdelijke huisvesting van de Voorburgse Rugby Club (VRC) op sportpark De Star. De fracties VVD, CDA en Hohage hebben het college gevraagd om te onderzoeken of VRC hier tijdelijk kan worden gehuisvest totdat het bestemmingsplan voor woningbouw onherroepelijk is. Er is € 60.000 gereserveerd voor de verhuizing naar sportpark Westvliet, maar er is een aanvullend budget van € 140.500 nodig voor de tijdelijke locatie op De Star, exclusief jaarlijkse onderhoudskosten van € 18.000. Het veld op De Star is niet groot genoeg voor een officieel rugbyveld, dus dispensatie van de rugbybond is vereist. Er zijn geen geschikte permanente locaties gevonden, en de zoektocht daarnaar zal langer duren. De raad wordt gevraagd om een uitspraak te doen over de tijdelijke huisvesting van VRC op De Star.
-
Aangenomen motie fracties VVD, CDA, Fractie Hohage Raad 31 okt. 2017 Ag.pnt. 14 Begroting 2018-2021 m.b.t. Huisvesting Voorburgseweg Rugbyclub (1995845)pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsbrief: Motie inzake tijdelijke huisvesting Voorburgse Rugbyclub bij de Star". Het voorstel onderzoekt de mogelijkheid om de Voorburgse Rugby Club (VRC) tijdelijk te huisvesten op sportpark De Star totdat het bestemmingsplan voor woningbouw onherroepelijk is. Er is €60.000 gereserveerd voor de verhuizing naar sportpark Westvliet, maar er is een aanvullend budget van €140.500 nodig voor de tijdelijke huisvesting. Er wordt ook gekeken naar een duurzame oplossing voor de huisvesting van VRC op alternatieve locaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het beschrijven van de huidige situatie, de financiële implicaties, en de benodigde stappen voor tijdelijke huisvesting. Echter, het biedt geen concrete oplossingen voor de lange termijn huisvesting van de VRC.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de tijdelijke huisvesting van de VRC op sportpark De Star en de bijbehorende financiële implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze het aanvullende budget van €140.500 willen goedkeuren voor de tijdelijke huisvesting en of ze prioriteit willen geven aan de tijdelijke oplossing ondanks de onzekerheid over een permanente locatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen duidelijke tijdlijn is voor de tijdelijke huisvesting en er geen garantie is voor een permanente oplossing. Er zijn ook financiële inconsistenties, aangezien er geen dekking is voor het volledige benodigde budget.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de tijdelijke huisvesting van de VRC op sportpark De Star en of ze het aanvullende budget willen goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt communicatie met betrokken verenigingen, maar er is geen uitgebreide participatie van de gemeenschap of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het zoeken naar een permanente oplossing, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale investering voor de tijdelijke huisvesting bedraagt €200.500, exclusief jaarlijkse onderhoudskosten van €18.000. Er is een tekort van €140.500 dat niet gedekt is. De VRC zal huur betalen, maar dit dekt niet de volledige kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorburgse Rugby Club (VRC) Sportpark De Star Tijdelijke huisvesting Bestemmingsplan Woningbouw Alternatieve locaties Investeringen Rugbybond Dispensatie OnderhoudskostenVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
J. Brokke - VVD
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
A.P. Paardekooper - CDA
Onbekende spreker
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
J. Brokke - VVD
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
H. Knoester - PvdA
00:36:15 - 00:36:24 - 00:36:57 - 00:38:41 - 00:40:10 - 00:42:00 - 00:42:38 - 00:46:10 - 00:47:49 - 00:48:20 - 00:51:47 - 00:54:12 - 00:57:00 - 00:58:55 - 00:59:53 - 01:00:37 - 01:00:43 - 01:00:55 - 01:01:28 - 01:01:42 - 01:02:08 - 01:02:13 - 01:02:18 - 01:03:48 - 01:03:56 - 01:04:44
D.A. Blokland - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Agendapunt 11 Raadsvoorstel: Kulturhus, extra middelen om onvoorziene marktomstandigheden op te vangen (1996087). - 20:30
-
Raadsvoorstel Kulturhus, extra middelen om onvoorziene marktomstandigheden op te vangen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kulturhus, extra middelen om onvoorziene marktomstandigheden op te vangen". Het voorstel vraagt om een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met €560.000 voor de realisatie van het Kulturhus in Stompwijk. Dit is nodig vanwege onverwachte stijgingen in bouwkosten, die niet voorzien waren bij de inschrijving. Slim Scholen Bouwen, het consortium verantwoordelijk voor het project, kan een deel van de extra kosten zelf financieren, maar niet alles. De extra investering is bedoeld om een sluitende businesscase te realiseren en zo de vitaliteit en leefbaarheid van Stompwijk te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie, de noodzaak van extra middelen, en de juridische en contractuele context. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de exacte impact op de gemeentelijke begroting en mogelijke alternatieve financieringsbronnen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de extra investering van €560.000. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van het Kulturhus-project en de leefbaarheid van Stompwijk.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verhogen van de gemeentelijke bijdrage of het heroverwegen van het project, wat kan leiden tot vertragingen of een vermindering van de projectomvang. Er moet ook worden overwogen of de extra investering in lijn is met de prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage, maar er is minder duidelijkheid over de tijdlijn en de haalbaarheid van de nieuwe planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's van verdere kostenstijgingen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de extra investering van €560.000 voor het Kulturhus-project.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve de betrokkenheid van de dorpsgemeenschap in het initiële idee van het Kulturhus.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het project een gezonde en energieneutrale school omvat. Dit draagt bij aan de milieudoelstellingen van de gemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een extra investering van €560.000, wat leidt tot structurele kapitaallasten van €18.719 per jaar. Deze lasten worden verwerkt in de bijstelling van het investeringsplan en de kadernota. Er is geen specifieke dekking aangegeven, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kulturhus Slim Scholen Bouwen DBFMO-contract Bouwkosten Prijsstijgingen Stichtingskosten Multifunctionele voorziening Investering Taxateur Leefbaarheid StompwijkVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
W.F. Steutel - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
G.H. Nijhof - VVD
H. Knoester - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J. Kranenburg - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J. Kranenburg - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
J. Brokke - VVD
Onbekende spreker
B.B.M. Bremer - Wethouder
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J. Kranenburg - CDA
B.B.M. Bremer - Wethouder
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
G.H. Nijhof - VVD
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
H. Knoester - PvdA
B.B.M. Bremer - Wethouder
H. Knoester - PvdA
P.J. van Dolen - D66
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
J. Brokke - VVD
Agendapunt 12 Beantwoording schriftelijke vragen CDA inzake Woej. - 21:00
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
W.F. Steutel - GBLV
Onbekende spreker
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
Agendapunt 13 Raadsvoorstel: Gewijzigde GR GGD-VT Haaglanden en de gewijzigde begroting GR GGD-VT Haaglanden (1991756). - 21:15
-
Raadsvoorstel Gewijzigde gemeenschappelijke regeling GGD-VT Haaglanden en de gewijzigde begroting GR GGD-VT Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde gemeenschappelijke regeling GGD-VT Haaglanden en de gewijzigde begroting GR GGD-VT Haaglanden". Het voorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de GGD Haaglanden, waarbij Veilig Thuis wordt geïntegreerd als een zelfstandig onderdeel. De negen gemeenten in de regio Haaglanden hebben besloten dat Veilig Thuis per 1 januari 2018 deel uitmaakt van de GR GGD-VT Haaglanden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om toestemming voor deze wijziging en om een zienswijze op de gewijzigde begroting voor 2018.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, met een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen in de regeling en de begroting. Er is aandacht besteed aan de governance-structuur, de financiële implicaties en de verdeling van taken.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en om een zienswijze te geven op de gewijzigde begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de integratie van Veilig Thuis in de GR GGD-VT Haaglanden en de bijbehorende financiële en organisatorische implicaties.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke implementatiedatum van 1 januari 2018. Het is echter minder meetbaar en realistisch, aangezien de financiële consequenties voor 2019 nog niet volledig inzichtelijk zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en de zienswijze op de begroting goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een hogere indexering en herverdeeleffecten tussen Den Haag en de regio. De begroting is al opgenomen in de programmabegroting van Leidschendam-Voorburg voor 2018. Er is onzekerheid over de toereikendheid van de meerjarenbegroting voor lokale taken, maar het risico op overschrijding wordt klein geacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD-VT Haaglanden Veilig Thuis Gemeenschappelijke Regeling Den Haag Begroting 2018 Herijking Takenpakket Regionale samenwerking Wethouders Jeugd en WMO DienstverleningsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
J. van Rossum - GroenLinks
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Agendapunt 14 Raadsvoorstel: Regionale beleidsvisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang (1987128). - 21:45
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Regionale beleidsvisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale beleidsvisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang 2018-2020". Het voorstel richt zich op de overgang van de verantwoordelijkheid en financiering van Beschermd Wonen (BW) en Maatschappelijke Opvang (MO) van centrumgemeenten naar alle gemeenten per 2020. Het doel is sociale inclusie te bevorderen door cliënten in hun eigen omgeving te ondersteunen. De visie benadrukt zelfstandig wonen, tenzij intramurale zorg noodzakelijk is, en vereist een regionaal beleidsplan voor eind 2017. De gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Zoetermeer, Rijswijk en Wassenaar werken samen aan deze transitie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en behandelt diverse aspecten van de transitie, zoals de doelgroep, landelijke ontwikkelingen, regionale samenwerking, en de benodigde voorzieningen. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de huidige situatie en de geplande veranderingen.
Rol van de raad:
De raad moet de regionale beleidsvisie vaststellen en tijdig besluiten nemen over de inkoop van ondersteuning en de toegang tot voorzieningen. Dit omvat ook het aanpassen van verordeningen en beleidsregels.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regionale samenwerking, de verdeling van middelen, en de prioritering van lokale versus regionale voorzieningen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de aanpak van wachtlijsten en de beschikbaarheid van woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en tijdlijnen, maar sommige aspecten, zoals de financiële dekking na 2020, blijven onzeker. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van landelijke kaders kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet de regionale beleidsvisie vaststellen en besluiten nemen over de inkoop van ondersteuning en de toegang tot voorzieningen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overleg met aanbieders, cliëntenvertegenwoordiging, en andere belanghebbenden. De Participatieraad heeft advies gegeven, wat positief wordt gewaardeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar de focus op sociale inclusie en zelfstandig wonen kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het regionale budget voor BW bedraagt €73 miljoen en voor MO €24 miljoen. De financiële consequenties worden binnen reguliere subsidiekaders opgevangen, maar er is onzekerheid over de financiële dekking na 2020. De gemeente Leidschendam-Voorburg ontvangt €242,000 voor bemoeizorg en ambulante begeleiding MO. Er is een mogelijke toename van cliënten, wat financiële implicaties kan hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beschermd Wonen Maatschappelijke Opvang Sociale inclusie Psychiatrische problematiek Centrumgemeenten Regionaal beleidsplan Zelfstandig wonen Wachtlijsten Zorgverzekeraars WoningcorporatiesVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
S.L.A. van de Griendt - D66
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
C. Verschoor - CU-SGP
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
F.J. Kist - GroenLinks
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
S.L.A. van de Griendt - D66
F.J. Kist - GroenLinks
Agendapunt 15 Raadsvoorstel: Tweede evaluatie van het Plan van Aanpak Arbeidsmarktoffensief 2015-2018 (2002173). - 22:00
-
Raadsvoorstel Tweede evaluatie van het Plan van Aanpak Arbeidsmarktoffensief 2015-2018.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tweede evaluatie van het Plan van Aanpak Arbeidsmarktoffensief 2015-2018". Het voorstel evalueert de maatregelen die zijn genomen om de uitstroom van mensen uit de bijstand te bevorderen en de instroom te beperken. Niet alle maatregelen waren effectief, en het voorstel suggereert om deze te stoppen en nieuwe maatregelen te introduceren. Het benadrukt het belang van een samenhangende aanpak en de noodzaak van een vangnetuitkering vanwege verwachte tekorten. De raad moet instemmen met de maatregelen en de BUIG-analyse om in aanmerking te komen voor deze uitkering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde evaluatie van de maatregelen en een financiële analyse. Het biedt inzicht in de effectiviteit van de maatregelen en de noodzaak voor nieuwe initiatieven.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de genomen maatregelen en de BUIG-analyse om de vangnetuitkering te verkrijgen. Dit is essentieel om de financiële tekorten te dekken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet voortzetten van bepaalde maatregelen en het introduceren van nieuwe initiatieven. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de intensivering van handhaving en samenwerking met het CBS.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en meetbare doelen, zoals het aantal extra plaatsingen. Echter, de tijdsgebondenheid en haalbaarheid van sommige nieuwe maatregelen zijn minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals de vangnetuitkering kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde maatregelen en de BUIG-analyse om de vangnetuitkering te verkrijgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces, behalve de samenwerking met het CBS voor onderzoek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent een tekort in het BUIG-budget en benadrukt de noodzaak van een vangnetuitkering van €3,5 miljoen. Zonder deze uitkering moet de gemeente het tekort zelf opvangen. De financiële gevolgen zijn significant, en het voorstel biedt geen alternatieve dekkingsopties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Arbeidsmarktoffensief Uitstroom Instroom Handhaving Social Return on Investment (SROI) Urban Data Center BUIG budget Vangnetuitkering Statushouders ParticipatiewetVerfijning van de zoekopdracht:
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
J. Brokke - VVD
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
H. Knoester - PvdA
S.L.A. van de Griendt - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
S.L.A. van de Griendt - D66
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
J. Brokke - VVD
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
A.J. Kranenburg - CDA
Agendapunt 16 Raadsbrief: Halfjaarlijkse rapportage en financiële review DSW (1986824). - 22:30
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
G.H. Nijhof - VVD
H. Knoester - PvdA
W.F. Steutel - GBLV
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
J. van Rossum - GroenLinks
Onbekende spreker
W.F. Steutel - GBLV
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
A.P. Paardekooper - CDA
H. Knoester - PvdA
D.A. Blokland - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
Onbekende spreker
H. Knoester - PvdA
G.H. Nijhof - VVD
J. van Rossum - GroenLinks
A.P. Paardekooper - CDA
D.A. Blokland - PvdA
Agendapunt 17 Raadsvoorstel: Verbeterpunten minimabeleid (1977666). - 22:45
"Gemeente Leidschendam-Voorburg zet Klijnsmagelden in voor gezinnen net boven bijstandsnorm"
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is besloten om de resterende Klijnsmagelden in te zetten voor gezinnen met een inkomen tussen 110% en 130% van de bijstandsnorm. Het kindpakket biedt onder andere tegemoetkomingen voor school-, sport- en cultuurkosten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een goed bezochte raadsvergadering werd het voorstel om de Klijnsmagelden in te zetten voor gezinnen net boven de bijstandsnorm met enthousiasme ontvangen. Het besluit, dat voorziet in een kindpakket met 50% tegemoetkoming voor school-, sport- en cultuurkosten en volledige vergoeding voor computer, tablet en internetkosten, werd door de meeste raadsleden geprezen.De heer Blokland opende het debat met lof voor het voorstel: "We zijn heel blij met de manier waarop de Klijnsmagelden worden ingezet. Het is gericht op een groep die het financieel lastig heeft." Hij benadrukte dat het voorstel gebaseerd is op gedegen onderzoek van het Nibud, wat volgens hem de kracht van het beleid onderstreept.
Ook de heer Steutel sprak zijn waardering uit, maar stelde een kritische vraag over de structurele aard van de financiering. "Het betreft structureel geld, dat is bevestigd," antwoordde wethouder Stemerdink geruststellend. Steutel vroeg verder aandacht voor de gezinnen die net buiten de 130% vallen, maar de wethouder gaf aan dat het trekken van een grens onvermijdelijk is: "Als je ergens een grens trekt, dan trek je ergens een grens."
De heer Blanken sloot zich aan bij de positieve geluiden: "Dit is een fantastisch voorstel. Hier wordt onze gemeente beter van." De heer van Rossum voegde daaraan toe dat hij het een goede gewoonte vindt om af en toe een stuk over te hevelen omdat men er blij mee is.
Het debat werd afgesloten met een uitnodiging van de heer Steutel aan de wethouder om verder te praten over de armoedeval, een onderwerp dat volgens hem serieuze aandacht verdient. Het voorstel werd uiteindelijk als hamerstuk aangenomen, wat betekent dat het zonder verdere discussie in de gemeenteraad zal worden goedgekeurd.
Met het besluit hoopt de gemeente Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap te zetten in het ondersteunen van gezinnen die net boven de bijstandsnorm leven, zodat ook zij hun kinderen de kans kunnen geven om volwaardig deel te nemen aan onderwijs en culturele activiteiten.
Samenvatting
Het raadsbesluit 1977670 van de gemeente Leidschendam-Voorburg betreft het inzetten van het resterende bedrag van de Klijnsmagelden. Het besluit houdt in dat gezinnen met een inkomen tussen 110% en 130% van de bijstandsnorm in aanmerking komen voor het kindpakket. Dit pakket biedt 50% tegemoetkoming voor school-, sport- en cultuurkosten en volledige vergoeding voor computer, tablet en internetkosten. Daarnaast wordt het resterende bedrag gebruikt om de tegemoetkoming voor school-, sport- en cultuurkosten voor zowel basis- als voortgezet onderwijs met 2% te verhogen. Het besluit is vastgesteld tijdens een openbare raadsvergadering.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klijnsmagelden Kindpakket Schoolspullenpas Bijstandsnorm Tegemoetkoming Schoolkosten Sportkosten Cultuurkosten Computerregeling InternetkostenregelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Verbeterpunten minimabeleid" van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het richt zich op het verbeteren van het minimabeleid door het restant van de Klijnsmagelden in te zetten. Dit omvat het uitbreiden van het kindpakket voor gezinnen met een inkomen tussen 110% en 130% van de bijstandsnorm, en een lichte verhoging van de tegemoetkoming voor school-, sport- en cultuurkosten. Het doel is om armoede onder kinderen te bestrijden en gezinnen met schoolgaande kinderen extra ondersteuning te bieden. De verbeterpunten zijn gebaseerd op eerdere vergaderingen en rapporten, en kunnen grotendeels worden gefinancierd uit het bestaande budget.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke samenvatting van de voorgestelde verbeterpunten, financiële onderbouwing en een overzicht van de benodigde acties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de lange termijn effecten en evaluatiecriteria zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de voorgestelde verbeterpunten en in te stemmen met de inzet van het restant van de Klijnsmagelden voor de uitbreiding van het kindpakket.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de uitbreiding van het kindpakket en de verhoging van de tegemoetkoming voor school-, sport- en cultuurkosten. Dit vraagt om een afweging tussen budgettaire beperkingen en de sociale impact van het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare criteria voor succes en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn impact is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de financiële toewijzing van de Klijnsmagelden voor de voorgestelde verbeteringen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de oprichting van een armoedeplatform om de doelgroep meer inspraak te geven. Dit wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien de focus ligt op armoedebestrijding en sociale ondersteuning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door het restant van de Klijnsmagelden. Het voorstel geeft aan dat alle verbeterpunten voor de korte termijn binnen het bestaande budget kunnen worden gefinancierd, inclusief de uitvoeringskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimabeleid Armoedebestrijding Klijnsmagelden Kindpakket Bijstandsnorm Armoedemonitor Sociale conferentie Schoolspullenpas Mobility Mentoring Sociaal KompasVerfijning van de zoekopdracht: